Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 336
Offentligt
3052003_0001.png
Til Transportminister Thomas Danielsen og
Klima-, Energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
cc. Transportudvalget
cc. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
11. juli 2025
Kære Thomas Danielsen og Lars Aagaard,
EU-Kommissionen har via den Sociale Klimafond afsat 2,2 mia. kr. l at bekæmpe energi- og
mobilitetsfa gdom, når Danmark overgår l det nye kvotesystem ETS2. Den danske stat skal
derudover selv bidrage med 700 mio. kr. Trafikselskaberne har flere forslag l at bekæmpe
mobilitetsfa gdom, vi gerne vil pege på som bidrag l den danske handlingsplan. Vi vurderer de
lever op l EU-Kommissionens
krav
l stø ebere gede grupper, herunder:
Personer i tyndt befolkede områder
Ældre og mennesker med handicap
Mennesker uden bil
Husholdninger med lav indkomst
Unge
E er en god dialog med flere af jeres ansvarlige sidste e erår, indsendte trafikselskaberne
vedhæ ede forslag om at modernisere det forældede system i flextrafikken. Denne ltrængte
modernisering vil kunne effek visere flextrafikken og dermed sikre transport, der er l at betale, l
alle de grupper, EU-Kommissionen peger på, nemlig personer i tyndtbefolkede områder uden bil,
personer med en bil de oplever er for dyr, unge, ældre og mennesker med handicap. Ini a vet
datadrevet og der vil derfor være rela vt let at leve op l de strikse dokumenta onskrav, EU-
Kommissionen har sat op.
Udgangspunktet for det er, at en stadig mindre del af befolkningen bor i landdistrikterne og denne
tendens forventes at fortsæ e. Både i Danmark og globalt set. Denne fraflytning medfører, at det
landdistrikterne i frem den bliver endnu sværere at få en bæredyg g velfærdsøkonomi i rutebunden
transport. Derfor bliver on-demand services i landdistrikterne i frem den endnu mere relevante end
de er i øjeblikket. Borgerne i landdistrikterne har fortsat behov for mobilitet for at få dagligdagen l at
hænge sammen og for at undgå ensomhed.
Forslaget er trafikselskabernes hovedprioritet og vi håber, der vil blive set posi vt på det. Vi uddyber
naturligvis gerne.
TID Trafikselskaberne i Danmark · Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby
www.trafikselskaberne.dk
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 336: Henvendelse af 11/7-25 fra Trafikselskaberne i Danmark om Den Sociale Klimafond - Trafikselskabernes forslag til at bekæmpe mobilitetsfattigdom
3052003_0002.png
Ini a ver inden for den kollek ve trafik lever op l EU-Kommissionens nøglekrav om, at stø en skal
målre es mobilitets lbud l overkommelige priser, som skal være lgængelige, lstrækkelige og
troværdige. På mødet i ministeriet drø ede vi en række andre forslag, som vil kunne styrke
mobiliteten for målgrupperne, som også kunne være relevante. De er nævnt nedenfor:
Storskalaforsøg med at integrere samkørsel i den kollek ve trafik med fokus på landområderne
Pilotprojekter har vist stort poten ale med at integrere samkørsel i den kollek ve trafik. Det gælder
ikke mindst de unge. Da samkørsel også er datadrevet, vurderer vi, at det vil le e dokumenta onen
for, at forsøget kommer de re e brugere l gavn.
Tilskud l forsøg med fleksible busser i landområderne
Trafikselskaberne tester lige nu fleksible busser i landområderne flere steder i Danmark, bl.a. med
Nærbus
i Haslev. I stedet for store halvtomme rutebusser, er der tale om mindre busser, som kører på
bes lling via enten en app eller via telefon. Interessen er stor og der er brug for flere forsøg.
Tilskud l trafikknudepunkter/mobilitetshubs i landområderne
Hvis det skal være muligt at bo i landområderne uden bil eller kun med én bil i en husholdning, skal
det gøres nemmere at komme og tryggere at komme l hovedruterne. Det kan gøres ved at etablere
flere trygge og sikre trafikknudepunkter l borgerne i landområderne. Et trafikknudepunkt er
sam dig det sted, der kny er cykler og delemobilitet l den kollek ve trafik. Erfaringerne fra Holland,
som er langt fremme på de e område, er posi ve.
En modernisering af ungdomskortet
EU-Kommissionen nævner selv unge som en gruppe, som risikerer at blive ramt af
transpor a gdom. Den nuværende ungerabat er forældet og lgodeser unge i de store byer. Unge i
landområderne lades i s kken. Trafikvirksomhederne har lavet et
forslag
l en modernisering af
ungdomskortet, som er digital og som vil give alle unge 25 pct. rabat i den kollek ve trafik på
fri dsrejser. Det vil gavne unge i landområderne og være godt for klimaet. Da trafikvirksomhedernes
forslag indebærer en digitalisering, vil det kunne le e dokumenta onskravene.
Vi står naturligvis l rådighed for en uddybning, hvis forslagene kommer i betragtning.
Med venlig hilsen
Steen Vindum
Formand for Trafikselskaberne i Danmark
TID Trafikselskaberne i Danmark · Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby
www.trafikselskaberne.dk