Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 335
Offentligt
3051903_0001.png
Høringsnotat om forslag til bekendtgørelse om tilskud til
CO
2
-reduktioner i CO
2
-intensive virksomheder
Forslag til bekendtgørelse blev sendt i ekstern høring den 11. juni 2025 med frist
for afgivelse af høringssvar den 8. juli 2025.
Der er modtaget i alt fem høringssvar.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet:
Crossbridge Energy, Dansk Industri, Danske Rederier, Drivkraft Danmark og
Klimabevægelsen i Danmark.
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af
ministeriets bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For
detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på høringsportalen.
Crossbridge Energy (CE) og Drivkraft Danmark (DD)
CE
og
DD
støtter, at tilskudsbeløbet hæves, og at minimumstilskudsbeløbet øges.
CE
henviser til det afgivne høringssvar af 04/04/2025 og understreger behovet for
at ændre rammerne således, at det vil være muligt at søge midler til gaskedler, der
primært forbrænder raffinaderigas, ligesom at intern projektering bør indgå i puljen.
CE
finder disse elementer afgørende for, at Crossbridge Energy kan anvende
puljen og foretage ændringer på raffinaderiet med CO₂-reduktioner til følge.
DD
ønsker ligeledes en ændring således, at det vil være muligt at søge midler til
gaskedler, der primært forbrænder raffinaderigas, ligesom at intern projektering bør
indgå i puljen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet henviser til høringssvaret til seneste
bekendtgørelsesændring, hvor det bemærkes, at det følger af statsstøttereglerne,
at det ikke er muligt at yde tilskud til investering i gaskedler eller andet udstyr, som i
eftersituationen forbruger fossile brændsler. Dette gælder også raffinaderigas.
Hvad angår Crossbridge Energys og Drivkraft Danmarks ønske om mulighed for at
medregne interne timer i et projekts støtteberettigede omkostninger, henviser
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til, at det i aftale om udmøntning af
omstillingsstøtten blev besluttet, at Investeringsstøtten udmøntes inden for det
eksisterende set-up af Erhvervspuljen. Under Erhvervspuljens regler kan der i
beregningen af et projekts støtteberettigede omkostninger ikke medregnes
omkostninger til interne timer. Endvidere er det Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at en sådan mulighed vil forøge ordningens
kompleksitet, både hvad angår dokumentationskrav og administration.
Dansk Industri (DI)
Kontor/afdeling
Erhvervspuljen
Dato
09-07-2025
J nr.
2025-8199
/EKM
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse af investeringsstøtten, fra klima,- energi- og forsyningsministeren
3051903_0002.png
DI
støtter, at der indbygges en højere grad af fleksibilitet i puljen og er indforstået
med, at det skal være muligt at give bevillinger med et markant højere tilskud, om
end konsekvenserne af dette bør overvåges nøje, herunder om andre
virksomheder går glip af tilskudsmidler, fordi en eller nogle få store projekter
tømmer puljen.
DI
støtter videre, at minimums-tilskudsbeløbet hæves fra 10.000 til
50.000 kr. ud fra en betragtning om, at ansøgningskravene til programmet er så
omfattende, at de administrative omkostninger hos både ansøgervirksomheder og
myndigheder vil være for store i forhold til tilskudsbeløbet.
DI
forventer i den
sammenhæng, at de sparede administrative ressourcer forbundet ved
ansøgningsbehandlingen omsættes til forbedringer i sagsbehandlingstiden for de
tilbageværende ansøgninger til investeringsstøtteordningen og i Erhvervspuljen.
DI
ønsker afslutningsvis en begrundelse for ønsket om at fremrykke tidspunktet for
lukning af ordningen, som
DI
finder bør være åben i længst mulig tid, så den er
tilgængelig, når virksomhederne har behov for det.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at fremrykningen af
lukningstidspunktet er motiveret af et ønske om at kunne nå at sagsbehandle de
forventede større og mere komplekse ansøgninger inden årets udgang.
Danske Rederier (DR)
Danske Rederier stiller sig positive over for de tre foreslåede ændringer i
bekendtgørelsen, dvs. ændringen af det maksimale tilskudsbeløb til 30 mio. € pr.
projekt, ændringen af minimumstilskuddet til 50.000 kr. og fremrykning af puljens
lukningstidspunkt til 30. september.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet tager Danske Rederiers høringssvar til
efterretning.
Klimabevægelsen i Danmark (KD)
KD
foreslår, at der ikke ydes støtte til projekter med faste biobrændsler, såsom
træpiller, træ og træaffald.
KD
anfører, at afbrænding af træ forurener og belaster
klimaet lige så meget som kul, og at det er misvisende, at det ikke tæller med i det
officielle klimaregnskab.
KD
anfører videre, at statsstøtte til afbrændingen af træ
modarbejder omstillingen til vedvarende og reelt klimaneutrale brændsler og
teknologier.
KD
finder videre, at Danmark har et uforholdsmæssigt stort og ikke-
bæredygtigt forbrug af træbiomasse, herunder importeret træ, og at der desværre
er flere eksempler på, at bæredygtighedscertificeringer af træ ikke er valide.
KD
finder det derfor ikke acceptabelt, at der jævnfør bekendtgørelsens bilag 4
forudsættes CO₂-neutralitet ved anvendelse af biomasse.
Ifølge
KD
er det nødvendigt, at det i bekendtgørelsesudkastets § 7, stk. 2. tilføjes,
at der ikke kan ydes støtte, hvis energiressourcen består af træbiomasse, ligesom
der heller ikke ydes støtte til fossile brændsler.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 335: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse af investeringsstøtten, fra klima,- energi- og forsyningsministeren
3051903_0003.png
KD
anbefaler i forhold til revision af Klimaloven, at importen af træ til afbrænding
forbydes inden 2035, og at afbrænding af træbiomasse reduceres fra det
nuværende niveau frem mod 2040 med mindst 90 %.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Klimabevægelsens synspunkt
og bemærker hertil, at forudsætningerne for CO
2
-neutralitet ikke fastsættes i denne
bekendtgørelse. Biomasse er omfattet af definitionen på vedvarende energi i EU’s
direktiv om fremme af energi fra vedvarende energikilder. Høst af træ og anden
biomasse opgøres i de nationale klimaregnskaber i det land, hvor biomassen
høstes. Hvis biomasse efterfølgende afbrændes, beregnes det som en udledning
på nul i forsyningssektoren, da udledningen allerede er opgjort ifm. høsten af
biomassen. Denne definition følger af FN’s opgørelsesmetoder.
Side 3/3