Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 325
Offentligt
3050361_0001.png
E-mail:
[email protected], [email protected], [email protected]
Energistyrelsen, København
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Energistyrelsen, Esbjerg
Niels Bohrs Vej 8D
6700 Esbjerg
Kopi til orientering sendt til Folketingets udvalg for Klima-, Energi- og Forsyning
27. juni 2025
Sagsnr. 32141-0001 kba/sjd
Spørgsmål til Energistyrelsen administration af tilladelse nr. C2024/03
Som advokat for Miljøforeningen Havnsø-Føllenslev
(”Miljøforeningen”)
retter vi
Energistyrelsen vedrørende tilladelse nr. C2024/03 til efterforskning og anvendelse af
geologisk lagring af CO2
(”Eneretstilladelsen”),
der er udstedt den 31. januar 2025
bestående af Equinor Low Carbon Solutions Denmark A/S, Ørsted Carbon Solutions A/S
(”Konsortiet”).
henvendelse til
undergrunden til
til et konsortium
og Nordsøfonden
Miljøforeningen er en aktiv borgerdrevet forening, der arbejder for at fremme den grønne omstilling og
forbedre natur- og miljø samt menneskers trivsel. Aktuelt er Miljøforeningens hovedaktivitet rettet mod
den planlagte CO2-lagring i Havnsøområdet, som Eneretstilladelsen vedrører.
Miljøforeningen har tidligere været i kontakt med Energistyrelsen om sagen, ligesom Miljøforeningen den
21. oktober 2024 har afholdt møde med medlemmer af Folketingets udvalg for Klima-, Energi- og Forsyning
om sagen. På opfordring fra daværende udvalgsformand MF Rasmus Horn Langhoff (S), sendte
Miljøforeningen efterfølgende sine spørgsmål og bekymringer skriftligt til udvalget (bilag
1).
Vi henviser
til, at det samlede materiale også findes på folketingets hjemmeside som bilag 114 under Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget (KEF) Alm. Del, Samling 2024-25 (link).
Vi har rådgivet Miljøforeningen til at rette denne henvendelse til Energistyrelsen, da vi ser en række
uafklarede forhold ved dels det samlede projekt, dels ved Eneretstilladelsens bestemmelser, som vi ikke
kan se besvaret i offentligt tilgængelige oplysninger.
Vi ser frem til at modtage Energistyrelsen svar på denne henvendelse, der tillige er sendt til Folketingets
udvalg for Klima-, Energi- og Forsyning til udvalgets orientering.
1.
Miljøtekniske bekymringer og spørgsmål
Miljøforeningens bekymringer er bakket op af kemiingeniør, Ph.D. og specialist i fluidmodellering
Karen Schou Pedersen, der bistår Miljøforeningen med den tekniske forståelse og kritik af den
planlagte CO2-lagring i henhold til Eneretstilladelsen.
SIRIUS advokater · Dampfærgevej 10, 2. sal · 2100 København Ø · [email protected] · 88888585
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 325: Henvendelse af 27/6-25 fra SIRIUS advokater på vegne af Miljøforeningen Havnsø-Føllenslev om den planlagte CO2-lagring under beskyttet natur og beboelse i Havnsø
3050361_0002.png
Karen Schou Pedersen har til brug for denne henvendelse udarbejdet et notat med indledende
spørgsmål til Energistyrelsens vurderinger af mulige kemiske risici ved lagring af CO2 i Havnsø-
formationen (bilag
2).
Energistyrelsen anmodes om at forholde sig til disse. Vi og Miljøforeningen står til rådighed, hvis
Energistyrelsen har behov for en uddybende dialog om de forhold, som Karen Schou Pedersen
finder bekymrende.
2.
2.1
Eneretstilladelsens tilsynskrav
Eneretstilladelsens § 6 - Gennemførelse af lagring
Det følger af Eneretstilladelsens § 6, stk. 6, at Konsortiet
”skal
løbende holde naboer orienteret
om igangværende og kommende arbejder inden for tilladelsen”.
Vi anmoder Energistyrelsen om at konkretisere, hvorledes Konsortiet skal opfylde denne
forpligtelse, herunder i forhold til
a)
hvilke arbejder, der aktiverer orienteringspligten,
b)
med
hvilken frist, der skal orienteres og
c)
hvordan Energistyrelsen fortolker nabo-begrebet i forhold
til at fastlægge kredsen af dem, der skal orienteres.
Endelig anmoder vi om, at Energistyrelsen redegør for,
d)
hvordan Energistyrelsen vil sikre, at
der også sker orientering, der opfylder pkt. a-c), og hvorledes en manglende efterlevelse
sanktioneres.
2.2
Eneretstilladelsens § 7
Social klausul
Eneretstilladelsens § 7, stk. 1, litra c) fastslår, at Konsortiet
skal ”I
overensstemmelse med
princip nr. 7, 8 og 9 i FN’s Global Compact forhindre og bekæmpe forurening af luft, vand, jord
og undergrund såvel som gener fra vibrationer og støj, anvende processer som er hygiejniske
for miljøet og mennesker, begrænse anvendelsen og brugen af råmaterialer og andre
ressourcer, fremme brugen af renere teknologi og begrænse problemer forbundet med
bortskaffelse af affald”.
Vi anmoder Energistyrelsen om at oplyse, hvordan styrelsen vil sikre sig, at Konsortiet lever op
til denne forpligtelse, herunder
a)
i hvilke dele af Konsortiets arbejdsprocesser dette
kontrolleres,
b)
hvilken dokumentation, Konsortiet skal levere for at forpligtelsen efterleves,
c)
hvordan Energistyrelsen vil sanktionere, hvis ikke forpligtelsen efterleves.
Ifølge Eneretstilladelsens § 7, stk. 2, gælder ovennævnte forpligtelse også for Konsortiets
underleverandører. Energistyrelsen anmodes derfor om
d)
at redegøre for, hvordan styrelsen
vil sikre, at Konsortiet overholder denne forpligtelse, og i modsat fald, hvorledes en manglende
efterlevelse sanktioneres.
2.3
Eneretstilladelsens § 19
Observatører
Eneretstilladelsens § 19 giver Energistyrelsen
ret til ”at
deltage som observatører ved møder i
2 (5)
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 325: Henvendelse af 27/6-25 fra SIRIUS advokater på vegne af Miljøforeningen Havnsø-Føllenslev om den planlagte CO2-lagring under beskyttet natur og beboelse i Havnsø
3050361_0003.png
samarbejdsorganer, der oprettes i forbindelse med den af tilladelsen omfattede virksomhed”.
Energistyrelsen anmodes om at oplyse,
a)
om Energistyrelsen udnytter denne rettighed og i
givet fald
b)
i hvilke situationer, Energistyrelsen påtænker at udnytte rettigheden.
2.4
Eneretstilladelsens § 21
Rapportering
Eneretstilladelsens § 21 indeholder efter vores opfattelse den centrale tilsynsbestemmelse i
aftalekomplekset.
I bestemmelsens stk. 1, litra b, fastslås, at Konsortiet skal:
”Meddele
alle fornødne oplysninger om rettighedshaverens forundersøgelses-, lagrings- og
afviklingsaktiviteter. Rettighedshaveren skal herunder under udførelsen af geofysiske,
geologiske, geokemiske og andre undersøgelser samt boringer løbende eller periodisk
indsende rapporter, prøver, rådata, bearbejdningsresultater, fortolkninger og vurderinger
samt sammenfattende rapporter, indeholdende tolkning og vurdering af de opnåede
resultater. Vedrørende etablering, drift og afvikling af lagringsanlæg skal rettighedshaveren
endvidere løbende eller periodisk indsende oplysninger og rapporter om igangværende og
forestående aktiviteter.”
I bestemmelsens stk. 2, er fastslået at Energistyrelsen kan vejlede og instruere Konsortiet om
tidspunkterne for indsendelse af ovennævnte oplysninger.
Energistyrelsen anmodes om at redegøre for,
a)
hvordan Energistyrelsen vil sikre, at Konsortiet
løbende opfylde forpligtelsen i stk. 1, litra b,
b)
om Energistyrelsen har vejledt eller instrueret
Konsortiet i oplysningsniveauet, herunder specifikationsgraden,
c)
om Energistyrelsen har
fastlagt tidspunkter for, hvornår i arbejdsprocessen, Konsortiet skal indsende oplysningerne?
Derudover anmodes Energistyrelsen om at oplyse,
d)
hvad sanktionen er, hvis ikke Konsortiet
efterlever forpligtelserne i § 21, stk. 1 litra a-c.
Endeligt anmodes Energistyrelsen om at oplyse,
e)
hvordan styrelsen vil behandle og vurdere
de resultater (herunder af de seismiske undersøgelser), der kommer frem, herunder
f)
hvordan
styrelsen vil samveje de forskellige elementer der indgår i risikokarakteriseringen (CCS-
bekendtgørelsens bilag 1 pkt. 3.3.4), som f.eks. de endelige fare-, eksponerings- og
effektvurderinger. Hvilke værktøjer og metoder vil man bruge til at foretage disse vurderinger
af, om der kan lagres CO2 i Havnsø-strukturen?
2.5
Eneretstilladelsens § 24
Måling
Det fremgår af Eneretstilladelsens § 24, stk. 1, at:
”Udstyr,
fremgangsmåde og måleenheder til den kvalitative og kvantitative måling af den
lagrede CO2 skal godkendes af den kompetente myndighed. Målingerne skal kunne
kontrolleres af den kompetente myndighed.”
3 (5)
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 325: Henvendelse af 27/6-25 fra SIRIUS advokater på vegne af Miljøforeningen Havnsø-Føllenslev om den planlagte CO2-lagring under beskyttet natur og beboelse i Havnsø
3050361_0004.png
Energistyrelsen anmodes om at redegøre for, på hvilket grundlag styrelsen vurderer Konsortiets
oplysninger om Målinger, herunder om dette sker ved anvendelse af ekstern bistand, og/eller
gennem GEUS?
2.6
Eneretstilladelsens § 37 - Overtagelse og fjernelse af anlæg m.v.
Eneretstilladelsens § 37, stk. 6, indeholder følgende bestemmelse:
”Rettighedshaveren
skal senest samtidig med indsendelse af ansøgning om tilladelse eller
godkendelse efter § 23 d eller § 28 i undergrundsloven indsende en plan for afviklingen af
samtlige anlæg og installationer m.v. i forbindelse med tilladelsen (afviklingsplan) til den
kompetente myndigheds godkendelse jf. undergrundslovens § 32 a. I afviklingsplanen skal
indgå en opgørelse af de forventede udgifter til gennemførelse af afviklingsplanen og en
beskrivelse af, hvorledes der etableres sikkerhed for, at midlerne til gennemførelse af
afviklingsplanen er til rådighed.
Afviklingsplanen skal indeholde en redegørelse for fjernelsen af anlæg m.v. Afviklingsplanen
skal endvidere indeholde en redegørelse for og vurdering af planens miljø- og
sikkerhedsmæssige konsekvenser samt en tidsplan for gennemførelsen. Den kompetente
myndighed kan fastsætte nærmere retningslinjer for planens indhold.
Den kompetente myndighed kan pålægge rettighedshaveren i henhold til en tidsplan fastsat
af den kompetente myndighed helt eller delvist at fjerne alle anlæg m.v., hvad enten de
tilhører rettighedshaveren eller andre, og som staten ikke ønsker at overtage efter stk. 1-
5.”
Energistyrelsen anmodes om at oplyse, om Konsortiet har indsendt en afviklingsplan og i
bekræftende fald anmodes der om aktindsigt deri.
3.
Eneretstilladelsens øvrige bestemmelser
Eneretstilladelsens § 6, stk. 2, fastslår, at Energistyrelsen kan bestemme,
arbejdsprogrammets baseline-studier skal udføres af De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS).
at
Under henvisning til at CO2-lagring er en ny aktivitet uden fortilfælde i Danmark, anmoder vi
om svar på, hvorvidt Energistyrelsen har overvejet behovet for en
second-opinion
fra en
yderligere uafhængig aktør eller ekspertgruppe,
sådan at GEUS’
undersøgelser eller vurderinger
af andres undersøgelser ikke står alene? Hvis ikke, anmoder vi om Energistyrelsen svar på,
hvorfor det ikke anses for nødvendigt.
Samtidig anmoder vi om Energistyrelsen svar på,
a)
hvordan styrelsen vil behandle og vurdere
de resultater og analyser, der skal leveres til styrelsen i henhold til arbejdsprogram vedlagt
Eneretsaftalen som bilag 1, jf. Eneretsaftalens § 4, stk. 1, herunder
b)
hvilke værktøjer og
4 (5)
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 325: Henvendelse af 27/6-25 fra SIRIUS advokater på vegne af Miljøforeningen Havnsø-Føllenslev om den planlagte CO2-lagring under beskyttet natur og beboelse i Havnsø
3050361_0005.png
metoder vil man bruge til at vurdere disse resultater og analyser, og
c)
der påtænkes en proces
for
second opinions
af det modtagne materiale?
Vi henviser i den forbindelse til Karen Schou Pedersens kritikpunkter, som beskrevet i afsnit 1
og i bilag 2.
4.
Habitatvurderinger
Vi kan konstatere, at Energistyrelsen den 31. januar 2025 har truffet
Afgørelse om godkendelse
af og tilladelse til 3D seismiske forundersøgelser på land og til havs ifm. C2024/03 tilladelsen
på grundlag af den strategiske miljøvurdering fra 2022.
Energistyrelsen anmodes om svar på, hvornår/ved hvilke konkrete tilladelser, der forventes at
blive udarbejdet en miljøkonsekvensrapport for de konkrete aktiviteter, som en udnyttelse af
Eneretstilladelsen indbefatter?
5.
Øvrige tilladelser
Eneretstilladelsens § 39, stk. 2, fastslår, at:
”Tilladelsen fritager ikke rettighedshaveren for at indhente nødvendige tilladelser og
godkendelser
i medfør af undergrundsloven og lovgivningen i øvrigt.”
Energistyrelsen bedes oplyse, hvilke tilladelser, som forventes at være nødvendige for at
Eneretstilladelsen kan udnyttes, herunder hvilke myndigheder, der har afgørelseskompetencen
for disse tilladelser.
Med venlig hilsen
Kurt Helles Bardeleben
Advokat (H), partner
Sine Jespersgaard
Advokat
Bilag
1
Bilag 2
Spørgsmål af 20. december 2024 til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget om CO2-
affaldsdeponering under beboede områder
Karen Schou Pedersens notat med indledende spørgsmål til mulige kemiske risici ved
lagring af CO2 i Havnsø-formationen
5 (5)