Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 318
Offentligt
3047336_0001.png
Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
1)
I medfør af § 2 a, § 19, stk. 3, § 20, stk. 6, § 22, stk. 4, stk. 5, 1. pkt., og stk. 13, § 26, stk. 3, 2. og 3.
pkt., § 45, § 45 a, stk. 2, 1. pkt., § 45 b, § 46, stk. 3 og 4, § 47 a, stk. 1 og 2, § 47 b, § 47 c, § 78, stk. 7, §
84, stk. 9, § 84 a, stk. 6, § 88 og § 92 b, stk. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24.
oktober 2023, som ændret ved lov nr. 2605 af 28. december 2021, lov nr. 1677 af 30. december 2024 og
lov nr. xx af xx måned 2025, fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på netvirksomheder.
Definitioner m.v.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Balancering: Balancering som defineret i artikel 2, nr. 10, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet.
2) Day-ahead-marked for elektricitet: Marked, hvor der dagen før driftsdøgnet handles
elektricitet for det kommende driftsdøgn, og hvor priserne fastsættes i de relevante geografiske
budområder i den af markedet givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet.
3) Elspotpris: Prisen pr. kWh for den tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet, der
opereres med i et day-ahead-marked for elektricitet i det eller de relevante geografiske
budområder.
4) Energieffektivitet først: Energieffektivitet først som defineret i artikel 2, nr. 18, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU), nr. 2018/1999 af 11. december 2018 om forvaltning af
energiunionen og klimaindsatsen.
5) Energilageraktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
6) Energilageranlæg: I elektricitetssystemet, et anlæg, hvor der sker energilagring, jf. § 5, nr. 16,
i lov om elforsyning.
7) Energilagerydelse: Ydelse, der forudsætter ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af
energilageranlæg.
8) Energilagring: I elektricitetssystemet, udsættelse af den endelige anvendelse af elektricitet til
et senere tidspunkt end det, hvor den blev produceret, eller konvertering af elektrisk energi til en
energiform, der kan lagres, lagringen af sådan energi og den efterfølgende rekonvertering af
sådan energi til elektrisk energi eller anvendelse som anden energibærer, jf. § 5, nr. 17, i lov om
elforsyning.
9) Eksisterende energilageranlæg: Ethvert energilageranlæg, som en netvirksomhed ejer,
udvikler, forvalter eller driver i netvirksomheden den 31. december 2020 eller senere.
10) Elektricitetsmarkeder: Markeder for elektricitet, herunder over-the-counter-markeder og
elektricitetsbørser, markeder for handel med energi, kapacitet, balancering og systemydelser i
alle tidsrammer, herunder forward-, day-ahead- og intradaymarkeder.
11) Fleksibilitetsydelse: Ydelse, som en markedsdeltager i medfør af en aftale leverer til en
netvirksomhed mod betaling eller modydelse. Ydelsen kan enten bestå i en ændring af
markedsdeltagerens eller dennes kunders aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0002.png
netvirksomhedens elforsyningsnet eller i en ændring af markedsdeltagerens eller dennes kunders
rettigheder til aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til netvirksomhedens
elforsyningsnet. Ændringen kan i alle tilfælde være udløst af enten markedsdeltageren, kunden
eller netvirksomheden.
12) Forbundne foretagender: En netvirksomhed anses forbundet med et foretagende, jf. §§ 51 og
52, når
a) der foreligger en kontrolleret transaktion, jf. § 2 i ligningsloven,
b) ejere af netvirksomheden eller netvirksomheden selv direkte eller indirekte ejer
kapitalandele i dette foretagende, eller
c) ledelsen og ledende medarbejdere i et selskab (juridisk person), der helt eller delvist ejer
netvirksomheden, eller ledelsen og ledende medarbejdere i netvirksomheden selv direkte eller
indirekte deltager i ledelsen i dette foretagende.
13) Fuldt integrerede netkomponenter: Netkomponenter, der er integreret i et distributionsnet,
herunder energilageranlæg, og som udelukkende anvendes til at sikre sikker og pålidelig drift af
distributionsnettet og ikke til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger, jf. § 5, nr.
19, i lov om elforsyning.
14) Ikkefrekvensrelateret systembærende ydelse: Ydelse, der anvendes af en netvirksomhed til
spændingsregulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv strøm, inerti for stabilitet i lokale
net, kortslutningsstrøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet, jf. § 5, nr. 21, i lov om elforsyning.
15) Kapacitetsbegrænsninger: Kapacitetsbegrænsninger som defineret i artikel 2, nr. 4, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
16) Konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet: elproduktion, elhandel, aggregering, energilager-
eller ladestanderaktiviteter.
17) Kontrol: Rettigheder, aftaler eller andre midler, som enkeltvis eller tilsammen, under hensyn
til alle faktiske og retlige forhold, giver mulighed for udøvelse af afgørende indflydelse på en
virksomheds drift, særlig ved ejerskab eller brugsret til virksomhedens samlede aktiver eller dele
deraf, eller ved rettigheder eller aftaler, som sikrer afgørende indflydelse på sammensætningen af
virksomhedens organer og deres afstemninger eller beslutninger. Kontrol omfatter både ene- og
fælleskontrol som beskrevet i Europa-Kommissions konsoliderede meddelelse om jurisdiktion
efter Rådets forordning om kontrol med fusioner og virksomhedsovertagelser.
18) Kontrollerede transaktioner: Kontrollerede transaktioner som defineret i § 2 i ligningsloven.
19) Ladestander: Grænseflade, der er i stand til at oplade mindst ét elektrisk køretøj ad gangen
eller udskifte et batteri til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
20) Ladestanderaktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af ladestandere.
21) Ledende medarbejder: Medarbejder, der ikke indgår i netvirksomhedens direktion eller
bestyrelse, men som, uanset medarbejderens formelle stillingsbetegnelse, er tillagt beføjelsen til
at træffe ledelsesmæssige beslutninger, der påvirker netvirksomhedens overordnede drift og
forretning. Omfatter ikke en medarbejder, der kun er ansvarlig for udførelsen af ledelsesmæssige
beslutninger om netvirksomheders overordnede drift og forretning.
22) Lille forbundet system: et system, der havde et forbrug på under 3 000 GWh i 1996, hvor
mere end 5 pct. af det årlige forbrug dækkes via sammenkobling med andre systemer.
23) Løbende afregning: Afregning for den i et day-ahead-marked for elektricitet givne tidsenhed
for den fysiske udvekling af elektricitet.
24) Markedsdeltager: Markedsdeltager som defineret i artikel 2, nr. 25, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
25) Netvirksomhedsdata: kommercielt følsomme oplysninger, som en netvirksomhed modtager i
forbindelse med udøvelsen af sin virksomhed, og oplysninger om netvirksomhedens egne
aktiviteter, som kan være forretningsmæssigt fordelagtige.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0003.png
26) Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed eller gruppe af virksomheder, som den eller de
samme fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over, og
som mindst driver enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions- eller
elhandelsvirksomhed, jf. § 5, nr. 37, i lov om elforsyning.
§ 3.
Ved selskabsmæssigt forbundet virksomhed, jf. § 6, stk. 2-5, § 7, stk. 1 og 2, § 8, stk. 2, 3, 5
og 6, § 9, stk. 1, § 12, stk. 4, og § 13, stk. 1, forstås
1) en virksomhed, som en eller flere fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller
indirekte at øve kontrol over, samtidigt med, at den eller de samme fysiske eller juridiske
personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over en netvirksomhed,
2) den eller de i nr. 1 nævnte fysiske eller juridiske personer,
3) en virksomhed som en juridisk person direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i,
samtidigt med at den samme juridiske person direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en
netvirksomhed, eller
4) den i nr. 3 nævnte juridiske person.
Stk. 2.
De juridiske personer som nævnt i stk. 1, nr. 3 og 4, omfatter ikke juridiske personer, hvis
direkte eller indirekte ejerskab af andele eller deltagelse i en netvirksomhed alene er begrundet i
deres egenskab som elkunde i netvirksomhedens forsyningsområde.
Stk. 3.
Med henblik på § 6, stk. 2, nr. 1, og stk. 3, § 7, stk. 1, nr. 1, og § 8, stk. 2, nr. 1, omfatter
begrebet »en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der varetager en konkurrenceudsat
elektricitetsaktivitet« ikke en selskabsmæssig forbundet virksomhed, der
1) varetager elproduktionsaktiviteter udelukkende i dennes egenskab som VE-egenforbruger, jf.
§ 2, nr. 3, i bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere, forudsat at virksomheden i årligt
gennemsnit ikke producerer mere elektricitet end den selv forbruger, og forudsat, at den
økonomiske værdi af den producerede elektricitet er ubetydelig i forhold til virksomhedens andre
forretninger,
2) ejer, forvalter eller driver energilageranlæg udelukkende til lagring af elektricitet i tilknytning
til elproduktionsaktiviteter omfattet af nr. 1, hvor de nævnte aktiviteter angående
elektricitetslagringen understøtter VE-egenforbruget, og forudsat, at den økonomiske værdi af
disse aktiviteter er ubetydelig i forhold til virksomhedens andre forretninger, eller
3) ejer, forvalter eller driver ladestandere, der er opstillet ved virksomhedens kontorlokation og
som udelukkende anvendes til opladning af elektriske køretøjer, der tilhører virksomheden eller
dennes selskabsmæssig forbundne virksomheder på samme kontorlokation eller
virksomhedernes medarbejdere eller gæster.
§ 4.
Når der i § 3, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, § 6, stk. 2, nr. 3, og stk. 4, nr. 2, § 7, stk. 1, nr. 3, § 8, stk.
2, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 1 og 2, § 42, stk. 1, nr. 2, § 45, stk. 1, nr. 2, og §§ 46, 59 og 60 omtales
deltagelse i en virksomhed forstås herved beføjelsen til at udøve rettigheder over virksomheden,
herunder beføjelsen til at udøve stemmerettigheder eller beføjelsen til at udpege medlemmer til
organer, der repræsenterer virksomheden juridisk.
Kapitel 2
Bevilling til netvirksomhed
§ 5.
Energistyrelsen kan udstede bevilling til netvirksomhed i henhold til § 19 i lov om
elforsyning.
Stk. 2.
Bevillinger til at drive netvirksomhed, som eksisterer den 1. januar 2025, forlænges uden
forudgående ansøgning til og med den 31. december 2025.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0004.png
Stk. 3.
Netvirksomheder der har bevilling til at drive netvirksomhed kan efter forudgående
ansøgning få genudstedt bevilling til dét bevillingsområde og de spændingsniveauer, som de råder
over.
Stk. 4.
Ansøgning, som nævnt i stk. 3, skal indeholde dokumentation for overholdelse af krav i
overensstemmelse med Energistyrelsens offentliggjorte
Vejledning for netvirksomheder om
genudstedelse af netbevillinger,
herunder dokumentation for opfyldelse af krav til personel-,
teknisk- og finansiel kapaciteter i henhold til kapitel 7 og 8 i lov om elforsyning, dokumentation for
opfyldelse af krav om forbrugerrepræsentation i henhold til §§ 40-42 og § 44 i lov om elforsyning,
redegørelse for adkomst til eksisterende bevillingsområde og bekræftelse på bevillingsgrænser.
Kapitel 3
Netvirksomheders habilitet m.v.
Krav til netvirksomheder med 100.000 tilsluttede elkunder eller mere
§ 6.
For netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder, som den eller de
samme fysiske eller juridiske personer udøver kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede
elkunder, gælder kravene i stk. 2-7, jf. dog §§ 9-11.
Stk. 2.
Direktører, vicedirektører, underdirektører (direktionen) og ledende medarbejdere i
netvirksomheden må ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller ledelsen af en
selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til
netvirksomhed, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed,
der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 3.
Et medlem af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller indirekte deltage i driften
eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der varetager en konkurrenceudsat
elektricitetsaktivitet, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Mindst to medlemmer af netvirksomhedens bestyrelse må ud over de begrænsninger, der
følger af stk. 3, heller ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller ledelsen af en
selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til
netvirksomhed, eller
2) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed,
der er nævnt i stk. 3 eller i nr. 1.
Stk. 5.
Indirekte deltagelse i driften eller ledelsen som omtalt i stk. 2-4 forstås som omfattende
situationer, hvor et medlem af netvirksomhedens direktion eller bestyrelse eller en ledende
medarbejder i netvirksomheden på grund af personlige forhold, eksempelvis ejerskab af en
betydelig aktiepost, har indflydelse på driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed som nævnt i henholdsvis stk. 2, 3 eller 4, som kan påvirke den pågældende persons
habilitet.
Stk. 6.
Bestyrelsen i netvirksomheden skal samlet have tilstrækkelig viden om de
lovgivningsmæssige rammer for varetagelse af netvirksomhed efter lov om elforsyning og regler
fastsat i medfør af loven, herunder for sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral
adfærd.
Stk. 7.
Netvirksomheden skal sikre, at der udarbejdes dokumentation, der beskriver
arbejdsdelingen mellem bestyrelsen og direktionen, herunder henholdsvis bestyrelsens og
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0005.png
direktionens beslutningskompetence, både emnemæssigt, og, hvor dette er er relevant i henhold til
interne direktionsinstrukser eller lignende, beløbsmæssigt. Dokumentationen skal på gennemsigtig
vis gengive opgave- og ansvarsfordelingen mellem direktionen og bestyrelsen inden for
netvirksomhedens aktiviteter. Dokumentationen skal offentliggøres på netvirksomhedens
hjemmeside. Ved væsentlige ændringer skal den offentliggjorte dokumentation opdateres.
Dokumentationen skal endvidere fremsendes til Forsyningstilsynet, sammen med relevant internt
materiale, eksempelvis interne direktionsinstrukser, som dokumentationen bygger på, første gang
umiddelbart efter den 1. januar 2024. Herefter skal dokumentationen og relevant internt materiale
fremsendes én gang årligt sammen med fremsendelse af netvirksomhedens årsberetning i medfør af
bekendtgørelsen om netvirksomheders interne overvågning og efter Forsyningstilsynets
forespørgsel herom.
§ 7.
Netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder, som den eller de
samme fysiske eller juridiske person udøver kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede
elkunder, skal sikre, at medlemmer af netvirksomhedens direktion og netvirksomhedens ledende
medarbejdere kan handle uafhængigt af erhvervsmæssige interesser i en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til
netvirksomhed, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed,
der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 2.
For at opfylde stk. 1, skal netvirksomheden sikre
1) at aflønningen af direktionsmedlemmer og netvirksomhedens ledende medarbejdere ikke
direkte eller indirekte afhænger af resultater i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er
nævnt i stk. 1, nr. 1-3, og
2) direktionsmedlemmers og ledende medarbejderes uafhængighed i form af faste procedurer for
vedkommendes eventuelle skifte i ansættelse mellem netvirksomheden og en selskabsmæssigt
forbundet virksomhed, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3.
Krav til øvrige netvirksomheder
§ 8.
For andre end de i § 6, stk. 1, omtalte netvirksomheder gælder kravene i stk. 2-6, jf. dog §§ 9
og 10.
Stk. 2.
Mindst to medlemmer af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller indirekte
deltage i driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til
netvirksomhed, eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed,
der er nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 3.
Indirekte deltagelse i driften eller ledelsen som omtalt i stk. 2 forstås som omfattende
situationer, hvor bestyrelsesmedlemmet for netvirksomheden på grund af personlige forhold,
eksempelvis ejerskab af en betydelig aktiepost, har indflydelse på driften eller ledelsen af en
selskabsmæssigt forbundet virksomhed som nævnt i stk. 2, nr. 1-3.
Stk. 4.
Bestyrelsen i netvirksomheden skal samlet have tilstrækkelig viden om de
lovgivningsmæssige rammer for varetagelse af netvirksomhed efter lov om elforsyning og regler
fastsat i medfør af loven, herunder for sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral
adfærd.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0006.png
Stk. 5.
Bestyrelsesmøder for netvirksomheden skal foregå under andet formandskab og
tidsmæssig adskilt fra de bestyrelsesmøder, der holdes for en selskabsmæssigt forbundet
virksomhed, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-3.
Stk. 6.
I tilfælde, hvor netvirksomhedens direktion varetages af et medlem af direktionen for en
selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-3, skal netvirksomheden
dokumentere, at pågældende person afsætter tid til opretholdelse af netvirksomheden som separat
virksomhed.
Undtagelser
§ 9.
§ 6, stk. 2-4, og § 8, stk. 2, finder ikke anvendelse, hvis netvirksomheden udelukkende er
selskabsmæssig forbundet med en virksomhed, der varetager produktion af opvarmet vand eller
damp omfattet af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, en virksomhed, som er omfattet af
vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller en virksomhed, der varetager affaldsaktiviteter, der ikke er
konkurrenceudsat i henhold til sektorlovgivningen på affaldsområdet (forsyningsvirksomheder),
eller flere af de nævnte forsyningsvirksomheder, samt med en virksomhed, der udelukkende udfører
opgaver for netvirksomheden og forsyningsvirksomhederne.
Stk. 2.
Undtagelsen efter stk. 1 finder anvendelse, uanset, om der i en af de i stk. 1 nævnte
forsyningsvirksomheder indgår elproduktion, hvis
1) der ikke er krav om at elproduktionen er selskabsmæssigt adskilt, og
2) elproduktionen, i medfør af til enhver tid gældende ret, herunder administrativ praksis, i sin
helhed er omfattet af en økonomisk monopolregulering.
Stk. 3.
Undtagelsen efter stk. 1 finder endvidere anvendelse, uanset om en eller flere af de
virksomheder, som netvirksomheden er selskabsmæssig forbundet med i henhold til stk. 1,
1) varetager elproduktionsaktiviteter udelukkende i dennes egenskab som VE-egenforbruger, jf.
§ 2, nr. 3, i bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere, forudsat at virksomheden i årligt
gennemsnit ikke producerer mere elektricitet end den selv forbruger, og forudsat, at den
økonomiske værdi af den producerede elektricitet er ubetydelig i forhold til virksomhedens andre
forretninger,
2) ejer, forvalter eller driver energilageranlæg udelukkende til lagring af elektricitet i tilknytning
til elproduktionsaktiviteter omfattet af nr. 1, hvor de nævnte aktiviteter angående
elektricitetslagringen understøtter VE-egenforbruget, og forudsat, at den økonomiske værdi af
disse aktiviteter er ubetydelig i forhold til virksomhedens andre forretninger, eller
3) ejer, forvalter eller driver ladestandere, der er opstillet ved virksomhedens kontorlokation og
som udelukkende anvendes til opladning af elektriske køretøjer, der tilhører virksomheden eller
dennes selskabsmæssig forbundne virksomheder på samme kontorlokation eller
virksomhedernes medarbejdere eller gæster.
§ 10.
Uanset § 6, stk. 2, kan et medlem af netvirksomhedens direktion eller en ledende
medarbejder i netvirksomheden indgå i bestyrelsen for en virksomhed, der er omtalt i § 6, stk. 2, nr.
2, hvis
1) virksomheden, der udfører opgaver for netvirksomheden, er en virksomhed, der udelukkende
ejes af en eller flere netvirksomheder, eller som udelukkende en eller flere netvirksomheder
deltager i,
2) virksomheden udelukkende varetager opgaver for den eller de ejende eller deltagende
netvirksomheder og eventuel andre netvirksomheder, og
3) de opgaver, som virksomheden varetager, udelukkende er opgaver, der hører under en
netvirksomheds bevillingspligtige aktivitet, eller vedrører virksomhed med nær tilknytning til
netvirksomhed, som udøves i netvirksomheden i overensstemmelse med § 2 i bekendtgørelse nr.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0007.png
2246 af 29. december 2020 om undtagelse af anlæg og sideordnede aktiviteter fra
elforsyningsloven.
Stk. 2.
§ 9, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
§ 11.
En netvirksomhed, der er omfattet af §§ 9 eller 10, skal underrette Forsyningstilsynet
herom. Netvirksomheden skal også underrette Forsyningstilsynet om ændringer, der betyder, at
undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
Stk. 2.
Hvor relevant, skal den første underretning i henhold til stk. 1 ske umiddelbar efter den 1.
januar 2024. Herefter skal underretningen, hvor relevant, ske i umiddelbar forlængelse af den eller
de hændelser, transaktioner eller lignende, der giver anledning til, at undtagelsen finder anvendelse,
eller til, at undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
Kapitel 4
Dataadskillelse
§ 12.
En netvirksomhed skal sikre, at adgang til netvirksomhedsdata, der indgår i datasystemer,
ved hjælp af tekniske adgangsbegrænsninger kan begrænses til bestemte personer, jf. stk. 2-4.
Stk. 2.
Netvirksomheden skal i videst muligt omfang begrænse adgangen til netvirksomhedsdata
som omtalt i stk. 1, til personer, der udelukkende varetager opgaver for netvirksomheden.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 kan netvirksomheden tillade, at andre personer end dem, der udelukkende
varetager opgaver for netvirksomheden, jf. dog stk. 4, gives adgang til relevant netvirksomhedsdata,
hvis følgende vilkår er opfyldt:
1) Den pågældende persons selvstændige adgang til de af adgangen omfattede
netvirksomhedsdata er nødvendig for, at vedkommende kan varetage sine opgaver.
2) Netvirksomheden har sikret, at enhver person, der gives adgang til netvirksomhedsdata, er
underlagt en specifik forpligtelse til ikke at bruge kendskabet til netvirksomhedsdata, som
personen opnår inden for rammerne af nr. 1, til et andet formål end varetagelse af den
pågældende persons opgaver.
3) Netvirksomheden har sikret en proces for håndtering af brud på forpligtelserne nævnt i nr. 2,
med henblik på at forebygge fremtidige brud.
Stk. 4.
Adgang i medfør af stk. 3 kan ikke gives til følgende personer:
1) Medarbejdere, der er ansat i selskabsmæssigt forbundne virksomheder med
konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter.
2) Medarbejdere, der uanset ansættelsesforhold, jf. nr. 1, udelukkende eller helt overvejende
varetager opgaver for selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsætte
elektricitetsaktiviteter, medmindre der er tale om medarbejdere, der kun varetager rent tekniske
IT-understøttende funktioner.
3) Medarbejdere, der uanset ansættelsesforhold varetager en af de følgende opgaver for
selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsætte elektricitetsaktiviteter:
a) Opgaver, der omfatter enhver form for direkte kundekontakt, herunder enhver form for
kundeservice.
b) Opgaver, der består i udviklingsopgaver relateret til den konkurrenceudsatte
elektricitetsaktivitet, eksempelvis markedsføringsstrategier, udvikling af nye produkter, eller
lignende. Udviklingsopgaver omfatter ikke ren tekniske IT-relaterede opgaver i forbindelse
med udviklingsopgaver, eksempelvis IT-programmering eller IT-implementering.
c) Opgaver, der består i afregning af kunder for en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet.
Stk. 5.
Tildeling af adgang i overensstemmelse med stk. 1-4 skal ske under netvirksomhedens
ansvar og kontrol.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0008.png
§ 13.
§ 12 gælder ikke for en netvirksomhed, der udelukkende er selskabsmæssigt forbundet med
en virksomhed, der varetager produktion af opvarmet vand eller damp omfattet af § 20, stk. 1, i lov
om varmeforsyning, en virksomhed, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller en
virksomhed, der varetager affaldsaktiviteter, der ikke er konkurrenceudsat i henhold til
sektorlovgivningen på affaldsområdet (forsyningsvirksomheder), eller flere af de nævnte
forsyningsvirksomheder, samt med en virksomhed, der udelukkende udfører opgaver for
netvirksomheden og forsyningsvirksomhederne. § 9, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
§ 12 gælder heller ikke for en netvirksomhed, der har mindre end 10.000 tilsluttede
elkunder.
Stk. 3.
En netvirksomhed, der er omfattet af undtagelsen i stk. 1 og 2, skal underrette
Forsyningstilsynet herom. Netvirksomheden skal også underrette Forsyningstilsynet om ændringer,
der betyder, at undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
Stk. 4.
Hvor relevant, skal den første underretning i henhold til stk. 3 ske umiddelbar efter den 1.
januar 2026. Herefter skal underretningen, hvor relevant, ske i umiddelbar forlængelse af den eller
de hændelser, transaktioner eller lignende, der giver anledning til, at undtagelsen finder anvendelse,
eller til, at undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
§ 14.
§§ 12 og 13 fritager ikke en netvirksomhed fra overholdelse af § 84 a, stk. 1 og 3, i lov om
elforsyning.
Kapitel 5
Netudviklingsplaner
Planlægningsperiode og indhold m.v.
§ 15.
En netvirksomheds netudviklingsplaner, jf. § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning, skal
have en 10-årig planlægningshorisont.
§ 16.
Netudviklingsplanerne er ikke juridisk bindende.
§ 17.
En netudviklingsplan skal indeholde følgende oplysninger:
1) Anvendte analyseforudsætninger, jf. § 18.
2) Behovsvurdering i forhold til udvidelser eller opgraderinger af netvirksomhedens
elforsyningsnet, jf. § 19.
3) Behovsvurdering af alternativer til ny- og reinvesteringer, jf. § 20.
Stk. 2.
Netudviklingsplanen skal udarbejdes i det format, som er offentliggjort på
Energistyrelsens hjemmeside.
4) Redegørelse for anvendte netplanlægningsmetoder, herunder anvendelsen af princippet om
energieffektivitet først i henhold til artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/1791 om energieffektivitet.
5) En opgørelse af det samlede nettab.
§ 18.
En netudviklingsplan skal baseres på generelle analyseforudsætninger, som Energistyrelsen
udmelder, samt netvirksomhedens egne analyseforudsætninger.
Stk. 2.
Energistyrelsen udmelder de generelle analyseforudsætninger ved offentliggørelse på
Energistyrelsens hjemmeside. Ved udarbejdelsen af netudviklingsplanen skal netvirksomheden
lægge de senest tilgængelige generelle analyseforudsætninger til grund.
Stk. 3.
En netvirksomhed skal i sin netudviklingsplan redegøre for udmøntningen af de generelle
analyseforudsætninger i netvirksomhedens netområde.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0009.png
Stk. 4.
En netvirksomhed skal i netudviklingsplanen redegøre for egne analyseforudsætninger, der
lægges til grund for planlægningen som supplement til de generelle analyseforudsætninger.
Stk. 5.
Såfremt netvirksomheden lægger egne analyseforudsætninger til grund for sin
planlægning, der indebærer afvigelser fra Energistyrelsens generelle analyseforudsætninger, skal
netvirksomheden identificere og begrunde afvigelserne.
§ 19.
Behovsvurderingen i forhold til udvidelser eller opgraderinger skal være målrettet de
forventede udfordringer i relation til netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller
spændingsregulering, med særlig vægt på spændingsniveauer på eller over 50 kV.
Stk. 2.
Såfremt netvirksomheden har forventning om relevante udfordringer i relation til
netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering, på
spændingsniveauer under 50 kV, skal disse desuden fremgå. Relevante udfordringer er situationer,
der potentielt kan løses varigt eller midlertidigt ved anvendelse af alternative løsninger til
netinvesteringer såsom anskaffelse af fleksibilitetsydelser eller energieffektivitetsforanstaltninger.
Stk. 3.
Behovsvurderinger efter stk. 1 og 2 skal angives geografisk.
Stk. 4.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af planlagte ny- og reinvesteringer som
følge af behovsvurderingen efter stk. 1 og 2, med særlig vægt på den vigtigste
distributionsinfrastruktur, som er nødvendig for at tilslutte ny produktionskapacitet og nye
belastninger, herunder ladestandere til elektriske køretøjer. Det samlede forventede
investeringsbehov i forhold til de relevante ny- og reinvesteringer skal angives i forhold til en
tidshorisont på 0-2 år, 3-5 år og 6-10 år.
§ 20.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af det forventede behov for alternative
løsninger til netinvesteringer såsom fleksibelt elforbrug, energieffektivitet, energilageranlæg eller
andre ressourcer. Det forventede fleksibilitetsbehov skal kvantificeres og angives i forhold til en
tidshorisont på 0-2 år, 3-5 år og 6-10 år.
Stk. 2.
Fleksibelt elforbrug som nævnt i stk. 1, forstås som defineret i artikel 2, nr. 20, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for elektricitet.
Samarbejde med Energinet, høring, forelæggelse for Forsyningstilsynet, offentliggørelse m.v.
§ 21.
En netvirksomhed skal samarbejde med Energinet ved udarbejdelse af sine
netudviklingsplaner, jf. artikel 57 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked
for elektricitet.
§ 22.
Netvirksomheden skal sikre en bred høring af alle relevante aktører, herunder Energinet,
andre netvirksomheder, aktuelle og potentielle markedsdeltagere og brugere af det
sammenhængende elforsyningsnet. Som minimum skal netvirksomheden gøre et høringsudkast af
netudviklingsplanerne tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Høringsudkastet skal sendes til Forsyningstilsynet senest 1. april i kalenderåret før
offentliggørelse af netudviklingsplanen. Høringsudkastet skal ledsages af et høringsbrev, der
indeholder relevante oplysninger om høringsprocessen, herunder høringsfristen, og hvem
høringssvaret skal adresseres til i netvirksomheden.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet skal umiddelbart efter modtagelse af materialet, der er omtalt i stk. 2,
offentliggøre materialet på Forsyningstilsynets hjemmeside under angivelse af datoen for
offentliggørelse.
Stk. 4.
Høringsprocessen skal vare 4 uger fra den dato, hvor netudviklingsplanerne er gjort
tilgængelige for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0010.png
§ 23.
Senest 10 uger efter endt høring skal netvirksomheden sende netudviklingsplanen, der i
relevant omfang er opdateret for at tage højde for høringen, samt en redegørelse for resultaterne af
høringsprocessen til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet gør umiddelbart efter modtagelse af netudviklingsplanerne og
redegørelse for resultaterne af høringsprocessen, materialet tilgængelig for Energistyrelsen med
henblik på at indhente Energistyrelsens udtalelse vedrørende planerne.
§ 24.
Forsyningstilsynet kan anmode en netvirksomhed om ændring af netvirksomhedens
netudviklingsplan.
Stk. 2.
Ved sin vurdering, om der er anledning til at anmode netvirksomheden om ændring af
netvirksomhedens netudviklingsplan efter stk. 1, lægger Forsyningstilsynet Energistyrelsens
udtalelse i medfør af § 23, stk. 2, til grund.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netvirksomhedens netudviklingsplan skal
sendes til netvirksomheden senest 1. oktober i kalenderåret før offentliggørelse af
netudviklingsplanen.
§ 25.
En netvirksomhed skal gøre sin endelige netudviklingsplan tilgængelig for offentliggørelse
på Forsyningstilsynets hjemmeside senest 1. december hvert andet år påbegyndende 2022.
Stk. 2.
Netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen og
Forsyningstilsynets eventuelle anmodning af ændringer offentliggøres sammen med
netudviklingsplanerne på Forsyningstilsynets hjemmeside 1. januar hvert andet år påbegyndende
2023.
Opdatering af netudviklingsplanerne inden for den regulære to-års-kadence
§ 26.
En netvirksomhed kan opdatere sin netudviklingsplan inden for den fastsatte to-års-kadence
i medfør af § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Ved opdatering af en netudviklingsplan efter stk. 1, afgør netvirksomheden selv, om der er
tale om ændringer, der nødvendiggør en høring, jf. § 22, stk. 1, 1. pkt., alternativ en høring af
relevante høringsparter, inden netvirksomheden fremsender ændringen til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Ved gennemførelse af en høring, jf. stk. 2 sammenholdt med § 22, stk. 1, 1. pkt., finder
bestemmelserne i § 22, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 4, samt § 23 og § 24, stk. 1 og 2,
tilsvarende anvendelse. Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netudviklingsplanen skal i
dette tilfælde sendes til netvirksomheden senest 6 uger efter Forsyningstilsynets modtagelse af den
opdaterede netudviklingsplan. Netvirksomheden skal senest 8 uger efter modtagelse af anmodning
om ændring fra Forsyningstilsynet gøre netudviklingsplanen, sammen med netvirksomhedernes
redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets anmodning om ændring,
tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside. Hvis Forsyningstilsynet ikke
har anmodet om en ændring inden for 6 uger efter modtagelse af den opdaterede netudviklingsplan,
skal netvirksomheden umiddelbart efter udløb af denne frist gøre netudviklingsplanen og
netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen tilgængelig for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside. Umiddelbart efter modtagelse af materialet
offentliggør Forsyningstilsynet netudviklingsplanen og netvirksomhedernes redegørelse for
resultaterne fra høringsprocessen sammen med Forsyningstilsynets eventuelle anmodning om
ændringer. Den i medfør af 5. pkt. offentliggjorte, opdaterede netudviklingsplan erstatter den
hidtidig offentliggjorte netudviklingsplan.
Stk. 4.
Ved opdatering af en netudviklingsplan uden høring eller med begrænset høring skal
netvirksomheden gøre den opdaterede netudviklingsplan tilgængelig for offentliggørelse på
Forsyningstilsynets hjemmeside. Den således opdaterede netudviklingsplan erstatter den hidtidig
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0011.png
offentliggjorte netudviklingsplan. Forsyningstilsynet kan anmode om ændring af den opdaterede
offentliggjorte netudviklingsplan i medfør af bestemmelserne i § 24, sammenholdt med § 23, stk. 2,
dog således, at anmodningen om ændringen først skal indgå i netvirksomhedens overvejelser i
forbindelse med udarbejdelsen af den næste regulære netudviklingsplan. Forsyningstilsynets
anmodning om ændring offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside sammen med den
opdaterede netudviklingsplan i medfør af 2. pkt.
Netvirksomhedernes indhentning af oplysninger til brug for udarbejdelsen af netudviklingsplaner
§ 27.
Netvirksomheder kan til brug for udarbejdelse af deres netudviklingsplaner indhente
oplysninger om de tekniske specifikationer og den geografiske placering af nettilsluttede
produktions-, forbrugs- og energilageranlæg, herunder ladestandere, varmepumper, solceller,
batterianlæg og andre anlæg, der potentielt kan agere fleksibelt.
Kapitel 6
Udlevering af data til Energistyrelsen
§ 28.
Netvirksomheder skal, på baggrund af en begrundet og proportional anmodning fra
Energistyrelsen, udlevere data til Energistyrelsen, som netvirksomhederne til enhver tid er i
besiddelse af, til brug for Energistyrelsens udvikling, drift og vedligehold af en netmodel til
beregning af elnetkapaciteten og netvirksomhedernes investeringsbehov.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan i proportionale og begrundede tilfælde kræve, at netvirksomhederne
skal aggregere den data, der efterspørges i henhold til stk. 1, eller konvertere denne data til et andet
filformat, forud for udleveringen til Energistyrelsen.
Stk. 3.
Netvirksomheder har ikke pligt til at udlevere data i henhold til stk. 1, hvis en tredjepart
påviseligt har indskrænket netvirksomhedernes ret til at udlevere den efterspurgte data, medmindre
Energistyrelsen fremviser et indhentet samtykke fra tredjeparten, eller har ret til at indhente
oplysningerne i henhold til § 84, stk. 4 i elforsyningsloven, og tredjeparten orienteres om
indhentningen.
Kapitel 7
Kapacitetskort
§ 29.
Netvirksomheder skal offentliggøre en digital kortviser, der klart og gennemsigtigt viser
den kapacitet, der er til rådighed for nye forbrugs- og produktionstilslutninger på stationer med
primærspænding på 25 til 99 kV. Kortviseren skal endvidere vise de områder, der forsynes fra
stationer som nævnt i 1. pkt., og visualisere, om områderne har ledig, begrænset eller ingen
kapacitet til nye tilslutninger med fuld adgang til nettet. Det skal være angivet i kortviseren, om der
i områder, som nævnt i 2. pkt., er mulighed for indgåelse af fleksible tilslutningsaftaler i henhold til
reglerne herom i bekendtgørelse om fleksible tilslutningsaftaler.
Stk. 2.
Kortviseren i henhold til stk. 1, skal gøre det muligt, at oplysningerne kan tilgås i et højt
opløsningsniveau, hvor visualisering af matrikelskel og matrikelnumre er tilgængelige.
Stk. 3.
Netvirksomheder skal offentliggøre de kriterier, der er lagt til grund for at beregne den
ledige kapacitet til nye tilslutninger i henhold til stk. 1. Kommende tilslutninger, hvor der er indgået
nettilslutningsaftale, skal som minimum medtages som et kriterie. Det skal fremgå af
kapacitetskortet, hvordan disse kriterier kan tilgås, hvis de ikke fremgår af kapacitetskortet.
Stk. 4.
Netvirksomheder skal ajourføre kortviseren, og oplysningerne i henhold til stk. 1-3,
mindst hver tredje måned.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0012.png
Kapitel 8
Tilslutning af anlæg til distributionsnettet
§ 30.
Netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet,
som er nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i distributionsnettet, og som relaterer
til forhold omfattet af bilag 1. Kravene skal fastsættes af netvirksomhederne i fællesskab. 1. pkt.
giver alene netvirksomhederne ret til at fastsætte krav til et anlæg og distributionsnettets gensidige
påvirkninger af hinanden.
Stk. 2.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke reguleres ved bestemmelser indeholdt i
forskrifter fastsat af Energinet i medfør af systemansvarsbekendtgørelsen eller ved bestemmelser
indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked
for elektricitet.
Stk. 3.
De fastsatte krav skal være objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende. De fastsætte
krav skal endvidere være proportionale. Ved vurderingen heraf tages anlæggets karakteristika,
herunder anlæggets omfang og teknisk kapacitet, og kravenes byrde, herunder i økonomisk
henseende, i betragtning.
Stk. 4.
Netvirksomhederne skal sikre en bred høring af Energinet og brugere af deres
elforsyningsnet om kravene, som netvirksomhederne fastsætter i medfør af stk. 1.
Stk. 5.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder
anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Netvirksomhederne skal sikre, at historiske krav forbliver offentlig tilgængelige for
brugere og potentielle brugere af distributionsnettet.
§ 31.
Netvirksomheden skal give den, som anmoder om nettilslutning, klare og gennemsigtige
oplysninger til sagen. Inden for tre måneder fra indgivelsen af anmodningen skal netvirksomheden
som minimum give følgende oplysninger
1) en rimelig og nøjagtig tidsplan for behandlingen af anmodningen om nettilslutning og
2) en rimelig og vejledende tidsplan for nettilslutningen.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte oplysninger skal afgives skriftligt, herunder eventuelt digitalt, hvis den,
som anmoder om nettilslutning, har afgivet ønske herom.
Stk. 3.
Hvis den tilslutning, der er anmodet om, hverken er foretaget eller afvist i sin helhed,
ajourfører netvirksomheden oplysningerne regelmæssigt og mindst hver tredje måned.
Stk. 4.
Netvirksomheder skal tilbyde muligheden for, at enhver kan anmode om nettilslutning og
indsende relevante dokumenter, udelukkende i digital form.
Kapitel 9
Anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab
§ 32.
En netvirksomhed skal anskaffe elektricitet til dækning af nettab i netvirksomhedens
netområde ved at udbyde en kontrakt på indkøb af elektricitet til dækning af nettab efter
bestemmelserne i stk. 2, 3 og 6.
Stk. 2.
Kontrakten skal udbydes til løbende afregning, jf. § 2, nr. 22, til elspotprisen, jf. § 2, nr. 3,
for det relevante prisområde plus en fast markup i øre pr. kWh, som skal være tildelingskriteriet for
udbuddet. Endvidere skal kontrakten udbydes på vilkår af, at betaling af transmissionsnettarif,
systemtarif og balancetarif for forbrug i tilknytning til den kontraktuelle mængde gennemfaktureres
til netvirksomheden.
Stk. 3.
Kontrakten må ikke omfatte andre ydelser og produkter, herunder prissikringsprodukter.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0013.png
Stk. 4.
Stk. 3 udelukker ikke, at en netvirksomhed ved særskilt udbud kan udbyde en kontrakt til
annullering af oprindelsesgarantier svarende til den mængde elektricitet, der udgør
netvirksomhedens nettab i netvirksomhedens netområde, og som Energinet i henhold til Energinets
markedsforskrifter har beregnet for det pågældende netområdets nettabsmålepunkt for et givet
tidspunkt ved første nettabskorrektionsafregning 3 måneder efter en driftsmåned. I dette tilfælde
skal det indgå i kontrakten, der udbydes, at kontraktparten skal dokumentere og få revisorpåtegnet,
jf. stk. 5, annullering af en mængde oprindelsesgarantier svarende til den mængde elektricitet, som
udgør netvirksomhedens nettab, jf. 1. pkt. Tildelingskriteriet for udbuddet efter 1. pkt. er prisen.
Udbuddet skal ske efter bestemmelserne i stk. 6.
Stk. 5.
Netvirksomheden skal i den udbudte kontrakt efter stk. 4 kræve, at kontraktpartens
dokumentation og revisorpåtegning heraf skal overholde de til enhver tid gældende retningslinjer,
som Energinet har fastsat herfor i henhold til bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for
elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder.
Stk. 6.
Udbuddene omtalt i stk. 1-5 skal gennemføres ved en åben, gennemsigtig og
ikkediskriminerende udbudsprocedure og skal endvidere ske under overholdelse af de regler,
Forsyningstilsynet fastsætter i medfør af § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning. 1. pkt. finder
ikke anvendelse, hvis netvirksomheden vurderer, at bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/25/EU om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og
energiforsyning, transport samt posttjenester (forsyningsvirksomhedsdirektivet) finder anvendelse,
og gennemfører udbuddet i henhold til bestemmelserne i dette direktiv, jf. § 1, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1624 af 15. december 2015 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter
inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester.
Kapitel 10
Anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser
§ 33.
En netvirksomhed skal anskaffe ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, der er
nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i netvirksomhedens elforsyningsnet eller for
at sikre, at netvirksomheden kan efterkomme de forpligtelser, som til enhver tid er pålagt
netvirksomheden og som indebærer anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser,
efter gennemsigtige, ikkeforskelsbehandlende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af
Forsyningstilsynet, jf. § 35.
Stk. 2.
Kravet om markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt de pågældende netkomponenter ikke
bruges til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
Netvirksomheders fastsættelse af krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet i
medfør af § 30 anses ikke som at indebære levering af ydelser, der er underlagt krav om
markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, hvis Forsyningstilsynet har metodegodkendt kravene i
medfør af § 73 a i lov om elforsyning og kravet om offentliggørelse i medfør af § 73, stk. 2, i lov
om elforsyning er overholdt.
§ 34.
Metoden efter § 33, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser bringes til
kendskab af alle markedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan deltage
på lige vilkår, herunder at teknologineutralitet af de efterspurgte ydelser sikres, og
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0014.png
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for den
pågældende ydelse, og som lever op til de tekniske krav, som netvirksomheden fastsætter i
medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden tekniske krav til deltagelse på
markederne for levering af ydelserne.
Stk. 3.
Fastsættelsen af de tekniske krav skal ske i tæt samarbejde med Energinet og andre
relevante netvirksomheder og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle kvalificerede
markedsdeltagere, på grundlag af de relevante markeders tekniske karakteristika.
§ 35.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder
anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
§ 36.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse
af metoderne efter § 34.
Kapitel 11
Anskaffelse af fleksibilitetsydelser
§ 37.
En netvirksomheds anskaffelse af fleksibilitetsydelser skal ske efter gennemsigtige,
ikkediskriminerende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf. § 39.
Stk. 2.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at en netvirksomhed kan dække sit behov for fleksibilitet via
anvendelse af andre metoder end markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser, herunder
tidsdifferencerede tariffer eller afbrydelighedsaftaler, forudsat at Forsyningstilsynet har
metodegodkendt disse i medfør af § 73 a i lov om elforsyning og kravene i §§ 73 og 73 a i lov om
elforsyning i øvrigt er overholdt.
§ 38.
Metoden efter § 37, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende fleksibilitetsydelser bringes til kendskab af alle markedsdeltagere,
der kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan deltage
på lige vilkår, herunder at teknologineutralitet for de efterspurgte ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for den
pågældende ydelse, og som lever op til de specifikationer og de vilkår for standardiserede
markedsprodukter, som netvirksomheden fastsætter i medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden specifikationer for de
fleksibilitetsydelser, den anskaffer. Specifikationerne kan fastsætte forhold som eksempelvis typen
af fleksibilitetsydelse, størrelsen, varigheden, responshastigheden, målenøjagtigheden, den
geografiske placering og spændingsprofilen for den efterspurgte ydelse. Hvor relevant, fastsætter
netvirksomhederne i fællesskab standardiserede markedsprodukter samt vilkår for disse, som
minimum på national plan.
Stk. 3.
Specifikationerne og standardiserede markedsprodukter skal udarbejdes i tæt samarbejde
med Energinet og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle markedsdeltagere og brugere af
det sammenhængende elforsyningsnet. Ved udarbejdelsen af specifikationerne skal
netvirksomheden endvidere inddrage andre relevante netvirksomheder.
§ 39.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder
anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0015.png
§ 40.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse
af metoderne efter § 38.
§ 41.
Netvirksomheder skal udveksle alle nødvendige oplysninger og koordinere tæt indbyrdes
og med Energinet angående forhold vedrørende en markedsbaseret anskaffelse af
fleksibilitetsydelser for at sikre optimal udnyttelse af ressourcer, garantere sikker og effektiv drift af
det sammenhængende elforsyningsnet og fremme udviklingen af fleksibilitetsmarkeder under
hensyntagen til sammenspillet med andre elektricitetsmarkeder.
Kapitel 12
Netvirksomhedens varetagelse af energilageraktiviteter
§ 42.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder, der varetager
energilageraktiviteter.
Stk. 2.
En netvirksomhed skal udbyde de energilagerydelser, jf. § 2, nr. 6, som er nødvendige for
at netvirksomheden kan opfylde sin forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed,
til effektiv, pålidelig og sikker drift af sit elforsyningsnet, efter åbne, gennemsigtige og ikke
forskelsbehandlende procedurer. Kravet i 1. pkt. gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt Forsyningstilsynet har godkendt det i
medfør af § 43, stk. 1, nr. 1.
§ 43.
Uanset § 42, stk. 1, nr. 1, kan Forsyningstilsynet godkende, at netvirksomheden kan
varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, hvis
1) der er tale om et energilageranlæg, der er en fuldt integreret netkomponent, eller
2) følgende betingelser er opfyldt:
a) Pågældende energilageranlæg er nødvendig for, at netvirksomheden kan opfylde sin
forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed til effektiv, pålidelig og sikker
drift af sit elforsyningsnet.
b) Pågældende energilageranlæg anvendes ikke til køb eller salg af elektricitet på
elektricitetsmarkeder.
c) Netvirksomheden har gennemført et åbent, gennemsigtigt og ikkediskriminerende udbud,
hvorefter ingen aktør er blevet tildelt retten til at varetage energilageraktiviteter eller er i stand
til at levere sådanne ydelser rettidigt og til en rimelig pris.
d) Udbudsproceduren, herunder udbudsbetingelserne, har været forelagt for
Forsyningstilsynet med henblik på Forsyningstilsynets vurdering heraf.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1 på baggrund af en
begrundet ansøgning fra netvirksomheden, medmindre der er tale om typer af fuldt integrerede
netkomponenter, der er omfattet af regler, som Forsyningstilsynet har fastsat i medfør af § 47 a, stk.
3, 1. pkt., i lov om elforsyning.
Stk. 3.
Inden Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1, nr. 2, indhenter
Forsyningstilsynet en udtalelse fra Energistyrelsen til brug for vurderingen af, om betingelsen i stk.
1, nr. 2, litra a, er opfyldt. Forsyningstilsynet er ikke bundet af Energistyrelsens udtalelse.
Stk. 4.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 1, skal betinges af, at
den fuldt integrerede netkomponent på intet tidspunkt hverken helt eller delvis anvendes til
balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger. Ligeledes skal Forsyningstilsynets
afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 2, betinges af, at det energianlæg der er omfattet af
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0016.png
godkendelsen, på intet tidspunkt hverken helt eller delvis anvendes til køb eller salg af elektricitet
på elektricitetsmarkeder.
§ 44.
Forsyningstilsynet skal med regelmæssige mellemrum og mindst hvert femte år afholde en
offentlig høring vedrørende eksisterende energilageranlæg med henblik på at vurdere
markedsaktørernes eventuelle tilgængelighed og interesse i at investere i sådanne anlæg. Hvis
Forsyningstilsynet på baggrund af den offentlige høring vurderer, at andre aktører er i stand til at
varetage energilageraktiviteter på en omkostningseffektiv måde, pålægger Forsyningstilsynet
netvirksomhederne at udfase deres energilageraktiviteter inden for 18 måneder.
Stk. 2.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter, må
netvirksomheden ikke foretage ny- eller reinvesteringer i aktiviteterne og skal have solgt eller
skrottet sine energilageranlæg, der anvendes til varetagelsen af de pågældende
energilageraktiviteter, senest 18 måneder efter datoen for udstedelse af pålægget.
Stk. 3.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter kompenseres
virksomheden efter regler fastsat i bekendtgørelsen om netvirksomheders indtægtsrammer.
Forsyningstilsynet skal i materialet om offentlig høring i medfør af stk. 1 oplyse herom, således at
det fremgår, at markedsparterne ikke vil være forpligtede til at overtage netvirksomhedens
energilageranlæg.
Stk. 4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på en netvirksomheds varetagelse af energilageraktiviteter,
som Forsyningstilsynet har godkendt i medfør af § 41, stk. 1, nr. 1.
Stk. 5.
For en periode svarende til anlæggets standardlevetid, jf. bilag 5 i bekendtgørelsen om
netvirksomheders indtægtsrammer, finder stk. 1 ikke anvendelse på batterilageranlæg, for hvilke en
netvirksomhed har truffet den endelige investeringsbeslutning inden den 4. juli 2019, og forudsat at
det pågældende anlæg
1) senest den 4. juli 2021 stationært er tilsluttet netvirksomhedens elforsyningsnet,
2) udelukkende anvendes til reaktiv øjeblikkelig genetablering af elforsyningsnettets sikkerhed i
nødsituationer, hvor sådan genetableringsforanstaltning starter med det samme og slutter, når den
regelmæssige omfordeling kan løse problemet, og
3) ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkederne, herunder til
balancering.
Kapitel 13
Varetagelse af ladestanderaktiviteter
§ 45.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage ladestanderaktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder, der varetager
ladestanderaktiviteter.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på en netvirksomheds ejerskab af ladestander til
udelukkende anvendelse til opladning af netvirksomhedens egne elbiler, hvor elbilerne udelukkende
anvendes af netvirksomheden til varetagelse af sin bevillingspligtige aktivitet.
Kapitel 14
Varetagelse af øvrige konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter
§ 46.
En netvirksomhed må ikke direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder,
der varetager elproduktion, elhandel eller aggregering.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0017.png
Kapitel 15
Dokumentation for markedsmæssigheden
§ 47.
Netvirksomheder skal løbende udfærdige og opbevare skriftlig dokumentation for
markedsmæssigheden af de kontrollerede transaktioner, netvirksomheden indgår til sikring af, at
transaktionens priser og vilkår er i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis
transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter, jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
Aftaler omfattet af stk. 1 skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelse af den
kontrollerede transaktion.
Stk. 3.
Netvirksomheder skal lade aftaler ledsage af aftalebilag, der indholdsmæssigt skal opfylde
kravene i bilag 2 og som skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelse af den kontrollerede
transaktion.
Stk. 4.
Dokumentationen for markedsmæssigheden af den kontrollerede transaktion skal
indholdsmæssigt opfylde kravene i bilag 3. Dokumentationen for prisfastsættelsen i en transaktion,
som en netvirksomhed har udarbejdet i henhold til bekendtgørelsen om dokumentation af
prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner, kan fremsendes til Forsyningstilsynet som
dokumentation for en aftales markedsmæssighed, hvis den indholdsmæssigt opfylder kravene i
bilag 3.
Stk. 5.
Dokumentationskravene finder ikke anvendelse på netvirksomhedens kontrollerede
transaktioner, hvis netvirksomheden har indgået kontrollerede transaktioner med en bestemt part for
sammenlagt mindre end 250.000 kr. inden for det forudgående år.
Frister
§ 48.
Netvirksomheder skal på Forsyningstilsynets anmodning fremsende dokumentation, jf. §
47, inden 60 dage og vedlægge en kopi af den indgåede aftale.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan anmode om supplerende oplysninger og materiale, herunder at der
udarbejdes supplerende materiale inden for en nærmere fastsat frist. Der kan anmodes om
oplysninger og materiale, som må anses som relevant for en vurdering af markedsmæssigheden.
Vurdering af dokumentationen for markedsmæssigheden
§ 49.
Kan en netvirksomhed ikke dokumentere, at en transaktion er markedsmæssig, kan
Forsyningstilsynet på grundlag af den fremsendte dokumentation efter § 47 og supplerende
oplysninger efter § 48, stk. 2, fastsætte den markedsmæssige pris, der indgår i den økonomiske
regulering af virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om elforsyning, ved anvendelse af samme
prisfastsættelsesmetode som den af virksomheden anvendte eventuelt med foretagelse af fornødne
justeringer.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan anvende en anden prisfastsættelsesmetode end den af
netvirksomheden anvendte hvis væsentlige forhold taler for anvendelse af en anden
prisfastsættelsesmetode, herunder hvis den valgte prisfastsættelsesmetode er uegnet i den konkrete
situation.
Stk. 3.
Netvirksomheder har metodefrihed ved valg af prisfastsættelsesmetode og
Forsyningstilsynet skal udøve sit skøn inden for OECD’s Transfer Pricing Guidelines samt
Skatteforvaltningens juridiske vejledning.
Mangelfuld og manglende dokumentation
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0018.png
§ 50.
Er dokumentationen for transaktionen åbenlys mangelfuld, fastsætter Forsyningstilsynet
den skønsmæssige pris, der indgår i den økonomiske regulering af virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5.
pkt., i lov om elforsyning, til nul.
Stk. 2.
Dokumentation anses for åbenlys mangelfuld hvis netvirksomheden groft tilsidesætter
dokumentationspligten efter § 47, herunder hvor netvirksomheden ikke fremsender dokumentation i
form af faktura eller lignende eller på anden måde kan dokumentere betalingsstrømme, som
netvirksomheden har foretaget og som kan identificeres som betaling for en given ydelse, der er
omfattet af transaktionen.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet skal varsle virksomheden om en afgørelse om åbenlys mangelfuld
dokumentation efter stk. 1 med en frist på fire uger til at fremkomme med bemærkninger.
Offentliggørelse og indsendelse af oplysninger
§ 51.
Netvirksomheder skal inden den 1. juli sende en oversigt over aftaler med forbundne
foretagender for det forudgående år til Forsyningstilsynet. Oversigten skal indeholde oplysninger
om aftalens parter, aftalens genstand og kontraktsummen.
Stk. 2.
Netvirksomheden skal indsende oversigten, jf. stk. 1, til Forsyningstilsynet digitalt via et
online indsendelsessystem.
§ 52.
Netvirksomheder skal inden den 1. juli gøre en oversigt over aftaler med forbundne
foretagender for det forudgående år tilgængelig på netvirksomhedens hjemmeside. Oversigten skal
indeholde oplysninger om:
1) Aftalens parter.
2) Aftalens genstand.
3) Kontraktsummen for den enkelte aftale angivet i intervallerne efter stk. 2, og den samlede
afregningssum for alle aftaler mellem netvirksomheden og forbundne foretagender.
Stk. 2.
Kontraktsummen for den enkelte aftale efter stk. 1, nr. 3 skal angives som
1) "Aftaler under 500.000 kr.",
2) "Aftaler mellem 500.000 kr. og 2.000.000 kr.", og
3) "Aftaler over 2.000.000 kr.".
Kapitel 16
Data om fleksibelt elforbrug
§ 53.
Netvirksomheder skal i fællesskab foretage en vurdering af, hvordan data om potentialet for
fleksibelt elforbrug i et netområde kan opgøres, herunder hvordan denne opgørelse kan iværksættes
i teknisk henseende. Opgørelsen vil skulle ske i overensstemmelse med ENTSO-E og EU-DSO
enhedens metode for analyse af fleksibilitetsbehov i henhold til artikel 19 e i
elmarkedsforordningen, herunder de vejledende kriterier for vurderingen af de forskellige
fleksibilitetskilder evne til at dække fleksibilitetsbehovene, som måtte fastsættes i forbindelse med
den nævnte metode. Netvirksomhederne skal til brug for denne vurdering foretage konsultation af
relevante dataanvendere og systembrugere.
Stk. 2.
Netvirksomheder skal herudover vurdere, hvordan data om potentialet for fleksibelt
elforbrug i et netområde kan udstilles, jf. stk. 3. Vurderingen skal koordineres med Energinet.
Stk. 3.
Udstilling af data skal sikre interoperabilitet baseret på harmoniserede dataformater og
standardiserede datasæt, så data kan anvendes på en ikkediskriminerede måde af systembrugere,
som udgangspunkt via API. Udstilling via API skal være baseret på relevante fælleseuropæiske
standarder.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0019.png
Stk. 4.
Vurderingerne i henhold til stk. 1 og 2 skal være foretaget og offentliggjort senest den 17.
juli 2026.
Kapitel 17
Administrative bestemmelser
§ 54.
Al skriftlig kommunikation med myndigheder i medfør af denne bekendtgørelse skal ske
elektronisk.
§ 55.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i sager omfattet af kapitel 14 senest seks måneder efter,
at sagen er fuldt oplyst.
Kapitel 18
Straf
§ 56.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
tilsidesætter § 11, § 13, stk. 3, eller § 47, stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 19
Tilsyn
§ 57.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med §§ 6-13, § 22, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, § 23, stk. 1, § 25,
stk. 1, § 26, stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., § 32, § 33, stk. 1, § 37, stk. 1, § 42, § 45, stk. 1, § 46, § 47, § 48,
stk. 1, § 51, stk. 1, og § 52, stk. 1.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med de standardiserede vejledninger, der er nævnt i §§ 36
og 40.
Kapitel 20
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 58.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 11. oktober 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 498 af 19. maj 2025 om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
ophæves.
§ 59.
Kapitel 4 og 7 har virkning fra den 1. januar 2026.
§ 60.
§ 32 har virkning for en netvirksomheds indkøb af elektricitet til dækning af nettab for
perioden fra den 1. januar 2022. § 32 berører ikke en netvirksomheds gennemførelse af kontrakter
til indkøb af elektricitet til dækning af nettab og relaterede kontrakter om annullering af
oprindelsesgarantier, som er indgået inden den 31. december 2020. 2. pkt. gælder dog ikke for
kontrakter, der har en varighed ud over den 31. december 2025, for perioden efter den 31. december
2025. § 32 berører heller ikke en netvirksomheds gennemførelse af kontrakter til indkøb af
elektricitet til dækning af nettab og relaterede kontrakter om annullering af oprindelsesgarantier,
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0020.png
som er indgået efter den 31. december 2020 for perioden indtil den 31. december 2021. En
netvirksomhed, hvis kontrakter til indkøb af elektricitet til dækning af nettab for perioder fra den 1.
januar 2022 er omfattet af 2. og 3. pkt., uden at netvirksomheden har indgået en relateret kontrakt
om annullering af oprindelsesgarantier, kan udbyde en særskilt kontrakt om annullering af
oprindelsesgarantier efter § 32, stk. 4, sammenholdt med stk. 5 og 6, for de af 2. og 3. pkt.
omfattede kontraktperioder.
§ 61.
§ 42, stk. 1, nr. 2, finder i forhold til en virksomhed, som en netvirksomhed den 31.
december 2020 direkte eller indirekte udøvede kontrol over, først anvendelse fra den 1. januar 2026.
I forhold til en virksomhed, som en netvirksomhed den 30. juni 2022 direkte eller indirekte ejer
andele eller deltager i, uden at netvirksomheden udøver kontrol over den pågældende virksomhed,
finder § 42, stk. 1, nr. 2, ligeledes først anvendelse fra den 1. januar 2026.
§ 62.
§ 46 finder i forhold til de i bestemmelsen nævnte virksomheder, som en netvirksomhed
den 30. juni 2022 direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i, herunder udøver kontrol over,
først anvendelse fra den 1. januar 2026.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den XX.XX 2025
Bilag 1
Forhold, som netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav om i medfør af § 30
• Faseubalance
• Spændingsvariationer
• Hurtige spændingsændringer
• Flicker
• Netbeskyttelse
• Reaktiv effekt
• Harmoniske forstyrrelser
• DC indhold
Bilag 2
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af aftalen
A. En beskrivelse af aftalen
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0021.png
1. Angivelse af køber.
2. Angivelse af sælger/leverandør.
3. Samlet kontraktsum (værdi i kr.).
4. Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser
5. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato
til dato).
6. Beskrivelse af særlige vilkår
B. Oplysninger om fastsættelse af aftalens pris
1. Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som netvirksomheden har anvendt til
sikring af aftalens markedsmæssighed.
2. Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
Bilag 3
Krav til dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner
A. Koncern- og organisationsdiagram, der viser koncernens juridiske og organisatoriske struktur.
B. Beskrivelse af den kontrollerede transaktion.
1. Beløbsmæssig angivelse af transaktionen.
2. Identifikation af den eller de forbundne parter, som er involveret i transaktionen med
netvirksomheden, samt en kort beskrivelse af relationen til hver af disse parter.
3. Kopi af aftalen.
C. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse og funktions- og risikoanalyse af netvirksomheden samt de
relevante forbundne parter i forhold til transaktionen, herunder en beskrivelse af alle ændringer i forhold
til tidligere år.
D. Transfer pricing-metode. Når det i forhold til den valgte transfer pricing-metode er relevant skal
følgende krav opfyldes:
1. Angivelse af transfer pricing-metoden anvendt i transaktionen og begrundelse for valget af metode.
2. Når det i forhold til transfer pricing-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken af
transaktionsparterne der er valgt som den testede part, og valget skal begrundes.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 318: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv., og udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3047336_0022.png
3. En beskrivelse af de forudsætninger og antagelser, der er lagt til grund ved anvendelse af transfer
pricing-metoden.
4. Er der lavet en flerårig analyse, skal denne tilgang begrundes.
5. En liste og tilhørende beskrivelse af de udvalgte sammenlignelige transaktioner (interne og eksterne)
samt information om de finansielle indikatorer for de uafhængige virksomheder, som er benyttet ved
transfer pricing-analysen, herunder en beskrivelse af udsøgningsprocessen og kilden til den anvendte
information.
6. En redegørelse for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er lavet justeringer til
resultaterne hos den testede part, de sammenlignelige transaktioner eller begge.
7. En redegørelse for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante transaktioner er prisfastsat i
overensstemmelse med armslængde-princippet ved anvendelse af den valgte transfer pricing-metode.
8. En oversigt med angivelse af de finansielle data eller regnskabsdata, der er brugt ved anvendelsen af
transfer pricing-metoden.
9. Data og allokeringsskemaer, der viser, hvordan de regnskabsmæssige data, som er brugt ved transfer
pricing-metoden, kan afstemmes til årsregnskabet for den testede part.
Officielle noter
EU Noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af
5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019,
nr. L 158, side 125, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1711 af 13. juni 2024 om ændring af
direktiv (EU) 2018/2001 og (EU) 2019/944 for så vidt angår forbedring af udformningen af Unionens elektricitetsmarked,
EU-Tidende, L af 26. juni 2024, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2019, nr. L 328, s. 82, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/2413 af 18. oktober 2023 om ændring af direktiv (EU) 2018/2001, forordning
(EU) 2018/1999 og direktiv 98/70/EF for så vidt angår fremme af energi fra vedvarende energikilder og om ophævelse af
Rådets direktiv (EU) 2015/652, EU-Tidende, L af 31. oktober 2023 og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/955 (omarbejdning) EU-
Tidende 2023, nr. L 231, side 1.
1)