Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 314
Offentligt
Bekendtgørelse om visse rettigheder for slutkunder og slutbrugere ved levering
af opvarmet vand og fjernkøling
I medfør af § 2 a, § 20 d, stk. 2, og § 24 c, stk. 2 og 3, i lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024, som ændret ved lov nr. 736 af 20. juni 2025, § 1 a og
§ 6 a stk. 1 og 3, i lov om fjernkøling, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af d. 3. juni 2023, som ændret
ved lov nr. 736 af 20. juni 2025, og § 2 a, § 6, stk. 3 og § 21 a, stk. 1 og 2, i lov om fremme af
effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 1036 af 12. september
2024, som ændret ved lov nr. 736 af 20. juni 2025, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 5,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 259 af 6. marts 2025 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen har til formål at sikre rettigheder for slutkunder, og hvor disse nævnes
eksplicit, slutbrugere ved levering af opvarmet vand til brug for bygningers opvarmning og
forsyning med varmt vand og levering af fjernkøling.
Stk. 2.
Bekendtgørelsens bestemmelser finder ikke anvendelse i det omfang anden lovgivning måtte
give slutkunder og slutbrugere en bedre retsstilling.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Bygningsejer: Ejer af en ejendom med et direkte kundeforhold til energivirksomheden.
2) Energivirksomhed: Samlet betegnelse for fjernkølingsvirksomhed og
varmedistributionsvirksomhed.
3) Fjernkølingsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk person, der udøver virksomhed med
fjernkølingsanlæg som omfattet af § 1, stk. 2, i lov om fjernkøling.
4) Husholdningskunde: En slutkunde, der køber opvarmet vand eller fjernkøling til eget eller
hovedsagelig til eget husholdningsforbrug.
5) Slutkunde: En fysisk eller juridisk person, der køber opvarmet vand eller fjernkøling til egen
slutanvendelse, og som har et direkte kundeforhold til energivirksomheden.
6) Slutbruger: En fysisk eller juridisk person, der køber opvarmet vand eller fjernkøling til eget
brug, eller en fysisk eller juridisk person, der bebor en individuel bygning eller enhed i en ejendom
med flere lejligheder eller bygninger til flere formål, som forsynes med opvarmet vand eller
fjernkøling fra en central kilde, når denne person ikke har en direkte eller individuel kontrakt med
energivirksomheden.
7) Varmedistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk person, der driver anlæg til
fremføring af opvarmet vand som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om varmeforsyning.
8) Ydelse: Opvarmet vand eller fjernkøling.
Kapitel 2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
Kontrakter og vilkår m.v.
§ 3.
Energivirksomheder og slutkunder skal i forbindelse med etablering af et kundeforhold indgå
en skriftlig kontrakt om levering af opvarmet vand eller fjernkøling, jf. dog stk. 5. Betingelserne i
kontrakten skal være rimelige.
Stk. 2.
I en kontrakt efter stk. 1 skal som minimum angives følgende oplysninger:
1) Energivirksomhedens navn, adresse og kontaktoplysninger.
2) Den ydelse, som energivirksomheden leverer.
3) Det tjenestekvalitetsniveau, der er omfattet af kontrakten.
4) De typer af vedligeholdsservice, der indgår i kontrakten, og som energivirksomheden udbyder
uden ekstra gebyrer. Det kan f.eks. være service på rør, net, varmecentraler, varmevekslere og
fjernvarmeunits.
5) Hvordan information om gældende tariffer, vedligeholdsgebyrer og pakketilbudsprodukter eller -
tjenester kan indhentes. Det kan f.eks. være via internettet.
6) Kontraktens løbetid, betingelserne for fornyelse og opsigelse af kontrakten og ydelserne,
herunder pakketilbudsprodukter eller -tjenester i forbindelse med disse tjenester, og hvorvidt det er
muligt at opsige kontrakten uden omkostninger.
7) Eventuel erstatning eller tilbagebetaling, hvis det i kontrakten fastsatte tjenestekvalitetsniveau
ikke overholdes, herunder i tilfælde af unøjagtig eller forsinket fakturering.
8) Hvordan en procedure til udenretslig bilæggelse af tvister iværksættes.
9) Oplysninger om forbrugerrettigheder, herunder oplysninger om klagebehandling.
10) Kontaktoplysninger eller link til webstedet for de fælles kontaktpunkter.
11) Kontaktoplysninger, der giver slutkunden mulighed for at finde frem til relevante one-stop-
shopper.
12) Hvilke af de i stk. 2 omhandlede oplysninger, som videreformidles ved fakturering eller via
virksomhedens websted på en klar og letforståelig måde.
Stk. 3.
Oplysningerne nævnt i stk. 2 skal gives til slutkunden inden kontraktens indgåelse. Dette
gælder også, hvis kontrakten indgås via mellemmænd.
Stk. 4.
Energivirksomheder skal sikre, at slutkunder med et handicap gives alle relevante
oplysninger om deres kontrakt med energivirksomheden i tilgængelige formater. Ved tilgængelige
formater forstås, at oplysningerne skal præsenteres på en måde, som er tilpasset til at blive forstået
af personer med forskellige typer af handicap, såsom nedsat syn, hørelse eller læsevanskeligheder.
Stk. 5.
For eksisterende slutkunder sikrer energivirksomheden, at kontrakten indgås senest i
forbindelse med væsentlige ændringer af det eksisterende aftalegrundlag eller efter anmodning fra
slutkunden.
Stk. 6.
Der gælder ikke formkrav for slutkundens accept af kontrakten.
Stk. 7.
Energivirksomheden fremsender en kopi af kontrakten til slutkunden.
§ 4.
Energivirksomheder sikrer, at slutkunder forud for eller i forlængelse af indgåelse af en
kontrakt efter § 3 modtager et resumé af de vigtigste kontraktbetingelser, herunder fastsættelse af
priser og tariffer. Resuméet skal være udfærdiget på en forståelig måde i et præcist og enkelt sprog.
§ 5.
Energivirksomheder sikrer, at slutkunder forud for eller i forlængelse af indgåelse af en
kontrakt efter § 3 modtager klare og gennemskuelige oplysninger om gældende priser og tariffer og
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
om standardvilkår og betingelser for adgang til og brug af tjenester for opvarmet vand og
fjernkøling.
§ 6.
Energivirksomheder skal tilbyde rimelige og gennemskuelige generelle vilkår og betingelser,
som skal anføres i et letforståeligt og utvetydigt sprog, og som ikke må indeholde
ikkekontraktmæssige hindringer for udøvelse af rettigheder såsom overdreven kontraktmæssig
dokumentation.
Stk. 2.
Slutbrugerne skal efter anmodning gives adgang til de i stk. 1 nævnte generelle vilkår og
betingelser.
§ 7.
De ydelser, som energivirksomheder leverer, skal være af god standard. Ved god standard
forstås, at ydelsen lever op til de tekniske specifikationer, som slutkunderne og slutbrugerne med
rimelighed kan have til ydelsen.
§ 8.
Bygningsejer sikrer, at det i § 4 nævnte resume, gives til slutbrugere.
Stk. 2.
Bygningsejer sikrer, at øvrige oplysninger, der er omfattet af denne bekendtgørelse gives til
slutbrugeren efter anmodning fra denne. Oplysningerne skal gives gratis og på en passende måde.
Salgs- og betalingsmetoder
§ 9.
Energivirksomheder må ikke anvende urimelige eller vildledende salgsmetoder.
§ 10.
Energivirksomheder skal tilbyde et bredt udvalg af betalingsmetoder, som ikke må indebære
urimelig forskelsbehandling af slutkunderne.
Stk. 2.
Forskelle i gebyrer i forbindelse med betalingsmetoder eller forudbetalingssystemer skal
være objektive, ikkeforskelsbehandlende og forholdsmæssige og må i overensstemmelse med
artikel 62 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/2366 (44) ikke overstige de direkte
omkostninger, som afholdes af betalingsmodtageren for brug af den pågældende betalingsmetode
eller et forudbetalingssystem.
Stk. 3.
Husholdningskunder, som har adgang til forudbetalingssystemer, må ikke stilles
ufordelagtigt som følge af forudbetalingssystemerne.
Varsling om ændring af kontraktbetingelser, priser og forsyningsafbrydelse
§ 11.
Energivirksomheder skal med passende varsel meddele sine slutkunder, hvis virksomheden
påtænker at ændre kontraktbetingelserne, jf. § 3.
Stk. 2.
Bygningsejer skal straks oplyse slutbrugere om de nye kontraktbetingelser.
§ 12.
Energivirksomheder meddeler slutkunderne om enhver justering af leveringsprisen, der er til
ugunst for slutkunderne, om årsagerne hertil og forudsætningerne herfor samt om justeringens
omfang. Meddelelse skal gives senest to uger før, eller for så vidt angår husholdningskunder senest
1 måned før, justeringen træder i kraft, jf. dog stk. 2. Meddelelsen skal gives i et klart og forståeligt
sprog ved anvendelse af e-mail, faktura eller lignende individuel kommunikation.
Stk. 2.
Varmedistributionsvirksomheder skal meddele slutkunder om væsentlige prisstigninger
senest 3 måneder før prisstigningens ikrafttræden. Ved væsentlige prisstigninger forstås en stigning
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
i varmedistributionsvirksomhedens variable eller faste tarif på 10 procent eller derover, og som
samtidig forhøjer den samlede betaling med mindst 100 kr. pr. måned inkl. moms. Ved ikrafttræden
menes den dato, der fremgår af virksomhedens anmeldelse til Forsyningstilsynet i medfør af § 21,
stk. 1, i lov om varmeforsyning.
§ 13.
Energivirksomheder giver i tilfælde af en planlagt afbrydelse af varme- eller køleforsyningen
de berørte slutkunder passende oplysninger om alternative foranstaltninger.
Stk. 2.
Oplysningerne skal gives til slutkunderne i tilstrækkelig god tid i forvejen, dog senest én
måned inden den planlagte afbrydelse og uden ekstra omkostninger.
Klager
§ 14.
Slutkunder har ret til klagebehandling af god standard fra deres energivirksomhed af forhold,
der vedrører aftaleforholdet. Ved god standard forstås en klar og lettilgængelig klageprocedure.
Stk. 2.
Energivirksomheden skal behandle klager på en enkel, retfærdig og hurtig måde.
Kapitel 3
Tilsyn mv.
§ 15.
Energistyrelsen fører tilsyn med den overordnede overholdelse af denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Energivirksomheder og bygningsejere skal efter anmodning meddele Energistyrelsen
fornødne oplysninger til brug for Energistyrelsens tilsyn efter stk. 1.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan påbyde, at forhold, der strider mod bekendtgørelsens bestemmelser,
bringes i orden straks eller inden for en nærmere angiven frist.
Kapitel 4
Straf
§ 16.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning straffes med bøde den, der
overtræder §§ 3-14.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 5
Ikrafttræden
§ 17.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 11. oktober 2025.
Energistyrelsen, den XX 2025
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
/
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU)2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/955
(omarbejdning), EU-Tidende 2023, nr. L 231, side 1.