Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 314
Offentligt
3046758_0001.png
Bekendtgørelse om energivirksomheder og bygningsejeres oplysningsforpligtelser overfor
slutkunder og slutbrugere om energiforbrug og fakturering m.v.
1
I medfør af § 7 b, § 14, stk. 2, og § 50, stk. 1, i lov om gasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1100
af 16. august 2023, § 2 a, § 23 d, stk. 1 og 3,
§ 23 p, stk. 1, 2. pkt.,
§ 28 a, stk. 3, og § 34, stk. 2, i lov
om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024,
som ændret ved lov nr. 736 af
20. juni 2025
§ 1 a,
§ 4 a,
§ 6 a og § 9, stk. 2, i lov om fjernkøling, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af 6.
marts 2023,
som ændret ved lov nr. 736 af 20. juni 2025
og § 2 a, § 6, stk. 3, § 19,
§ 21 a, stk. 1 og 2,
og § 22, stk. 2, i lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1036 af 12. september 2024,
som ændret ved lov nr. 736 af 20. juni 2025
fastsættes efter bemyndigelse i henhold til §
54,
stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 1705 af 30. december
2024 nr. 259 af 6. marts 2025
om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på energivirksomheder og ejere af bygninger med
fordelingsmålere og omhandler deres forpligtelse til at oplyse slutkunder og slutbrugere om deres
energiforbrug, fakturering i medfør heraf samt andre faktureringsoplysninger.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder endvidere anvendelse på varmedistributionsvirksomhedernes pligt til
at offentliggøre oplysninger om deres rangeringskategori samt planer for grøn omstilling.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Afregningsmåler: En måler, der danner grundlag for afregning med energivirksomheden.
2) Energivirksomhed: Samlet betegnelse for varmedistributions- og
fjernkølingsdistributionsvirksomheder, naturgasdistributionsselskaber samt gasleverandører.
3) Fordelingsmåler: En måler, der har til formål at fordele det målte forbrug på en afregningsmåler
mellem flere slutkunder eller slutbrugere.
4) Varmefordelingsmåler: Fordampningsmålere eller elektroniske målere, som registrerer den
forholdsmæssige varmeydelse fra radiatoroverflader i forbrugsenheder, og hvor målingen danner
grundlag for fordeling af varmeudgifter, jf. bekendtgørelse om individuel måling af el, gas, vand,
varme og køling.
5) Fjernkølingsdistributionsvirksomhed: En virksomhed, der leverer fjernkøling.
6) Leverandør af energitjenester: En fysisk eller juridisk person, der leverer energitjenester eller
andre foranstaltninger til forbedring af energieffektiviteten til en slutkunde eller en slutbrugers
facilitet eller lokaler.
7) Varmedistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk person, der driver anlæg til
fremføring af opvarmet vand eller damp som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om varmeforsyning.
8) Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager distribution og er
ansvarlig for driften og vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og ændring af selskabets
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
3046758_0002.png
infrastruktur for at sikre, at distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en rimelig
efterspørgsel efter distribution af gas, jf. § 6, nr. 6, i lov om gasforsyning.
9) Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager forsyning med gas, jf. § 6, nr.
11, i lov om gasforsyning.
10) Slutkunde: En fysisk eller juridisk person, der køber energi til egen slutanvendelse.
11) Slutbruger: En fysisk eller juridisk person, der
køber opvarmet vand eller fjernkøling til eget
brug, eller en fysisk eller juridisk person, der bebor bor eller har til huse i
en individuel bygning
eller en enhed i en ejendom med flere lejligheder eller en bygning til flere formål,
som forsynes
med
opvarmning, køling eller varmt brugsvandopvarmet vand eller fjernkøling
fra en central kilde,
og somnår en sådan person
ikke har
en nogen
direkte eller individuel kontrakt med
energileverandøren.
12) Faktureringsansvarlig: For slutkunder er den faktureringsansvarlige den fysiske eller juridiske
person, som slutkunden har indgået aftale med om levering af opvarmning, køling eller varmt
brugsvand. For slutbrugere er den faktureringsansvarlige bygningsejeren med direkte kundeforhold
til energileverandøren.
13) Rangeringskategori: En rød, gul eller grøn kategori, der har til formål, at rangere
fjernvarmeselskaber efter deres drivhusgasudledning.
14) Varmeenergimålere: Forbrugsmålere, der måler varme afgivet af en væske og som tilføres den
enkelte bolig- eller erhvervsenhed.
Kapitel 2
Information om gasforbrug, fakturering m.v.
§ 3.
Distributionsselskaber og gasleverandører skal, for hver deres ydelse, sikre, at slutkunder, som
virksomheden har et kundeforhold til, modtager en faktura på grundlag af faktisk forbrug mindst én
gang årligt. Faktureringen kan foretages samlet eller hver for sig efter de til enhver tid gældende
regler herfor.
Stk. 2.
Distributionsselskaber og gasleverandøren kan indføre et system, hvor slutkunder, der ikke
har fjernaflæste afregningsmålere, selv foretager aflæsning af måleren og underretter om
aflæsningerne fra deres måler til gasdistributionsselskabet. Kun i de tilfælde, hvor slutkunden ikke
har givet meddelelse om aflæsning af afregningsmåleren for det årlige forbrug, baseres
faktureringen på et anslået forbrug eller en fast takst.
Stk. 3.
Følgende oplysninger skal gives i eller sammen med fakturaen på en klar og letforståelig
måde:
1) De faktiske aktuelle priser og slutkundens seneste års energiforbrug, i det omfang oplysningerne
om det seneste års energiforbrug haves.
2) En sammenligning af slutkundens aktuelle energiforbrug med forbruget i samme periode året før,
i det omfang oplysningerne om denne periodes energiforbrug haves.
3) Kontaktoplysninger om slutkundeorganisationer, energimyndigheder eller lignende organer,
herunder websteder, hvorfra der kan hentes oplysninger om, hvilke foranstaltninger til forbedring af
energieffektiviteten der tilbydes, en sammenlignende slutkundeprofil for samme brugerkategori og
objektive tekniske specifikationer for energiforbrugende udstyr.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
Stk. 4.
Distributionsselskabet og gasleverandøren sikrer, at slutkunden får mulighed for at vælge
elektroniske oplysninger, jf. stk. 1 og 3, og at de på anmodning får en klar og letforståelig
redegørelse for, hvordan fakturaen er fremkommet, navnlig hvis den ikke er baseret på faktisk
forbrug.
Stk. 5.
Oplysningerne om mulighed for at forbedre energieffektiviteten, jf. stk. 3, nr. 3, skal
endvidere fremgå af eller sammen med kontrakter eller anden kommunikation med slutkunden, i det
omfang det er muligt.
§ 4.
Distributionsselskaber skal sikre, at slutkunder med fjernaflæste afregningsmålere, foruden
faktureringen, jf. § 3, har let adgang til supplerende oplysninger om hidtidigt forbrug, som giver
mulighed for, at slutkunden kan foretage detaljeret kontrol. De supplerende oplysninger om
hidtidigt forbrug skal omfatte:
1) De samlede oplysninger om gasforbrug for mindst de foregående tre år eller perioden fra
indgåelse af kontrakten, hvis den er kortere end tre år.
2) Detaljerede oplysninger om forbrugstidspunktet for hvilken som helst dag, uge eller måned og et
hvilket som helst år. Disse oplysninger stilles til rådighed for slutkunden via internettet eller
målergrænsefladen for en periode på mindst de foregående 24 måneder eller perioden siden
kontraktindgåelse, hvis den er kortere.
§ 5.
Distributionsselskaber og gasleverandørselskaber skal sikre, at slutkunder gratis modtager
fakturaer, jf. § 3, og gasdistributionsselskaber skal sikre, at slutkunder har gratis adgang til
oplysningerne, jf. § 4.
§ 6.
Distributionsselskaber og gasleverandører skal på anmodning fra en slutkunde, som
virksomheden har et kundeforhold til, stille slutkundens oplysninger, jf. §§ 3 og 4, til rådighed for
en leverandør af energitjenester, der er udpeget af slutkunden, i det omfang oplysningerne
foreligger hos virksomheden.
§ 7.
Distributionsselskaber og gasleverandører skal mindst én gang årligt på en gennemsigtig og
forståelig måde oplyse de slutkunder, som virksomheden har et kundeforhold til, og som
hovedsageligt handler uden for deres erhverv, om udviklingen i priser og gebyrer, der berører
kunden.
Kapitel 3
Information om varmeforbrug, fakturering m.v. til slutkunder og slutbrugere
§ 8.
Den faktureringsansvarlige skal sikre, at slutkunder og slutbrugere modtager en faktura for
varmeforbrug på grundlag af det faktiske forbrug eller aflæsninger af varmefordelingsmålere mindst
én gang årligt.
Stk. 2.
Den faktureringsansvarlige kan indføre et system, hvor slutkunden eller slutbrugeren i
bygninger, hvor varmeforbruget ikke måles ved hjælp af fordelingsmåling på grundlag af
varmefordelingsmålere, selv foretager aflæsning af fordelingsmåleren eller afregningsmåleren og
underretter om aflæsningen. Kun i de tilfælde, hvor slutkunden eller slutbrugeren ikke har givet
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
meddelelse om aflæsning af fordelingsmålere for det årlige varmeforbrug, baseres faktureringen på
et anslået forbrug eller en fast takst.
Stk. 3.
Følgende oplysninger skal meddeles slutkunder og slutbrugere i eller sammen med deres
fakturaer på en klar og letforståelig måde, når fakturaen er baseret på faktisk varmeforbrug eller
aflæsninger af varmefordelingsmålere:
1) De faktiske aktuelle priser og aktuelt faktisk energiforbrug eller samlede varmeomkostninger og
aflæsninger af varmefordelingsmålere.
2) Oplysninger om brændselssammensætningen og de hermed forbundne årlige
drivhusgasemissioner, herunder for slutkunder og slutbrugere, der forsynes via fjernvarme, og en
beskrivelse af de forskellige afgifter, gebyrer og takster, der anvendes.
3) Varmedistributionsvirksomhedens rangeringskategori, jf. § 18, stk. 1. Rangeringen skal
udarbejdes efter Energistyrelsens rangeringsmodel, der kan findes på ens.dk.
4) Sammenligninger af slutkundens eller slutbrugerens aktuelle energiforbrug med forbruget i
samme periode året før, i det omfang oplysningerne om denne periodes energiforbrug haves, i en
grafisk fremstilling og korrigeret for graddage.
5) Kontaktoplysninger om slutkundeorganisationer, energimyndigheder eller lignende organer,
herunder websteder, hvorfra der kan hentes oplysninger om, hvilke foranstaltninger til forbedring af
energieffektiviteten der tilbydes, og om sammenlignende slutkunde- og slutbrugerprofiler og
objektive tekniske specifikationer for energiforbrugende udstyr.
6) Oplysninger om tilknyttede klageprocedurer.
7) En sammenligning med en normeret, gennemsnitlig slutkunde eller referenceslutbruger i samme
brugerkategori. I forbindelse med elektroniske fakturaer, jf. stk. 4, kan sådanne sammenligninger i
stedet gøres tilgængelige online med henvisning i fakturaerne.
Stk. 4.
Den faktureringsansvarlige sikrer, at slutkunder får mulighed for at vælge elektroniske
fakturaer og faktureringsoplysninger, jf. stk. 1 og 3, og at de får en let og forståelig redegørelse for,
hvordan fakturaen er fremkommet. Fakturaer, der ikke er baseret på faktisk forbrug eller
aflæsninger af varmefordelingsmålere, skal indeholde en klar og letforståelig redegørelse for,
hvordan det beløb, der er angivet på fakturaen, er beregnet, og som minimum indeholde de
oplysninger, der er omhandlet i stk. 3, nr. 4 og 5.
Stk. 5.
Den faktureringsansvarlige sikrer, at slutkunder og slutbrugere oplyses om energiforbruget
og andelen af vedvarende energi i fjernvarmesystemet, herunder oplysninger om, hvor meget energi
der blev brugt til at levere én enhed opvarmning til kunden eller slutbrugeren. Oplysningerne om
andelen af vedvarende energi udtrykkes som minimum som en procentdel af det endelige
bruttoenergiforbrug inden for opvarmning, der tildeles kunderne i et givet fjernvarmesystem
Stk. 6. Oplysningerne, jf. stk. 5, skal gøres lettilgængelige enten i fakturaer, på leverandørens
websted eller på tilsvarende online platform og efter anmodning fra slutkunden eller slutbrugeren.
Oplysningerne skal ajourføres mindst en gang om året.
§ 9.
Den faktureringsansvarlige skal sikre, at slutkunder og slutbrugere, foruden faktureringen, jf. §
8, får stillet forbrugsoplysninger om varmeforbrug til rådighed, der er nøjagtige og bygger på det
faktiske forbrug eller aflæsninger af varmefordelingsmålere. Oplysningerne skal som minimum
omfatte en oversigt over udviklingen i varmeforbruget.
Stk. 2.
Såfremt der er installeret fjernaflæste målere eller fjernaflæste varmefordelingsmålere,
leveres forbrugsoplysninger, jf. stk. 1, baseret på faktisk varmeforbrug eller aflæsninger af
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
varmefordelingsmålere til slutkunder og slutbrugere mindst hver måned. Dette gælder dog ikke
uden for fyringssæsonen.
Stk. 3.
Forbrugsoplysninger, jf. stk. 1, kan leveres til slutkunden eller slutbrugeren elektronisk eller
gøres tilgængelige via internettet. Stilles oplysningerne til rådighed for slutkunden eller
slutbrugeren via internettet, skal slutkunder og slutbrugere underrettes herom i henhold til det i stk.
2 angivne interval.
§ 10.
Varmedistributionsvirksomheder skal sikre, at slutkunder med fjernaflæste
varmeenergimålere, der ikke aflæses via drive-by-teknologi, har let og gratis adgang til supplerende
oplysninger om hidtidigt forbrug, som giver mulighed for, at slutkunden kan foretage detaljeret
kontrol. De supplerende oplysninger om hidtidigt forbrug skal omfatte:
1) De samlede oplysninger om energiforbrug for mindst de foregående tre år eller perioden fra
indgåelse af leveringsaftalen, hvis den er kortere end tre år.
2) Detaljerede oplysninger om forbrugstidspunktet for en hvilken som helst dag, uge, måned og år.
Disse oplysninger stilles til rådighed for slutkunderne via internettet eller målergrænsefladen for en
periode på mindst de foregående 24 måneder eller perioden siden aftaleindgåelsen, hvis den er
kortere. Oplysninger, jf. 1. pkt. skal stilles til rådighed for slutkunderne så tæt på realtid som teknisk
muligt.
§ 11.
Den faktureringsansvarlige skal på anmodning fra en slutkunde eller slutbruger stille
oplysninger om energifakturering og hidtidigt forbrug eller aflæsninger af varmeenergimålere - eller
fordelingsmålere, jf. §§ 8-10, til rådighed for en leverandør af energitjenester, der er udpeget af
slutkunden eller slutbrugeren.
§ 12.
Den faktureringsansvarlige skal sikre, at slutkunder og slutbrugere gratis modtager fakturaer
og faktureringsoplysninger, jf. § 8, og at slutkunder og slutbrugere har passende og gratis adgang til
deres forbrugsoplysninger, jf. § 9, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Fordelingen af omkostningerne ved faktureringsoplysninger om individuelt forbrug af varme
og varmt brugsvand i ejendomme med flere lejligheder og bygninger til flere formål udføres uden
ekstra omkostninger for slutkunder og slutbrugere.
Stk. 3.
Omkostninger som følge af overdragelsen af opgaven i stk. 2 til tredjepart, såsom
tjenesteleverandør, som omfatter måling og fordeling samt opgørelse af det faktiske individuelle
forbrug i sådanne ejendomme, kan videreføres til slutkunder og slutbrugere i det omfang sådanne
omkostninger er rimelige.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 3 finder ikke anvendelse i de tilfælde, hvor bestemmelsen er i strid med
anden lovgivning.
Kapitel 4
Information om køleforbrug, fakturering m.v. til slutkunder og slutbrugere
§ 13.
Den faktureringsansvarlige skal sikre, at slutkunder og slutbrugere modtager en faktura for
køleforbrug på grundlag af det faktiske forbrug eller aflæsninger af fordelingsmålere mindst én
gang årligt.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
Stk. 2.
Den faktureringsansvarlige kan indføre et system, hvor slutkunden eller slutbrugeren selv
foretager aflæsning af måleren og underretter om aflæsningen. Kun i de tilfælde, hvor slutkunden
eller slutbrugeren ikke har givet meddelelse om aflæsning af fordelingsmåleren for det årlige
køleforbrug, baseres faktureringen på et anslået forbrug eller en fast takst.
Stk. 3.
Følgende oplysninger skal meddeles slutkunder og slutbrugere i eller sammen med deres
fakturaer på en klar og letforståelig måde, når fakturaen er baseret på faktisk køleforbrug eller
aflæsninger af fordelingsmålere:
1) De faktiske aktuelle priser og aktuelt faktisk energiforbrug eller samlede køleomkostninger og
aflæsninger af fordelingsmålere.
2) Oplysninger om brændselssammensætningen og de hermed forbundne årlige
drivhusgasemissioner, herunder for slutkunder og slutbrugere, der forsynes via fjernkøling, og en
beskrivelse af de forskellige afgifter, gebyrer og takster, der anvendes.
3) Sammenligninger af slutkundens eller slutbrugerens aktuelle energiforbrug med forbruget i
samme periode året før, i det omfang oplysninger om denne periodes energiforbrug haves, i en
grafisk fremstilling og korrigeret for graddage. Kravet om korrigering for graddage finder ikke
anvendelse, såfremt energiforbruget er varigt og uændret uden påvirkning af sæsoner og
omskifteligt vejr. Såfremt der ikke korrigeres for graddage, skal dette fremgå af fakturaen.
4) Kontaktoplysninger om slutkundeorganisationer, energimyndigheder eller lignende organer,
herunder websteder, hvorfra der kan hentes oplysninger om, hvilke foranstaltninger til forbedring af
energieffektiviteten der tilbydes, og om sammenlignende slutkunde- og slutbrugerprofil og
objektive tekniske specifikationer for energiforbrugende udstyr.
5) Oplysninger om tilknyttede klageprocedurer eller alternative tvistbilæggelsesmekanismer.
6) En sammenligning med en normeret, gennemsnitlig slutkunde eller referenceslutbruger i samme
brugerkategori, såfremt dette er muligt. I forbindelse med elektroniske fakturaer, jf. stk. 4, kan
sådanne sammenligninger i stedet gøres tilgængelige online med henvisning i fakturaerne. Medfører
sammenligningen risiko for, at anonymitet ikke kan sikres for de øvrige slutkunder eller
slutbrugere, skal sammenligningen undlades.
Stk. 4.
Den faktureringsansvarlige sikrer, at slutkunder får mulighed for at vælge elektroniske
fakturaer og faktureringsoplysninger, jf. stk. 1 og 3, og at de får en klar og let forståelig redegørelse
for, hvordan fakturaen er fremkommet. Fakturaer, der ikke er baseret på faktisk forbrug eller
aflæsninger af fordelingsmålere, skal indeholde en klar og letforståelig redegørelse for, hvordan det
beløb, der er angivet på fakturaen er beregnet, og som minimum indeholde de oplysninger, der er
omhandlet i stk. 3, nr. 4 og 5.
Stk. 5.
Den faktureringsansvarlige sikrer, at slutkunder og slutbrugere oplyses om energiforbruget
og andelen af vedvarende energi i fjernkølingssystemet. Oplysningerne om andelen af vedvarende
energi udtrykkes som minimum som en procentdel af det endelige bruttoenergiforbrug inden for
køling, der tildeles kunderne i et givet fjernkølingssystem
Stk. 6.
Oplysningerne, jf. stk. 5, skal gøres lettilgængelige enten i fakturaer, på leverandørens
websted eller på tilsvarende online platform og efter anmodning fra slutkunden eller slutbrugeren.
Oplysningerne skal ajourføres mindst en gang om året.
§ 14.
Den faktureringsansvarlige skal sikre, at slutkunder og slutbrugere, foruden faktureringen, jf.
§ 13, får stillet forbrugsoplysninger om køleforbrug til rådighed, der er nøjagtige og bygger på det
faktiske forbrug eller aflæsninger af fordelingsmålere. Oplysningerne skal som minimum omfatte
en oversigt over udviklingen i køleforbruget.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
3046758_0007.png
Stk. 2.
Såfremt der er installeret fjernaflæste målere eller fjernaflæste fordelingsmålere, leveres
forbrugsoplysninger, jf. stk. 1, baseret på faktisk køleforbrug eller aflæsninger af
fjernkølingsfordelingsmålere til slutbrugeren mindst hver måned. Dette gælder dog ikke uden for
kølingssæsonen.
Stk. 3.
Forbrugsoplysninger, jf. stk. 1, kan leveres til slutkunden eller slutbrugeren elektronisk eller
gøres tilgængelige via internettet. Stilles oplysningerne til rådighed for slutkunden eller
slutbrugeren via internettet, skal slutkunder og slutbrugere underrettes herom i henhold til det i stk.
2 angivne interval.
§ 15.
Fjernkølingsvirksomheder skal sikre, at slutkunder med fjernaflæste energimålere, foruden
oplysningerne, der ikke aflæses via drive-by-teknologi, har let og gratis adgang til supplerende
oplysninger om hidtidigt forbrug, som giver mulighed for, at slutkunden kan foretage detaljeret
kontrol. De supplerende oplysninger om hidtidigt forbrug skal omfatte:
1) De samlede oplysninger om energiforbrug for mindst de foregående tre år eller perioden fra
indgåelse af leveringsaftalen, hvis den er kortere end tre år.
2) Detaljerede oplysninger om forbrugstidspunktet for en hvilken som helst dag, uge, måned og år.
Disse oplysninger stilles til rådighed for slutkunderne via internettet eller målergrænsefladen for en
periode på mindst de foregående 24 måneder eller perioden siden leveringsaftalens indgåelse, hvis
den er kortere. Oplysninger, jf. 1. pkt. skal stilles til rådighed for slutkunderne så tæt på realtid som
teknisk muligt.
§ 16.
Den faktureringsansvarlige skal på anmodning fra en slutkunde eller slutbruger stille
oplysninger om energifakturering og hidtidigt forbrug eller aflæsninger af energimålere- eller
fordelingsmålere, jf. §§ 13-15, til rådighed for en leverandør af energitjenester, der er udpeget af
slutkunden eller slutbrugeren.
§ 17.
Den faktureringsansvarlige skal sikre, at slutkunder og slutbrugere gratis modtager fakturaer
og faktureringsoplysninger, jf. § 13, og at slutkunder og slutbrugere har passende og gratis adgang
til deres forbrugsoplysninger, jf. § 14, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Fordelingen af omkostningerne ved faktureringsoplysninger om individuelt forbrug af varme,
køling og varmt brugsvand i ejendomme med flere lejligheder og bygninger til flere formål udføres
uden ekstra omkostninger for slutkunder og slutbrugere.
Stk. 3.
Omkostninger som følge af overdragelsen af opgaven i stk. 2 til tredjepart, såsom
tjenesteleverandør, som omfatter måling og fordeling samt opgørelse af det faktiske individuelle
forbrug i sådanne ejendomme, kan videreføres til slutkunder og slutbrugere i det omfang sådanne
omkostninger er rimelige.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 3 finder ikke anvendelse i de tilfælde, hvor bestemmelsen er i strid med
anden lovgivning.
Kapitel 5
Offentliggørelse af oplysninger for varmedistributionsvirksomheder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
3046758_0008.png
§ 18.
Varmedistributionsvirksomheder skal udarbejde varmedistributionsvirksomhedens
rangeringskategori ved brug af Energistyrelsens rangeringsmodel. Rangeringsmodellen kan
forefindes på Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 2.
Rangeringskategorien skal gøres offentlig tilgængelig via energivirksomhedens hjemmeside
eller tilsvarende online platform og opdateres mindst én gang årligt.
§ 19.
Varmedistributionsvirksomheder skal udarbejde og offentliggøre en plan for grøn omstilling.
Anbefalingerne for den grønne omstillingsplan
kan
forefindes på Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 2.
Varmedistributionsvirksomhedernes planer for grøn omstilling skal gøres offentlig
tilgængelig via energivirksomhedens hjemmeside eller tilsvarende online platform.
Kapitel 6
Udarbejdelse og godkendelse af effektivitetsplaner for fjernvarme- og fjernkølingssystemer
§ 20.
Operatører af fjernvarme- og fjernkølingssystemer med en samlet varme- og kuldeproduktion
på mere end 5 MW, hvis fjernvarme- og fjernkølingssystem ikke opfylder gældende
effektivitetskriterier skal udarbejde en plan for at sikre et mere effektivt forbrug af primærenergi,
reducere distributionstab og øge andelen af vedvarende energi i varme- og køleforsyningen.
Stk. 2.
Planen skal omfatte foranstaltninger til at opfylde de effektivitetskriterier, der gældende på
tidspunktet for udarbejdelse af planen og godkendes af kommunalbestyrelsen.
Stk. 3.
Ved effektivitetskriterier forstås de kriterier som varmeforsynings- og fjernkølingsanlæg skal
opfylde for at være effektive i henhold til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg og bekendtgørelse om godkendelse af projekter for fjernkølingsanlæg.
Stk. 4.
Operatøren, jf. stk. 1, skal udarbejde en ny plan hvert femte år, indtil systemet opfylder
effektivitetskriterierne. Det femårige interval regnes fra den 1. januar 2025.
§ 21.
Der kan udarbejdes én fælles plan for den grønne omstilling, jf. § 19 og effektiviseringen af
systemet jf. § 20.
§ 22.
Det påhviler kommunalbestyrelsen at godkende effektivitetsplaner for fjernvarme- og
fjernkølingssystemer. Godkendelsen kan meddeles, såfremt de formelle krav til planen i § 20 er
opfyldt.
Stk. 2.
Ved forelæggelse af én samlet plan i medfør af § 21 er kommunalbestyrelsen alene forpligtet
til at kontrollere, at planen opfylder de i § 20 nævnte krav.
Kapitel
76
Tilsyn m.v.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
3046758_0009.png
§ 230.
Energistyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af §§ 3-17.
Stk. 2.
Energivirksomheder
og bygningsejere
skal efter anmodning meddele Energistyrelsen de
fornødne oplysninger til dokumentation af forhold, som omfattes af denne bekendtgørelse.
§ 24
Energistyrelsen kan påbyde, at forhold, der strider mod §§ 8-17 bringes i orden straks eller
inden en nærmere angiven frist.
Kapitel 8
Klage
§ 25.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet efter § 22.
Stk. 2.
En klage til Energiklagenævnet indgives skriftligt til den myndighed, der har truffet
afgørelsen, inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. En klage anses for indgivet, når den er
tilgængelig for myndigheden.
Stk. 3. Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørelsen, videresende klagen til nævnet
snarest og som udgangspunkt ikke senere end 3 uger efter udløbet af klagefristen nævnt i stk. 2.
Myndigheden sender samtidig en kopi af sin udtalelse til de i klagesagen involverede med en frist
for at afgive bemærkninger til nævnet på 3 uger fra modtagelsen.
§ 26.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold til § 25 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Kapitel
97
Straf
§ 271.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, som
overtræder bestemmelserne i §§ 3-17.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel
108
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 282.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
17. januar 11. oktober
2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
29 af 14. januar 2025 1272 af 20. november 2024
om energivirksomheder
og bygningsejeres oplysningsforpligtelser over for slutkunder og slutbrugere om energiforbrug og
fakturering m.v. ophæves.
Energistyrelsen, den XX 2025
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser vedr. fjernvarme og fjernkøling, fra klima- energi og forsyningsministeren
3046758_0010.png
Underskriver 1
/ Underskriver 2
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU)2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning
(EU) 2023/955 (omarbejdning), EU-Tidende 2023, nr. L 231, side 1, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv
2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-
Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013, om
tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet på
baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/844 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2010/31/EU
om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet, EU-Tidende
2018, nr. L 156, side 75, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2002/EU af 11. december
2018 om ændring af direktiv 2012/24/EU om energieffektivitet, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side
210,
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU) 2024/1788 af 13. juni 2024 om fælles regler for
de indre markeder for vedvarende gas, naturgas og brint, om ændring af direktiv (EU) 2023/1791 og
om ophævelse af direktiv 2009/73/EF, EU-tidende, L af 15. juli 2024, Rådets direktiv 2009/73/EF
af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv
2003/55/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 94, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2018/2001 af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af vedvarende
energikiler (omarbejdning), EU-tidende 2018, nr. L 328, side 82, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/2413 af 18. oktober 2023 om ændring af direktiv (EU)
2018/2001, forordning (EU) 2018/1999 og direktiv 98/70/EF for så vidt angår fremme af energi fra
vedvarende energikilder og om ophævelse af Rådets direktiv (EU) 2015/652, EU-tidende, L af 31.
oktober 2023. I bekendtgørelsen er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2018/1999 af 11. december 2018 om forvaltning af energiunionen og
klimaindsatsen, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 663 og (EF) nr.
715, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF, 98/70/EF, 2009/31/EF, 2009/73/EF,
2010/31/EU, 2012/27/EU og 2013/30/EU, Rådets direktiv 2009/119/EF og (EU) 2015/625 og om
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 525/2013, EU-tidende 2018, nr. L
328, side 1 og Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/826 af 4. marts 2019 om ændring
af bilag VIII og IX til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om indholdet af de
omfattende vurderinger af potentialet for varme og køleeffektivitet, EU Tidende 2019, nr. L 137,
side 3. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Gengivelsen af disse bestemmelser i bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet i praktiske
hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark