Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 309
Offentligt
3045674_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. juni 2025
J nr.
2025 - 1021
Akt-id
603103
Ophævelse af bekendtgørelse om afbrænding af kulbrinter (flaringsbekendt-
gørelsen)
I løbet af 2021 blev Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ved et tilsyn op-
mærksom på, at der på Gorm-platformen pågik rutinemæssig afbrænding af en
del af den gasproduktion, som transporteredes dertil fra Halfdan-feltet. Dette af-
fødte en politisk drøftelse af emnet. Drøftelserne gik på, om Danmark skulle af-
vente regler fra EU eller indføre egne regler med det samme. Der var politisk
enighed om at fremsætte egne regler, hvorefter der blev fremsat et lovforslag.
Af lovforslaget fremgik det af undergrundslovens § 10 a, at klima-, energi- og
forsyningsministeren, efter orientering af et af Folketinget nedsat udvalg, kan
fastsætte regler om et forbud mod rutinemæssig afbrænding af kulbrinter (”fla-
ring”).
Reglerne blev efterfølgende udmøntet af Energistyrelsen i flaringsbe-
kendtgørelsen.
D. 4. august 2024 trådte EU’s metanforordning i kraft, som fastlægger en række
krav om overvågning, rapportering, kvantificering og reduktion af metanudled-
ning fra energisektoren. Forordningen indeholder, ligesom flaringsbekendtgørel-
sen, et forbud mod rutinemæssig flaring. Når nye EU-regler træder i kraft på et
område, som allerede er reguleret af nationale regler, vil det være EU-reglerne,
der gælder, og de nationale regler skal i nødvendigt omfang tilpasses eller op-
hæves. Jeg vil derfor ophæve flaringsbekendtgørelsen.
Metanforordningens regler om flaring i olie- og gassektoren, og den danske im-
plementering ved metanloven og tilhørende bekendtgørelse, er samlet set mere
omfattende og restriktive end den nuværende flaringsbekendtgørelsen. Dels
dækker metanforordningens regler både flaring og direkte udledning af ufor-
brændt metan til atmosfæren. Dels fastsætter metanforordningen en mere af-
grænset liste over særlige situationer, hvor flaring og direkte udledning er uund-
gåeligt og derfor tilladt. Endelig fastsætter metanforordningen en række speci-
fikke krav til flaringfaciliteter som f.eks. flammetårne samt til løbende inspektio-
ner af disse.
I forordningen forpligtes medlemsstaterne til at fastsætte nationale regler om
sanktioner ved en række konkrete overtrædelser, herunder af regler om flaring.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Orientering om ophævelse af bekendtgørelse om afbrænding af kulbrinter (flaringsbekendtgørelsen), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3045674_0002.png
De nationale straffebestemmelser er fastsat i metanloven. Ligesom flaringsbe-
kendtgørelsen omfatter metanloven også muligheden for at pålægge bøder,
men samtidig udelader metanloven fængselsstraf indtil 4 måneder. Overtræ-
delse af reglerne om flaring i metanforordningen kan alene straffes med bøde
efter de fastsatte bestemmelser i metanbekendtgørelsen. Fængselsstraf har dog
aldrig været anvendt ved overtrædelse af undergrundsloven og flaringsbekendt-
gørelsen, og var heller ikke tiltænkt anvendt ved indsættelsen af § 10 a, jf. be-
mærkningerne til dette lovforslag.
Samlet set vurderes det at reguleringen af flaring er styrket, da det samlede re-
gelsæt om flaring både er bredere i omfang og vurderes at være teknisk mere
præcist. Til udvalgets orientering vedlægges derfor til dette brev et udkast til be-
kendtgørelse til ophævelse af flaringsbekendtgørelsen, som jeg agter at under-
skrive. Et udkast til ophævelsesbekendtgørelsen har været i offentlig høring i
perioden 19. marts – 16. april 2025. Høringen har ikke givet anledning til be-
mærkninger.
Ophævelsesbekendtgørelsen forventes at træde i kraft d. 1. juli 2025. Der vil
ved førstkommende lejlighed blive foretaget de fornødne tilpasninger i under-
grundsloven ved at ophæve § 10 a.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2