Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 306
Offentligt
3045027_0001.png
Kontor/afdeling
Energineutrale bygninger
Dato
11-05-2025
J nr.
2025 - 41
Høringsnotat vedrørende Bekendtgørelse om tilskud til konverteringer til
varmepumper i bygninger til helårsbeboelse (Varmepumpepuljen)
Bekendtgørelse om tilskud til konverteringer til varmepumper i bygninger til
helårsbeboelse blev sendt i ekstern høring med frist for afgivelse af høringssvar
den 24. april 2025.
Der er modtaget i alt 10 høringssvar i høringsperioden fra:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
VELTEK
Varmepumpeindustrien
Landsbyggefonden
Branchehuset
Byggeskadefonden
DA - Dansk Arbejdsgiverforening
TEKNIQ
FRI
Kommunernes Landsforening (KL)
Klima og Byudvikling (Teknik- og Miljøforvaltningen), Københavns
Kommune
/IDDG
1 høringspart, DA, har oplyst, at de ikke ønsker at afgive bemærkninger, da
høringen falder uden for DA’s virkefelt.
Følgende 6 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelsesudkastet.
-
-
-
-
-
-
VELTEK
Landsbyggefonden
DA - Dansk Arbejdsgiverforening
FRI
Byggeskadefonden
Klima og Byudvikling (Teknik- og Miljøforvaltningen), Københavns
Kommune
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Varmepumpepuljen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3045027_0002.png
Ad nr. 1: Genbekræftelse af politisk aftale om udfasning af gas
Branchehuset oplyser, at de anser Varmepumpepuljen for at være et vigtigt
incitament til at fremme den energirigtige opvarmning og konvertering fra fossilt
brændsel og dermed som et væsentligt instrument til fremme af den grønne
omstilling. Branchehuset udtaler samtidigt, at de gerne så, at man stod fast og
genbekræftede den politiske aftale om udfasning af gas så incitamentet til en grøn
omstilling fastholdes af hensyn til både klima og den nuværende
sikkerhedspolitiske situation.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Branchehusets syn på
Varmepumpepuljens indflydelse på den grønne omstilling.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det følger af Klimaaftale om
grøn strøm og varme (2022), at regeringen i 2026
når vi har et bedre overblik
over, hvor mange husstande og virksomheder, der er tilbage på gasnettet
vil
fremlægge mulige initiativer samt den finansiering, der skal til for at indfri
ambitionen om udfasning af gasfyr i 2035 og 100 pct. grøn gas i 2030.
Ad nr. 2: Omdannelse til en årlig pulje
Branchehuset bemærker, at Varmepumpepuljen med fordel kan laves årlig eller
længerevarende for at undgå flaskehalse og evt. usikkerhed om den forsatte
politiske opbakning til projektet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at forslaget om at omdanne
Varmepumpepuljen til en årlig pulje, der forbliver åbent gennem året uden
puljeåbninger og -lukninger falder uden for det påtænkte bekendtgørelsesudkast.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet arbejder generelt for, at
Varmepumpepuljen holdes åben så lang tid som muligt. Puljen lukker imidlertid,
hvis den løber tør for midler samt omkring årsskifte. Således kan ansøgninger nå at
blive behandlet, og der kan foretages service på puljens IT-systemer mm.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at Energistyrelsen orienterer
om puljeåbninger bl.a. via Energistyrelsens hjemmeside, statens-tilskudspuljer.dk
samt gennem nyhedsbreve og sociale medier.
Ad nr. 3: Ophævelse af krav om at anvende en VE-godkendt virksomhed
Varmepumpeindustrien udtaler, at de er bekymret for, at de nærværende
bekendtgørelser i sammenhæng med BEK nr. 564 af 29/05/2024 vil medføre et fald
i kvaliteten af de installerede varmepumper. Varmepumpeindustrien mener, at
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Varmepumpepuljen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3045027_0003.png
godkendelsesordningen har været et væsentligt redskab til at sikre, at statslige
tilskud på området er blevet anvendt til at fremme installationer med høj kvalitet og
lang levetid og dermed til at sikre et højt udbytte af tilskuddene, herunder også, at
godkendelsesordningen er med til at sikre, at Danmark kan opfylde sine
forpligtelser i henhold til VE-direktivets artikel 18. Varmepumpeindustrien anbefaler,
at kravet om brug af VE-godkendte installatører bibeholdes i bekendtgørelsen,
herunder at forslag til ophævelse af BEK nr. 564 af 29/05/2024 om en
godkendelsesordning for virksomheder der monterer små vedvarende energianlæg
også trækkes tilbage.
TEKNIQ oplyser, at bekendtgørelsens ikrafttrædelse ikke tager højde for de
markedsvilkår, som VE-godkendte virksomheder arbejder under. TEKNIQ finder
det er nødvendigt, at der er fuld overensstemmelse mellem nærværende
bekendtgørelsesudkast og BEK nr. 564 af 29/05/2024 samt den orientering, der er
sendt til de VE-godkendte virksomheder, for at sikre en smidig overgang fra VE-
godkendelsesordningen til det nye system, samtidig med at de eksisterende VE-
godkendte virksomheder ikke stilles dårligere i konkurrencen. TEKNIQ ser gerne, at
tilsagn om tilskud fra Varmepumpepuljen inden 1. juli 2025 kun kan udnyttes ved at
installationen foretages af en VE godkendt virksomhed. TEKNIQ vurderer, det er
vigtigt, at det bliver tydeliggjort, under hvilke forudsætninger tilskuddet fremover
udløses.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at udtagelsen af
bestemmelserne om VE-godkendelsesordningen i bekendtgørelsesudkastet sker
som en konsekvensrettelse ud fra forslag til ophævelse af BEK nr. 564 af
29/05/2024 om en godkendelsesordning for virksomheder, der monterer små
vedvarende energianlæg, hvis høring blev afsluttet den 9. maj 2025. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet henviser til høringsnotatet for BEK nr. 564 af
29/05/2024 for yderligere bemærkninger omkring ophøret af ordningen, da det er
heri, at nedlæggelsen af VE-godkendelsesordningen behandles.
For så vidt angår den sagsbehandling, der vil være på Varmepumpepuljen fra den
1. juli 2025, bemærker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at der er lagt op til
en overgangsperiode, der tager udgangspunkt i skæringsdatoen den 1. juli 2025,
hvor VE-godkendelsesordningen forventes nedlagt. Overgangsperioden vil
indebære følgende:
I.
Støttetilsagn givet før 1. juli 2025, hvor arbejdet udføres før 1. juli
2025. Her vil det fortsat være et krav at bruge en VE -godkendt
virksomhed.
Støttetilsagn givet før 1. juli 2025, hvor arbejdet udføres efter 1 . juli
2025. Her vil listen over VE-godkendte virksomheder blive fastfrosset
den 1/7-2025. Virksomheder, der fremgår på listen, vil kunne benyttes
til og med 2027. Dertil vil der kunne anvendes en virksomhed, som
lever op til de gældende regler for autorisationskrævende arbejde for
II.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Varmepumpepuljen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3045027_0004.png
de relevante installationer. I Sikkerhedsstyrelsens
autorisationsregister fremgår en liste over autoriserede virksomheder
inden for forretningsområdet for el og vvs.
III.
Støttetilsagn givet efter 1. juli 2025, og hvor arbejdet udføres efter 1.
juli 2025. Her vil krav om anvendelse af en VE-godkendt virksomhed
udgå som led i konsekvensændring efter ophøret af BEK nr. 564 af
29/05/2024, men de gældende regler for hvem der kan udføre
autorisationskrævende arbejde, vil fortsat skulle følges. Autoriserede
virksomheder indenfor el og vvs fremgår af Sikkerhedsstyrelsens
autorisationsregister.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at tilsagn om tilskud
fortsat kun kan meddeles, hvis arbejdet ikke er påbegyndt, før Energistyrelsen har
meddelt tilsagnet. Hvis arbejdet med konverteringen er påbegyndt, før der er
meddelt tilsagn til det, eksempelvis ved at etablerings- eller anlægsarbejdet er
påbegyndt, eller at der er indgået retligt bindende tilsagn om køb af udstyr mv., vil
der ikke kunne opnås tilskud fra Varmepumpepuljen.
Ad nr. 4: Justering af tilskudsstørrelse
Varmepumpeindustrien opfordrer til, at tilskuddene til varmepumper forhøjes, så
det bliver endnu mere attraktivt at installere varmepumper. Varmepumpeindustrien
foreslår yderligere, at der sker en yderligere forhøjelse af tilskudssatser målrettet
ejendomme med lave ejendomsværdier.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at tilpasning af
tilskudssatserne falder uden for det påtænkte bekendtgørelsesudkast.
Tilskudssatserne i Varmepumpepuljen fastsættes med udgangspunkt i estimerede
markedspriser for de enkelte konverteringsprojekter. Ministeriet noterer sig
høringssvaret til fremtidig tilpasning af tilskudssatserne og takker for, at
Varmepumpeindustrien stiller sig til rådighed for deltagelse i eventuelle
arbejdsgrupper omkring videreudvikling af tilskudsordningen og/eller
godkendelsesordningen.
Ad nr. 5: Høringsperioden længde
TEKNIQ bemærker, at de finder det uhensigtsmæssigt, at tidsfristen for afgivelse af
høringssvar har været sat så kort, og at høringen er gennemført
hen over påske. Samtidigt beder KL om, at Klima- Energi og Forsyningsministeriet
med tilhørende institutioner fremover giver ordentlig tid til høringsprocesserne,
medmindre der findes presserende grunde til korte tidsfrister.
Ministeriets bemærkninger:
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Varmepumpepuljen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3045027_0005.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bestræber sig på en høringsperiode på 4
uger for bekendtgørelsesændringer, og beklager den korte høringsperiode der har
været på nærværende høring.
Ad nr. 6: Regningsbilag, der anvendes som dokumentation
TEKNIQ anbefaler, at der skal anvendes autorisationsnummer som dokumentation
af regningsbilag til brug for udbetaling fra puljen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der efter bekendtgørelsens
§ 19, er krav om, at regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte
omkostninger til projekter om konvertering af opvarmningssystemer, af den
udførende virksomhed skal være påført oplysninger om bl.a. den udførende
virksomheds CVR-nummer eller andet nationalt identifikationsnummer.
Det er muligt at fremsøge autoriserede virksomheder gennem
Sikkerhedsstyrelsens autorisationsregister ved brug af CVR-nummer, men også
ved brug af virksomhedsnavn, adresse, autorisations nummer eller autorisations
område.
Energistyrelsen takker for høringssvarene, der således ikke har givet anledning til
ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
Høringssvarene er vedlagt.
Det skal bemærkes, at dette høringsnotat alene vedrører indkomne høringssvar for
nærværende bekendtgørelsesændring med ikrafttrædelse den 1. juli 2025.
Samtidigt afgivne høringssvar til de forhold der blev foreslået ændret i den
ophørende bekendtgørelse med ikrafttrædelse den 21. maj 2025, er blevet
behandlet i separat høringssvar herfor.
Side 5/5