Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 296
Offentligt
3042649_0001.png
Høringsnotat
Høringsnotat vedr. forslag til bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse
om en godkendelsesordning for virksomheder der monterer små vedvarende
energianlæg
Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om en godkendelsesordning for
virksomheder der monterer små vedvarende energianlæg blev sendt i offentlig hø-
ring den 11. april 2025 med frist for afgivelse af høringssvar den 9. maj 2025.
Der er modtaget i alt 10 høringssvar i høringsperioden.
Følgende seks høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
Dansk Køl & Varme
Dansk Metal
TEKNIQ
TEKNIQ Kvalitet
Varmepumpeindustrien
VELTEK
Center
Grøn Forsyning
Kontor
VAF – Varme og Affald
Dato
16. juni 2025
J nr.
2025-3276
/ gtnls
Følgende fire høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelsen:
Byggeskadefonden
Dansk Arbejdsgiverforening
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennem-
gået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne
fra Energistyrelsen er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Det bemærkes, at flere høringssvar berører betingelserne for tilskud ifm. installation
af VE-anlæg såsom varmepumper. Energistyrelsen svarer herpå i pkt. 6 i dette hø-
ringsnotat og henviser til høringsnotaterne og ansøgningsvejledningerne for de rele-
vante tilskudsbekendtgørelser for yderligere vedr. tilskudsbetingelser.
Høringssvarene har berørt følgende emner, som er oplistet i oversigten på side 2.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0002.png
Indhold
1. Generelt om nedlæggelsen af VE-godkendelsesordningen .................................. 3
2. Utilfredshed med Energistyrelsen forarbejde ........................................................ 5
3. Anbefaling om frivillig branchestandard og frivillige ordninger .............................. 5
4. Ønske om et alternativ til VE-godkendelsesordningen ......................................... 6
5. Regler for autorisationsbelagt arbejde ifm. VE-installationer ................................ 6
6. Betingelser for ansøgning om støttetilsagn ........................................................... 7
7. Manglende overensstemmelse med politisk aftale og EU-direktiv ........................ 8
8. Kritik af kommunikation ift. at sikre en involverende høringsproces ................... 10
9. Ikrafttrædelse for nedlæggelse af VE-godkendelsesordningen .......................... 10
10. Opretholdelse af liste over VE-godkendte virksomheder .................................. 11
Side 2/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0003.png
1. Generelt om nedlæggelsen af VE-godkendelsesordningen
Dansk Køl & Varme og Dansk Metal kan generelt støtte, at VE-godkendelsesordnin-
gen nedlægges og er enige i, at erhvervsskolerne i dag sørger for, at elever inden
for el-, vvs- og køleteknik opnår tilstrækkelige energiteknologiske kompetencer til at
kunne installere VE-anlæg. Dansk Køl & Varme vurderer, at omkostningerne for er-
hvervslivet og uhensigtsmæssigheden ved ordningen ikke står mål med gevinsterne.
Varmepumpeindustrien, TEKNIQ, TEKNIQ Kvalitet og VELTEK er bekymrede for, at
en nedlæggelse af VE-godkendelsesordningen vil fjerne et væsentligt kvalitetspara-
meter i markedet for installation af VE-teknologier, bl.a. set i lyset af den accelere-
rende grønne omstilling med et stigende antal VE-installationer. Varmepumpeindu-
strien henviser til evalueringen ”Den gode installation af varmepumper”, udarbejdet
af Teknologisk Institut for Energistyrelsen i 2021, som viste, at VE-godkendte instal-
latører leverer færre installationsfejl, bedre energieffektivitet og større kundetilfreds-
hed. TEKNIQ Kvalitet henviser til oplysninger fra Ankenævnet for Tekniske Installa-
tioner, som i 2024 viste, at kunder helt eller delvist fik medhold i 108 ud af 167 reali-
tetsbehandlede sager, som primært omhandlede installation af varmepumper og sol-
celler.
TEKNIQ, TEKNIQ Kvalitet og VELTEK anerkender, at markedsforhold og erhvervs-
uddannelser har udviklet sig siden etableringen af VE-godkendelsesordningen, men
påpeger også, at ordningen har sikret, at erfarne fagfolk har fået VE-specifikke kom-
petencer gennem efteruddannelse, og at VE-godkendelsesordningen har været med
til at sikre, at forbrugerne får installeret velfungerende VE-løsninger. TEKNIQ Kvalitet
bemærker, at disse kompetencer nu risikerer at gå tabt.
TEKNIQ, TEKNIQ Kvalitet og Varmepumpeindustrien foreslår, at Energistyrelsen går
i dialog med branchen om, hvordan kvaliteten i VE-installationer sikres fremadrettet
uden den formelle VE-godkendelsesordning og stiller sig til rådighed for en dialog.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer sig Dansk Køl & Varmes og Dansk Metals støtte til ophævel-
sesbekendtgørelsen, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, og til vurderingen
af, at erhvervsuddannelserne inden for el-, vvs- og køleteknik sikrer de tilstrækkelige
energiteknologiske kompetencer. Energistyrelsen noterer sig endvidere, at TEKNIQ,
TEKNIQ Kvalitet og VELTEK anerkender, at markedsforhold og erhvervsuddannel-
serne har udviklet sig siden 2013 samt en delvis enighed i, at erhvervsuddannelserne
sikrer et tilstrækkeligt kompetenceniveau for nyuddannede.
Energistyrelsen bemærker, at VE-godkendelsesordningen er en frivillig godkendel-
sesordning for montører og installatører af små VE-anlæg såsom varmepumper, sol-
celler, solvarme, biomassekedler og -ovne, som blev etableret i 2013 for at efterleve
et EU-krav om at stille en kvalifikationsordning til rådighed. Formålet med VE-god-
kendelsesordningen er at højne kvaliteten af installationer af små VE-anlæg. Siden
Side 3/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0004.png
etableringen af VE-godkendelsesordningen er der sket en markant udvikling på flere
fronter, hvor markedet for VE-teknologier er modnet, hvor virksomhederne har opar-
bejdet større erfaring med VE-installationerne, og hvor teknologierne i dag er en in-
tegreret og almindelig del af samfundet. Det er endvidere Energistyrelsens vurdering,
at VE-godkendelsesordningens formål i dag opfyldes af erhvervsuddannelserne, der
i dag underviser tilstrækkeligt i de relevante energiteknologiske kompetencer. Dette
gælder helt konkret erhvervsuddannelserne til elektriker, vvs-energi og køletekniker.
Energistyrelsen er enig i, at oprettelsen af VE-godkendelsesordningen tilbage i 2013
har været med til at højne kvaliteten af installationer af små VE-anlæg, samt at VE-
godkendelsesordningen har givet mulighed for, at erfarne fagfolk har kunnet få en
efteruddannelse i VE-specifikke kompetencer. Men Energistyrelsen vurderer ikke, at
nedlæggelsen af VE-godkendelsesordningen giver anledning til bekymring for kvali-
teten af VE-installationer fremadrettet, eller at allerede opbyggede kompetencer hos
virksomhederne risikerer at gå tabt. Denne vurdering bygger bl.a. på, at antallet af
VE-godkendte virksomheder har været stagneret omkring 1.300 virksomheder siden
2022, hvilket kan være udtryk for, at de virksomheder, for hvem VE-godkendelse og
efteruddannelse er relevant, allerede er registreret. Herudover har Uddannelses- og
Forskningsministeriet oplyst, at aktiviteten på de VE-kurser, som er en forudsætning
for optagelse i VE-godkendelsesordningen, har været betydeligt nedadgående siden
2020. Det kan tyde på, at efteruddannelsesbehovet på arbejdsmarkedet er dækket.
Energistyrelsen vurderer således, at der ikke længere er en kompetencemæssig ge-
vinst ved at opretholde VE-godkendelsesordningen, idet der ikke længere ses en
efterspørgsel på efteruddannelse og VE-godkendelse, og da nyuddannede montører
og installatører kan opnå de fornødne kompetencer via deres grunduddannelse.
I forhold til Varmepumpeindustriens henvisning til rapporten ”Den gode installation
af varmepumper”, der er udarbejdet af Teknologisk Institut for Energistyrelsen i 2021,
bemærkes, at analysen er gennemført på et tidspunkt, hvor varmepumper var mindre
udbredte, og hvor virksomhederne havde en mere begrænset erfaring med installa-
tion af små VE-anlæg. Det bemærkes hertil, at antallet af ansøgninger om VE-god-
kendelse steg markant i 2021, da det i 2020 blev et krav at anvende en VE-godkendt
virksomhed i forbindelse med støttetilsagn fra Bygningspuljen, der nu er opsplittet i
Varmepumpe- og Energirenoveringspuljen. Det betød, at en lang række virksomhe-
der, herunder erfarne fagfolk, fik en efteruddannelse i VE-specifikke kompetencer. I
forhold til TEKNIQ Kvalitets henvisning til data fra Ankenævnet for Tekniske Installa-
tioner bemærkes det, at en virksomhed, der står for at montere og installere et VE-
anlæg hos en borger, altid har et virksomhedsansvar for at installere et anlæg sikkert,
korrekt samt efter de gældende standarder og regler.
Energistyrelsen er enig i vigtigheden i, at VE-anlæg installeres med høj faglighed og
kvalitet, og Energistyrelsen er ligeledes enig i, at antallet af installationer af små VE-
anlæg forventes at accelerere. Det vil medføre en fortsat udvikling af VE-teknologier
og udvide virksomhedernes erfaring med montering og installation af små VE-anlæg.
Side 4/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0005.png
Energistyrelsen indgår gerne i en dialog med branchen om betydningen af nedlæg-
gelse af VE-godkendelsesordningen for på den måde at bidrage til tydelig kommuni-
kation om, hvordan borgere og virksomheder skal forholde sig efter 1. juli 2025, her-
under ift. de krav, der stilles ved ansøgning om støttetilsagn efter de gældende be-
kendtgørelser, jf. pkt. 6 nedenfor.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
2. Utilfredshed med Energistyrelsen forarbejde
Dansk Metal finder Energistyrelsens forarbejde til forslaget om nedlæggelsen af VE-
godkendelsesordningen stærkt utilfredsstillende, idet styrelsen henviser til en dialog
med de "relevante faglige udvalg", som imidlertid ikke omfatter Metalindustriens Ud-
dannelsesudvalg (MI). MI har ansvaret for køleteknikeruddannelsen og kølemontør-
certifikaterne, og er i øvrigt ansvarlig for uddannelser til smede (energiteknik). Dansk
Metal forventer, at Energistyrelsen fremadrettet inddrager MI og industrien i kom-
mende arbejde omkring varmepumper, køleteknik og andre mindre energianlæg.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen beklager, at MI ikke har været inddraget som del af Energistyrelsens
forarbejde til vurderingen af, hvorvidt VE-godkendelsesordningens formål i dag op-
fyldes af erhvervsuddannelserne. Energistyrelsen har været i dialog med El- og Vvs-
branchens uddannelsessekretariat (EVU) i forhold til, hvorvidt kriterierne i VE-direk-
tivets bilag IV efterleves af de nuværende danske erhvervsuddannelser til elektriker,
vvs-energi og køletekniker. Energistyrelsen har endvidere tidligere i processen været
i dialog med Dansk Køl & Varme (brancheorganisation for kølemontørvirksomheder)
vedrørende vilkårene for VE-godkendelse i forhold til uddannelsen til køletekniker.
Energistyrelsen har noteret sig, at MI fremadrettet ønskes inddraget i Energistyrel-
sens arbejde omkring varmepumper, køleteknik og andre mindre energianlæg. Ener-
gistyrelsen noterer sig endvidere, at Dansk Metal generelt kan støtte, at VE-godken-
delsesordningen nedlægges, jf. pkt. 1.
3. Anbefaling om frivillig branchestandard og frivillige ordninger
TEKNIQ og Varmepumpeindustrien anbefaler, at der etableres en frivillig branche-
standard i samarbejde med branchen, hvis VE-godkendelsesordningen nedlægges.
TEKNIQ anbefaler endvidere, at Energistyrelsen henviser til frivillige ordninger, hvor
medlemmerne kan dokumentere deres kompetencer, fx VE-Installatør, der markeds-
føres via www.veinstallatoer.dk, hvis VE-godkendelsesordningen nedlægges.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen finder det positivt, at branchen foreslår, at der udarbejdes en frivillig
branchestandard. Energistyrelsen ser ligeledes positivt på muligheden for at henvise
til frivillige ordninger, hvor medlemmerne kan dokumentere deres VE-kompetencer.
Såfremt der udarbejdes en frivillig branchestandard, vil Energistyrelsen overveje at
Side 5/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0006.png
henvise hertil samt til relevante frivillige ordninger via Energistyrelsens hjemmeside
eller via SparEnergi.dk.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
4. Ønske om et alternativ til VE-godkendelsesordningen
TEKNIQ Kvalitet og Varmepumpeindustrien opfordrer til, at VE-godkendelsesordnin-
gen opretholdes i en moderniseret form. Herudover anbefales det, at en ophævelse
af VE-godkendelsesordningen udskydes, indtil der er en alternativ ordning, der sikrer
rimelige betingelser for virksomheder og forbrugere. Varmepumpeindustrien anbefa-
ler, at der etableres en certifikatordning i samarbejde med branchen som et alternativ
til VE-godkendelsesordningen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer sig ønsket om, at der etableres en alternativ ordning, even-
tuelt en certificeringsordning, der kan erstatte VE-godkendelsesordningen. Med hen-
visning til svaret i pkt. 1 er det Energistyrelsens vurdering, at VE-godkendelsesord-
ningens formål i dag opfyldes af erhvervsuddannelserne, og Energistyrelsen vurde-
rer således, at der ikke er behov for at etablere en alternativ ordning som erstatning
for VE-godkendelsesordningen.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
5. Regler for autorisationsbelagt arbejde ifm. VE-installationer
Dansk Køl & Varme, Dansk Metal og TEKNIQ Kvalitet henviser til, at installation af
varmepumper og solceller ikke altid indebærer autorisationsbelagt arbejde, og Dansk
Køl & Varme bemærker, at der ved eventuelt autorisationskrævende opgaver typisk
tilkaldes en autoriseret samarbejdspartner til de dele af installationen, der er autori-
sationsbelagt. Det fremhæves derfor, at støttetilsagn ikke bør være betinget af auto-
risation, jf. pkt. 6 nedenfor.
Energistyrelsens bemærkninger:
Hvad angår reglerne for autorisationskrævende arbejde henviser Energistyrelsen til
Sikkerhedsstyrelsens regler vedr. el- og vvs-installationer, jf. bekendtgørelse af lov
om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet (LBK nr.
30 af 11/01/2019, herefter ”autorisationsloven”). Energistyrelsen bemærker, at reg-
lerne for autorisationskrævende arbejde er uændrede, og at disse regler fortsat vil
gælde efter ophævelsen af VE-godkendelsesordningen. I forhold til betingelserne for
støttetilsagn henvises til pkt. 6 nedenfor.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
Side 6/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0007.png
6. Betingelser for ansøgning om støttetilsagn
Dansk Køl & Varme, Dansk Metal og TEKNIQ Kvalitet mener, at støttetilsagn fra de
statslige puljer ikke bør betinges af autoriserede el- og vvs-virksomheder, der frem-
går i Sikkerhedsstyrelsens autorisationsregister. Det bemærkes, at et kriterie om au-
torisation kan medføre en barriere for kompetente aktører, eksempelvis ISO 9001-
certificerede danske kølevirksomheder, og hermed begrænse borgernes valgmulig-
heder. Dansk Køl & Varme mener endvidere, at støttetilsagn bør betinges af, om det
køletekniske arbejde er udført lovligt, og om installationen er udført af personer med
godkendelser og certifikater indenfor køleteknik. Dansk Køl & Varme opfordrer des-
uden til at Energistyrelsen etablerer rutiner, der sikrer, at der ikke udbetales støtte til
VE-installationer, der er udført ulovligt. Dansk Køl & Varme og Dansk Metal opfordrer
Energistyrelsen til at tydeliggøre de fremtidige betingelser for støttetilsagn.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at nedlæggelsen af VE-godkendelsesordningen og ju-
steringen af de relevante tilskudsbekendtgørelser betyder, at det ikke længere vil
være et krav for at modtage støtte, at der anvendes en VE-godkendt virksomhed i
forbindelse med installation af en varmepumpe. Det skal understreges, at de nuvæ-
rende VE-godkendte virksomheder fortsat vil kunne installere varmepumper med til-
sagn om støtte fremadrettet med henvisning til de gældende regler for autorisations-
krævende arbejde og reglerne om støttetilsagn efter tilskudsbekendtgørelserne. Der
er således ikke tale om en skærpelse af kravene, hvad angår brug af en autoriseret
installatørvirksomhed for at kunne modtage støtte til en varmepumpe.
Energistyrelsen bemærker, at det er vigtigt at sikre en glidende overgang til de nye
regler for tilskud til installation af en varmepumpe, og derfor er der lagt op til en over-
gangsperiode, der tager udgangspunkt i skæringsdatoen den 1. juli 2025, hvor VE-
godkendelsesordningen forventes nedlagt. Overgangsperioden indebærer følgende:
1. Støttetilsagn givet før 1. juli 2025, hvor arbejdet udføres før 1. juli 2025. Her
vil det fortsat være et krav at bruge en VE-godkendt virksomhed.
2. Støttetilsagn givet før 1. juli 2025, hvor arbejdet udføres efter 1. juli 2025.
Her vil listen over VE-godkendte virksomheder blive fastfrosset 1/7-2025.
Virksomheder, der fremgår på listen, vil kunne benyttes til og med 2027.
Dertil vil der kunne anvendes en virksomhed, som lever op til de gældende
regler for autorisationskrævende arbejde for de relevante installationer. I Sik-
kerhedsstyrelsens autorisationsregister fremgår en liste over autoriserede
virksomheder inden for el og vvs.
3. Støttetilsagn givet efter 1. juli 2025, og hvor arbejdet udføres efter 1. juli
2025. Her vil krav om anvendelse af en VE-godkendt virksomhed udgå, men
de gældende regler for, hvem der kan udføre autorisationskrævende ar-
bejde, vil fortsat skulle følges. Autoriserede virksomheder inden for el og vvs
fremgår af Sikkerhedsstyrelsens autorisationsregister.
Side 7/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0008.png
Energistyrelsen bemærker endvidere, at tilsagn om tilskud kun kan meddeles, hvis
arbejdet ikke er påbegyndt, før Energistyrelsen har meddelt tilsagnet. Hvis arbejdet
med konverteringen er påbegyndt, før der er meddelt tilsagn til det, eksempelvis ved
at etablerings- eller anlægsarbejdet er påbegyndt, eller at der er indgået retligt bin-
dende tilsagn om køb af udstyr mv., vil der ikke kunne opnås tilskud fra de gældende
tilskudsbekendtgørelser.
Det bemærkes, at når kravet om at bruge en VE-godkendt virksomhed i forbindelse
med støttetilsagn efter de gældende bekendtgørelser udgår efter den 1. juli 2025,
kan montører uden en autorisation fortsat montere støtteberettigede VE-anlæg med
henvisning til, at de gældende regler for, hvem der kan udføre autorisationskrævende
arbejde, fortsat vil skulle følges, jf. pkt. 5, samt med henvisning til reglerne om støt-
tetilsagn efter tilskudsbekendtgørelserne. Dette gælder også kølemontører.
Energistyrelsen kan i øvrigt fremhæve, at langt hovedparten af de ca. 1.300 VE-god-
kendte virksomheder fremgår med autorisation inden for el eller vvs på Sikkerheds-
styrelsens autorisationsregister. Samtidig findes der i dag væsentligt flere el- og vvs-
installatørvirksomheder, end der findes VE-godkendte virksomheder, og det kan der-
for være med til at skabe øget konkurrence mellem virksomhederne og give borgerne
flere valgmuligheder, når kravet om at anvende en VE-godkendt virksomhed udgår.
Hvad angår de bemærkninger, der vedrører, at støttetilsagn bør betinges af, om det
køletekniske arbejde er udført lovligt og af personer med godkendelser og certifikater
indenfor køleteknik, samt at Energistyrelsen etablerer rutiner til sikring af, at der ikke
udbetales støtte til ulovligt udførte VE-installationer bemærkes, at dette falder uden
for nærværende høringsnotat, som vedrører nedlæggelsen af VE-godkendelsesord-
ningen. Energistyrelsen bemærker dog, at en virksomhed, der står for at montere og
installere et VE-anlæg hos en borger, altid har et virksomhedsansvar for at installere
et anlæg sikkert, korrekt samt efter de gældende standarder og regler.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
7. Manglende overensstemmelse med politisk aftale og EU-direktiv
Varmepumpeindustrien vurderer, at en fuldstændig ophævelse af VE-godkendelses-
ordningen ikke er i tråd med intentionerne i den politiske aftale om grøn omstilling fra
oktober 2020, hvor det blev aftalt, at der skulle ske en evaluering mhp. eventuel styr-
kelse og modernisering af ordningen. TEKNIQ og Varmepumpeindustrien bemærker
endvidere, at EU’s VE-direktiv (direktiv 2018/2001, artikel 18, stk. 3) stiller krav om,
at medlemslande skal have pålidelige certificerings- eller kvalifikationsordninger for
installatører af små VE-anlæg, hvilket Varmepumpeindustrien ikke er overbevist om,
at de nuværende erhvervsuddannelser alene opfylder.
Side 8/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0009.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen henviser til, at VE-godkendelsesordningen blev etableret som en fri-
villig ordning i 2013 for at efterleve et EU-krav om at stille en kvalifikationsordning til
rådighed. I 2020 blev det med Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 (S, V, DF,
RV, SF, EL, K, LA og ALT) aftalt at udvide VE-godkendelsesordningen og under-
søge, om ordningen skulle gøres obligatorisk for installation af varmepumper. Dette
blev videre specificeret i den Opfølgende aftale ifm. Klimaaftale om energi og industri
mv. af 30. oktober 2020, hvor det bl.a. blev aftalt at undersøge, hvordan VE-godken-
delsesordningen kunne forbedres og tilpasses det fremtidige marked.
Der blev som opfølgning herpå gennemført to undersøgelser i form af hhv. ”Den gode
installation af varmepumper” og ”Notat om luft til luft varmepumper og VE-G”. Begge
analyser er udarbejdet af Teknologisk Institut i 2021 og er offentliggjort på Energisty-
relsens hjemmeside. Energistyrelsen bemærker, jf. svaret i pkt. 1, at analyserne er
gennemført på et tidspunkt, hvor varmepumper var mindre udbredte end i dag.
I tillæg til ovenstående analyser, og som led i implementeringen af de reviderede EU-
direktiver, er det endvidere undersøgt, hvordan de energiteknologiske kompetencer
fra VE-godkendelsesordningen i dag er uddannelsesdækket i det danske uddannel-
sessystem. Dette arbejde har vist, at der udbydes kursusfag i de relevante kompe-
tencer fordelt på erhvervsuddannelserne, hvor kursisterne kan opnå de nødvendige
kompetencer med hensyn til installation af små VE-anlæg såsom varmepumper. Der
vurderes hermed ikke længere at være en kompetencemæssig gevinst ved oprethol-
delse af VE-godkendelsesordningen, da montører og installatører allerede opnår de
fornødne kompetencer via deres grunduddannelse, jf. svaret i pkt. 1. Det bemærkes
desuden, som nævnt i svaret til pkt. 1, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har
oplyst, at aktiviteten på de kurser, der er en forudsætning for optagelse i VE-godken-
delsesordningen, har været nedadgående siden 2020. Det kan tyde på, at efterud-
dannelsesbehovet på arbejdsmarkedet er dækket. Det vurderes på den baggrund,
at nedlæggelsen af VE-godkendelsesordningen vil udgøre en tilpasning efter de nu-
værende markedsforhold og udviklingen i uddannelsessystemet, hvilket er i tråd med
intentionerne i den opfølgende aftale af 30. oktober 2020.
Det bemærkes endvidere, at partierne bag Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
blev forelagt oplægget til at nedlægge VE-godkendelsesordningen, før bekendtgø-
relsen blev udsendt i høring, og at partierne ikke havde bemærkninger hertil.
Hvad angår overensstemmelsen med EU’s VE-direktiv, artikel 18, stk. 3, vurderer
Energistyrelsen, at de danske erhvervsuddannelser godt kan karakteriseres som en
”certificerings- eller kvalifikationsordning” som angivet i direktivet, hvorfor de nuvæ-
rende erhvervsuddannelser godt kan opfylde kriterierne i direktivet. Energistyrelsen
bemærker endvidere, at der i samarbejde med EVU er udarbejdet en parallelopstil-
ling mellem kriterierne i VE-direktivets bilag IV og de nuværende danske erhvervs-
uddannelser til elektriker, vvs-energi og køletekniker, hvoraf det fremgår, at der på
Side 9/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0010.png
de danske erhvervsuddannelser samlet set undervises tilstrækkeligt i de kompeten-
cer, der fremgår af VE-direktivets bilag IV. Der er i tillæg til de obligatoriske fag og
valgfag på erhvervsuddannelserne en række supplerende AMU-kurser, der også gi-
ver adgang til de relevante kompetencer fra VE-direktivets bilag IV.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
8. Kritik af kommunikation ift. at sikre en involverende høringsproces
TEKNIQ Kvalitet bemærker, at Energistyrelsens kommunikation om, at VE-godken-
delsesordningen ophører pr. 1. juli 2025, ikke lægger op til overvejelse eller evalue-
ring, men snarere en konstatering, hvilket skaber tvivl om, hvorvidt høringsprocessen
reelt fungerer som platform for inddragelse og faglig dialog.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrensen er enig i, at høringsprocessen skal give anledning til overvejelse,
inddragelse og faglig dialog med interessenter, før en ny regulering træder i kraft, så
det er muligt at foretage ændringer, hvor det vurderes relevant og hensigtsmæssigt.
VE-godkendte virksomheders kontrolinstanser og brancheorganisationer er hørings-
parter med mulighed for at give bemærkninger til bekendtgørelsen. De faglige vur-
deringer af disse input fremgår i dette høringsnotat.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
9. Ikrafttrædelse for nedlæggelse af VE-godkendelsesordningen
TEKNIQ bemærker, at det er med meget kort varsel, at VE-godkendelsesordningen
forventes nedlagt med ikrafttrædelse den 1. juni 2025, hvilket ikke giver virksomhe-
derne rimelig tid til at tilpasse sig de nye vilkår. Det bemærkes hertil, at nedlæggelsen
falder sammen med feriemånederne.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen mener ikke, at der er tale om en kortvarig frist, idet en nedlæggelse
af VE-godkendelsesordningen vil omfatte en overgangsordning, hvor en borger ved
støttetilsagn givet før 1. juli 2025, og hvor arbejdet udføres efter 1. juli 2025, fortsat
vil kunne benytte sig af en VE-godkendt virksomhed til og med 2027, jf. uddybningen
i svaret til pkt. 6.
Høringsperioden fra den 11. april – 9. maj har haft den sædvanlige længde på 4 uger,
dog med opmærksomhed på en høringsperiode henover påsken.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
Side 10/11
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 296: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse, der nedlægger VE-godkendelsesordningen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3042649_0011.png
10. Opretholdelse af liste over VE-godkendte virksomheder
TEKNIQ foreslår, at Energistyrelsen opretholder en offentligt tilgængelig liste over
allerede VE-godkendte virksomheder i en periode på minimum 2 år efter bekendtgø-
relsens ikrafttræden. TEKNIQ Kvalitet anbefaler desuden, at Energistyrelsen fortsat
anerkender VE-godkendte virksomheder som kompetente til at udføre installationer
i forbindelse med støttetilsagn – også efter 1. juni 2025.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, jf. svarene i pkt. 6 og pkt. 9, at der i forbindelse med VE-
godkendelsesordningens forventede nedlæggelse den 1. juli 2025 vil ske en fastfrys-
ning af listen over VE-godkendte virksomheder pr. 1. juli 2025. De virksomheder, der
fremgår på listen, vil kunne benyttes til og med 2027 i forbindelse med støttetilsagn,
der er givet før den 1. juli 2025.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at der intet er til hinder for, at disse virksom-
heder fortsat markedsfører sig som VE-godkendte med henvisning til eksempelvis
den offentligt tilgængelige liste over VE-godkendte virksomheder pr. 1. juli 2025.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
Side 11/11