Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 294
Offentligt
3040816_0001.png
Kære Medlemmer af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget,
Den skrivelse offentliggøres på
www.nhsolution.net
Op gennem 90’erne tages nogle politiske beslutninger for at redde økonomien i
naturgasnettet, som virkelig var ulovlige. Ulovligheder som udsprang af politiske
beslutninger på Christiansborg, som havde til formål at redde økonomien i det
kuldsejlede naturgasnet. Gennem Energistyrelsen blev der iværksat tiltag, der
skulle fremme salget af naturgas til fjernvarmeprojekter — en strategi, der
indirekte skulle sikre naturgasnettets økonomiske overlevelse.
I denne proces satte staten, gennem Energistyrelsen, de rådgivende ingeniører
og det politiske system på Christiansborg, en dyster milepæl. Der blev udtænkt
og gennemført alvorlige og bevidst ulovlige tiltag, målrettet til at tvinge
fjernvarmeværker til at fastholde deres kunder – alene for at opretholde
gassalget, og dermed stabilisere naturgasnettets økonomi.
Se med fordel se DR-dokumentaren fra 2001, som belyser det ulovlige forløb:
https://www.youtube.com/watch?v=BZjc5YfXqxo&t=1607s
Læg især mærke til den daværende formand for Energipolitisk Udvalg, Aase D.
Madsen (DF), og hendes forfærdelse over de grove ulovligheder.
Når man ser tilbage på, hvordan Energistyrelsen, de rådgivende ingeniører og
især fjernvarmeværkerne siden har udviklet sig, tegner der sig et mønster af den
samme uansvarlige og til tider grove ulovlige praksis. En praksis, der i høj grad
undergraver tilliden til systemet, og som virkelig skader samfundet som et hele.
I disse dage er Odsherred et aktuelt eksempel, hvor lignende ulovlige forhold
udspiller sig – forhold, der i høj grad minder om forløbet fra 1990’erne. Denne
gang drejer det sig om nye fjernvarmeprojekter i kommunen, som er kørt
voldsomt af sporet. Resultatet har været markante stigninger i varmepriserne,
hvilket har skabt stor utilfredshed blandt borgerne.
Som jeg vil dokumentere i det følgende, er situationen i Odsherred langt fra
enestående. Jeg vil præsentere en række eksempler, som viser, hvordan grove
ulovligheder og kritisable praksisser udspiller sig i flere kommuner – til virkelig
alvorlig skade for både forbrugerne og herunder jo den grønne omstilling, som
ellers burde stå som en fælles og vigtigt pejlemærke.
Odsherred:
Som fjernvarmebruger hvor alt ved mit lokale varmeværk er ragnarok, har jeg
reelt ingen muligheder for at gøre indsigelser over for selv meget voldsomme og
forkerte og direkte ulovlige forhold. Jeg kan klage over priser, men ikke over
meget alvorlige og kriminelle forhold som praktiseres ved mit varmeværk. En
anmeldelse til politiet har reel ingen virkning, da politiet mener det er
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
tilsynsmyndighederne inden for Energiområdet som skal tage affære. Alvorlige
og graverende forhold kan jeg altså ikke komme nogen vegne med.
Det hele er meget graverende via de mekanismer ledelserne og bestyrelserne
ved varmeværker kan bruge, når de administrativt pålægger brugerne høje
varmepriser og helt urealistiske udtrædelsesgebyrer. Et forhold som i
varmeforsyningsloven er i orden, hvis de forudgående ‘tilløb’ til at binde
fjernvarmebrugerne var i orden, så kunne det accepteres. F.eks. hvis en ny
bruger er gået ind i et fjernvarmeprojekt med åbne øjne, og han har skrevet
under på fjernvarmeværkets vedtægter, om at han hæfter for sin del af det nye
fjernvarmeprojekt, som skal forsyne hans hus med varme. Måske 300.000 kr.
som han skal betale, hvis han ønsker at forlade projektet - så er det helt i orden,
fordi der er et reelt aftaleforhold. Men her i Odsherred, som ved så mange andre
fjernvarmeværker, så er brugerne tværtimod via kontraktlige udkast, som er
meget lukrative, og som de ender med at skrive under på, blevet lovet billig
varme og udtrædelse af værket uden omkostninger. Men når så
fjernvarmeværkerne via voldsom inkompetance kører det hele i sænk, så vender
ledelsen på en tallerken, og nu skal brugerne betale tårnhøje varmepriser og helt
urealistiske høje udtrædelsesgebyrer - præcis som nu i Odsherred.
Jeg kan klage til myndighederne over varmepriser, men hvis jeg som
fjernvarmebruger i Odsherred klager til Forsyningstilsynet, over strukturelle eller
administrative forhold som jeg finder virkelig ulovlig, så får jeg oplyst, at jeg
ikke er part i sagen, og Forsyningstilsynet kan ikke behandle min klage, og det
uanset, hvor grove ulovligheder der er tale om.
Ved Odsherred Forsyning/varme og i Odsherred kommunen er der udøvet flere
ulovlige forhold:
1) Umiddelbart inden projektet i syd skal igangsættes og vedr. den
kommunale godkendelse, så beder direktøren for Odsherred Forsyning
Fanny Villadsen Odsherred Kommune om administrativt at øge
projektsummen fra projektforslagets 571 mio. til 950 mio. Da kommunen
ikke får lavet et nyt projektforslag, som viser at fjernvarmeprojektet med
den nye projektsum er det samfundsøkonomiske bedste, er kommunens
handling ulovlig, da kommunen administrativt giver tilladelse til at udvide
projektsummen..
2) Da Odsherred Forsyning/Varme i løbet af 2023 vil omstrukturere
projektet, skal der laves et tillæg til det bestående projektforslag fra
2021, og nu opgør ingeniørfirmaet Planenergi projektsummen til 681 mio.
Odsherred Kommune som godkender projektforslaget ved på det
tidspunkt sammen med Planenergi og Odsherred Forsyning, at der er
indgået kontrakter eller afholdt omkostninger for mere end 1 mia. vedr.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
fjernvarmeprojektet i syd, og derfor handler de 3 bevidst i ond tro og
derfor ulovligt. Eller kommunen, rådgiveren og Forsyningen ved at
projektet til ende i økonomisk ruin, som da også sker 6 mdr. derefter.
3) Odsherred Forsyning/Varme hæver nu fjernvarmeprisen ved de 4
selvstændige fjernvarmeværker for herved at betale for projektet i
Odsherred Syd som er ulovligt (se overvejelser herunder). 4 individuelle
fjernvarmeværker skal hvile-i-sig-selv og Odsherred Forsyning kan i
forlængelse af varmeforsyningsloven ikke øge varmeprisen for at trækket
en overdækning fra de 4 bestående værker over til det forliste projekt i
Syd.
4) Da Odsherred Forsyning i 2021 engagerede ingeniørfirmaet Planenergi til
at udarbejde et projektforslag for fjernvarmeforsyningen i den sydlige del
af kommunen. Projektet havde en anslået anlægssum på 571 millioner
kroner og dannede grundlaget for kommunens efterfølgende behandling
og godkendelse.
Allerede på dette tidspunkt valgte Planenergi bevidst at se bort fra langt
billigere og mere fleksible alternativer – herunder mindre, lokale
fjernvarmeløsninger og individuelle elbaserede varmepumpeløsninger.
Eksempelvis kan nabofjernvarmeprojekter for grupper af 15–20 husstande
udføres med væsentligt lavere anlægsomkostninger end de valgte. Det
skyldes blandt andet korte rørføringsafstande, brug af prisbillige
plastbaserede TWIN-rør og det forhold, at der ofte ikke skal graves i veje
og fortove, når rør for en gruppe huse, naturligt kan placeres i skel
mellem grundene.
Standard luft/vand-varmepumper kan installeres til under en tiendedel af
omkostningerne ved det projekt, Planenergi har foreslået, som nu
gennemføres. Når sådanne løsninger kombineres med solcelleanlæg på
forbrugernes tage, kan varme leveres til en samlet årlig udgift helt ned til
9.000 kroner – inklusive alle kapital- og driftsomkostninger. Langt
hovedparten af de omkostninger som er afholdt vedr. det valgte projekt,
er meget bekostelige overordnede fjernvarmeledninger og massive
udgravninger af veje og stræder, og så endog meget bekostelige centrale
varmepumper for byerne i Odsherred Syd. En 16 KW Panasonic luft/vand
varmepumpe koster 50.000 kr. og kan let forsyne 5 husstande via billige
fjernvarmerør når nogle af husene så bevarer deres gasfyr som fældes
backup. Denne løsning ville skønsmæssigt koste 30.000 kr. pr. husstand
mod det valgte fjernvarmeprojekt, som endte med at koste 660.000 kr. pr.
husstand. Det er ansvarspådragende af ingeniørfirmaet at man bevidst ser
bort fra prisbillige og langt bedre løsninger som ville gavne kommune og
brugerne.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
Ingeniørfirmaet, den godkendende myndighed Odsherred Kommune og ejeren af
Projektet Odsherred Forsyning/Varme har siden det første projektforslag
udformes september 2021 på alle måder tilsidesat forbrugernes interesse, og
har handlet groft uansvarlig og ulovligt. Det er i det lys man skal se, at der nu er
brugt 1,4 mia. på fjernvarmeprojektet i Odsherred Syd til de anlæg som er
etableret, og der mangler investeringer for yderligere 300 mio. til at gøre
projektet færdig.
Den nye formand for Odsherred Forsyning Susanne Münster, nuværende
direktør for Danske Vandværker og formand for Odsherred Varme Lars
Therkildsen, forhenværende direktør for HOFOR har det egentlige ansvar for
Odsherred Varme og Forsyning. De 2 bestyrelsesformænd har via rådgivning fra
advokatfirmaet Kromann Reumert, udformet retningslinjer for de høje
varmepriser og det høje udtrædelsesgebyr, som nu er trådt i kraft. Det er derfor
hævet over enhver tvivl, at netop de 2 reelle ledere af Odsherred Forsyning og
Varme ved, at det som udføres, er grove ulovligheder i direkte strid med
lovgivningen på varmeforsyningsområdet, som er meget alvorligt, og i den grad
ansvarspådragende. Men pga. at alle tilsyn inden for varmeforsyningsområdet
fejler, kan de grove ulovligheder bare gennemføres uden konsekvenser.
Hele kernen i varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen og den
kommunale varmeplanlægning er projektforslaget og den kommunale
behandling af projektforslaget. Når et nyt fjernvarmeprojekt skal etableres, som
det i Odsherred Syd, så skal der laves et projektforslag, og et ingeniørfirma
prissætter og udregner omkostninger ved at drive anlægget, og den
samfundsøkonomiske værdiskabelse udregnes, for at fastslå at det er det bedste
projekt i forhold til realistiske alternativer. Nu vedtages projektet af kommunen
og projektet sendes i høring, og efter endt høringsperiode kan
fjernvarmeværket gå i gang med at udføre projektet. OG det ret så centrale er,
at nu er projektet en del af den kommunale varmeplan, og de fjernvarmebrugere
som er kunder, og modtager varme fra fjernvarmeværket, kan via kommunen
oplyses om, hvordan er produktionsanlægget sammenstykket, og hvor meget
brændsel, strøm mm., herunder pris på drift og vedligehold, kapitaludgift mm.
som ingeniørfirmaet havde udregnet dengang projektet blev til, kan brugerne
oplyses om. Så varmebrugeren ved altså, hvad hans fjernvarmeværk det kan
præstere, og hvad varmen kommer til at koste, når energipriser, løn, og
vedligehold kendes. Og det er præcis derfor en fjernvarmebruger i f.eks. Vig i
Odsherred Kommune, når han ser i den kommunale varmeplan, hvad hans
fjernvarmeværks varmeanlæg består af, og hvilke prisvariabler (brændsel, løn,
driftsmidler mm) så kan han regne sin varmepris ud. Det er derfor en
varmebruger ved det selvstændige varmeværk i Vig ikke kan betale til et
kuldsejlet projekt i syd. For der står ikke noget sted i Odsherred Kommunes
varmeplan om at han skal overføre betalingen til et fejlslagent projekt i Syd.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
3040816_0005.png
Netop derfor er det ulovligt, at øge brugernes betaling ved de bestående
fjernvarmeværker, for at betale for det fejlslagne projekt i Syd.
Herunder er der i de udformede projektforslag et vigtigt værktøj, når projektet
så skal udføres. Det er følsomhedsanalyser som redegør for, hvordan priser på
brændsler, elektricitet og herunder etableringsprisens størrelse, hvordan det
påvirker varmepriser og herunder hvordan samfundsøkonomien er i forhold til
alternative løsninger f.eks. den individuelle varmepumpe. Netop dette forhold er
ret aktuel i Odsherred for da priserne på etableringen af varmeprojektet steg så
meget som tilfældet var, så kunne ledelsen ved fjernvarmeværket i Odsherred
Forsyning have erfaret, at den individuelle varmepumpe var langt bedre end
fjernvarmeprojektet, hvorfor projektet på et tidligt stadie skulle være stoppet.
Viborg:
Et andet eksempel på magtarrogance, inkompetance og grove ulovligheder
som offentlige tilsynsmyndigheder ikke påtaler, er forløbet omkring det fejlslagne
geotermiprojekt i Viborg fra 2011.
Da Viborg-borgmesteren Søren Pape Poulsen i 2012 sammen med ledelsen ved
Energi Viborg overtog geotermiprojektet i Kvols nord for Viborg efter Viborg
Fjernvarme fejlede, så er forløbet omgærdet af grove ulovligheder, hvor
forsvarsløse fjernvarmebrugere uretmæssigt og ulovligt kommer til at betale, når
magtarrogance og inkompetencen fejler. Et forløb uden ordentlig offentlig tilsyn i
det hele taget. Eller offentlige tilsynsmyndigheder kan intet galt se ved forløbet,
men hjælper tværtimod vanviddet på vej, til en i farce til 100-vis af millioner, og
som nærmest ingen ende vil tage. Den dag i dag, nu 15 år efter projektet
igangsættes, kører sagsforløbet stadig i det danske retssystem, til enorme
udgifter for forbrugerne - og jo uden at retfærdigheden på nogen måde sker
fyldest - nemlig at fjernvarmebrugerne får deres for meget betalte
varmeregninger tilbage, og at de som handlede forkert udpeges og modtager
deres fortjente straf.
Forløbet med geotermiprojektet i Viborg:
Læs (bag en betalingsvæg) en udførlig gennemgang af hele forløbet i Viborg
Stiftstidende se
Link
I byen køber fjernvarmeselskabet Viborg Fjernvarme, dengang som i dag,
fjernvarme af Energi Viborg. Energi Viborg ejer kraftværket i byen, som
producerer fjernvarmen.
Viborg Fjernvarme så på den baggrund, for at frigøre sig af den reelle
aftagepligt fra Energi Viborg, en mulighed for at udvikle et geotermiprojekt, som
kunne levere billigere fjernvarme. Projektet besluttes og udføres under
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
varmeforsyningsloven via det nødvendige projektforslag vedr. et
forundersøgelsesprojekt omkring geotermiprojektet i Kvols nord for Viborg.
I forlængelse af varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen skal alle
væsentlige tiltag eller forandringer vedr. produktionssystemet for et
fjernvarmeselskab beskrives, og redegøres for via et projektforslag, som viser at
tiltaget vil forbedre forbrugernes og samfunds (samfundsøkonomi) stilling, når
varmepriserne reelt vil falde i forhold til intet af have gjort. Et tiltag med
varmeforsyningsloven, som reelt skal beskytte forbrugerne, så reelle og
gavnlige tiltag kun gennemføres.
I 2009 vurderede Viborg Fjernvarme, at forundersøgelserne ville koste 10 - 12
mio. vedr. geotermiprojektet i Kvols, og det samlede færdige produktionsanlæg
vil beløbe sig til 120 - 140 mio, og bestyrelsen i fjernvarmeselskabet giver grønt
lys til at bruge 12 mio. til forundersøgelserne. August 2011 godkendte Viborg
kommune efter høringsperiodens udløb det endelige projektforslag til de 12 mio.
for forundersøgelserne (som kunne tabes hvis man ikke fandt varmt vand). Og
den endelige projektsum til produktionsanlægget i projektforslaget opgøres til
140 mio., som først skal afholdes, når der findes varmt vand i undergrunden, og
forundersøgelserne kan gå i gang. Allerede i løbet af januar 2012 løber projektet
ind i problemer med boreriggen, og projektsummen vurderes nu til 45 mio. I
marts måned gør flere problemer med boreriggen, at forprojektet nu skønnes at
ville koste 80 mio. og projektet kan kun fortsætte med yderligere
kommunegaranti, for de lån som skal optages.
Så hvis projektet skal fortsætte, så skal Viborg Kommune stille en
kommunegaranti. Borgmester Søren Pape og kommunalbestyrelsen vil kun
stille en kommunegaranti, hvis Energi Viborg overtager projektet.
Da Energi Viborg i løbet af foråret 2012 så overtager projektet, og via deres
udtalte magtarrogance og fuldstændig mangel på realitetssans, udvider
projektet til samlet at koste 550 mio. (mod før 140 mio) og der afsættes alene
mere end 150 mio. til undersøgelse af geotermiprojektet. Alt dette sker, før man
overhovedet ved, om der er varmt vand i undergrunden. For nu skal det
samlede projekt kobles på en ny affaldsforbrænding i Kjellerup, som videre skal
kobles sammen med Silkeborg, alt sammen via nye fjernvarmerør.
På samme måde som i Odsherred, så udvider byrådet administrativt
projektsummen, fra det godkendte projekt til 12 mio. til nu 150 mio. Det kan
kommunen selvfølgelig også gøre, hvis det er kommunekassen eller det
kommunal ejede Energi Viborg, som skal lide tabet, hvis det går galt. Men
storhedsvanviddet hos borgmesteren og ledelsen ved Energi Viborg tilsiger, at
man blot kører lods. Men her er det vigtig, at i forlængelse af
varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen, så kan så væsentlige
omkostningsstigninger, og forholdet at projektet er overdraget til Energi Viborg,
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
ikke ske uden der er udformet et nyt projektforslag, som er godkendt af byrådet
i Viborg, og det efter retningslinjerne er sendt i høring..
For da projektet, efter udtalt inkompetance af Energi Viborg vedr.
projektledelsen, så kuldsejler projektet efteråret 2012 med en samlet gæld på
ikke mindre end 165 mio. Men nu pålægger Energi Viborg og kommunen resolut
Viborg Fjernvarme og dermed fjernvarmebrugerne at betale hele gælden, ved
voldsom forhøjede varmepriser. Og det er ulovligt fordi der forelå kun et
projektforslag, som opererede med projektudgifter på 12 mio. og ikke de 150
mio. som Viborg kommune stiller garanti for.
Hvis man ville udvide projektsummen fra de 12 mio. til de 150 mio. som
fjernvarmebrugerne efterfølgende kan komme til at betale, så ville det absolutte
krav være, at der laves et nyt projektforslag med den øgede projektsum, og alle
implicerede aktører herunder Viborg fjernvarme kan så indgive indsigelse i
høringsperioden, og sagen kan ende i Energiklagenævnet. Hvis Viborg
Fjernvarme i høringsfasen var blevet præsenteret for et projektforslag med en
udgiftsramme på 150 mio., som kunne tabes, så havde fjernvarmeselskabet
selvsagt gjort indsigelse mod projektet, og projektet ville være lagt dødt.
Men Energitilsynet giver, efter projektet er kuldsejlet, grønt lys, for at den
øgede projektudgift kan opkræves ved forbrugerne, som er sket. Et forhold som
er voldsom ulovlig, i forlængelse af varmeforsyningsloven. Dels kan man ikke
overdrage et projekt, og herunder kan man heller ikke øge projektsummen
administrativt, uden at der laves et projektforslag. Præcist det samme forhold
som gør sig gældende i Odsherred, hvor den samme ulovlige praksis har været
udført af kommunalbestyrelsen.
Her 13 år efter projektet kuldsejlede, arbejder advokater, syns- og skønsmænd,
voldgifter og domstole stadig, og sagen kører stadig i retssystemet, og de
enorme udgifter hertil kommer fjernvarmebrugerne på den ene eller anden måde
til at betale.
Det hele bunder i pamperi i form af ledelsen ved Energi Viborg, som sammen
med borgmesteren havde fået storhedsvanvid og trumfer et stort
fjernvarmeprojekt igennem, uden de nødvendige lovformelige formaliteter var i
orden. Da det hele så går galt, vælter de regningen over på forbrugerne, som
var ulovligt som Energitilsynet resolut skulle have afgjort i 2012 at
fjernvarmebrugerne kunne ikke betale for det kuldsejlede projekt, netop fordi
der lagde ikke et godkendt projektforslag, som grundlag for at bruge de store
pengebeløb til geotermiprojektet og silkeborgprojektet.
Farum og Brande:
Hvis man virkelig vil forstå den ulovlige tilgang til drift af et fjernvarmeværk
der ofte praktiseres, så skal man forstå forløbet omkring IESenergy’s (IES)
opblomstring og fald.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
3040816_0008.png
IES havde en samarbejdsaftale med varmepumpeleverandøren Victor DST i
Frederikshavn, som producerede de varmepumper IES solgte, og IES lagde en
fortjeneste på videresalget af varmepumperne, når fjernvarmeværkerne købte
disse.
I en kort periode var jeg direktør for IES under selskabets opstart fra foråret
2016. På baggrund af systemer, jeg havde udviklet sammen med ledelsen ved
Siemens Danmark, startes IES. Men efter at have set den ulovlige vej ejerne af
IES og fjernvarmeværkerne ønskede, og hvor det hele bar hen, stopper jeg. Jeg
forfulgte i øvrigt efterfølgende muligheden for at udvikle de samme effektive
systemer som var grundlaget for at starte IES.
IES når, inden deres økonomisk kollaps i 2022 med en negativ egenkapital på 8
mio., samlet at sælge varmepumper til 8 fjernvarmeselskaber til projekter med
en samlet etableringssum på mere 1,4 mia. hvor altså varmepumperne som til
Brande, Frederikshavn, Farum mf. ikke virker, eller yder langt under det lovede i
licitationsmaterialet.
I begyndelsen med mig som direktør, og via Siemens stor salgsindsats indledes
der projektforarbejde omkring større projekter ved flere byer, som her for
Brande, som omtales i den lokale avis se
link
hvor et halmkraftværk sammen
med lokal møllestrøm skal forsyne industrierne i Brande med procesdamp og
spildvarmen optages efter industrierne via varmepumper integreret i
halmkraftværket, og der produceres fjernvarme. Men projektet som
indledningsvis skal udvikles i et konsortium uden for fjernvarmeværkernes (og
deres ingeniørs) indflydelse. Fjernvarmebyerne kunne så overtage det samlede
projekt, når det havde vist, at det virker. Denne fremgangsmåde vælges, for at
borttage alt risiko for fjernvarmebrugerne, når Siemens og de øvrige
konsortiemedlemmer tager den fulde risiko, og for Brande-projektet leveres
byerne varme til 180 kr/Mwh, som er uhørt billig, når lokal halm via et
halmkraftværk og lokal møllestrøm udfaser minimum 300.000 MWh naturgas
årligt ved industrierne i Brande og ved fjernvarmeværkerne, og i flere tilfælde
halvere varmeprisen for fjernvarmebyerne.
Det fulde projekt med Arnborg og Give som opgives efteråret 2016, her står
det fuldstændig klart for mig, at fjernvarmeværkerne ikke ønsker projektet. For
fjernvarmebyerne kommer ikke med den nødvendige tilmelding til projektet,
som var forudsætningen for at sætte projektarbejdet i gang.
Fjernvarmeværkernes rådgivende ingeniører står nu klar til at lave de
nødvendige dokumentforfalskninger via projektforslag, som viser god
samfundsøkonomi omkring små simple varmepumpesystemer som IES efter mit
ophør, jo så til lejligheden, kan udvikle.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
3040816_0009.png
F.eks gasmotorvarmepumpen IES leverer til Brande i løbet af 2019 se
https://nhsoftware.dk/work2/Brande1.pdf
Tilsvarende projektet til Brande, er jeg under min tid som direktør for IES
sammen med ledelsen for Siemens ude ved andre kommuner og
fjernvarmeværker for at tilbyde projekter, uden risiko for fjernvarmebyerne når
konsortiet og investorer tager hele risikoen, og byerne ville få meget billig varme
når projekterne virkelig indpasser den lokale VE-strøm sammen med forbruget
af lokal halm..
Særlig for Brande virker det påfaldende, at særlige Dansk Fjernvarmes
Projektselskab
www.dfp.dk
som er rådgiver i hele forløbet for Brande Fjernvarme
vedr. forløbet med IES, ikke kan se det fordelagtige i at lave projektet med
spildvarmen fra industrierne og halmkraftværket. Netop DFP (som har til huse i
Dansk Fjernvarmes hovedkvarter i Kolding) laver dette undersøgende projekt for
GrønEnergi (en del af Dansk Fjernvarme) tilbage i 2014 se
Link
om muligheden
for overskudsvarme fra fabrikkerne i Brande, hvor konklusionen var at varmen
bliver for dyr pga. el-afgift på strøm til varmepumperne, og forholdet at der skal
afgift på spildvarmen fordi industrierne anvender afgiftspligtig naturgas. Selv
om ingeniørerne ved DFP, af mig blev oplyst om at spilddamp fra
halmkraftværket og strøm fra kraftværket til industrierne eliminerede de 2
problemstillinger som i 2014 forhindrede spildvarmeprojektet, netop fordi
spilddamp og strøm fra halm er afgiftsfri, så gør DFP intent for at promovere
halmprojektet. Tværtimod så anbefaler de Brande, den lille og ineffektive
varmepumpe, som leverer meget dyr fjernvarme. Halmkraftværket med
varmepumper kunne altså i forlængelse af rapporten levere endog meget billig
fjernvarme, når industrierne udfasede meget store mængder naturgas. Dette var
muligt, når lokal halm, som ligger og rådnede på landbrugets markeder i
oplandet til Brande, udnyttes.
Men dette til trods, så lykkes det altså for DFP at regne sig frem til at den
bedste samfundsøkonomiske løsning for Brande er en lille varmepumpe sammen
med en naturgasmotor..
Varmepumpen kommer i drift januar 2020 og den yder langt under det lovede
af IES, og den bryder flere gange sammen, og i løbet af 2021 står det klart at
varmepumpen må kasseres.
På side 4 se
Link
øverst i referatet fra Brande Fjernvarmes bestyrelsesmøde
den 7 december 2021 er der en lille interessant passage. Ingeniørfirmaet DFP
konstaterer nu, at der ikke er økonomi i at reparere den varmepumpe til 50 mio.
Brande Fjernvarme har købt af IES. En varmepumpe som netop DFP inden
købet havde godkendt, da man fravalgte det store halmkrafværk.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
Lidt længere nede på samme side kan man se, at Brande fjernvarme ud af den
sikkerhedssum på 15 % af købssummen IES sammen med sin underleverandør
Victor DST har stillet via en bankgaranti, at der udbetaler Brande Fjernvarme
1,9 mio. til den leverandør (IES), som har leveret en varmepumpe til 50 mio.
som må kasseres.
Hvordan kan man udbetale penge af en sikkerhedsstillelse til en leverandør, som
leverer en varmepumpe som må kasseres? Er der en plausibel forklaring, eller
er det bare gemen korruption, hvad alt tyder på at det er..
I Farum indgår fjernvarmeværket december 2019 en kontrakt med IES om køb
af en 16 MW varmepumpe efter en offentlig licitation. IES vinder i Farum, som i
Svendborg, Odense, Støvring, Frederikshavn osv. på en særdeles høj ydelse og
usete høje afgangstemperaturer fra varmepumpen. Farum køber en
varmepumpe som kan yde afgangstemperaturer på 85 °C, som er uhørt høj for
en ammoniakvarmepumpe, som leveres af IES.
Inden Farum Fjernvarme køber varmepumpen af IES, har man fået lavet et
projektforslag som viser at varmepumpen udviser den bedste samfundsøkonomi.
Men netop i Farum er der lagt fjernvarmerør til Hillerød som forbinder de 2
fjernvarmebyers fjernvarmenet, der er lagt fjernvarmerør til Vestforbrændingen
som umiddelbart kunne forsyne Farum.
Ingeniørfirmaet sætter nogle præmisser op, hvor de redegør for, at der ikke er
tilstrækkelig fjernvarme fra hverken Vestforbrændingen eller fra Hillerød, og
altså fjernvarme, som via de bestående fjernvarmerør kunne overføres til Farum.
Men for Vestforbrændingens vedkommende så laves umiddelbart efter Farums
forespørgsel en fjernvarmeudvidelse til 39.000 nye fjernvarmebrugere i bl.a.
Lyngby, og herunder nu hvor det hele er kollapset i Farum, så er Farum
Fjernvarme fra 2024 lagt ind under Vestforbrændingen, og der var altså både
kapacitet til de nye 39.000 forbrugere og også til at dække hele Farums
varmebehov. Eller Farums 8.000 forbrugere kunne uden problemer forsynes fra
Vestforbrændingen i 2019 da Farum Fjernvarme reelt besluttede sig for
varmepumpen fra IES. Det er ene og alene ingeniørfirmaet der laver
projektforslaget som bevidst manipulerer forudsætninger, som er ulovligt.
Så det var altså en bevidst omskrivning af virkeligheden vedr. muligheden for at
forsyne Farum fra Vestforbrændningen eller fra biomassekraftværket i Hillerød,
som ingeniørfirmaet laver, da de tilbage i 2019 skal undersøge, hvad der er den
samfundsøkonomiske og brugerøkonomiske bedste løsning for Farum.
Hvis man vil udvikle et varmepumpeprojekt til forsyning af Farum, så var der
langt bedre alternativer, som ingeniørfirmaet bevidst overser:
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
Ved Vestforbrændingens affaldskraftværk forekommer der i 2019 (og i dag), da
man laver projektforslaget i Farum, store mængder meget billig strøm fra
kraftværket. Strøm som kunne drive en varmepumpe.
I Hillerød virker et biomassekraftværk, som også yder strømproduktion sammen
med fjernvarmeproduktion til Hillerød, strøm som også med fordel kunne drive
en varmepumpe som forsynede Farum sammen med biomassekraftværket.
En varmepumpe virker på den måde, at jo højere afgangstemperaturen på
fjernvarmevandet er, som varmepumpe skal afsætte, jo mindre effektforøgelse
yder varmepumpen. Samtidig yder varmepumpen mindre effekt for det
investerede beløb, jo højere afgangstemperatur varmepumpen skal yde.
Det eneste rigtige, hvis man ville have billig varme i Farum, og det
samfundsøkonomiske bedste, havde været, at montere en varmepumpe på
affaldskraftværket på Vestforbrændingen, og bruge den billige strøm fra
affaldskraftværket. En varmepumpe som virker på den måde, at varmepumpen
opvarmer det kolde returfjernvarmevand middel, og affaldskraftværkets
spildvarme varmer så fjernvarmevandet til den ønskede afgangstemperatur, og
varmepumpen yder markant mere produktion for den forbrugte strøm, end
soloopstillingen i Farum, og investeringen er markant mindre pr.
kapacitetsenhed. På samme måde havde der været markant bedre økonomi i at
opbygge en varmepumpe på Hillerød biomassekraftværk ‘efter samme recept’
som ved Vestforbrændinge, og overføre varme til Farum via de bestående
fjernvarmerør.
Ifølge projektforslaget kan den varmepumpe, IES skal levere, yde strømmen
3,4 gang til fjernvarme, og den skal kunne yde 85 °C varmt fjernvarmevand.
Ydelser som er fuldstændig urealistiske, men Farums ingeniørfirma godtager
varmepumpen, og godkender det licitationsmateriale IES senere vinder
kontrakten om leverancen af varmepumpen til Farum Fjernvarme, på.
Nu har ingeniørfirmaet altså lavet et projektforslag, som opererer med forkerte
forudsætninger mht. hvad der er det bedste samfundsøkonomiske og
brugerøkonomiske projekt. Et projekt sammen med Vestforbrændingen havde
været det bedste, men ingeniørfirmaet manipulerer bevidst forudsætningerne.
Yderligere så godkender ingeniørfirmaet varmepumpen til at kunne yde de høje
temperaturer og effektforøgelser, så de havde alle forudsætninger for at vide
projektet ikke ville komme til at virke, og varmepumpen ville ikke kunne yde de
forudsatte høje effektforøgelser. Ingeniørfirmaet havde alle forudsætninger, for
at vide at det samlede projekt mht. de høje temperaturer fra varmepumpen ville
ende i en katastrofe, som det senere da også viser sig, at det gjorde.
Det hele skal ses i den sammenhæng da Farum og de andre fjernvarmebyer
beslutter sig for varmepumpen fra IES, da gør jeg, alle IES’s konkurrenter som
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
3040816_0012.png
Sabro, Innoterm og Verdo mf. voldsomme indsigelser over fjernvarmeværkerne
og mht. det manipulerede licitationsmateriale IES vinder licitationerne på.
Bestyrelsen og ledelsen og deres rådgivende ingeniører ved fjernvarmebyerne
ved med sikkerhed at varmepumpen fra IES kommer ikke til at virke, da de
beslutter sig for at købe den.
Ulovlighederne i Farum forstærkes af at direktøren for Farum Fjernvarme Nighat
Kamal umiddelbart i forlængelse af indgåelsen af kontrakten med IES indgår en
aftale med Farum Fjernvarmebestyrelse om en uopsigelig ansættelseskontrakt i
10 år til en løn på 1,5 mio/år. Direktørens argument er, at hun er uundværlig i
forbindelse med varmepumpens indkøring, i det hun har forbindelse til de
nødvendige aktører, for at få varmepumpen til at virke. Netop denne aftale
forstærker forholdet, at bestyrelsen og direktøren ved, at de har købt en
varmepumpe, som ikke kommer til at virke. Når man køber en varmepumpe til
135 mio. af en leverandør, så forventer man vel, at den kommer til at virke, og
at der ikke opstår problemer. Der er jo derfor ikke brug for, at ansætte en
direktør på så lukrative betingelser. De normale forudsætninger, når et
fjernvarmeværk køber en varmepumpe, er selvsagt at den kommer til at virke
upåklagelig, ellers så indgår man vel ikke en kontrakt om et køb af en defekt
varmepumpe.
Den 20 august 2020 afholder Farum Fjernvarme rejsegilde vedr. bygningen til
den nye varmepumpe se
https://www.sn.dk/art2063469/danmark/rejsegilde-sjaellands-stoerste-varmepu
mpeanlaeg-skal-staa-i-lynge/
hvor ejer og bestyrelsesformand for IES Energy
deltager i festlighederne og taler for det unikke ved den leverede varmepumpe.
Men det sker efter længere perioder, hvor bestyrelsesformanden for IES’s
underleverandør Victor DST netop har haft store problemer med de leverede
varmepumper, f.eks. varmepumpen til Brande som ikke virker, den til
Frederikshavn bryder gentagende gange ned. Kun 7 dag efter formanden for
IES den 20 August 2020 taler varmt om varmepumpen ved rejsegildet i Farum,
går underleverandøren Victor DST i betalingsstandsning, netop fordi de
varmepumper man har leveret til flere fjernvarmeværker virker ikke, og IES er
blevet kimet ned af flere utilfredse fjernvarmeværker, inden rejsegildet i Farum.
Et bevidst og målrettet svindelnummer af et helt igennem uset omfang!
Direktør for Farum Fjernvarme Nighat Kamal udtaler sig i Energy Supply om
betalingsstandsningen eller rekonstruktionen 7 dage efter rejsegildet se
Link
og
hun er altså fortrøstningsfuld. I løbet af september måned genopstår Victor
efter en kapitalindsprøjtning. Men det lykkes på ingen måde at få de mange
varmepumper til at virke, og i løbet af 2022 går virksomheden endeligt konkurs,
og leverandørerne til Victor har tabt 27 mio. og Ringkøbing Landbobank taber
125 mio. på IES og Victor DST’s ulovlige aktivitet sammen med flere danske
fjernvarmeværker.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 294: Henvendelse af 15/6-25 fra NHsolution ApS om "Grov ulovlig praksis vedr. udfoldelse af nye danske fjernvarmeprojekter"
3040816_0013.png
Læserbrev i Sjællandske Medier august 2022 fra
i Farum se
Link
en utilfreds fjernvarmebruger
Udfaldet på det hele er at Farum lægges ind under Vestforbrændingen og
Vestforbrændingen overtager varmepumpen som den dag i dag end ikke virker
se
Link
Min vurdering er at IES minimum har solgt varmepumper for 700 mio. til de
samlede projekter til 1,4 mia. og de har tjent 70 - 90 mio. på de varmepumper
de har købt af Victor Dst og videresolgt til fjernvarmeværkerne - penge som den
dag i dag er forduftet.
Der er flere officielle regnskabsmæssige beviser på at ejerne IES, da de i løbet
af 2021 ved at underleverandøren Victor ikke kan levere varmepumperne, eller
få dem til at virke, at de ulovligt tømmer selskabet for værdier. Eller ejerne af
selskabet tømmer selskabet for værdier via høje lønninger og ved at hæve store
udbytter - grove ulovligheder, da værdier skulle tillade de fjernvarmeværker som
ejerne af IES groft har snydt. Men fjernvarmeværkerne er reelt ligeglade med at
de har fået varmepumper som ikke virker, de gør ikke noget for at få erstatning.
Opsummering:
Flere fjernvarmeværker fravælger bevidst store effektive projekter f.eks.
indlæggelse af Farum Fjernvarme under Vestforbrændingen som vil afføde
billig fjernvarme, til fordel for bevidst risikable varmepumpeprojekter
leveret af IES som ledelser ved vil gå galt.
IESenergy vinder alle licitationer på bevidst manipulerede
udbudsmateriale, som fjernvarmeledelserne og de rådgivende ingeniører
accepterer.
De rådgivende ingeniører tilretter (manipulerer) bevidst de projektforslag,
som skal lægge til grund for kommunernes godkendelse, så de
efterkommer fjernvarmeværkernes ønske om forkerte løsninger som
afføder høje varmepriser.
Statens tilsynsmyndighed Forsyningstilsynet er fuldstændig fraværende.
Det er titusindvis af fjernvarmebrugere, som er påvirket af meget høje
varmepriser omkring den svindel, der er foregået med udgangspunkt i IES og de
rådgivende ingeniørers ulovlige virke.
Direktør Niels Hansen Nhsolution
Gammelbyvej 4
7500 Holstebro