Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 287
Offentligt
3037693_0001.png
Energistyrelsens tilsyn med Energinets prognosejustering af
anlægsporteføljen i august 2024.
Kontor/afdeling
El
Dato
4. juni-2025
J nr.
2025 - 3190
KEFM modtog i august 2024 notatudkastet
”Replanlægning
og konsekvenser for an-
lægsporteføljen”
fra Energinet og har den 27. maj 2025 modtaget endeligt afrappor-
tering om
Energinets prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024.
Energi-
net redegør for forsinkelser og fordyrelser af de fleste af deres anlægsprojekter, som
allerede er godkendt efter § 4 i Lov om Energinet og i forskellige stadier af planlæg-
ning eller etablering. Det er et standardvilkår i ministeriets § 4 godkendelser, at Ener-
ginet skal orientere ministeriet om væsentlige ændringer i projekterne. Energistyrel-
sen anerkender, at Energinet har igangsat et arbejde med styrkelse af deres porte-
føljestyring, men vurderer samtidig, at orientering om ændringerne i en del af de på-
gældende projekter kunne være sket tydeligere og tidligere end august 2024. Sagen
har givet anledning til præcisering og styrkelse af Energistyrelsens opfølgende tilsyn
med Energinets netprojekter.
I dette notat beskrives, hvordan Energistyrelsen i regi af tilsynet med Energinets net-
planlægning har håndteret sagen fra august 2024 og frem til juni 2025, en beskrivelse
af, hvordan Energistyrelsen i den forbindelse har styrket tilsynet med Energinets pro-
jekter i etableringsfasen.
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
/AHK/IBHN/LSTHN
Baggrund
Energinets konsoliderede afrapportering af forsinkelser og fordyrelser
Energistyrelsens konkrete opfølgning på replanlægningen
Ny skærpet tilsynspraksis for projekter i etableringsfasen
Opsamling
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 287: Orientering om Energinet og ENS afslutning af forløb om prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3037693_0002.png
1. Baggrund
Energistyrelsen fører løbende tilsyn med Energinets netplanlægning. Det sker i tæt
dialog med Energinet bl.a. ifm. konkrete sager, faste mødekadencer, den langsig-
tede udviklingsplan (LUP) og Energinets etableringsansøgninger jf. §4 i Lov om
Energinet. Energinets orientering fra august 2024 til KEFM om fordyrelser og forsin-
kelser af
en lang række projekter, den såkaldte ”replanlægning”, medførte at Energi-
styrelsen igangsatte en dialog med Energinet om de konkrete oplysninger, og efter-
spurgte yderligere information, herunder nærmere oplysninger om årsager og kon-
sekvenser til de angivne forsinkelser og fordyrelser. Denne dialog fandt væsentligst
sted i perioden november 2024-februar 2025 med følgende nedslagspunkter:
-
20 september 2024: Energistyrelsen anmoder Energinet om lister over hvilke
konkrete projekter, der var berørt af Energinets replanlægning for at kunne
forholde sig til dem jf. ENS’s tilsynsforpligtelse.
4. november 2024:
Møde mellem KEFM/Energinet/Energistyrelsen om re-
planlægning og evt. genbesøg af § 4 godkendte projekter.
4. november (under mødet):
ENS modtager udkast til lister med § 4-god-
kendte projekter, der er berørt af replanlægningen.
21. november 2024:
Energistyrelsen sender første udkast af principnotat om
orientering om væsentlige ændringer til Energinet med henblik på videre
drøftelser om notatet og de indeholdte retningslinjer.
25. november 2024:
Møde mellem ENS og Energinet om § 4 administration
samt Energinets arbejde med at uddybe oplysninger til ENS om afvigelser
og årsager for projekter omfattet af replanlægningen (listen 4/11) og uddyb-
ning af oplysninger for en række projekter, der ikke tidligere er indkaldt til §
4 godkendelse.
12. december 2024:
Energistyrelsen modtager som en del af materialet til
tilsynsmøde den 19.12 endelig liste fra Energinet om §4-projekter der er be-
rørt af forsinkelser og fordyrelser
16. december 2024:
Møder mellem Energinet og Energistyrelsen om listen
over berørte projekter modtaget den 12.12.24 Energistyrelsen anmoder på
sidste møde Energinet om yderligere oplysninger om 15 elanlægsprojekter,
med henblik på at vurdere, om en fornyet §4-godkendelse er nødvendig.
19. december 2024:
Energinets replanlægning og det igangværende tilsyn
og opfølgningsarbejde behandles på Energistyrelsens halvårlige tilsyns-
møde om Energinets netplanlægning. På mødet understreges det, at tilsynet
med Energinets generelle anlægsportefølje er intensiveret, så Energistyrel-
sen fremover modtager kvartalsvise afrapporteringer, og afholder kvartals-
møder om nyeste prognoser for udviklingen i Energinets anlægsportefølje.
Dette intensiverede tilsyn beskrives nærmere nedenfor.
Ultimo januar 2025:
Energinet indsender uddybende oplysninger om de 15
projekter til Energistyrelsen.
-
-
-
-
-
-
-
-
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 287: Orientering om Energinet og ENS afslutning af forløb om prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3037693_0003.png
-
-
11. februar 2025:
Energistyrelsen meddeler Energinet, hvilke projekter der
vurderes at kræve en særskilt § 4 godkendelse og anmoder om en konsoli-
deret afrapportering om den samlede anlægsportefølje der er berørt af sa-
gen om forsinkelser og fordyrelser.
5. marts 2025:
Energistyrelsen sender endelig godkendt udgave af princip-
notatet om orientering om væsentlige ændringer. (Omtalt som ”
Administra-
tionsgrundlag”
af Energinet)
I tillæg til ovenstående konkrete aktiviteter har Energistyrelsen som en del af tilsynet
med Energinets netplanlægning i perioden november 2024 til primo februar 2025
været i løbende dialog med Energinet, herunder ved en række møder, om form og
detaljegrad for beskrivelserne af projekter berørt af replanlægningen, herunder også
for en række mindre projekter, der ikke tidligere er blevet indkaldt til § 4 godkendelse.
Det har givet anledning til en lang række spørgsmål. Der blev bl.a. efterspurgt yder-
ligere oplysninger om årsagerne til forsinkelserne og fordyrelserne, både for speci-
fikke projekter men også for den samlede anlægsportefølje til brug for Energinets
udarbejdelse af den opdaterede og konsolideret udgave af notatet.
Ligeledes har Energistyrelsen, som en del af tilsynsarbejdet og i forlængelse af tilsy-
net med Energinets replanlægning, på et tilsynsmøde fået nærmere indsigt i Energi-
nets operationelle arbejde med og model for prissætning af komponenter og andre
elementer i de enkelte business cases for Energinets anlægsprojekter (Energinets
prisliste). Energistyrelsen konstaterer i den forbindelse, at Energinets prisliste bliver
løbende opdateret og tilpasset nyeste udvikling i markedet, med henblik på at Ener-
ginet har et så fyldestgørende grundlag som muligt til udarbejdelse af Energinets
business cases samt til brug for opdateringer af prognoser i Energinets samlede por-
tefølje af etableringsprojekter.
Energinets største anlægsprojekter indgår ikke i replanlægningssagen. Disse projek-
ter er udvalgt på basis af deres størrelse og strategiske betydning samt i forhold til
offentlig og/eller politisk bevågenhed. Projekterne håndteres i Energinets planlæg-
ning individuelt og business cases for disse projekter følger ikke nødvendigvis de
generelle prognoseopdateringer som Energinet ellers lægger til grund for deres pro-
jekter. Energistyrelsen modtager en status for de største anlægsprojekter to gange
om året forud for de halvårlige tilsynsmøder. På det seneste tilsynsmøde i december
2024 blev givet en status for 12 større anlægsprojekter. De omfatter store reinveste-
ringer i transmissionsnettet og udlandsforbindelser, projekter for tilslutning af havvind
og Energiø Bornholms infrastruktur. De større, strategiske anlægsprojekter behand-
les ikke yderligere i dette notat.
2. Energinets konsoliderede afrapportering af forsinkelser og fordyrelser
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 287: Orientering om Energinet og ENS afslutning af forløb om prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3037693_0004.png
Energistyrelsen modtog den 27. maj 2025 notat om
Energinets prognosejustering af
anlægsporteføljen i august 2024.
Notatet indeholder bl.a. en opsummering af prog-
nosejusteringen fra august 2024 og redegørelse for årsager, afledte konsekvenser
og opfølgende tiltag i Energinet.
Energinets konsoliderede notat indeholder de uddybende faktuelle oplysninger og
redegørelser, som Energistyrelsen har anmodet Energinet om.
Fordyrelser
Energistyrelsen konstaterer, at Energinet i notatet har angivet tre primære årsager til
den samlede fordyrelse på 3,6 mia. kr:
højere prisforventninger til især graveentrepriser (1,5 mia. DKK.).
turnkey stationspriser (0,9 mia. DKK),
opjusteringer af byggerenter, der er en konsekvens af udskydelserne af projekter-
nes idriftsættelser (0,8 mia. DKK).
I forhold til stigningen i entreprenørydelser anfører Energinet, at årsagerne til de høje
priser er baseret på kraftigt stigende efterspørgsel af denne ydelse generelt i marke-
det og et leverandørmarked, der har udfordringer med at tiltrække den nødvendige
arbejdskraft.
Forsinkelser
Energinet angiver de primære årsager til forsinkelserne (gennemsnitligt 1,3 år) til at
være:
lange myndighedsprocesser til plan- og miljøgodkendelser
udfordrede leverandørkæder
udfordringer med at forøge ekspertisen internt i Energinet (for enkelte projekter)
Energistyrelsen konstaterer videre, at Energinet i høj grad har håndteret konsekven-
serne ved senere tilslutning for netkunder
både producenter og forbrugere. Hvor
der i august var konsekvenser for 30 netkunder er dette nu reduceret til 10. Energinet
har iværksat løsninger som fx midlertidige nettilslutninger, alternative tilslutningsste-
der og/eller kunden har indgået aftale om midlertidig begrænset netadgang. Tilta-
gene er sket efter aftale med kunderne eller på baggrund af ønske fra netkunden
selv. For de 10 resterende netkunder, hvor mitigerende tiltag ikke har været en mulig
løsning er konsekvensen en forsinkelse i nettilslutningen. For VE-anlæg indebærer
dette, at produktionen først vil kunne afsættes via elnettet senere end forventet.
Endelig konstaterer Energistyrelsen, at Energinet har igangsat en række opfølgende
tiltag, der har til formål at sikre fremdriften i projektporteføljen. Dette gælder bl.a.
anskaffelser, tværgående processer og rekruttering.
Energinet har bl.a. iværksat proaktive indkøb og indsatser for at åbne leverandør-
markedet, med henblik på at Energinet læner sig op ad markedets standardløsninger
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 287: Orientering om Energinet og ENS afslutning af forløb om prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3037693_0005.png
og praksis, så Energinet er en attraktiv kunde for leverandørerne. Energinet arbejder
desuden målrettet på at skabe fremdrift i forhold til de lange myndighedsprocesser,
og arbejder bl.a. tæt sammen med Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
og Energistyrelsen om at optimere myndighedsprocesserne og understøtte dem di-
gitalt. Energinet har endvidere deltaget aktivt i NEKST arbejdsgrupperne ”Mere sol
og vind på land” og ”Hurtigere udbygning af elnettet”, der i anbefalingerne peger på
behov for ændringer i rammevilkårene for plan- og miljøtilladelser.
3. Energistyrelsens konkrete opfølgning på Energinets prognosejuste-
ring
Energistyrelsen har gennemgået Energinets lister over påvirkede projekter og har
haft fokus på
oplysninger om væsentlige ændringer i økonomi, herunder de ’gene-
relle prisstigninger’, oplysninger om ’ændringer
i scope’ (den tekniske løsning for
projektet) og oplysninger om
’væsentlige
ændringer i tid’.
Formålet med gennemgangen af listerne har dels været at få et nærmere indblik i
prisstigningernes og forsinkelsers konsekvenser for de berørte projekter og dels at
kunne udpege konkrete projekter til nærmere gennemgang.
Det er samlet set Energistyrelsens vurdering, at Energinets konsoliderede notat re-
degør fyldestgørende for de tendenser der er skyld i prognosejusteringen. Konkret
betyder det, at forsinkelserne eller fordyrelserne følger af de generelle årsagsforkla-
ringer jf. ovenfor.
Projekter, der
ikke
tidligere har været § 4-godkendt
I forlængelse af gennemgangen med Energinets lister har Energistyrelsen anmodet
Energinet om supplerende at indsende oplysninger om en række mindre projekter,
som ikke tidligere har været indkaldt til § 4 godkendelse. Formålet med Energistyrel-
sens gennemgang har været at vurdere, om replanlægningens prognoseændring for
disse projekter indebærer, at de vurderes at skulle § 4 godkendes. På baggrund af
gennemgangen er det Energistyrelsens vurdering, at de nye oplysninger ikke giver
anledning til, at projekterne skal indkaldes til § 4 godkendelse.
Projekter, der tidligere
har
været § 4-godkendt
Tilsvarende har Energistyrelsen gennemgået projekter, som tidligere har fået en §4-
godkendelse. Styrelsen har anmodet om uddybende oplysninger fra Energinet i for-
bindelse med 15 af projekterne med henblik på at vurdere om der skal kræves en
fornyet § 4 godkendelse (tillæg til § 4). På baggrund heraf er indkaldt følgende otte
projekter til fornyet godkendelse:
Udbygning af nettet i Midt- og Vestjylland
132 kV Lolland og Sydsjælland fase 3+4.
Forskønnelsesprojekt Kongernes Nordsjælland
400 kV Endrup tilslutninger PtX 3P
Ny 400/132 kV-station Ørslev under skoven St. NUP
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 287: Orientering om Energinet og ENS afslutning af forløb om prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3037693_0006.png
150 kV Kværndrup St. NUP
Station Odense Vest
VE i Nordjylland - Vest
NVV
Energistyrelsens udvælgelse er baseret på en konkret vurdering. Energistyrelsen har
bl.a. lagt vægt på, om de pågældende projekter afviger væsentligt fra gennemsnittet
i økonomi og/eller tid i forhold til de øvrige projekter i replanlægningen, samt om
projekterne indeholder scopeændringer (nyt design af den tekniske løsning). Indkal-
delsen af de otte projekter til fornyet godkendelse, har desuden givet Energistyrelsen
konkret indsigt i prisstigninger og øget tidsforbrug på projektniveau.
Ministeren orienterer KEF-udvalget om afgørelsen af Energinets ansøgninger om
godkendelse af større anlægsprojekter med budget på over 1 mia. kr. Udvalget har
mulighed for en teknisk gennemgang af projektet ved Energinet og mulighed for at
udtale sig om projektet til ministeren. Orienteringen sker forud for ministerens ende-
lige afgørelse i sagen.
Ud over denne orientering forud for ministerens afgørelse af større ansøgninger, ori-
enteres udvalget også om væsentlige ændringer til projekter med budget på over 1
mia. kr.
Det fremgår af KEF alm del 175 dateret 18. marts 2025, at Energistyrelsen i den
forbindelse oplyste, at
”Status
for arbejdet er, bl.a. at to af projekterne, der er indkaldt
til en fornyet godkendelse, er projekter, der tidligere har været forelagt KEF-udvalget.
KEF-udvalget vil efter sædvanlig praksis blive orienteret om ændringerne i de to pro-
jekter, samt yderligere et projekt, der ikke tidligere har været forelagt KEF, men som
i ændringerne vil overstige et budget på 1 mia. kr. hvilket er grænsen for forelæg-
gelse for udvalget.”
Energistyrelsen konstaterer, at ovenstående formulering fra udvalgssvaret er upræ-
cis, og præciseres her. Styrelsen har indkaldt otte projekter til fornyet godkendelse,
hvortil Energinet udarbejder tillægsansøgninger til deres godkendte §4 ansøgninger.
KEF-udvalget vil blive orienteret om tillægsansøgningerne på to af de otte projekter,
da de ligger over grænsen på 1. mia. Det ene af de projekter, er tidligere forelagt
KEF. Det andet er ikke tidligere forelagt KEF, men vil som følge af ændringerne over-
stige et budget på 1 mia. kr. Dertil kommer, at KEF-udvalget tidligere er forelagt § 4
afgørelsen
132/400 kV Nordvestsjælland Kabel.
Dette projekt er også påvirket af
prognoseændringer, men er ikke indkaldt til fornyet godkendelse, da Energistyrelsen
har vurderet, at karakteren af ændringerne ikke medfører behov for fornyet godken-
delse. I stedet beskrives projektet nedenfor i indeværende notat.
150 kV Midt- og Vestjylland Kabel NUP
Energistyrelsen har indkaldt projektet til særskilt tillægsgodkendelse. Projekt har tid-
ligere været forelagt KEF-udvalget, hvorfor tillægsgodkendelsen ligeledes vil blive
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 287: Orientering om Energinet og ENS afslutning af forløb om prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3037693_0007.png
forelagt som det er vanlig praksis. Energistyrelsen har modtaget ansøgningen 2/6 og
forventer at kunne sende ministeren en indstilling medio til ultimo juni.
132 kV Lolland og Sydsjælland fase 3+4.
Projektet har ikke før været forelagt KEF-udvalget, men forelægges i forbindelse med
tillægsgodkendelsen, da budgettet i tillægsansøgningen overstiger 1 mia. kr. kr.
Energistyrelsen er i gang med at behandle tillægsansøgningen. Energistyrelsen har
modtaget ansøgningen 1/5 og forventer at kunne sende ministeren en indstilling me-
dio til ultimo juni.
Ikke indkaldt til fornyet godkendelse -
”132/400 kV Nordvestsjælland Kabel”
Derudover er projekt
”132/400 kV Nordvestsjælland Kabel”
der tidligere har været
forelagt KEF-udvalget, ligeledes ramt af fordyrelser på 0,3 mia.kr. hvilket giver ny
budgetprognose på 1,6 mia. kr. i forhold til et godkendt budget på 1,3 mia. kr. Pro-
jektet er ikke indkaldt til fornyet godkendelse, da fordyrelsen udelukkende skyldes de
generelle prisstigninger, der afdækkes i Energinets notat, og at Energistyrelsen i til-
synet med replanlægningen ud fra en konkret vurdering ikke har fundet det nødven-
digt at indkalde projektet til en separat tillægsgodkendelse.
Øvrige indkaldte projekter
Gældende for de øvrige seks projekter er, at fem af tillægsansøgninger er modtaget
og under behandling. De forventes færdigbehandlet i Energistyrelsen ultimo juni. Til
det sidste projekt ”VE
i Nordjylland - Vest
NVV” forventes tillægsansøgningen først
fremsendt i Q3 2026. Energinets bestyrelse har endnu ikke godkendt prognosejuste-
ringen, da der først skal disponeres over yderlige midler i 2026, hvorfor Energinet
venter med at godkende budgetudvidelsen, til at man har en retvisende budgetprog-
nose for projektet. Energistyrelsen vil følge projektet i de kvartalsvise afrapporterin-
ger.
4. Ny skærpet tilsynspraksis for projekter i etableringsfasen
Energistyrelsen fører løbende tilsyn med Energinets netplanlægning og har tilsyns-
møder med Energinet herom. Der holdes møder om både Energinets projektporte-
følje og møder om konkrete problemstillinger i relation til eltransmissionsnettet. På
halvårlige tilsynsmøder med Energinets netplanlægning afrapporterer Energinet li-
geledes om status på de større anlægsprojekter under etablering. Større investerin-
ger i eltransmissionsnettet godkendes desuden enkeltvis efter § 4 i Lov om Energi-
net.
Energistyrelsen har fra 2025 skærpet tilsynet med status og fremdrift for Energinets
projekter i etableringsfasen, så Energinet nu kvartalsvis skal afrapportere om prog-
noseændringer (tid, økonomi, scope) for Energinets anlægsprojekter under etable-
ring. Afrapporteringen følges op af et tilsynsmøde, hvor der også er fokus på evt.
konsekvenser og Energinets mitigerende tiltag. Yderligere skal Energinet orientere
Energistyrelsen/KEFM ad hoc om ændringer i projekter, hvor orienteringen ikke kan
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 287: Orientering om Energinet og ENS afslutning af forløb om prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3037693_0008.png
vente til den kvartalsvise status. Det er ud fra standardvilkår i §4 godkendelserne
Energinets ansvar at vurdere konkret hvilke afvigelser, der er omfattet af oriente-
ringspligten. For at give mere klarhed om rammerne for Energinets orientering om
væsentlige ændringer af Energinets projekter, har Energistyrelsen udarbejdet et prin-
cipnotat til Energinet, med henblik på at hjælpe i deres interne governance. Notatet
understreger, at det er Energinet, der som TSO og bygherre har modtaget godken-
delsen til gennemførelsen af projektet og har ansvaret for projektet samt pligt til at
overholde vilkåret om at meddele væsentlige ændringer.
5. Opsamling
Energistyrelsen bemærker, at de primære årsager til fordyrelser og forsinkelser i væ-
sentlig grad skyldes udefrakommende omstændigheder, der dels er en udløber af
energi/Ukrainekrisen, dels skyldes en accelereret grøn omstilling og dels skyldes en
fortsat øget sagsbehandlingstid for projekternes plan- og miljøprocesser.
Energistyrelsen tager til efterretning, at Energinet har opdateret den samlede an-
lægsportefølje med nyeste prognoser for bl.a. tidsforbrug og økonomi i rapporterin-
gen, der rækker frem til slut november 2024. Det bemærkes desuden, at Energinet
fremadrettet hvert kvartal foretager en generel gennemgang og evt. justering af an-
lægsporteføljen til at afspejle de aktuelle omstændigheder. Energistyrelsen anerken-
der, at Energinet har igangsat et arbejde med styrkelse af deres porteføljestyring.
Energistyrelsen skal bemærke, at det er væsentligt at Energinet fremover i højere
grad sikrer mere rettidige opdateringer af anlægsporteføljen samt væsentligt at Ener-
ginet orienterer Energistyrelsen klart om større og principielle udfordringer i forbin-
delse med det løbende tilsyn.
Energistyrelsen konstaterer, at Energinet nu har igangsat en række opfølgende for-
anstaltninger. Det gælder både på den korte bane i forhold til de projekter, der alle-
rede er godkendt, og på den lange bane i forhold til generelt at sikre fremdriften i
projektporteføljen.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at Energinet peger på, planforudsætningerne
for anlægsporteføljen fortsat kan ændre sig, og at Energinet derfor om nødvendigt
vil justere prognosen (tid og økonomi) for anlægsporteføljen yderligere ved senere
lejlighed.
Endelig skal det fremhæves, at tilsynet med fremdriften af projekter under etablering
er intensiveret. Konkret udarbejder Energinet nu bl.a. kvartalsvis status for hele pro-
jektporteføljen og Energistyrelsen afholder tilsynsmøder med Energinet i forlængelse
heraf. I det løbende tilsyn med netplanlægningen vil der derudover være yderligere
fokus på status og fremdrift med Energinets reinvesteringsprojekter, herunder de
projekter, som Energinet vurderer er særlig udfordret og dermed kan have system-
kritiske konsekvenser (udfordringer for forsyningssikkerheden), jf. Energinets notat
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 287: Orientering om Energinet og ENS afslutning af forløb om prognosejustering af anlægsporteføljen i august 2024, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3037693_0009.png
afsnit 4.2. Dette følges der op på i det kommende tilsyn med Energinets netplanlæg-
ning
Side 9/9