Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 275
Offentligt
3032525_0001.png
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for fjernkølingsanlæg
1
I medfør af § 1 b, § 4 a, § 6, § 8 d og § 9, stk. 2 i lov om fjernkøling, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af 6.
marts 2023, som ændret ved [L EED]
fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler:
1) Energistyrelsens godkendelse af projekter for fjernkølingsanlæg efter § 5, stk. 1, i lov om
fjernkøling.
2) Kommunalbestyrelsens godkendelse af fjernkølingsanlæg efter § 5, stk. 2, i lov om fjernkøling.
3) Kommunalbestyrelsens planlægning for køleforsyningen i kommunen, efter § 1 b i lov om
fjernkøling.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Fjernkølingsanlæg: Fjernkølingsproduktionsanlæg eller fjernkølingsnet, der leverer køling fra et
centralt anlæg, bortset fra anlæg omfattet af § 2, stk. 1, nr. 3, i lov om varmeforsyning.
2) Fjernkøling: Distribution af termisk energi i form af afkølede væsker fra centrale eller decentrale
produktionssteder gennem et net til flere bygninger eller anlæg til anvendelse ved rum- eller
proceskøling.
3) Effektiv fjernkøling: Et fjernkølingsanlæg, der opfylder de kriterier, som er fastsat i § 5.
4) Overskudskulde: Uundgåelig kulde produceret som biprodukt fra industri- eller
elproduktionsanlæg eller i tertiærsektoren, der ville blive bortledt uudnyttet i luft eller vand uden
adgang til et fjernkølingsanlæg.
5) Omfattende renovering: En renovering, hvis omkostninger overstiger 50 % af
investeringsomkostningerne for en ny lignende enhed.
6) Vedvarende energi: Energi, der fremstilles ved anvendelse af vedvarende energikilder som
defineret i lov om fremme af vedvarende energi.
Kapitel 2
Den kommunale køleplanlægning
§ 3.
Kommunalbestyrelsen udfører en plan for køleforsyningen i kommunen, hvis kommunen har et
samlet indbyggertal på over 45.000, jf. § 1 b, stk. 1, i lov om fjernkøling.
Stk. 2.
Planer for køleforsyningen i kommunen udarbejdes i samarbejde med forsyningsselskaber
og andre berørte parter. Kommunen påser, at øvrige relevante offentlige og private interessenter
inddrages.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder
(omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 82, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/955
(omarbejdning), EU-tidende 2023, L 231, side 1.
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032525_0002.png
Stk. 3.
Planer for køleforsyningen i kommunen gennemføres i fællesskab af en gruppe af flere lokale
myndigheder i naboområder, hvis de på baggrund af den eksisterende køleinfrastruktur, de
geografiske og administrative forhold vurderes at hensigtsmæssigt.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen vurderer planer for køleforsyningen i kommunen og drager omsorg for,
at de efterfølges af nødvendige og passende gennemførelsesforanstaltninger.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at planlægning efter § 3 inddrages i forbindelse
med den fysiske planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, bl.a. i forbindelse med revision
eller ændring af kommuneplaner eller ved vedtagelse af lokalplaner. Kommunalbestyrelsen drager
desuden omsorg for, at køleplanlægningen i øvrigt er koordineret med planlovgivningen og anden
lovgivning, herunder med reglerne om vurdering af større anlægs virkning på miljøet (VVM),
byggelovgivningen og miljøbeskyttelseslovgivningen.
Kapitel 3
Effektiv fjernkøling
§ 5.
For at være effektivt skal et fjernkølingsanlæg opfylde følgende kriterier:
§ 5.
For at være effektivt skal et fjernkølingsanlæg opfylde følgende kriterier:
a) indtil den 31. december 2027 et anlæg, der anvender mindst 50 % vedvarende energi, 50 %
overskudsvarme, 75 % kraftvarme eller 50 % af en kombination af energi og varme af den nævnte
art
b) fra den 1. januar 2028 et anlæg, der anvender mindst 50 % vedvarende energi, 50 %
overskudsvarme, 50 % vedvarende energi og overskudsvarme, 80 % højeffektiv kraftvarme eller
mindst en kombination af denne type termisk energi, der tilføres nettet, hvor andelen af
vedvarende energi udgør mindst 5 %, og den samlede andel af vedvarende energi, overskudsvarme
eller højeffektiv kraftvarme udgør mindst 50 %
c) fra den 1. januar 2035 et anlæg, der anvender mindst 50 % vedvarende energi, 50 %
overskudsvarme eller 50 % vedvarende energi og overskudsvarme, eller et system, hvor den
samlede andel af vedvarende energi, overskudsvarme eller højeffektiv kraftvarme udgør mindst 80
%, og den samlede andel af vedvarende energi eller overskudsvarme derudover udgør mindst 35 %
d) fra den 1. januar 2040 et anlæg, der anvender mindst 75 % vedvarende energi, 75 %
overskudsvarme eller 75 % vedvarende energi og overskudsvarme, eller et system, som anvender
mindst 95 % vedvarende energi, overskudsvarme og højeffektiv kraftvarme, og den samlede andel
af vedvarende energi eller overskudsvarme derudover udgør mindst 35 %
e) fra den 1. januar 2045 et anlæg, der anvender mindst 75 % vedvarende energi, 75 %
overskudsvarme eller 75 % vedvarende energi og overskudsvarme
f) fra den 1. januar 2050 et anlæg, der udelukkende anvender vedvarende energi, udelukkende
overskudsvarme eller udelukkende en kombination af vedvarende energi og overskudsvarme.
Kapitel 4
Projektbehandling i Energistyrelsen
§ 6.
Følgende projekter skal forelægges Energistyrelsen til godkendelse:
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032525_0003.png
1) Projekter for etablering af private fjernkølingsanlæg
2) Projekter for etablering af kommunale fjernkølingsanlæg med en indfyret effekt på 20 MW eller
over.
3) Projekter for omfattende renoveringer af fjernkølingsanlæg
Stk. 2.
Retlige og faktiske dispositioner til gennemførelse af et projekt må først foretages, efter at
projektet er godkendt.
§ 7.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektforslag) for fjernkølingsanlæg skal være skriftlig
og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt for Energistyrelsens vurdering af
projektet:
1) Den eller de ansvarlige for projektet.
2) Fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, der påtænkes etableret eller renoveret, og anlæggets
kapacitet, forsyningssikkerhed og andre driftsforhold.
3) Tidsfølge for etableringen eller renoveringen.
4) Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med grundejere m.v., der er nødvendige for
udnyttelse af overskudsvarme fra anlægget.
5) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med, herunder evt. udtalelser fra berørte
forsyningsselskaber og virksomheder m.fl.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan på baggrund af projektforslagenes forskellige karakter og baggrund
bestemme, at oplysninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-5, ikke skal foreligge, hvis
oplysningerne skønnes at være af uvæsentlig karakter for projektforslaget, ligesom Energistyrelsen
kan kræve yderligere oplysninger.
Stk. 3. For Energistyrelsens godkendelse af projekter for udnyttelse af overskudsvarme fra anlæg
omfattet af [CBA-bekendtgørelsen] vedlægges en cost-benefit-analyse. Hvis cost-benefit-analysen
viser, at det er teknisk og økonomisk gennemførligt at udnytte overskudsvarme, kan Energistyrelsen
kun godkende projektet, når det indrettes til at udnytte overskudsvarme jf. dog § 19.
§ 8.
Energistyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen koordineres med den kommune,
hvor projektet skal gennemføres.
§ 9.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er relevante for projektet:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og produktionsform.
2) Et kort over den geografiske placering af de ønskede forsynede enheder.
3) Tidsplanfor anlæggets etablering eller renovering.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrørende anlæggets etablering, renovering eller
drift.
Forudsætninger for Energistyrelsens godkendelse af projekter
fjernkølingsanlægget er effektivt efter § 5 på det tidspunkt, hvor fjernkølingsanlægget idriftsættes
eller fortsætter driften efter renovering.
§ 11.
Ved projekter for omfattende renovering af eksisterende fjernkølingsanlæg kan
Energistyrelsen kun godkende projektet, hvis der ikke sker en stigning i anvendelsen af andre fossile
brændsler end naturgas i eksisterende kølekilder sammenholdt med det gennemsnitlige årlige forbrug
i de foregående tre kalenderår med fuld drift forud for renoveringen.
§
10.
Ved projekter omfattet af § 6 kan Energistyrelsen kun godkende projektet, hvis
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032525_0004.png
Stk. 2.
Frem til 31. december 2029 kan Energistyrelsen ikke godkende projekter efter stk. 1, hvis
eventuelle nye kølekilder anvender andre fossile brændsler end naturgas. Fra 1. januar 2030 kan
Energistyrelsen ikke godkende projekter efter stk. 1, hvis eventuelle nye kølekilder anvender fossile
brændsler.
Kapitel 5
Projektbehandling i kommunalbestyrelsen
§ 12.
Projekter for etablering af nye eller omfattende renovering af eksisterende kommunale
fjernkølingsanlæg
med en indfyret effekt på mindre end 20 MW
forelægges til godkendelse hos
kommunalbestyrelsen af den kommune, hvor projektet skal gennemføres.
§ 13.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektforslag) for fjernkølingsanlæg skal være
skriftlig og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt for
kommunalbestyrelsens vurdering af projektet:
1) Det kommunale ejerskab af varmeforsyningsvirksomhed, jf. lov om fjernkøling § 2, stk. 1, nr. 1.
2) Den eller de ansvarlige for projektet.
3) Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med grundejere m.v., der er nødvendige for
udnyttelse af overskudsvarme fra anlægget.
4) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med, herunder evt. udtalelser fra berørte
forsyningsselskaber og virksomheder m.fl.
5) Anlæggets forsyningssikkerhed og andre driftsforhold.
6) Forholdet til anden lovgivning, herunder lov om varmeforsyning.
7) Fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, der påtænkes etableret eller renoveret, og anlæggets
kapacitet, placering og produktform.
8) Tidsplan for etableringen eller renoveringen.
9) Et kort over den geografiske placering af de ønskede forsynede enheder.
Stk. 2.
Ved etablering eller omfattende renovering af fjernkølingsanlæg efter lov om fjernkøling § 2,
stk. 2, nr. 2, skal kommunen yderligere vedlægge en vurdering af det samlede energisystems
synergieffekter med fjernvarme.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af projektforslagenes forskellige karakter og
baggrund bestemme, at oplysninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-6, ikke skal foreligge,
hvis oplysningerne skønnes at være af uvæsentlig karakter for projektforslaget, ligesom kommunen
kan kræve yderligere oplysninger.
Stk. 4.
For kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for udnyttelse af overskudsvarme fra
anlæg omfattet af [CBA-bekendtgørelsen], vedlægges en cost-benefit-analyse. Hvis cost-benefit-
analysen viser, at det er teknisk og økonomisk gennemførligt at udnytte overskudsvarme, kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, når det indrettes til at udnytte overskudsvarme jf. dog
§ 18.
.
§ 14.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrørende anlæggets etablering, renovering eller
drift.
Forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032525_0005.png
§ 15.
Ved projekter omfattet af § 12, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis
fjernkølingsanlægget er effektivt efter § 5, på det tidspunkt, hvor fjernkølingsanlægget idriftsættes
eller fortsætter driften efter renovering
§ 16.
Ved projekter for omfattende renovering af eksisterende fjernkølingsanlæg kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet efter § 15, hvis der ikke sker en stigning i anvendelsen
af andre fossile brændsler end naturgas i eksisterende kølekilder sammenholdt med det
gennemsnitlige årlige forbrug i de foregående tre kalenderår med fuld drift forud for renoveringen.
Stk. 2.
Frem til 31. december 2029 kan kommunalbestyrelsen ikke godkende projekter efter stk. 1,
hvis eventuelle nye kølekilder anvender andre fossile brændsler end naturgas. Fra 1. januar 2030 kan
kommunalbestyrelsen ikke godkende projekter efter stk. 1, hvis eventuelle nye kølekilder anvender
fossile brændsler.
Kommunalbestyrelsens koordinering med lokalplanlægningen, relevant lovgivning, mv.
§ 17.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen koordineres med den
fysiske planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, og at et godkendt projekt indgår ved
revision af kommuneplan og udarbejdelse af lokalplan i det omfang, dette er påkrævet.
Kommunalbestyrelsen drager desuden omsorg for, at projektet i øvrigt er koordineret med
planlovgivningen og anden lovgivning, herunder med reglerne om vurdering af større anlægs virkning
på miljøet (VVM), byggelovgivningen og miljøbeskyttelseslovgivningen.
Kapitel 6
Dataindberetning
§ 18.
Fjernkølingsvirksomheder, der leverer fjernkøling som defineret i § 2, nr. 2, skal årligt inden
d. 15. marts indberette de data om virksomhedens ejede fjernkølingsanlæg, der fremgår af [bilag 1].
Stk. 2.
Fjernkølingsanlæg omfattet af stk. 1 kan i forbindelse med indberetningen af data jf. stk. 1,
endvidere angive data om kølekilde, kølemiddel, energiforbrug mv. Oversigten over de frivillige data
kan findes på Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 3.
Indberetningen af data jf. stk. 1 og 2 skal ske digitalt via et fortrykt skema, som forefindes på
Energistyrelsens hjemmeside.
Kapitel 7
Dispensation
§ 19.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen, jf. dog stk. 2.
§ 20
Energistyrelsen kan dispensere fra kravet i § 7, stk. 3, hvis det af retlige, ejendomsretlige eller
finansielle grunde er strengt nødvendigt.
§ 21
Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra kravet i § 13, stk. 5 hvis det af retlige,
ejendomsretlige eller finansielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen underretter Energistyrelsen om en dispensation afgivet efter stk. 1,
senest en uge efter den dato, hvor afgørelsen om dispensation er truffet.
§ 22
Energistyrelsen underretter Kommissionen om dispensationer afgivet efter §§ 21-22, senest 3
måneder efter den dato, hvor afgørelsen om dispensation er truffet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032525_0006.png
Kapitel 8
Klage m.v.
§ 23.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse, jf. §
17 i lov om Energiklagenævnet.
Stk. 2.
En klage til Energiklagenævnet indgives skriftligt til den myndighed, der har truffet
afgørelsen,
inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
En klage anses for indgivet, når den er
tilgængelig for myndigheden.
Stk. 3.
Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørelsen, videresende klagen til nævnet
snarest og som udgangspunkt ikke senere end 3 uger efter udløbet af klagefristen nævnt i stk. 2.
Myndigheden sender samtidig en kopi af sin udtalelse til de i klagesagen involverede med en frist
for at afgive bemærkninger til nævnet på 3 uger fra modtagelsen.
§ 24.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold til § 19 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Kapitel 9
Straf
§ 25.
Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente godkendelse efter § 6, stk. 1, eller §12,
2) overtræder §§ 6, stk. 1, eller 12,
3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår, fastsat i en godkendelse eller,
4) undlader at indberette data efter § 17, stk. 1.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttræden
§ 26.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
11. oktober 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
nr. 991 af 27. juni 20
om godkendelse af projekter for industri- og
fjernkølingsanlæg ophæves.
Stk. 3.
Ansøgninger om godkendelse af projekter for industri- og fjernkølingsanlæg, der er forelagt,
og som ikke er godkendt af kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen, inden bekendtgørelsens
ikrafttræden, behandles efter reglerne i bekendtgørelse nr. 991 af 27. juni 2022.
Stk. 4.
Klager over vedrørende afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen
inden den
10. oktober 2025
behandles efter de hidtil gældende regler.
Energistyrelsen, den [dato]