Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 275
Offentligt
3032524_0001.png
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg
1
I medfør af § 2, stk. 6, § 2 a, § 3, stk. 2, § 4, stk. 2, § 5, stk. 1, § 9, stk. 1, § 15,
§ 23 p,
§ 26 a og § 34, stk.
2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024 som ændret ved lov nr.
1678 af 30. december 2024 og [lovnummer] fastsættes efter forhandling med de kommunale
organisationer og efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 259 af 6. marts 2025
om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler kommunalbestyrelsens planlægning for varmeforsyningen,
forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg, kommunalbestyrelsens behandling af sager efter §§ 3, 4 og 9 i lov om
varmeforsyning og forudsætninger for godkendelse af effektive
kollektive varmeforsyningsanlæg
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Kollektivt varmeforsyningsanlæg: Virksomhed, der driver et anlæg omfattet af § 2, stk. 1, i lov om
varmeforsyning og distributionsnet til fremføring af naturgas, jf. § 2, stk. 3 i lov om varmeforsyning.
2) Kraftvarmeanlæg: Anlæg til samtidig produktion af termisk energi og elektrisk eller mekanisk
energi i en og samme proces.
3) Anden varmeleverandør: Virksomhed, der driver et kraftvarmeanlæg med en eleffekt over 25
MW, geotermiske anlæg og overskudsvarmeleverandører.
4) Varmedistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk person, der driver anlæg omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 2, i lov om varmeforsyning.
5) Naturgasdistributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager
distributionsfunktion vedrørende naturgas som omfattet af § 6, stk. 1, nr. 6, i lov om gasforsyning.
6) Forsyningsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk person, der driver et kollektivt
varmeforsyningsanlæg som er omfattet af § 2 i lov om varmeforsyning, herunder distributionsnet
til fremføring af naturgas, eller et
elnetselskab samt anden varmeleverandør.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/844 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og
direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet, EU-tidende 2018, nr. L 156, s. 75, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder (omarbejdning), EU-Tidende 2018 nr. L 328, s. 82, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/944 af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv
2012/27/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 158, s. 125, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/1791 af
13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/955 (omarbejdning), EU-
tidende 2023, L 231, side 1. I bekendtgørelsen er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2018/1999 af 11. december 2018, om forvaltning af energiunionen og klimaindsatsen, om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 663 og (EF) nr. 715, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 94/22/EF, 98/70/EF, 2009/31/EF, 2009/73/EF, 2017/30/EU, 2012/27/EU og 2013/30/EU,
Rådets direktiv 2009/119/EF og (EU) 2015/625 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 525/2013, EU-tidende 2018, nr. L 328, s. 1, Kommissionens delegerede forordning 2019/826 af 4. marts
2019 om ændring af bilag VIII og IX til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om indholdet af de
omfattende vurderinger af potentialet for varme og køleeffektivitet, EU Tidende 2019, nr. L 137, s. 3. Ifølge
artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032524_0002.png
7) Effektiv fjernvarme: Et kollektivt varmeforsyningsanlæg, der opfylder de kriterier, som er fastsat
i § 7, stk. 2.
8) Overskudsvarme: Som defineret i den til en hver tid gældende lov om varmeforsyning.
9) Blokvarmecentral: En varme- eller kraftvarmecentral, der er etableret i forbindelse med et større
byggeri, hvis formål er at forsyne en lukket kreds eller et forudbestemt antal brugere med energi til
bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand.
10) Produktionsform: Varme- eller kraftvarmeproduktion.
11) Kraftvarmeproduktion: Samtidig produktion af termisk energi og elektrisk eller mekanisk
energi i en og samme proces.
12) Forsyningsform: Fjernvarme eller individuel naturgasforsyning.
13) Energiform: El, brændsel eller anden energikilde.
14) Vedvarende energi: Energi, der fremstilles ved anvendelse af vedvarende energikilder som
defineret i lov om fremme af vedvarende energi.
15) Samfundsøkonomiske analyser: Beregninger foretaget i overensstemmelse med
Energistyrelsens vejledning i samfundsøkonomiske analyser på energiområdet med de dertil
hørende senest opdaterede forudsætninger for samfundsøkonomiske analyser på energiområdet
(Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger for energipriser og emissioner).
16) Omfattende renovering: En renovering, hvis omkostninger overstiger 50 % af
investeringsomkostningerne for en ny lignende enhed.
17) Ejendom: Et matrikelnummer eller flere matrikelnumre, som ifølge notering i matriklen skal
holdes forenet, jf. lov om udstykning og anden registrering i matriklen. En ejendom omfatter de
bygninger, som står på matrikelnummeret eller
–numrene.
18) Mindre fjernvarmeområde: Et fjernvarmenet bestående af fysisk forbundne fremførings- og
produktionsanlæg, som ikke er tilknyttet et centralt kraftvarmeanlæg, jf. § 37 i bekendtgørelse om
tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land, og
hvor det kan dokumenteres, at den leverede mængde varme an net i kalenderårene 2015-2017 ikke
oversteg 500 terajoule gennemsnitligt per år, eller at områder uden varmeleverance i
kalenderårene 2015-2017 i henhold til et godkendt projektforslag har en dimensioneret
varmeleverance, der ikke overstiger 500 terajoule an net per år. Hvor to eller flere separate mindre
fjernvarmeområder sammenkobles via et fremføringsanlæg, vil fjernvarmeområderne efter
sammenkoblingen tilsammen udgøre et mindre fjernvarmeområde.
Kapitel 2
Den kommunale varmeplanlægning
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal udføre en planlægning for varmeforsyningen i kommunen, bl.a. til
brug for kommunalbestyrelsens behandling og godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg. Denne varmeplanlægning skal ske i samarbejde med forsyningsvirksomheder
og andre berørte parter, f.eks. virksomheder med særlige energi- og varmebehov.
Stk. 2.
Det påhviler kommunalbestyrelsen, at
1) planlægge varmeforsyningen,
2) drage omsorg for, at der udarbejdes projekter herfor, jf. § 10 i lov om varmeforsyning,
3) behandle og godkende projekter, der opfylder gældende betingelser m.v., og
4) påse, at projekter gennemføres inden for de gældende frister, eventuelt i form af påbud.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at planlægning efter § 3 inddrages i forbindelse med
den fysiske planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, bl.a. i forbindelse med revision eller
ændring af kommuneplaner eller ved vedtagelse af lokalplaner. Kommunalbestyrelsen drager desuden
omsorg for, at varmeplanlægningen i øvrigt er koordineret med planlovgivningen og anden lovgivning,
herunder med reglerne om vurdering af større anlægs virkning på miljøet (VVM), byggelovgivningen
og miljøbeskyttelseslovgivningen.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032524_0003.png
Kapitel 3
Kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
§ 5.
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der er omfattet af bilag 1, skal forelægges
kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder tilsvarende for vedligeholdelses- og reparationsarbejder, der i væsentlig grad
indebærer en forbedring af kollektive varmeforsyningsanlægs drifts- og energiøkonomi eller levetid.
Dette er der i hvert fald tale om, hvis arbejdernes omkostninger overstiger 50 pct. af
investeringsomkostningerne for en ny lignende enhed.
Stk. 3.
Retlige og faktiske dispositioner til gennemførelse af et projekt må først foretages efter, at
projektet er godkendt.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal anvende forudsætningerne i dette kapitel ved behandling af
projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg. Kommunalbestyrelsen skal desuden i
overensstemmelse med § 1 i lov om varmeforsyning og § 21, stk. 2, i denne bekendtgørelse sørge for,
at projektet ud fra en konkret vurdering er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt, jf. dog
§§ 11, 12 og § 18, stk. 5.
Forudsætninger for godkendelse af
kollektive varmeforsyningsanlæg
§ 7.
Ved projekter for etablering af nye kollektive varmeforsyningsanlæg, eller omfattende
renovering af eksisterende anlæg, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget
opfylder kriterierne for at være effektivt, jf. stk. 2, på det tidspunkt, hvor anlægget idriftsættes eller
fortsætter driften efter omfattende renovering.
Stk.
2. For at være effektivt skal et kollektivt varmeforsyningsanlæg opfylde følgende kriterier:
a) indtil den 31. december 2027 et anlæg, der anvender mindst 50 % vedvarende energi, 50 %
overskudsvarme, 75 % kraftvarme eller 50 % af en kombination af energi og varme af den
nævnte art
b) fra den 1. januar 2028 et anlæg, der anvender mindst 50 % vedvarende energi, 50 %
overskudsvarme, 50 % vedvarende energi og overskudsvarme, 80 % højeffektiv kraftvarme eller
mindst en kombination af denne type termisk energi, der tilføres nettet, hvor andelen af
vedvarende energi udgør mindst 5 %, og den samlede andel af vedvarende energi,
overskudsvarme eller højeffektiv kraftvarme udgør mindst 50 %
c) fra den 1. januar 2035 et anlæg, der anvender mindst 50 % vedvarende energi, 50 %
overskudsvarme eller 50 % vedvarende energi og overskudsvarme, eller et anlæg, hvor den
samlede andel af vedvarende energi, overskudsvarme eller højeffektiv kraftvarme udgør mindst
80 %, og den samlede andel af vedvarende energi eller overskudsvarme derudover udgør
mindst 35 %
d) fra den 1. januar 2040 et anlæg, der anvender mindst 75 % vedvarende energi, 75 %
overskudsvarme eller 75 % vedvarende energi og overskudsvarme, eller et anlæg, som
anvender mindst 95 % vedvarende energi, overskudsvarme og højeffektiv kraftvarme, og den
samlede andel af vedvarende energi eller overskudsvarme derudover udgør mindst 35 %
e) fra den 1. januar 2045 et anlæg, der anvender mindst 75 % vedvarende energi, 75 %
overskudsvarme eller 75 % vedvarende energi og overskudsvarme
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032524_0004.png
f) fra den 1. januar 2050 et anlæg, der udelukkende anvender vedvarende energi, udelukkende
overskudsvarme eller udelukkende en kombination af vedvarende energi og overskudsvarme.
§ 8.
Ved projekter for omfattende renovering af eksisterende kollektive varmeforsyningsanlæg kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis der ikke sker en stigning i anvendelsen af andre
fossile brændsler end naturgas i eksisterende varmekilder sammenholdt med det gennemsnitlige
årlige forbrug i de foregående tre kalenderår med fuld drift forud for renoveringen.
Stk. 2.
Frem til den 31. december 2029 kan kommunalbestyrelsen ikke godkende projekter efter
stk. 1, hvis eventuelle nye varmekilder anvender andre fossile brændsler end naturgas. Fra den 1.
januar 2030 kan kommunalbestyrelsen ikke godkende projekter efter stk. 1, hvis eventuelle nye
varmekilder anvender fossile brændsler.
Projekter for distributionsnet og transmissionsnet
§ 9.
Kommunalbestyrelsen kan kun godkende projekter for naturgasdistributionsnet, når projektet
ikke ændrer områdeafgrænsningen mellem naturgasforsyningen og fjernvarmeforsyningen, jf. dog stk.
2-4.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende etablering af individuel naturgasforsyning i
eksisterende mindre bysamfund uden for kollektivt forsynede områder.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende projekter for naturgasdistributionsnet, når
projektet vedrører et område, hvor 75 pct. eller mere af bygningsmassen er omfattet af forbuddet mod
installation af naturgasfyr i bygningsreglementet, jf. dog stk. 4. Ved bygningsmassen forstås det
opvarmede antal kvadratmeter.
Stk. 4.
Stk. 3 gælder ikke for
1) projekter for distributionsnet, der transporterer biogas eller anden forgasset biomasse, eller
2) projekter for etablering af naturgasledninger til forsyning af bygninger, der har fået dispensation
fra forbuddet mod installation af naturgasfyr i bygningsreglementet.
§ 10.
En varmedistributionsvirksomheds eller naturgasdistributionsselskabs ret til at forsyne et
område, som følge af godkendelse af et projekt for naturgasdistributionsnet eller
fjernvarmedistributionsnet, medfører forsyningspligt over for de ejendomme, der er beliggende i
området, fra tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
En varmedistributionsvirksomhed eller et naturgasdistributionsselskab, der er
forsyningspligtigt efter stk. 1, kan udskyde forsyningen af en ejendom i sit forsyningsområde, når
bruger-, selskabs- eller samfundsøkonomiske hensyn tilsiger det. Forsyningen af ejendommen skal i så
fald finde sted fra det tidspunkt, hvor der er forsyningsmulighed fra anlægget, dog senest fem år efter
kommunalbestyrelsens godkendelse af projektet.
Undtagelser fra samfundsøkonomikravet
§ 11.
Kommunalbestyrelsen skal uanset kravene i § 9 og § 21, stk. 2, godkende projekter for
etablering af et biomassebaseret varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet vand til et
fjernvarmenet, der drives af en virksomhed omfattet af bilag 2, når
1) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret opvarmet vand til det pågældende
fjernvarmenet, sammenlagt ikke leverer mere til nettet end 8000 MWh årligt, og
2) varmeproduktionsanlægget, har en kapacitet på maksimalt 1 MW.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal uanset kravene i § 9 og § 21, stk. 2, godkende et projekt for
transmissionsnet, når
1) projektet vedrører en transmissionsledning mellem et fjernvarmenet, der er forsynet af et eller
flere biomassebaserede varmeproduktionsanlæg, og et fjernvarmenet, der drives af en virksomhed,
der er omfattet af bilag 2, og
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret opvarmet vand, ikke tilsammen leverer mere
end 8000 MWh årligt til det fjernvarmenet, der drives af en virksomhed, der er omfattet af bilag 2.
§ 12.
Kommunalbestyrelsen kan uanset kravene i § 9 og § 21, stk. 2, godkende et projekt for lukning
af et affaldsforbrændingsanlæg, når varmedistributionsvirksomheden, der aftager varme fra det
pågældende affaldsforbrændingsanlæg, på anden vis kan overholde sin forsyningspligt, jf. § 10, stk. 1. I
vurderingen af, hvorvidt forsyningspligten kan overholdes, skal kommunalbestyrelsen påse, at
lukningen ud fra en konkret vurdering ikke får urimelige økonomiske konsekvenser for de
pågældende varmeforbrugere.
Brændsler
§ 13.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende kul eller produkter, der kan anvendes som
fødevarer, herunder fiske- og rapsolie, overskudssmør, korn og lignende, som brændsler til kollektive
varmeforsyningsanlæg.
§ 14.
Ved projekter for kraftvarmeanlæg kan kommunalbestyrelsen godkende projektet, når der
anvendes et eller flere af følgende brændsler, jf. dog § 18 og § 8:
1) Naturgas og andre brændbare gasarter end naturgas.
2) Biomasse.
3) Affald.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indpasse biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse til
kraftvarmeproduktion i den kollektive varmeforsyning, hvis
1) der er lokalt ønske herom, og
2) produktionsanlægget kan erhverve gassen til en pris, der ikke adskiller sig væsentligt fra prisen
på den forsyning, som anlægget ellers har adgang til.
§ 15.
Ved projekter for varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et
fjernvarmenet, der ikke forsynes med naturgasbaseret kraftvarme eller varme, kan
kommunalbestyrelsen godkende projekter, som anvender brændsler, når der anvendes et eller flere af
følgende brændsler, jf. dog § 16:
1) Biomasse.
2) Andre brændbare gasarter end naturgas.
3) Affald.
§ 16.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg til levering af opvarmet vand eller damp kan
kommunalbestyrelsen tillige godkende brændslerne bioolie baseret på pyrolyse eller på
restprodukter, der ikke kan anvendes som fødevarer, jf. § 13, samt mineralsk olie eller naturgas.
Projekter for blokvarmecentraler
§ 17.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggende i et fjernvarmeforsynet område, kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, når blokvarmecentralen forsynes med fjernvarme, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for projekter for blokvarmecentralers udnyttelse af egen
overskudsvarme eller produktion af egen varme ved anvendelse af vedvarende energikilder, herunder
eldrevne varmepumper, hvis det er samfundsøkonomisk mere fordelagtigt end forsyning med
fjernvarme, eller hvis kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter stk. 3, 1. pkt. Stk. 1 finder ikke
anvendelse for blokvarmecentraler beliggende i et område udlagt til kollektiv fjernvarmeforsyning
efter 1. januar 2019.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at en eller flere blokvarmecentraler beliggende i et
nærmere afgrænset område ikke skal være omfattet af stk. 1, hvis det kollektive
varmeforsyningsanlæg, der leverer fjernvarme til blokvarmecentralen, er enig i beslutningen. Har
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
kommunalbestyrelsen truffet beslutning efter 1. pkt., kan den eller de omfattede blokvarmecentraler
uden kommunalbestyrelsens godkendelse installere og drive anlæg under 0,25 MW til udnyttelse af
egen overskudsvarme eller produktion af egen varme ved anvendelse af vedvarende energikilder,
herunder eldrevne varmepumper.
Stk. 4.
Ved etablering af blokvarmecentraler med en varmekapacitet over 1 MW kan
kommunalbestyrelsen som led i projektbehandlingen kræve, at mulighederne for anvendelse af
biobrændsel bliver belyst.
Kapitel 4
Kommunalbestyrelsens godkendelse m.v. af projektforslag
§ 18.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektforslag) for kollektive varmeforsyningsanlæg
skal være skriftlig og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt for
kommunalbestyrelsens vurdering af projektet:
1) Den eller de ansvarlige for projektet.
2) Forholdet til varmeplanlægningen, herunder forsyningsforhold og varmekilder, jf. § 3, og
forholdet til kommune- og lokalplaner.
3) Forholdet til anden lovgivning, herunder til lov om elforsyning og lov om gasforsyning.
4) Fastlæggelse af forsyningsområde og varmebehov, fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg,
herunder ledningsnet, der påtænkes etableret eller ændret, og anlæggets kapacitet, energiform og -
forbrug, forsyningssikkerhed og andre driftsforhold samt for affaldsforbrændingsanlæg forholdet
mellem forbrændingskapaciteten og affaldsgrundlaget, jf. § 50 b i lov om miljøbeskyttelse eller
regler udstedt i medfør heraf.
5) Tidsplan for etableringen eller ændringen og ved konverteringsprojekter en redegørelse for
varmegrundlaget og konverteringsforløbet.
6) Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med grundejere m.v., der er nødvendige for
anlæggets gennemførelse.
7) Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med, herunder evt. udtalelser fra, berørte
forsyningsvirksomheder og andre berørte virksomheder m.fl.
8) Økonomiske konsekvenser for forbrugerne.
9) Energi- og miljømæssige vurderinger samt samfunds- og selskabsøkonomiske vurderinger.
Vurderingerne skal indeholde følsomhedsanalyser af konsekvenserne af de centrale parametre,
herunder idriftsættelsestidspunkt, investeringsomkostninger og el- og brændselspriser m.v.
10) Samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier. For projektforslag, der vedrører
produktionsanlæg, der ikke er spids- og reservelastanlæg, med en varmekapacitet over 1 MW,
anses kraftvarmeanlæg for et relevant scenarium. For projektforslag, der vedrører etablering eller
udvidelse af varme eller naturgasdistributionsnet, anses individuel forsyning for et relevant
scenarium.
Stk. 2.
Økonomiske konsekvenser for forbrugerne, energi- og miljømæssige vurderinger, samfunds-
og selskabsøkonomiske vurderinger, samt samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier, som
nævnt i stk. 1, nr. 8-10, skal vedlægges projektforslaget i en form, der gør det muligt at se alle
forudsætningerne for beregningerne, herunder at genskabe beregningerne.
Stk. 3.
De samfundsøkonomiske vurderinger og analyser nævnt i stk. 1, nr. 9 og 10, skal inddrage
konsekvenser for eksisterende kollektive varmeforsyningsanlæg og anden varmeleverandør, herunder
eksisterende kraftvarmeanlæg, i det sammenhængende fjernvarmenet, jf. dog stk. 5. Den senest
udmeldte diskonteringsrente fra Finansministeriet anvendes.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af projektforslagenes forskellige karakter og
baggrund bestemme, at oplysninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-8, og nr. 9, 1. pkt., dog
ikke den samfundsøkonomiske vurdering, ikke skal foreligge, hvis oplysningerne skønnes at være af
uvæsentlig karakter for projektforslaget, ligesom kommunalbestyrelsen kan kræve yderligere
oplysninger.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032524_0007.png
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at scenarier, hvor der fossile brændsler som
hovedbrændsel, herunder mineralsk olie og naturgas, ikke anses som relevante scenarier til brug for
de samfundsøkonomiske analyser, jf. stk. 1, nr. 9 og 10.
Stk. 6.
For kommunalbestyrelsens godkendelse af ansøgninger efter § 11 skal der ikke foreligge
oplysninger om forhold nævnt i stk. 1, nr. 10, 1. pkt. Kommunalbestyrelsen kan endvidere bestemme,
at ansøgninger efter § 14 ikke skal være ledsaget af oplysninger om forhold nævnt i § 18, stk. 1, nr. 10,
1. pkt.
Stk. 7.
For kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlægs
udnyttelse af overskudsvarme fra anlæg omfattet af [CBA-bekendtgørelsen] vedlægges en cost-
benefit-analyse. Hvis cost-benefit-analysen viser, at det er teknisk og økonomisk gennemførligt at
udnytte overskudsvarme, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, når det indrettes til at
udnytte overskudsvarme jf. dog § 26. I pågældende sager kan den selskabsøkonomiske vurdering
nævnt i stk. 1, nr. 9, udelades.
Stk.
8
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om en faseopdeling af projektbehandlingen
således, at der kan foretages en mere overordnet behandling før den tekniske behandling. En sådan
fremgangsmåde kan f.eks. anvendes i forbindelse med projekter, der berører flere kommuner.
§ 19.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen koordineres med den
fysiske planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, og at et godkendt projekt indgår ved
revision af kommuneplan og udarbejdelse af lokalplan i det omfang, dette er påkrævet.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen for et projekt, der vedrører et
affaldsforbrændingsanlæg, koordineres med lov om miljøbeskyttelse, herunder at affaldsgrundlaget
forelægges til godkendelse efter § 50 b i lov om miljøbeskyttelse.
§ 20.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette berørte forsyningsvirksomheder, kommuner
samt grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut, om projektforslaget med henblik på, at
eventuelle bemærkninger til projektforslaget kan fremsendes til kommunalbestyrelsen. Ved ændring
af områdeafgrænsningen i forhold til det hidtidige plangrundlag skal de berørte
varmedistributionsvirksomheder og naturgasdistributionsselskaber m.v. inddrages.
Kommunalbestyrelsen kan tilsvarende underrette andre, f.eks. virksomheder og told- og
skatteforvaltningen.
§ 21.
Forinden kommunalbestyrelsen kan meddele godkendelse, skal kommunalbestyrelsen
foretage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Vurderingen
skal ske på baggrund af
1) planlægningen efter kapitel 2,
2) de bestemmelser, der er fastsat i kapitel 3,
3) de samfundsøkonomiske analyser, der er nævnt i § 20, stk. 1, nr. 9 og 10, og
4) de bemærkninger, der er modtaget efter § 20.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen påse, at projektet ud fra en konkret vurdering er
det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt, jf. dog § 11, § 12 og § 18, stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal lægge de senest udmeldte forudsætninger for samfundsøkonomiske
analyser på energiområdet til grund (Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger for
energipriser og emissioner).
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal anmode om, at de i projektansøgningen anvendte forudsætninger
opdateres, hvis der ikke foreligger et godkendt projektforslag senest ét år fra ansøgningstidspunktet.
Kommunalbestyrelsen kan desuden til hver en tid beslutte, at projektansøger skal opdatere de i
projektansøgningen anvendte beregningsforudsætninger.
§ 22.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er relevante for projektforslaget:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og produktionsform.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032524_0008.png
2) Forsyningsform.
3) Energiform.
4) Forsyningsområde.
5) Tidsfølge for anlæggets etablering eller ændring.
6) Grundlag for beslutning om anvendelse af § 9, stk. 3, og § 7 i lov om varmeforsyning.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrørende anlæggets etablering, ændring eller
drift, f.eks. om
1) tidsfrist for påbegyndelse af anlægsarbejder og tidsbegrænsning af godkendelsen,
2) forelæggelse inden for fastsatte frister af aftaler med anlægget om energileverancer og om salg af
de ydelser (opvarmet vand, damp, gas eller el), som anlægget vil producere,
3) opnåelse af et nærmere afgrænset varmegrundlag og
4) lavtemperaturdrift.
§ 23.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette projektansøgeren, berørte
forsyningsvirksomheder, kommuner samt grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut, om
afgørelsen med oplysning om klageadgang og klagefrist.
§ 24.
Kommunalbestyrelsen skal indberette oplysninger om godkendte projektforslag truffet i
medfør af denne bekendtgørelse inden 4 uger efter godkendelsen af projektforslaget. Indberetningen
skal ske digitalt på adressen http://plandata.dk, jf. bekendtgørelse om det digitale planregister
Plandata.dk.
Energistyrelsens godkendelse m.v. af projektforslag
§ 25.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at afgørelse om projektgodkendelse træffes af
Energistyrelsen i stedet for af kommunalbestyrelsen.
Kapitel 5
Dispensation
§ 26.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen, eksempelvis
ved udviklings- eller demonstrationsprojekter.
§ 27.
Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra kravet i § 18, stk. 7, 1. pkt., hvis det af retlige,
ejendomsretlige eller finansielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen underretter Energistyrelsen om en dispensation afgivet efter stk. 1,
senest en uge efter den dato, hvor afgørelsen om dispensation er truffet.
§ 28.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om en dispensation afgivet efter § 27, stk. 2,
senest 3 måneder efter den dato, hvor afgørelsen om dispensation er truffet.
Kapitel 6
Klage m.v.
§ 29.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse, jf. §
17 i lov om Energiklagenævnet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 275: Orientering om ekstern høring af ændring af projektbekendtgørelsen og køle bekendtgørelsen samt tilbud om teknisk gennemgang af bekendtgørelser, der udmønter L 148 om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3032524_0009.png
Stk. 2.
En klage til Energiklagenævnet indgives skriftligt til den myndighed, der har truffet
afgørelsen, inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. En klage anses for indgivet, når den er
tilgængelig for myndigheden.
Stk. 3.
Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørelsen, videresende klagen til nævnet snarest og
som udgangspunkt ikke senere end 3 uger efter udløbet af klagefristen nævnt i stk. 2. Myndigheden
sender samtidig en kopi af sin udtalelse til de i klagesagen involverede med en frist for at afgive
bemærkninger til nævnet på 3 uger fra modtagelsen.
Stk. 4
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 21, stk. 3, 2. pkt., kan ikke indbringes for
Energiklagenævnet.
§ 30.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold til § 29 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Kapitel 7
Straf
§ 31.
Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente godkendelse efter § 5,
2) overtræder § 5, eller
3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår fastsat i en godkendelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.v.
§ 32.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
11. oktober 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse
nr. 697 af 6. juni 2023
om godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg ophæves.
Stk. 3.
Ansøgninger om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der er
indgivet, men ikke er godkendt af kommunalbestyrelsen, ved bekendtgørelsens ikrafttræden.
Pågældende ansøgninger behandles efter reglerne i bekendtgørelse nr. 697 af 6. juni 2023.
Stk. 4.
Klager over afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen inden den
10.
oktober 2025
behandles efter de hidtil gældende regler.
Stk. 5.
Biomassebaserede blokvarmecentraler, der er etableret eller godkendt senest den 14. juni
1990, kan uanset kravene i § 17, stk. 1, fortsætte med biomasseanvendelsen på det pågældende anlæg.
Energistyrelsen, den [dato]
Peter ….