Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 273
Offentligt
3031662_0001.png
Bekendtgørelse om driftsstøtte til CO
2
-reducerende projekter i CO
2
-intensive virksomhe-
der
1
I medfør af § 2 a, § 7, stk. 3, § 9, stk. 4, § 19, § 21, stk. 2-4, og § 22, stk. 2, i lov om
fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 1036
af 12. september 2024, fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse fastsætter nærmere regler om tildeling og udbetaling af støtte
til dækning af omkostninger for projekter, der opnår CO
2
-reduktioner i Danmark, herunder
Danmarks søterritorium og eksklusive økonomiske zone.
Stk. 2.
Den samlede årlige støttetildeling er begrænset til de midler, der som følge af Af-
tale om udmøntning af omstillingsstøtten fra Grøn skattereform for industri mv. af 19. marts
2024 afsættes på den årlige finanslov i perioden [2026 til 2035].
§ 2.
Støtte efter denne bekendtgørelse udgør statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i
Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Støtteordningen er anmeldt til Eu-
ropa-Kommissionen i henhold til Europa-Kommissionens meddelelse 2022/C 80/01 (Ret-
ningslinjerne for statsstøtte til klima, miljøbeskyttelse og energi 2022), EU-Tidende 2022, C
80, side 1-89.
Stk. 2.
Tildeling af støtte efter denne bekendtgørelse kan først meddeles ansøgere, såfremt
støtteordningen godkendes af Europa-Kommissionen, og administreres i overensstemmelse
med den til enhver tid gældende godkendelse af ordningen.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Bionaturgas: Biogas, som er opgraderet til naturgaskvalitet, jf. bekendtgørelse om
gaskvalitet.
2) Budpris: Den i ansøgningen angivne pris pr. reduceret støtteberettiget ton CO
2
.
3) CO
2
: Drivhusgasser, som defineret i § 3, nr. 1, i lov nr. 1767 af 28. december 2023
om CO
2
-kvoter.
1
Bekendtgørelsen gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2023/1791/EU af 13. september 2023
om energieffektivitet og ændring af forordning 2023/955 (omarbejdning), EF-Tidende 2023, nr. L 231, side 46.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0002.png
4) CO
2
-intensitet: Den samlede ændrede afgiftsbetaling i henhold til energi- og CO
2
-
afgiftslovene, jf. § 6, stk. 1, sammenholdt med bruttoværditilvæksten, jf. § 6, stk. 2,
jf. bilag 3, sammenlignet med referenceperioden, jf. nr. 10.
5) Energi- og CO
2
-afgiftslovene: Lov nr. 619 af 11. juni 2024 om afgift af CO
2
-emissi-
oner fra kvoteomfattede sektorer (emissionsafgiftsloven) og lov nr. 683 af 11. juni
2024 om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om energi-
afgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love, som de er vedtaget
i deres helhed uanset ikrafttrædelsestidspunkt for de enkelte bestemmelser.
6) Investeringsomkostninger: Anskaffelse af udstyr ved køb, herunder installation af
udstyr, der er direkte relateret til gennemførelsen af et projekt.
7) Kontrafaktisk scenarie: Det sandsynlige driftsscenarie for virksomheden, såfremt
projektet ikke tildeles støtte i medfør af denne bekendtgørelse.
8) Projekt: En teknisk foranstaltning eller en samling af relaterede tekniske foranstalt-
ninger og andre tiltag, der tilsammen forårsager en CO
2
-reduktion.
9) Projektscenarie: Det faktiske scenarie for projektet og virksomheden, såfremt pro-
jektet tildeles støtte i medfør af denne bekendtgørelse.
10) Referenceperiode: Datagrundlag fra de seneste tre år, hvor en virksomhed har of-
fentliggjort deres årsregnskab.
11) Virksomhed: Enhver enhed, uanset dens retlige form, der regelmæssigt udøver en
økonomisk aktivitet, jf. EU’s fællesskabsretlige
virksomhedsbegreb.
Kapitel 2
Betingelser for ansøgere og andre virksomhedsrelaterede betingelser for støtte
§ 4.
Der kan ydes støtte til virksomheders CO
2
-reducerende projekt, hvor ansøgningsvirk-
somheder opfylder betingelserne i § 5, jf. dog stk. 2 og 3, samt kapitel 3.
Stk. 2.
Der kan ikke ydes støtte til et projekt, hvor et af følgende forhold er gældende:
1) Ansøgervirksomheden anses som offentligt organ, jf. § 2, nr. 13 i bekendtgørelse
761 af 18. juni 2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energisyn og kli-
masyn i visse virksomheder.
2) Ansøgervirksomheden har ikke på ansøgningstidspunktet fået godkendt et klimasyn,
i medfør af bekendtgørelse 761 af 18. juni 2024 om obligatoriske energiledelsessy-
stemer og energisyn og klimasyn i visse virksomheder.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0003.png
3) Ansøgervirksomheden er kriseramt, jf. Rammebestemmelserne 2012/C 249/01 for
statsstøtte til redning og omstrukturering af kriseramte ikke-finansielle virksomhe-
der.
4) Ansøgervirksomheden har ikke fuldt ud efterkommet krav om tilbagebetaling af
støtte ydet af den samme medlemsstat, som Europa-Kommissionen ved en tidligere
afgørelse har erklæret ulovlig og uforenelig med det indre marked.
Stk. 3.
Der ydes ikke støtte til virksomheder, der tilhører følgende brancher:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
k)
»01: Plante- og husdyravl, jagt og serviceydelser i forbindelse hermed«.
»02: Skovbrug og skovning«.
»03: Fiskeri og akvakultur«.
»35: El-, gas- og fjernvarmeforsyning«.
»49.1: Passagertransport med jernbane«.
»49.2: Godstransport med tog«.
»49.5: Rørtransport«.
»50.3: Transport af passagerer ad indre vandveje«.
»50.4: Transport af gods ad indre vandveje«.
»51: Luftfart«.
»84: Offentlig forvaltning og forsvar; lovpligtig socialsikring«.
§ 5.
Ansøgervirksomheden skal i referenceperioden have haft en gennemsnitlig årlig CO
2
-
udledning på minimum 1.500 ton, der i medfør af energi- og CO
2
-afgiftslovene er pålagt en
samlet afgiftsstigning, jf. § 6, stk. 1.
Stk. 2.
Ansøgervirksomhedens CO
2
-intensitet, jf. § 3, nr. 4, skal på ansøgningstidspunktet
være minimum 6 pct., jf. bilag 3.
§ 6.
Ved opgørelse af virksomheders afgiftsændring beregnes differencen mellem virk-
somhedens samlede årlige forventede afgiftsbetaling i 2030 i medfør af energi- og CO
2
-af-
giftslovene og virksomhedens samlede forventede afgiftsbetaling i 2030 inden ikrafttræ-
delse af energi- og CO
2
-afgiftslovene, med afsæt i virksomhedens gennemsnitlige årlige
CO
2
-udledning og energiforbrug i referenceperioden, jf. bilag 3.
Stk. 2.
Ved opgørelse af virksomheders bruttoværditilvækst beregnes gennemsnittet i refe-
renceperioden af virksomhedens driftsresultat tillagt personaleomkostninger, jf. bilag 3.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0004.png
Kapitel 3
Støtteberettigede projekter og projektspecifikke betingelser for støtte
§ 7.
Der kan ydes støtte til projekter, hvor ansøgningsvirksomheder opfylder støttebetin-
gelserne i medfør af §§ 4 og 5, jf. dog stk. 2-4, § 9 og § 10.
Stk. 2.
Der kan, uanset stk. 1, ikke ydes støtte til projekter, hvis en af følgende gælder:
1) Projektet er påbegyndt, jf. § 8, før Energistyrelsen har bekræftet at have modtaget
en ansøgning om støtte.
2) Projektet vedrører anlæg, der ikke anvendes af ansøgervirksomheden.
3) Projektet vedrører anskaffelse af udstyr ved leasing.
4) Projektet anvender olie eller kul af fossil oprindelse som primær energiressource.
5) Projektets CO
2
-reduktion fremkommer ved fangst eller lagring af CO
2
.
6) Projektet modtager eller har modtaget anden støtte, tilsagn om støtte eller tilsva-
rende bevilling, der dækker de samme omkostninger eller CO
2
-reduktioner, jf. dog
stk. 6 og § 25, stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Der kan, uanset stk. 1, ikke ydes støtte til projekter, dele af projekter eller lignende
projekter med samme formål, der kræves gennemført for at efterleve national eller internati-
onal lovgivning eller EU-standarder, der allerede er vedtaget, selv hvis de endnu ikke er
trådt i kraft.
Stk. 4.
Projekter skal på tidspunktet for ansøgning estimeres i gennemsnit at reducere an-
søgervirksomhedens CO
2
-udledning med minimum 1.000 ton pr. år i den periode, som virk-
somheden ansøger om tildeling af støtte til projektet i, der i medfør af energi- og CO
2
-af-
giftslovene er pålagt en samlet afgiftsstigning, jf. § 6, stk. 1.
Stk. 5.
Projekters totale omkostninger skal på tidspunktet for ansøgning estimeres at bestå
af maksimum 50 pct. investeringsomkostninger, jf. § 15, stk. 1, nr. 13.
Stk. 6.
Som anden støtte, jf. stk. 2, nr. 5, omfattes ikke gratiskvoter i medfør af Europa-
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/331 af 19. december 2018 om fastlæg-
gelse af midlertidige EU-regler for harmoniseret gratistildeling af emissionskvoter i henhold
til artikel 10a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF (FAR-forordningen).
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0005.png
§ 8.
Projekters påbegyndelse defineres for nye projekter, som i Europa-Kommissionens
meddelelse 2022/C 80/01 om retningslinjer for statsstøtte til klima, miljøbeskyttelse og
energi 2022, afsnit 2.4, nr. 82.
Stk. 2.
For projekter eller dele af projekter, hvor der ikke er nogen væsentlige nye investe-
ringer, gælder Europa-Kommissionens meddelelse 2022/C 80/01 om retningslinjer for stats-
støtte til klima, miljøbeskyttelse og energi 2022 punkt 31, litra c.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om påbegyndelse af projekter, jf. stk. 1 og 2,
herunder fastsættelse af det faktiske påbegyndelsestidspunkt. Energistyrelsen kan i medfør
af § 18, stille krav om supplerende oplysninger og dokumentation.
§ 9.
Der kan kun ydes støtte til projekter, der anvender brint, såfremt den omfattede brint
kan kategoriseres som vedvarende brint i medfør af Europa-Kommissionens meddelelse
2022/C 80/01 om retningslinjer for statsstøtte til klima, miljøbeskyttelse og energi 2022, af-
snit 2.4, nr. 70, og dets gennemførelsesretsakter eller delegerede retsakter.
Stk. 2.
Der kan kun ydes støtte til projekter, der omfatter fartøjer til sø- og kysttransport,
såfremt de omfattede fartøjer kan kategoriseres som et renere søgående fartøj i medfør af
Europa-Kommissionens meddelelse 2022/C 80/01 om retningslinjer for statsstøtte til klima,
miljøbeskyttelse og energi 2022, afsnit 2.4, nr. 20, litra e.
Stk. 3.
Der kan kun ydes støtte til projekter, der anvender biobrændstoffer, såfremt det an-
vendte biobrændstof opfylder kriterierne drivhusgasreducerende brændstof, jf. drivhusgas-
fortrængningsbekendtgørelsen.
Stk. 4.
Der kan kun ydes støtte til projekter, der anvender flydende biobrændsler, biogas,
(herunder bionaturgas, jf. § 3, nr. 1), biomasse og biomassebrændsler, som defineret i bære-
dygtighedsbekendtgørelsen, såfremt det anvendte opfylder kriterierne i bæredygtighedsbe-
kendtgørelsen.
Stk. 5.
Der kan kun ydes støtte i medfør af stk. 1-4, såfremt ansøgervirksomheden i ansøg-
ningen forpligter sig til, at betingelserne i stk. 1-4 opfyldes i hele projektets levetid.
Stk. 6.
Der kan kun ydes støtte til projekter, der anvender bionaturgas, hvor emissionsfak-
toren i opgørelsen sættes til nul i projektet, jf. bilag 1, såfremt støttemodtager kan dokumen-
tere over for revisor, at den forbrugte mængde bionaturgas er ustøttet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0006.png
Stk. 7.
Der kan kun ydes støtte til projekter, der anvender bionaturgas, såfremt støttemod-
tager kan dokumentere over for revisor, at der foreligger oprindelsescertifikater eller tilsva-
rende, som dokumenteres annulleret eller på tilsvarende vis fjernet fra det relevante masse-
balancesystem, svarende til den forbrugte mængde bionaturgas.
Stk. 8.
For opgørelse af opnået CO
2
-reduktion ved annullering af oprindelsescertifikater
for bionaturgas, jf. stk. 6 og 7, skal det fremgå af annulleringsbeskeden, at bionaturgassen er
produceret i det relevante år, hvor CO
2
-reduktionen opgøres.
§ 10.
Der kan kun ydes støtte til projekter, der anvender naturgas, såfremt ansøgervirk-
somheden senest fra 1. januar 2031 forpligter sig til at påbegynde udfasning af naturgas, og
til at have gennemført en fuld udfasning senest 1. januar 2036. Udfasning af naturgas, jf. 1.
pkt., anses for opnået, hvis virksomheden
1) har erstattet anvendelse af den omfattede naturgas med vedvarende eller kulstoffat-
tig gas,
2) over for revisor kan dokumentere, at der er annulleret oprindelsescertifikater i over-
ensstemmelse med den aftalte handleplan for udfasning, eller
3) har gennemført dekarboniseringsteknologier på anlægget, der benytter den omfat-
tede naturgas.
Stk. 2.
Ansøgervirksomheder, hvis projekter anvender naturgas, jf. stk. 1, skal ved ansøg-
ning, jf. § 15, stk. 1, nr. 10, vedlægge en handlingsplan med konkrete milepæle, som under-
bygger, at projektet kan opfylde stk. 1 inden for tidsfristen, svarende til en meningsfuld re-
duktion af den anvendte naturgas fra 1. januar 2031.
Kapitel 4
Beregning af støttebeløb og opgørelse af støtteberettiget CO
2
-reduktion
§ 11.
Der kan ydes støtte på op til DKK 1.500 i 2025-priser pr. støtteberettiget ton CO
2
-
reduktion pr. år, jf. § 12.
Stk. 2.
Støtten, jf. stk. 1, indekseres årligt med nettoprisindekset, som offentliggøres af
Danmarks Statistik, jf. lov om beregning af et nettoprisindeks.
§ 12.
Støtteberettiget CO
2
-reduktion opgøres på ansøgningstidspunktet for et projekt som
nettoforskellen mellem CO
2
-udledningerne i det kontrafaktiske scenarie og CO
2
-udlednin-
gerne i projektscenariet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0007.png
Stk. 2.
Støtteberettiget CO
2
-reduktion opgøres på udbetalingstidspunktet for et projekt
som nettoforskellen mellem CO
2
-udledningerne i det kontrafaktiske scenarie og de faktiske
CO
2
-udledninger.
Stk. 3.
Ved opgørelse af støtteberettiget CO
2
-reduktion i stk. 1 og 2 anvendes standard-
værdierne for CO
2
-emissionsfaktor, jf. bilag 1.
Stk. 4.
Ved opgørelse af støtteberettiget CO
2
-reduktion i stk. 1 og 2 kan ikke medregnes
CO
2
-reduktion, der er forårsaget alene ved hel eller delvis flytning, omlægning, sammen-
lægning, nedgang eller nedlæggelse af produktion.
Kapitel 5
Ansøgning om tildeling af støtte
§ 13.
Energistyrelsen kan indkalde ansøgninger om tildeling af støtte.
Stk. 2.
Indkaldelse efter stk. 1 offentliggøres på Statens-tilskudspuljer.dk og Energistyrel-
sens hjemmeside, før en ansøgningsrunde åbner, med angivelse af en af Energistyrelsen fast-
sat ansøgningsfrist. Ansøgninger skal indsendes digitalt via det ansøgningsmodul, der offent-
liggøres sammen med en indkaldelse.
Stk. 3.
Energistyrelsen forbeholder sig retten til at annullere indkaldelse efter stk. 1 efter
eventuel offentliggørelse.
§ 14.
Der må kun være én ansøgervirksomhed pr. ansøgning om tildeling af støtte. Hver
ansøgning dækker ét projekt.
Stk. 2.
En ansøgervirksomhed kan ikke indsende ansøgning om støtte til projekter ved
flere ansøgninger, såfremt de helt eller delvist dækker de samme opnåede CO
2
-reduktioner.
§ 15.
Ansøgning om tildeling af støtte skal indeholde:
1) Oplysninger om ansøgervirksomheden, herunder virksomhedens navn og en kon-
taktperson, øvrige virksomhedsoplysninger, og erklæring om opfyldelse af bekendt-
gørelsens krav til virksomheden, jf. kapitel 2.
2) Budpris i DKK pr. reduceret støtteberettiget ton CO
2
.
3) Ansøgervirksomhedens CO
2
-udledning, jf. § 5, stk. 1, der pålægges en ændret af-
giftsbetaling i medfør af energi- og CO
2
-afgiftslovene, for referenceperioden, påteg-
net af revisor i medfør af § 27, stk. 2.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0008.png
4) Ansøgervirksomhedens CO
2
-intensitet, jf. § 5, stk. 2, for referenceperioden, påteg-
net af revisor i medfør af § 27, stk. 2.
5) Forventet ansøgte årlige støttebeløb for perioden, som virksomheden ansøger om
støtte i.
6) Beskrivelse af det kontrafaktiske scenarie, herunder baggrund og data, der ligger til
grund for det valgte kontrafaktiske scenarie, for CO
2
-udledninger og for produkti-
onsmængder.
7) Beskrivelse af projektscenariet, herunder baggrund og data, der ligger til grund for
antagelser og forudsætninger for beregning af forventet CO
2
-udledning.
8) Overordnet beskrivelse af opgørelsesmetode, overvågningsmetode og metode for
indsamling af data til fastsættelse af projektets CO
2
-reduktion.
9) Oplysninger om gratiskvoter med dokumentation fra produktionsenhedens verifika-
tor i ETS, jf. i Europa-Kommissionens Gennemførelsesforordningen (EU)
2018/2067 af 19. december 2018 om verifikation af data og om akkreditering af ve-
rifikatorer i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF for så
vidt angår en nærmere afgræsning af projektet for ETS-omfattet produktion.
10) Detaljeret tidsplan for projektet med angivelse af milepæle, som underbygger, at
projektet kan realiseres inden for tidsfristerne for projektet, jf. § 10 og § 21, stk. 3
og 4.
11) Årlig, gennemsnitlig og maksimal CO
2
-reduktion for hele perioden, som virksomhe-
der ansøger om tildeling af støtte i, herunder en nærmere begrundelse og dokumen-
tation for CO
2
-reduktionen.
12) Ansøgervirksomhedens vurdering af, hvorvidt projektet er omfattet af miljøbeskyt-
telseslovgivning, herunder lov om miljøvurdering, eller anden lovgivning, der kræ-
ver særlige tilladelser.
13) En opgørelse af andelen af projektets totale omkostninger, der består af investe-
ringsomkostninger.
14) En serviceattest fra Erhvervsstyrelsen.
15) Fyldestgørende beskrivelse af projektet.
Stk. 2.
Virksomheder, der indsender ansøgninger i medfør af stk. 1, vedstår den afgivne
information indtil eventuel kontraktindgåelse i medfør af § 22.
Stk. 3.
Hvis en ansøgningsvirksomhed indgår i et konsortium, angives oplysningerne an-
ført i stk. 1 for alle de berørte virksomheder samt oplysninger om befuldmægtiget og doku-
mentation for solidarisk hæftelse.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0009.png
§ 16.
Relevante skabeloner og opgørelsesmetoder til brug for ansøgningen i medfør af §
15, stk. 1, vil fremgå af Energistyrelsens hjemmeside.
§ 17.
Ansøgervirksomheden skal uden unødigt ophold oplyse Energistyrelsen om føl-
gende forhold:
1) Virksomhedsforhold for ansøgervirksomheden eller konsortiet, den indgår i, der kan
have betydning for indsendte ansøgninger, retten til støtte eller støttens endelige
størrelse.
2) Forhold vedrørende projektet, der kan have betydning for retten til støtte eller støt-
tens endelige størrelse.
3) Ansøgervirksomhedens manglende opfyldelse af vilkår for tildeling af støtte.
4) Ansøgervirksomhedens manglende overholdelse af vilkår for udbetaling af støtte.
§ 18.
I det omfang Energistyrelsen skønner det nødvendigt for sagsbehandling i forbin-
delse med behandlinger af ansøgninger om tildeling af støtte, ansøgning om udbetaling,
kontrahering eller tilsyn, kan Energistyrelsen stille krav om supplerende oplysninger og do-
kumentation, herunder forevisning af originale dokumenter og ekstern kvalitetssikring af
oplysninger og dokumentation.
Kapitel 6
Afgørelse om tildeling af støtte
§ 19.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om tildeling af støtte i form af tilbud om tilde-
ling af støtte på baggrund af ansøgninger i medfør af § 15, stk. 1. Energistyrelsen kan herun-
der træffe afgørelse om tildelingen af støtte til hele eller dele af den ansøgte støtte samt af-
gørelse om betinget støtte.
§ 20.
Energistyrelsen vil give tilbud om tildeling af støtte, jf. § 19, til ansøgte kondition-
elle ansøgninger, der kan anvise den laveste budpris, og som er inden for den samlede støt-
tebevilling, jf. § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Såfremt et tilbud om tildelingen af støtte til et konkret projekt ville overskride den
årlige støttebevilling, jf. § 1, stk. 2, kan Energistyrelsen tilbyde ansøgervirksomheden tilde-
ling af støtte med nedjustering af konkrete forhold for ansøgningen, der dog ikke omhandler
budpris.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0010.png
Stk. 3.
Såfremt flere projekter har den samme budpris, prioriterer Energistyrelsen tildeling
af støtte til det projekt, hvor ansøgervirksomheden har den største dokumenterede CO
2
-in-
tensitet. Såfremt CO
2
-intensiteten også er ens for ansøgningerne nævnt i 1. pkt., prioriterer
Energistyrelsen ansøgningen med den største forventede CO
2
-reduktion i ton. I tilfældet af
stadig ensartethed ved forventet CO
2
-reduktion, jf. 2. pkt., vil der blive trukket lod om tilde-
ling mellem ensartede virksomheder.
Stk. 4.
Der afrundes ved opgørelser i stk. 1-3 til første decimal.
§ 21.
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår for afgørelser om tilbud om tildelinger af støtte,
jf. § 19. For enhver afgørelse om tildeling af støtte gælder de vilkår, herunder også frister,
der fremgår af stk. 2-5, med mindre Energistyrelsen i afgørelsen bestemmer andet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan stille krav om, at ansøgervirksomheden skal acceptere ethvert
tilbud om tildeling af støtte, herunder også tilbud om nedjusteret støtte, § 20, stk. 2, senest
14 dage efter, at Energistyrelsen har meddelt tilbud om tildeling af støtte. Hvis ansøger und-
lader at acceptere et tilbud, kan Energistyrelsen meddele bortfald af tilbud.
Stk. 3.
Projektet skal være påbegyndt senest 12 måneder efter ansøgervirksomhedens ac-
cept af tilbud om tildeling af støtte, jf. stk. 2.
Stk. 4.
Projektet skal være idriftsat senest 3 år efter ansøgervirksomhedens accept af tilbud
om tildeling af støtte, jf. stk. 2.
Stk. 5.
Ansøgervirksomheden skal efter en fastsat kadence afrapportere om projektets sta-
tus, herunder give en prognose for milepæle og delmål angivet i ansøgningen, jf. § 15, nr.
10. Ansøgervirksomheden skal desuden fremsende dokumentation for projektets idriftsæt-
telse senest 3 måneder efter idriftsættelsen.
§ 22.
Energistyrelsen indgår på baggrund af accepterede tilbud om tildeling af støtte kon-
trakter om tildeling af støtte med virksomheder, der har accepteret tilbud. Kontrakterne vil
være betingede af den fortsatte overholdelse af vilkår for udbetaling af støtte.
Stk. 2.
Kontrakten, jf. stk. 1, fastsætter endelig opgørelsesmetode, overvågningsmetode og
metode for indsamling af data til fastsættelse af projektets CO
2
-reduktion i medfør af § 15,
stk. 1, nr. 8, samt øvrige dokumentationskrav.
Stk. 3.
Kontrakten, jf. stk. 1, fastsætter kadencer for afrapportering efter § 21, stk. 5.
Stk. 4.
Kontrakter, jf. stk. 1, kan fastsætte supplerende vilkår til revision i medfør af § 27.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0011.png
Stk. 5.
Kontrakten, jf. stk. 1, fastsætter frister og vilkår for udbetaling, jf. kapitel 8. Ener-
gistyrelsen kan, på baggrund af ansøgning fra den kontraherende virksomhed, træffe afgø-
relser om ændring af frister og vilkår for udbetaling.
Kapitel 7
Ændring af projekt og vilkår efter tildeling af støtte
§ 23.
Energistyrelsen kan træffe afgørelser om fristforlængelse for påbegyndelse og idrift-
sættelse af et projekt eller dele af et projekt, jf. § 21, stk. 3 og 4, i følgende tilfælde:
1) Hvis økonomiske forhold i staten eller Energistyrelsen medfører bortfald eller æn-
dringer af støttebevilling.
2) Hvis den støttemodtagende virksomheds interne forhold, herunder virksomhedens
mulighed for at indhente tilladelser og udarbejde ansøgningsmateriale, ændres grun-
det force majeure.
3) Hvis der foreligger krav om opsættende virkning som følge af anden lovgivning el-
ler afgørelser truffet af en offentlig instans.
4) Hvis den støttemodtagende virksomhed kan begrunde, at der foreligger helt særlige
forhold inden for virksomheden, som nødvendiggør en fristforlængelse.
Kapitel 8
Betingelser for udbetaling af støtte
§ 24.
Udbetaling af støtte er betinget af kontrakten om betinget støtte indgået i medfør af
§ 22 og kan ske, såfremt virksomheden kan dokumentere følgende:
1) Opfyldelse af betingelser for støtte i medfør af § 4, stk. 2 og § 21.
2) Efterlevelse af betingelser for kontrakter indgået i medfør af § 22.
3) Indhentning af alle nødvendige tilladelser, godkendelse, dispensationer m.v. til gen-
nemførelse af projektet, der følger af anden lovgivning.
Kapitel 9
Ansøgning om udbetaling af støtte
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0012.png
§ 25.
Ansøgning om udbetaling af støtte i henhold til indgået kontrakter skal være modta-
get inden for en i kontrakten fastsat frist, jf. § 22, stk. 5. Ansøgning om udbetaling skal,
uanset betingelser fastsat i kontrakter indgået i medfør af § 22, forelægges Energistyrelsen
senest 12 måneder efter idriftsættelse, jf. § 21, stk. 4, og herefter 12 måneder efter seneste
anmodning om udbetaling af støtte, jf. 1. pkt.
Stk. 2.
Ansøgninger, jf. stk. 1, skal indeholde følgende:
1) Dokumentationskrav fastsat i kontrakter indgået i medfør af § 22, stk. 2.
2) En projektopgørelse, der opfylder § 26.
3) En revisorerklæring, der opfylder § 27.
Stk. 3.
Virksomheder skal, såfremt der forekommer en nedgang i virksomhedens samlede
energi- CO
2
-afgiftsbetaling i medfør af energi- og CO
2
-afgiftslovene og de eventuelle æn-
dringer hertil, relateret til støttede CO
2
-reduktioner i medfør af denne bekendtgørelse, ind-
sende ændringer i virksomhedens afgiftsbetaling sammen med udbetalingsanmodninger, jf.
stk. 1. Energistyrelsen kan i medfør af § 18 stille krav om supplerende oplysninger og doku-
mentation for virksomhederne ændrede afgiftsbetalinger, jf. 1. pkt.
Stk. 4.
Virksomhedens eventuelle afgiftslempelse, jf. stk. 3, 1. pkt., vil blive fratrukket
virksomhedernes støtteberettigelse med 100 pct.
Stk. 5. For projekter omfattet § 8, stk. 2, skal ansøgninger om udbetaling, jf. stk. 1, inde-
holde et opdateret kontrafaktisk scenarie for den periode, som ansøgningen om udbetaling
vedrører.
§ 26.
Projektopgørelsen skal indeholde oplysninger om den opnåede CO
2
-reduktion, og i
hvilken periode reduktionerne er opnået.
§ 27.
Virksomheder skal i forbindelse med ansøgning om udbetaling af støtte fremvise re-
visorerklæring, der er udarbejdet efter Energistyrelsens anvisning, jf. bilag 2, af en person,
der er godkendt som statsautoriseret eller registreret revisor efter revisorloven, for følgende
forhold:
1) At betingelser for støtte fastsat i medfør af kontrakter, jf. § 22, er overholdt.
2) At projektopgørelsen, jf. § 26, for de dele, som revisor erklærer sig om, jf. [bilag 2],
er retvisende.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan kræve revisionserklæring af godkendt revisor for forhold om-
fattet § 25, stk. 3.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0013.png
Kapitel 10
Afgørelse om udbetaling af støtte
§ 28.
Energistyrelsen træffer efter ansøgning afgørelse om udbetaling af støtte, herunder
om støttebeløbets endelige størrelse, jf. kapitel 4.
Stk. 2.
Energistyrelsen udbetaler støtte til virksomhedens NemKonto.
Kapitel 11
Bortfald af støtte og tilbagebetaling af udbetalt støtte
§ 29.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at kontrakter indgået med virksomheder i
medfør af § 22 ophæves helt eller delvist i et af følgende tilfælde:
1) Kontraherende virksomhed, jf. § 22, stk. 1, eller en af denne bemyndiget person har
afgivet Energistyrelsen urigtige eller vildledende oplysninger i forbindelse med an-
søgning, tildeling, kontraktindgåelse eller udbetaling efter denne bekendtgørelse.
2) Projektet, der ligger til grund for kontrakten om betinget støtte, er ikke påbegyndt
eller idriftsat rettidigt, jf. § 8 og § 26, stk. 3 og 4.
3) Betingelserne for udbetaling fastsat i kapitel 8 og 9 eller i kontrakter indgået i med-
før af § 27 er ikke opfyldt.
Kapitel 12
Straf
§ 30.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
der afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i forbindelse med ansøgning, tildeling,
kontrahering, udbetaling eller tilsyn efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Ansøger kan straffes med bøde for ikke at yde fornøden vejledning og hjælp ved
kontrol gennemført i overensstemmelse med bekendtgørelsen.
Stk. 3.
Der kan pålægges juridiske personer strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. ka-
pitel.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0014.png
Kapitel 13
Ikrafttrædelse
§ 31.
Bekendtgørelsen træder i kraft den [1. september 2025].
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den xx. xx 202
[Hovedunderskriver]
/ [Medunderskriver]
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0015.png
Bilag 1
Emissionsfaktorer
Tabel 1: Nedre brændværdi og brændslers CO
2
emissionsfaktorer
Brændsel
Naturgas
Bionaturgas (støttet)
Bionaturgas (ustøttet)
Spildolie
Butan
Fuelolie
Gasolie/dieselolie
Benzin
Methanol
LPG
Kul
Petrokoks
Koks
Affald (ikke-bionedbry-
deligt)
Affald (bionedbryde-
ligt)
Halm
Træpiller
Træaffald
Træflis
Anden fast biomasse
Biogas
Rapsolie
Nedre brændværdi Enhed
0,0396
0,0396
0,0396
41,90
45,75
40,47
35,87
32,85
19,93
46,00
23,52
31,40
29,30
10,60
10,60
14,50
17,50
14,70
10,40
14,50
0,023
34,50
GJ pr. Nm
3
GJ pr. Nm
3
GJ pr. Nm
3
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. ton
GJ pr. m
3
GJ pr. m
3
GJ pr. ton
Emissionsfaktor Enhed
57,10
57,10
0
73,3
66,24
78,95
74,1
73
68,96
64,8
95,11
93
107
101,7
0
0
0
0
0
0
0
0
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0016.png
Bioethanol
Biodiesel
Bioolie og anden fly-
dende biobrændsel
Elektricitet
Fjernvarme (forbrug)
26,70
37,50
34,30
-
-
GJ pr. ton
GJ pr. m
3
GJ pr. m
3
-
-
0
0
0
0
0
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Kg CO
2
pr. GJ
Tabel 2: Støkiometrisk emissionsfaktorer for pro-
cesemissioner fra karbonatnedbrydning
Karbonat
CaCO
3
MgCO
3
Na
2
CO
3
BaCO
3
Li
2
CO
3
K
2
CO
3
SrCO
3
NaHCO
3
FeCO
3
Ton CO
2
pr. ton
karbonat
0,44
0,522
0,415
0,223
0,596
0,318
0,298
0,524
0,38
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0017.png
Bilag 2
Revionsinstruks/-bestemmelse
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031662_0018.png
Bilag 3
Beregnings af virksomhedens CO
2
-intensitet, samlet afgiftsstigning og brutto-
værditilvækst
Definitioner til brug for dette bilag:
Ny afgiftssats = afgift i 2030 efter indførelse af energi- og CO
2
-afgiftslovene
Gammel afgiftssats = afgift i 2030 inden indførelse af energi- og CO
2
-afgiftslovene
CO
2
-udledning = CO
2
-udledning pr. afgiftskategori i medfør af energi- og CO
2
-afgiftslo-
vene
Samlet afgiftsstigning = Stigning i ansøgervirksomhedens afgiftsbetaling efter indførelse
af energi- og CO
2
-afgiftsloven
Tabel 1: Beregning af virksomhedens CO
2e
intensitet
CO
2e
intensiteten
(§ 5, stk. 1)
Samlet afgiftsstig-
ning
(§ 6, stk. 1)
������������������������ ������������������������������������������������������������ (
������������ (
��������
)
���
��������
)
���
������������������������������������������������������������ ��������. ������������ (%) = (
��������
) ∗ 100%
��������
�������������������������������������������� (
������������
) = ny afgiftssats (
������������
) − gammel afgiftssats (
������������
)
��������
2
������������������������������������ (
���
) =
������������
��������
2
������������������������������������
2021
+��������
2
������������������������������������
2022
+��������
2
������������������������������������
2023
3 ���
��������
���
������������
)∗
���
��������
������������������������������������������������������������ ��������. ������������������������������������������������������������ ( ) = ��������
2
������������������������������������ (
�������������������������������������������� (
��������
)
������������
��������
���
������������������������ ������������������������������������������������������������ ( ) =
������������������������������������������������������������ ��������. ������������������������������������������������������������
1
( ) +
���
��������
������������������������������������������������������������ ��������. ������������������������������������������������������������
2
(
���
) + ⋯ +
Bruttoværditilvækst
(BVT)
(§ 6, stk. 2)
������������������������������������������������������������ ��������. ������������������������������������������������������������
����
(
���
)
������������ (
��������
)
= ��������������������������������������������������������
(
����������������
) (
��������
)
+ ������������������������������������������������������������������������������������
(
��������
)
������������ ( ) =
���
��������
��������
��������
������������
2021
+������������
2022
+������������
2023
3 ���
(Personaleomkostninger opgøres som en positiv værdi.)