Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 273
Offentligt
3031661_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Kontor/afdeling
Grøn industri, erhverv og EU
Dato
02-06-2025
Høring over bekendtgørelse om driftsstøtte til CO
2
-reducerende projekter i
CO
2
-intensive virksomheder
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til bekendtgørelse om støtte til
driftsomkostninger for CO
2
-reducerende projekter i CO
2
-intensive virksomheder i
høring.
Energistyrelsen skal anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest den
27. juni 2025.
Høringssvaret med angivelse af journalnummer 2024 - 1180 bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Baggrund
Baggrunden for denne bekendtgørelse er
Aftale om grøn skattereform for industri
mv.
af 24. juni 2022. Heri blev aftalepartierne enige om at indføre en CO
2
-afgift,
som indfases fra 2025 frem mod 2030, og samtidig afsætte midler til
omstillingsstøtte
“målrettet
virksomheder, der har sværest ved at omstille sig”
og
til
at
‟understøtte
den grønne omstilling af de virksomheder, der rammes hårdest af
CO
2
-afgiften”.
Som opfølgning på aftalen blev der 19. marts 2024 indgået
Aftale om
udmøntning af omstillingsstøtten fra Grøn skattereform for industri mv.
Med aftalen
blev partierne enige om at afsætte ca. 1 mia. kr. af omstillingsstøtten til driftsstøtte,
ligeligt fordelt over en 10-årig periode. Driftsstøtteordningen implementeres ved
bekendtgørelse, som vedlagte er et udkast til.
Statsstøtteproces og forventet tidsplan
Driftsstøtteordningen er tilrettelagt efter EU-Kommissionens statsstøtteretningslinjer
i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde og i henhold til Europa-Kommissionens meddelelse 2022/C 80/1
(retningslinjerne for statsstøtte til klima, miljøbeskyttelse og energi 2022).
Støtteordningen skal notificeres til EU-Kommissionen og forudsætter
Kommissionens godkendelse for at kunne sættes i kraft. Forudsat at EU-
Kommissionen kan godkende ordningen, kan støttemidlerne udbydes.
Godkendelsen forventes at ske i efteråret 2025.
Der tages forbehold for mindre, konsekvensmæssige justeringer, som EU-
processen måtte give anledning til, i forhold til denne høringsudgave af
J nr.
2024 - 1180
/MDSK
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031661_0002.png
bekendtgørelsen. Hvis der bliver behov for mere væsentlige ændringer, kan dette
nødvendiggøre en genhøring.
I overensstemmelse med EU’s statsstøtteretningslinjer har Energistyrelsen
gennemført en høring/markedsdialog med potentielle tilbudsgivere. Man kan læse
mere om denne på dette
link,
hvor Energistyrelsens opsamlingsnotat på høringen
også kan ses.
Ordningens indhold
Om ordningen findes følgende særligt relevant at fremhæve:
1. Virksomheder og projekter i målgruppen
2. Konkurrenceudsættelse og tildelingskriterium
3. Krav til specifikke energikilder
4. Øvrige bestemmelser og supplerende materiale
Ad 1
Målgruppen for driftsstøtteordningen afgrænses i overensstemmelse med
aftalegrundlaget til CO
2
-intensive virksomheder inden for almindelig proces,
raffinaderier, indenrigssøfart, mineralogiske processer mv. og Nordsø.
Fiskeforarbejdningsindustrien hører under almindelig proces.
Driftsstøtten målrettes desuden virksomheder med en CO
2
-intensitet på minimum 6
pct., svarende til en stigning i afgiftstrykket på minimum 6 pct. set i forhold til
virksomhedens bruttoværditilvækst, og en minimum årlig CO
2
-udledning på 1.500
ton. CO
2
-intensitet og -udledning bestemmes over en treårig historisk
referenceperiode. Virksomheder med meget små CO
2
-udledninger og dermed en
relativt lille absolut stigning i afgiftsbetaling vil således ikke indgå i målgruppen.
Målgruppen inkluderer heller ikke de primære erhverv, el- gas og
varmeforsyningen, visse transporterhverv samt offentlige organer. Af udkast til
bekendtgørelsen § 4, stk. 3, fremgår den fulde liste af branchekoder, der ikke vil
kunne modtage støtte under nærværende ordning.
Der stilles derudover projektspecifikke krav om en forventet gennemsnitlig årlig
CO
2
-reduktion på minimum 1.000 ton over projektets forventede støtteperiode.
Ydermere stilles der krav om, at et projekts investeringsomkostninger maksimalt
må udgøre 50 pct. af projektets totale omkostninger.
Indførelse af disse virksomheds- og projektspecifikke krav beror på
Aftale om
udmøntning af omstillingsstøtten fra Grøn skattereform for industri mv.
Kravene
findes nødvendige for at sikre henholdsvis, at midlerne afsat til
Driftsstøtteordningen tildeles de virksomheder, der har sværest ved at omstille sig
mv., henholdsvis at ordningen i tilstrækkelig grad tildeles projekter, hvor
driftsomkostninger er den primære barriere for omstilling.
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031661_0003.png
Energistyrelsen bemærker hertil, at formuleringen i bekendtgørelsens § 1, stk. 1,
der geografisk afgrænser bekendtgørelsen til at omfatte CO
2
-reduktioner i
Danmark, herunder Danmarks søterritorium og eksklusive økonomiske zone,
er
formuleret efter tidligere praksis i Energistyrelsen. Formuleringen skal forstås ikke-
afgrænsende for bl.a. indenrigssøfart samt Nordsø. Denne formulering kan ændre
sig, såfremt der under høring findes behov for dette.
Bekendtgørelsen vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da disse afgrænses
ved § 25 i lov nr. 1036 af 12. september 2024 om fremme af effektiv
energianvendelse og drivhusgasreduktion, som Driftsstøtteordningen har hjemmel
i.
Ad 2
Støtten tildeles efter en konkurrenceudsættelsesproces, hvor ansøgerne byder ind
med og rangeres efter pris pr. ton reduceret CO
2
. Støtten udbetales løbende fra
2026 til og med 2035 svarende til de dokumenterede, reducerede ton CO
2
i et
givent år. Reduktionerne opgøres ud fra forskellen mellem CO
2
-udledninger i det
kontrafaktiske scenarie (dvs. den situation, der havde været uden støtte) og
scenariet, hvor projektet modtager støtte.
Der indgår et loft for den maksimale budpris på 1.500 kr. pr. ton reduceret CO
2
.
Energistyrelsen vil på baggrund af ansøgninger indgå kontrakter med de vindende
virksomheder, hvor bl.a. en række virksomheds- og projektspecifikke krav, som fx
dem, der følger
ad 3,
metode for overvågning af CO
2
-reduktion mv., vil blive
bestemt.
Energistyrelsen bemærker i den forbindelse, at Energistyrelsen prioriterer at få
afløb af midler i en given periode. Da midler afsat til Driftsstøtteordningen er ligeligt
fordelt over perioden 2026-2035, prioriteres tildeling af midler således til den
virksomhed, der kan tilbyde den billigste pris pr. ton CO
2
i projektperioden.
Energistyrelsen bemærker hertil, at virksomheder ikke vil kunne byde ind med
priser pr. ton reduceret CO
2
, der er forskellige mellem årene, men at prisen
fastlåses ensartet på ansøgningstidspunktet.
Hertil kan Energistyrelsen træffe afgørelse om tildeling af støtte til virksomheder i
form af tilbud om tildeling af støtte med nedjustering af konkrete forhold, fx
støtteperiode og maksimale ton reduceret CO
2
, der kan opnås støtte til. Budprisen
vil ikke kunne justeres.
Ad 3
Der fastsættes med bekendtgørelsen krav til projekter, der anvender naturgas. I
medfør af denne bekendtgørelse kan der således kun ydes støtte til projekter, der
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031661_0004.png
anvender naturgas, såfremt ansøgervirksomheden forpligter sig til senest 1. januar
2036 at have erstattet denne anvendelse af naturgas med vedvarende eller
kulstoffattig gas, at have gennemført dekarboniseringsteknologier på anlægget, der
benytter den omfattede naturgas, eller at have lukket anlægget, der benytter den
omfattede naturgas.
Energistyrelsen bemærker hertil, at såfremt andre tiltag, fx nationale
dekarboniseringsplaner, forårsager, at ansøgervirksomheden senest ved udløb af
midler i ordningen (2036) efterlever forpligtelsen, uanset om ansøgervirksomheden
har handlet aktivt, anses betingelsen for efterlevet.
Der fastsættes desuden med bekendtgørelsen krav til projekter, der anvender
biobrændstoffer, flydende biobrændsler, biogas (herunder bionaturgas) og
biomassebrændsler. Således kan der kun i medfør af denne bekendtgørelse ydes
støtte til projekter, der anvender den ovenfornævnte energi, såfremt denne i øvrigt
opfylder bæredygtigheds- og drivhusgasemissionsbesparelseskriterier for den
pågældende energitype, som fastsat i national lovgivning. Hertil fastsættes også
krav om dokumentation for brug af bl.a. oprindelsescertifikater for projekter, der
anvender bionaturgas. Energistyrelsen bemærker hertil, at der skelnes mellem
støttet og ustøttet bionaturgas ved en forskellig reduktionsfaktor.
Driftsstøtteordningen giver således incitament til at anvende ustøttet bionaturgas i
stedet for støttet bionaturgas, da emissionsfaktoren for ustøttet bionaturgas under
ordningen defineres som 0. Emissionsfaktoren for støttet bionaturgas sættes lig
emissionsfaktoren for naturgas. Se mere herom i bilag 1 om emissionsfaktorer i
udkast til bekendtgørelsen.
Det bemærkes, at disse energispecifikke krav er fastsat i medfør af EU-
Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til klima, miljøbeskyttelse og energi
2022.
Ad 4
Bekendtgørelsen vil i konkurrenceudsættelsesprocessen udgøre hovedparten af
udbudsmaterialet, mens Energistyrelsens høringsnotat, som efter høringen vil blive
offentliggjort på Høringsportalen, udgør Energistyrelsens fortolkningsbidrag til
bekendtgørelsen og dermed supplerer bekendtgørelsen.
Efter offentliggørelsen af bekendtgørelsen gennemføres en spørgsmål/svar-runde,
hvor potentielle tilbudsgivere får mulighed for at stille skriftlige spørgsmål til
bekendtgørelsen og høringsnotatet. Energistyrelsen anvender en udbudsplatform til
at offentliggøre udbuddet og vil også offentliggøre Energistyrelsens svar på
spørgsmål på denne platform.
Selve tilbuddet og ansøgningsmaterialet indsendes til Energistyrelsen via en
dedikeret ansøgningsportal, som gøres tilgængelig på Energistyrelsens
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031661_0005.png
hjemmeside. Energistyrelsen indkalder desuden ansøgninger på Energistyrelsens
hjemmeside og Statens-tilskudspuljer.dk med angivelse af ansøgningsfrister.
Udkastet til bekendtgørelsen indeholder regler om revisorerklæringer ved
udbetalingsanmodning, opgørelsesmetode mv. om sparede CO
2
-udledninger,
maksimal støtteperiode, krav om tilbagebetaling af uberettiget støtte,
offentliggørelse af konkurrenceudsættelse, dokumentationskrav og erklæringer,
som følger af EU-reguleringen, mv.
For yderligere regler til revisorerklæringer suppleres bekendtgørelsen med
revisionsbestemmelser, som virksomheder og revisorer skal følge ved afgivelse af
revisorerklæringer i forbindelse med Driftsstøtteordningen. Det bemærkes, at disse
revisionsbestemmelser ikke vedlægges i nærværende høring, men efterprøves ved
høring af Foreningen for Statsautoriserede Revisorer, forinden at bekendtgørelsen
træder i kraft. Det forventes, at revisionsbestemmelser vil blive vedlagt
bekendtgørelsen som bilag ved offentliggørelse.
Til beregninger af visse dele af ansøgningsmaterialet, som virksomheder skal
tilvejebringe som del af ansøgningen, forventer Energistyrelsen at offentliggøre et
beregningsværktøj, således at en virksomhed nemt og ensartet kan estimere fx
CO
2
-reduktioner og således nemmere identificere, hvorvidt virksomheden er inden
for målgruppen af ordningen.
Energistyrelsen forventer desuden at udarbejde vejledningsmateriale til
ansøgningsprocessen og en supplerende vejledning til bekendtgørelsens
bestemmelser. Vejledningen indeholder eksempler på, og gode råd til, hvordan
bekendtgørelsens bestemmelser kan overholdes.
Afslutningsvis bemærker Energistyrelsen, at der samtidig med offentliggørelse af
bekendtgørelsen forventes offentliggjort et udkast til kontrakt. Denne vil danne
grundlag for Energistyrelsens kontrahering med vindende virksomheder i
forbindelse med tildeling af støtte.
Uddybende oplysninger mv.
Energistyrelsen har vurderet administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser
og gennemført et innovations- og iværksættertjek. Det anslås, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser ikke overgår bagatelgrænsen for erhvervsrettet
regulering. Det antages ligeledes, at bekendtgørelsesudkastet ikke påvirker
virksomheders eller iværksætteres muligheder for at teste, udvikle og anvende nye
teknologier og innovation.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget
bekendtgørelsesudkast i præhøring. OBR har vurderet, at de samlede
administrative konsekvenser for Driftsstøtteordningen ikke overstiger
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 273: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om driftsstøtte til CO2-reducerende projekter i CO2-intensive virksomheder, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3031661_0006.png
bagatelgrænsen for forelæggelsen for Regeringens økonomiudvalg på 4 mio. kr.,
hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelsen kan rettes til Mads Siercke på telefon +45
33 95 09 96 eller e-mail
[email protected].
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Det bemærkes, at høringssvar vil blive oversendt til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg samt de relevante ordførere for
partierne bag
Aftale om udmøntning af omstillingsstøtten fra Grøn skattereform for
industri mv.
Med venlig hilsen
Mads Siercke
Side 6/6