Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 260
Offentligt
3022894_0001.png
Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved
skrotning af olie-, træpille- eller gasfyr
(Skrotningsordningen)
1)
I medfør af § 2 a, § 7, stk. 2 og 3, § 9, stk. 4, § 19, § 21, stk. 2-4, og § 22, stk. 2,
i lov om fremme af
effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 1036 af 12.
september 2024,i lov om fremme af besparelser i energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1897
af 1. oktober 2021, som ændret ved lov nr. 1388 af 5. oktober 2022,
fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Energistyrelsen kan efter ansøgning give tilsagn om tilskud til virksomheder, der
gennemfører projekter hos varmekunder om energibesparelser og energieffektiviseringer, jf. stk.
2. Tilsagn om tilskud tildeles prækvalificerede energitjenesteleverandører, jf. kapitel 3 og 4, til et
projekt, hvor der gennemføres installationer af en varmepumpe hos en eller flere varmekunder
mod skrotning af deres olie-, træpille- eller gasfyr uden for områder, der er besluttet udlagt til
fjernvarme.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter stk. 1 yde tilskud til delvis dækning af
energitjenesteleverandørens omkostninger til indkøb af en varmepumpe, der leverer varme til
individuel opvarmning i bygninger, som installeres hos en varmekunde, hvis olie-, træpille- eller
gasfyr skrottes og erstattes af en varmepumpe. Energitjenesteleverandøren skal indkøbe
varmepumpen til brug for en abonnementsordning, hvor energitjenesteleverandøren varetager
ejerskabet og tilbyder installation, drift og vedligeholdelse af varmepumpen samt levering af
varme til varmekunden mod løbende fakturering.
§ 2.
Tilskud til indkøb af varmepumper efter denne ordning udgør statsstøtte i medfør af artikel
107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Støtteordningen er anmeldt til
Europa-Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni
2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens
artikel 107 og 108 (den generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende 2014, nr. L 187, s. 1,
og administreres i overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Arbejdets påbegyndelse: Som defineret i den generelle gruppefritagelsesforordnings artikel
2, nr. 23.
2) Bygninger: Bygninger i områder uden for eksisterende eller besluttet udlagte
fjernvarmeområder, hvor hovedanvendelsen er registreret i henhold til bekendtgørelse om
ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR) som helårsbeboelse eller sommerhuse eller
fritidshuse, som lovligt anvendes som helårsbeboelse, helårshuse med liberalt erhverv, m.v.
3) Drift: Indkøb af energi til at drive varmepumpen og levering af varme til bygningen,
lovpligtige eftersyn, service, vedligeholdelse og løbende optimering af varmepumpen med
henblik på at sikre optimal effektivitet.
4) Energitjenesteleverandør: En virksomhed, der er prækvalificeret i henhold til kapitel 3 og 4.
5) Installation: Rådgivning, dimensionering, tilkobling, indregulering og idriftsættelse af
varmepumpen.
6) Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den generelle gruppefritagelsesforordning.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
7) Levering af varme: Varme leveret fra varmepumpen til bygningers rumvarme og forsyning
med varmt vand.
8) Varmekunde: En bygningsejer, som ikke er energitjenesteleverandøren eller
energitjenesteleverandørens koncernforbundne selskab, som indgår en kontrakt med
energitjenesteleverandøren om installation, drift og vedligeholdelse af en varmepumpe samt
levering af varme mod skrotning af varmekundens olie-, træpille- eller gasfyr.
9) Vedligeholdelse: Reparation, udskiftning af reservedele og lignende.
10) Virksomhedsstørrelse: Som defineret i artikel 2, nr. 2 og 24, i den generelle
gruppefritagelsesforordning.
Kapitel 2
Støtteberettigede omkostninger og støtteintensitet
§ 4.
De støtteberettigede omkostninger ved udskiftning af olie- eller gasfyr til varmepumpe er
de yderligere investeringsomkostninger, der er nødvendige for at fremme produktionen af energi
fra vedvarende energikilder, og som er direkte relateret til gennemførelsen af projektet. De
støtteberettigede omkostninger ved konvertering fra træpillefyr til varmepumpe er de
energieffektivitetsrelaterede omkostninger, der er direkte knyttet til opnåelsen af et højere
energieffektivitetsniveau, og som kan identificeres blandt de samlede investeringsomkostninger.
De støtteberettigede omkostninger omfatter således energitjenesteleverandørens udgifter til
indkøb af varmepumper inklusiv målerudstyr. Når olie- eller gasfyr erstattes af en varmepumpe
fratrækkes prisen for referenceanlægget de støtteberettigede omkostninger.
Stk. 2.
Ved beregning af de støtteberettigede omkostninger ved konvertering af oliefyr
fratrækkes 3.500 kr. fra energitjenesteleverandørens omkostninger til indkøb af varmepumper,
som er prisen for referenceomkostningen for oliefyrsejere. Ved beregning af de støtteberettigede
omkostninger ved konvertering af gasfyr fratrækkes 5.000 kr. fra energitjenesteleverandørens
omkostninger til indkøb af varmepumper, som er prisen for referenceomkostningen for
gasfyrsejere.
Stk. 3.
Ved beregningen af de støtteberettigede omkostninger tages udgangspunkt i
indkøbsprisen for en varmepumpe. De støtteberettigede omkostninger opgøres eksklusiv
merværdiafgift (moms), som ikke bæres endeligt af tilskudsmodtager. Ved opgørelsen af de
støtteberettigede omkostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer,
rabatter eller lignende.
Stk. 4.
De støtteberettigede omkostninger omfatter ikke installation af varmepumpen.
§ 5.
Der kan ydes tilsagn om tilskud til en energitjenesteleverandør med op til 25.000 kr. pr.
varmepumpe, dog maksimalt 45 pct. af de støtteberettigede omkostninger ved konvertering af
olie- og gasfyr og maksimalt 30 pct. af de støtteberettigede omkostninger ved konvertering af
træpillefyr.
Stk. 2.
Der kan ydes tilskud til én varmepumpe pr. adresse.
Stk. 3.
For at fremme en geografisk spredning af tilskuddet vil Energistyrelsen forlods reservere
75 pct. af tilskudsmidlerne, der frit kan søges i alle fem regioner. Endvidere vil Energistyrelsen
forlods reservere 5 pct. af tilskudsmidlerne til hver af de fem regioner, dog således at fordelingen
af tilskudsmidlerne kan ske i overensstemmelse med § 12, stk. 2.
Stk. 4.
Ansøger kan ikke modtage anden støtte til de samme støtteberettigede omkostninger
eller støtte til omkostninger, hvortil der ydes tilskud fra Energispareordningen.
Kapitel 3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Ansøgning om prækvalifikation
§ 6.
Energistyrelsen foretager en offentlig indkaldelse af ansøgninger om prækvalifikation på
Energistyrelsens hjemmeside og på www.statenstilskudspuljer.dk. Ansøgere kan løbende søge om
prækvalifikation inden for tilskudsperioden.
Stk. 2.
Ansøgning skal indsendes digitalt på en ansøgningsblanket udarbejdet af Energistyrelsen
sammen med de i § 7 påkrævede dokumenter via den ansøgningsportal, som offentliggøres på
Energistyrelsens hjemmeside og på www.statens-tilskudspuljer.dk.
§ 7.
Ansøgning om prækvalifikation skal vedlægges følgende:
1) Standardkontrakt, som energitjenesteleverandøren vil bruge over for varmekunden, med
oplysning om vilkår for udtrædelse, fakturering, minimumsafregning, elafregning, el-
leverandør, oplysning om at kontrakten mellem energitjenesteleverandøren og varmekunden
indgås med forbehold for Energistyrelsens tilsagn om tilskud samt mulighed for ændring af
kontraktvilkårene i kontraktperioden.
2) Seneste årsregnskab.
3) Eventuelle aftaler med investorer.
4) Eventuelle rabataftaler, mængderabataftaler, oplysninger om forventede
tilbagekrediteringer eller lignende.
5) Oplysninger om referenceprojekter vedrørende installation af individuelle varmepumper.
6) Virksomhedens vedtægter, konsortieaftaler eller andre aftaler med installatører og
underleverandører, der klart fordeler ansvaret mellem ansøger og installatører eller
underleverandører.
Stk. 2.
Energitjenesteleverandøren skal forud for afgivelsen af de i stk. 1 nævnte dokumenter
orientere de registrerede, hvis personoplysninger indgår heri, om videregivelsen til
Energistyrelsen. Energitjenesteleverandørens forpligtelse til at orientere de registrerede gælder
endvidere de oplysninger og den dokumentation, som videregives til Energistyrelsen i medfør af §
23, stk. 3.
Kapitel 4
Afgørelse om prækvalifikation
§ 8.
Energistyrelsen træffer på baggrund af de indkomne ansøgninger afgørelse om, hvorvidt
betingelserne for prækvalifikation er opfyldt, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Det er en betingelse, at energitjenesteleverandøren, jf. dog § 9:
1) er organiseret til at håndtere både installation, service og administration af varmepumpen
og forholdet til varmekunden,
2) enten selv har rådighed over den fornødne kapital eller har indgået aftale med en investor til
at kunne installere minimum 100 varmepumper,
3) har erfaring med installation og service af husstandsvarmepumper,
4) som minimum kan tilbyde abonnementsløsninger i én region,
5) ved installation af varmepumpe samtidigt installerer en hovedmåler til elafregning,
6) skal have ejerskabet af varmepumpen i minimum 10 år, jf. dog § 22, og skal varetage indkøb,
installation, drift, vedligeholdelse samt levering af varme, og
7) tilbyder en prisstruktur opdelt i:
a) Prisen på varmekundens abonnement angivet i kr. pr. år.
b) Afregning per kWh leveret varme.
c) Varmekundens engangsbetaling på installationstidspunktet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 3.
Afgørelse efter stk. 1 fremsendes via den ansøgningsportal, som tilgængeliggøres på
Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 4.
Energistyrelsen offentliggør listen over prækvalificerede energitjenesteleverandører på
Energistyrelsens hjemmeside, efterhånden som de godkendes.
§ 9.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår i afgørelse om prækvalifikation efter § 8,
stk. 1, herunder fravige de i § 8, stk. 2, nr. 1-7, angivne betingelser, hvis særlige forhold taler
herfor.
§ 10.
Sker der væsentlige ændringer i de forudsætninger, der lå til grund for afgørelsen om
prækvalifikation, hvorefter energitjenesteleverandøren ikke længere opfylder betingelserne i
kapitel 4, kan Energistyrelsen træffe afgørelse om bortfald af prækvalifikation, og
energitjenesteleverandøren vil blive fjernet fra listen over prækvalificerede
energitjenesteleverandører, jf. § 8, stk. 4.
Kapitel 5
Ansøgning om tilsagn om tilskud
§ 11.
Energistyrelsen kan efter ansøgning fra en prækvalificeret energitjenesteleverandør
træffe afgørelse om tilsagn om tilskud efter denne bekendtgørelse. Tilskudsbeløbet opgøres på
baggrund af det forventede antal installerede varmepumper og de støtteberettigede
omkostninger, jf. §§ 4 og 5.
Stk. 2.
Ansøgning om tilsagn om tilskud udarbejdes af energitjenesteleverandøren på baggrund
af et projekt, hvor der gennemføres installationer af en varmepumpe hos en eller flere
varmekunder mod skrotning af deres olie-, træpille- eller gasfyr uden for områder, der er
besluttet udlagt til fjernvarme.
Stk. 3.
Ansøgning om tilsagn om tilskud skal indsendes digitalt på en ansøgningsblanket
udarbejdet af Energistyrelsen via den ansøgningsportal, som offentliggøres på Energistyrelsens
hjemmeside og på www.statens-tilskudspuljer.dk.
Stk. 4.
Energistyrelsen skal have modtaget energitjenesteleverandørens ansøgning om tilsagn,
jf. stk. 3, og vedhæftede underskrevne kontrakter, som er indgået med en eller flere varmekunder
med forbehold for Energistyrelsens tilsagn om tilskud, inden den 1. december i det kalenderår,
hvorfra der søges tilskud. I 2022 skal ansøgningen om tilsagn, jf. stk. 3, og vedhæftede
underskrevne kontrakter, som er indgået med en eller flere varmekunder med forbehold for
Energistyrelsens tilsagn om tilskud, inden den 13. december 2022.
Stk. 5.
Tilskud kan ydes inden for den bevillingsmæssige ramme afsat på finansloven.
§ 12.
Energistyrelsens prioritering af ansøgninger sker efter først til mølle-princippet og
behandles i den rækkefølge, som de kommer i, hvorefter Energistyrelsen vil meddele tilsagn om
tilskud inden for de midler, der er til rådighed for hvert af årene i tilskudsperioden samt afslag på
de resterende ansøgninger, jf. § 11, stk. 5.
Stk. 2.
Såfremt en eller flere regioner ikke udnytter de tilskudsmidler, som forlods er reserveret
til dem, jf. § 5, stk. 4, og de 75 pct. af tilskudsmidlerne er opbrugt, jf. § 5, stk. 4, kan
energitjenesteleverandører med projekter i de andre regioner ansøge om tilsagn om tilskud og om
at få del af de uudnyttede reserverede tilskudsmidler inden den 1. november i det år, hvor
tilskudsmidlerne skal tildeles. Energistyrelsen vil meddele energitjenesteleverandørerne om
ovennævnte og indkalde til ansøgninger om tilsagn om tilskud. Energistyrelsen vil prioritere og
behandle de indsendte ansøgninger efter først til mølle-princippet og meddele tilsagn om tilskud
inden for de midler, der er til rådighed, samt afslag på de resterende ansøgninger, jf. § 11, stk. 5.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
§ 13.
Ansøger skal erklære, at de oplysninger, der er fremsendt med ansøgningen, er korrekte.
Kapitel 6
Afgørelse om tilsagn om tilskud
§ 14.
Energistyrelsen vurderer de indkomne ansøgninger og træffer afgørelse om, hvorvidt
betingelserne for at få tilsagn er opfyldt, jf. §§ 6-13 og § 14, stk. 2-4.
Stk. 2.
Det er en betingelse, at:
1) ansøger ikke har modtaget et krav om tilbagebetaling af støtte ydet af den samme
medlemsstat, som Europa-Kommissionen ved en tidligere afgørelse har erklæret ulovlig og
uforenelig med det indre marked, som ikke er fuldt ud efterkommet,
2) ansøger ikke er kriseramt, jf. § 3, nr. 6, og afgiver tro- og loveerklæring herom,
3) indkøb ikke er gennemført, og arbejdet på projektet ikke er påbegyndt, førend
Energistyrelsen har meddelt tilsagn om tilskud, jf. § 3, nr. 1. Energitjenesteleverandører kan
indgå en ikke-bindende aftale med sin leverandør af varmepumper om køb af et parti
varmepumper samt hovedmålere, betinget af, at energitjenesteleverandøren opnår tilsagn om
tilskud,
4) varmepumpen ikke ville være blevet installeret uden tilskud efter denne bekendtgørelse,
5) varmepumpen er eldrevet og anvender en vedvarende energikilde, herunder luft-til-vand-
og væske-til-vand varmepumper,
6) varmepumpen erstatter et eksisterende olie-, træpille- eller gasfyr til bygningsopvarmning
hos varmekunden,
7) varmekundens olie-, træpille- eller gasfyr skrottes,
8) varmepumpen installeres i en bygning, som befinder sig uden for områder, der er besluttet
udlagt til fjernvarme,
9) kontrakter mellem energitjenesteleverandøren og varmekunden indgås med forbehold for
Energistyrelsens tilsagn om tilskud,
10) tilskudsbeløbet anvendes til nedsættelse af varmekundens engangsbetaling til
energitjenesteleverandøren ved installation af varmepumpen,
11) varmekundens engangsbetaling til energitjenesteleverandøren, ved installation af
varmepumpen, fremgår af kontrakten både inklusiv og eksklusiv indregning af tilskud,
12) varmepumpen ikke installeres i en bygning ejet af energitjenesteleverandøren eller dennes
koncernforbundne selskab, og
13) installation af varmepumpen skal udføres og faktureres af en VE-montør- eller VE-
installatørvirksomhed, der er godkendt efter VE-godkendelsesordningen til montering og
installation af varmepumper, jf. bekendtgørelse om godkendelsesordning for virksomheder der
monterer små vedvarende energianlæg.
Stk. 3.
Afgørelse efter stk. 1 fremsendes via den ansøgningsportal, som tilgængeliggøres på
Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud, herunder frister for
indkøb og installation, drift, vedligeholdelse, levering af varme hos varmekunden, varighed af
ejerskab, varighed af drift, frist for afslutning af installationen samt frist for ansøgning om
udbetaling m.v.
§ 15.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig ansøgning godkende, at et tilsagn om et
projekt ændres, selvom projektet er igangsat, men ikke er afsluttet. Ved vurderingen af denne
ansøgning lægges vægt på, at projektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige
projektansøgning, at væsentlige dele af projektet er gennemført, herunder at væsentlige dele af
installationer, kontrakter m.v. er gennemført, eller at en fuldstændig gennemførelse ville være
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
forbundet med betydelige vanskeligheder, og det oprindelige projekts målsætning om
energieffektivisering helt eller delvist vil kunne gennemføres. Energistyrelsen kan i den
forbindelse nedjustere det tilskudsbeløb, der følger af det oprindelige tilsagn.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et tilsagn om et projekt, jf. stk. 1, skal være modtaget i
Energistyrelsen inden rimelig tid før den dato, hvor projektet senest skal være afsluttet.
Kapitel 7
Udbetaling af tilskud
§ 16.
Energistyrelsen træffer efter ansøgning fra en energitjenesteleverandør afgørelse om
udbetaling af tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indsendes digitalt på en ansøgningsblanket
udarbejdet af Energistyrelsen via den ansøgningsportal, som offentliggøres på Energistyrelsens
hjemmeside.
Stk. 3.
Energistyrelsen skal have modtaget ansøgningen om udbetaling af tilskud senest 120
dage efter projektets slutdato, hvor energitjenesteleverandøren har installeret den sidste
varmepumpe, der er omfattet af tilsagnet.
Stk. 4.
Hvis ansøgning om udbetaling, jf. stk. 3, ikke er indgivet rettidigt, kan Energistyrelsen
træffe afgørelse om, at tilsagnet bortfalder helt eller delvist, jf. § 24, stk. 1, nr. 4.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan efter en begrundet ansøgning i særlige tilfælde forlænge fristen for
ansøgningen om udbetaling af tilskud, jf. § 16, stk. 3. Forlængelse kan dog kun ske, hvis projektet
er påbegyndt, samt ansøgningen har være forbundet med betydelige vanskeligheder eller force
majeure-lignende hændelser.
Stk. 6.
Afgørelse efter stk. 1 fremsendes via den ansøgningsportal, som tilgængeliggøres på
Energistyrelsen hjemmeside.
§ 17.
Udbetaling af tilskud efter § 16, stk. 1, er betinget af, at:
1) energitjenesteleverandøren på udbetalingstidspunktet fortsat opfylder betingelserne for
prækvalifikation,
2) det dokumenteres, at indkøb og installation er gennemført i overensstemmelse med
Energistyrelsens tilsagn samt øvrige fastsatte vilkår,
3) det dokumenteres, at installation er udført og faktureret af en VE-montør- eller VE-
installatørvirksomhed, der er godkendt efter VE-godkendelsesordningen til henholdsvis
montering og installation af varmepumper, jf. bekendtgørelse om en godkendelsesordning for
virksomheder der monterer små vedvarende energianlæg,
4) det dokumenteres, at olie-, træpille- eller gasfyret på varmekundens adresse er skrottet og
erstattet af en varmepumpe,
5) støtteberettigede aktiviteter er udført eller leveret af en momsregistreret virksomhed, jf. dog
stk. 2 og
6) energitjenesteleverandøren har indsendt en opgørelse over betalte støtteberettigede
omkostninger, jf. § 4, dokumentation for betalingen og et projektregnskab rettidigt til
Energistyrelsen.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 1, nr. 5, når de støtteberettigede aktiviteter
er momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
§ 18.
Det endelige tilskud beregnes på baggrund af de faktisk afholdte støtteberettigede
omkostninger.
Stk. 2.
Tilskuddet udbetales per installeret varmepumpe, jf. § 20, stk. 1, nr. 5.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 3.
Såfremt det i tilsagnet opgjorte tilskudsbeløb, jf. § 11, stk. 1 for skrotning af olie-, eller
gasfyr, overstiger 45 pct. af de faktisk afholdte støtteberettigede omkostninger, nedjusteres
tilskuddet således, at den tilladte støtteintensitet på 45 pct. af de støtteberettigede omkostninger
ikke overskrides, jf. § 5, stk. 1.
Stk. 4.
Såfremt det i tilsagnet opgjorte tilskudsbeløb, jf. § 11, stk. 1 for skrotning af træpillefyr,
overstiger 30 pct. af de faktisk afholdte støtteberettigede omkostninger, nedjusteres tilskuddet
således, at den tilladte støtteintensitet på 30 pct. af de støtteberettigede omkostninger ikke
overskrides, jf. § 5, stk. 1.
Stk. 5.
Såfremt de faktisk afholdte støtteberettigede omkostninger overstiger det i tilsagnet
opgjorte tilskudsbeløb, jf. § 11, stk. 1, fastholdes tilskuddet således, at støttebeløbet svarer til det i
tilsagnet angivne.
§ 19.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab for projektet
med oplysninger om størrelsen af de afholdte og betalte støtteberettigede omkostninger.
Regnskabet skal være underskrevet af den tegningsberettigede for energitjenesteleverandøren og
ledsaget af en liste over regnskabsbilag, jf. § 20.
Stk. 2.
Hver gang det ansøgte tilskudsbeløb medfører, at det samlede tilskudsbeløb for
energitjenesteleverandørens tilskudsberettigede projekter i hele tilskudsperioden udgør mindre
end 1 mio. kr., skal regnskabet vedlægges en kopi af regnskabsbilagene vedrørende de
støtteberettigede omkostninger.
Stk. 3.
Hver gang det ansøgte tilskudsbeløb medfører, at det samlede tilskudsbeløb for
energitjenesteleverandørens tilskudsberettigede projekter i hele tilskudsperioden overstiger 1
mio. kr., skal regnskabet revideres i overensstemmelse med revisorinstruks udarbejdet af
Energistyrelsen.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan bestemme, at oplysningerne i udbetalingsansøgningen og regnskabet
bekræftes af en godkendt revisor, herunder at regnskabet ledsages af en revisorerklæring.
§ 20.
Energitjenesteleverandøren skal påføre regnskabsbilaget følgende oplysninger:
1) Navn og CVR-nr. på den virksomhed, hvor varmepumpen er indkøbt.
2) Fakturadatoen.
3) Start- og slutdatoen for installering af varmepumpen hos varmekunden.
4) Den eller de adresser installationerne vedrører.
5) Varmekundens bekræftelse af, at varmepumpen er installeret, og olie-, træpille- eller
gasfyret er skrottet.
Stk. 2.
Dækker et regnskabsbilag både over støtteberettigede og ikke-støtteberettigede
omkostninger, skal det klart fremgå, hvilke omkostninger, der er de støtteberettigede
omkostninger.
Stk. 3.
Energistyrelsen skal på forlangende have forevist originale regnskabsbilag.
§ 21.
Tilskuddet udbetales til energitjenesteleverandørens NemKonto.
Kapitel 8
Overdragelse af rettigheder
§ 22.
Energitjenesteleverandøren kan efter projektets afslutning overdrage ejerskabet af en
varmepumpe til en anden virksomhed efter forudgående aftale med Energistyrelsen.
Stk. 2.
Energitjenesteleverandøren kan ikke overdrage sine rettigheder og pligter vedrørende et
tilskud til et projekt til anden virksomhed uden Energistyrelsens skriftlige samtykke.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 3.
Energitjenesteleverandøren kan inden kontraktperiodens afslutning overdrage
ejerskabet af varmepumpen til varmekunden, såfremt varmekunden ønsker at overtage
ejerskabet.
Stk. 4.
Varmekunden skal have mulighed for at udtræde af abonnementsaftalen under vilkår,
der fremgår af kontrakten mellem energitjenesteleverandøren og varmekunden.
Kapitel 9
Kontrol og oplysningsforpligtelser
§ 23.
Energistyrelsen fører kontrol med overholdelse af bestemmelserne i denne
bekendtgørelse.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om
udbetaling og afsluttede sager om tilskud.
Stk. 3.
Enhver energitjenesteleverandør er forpligtet til, efter anmodning fra Energistyrelsen, at
tilvejebringe oplysninger og dokumentation til brug for vurderingen af ansøgningen om tilsagn,
ansøgningen om udbetaling af tilskud og indholdet af aftalegrundlaget mellem
energitjenesteleverandøren og varmekunden. Energitjenesteleverandøren er endvidere forpligtet
til at tilvejebringe oplysninger og dokumentation til brug for vurderingen af forudsætningerne,
der er lagt vægt på ved prækvalifikation samt til brug for Energistyrelsens generelle tilsynsførelse
og kontrol efter denne bekendtgørelse. Energistyrelsen kan endvidere kræve, at oplysningerne
bekræftes af en uafhængig ekspert.
Stk. 4.
Energitjenesteleverandøren skal gøre Energistyrelsen opmærksom på virksomhedens
ændrede forhold, der kan være af betydning for prækvalifikation, meddelelse af tilsagn eller
udbetaling af tilskud.
Kapitel 10
Bortfald og tilbagebetaling af tilskud
§ 24.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om helt eller delvist bortfald af tilsagn om tilskud
eller helt eller delvist tilbagebetaling af tilskud, hvis:
1) energitjenesteleverandøren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har
fortiet oplysninger af betydning for sagens afgørelse,
2) betingelserne for tilsagn om tilskud eller udbetaling af tilskud eller vilkår i tilsagnet ikke er
opfyldte,
3) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet, med mindre der er opnået tilladelse
hertil, jf. § 15, stk. 1,
4) den i tilsagnet fastsatte frist for installationens gennemførelse og indsendelse af
udbetalingsanmodning overskrides, jf. dog § 16, stk. 5, eller
5) tilskudsmodtager undlader at afgive oplysninger, der har betydning for udbetaling af
tilskuddet, på anmodning fra Energistyrelsen.
Stk. 2.
Hvis tilskud er udbetalt i henhold til tilsagn, der helt eller delvist er bortfaldet i medfør af
stk. 1, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i henhold til de i § 24, stk. 1, nr. 1-5 opregnede
tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskuddet skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det
skyldige beløb ikke rettidigt, tillægges renter efter forfaldsdagen, svarende til den rente der er
fastsat i § 5 i renteloven.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3022894_0009.png
§ 25.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller delvist,
hvis tildeling af tilskud er sket i strid med den generelle gruppefritagelsesforordning.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i
overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Kapitel 11
Klageadgang og straf
§ 26.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed end Energiklagenævnet.
Stk. 2.
Klagen skal sendes skriftligt til Energiklagenævnet inden for 4 uger fra meddelelse om
afgørelse.
§ 27.
Med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den
energitjenesteleverandør, der afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i forbindelse med:
1) ansøgning om tilskud, jf. §§ 11-15,
2) ansøgning om udbetaling af tilskud, jf. §§ 16-20,
3) Energistyrelsens anmodning om afgivelse af yderligere oplysninger efter § 23, stk. 3, eller
4) Energitjenesteleverandørens underretningspligt, jf. § 23, stk. 4.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 12
Ikrafttræden
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
9. december 2022.21. maj 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
1494712
af
0624.
decembermaj
2022 om tilskud til individuelle
varmepumper ved skrotning af olie- eller gasfyr (Skrotningsordningen) ophæves.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen
nr. 1494 af 6. december 2022
finder dog anvendelse for ansøgninger
om prækvalifikation, afgørelser om prækvalifikation og ansøgninger om tilsagn om tilskud og
afgørelser om tilsagn om tilskud, der er meddelt i henhold til den nævnte bekendtgørelse.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 853 af 10. juni 2020 om tilskud til individuelle varmepumper ved
skrotning af oliefyr finder anvendelse for ansøgninger om prækvalifikation modtaget og
afgørelser om prækvalifikation, der er meddelt i henhold til den nævnte bekendtgørelse inden den
1. oktober 2020, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 1415 af 29. september 2020 om tilskud til individuelle varmepumper
ved skrotning af olie- eller gasfyr finder anvendelse for ansøgninger om prækvalifikation,
afgørelser om prækvalifikation og ansøgninger om tilsagn om tilskud og afgørelser om tilsagn om
tilskud, der er meddelt i henhold til den nævnte bekendtgørelse.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den
6. december 2022
Lars AagaardDan Jørgensen
/
Iben Møller SøndergårdStine Leth Rasmussen
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om
ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som senest ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af 5. juni 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 158, side 125, og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 202318/2413001/EU af 181.
oktoberdecember
202318 om
ændring af direktiv (EU)
1)
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 260: Orientering om afsluttet høring og ikrafttrædelse af ny bekendtgørelse for Skrotningsordningen , fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3022894_0010.png
2018/2001, forordning (EU) 2018/1999 og direktiv 98/70/EF for så vidt angår fremme af energi fra vedvarende
energikilder og om ophævelse af Rådets direktiv (EU) 2015/652. fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 82.
Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).