Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 256
Offentligt
3022618_0001.png
Danmarks klimalov og fremtidige ambitioner
mål, indsatser og udsyn
Dilemmaer og perspektiver fra
rundbordssamtaler
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Industri og CONCITO´s klimakonference d. 25. oktober 2024
3022618_0002.png
Refleksioner fra rundbordssamtaler
Erfaringer med klimaloven
Hvad har vi lært? … vi har fået masser af klimapolitik!
Udvikling i klimamankoen for at opfylde 2030-målsætningen
Mio. ton CO2e
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
18,4
19,9
Klimamanko i
2030
Hvad har det givet af overvejelser?
Understøttes implementering tilstrækkeligt?
Skal det faglige og politiske rum defineres skarpere?
Får vi de rigtige, langsigtede løsninger i spil?
Håndterer vi usikkerheder optimalt?
Er processen for vurdering af fremdrift
hensigtsmæssig og brugbar?
Er EU’s store betydning tilstrækkeligt reflekteret?
Fokuserer vi tilstrækkeligt på de mange indsatser,
der er brug for ud over det territorielle mål?
11,8
10,1
5,4
1,9
Skøn ved
Aftale om
klimalov
KF20
KF21
KF22
KF23
KF24
1,5
Skøn efter
politiske
aftaler*
Anm.: *Mankoen under byrdefordelingsaftalen er angivet inklusiv den partielt skønnede effekt af
diesel- og vejafgift fra Aftale om deludmøntning af Grøn Fond.
Kilde: Klimaprogram 2024, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Industri og CONCITO´s klimakonference d. 25. oktober 2024
3022618_0003.png
Refleksioner fra rundbordssamtaler
Scope for klimaloven 3.0
Hovedformål er vigtigt
§ 1 stk.1. Formålet med denne lov er, at Danmark
skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030
med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990, og at
Danmark opnår at være et klimaneutralt samfund i
senest 2050 med Parisaftalens målsætning om at
begrænse den globale temperaturstigning til 1,5
grader celsius for øje.
Klimaloven og klimamålene skal skabe
rammer for og incitamenter til klimahandling.
Foregangsland
hvad betyder det?
- Reducere egne udledninger
-
Bidrage med viden, ressourcer og løsninger
- Tage ansvar for udledninger globalt
Klimaindsatsen vil ske i samspil med andre
politikområder
Er delvist afspejlet i lovens guidende
principper.
Inkluderer dog også natur, biodiversitet,
arealanvendelse m.v.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Industri og CONCITO´s klimakonference d. 25. oktober 2024
3022618_0004.png
Refleksioner fra rundbordssamtaler
Hovedelementer: klimamål, pejlemærker og
indsatser (1)
Fastlæggelsen af et territorielt klimamål
Punktmål, gennemsnitsmål, budgetmål?
Koblingen mellem 2035-, 2045- og 2050-mål
Hvordan håndteres usikkerheder?
Hvordan håndteres samspillet med andre politikområder?
Hvordan understøttes samspil med EU’s ambitiøse klimamål og regulering & det globale?
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Industri og CONCITO´s klimakonference d. 25. oktober 2024
3022618_0005.png
Refleksioner fra rundbordssamtaler
Hovedelementer: klimamål, pejlemærker og
indsatser (2)
Håndtering af det globale klimaaftryk
Pejlemærker kunne være:
Forbrug
Offentlige indkøb
International transport
Hvad kan drive yderligere handling?
Vigtige indsatsområder kunne inkludere
Danmarks globale fodaftryk
Danmarks bidrag til EU’s dekarbonisering
Danmarks bidrag til den globale omstilling
Understøttelse af erhvervslivets klimaindsats i hele
værdikæden
Hvordan får vi alle med?
Få borgere og
virksomheder med
Styrket samtale om
konsekvenser og
muligheder
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Industri og CONCITO´s klimakonference d. 25. oktober 2024
3022618_0006.png
Refleksioner fra rundbordssamtaler
Klimalovens årshjul og
produkter
Behov for:
Konstruktiv vekselvirkning mellem
regeringens klimafremskrivninger og
Klimarådets produkter
Februar
Anbefalinger
fra Klimarådet
December
Redegørelse for
klimaeffekter i
Folketinget
April
Årshjul for
klimaloven
Klimastatus og
-fremskrivning
Håndtere usikkerheder fra både
policyeffekter, teknologisk udvikling
og ny viden
Understøtte at vi går fra primært at
tale om tal til at tale om politik, tiltag
og handling
Finanslovs-
proces
September
Klimaminister
fremlægger
klimaprogram