Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 255
Offentligt
3022543_0001.png
Den europæiske klimalov
og perspektiverne for Danmark
15. maj 2025
Jette Bredahl Jacobsen,
næstformand
European Scientific Advisory Board on Climate Change
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022543_0002.png
EU’s klimalov fra 2021
Løbende mål for netto-udledninger
System til at monitorere fremdrift
Bindende for alle medlemslande og
sektorer i økonomien
Større fokus på tilpasning til
klimaforandringerne
Nyt europæisk klimaråd
Efter forslag fra Kommissionen, der skal tage
rådgivning fra det europæiske klimaråd i betragtning
3
Klimamål
2030
2040
2050
Efter 2050
-55 pct. (vs. 1990)
?
Nettonul
Nettonegativ
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022543_0003.png
Det europæiske klimaråd:
The European Scientific Advisory Board on Climate Change
Etableret i 2021 i regi af den europæiske klimalov
15 uafhængige videnskablige eksperter, der dækker en bred vifte af relevante
videnskablige discipliner
En uafhængig institution, der i EU bidrager med videnskablig viden, ekspertise
og rådgivning relateret til klimaforandringerne
Evaluerer klimapolitik og identificerer tiltag og muligheder for at opfylde EU’s
klimamål
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022543_0004.png
Medlemmer af det europæiske klimaråd
16/05/2025
ttps://climate-advisory-board.europa.eu
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022543_0005.png
Vores analyse af EU’s 2040-mål
Den fysiske grænse
Begræns global opvarmning til 1,5°C
‘Fair share’
Lighed pr. indbygger
‘Forureneren betaler’
Historisk ansvar
Betalingsevne
Mulige veje
Udgangspunkt: Mere end 1000 scenarier
Filter: Realitetstjek baseret on geofysiske
teknoligiske og socio-kulturelle grænser
7 tilbageværende scenarier
Høj indenlandsk
ambition som
minimum
Op til -95 pct. i 2040 muligt for EU
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022543_0006.png
Vores anbefaling: 90-95 pct. reduktion i 2040
+ For at lukke ‘fairness gabet’:
Ekstra klimaindsats uden for EU
Netto-negative udledninger efter 2050
7
Source:
ESABCC (2023),
Scientific advice for the determination of an EU-wide 2040 climate target and a greenhouse gas budget for 2030-2050
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022543_0007.png
Sammenligning:
Den danske og den europæiske klimalov
EU
Klimaneutralitet i 2050
2030-mål
Andre delmål
Måldesign
Guidende principper for klimapolitikken
Etablerer en uafhængig, rådgivende institution
Regler for monitorering af fremdrift
Omfatter tilpasning
* Den danske regering ønsker at fremrykke klimaneutralitet til 2045.
Danmark
Ja*
Ja (70 pct.)
Ja (hvert 5. år)
3-årige gennemsnit
Ja
Ja (Klimarådet)
Ja
Nej
Ja
Ja (55 pct.)
Ja (hvert 10. år)
1-årige punktmål
Ja
Ja (ESABCC)
Ja
Ja
8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022543_0008.png
Nationale klimamål i medlemslandene
Fordele
Viser vejen for de fælles mål i EU
Kan blive brugt som løftestang i klimaforhandlingerne i EU
Driver innovation af ny national politik, som kan blive kopieret i EU
Nationale politiktiltag kan bedre tage hånd om de mange lokale
synergieffekter
Ulemper
Ikke omkostningseffektivt i et europæisk perspektiv
Risiko for kulstoflækage internt I EU
9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022543_0009.png
Tak for opmærksomheden
[email protected]
https://climate-advisory-board.europa.eu