Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 255
Offentligt
3022540_0001.png
Input til genbesøg af klimaloven
Oplæg i Folketinget d. 15. maj 2025
Peter Møllgaard, forperson i Klimarådet
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022540_0002.png
Genbesøget af klimaloven i 2025 skal sikre …
1.
Ambitiøse mål for 2035 og 2050
2.
Mekanisme til tidlig handling,
fx gennem
flerårige budgetmål
3.
Årshjul og monitorering,
som understøtter
implementering
4.
Styrke den globale klimaindsats
gennem
pejlemærker og målbare indikatorer for forbruget
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022540_0003.png
Hvad skal målet være i 2035?
Mio. ton CO
2
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2025
-5
-10
-15
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet 2024 og Klimarådet.
3
Klimarådet har undersøgt
2035-mål på 80, 85 og 90 pct.
Argumenter for mål på mere
end 80 pct.:
70 pct.
80 pct.
o
Klimaets tilstand
o
Foregangsland
85 pct.
100 pct.
90 pct.
o
Klimaneutralitet
2050
2030
2035
2040
2045
110 pct.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022540_0004.png
Der er fordele og ulemper for samfundet ved højere 2035-mål
Samfundsmæssige hensyn
Fordele
Mulighed for mere natur og miljøgevinster
Mulighed for grøn erhvervsudvikling
Ulemper
Tekniske omkostninger
Tab af produktionsværdi i visse brancher
Samfundsværdi
Fair omstilling
Højere mål kan skabe nye muligheder og
opleves mere retfærdigt i et globalt
klimaperspektiv
En hurtigere omstilling kan have større
konsekvenser, der af nogle kan opleves
som uretfærdige
Global effekt
Danmark som foregangsland
Risiko for drivhusgaslækage
Risiko for øget import af biomasse
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022540_0005.png
Skal 2035-målet formuleres som et budgetmål?
Klimarådet har anbefalet
femårige budgetmål
Fordele:
o
Tidlige reduktioner
o
Tiltag med varig effekt
o
Tilfældige udsving i
enkeltår får mindre
betydning
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022540_0006.png
Danmarks globale indsats skal styrkes i klimaloven
Pejlemærker for forbrug og
offentlige indkøb med
målbare indikatorer
Ny arkitektur: Langsigtet
global strategi hvert femte
år med:
o
Pejlemærker
o
Indikatorer
o
Indsatsområder
Mål for international
transport i 2050
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 255: Materiale fra høring om revision af klimaloven den 15. maj 2025
3022540_0007.png
TAK for ordet!