Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 251
Offentligt
3018910_0001.png
HØRINGSNOTAT om ændring af
drivhusgasfortrængningsbekendtgørelsen og
håndbogsbekendtgørelsen
Kontor/afdeling
Brint og grønne
brændstoffer
Dato
XX. maj 2025
J nr.
2025-2183
/pwi
Høringsnotat vedrørende forslag til ændring af bekendtgørelse om reduktion
af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og
bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af
drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025)
Forslag til ændring af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra
transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om
dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025)
blev sendt i høring den 25. marts 2025 med frist for afgivelse af høringssvar den
22. april 2025.
Der er modtaget i alt 19 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 14 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelserne:
- Drivkraft Danmark
- Brintbranchen
- Crossbridge Energy
- Everfuel
- Hy24
- Green Power Denmark
- DAKA
- Landbrug & Fødevarer
- FSR–danske revisorer
- Dansk Industri
- Dansk erhverv
- European Energy
- Arcadia
- DAKOFO
Følgende fem høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet
til bekendtgørelserne eller, at de ikke ønsker at afgive bemærkninger:
- Erhvervsflyvningens sammenslutning
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0002.png
-
-
-
-
Folketingets Rigsrevision
Dansk Arbejdsgiverforening
Klima og Byudvikling, Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns
Kommune
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI,
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet takker for den store interesse fra
høringsparterne og de udførlige høringssvar og bemærker, at Drivkraft Danmark
støtter præciseringerne i håndbogen, og at Dansk Industri, som udgangspunkt,
støtter den nationale implementering af VE III-direktivet, da overimplementering vil
øge omkostningerne for erhvervslivet.
Ministeriet bemærker også, at der er en række kritikpunkter fra flere af
høringsparterne. I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar blive gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert
emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om
høringssvarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses
på høringsportalen.dk.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1. Et højere ambitionsniveau for obligatorisk anvendelse af vedvarende
brændstoffer, der ikke er af biologisk oprindelse (PtX-brændstoffer).
Nr. 2. Indfasning af PtX-brændstoffer frem mod 2030 - trappemodel.
Nr. 3. Mål for anvendelsen af PtX-brændstoffer efter 2030.
Nr. 4. Anvendelse af støttede PtX-brændstoffer til brug for forpligtelsen i
bekendtgørelsens § 3, stk. 2.
Nr. 5. Kun avanceret biogas anvendt i transportsektoren bør kunne tælle med mod
forpligtelser i bekendtgørelsen.
Nr. 6. Medtælling af flybrændstof.
Nr. 7. Den maritime sektor bør kunne bidrage mod forpligtelsen i § 3, stk. 2, og
luffart bør kunne bidrage mod forpligtelserne i både § 3, stk. 1 og 2.
Nr. 8. Dobbelttælling.
Nr. 9. Anvendelse af de biobrændstoffer, der findes på VE III-direktivets bilag IX B.
Nr. 10. Er et 7 pct. CO2e-fortrængningskrav tilstrækkeligt?
Nr. 11. Bøder.
Nr. 12. ISAE 3000 standard.
Nr. 13. Konvertering af krav på 5,5 og 1 pct. til 5,1 og 0,9 pct.
Nr. 14. Overførelse af reduktionsoverskud til næste år.
Nr. 15. Forpligtelser i ReFuelEU Aviation-forordningen og FuelEU Maritime-
forordningen bør fremgå af bekendtgørelsen.
Nr. 16. Håndbogsbekendtgørelsen.
Ad nr. 1: Et højere ambitionsniveau for obligatorisk anvendelse af
vedvarende brændstoffer, der ikke er af biologisk oprindelse (PtX-
brændstoffer)
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0003.png
Drivkraft Danmark, Brintbranchen, Crossbridge Energy, Everfuel, Hy24,
Green Power Denmark, Dansk erhverv og European Energy
anfører generelt,
at der bør sættes et højere krav til anvendelsen af PtX-brændstoffer.
Virksomhederne udtrykker bekymring for holdbarheden af den danske produktion
af PtX-brændstoffer og anfører bl.a., at den foreslåede lovgivning på området er i
modstrid med tidligere udmeldinger fra regeringen om, at produktionen af PtX-
brændstoffer i Danmark skal styrkes. Virksomhederne anfører endvidere, at de
mener, at et mere ambitiøst mål ikke vil have nævneværdige omkostninger for
erhvervslivet, staten eller slutbrugeren.
Brintbranchen, Everfuel
og
Hy24
foreslår,
at kravet om anvendelse af PtX-brændstoffer forhøjes fra 0,9 pct. til 5 pct.
European Energy
anbefaler, at der fastsættes en forpligtelse for søfarten til
anvendelse af mindst 1,2 pct. PtX-brændstoffer i søfarten.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal bemærke, at man ved implementeringen af
transportbestemmelserne i VE III-direktivet har lagt vægt på at foretage
implementeringen så omkostningseffektiv som muligt for erhvervslivet og private
borgere.
Generelt bemærkes, at den mest omkostningseffektive grønne omstilling som
udgangspunkt fås ved en teknologineutral tilgang. Reguleringen fra EU tillader, at
brændstofleverandørerne kan leve op til kravene i VE III-direktivet udelukkende ved
brug af PtX, hvis de finder det er rentabelt ift. alternativerne. Kravet til avancerede
biobrændstoffer og PtX-brændstoffer udelukker således ikke PtX-brændstoffer fra
opfyldelsen. Et højere krav til brug af PtX-brændstoffer end angivet i VE III-
direktivet kan dermed øge brændstofleverandørernes omkostninger og dermed
prisen på brændstoffer til virksomheder og borgere.
Ministeriet har endvidere vurderet, at det vil være forbundet med omkostninger for
søfarten, såfremt der fastsættes en forpligtelse til anvendelse af mindst 1,2 pct.
PtX-brændstoffer i søfarten, hvilket ikke harmonerer med intentionen om at gøre
implementeringen af VE III-direktivet omkostningseffektiv.
Opmærksomheden henledes samtidigt på, at grobunden for en øget forbrug og
produktion af PtX-brændstoffer ikke alene kommer fra VE III-direktivet, men af også
af de fælleseuropæiske forordninger ReFuelEU Aviation, som fastsætter krav til
anvendelsen af PtX-brændstoffer fra 2030 i luftfarten, og FuelEU Maritime som
tilskynder til brug af PtX-brændstoffer fra 2030 i søfarten. Trækket for produktionen
af PtX-brændstoffer skal derfor ses i lyset af disse tre lovkomplekser, som Danmark
alle har stemt for.
Det bemærkes endvidere, at regulering af efterspørgselssiden ikke sikrer en dansk
produktion af PtX-brændstoffer, da det,
i henhold til EU’s konkurrenceregler,
ikke er
muligt at stille krav om, at der kun kan anvendes danskproduceret PtX-
brændstoffer.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0004.png
Ad nr. 2: Indfasning af PtX-brændstoffer frem mod 2030 - trappemodel
Brintbranchen, Crossbridge Energy, Everfuel, Hy24, Green Power Denmark,
Dansk erhverv og European Energy
anbefaler generelt, at der skal indføres en
gradvis indfasning af PtX-brændstoffer frem mod 2030, og ikke kun et punktmål for
PtX-brændstoffer i 2030 og anfører, at projekter vil blive sat på pause som
konsekvens heraf. .
Dansk Industri
støtter ligeledes en trappemodel under
forudsætning af, at indfasningen kan ske uden at øge brændstofomkostningerne for
transportbranchen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal bemærke, at man ved implementeringen af transport-
bestemmelserne i VE III-direktivet har lagt vægt på at foretage implementeringen
så omkostningseffektiv som muligt for erhvervslivet og private borgere. Der
henvises i øvrigt til svaret vedr. nr.1 ovenfor.
Ad nr. 3: Mål for anvendelsen af PtX-brændstoffer efter 2030.
Drivkraft Danmark, Brintbranchen, Crossbridge Energy, Everfuel, Hy24,
Green Power Denmark og European Energy
bemærker generelt, at der er behov
for regulering, der rækker ud over år 2030.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er opmærksom på, at der i branchen er et ønske om langsigtede mål, og
at disse er en del af grundlaget for de investeringsbeslutninger m.v., der skal
foretages af aktørerne på markedet. Det skal bemærkes, at de omhandlede
bekendtgørelser i hovedsagen implementerer VE III-direktivet. Direktivet fastsætter
ikke konkrete mål for PtX-brændstoffer i transportsektoren for perioden efter 2030.
Da forpligtelserne i drivhusgasfortrængningsbekendtgørelsen i høj grad følger
forpligtelserne i VE III-direktivet, fastsættes der derfor ikke mål for anvendelse af
PtX-brændstoffer i transportsektoren efter 2030.
Det bemærkes endvidere, at der i ReFuelEU Aviation-forordningen, og i FuelEU
Maritime-forordningen til dels er krav til anvendelsen af PtX-brændstoffer i perioden
efter 2030 og frem til 2050.
Ad nr. 4: Anvendelse af støttede PtX-brændstoffer til brug for forpligtelsen i
bekendtgørelsens § 3, stk. 2.
Brintbranchen, Dansk Industri, Crossbridge Energy, Everfuel, Hy24, Green
Power Denmark, Dansk erhverv og European Energy
udtrykker utilfredshed
med, at støttede brændstoffer, særligt PtX-brændstoffer, skal anses for at have
samme drivhusgasemissioner som deres fossile pendant, og henviser til at
statsstøttereglerne opfattes anderledes i en række EU-lande og de derfor mener
statsstøttereglerne fejlfortolkes fra dansk side.
Ministeriets bemærkninger:
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0005.png
Ved nyudstedelsen af bekendtgørelsen indføres kravet i § 3, stk. 2, om, at i 2030
skal mindst 5,1 pct. af virksomhedens samlede årlige salg udgøres af avancerede
biobrændstoffer, avanceret biogas, vedvarende brændstoffer af ikkebiologisk
oprindelse eller brint som mellemprodukt.
Såfremt brændstofferne har modtaget driftsstøtte efter en national støtteordning vil
de skulle anses som havende samme drivhusgasemissioner som fossil energi.
Ministeriet kan oplyse, at der ikke er et forbud mod at anvende støttede
brændstoffer mod opfyldelse af transportmålene i VE III-direktivet. Dette er dog ikke
ensbetydende med, at der, uden at inddrage andre lovgivningsmæssige forhold,
kan anvendes støttede brændstoffer til opfyldelsen af forpligtelsen i
drivhusgasfortrængningsbekendtgørelsen.
EU’s statsstøtteregler
tilsiger, at
overkompensation ikke må finde sted. Såfremt muligheden for overkompensation
ikke reguleres andet steds, eksempelvis i udbudsbetingelserne for
støtteordningerne, er der risiko for, at anvendelsen af støttede brændstoffer mod
målene i § 3, stk. 2, vil kunne anses som overkompensation. Derudover vil de
støttede brændstoffer kunne opnå en konkurrencefordel ift. brændstoffer, der ikke
er støttede.
Ad nr. 5: Kun avanceret biogas fra transportsektoren bør kunne tælle med
mod forpligtelser i bekendtgørelsen.
Dansk Industri, Brintbranchen, Crossbridge Energy, Everfuel, Landbrug &
Fødevarer, DAKA og Hy24
udtrykker bekymring ved at lade biogas, der ikke
anvendes i transportsektoren tælle med i forpligtelserne i transportsektoren.
Crossbridge Energy spørger endvidere, om biogas injiceret i det danske
gassystem, men som ikke fysisk er leveret til transportsektoren, kan medregnes
som bidrag til søtransport og dermed ganges med en faktor 1,2.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal indledningsvist gøre opmærksom på, at muligheden for at lade
biogas, der ikke anvendes i transportsektoren, tælle med mod forpligtelser i
transportsektoren fremgår af VE III-direktivets artikel 25, stk. 2, litra b. Ministeriet
kan endvidere oplyse, at bestemmelsen foreslås indført i national lovgivning for at
sikre en omkostningseffektiv opfyldelse af forpligtelserne i VE III-direktivets
transportartikler. Bekendtgørelsens § 3, stk. 2, omhandler dog kun avanceret
biogas.
Ministeriet er opmærksom på risikoen for dobbelttælling, hvorfor man har
indskrevet i drivhusgasfortrængningsbekendtgørelsens § 3, stk. 5, at det er en
forudsætning for anvendelse af muligheden, at der ikke samtidigt gøres krav på
biogassen i andre sektorer eller af andre aktører.
Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 3, stk. 5, at biogas leveret til
gassystemet kan tælle med mod forpligtelser i transport. Ved transport forstås også
søtransport, jf. § 2, nr. 13, i lov om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0006.png
m.v. Dette indebærer, at al avanceret biogas der leveres til søtransport kan ganges
med en faktor 1,2, jf. § 3 a, stk. 1.Ad
nr. 6: Medtælling af flybrændstof.
Brintbranchen
havde helst set, at flybrændstof ikke kan tælle med, og spørger
derudover ind til om flybrændstof er en del af både nævner og tæller.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal bemærke, at man ved implementeringen af
transportbestemmelserne i VE III-direktivet har lagt vægt på at foretage
implementeringen så omkostningseffektiv som muligt for erhvervslivet og private
borgere. Ved at tillade, at brændstofleverandørener kan leve op til kravet med VE-
brændstoffer anvendt i luftfarten, øges mulighederne for at opfylde kravet der, hvor
det er billigst muligt.
Ministeriet skal oplyse, at flybrændstof skal medregnes i både tæller og nævner,
hvilket vil blive præciseret i håndbogens afsnit 2.4.
Ad nr. 7: Den maritime sektor bør kunne bidrage mod forpligtelsen i § 3, stk.
2, og luffart bør kunne bidrage mod forpligtelserne i både § 3, stk. 1 og 2.
Hy24
foreslår, at den maritime sektor inkluderes i anvendelsesområdet for
iblandingskravet i § 3, stk. 2, ligesom, at luftfart bør inkluderes i
anvendelsesområdet for både § 3, stk. 1 og 2.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal oplyse, at det af den foreslåede § 3, stk. 2, kun er luftfart, der er
undtaget for forpligtelsen. Den maritime sektor er således forpligtet til opfyldelse af
iblandingskravet i § 3, stk. 2.
Årsagen til at luftfart er undtaget forpligtelsen i både § 3, stk. 1 og 2, skyldes, at
disse forpligtelser hidrører fra ReFuelEU Aviation-forordningen, der er
totalharmoniseret. En totalharmonisering indebærer, at de enkelte medlemsstater,
som udgangspunkt, ikke kan fastsætte nationale krav til anvendelse af VE-
brændstoffer i luftfarten.
Ministeriet skal bemærke, at implementeringen af VE III-direktivet flugter med
regelsættet i ReFuelEU Aviation. Det betyder, at avancerede biobrændstoffer og
PtX-brændstoffer anvendt i luftfarten kan bidrage til målopfyldelsen via kreditter,
men ikke via krav.
Ad nr. 8: Dobbelttælling.
Crossbridge Energy
stiller sig undrende overfor, at ikke alle beregningsregler i VE
III-direktivet er medtaget i bekendtgørelsen, herunder dobbelttælling mod
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0007.png
forpligtelserne i bekendtgørelsens § 3. stk. 2, af brændstoffer på direktivets bilag
IX, der omhandler 2. generations biobrændstoffer og avancerede biobrændstoffer.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal bemærke, at de omtalte beregningsregler er gældende for
medlemsstaters indberetning til Kommissionen om opfyldelse af medlemsstaternes
forpligtelser i henhold til VE III-direktivet.
Medlemsstaterne er ikke forpligtet til at lade virksomhederne i medlemsstaterne
anvende de samme mertællingsregler, når virksomhederne skal opfylde deres
forpligtelser i henhold til bekendtgørelsen.
Det bemærkes endvidere, at når ministeriet skal foretage indberetning til
Kommissionen om Danmarks opfyldelse af VE III-direktivets
transportbestemmelser vil alle mertællingsregler blive anvendt, herunder
dobbelttælling mod målet i bekendtgørelsens § 3, stk. 2. Der vil derfor ikke være
tale om en overimplementering ved ikke at lade virksomheder dobbelttælle i forhold
til opfyldelse af forpligtelsen i § 3, stk. 2, jf. i øvrigt punkt 13.
Ad nr. 9: Anvendelsen af de biobrændstoffer, der findes på VE III-direktivets
bilag IX, del B.
DAKA
anfører, at Danmark har en relativ stor animalsk sektor, og at Danmark
derfor bør anmode Kommissionen om tilladelse til forhøjelse af loftet på 1,7 pct. for
anvendelse af råvarer på direktivets bilag IX, del B.
Crossbridge Energy
beder
om, at det klargøres om begrænsningen for anvendelsen af de biobrændstoffer, der
er på bilag IX, del B, også er gældende for luftfart og søtransport.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal bemærke, at det omhandlede loft på 1,7 pct. er gældende for
biobrændstoffer fra bilag IX, del B, uanset om råvareren oprinder fra Danmark eller
resten af verden. Det er derfor ikke tilstrækkeligt at basere en vurdering
udelukkende på potentialet for råvaren i den enkelte medlemsstat, da en vurdering
skal baseres på potentialet i hele verden. Det skal derudover bemærkes, at emnet
ikke er et tema for denne høring, hvorfor spørgsmålet ikke kommenteres yderligere.
Ministeriet skal endvidere bemærke, at det fremgår af bekendtgørelsens § 3 a, stk.
5, at begrænsningen på 1,7 pct. er gældende for de biobrændstoffer, der
produceres på basis af de råprodukter, der er opført i VE-direktivets, bilag IX, del B,
og som er leveret med henblik på opfyldelse af kravet i § 3, stk. 1. Da kravet i § 3,
stk. 1, ikke omfatter luftfart og søtransport, er disse to sektorer ikke omfattet af
begrænsningen. Det bemærkes endvidere, at der ikke er en begrænsning for
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0008.png
anvendelsen af de biobrændstoffer, der er omfattet af VE III-direktivets bilag IX, del
B, i ReFuelEU Aviation-forordningen og FuelEU Maritime-forordningen.
Ad nr. 10: Er et 7 pct. CO2e-fortrængningskrav tilstrækkeligt?
Landbrug & Fødevarer
anfører, at den danske implementering af VE III-direktivet
fastholder de gældende CO2-fortrængningssatser, hvormed der i 2030 skal opnås
en 7 pct. CO
2
e-fortrængning. Landbrug & Fødevarer ser derfor en risiko for, at
Danmark ikke når sine mål, medmindre CO2-fortrængningskravet forøges.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er opmærksom på, at det kan forekomme, at der er en manko mellem
det i bekendtgørelsen anførte CO2e-fortrængningskrav på 7 pct. i 2030 og VE III-
direktivets krav om et CO2e-fortrængningskrav på 14,5 pct. Ministeriet kan oplyse,
at mankoen hovedsageligt forventes indfriet med bidrag fra vedvarende elektricitet
leveret til transportsektoren, som drives af det stigende antal elbiler og den
vedvarende energiproduktion.
Ad nr. 11. Bøder.
Dansk Erhverv og Dansk industri
beder om, at det tydeliggøres hvilke bøder
virksomheder kan ifalde såfremt lovgivningen ikke overholdes.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kan oplyse, at straf for overtrædelse af lovgivningen er fastsat dels i
bekendtgørelsens § 36, dels i § 8 i lov om reduktion af drivhusgasser fra
transportsektoren m.v. Nævnte bestemmelser anfører, at overtrædelse af
lovgivningen vil medføre bødestraf. Selve størrelsen af bøderne vil, i
overensstemmelse med dansk retstradition, blive fastsat af domstolene. Der
anvendes ikke administrative bøder i dette lovkompleks.
Ad nr. 12. ISAE 3000 standard
FSR Danske Revisorer anbefaler, at der i forbindelse med kravet om
revisorerklæring efter ISAE 3000 udarbejdes en revisionsinstruks og konkret
eksempel på en standarderklæring.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal takke for forslaget, der vil indgå i ministeriets fremadrettede
overvejelser om en hensigtsmæssig administration af området.
Ad nr. 13. Konvertering af krav på 5,5 og 1 pct. til 5,1 og 0,9 pct.
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0009.png
Arcadia
har bedt om en redegørelse for beregningen af konverteringen af det
kombineret krav om anvendelse af avancerede biobrændstoffer, biogas og PtX-
brændstoffer på henholdsvis 5,5 og 1 pct. i 2030 i VE III-direktivets artikel 25 til det
danske mindstekrav i bekendtgørelsens § 3, stk. 2, på henholdsvis 5,1 og 0,9 pct.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kan oplyse, at med VE-direktivet skal Danmark påvise at vedvarende
brændstoffer, der ikke er af biologisk oprindelse, og avancerede biobrændstoffer og
biogas udgør mindst 5,5 pct. af energien leveret til transport i 2030. Heraf skal
vedvarende brændstoffer, der ikke er af biologiske oprindelse, udgøre mindst 1
pct.-point.
VE-direktivets procentsatser kan midlertidig ikke overføres en-til-en til et
iblandingskrav, hvilket skyldes to faktorer:
1) procentsatserne i VE-direktivet er inklusiv dobbelttælling, hvorfor de reelle satser
er 2,75 pct. og 0,5 pct., mens iblandingssatserne på 5,1 pct. og 0,9 pct. er før
dobbelttælling. Dobbelttælling vil dog blive anvendt af ministeriet ved Danmarks
indberetning til Kommissionen om opfyldelse af VE III-direktivets
transportbestemmelser.
2) Iblandingskravet pålægges kun brændstofleverandørerne i vej, bane og søfart,
men ved udregning af procentsatserne i VE-direktivet indgår energien leveret til
hele transportsektoren, hvilket også inkluderer el leveret til hele transportsektoren
samt brændstof leveret til luftfarten. Dette er inklusiv mertællinger. Derved skal
iblandingskravet for brændstoffer leveret til vej, bane og søfart være højere for at
opnå en andel på henholdsvis 5,5 og 1 pct. i henhold til VE-direktivets regneregler
Ad nr. 14. Overførelse af reduktionsoverskud til næste år.
Crossbridge Energy
anbefaler, at Danmark implementerer direktivet med en
ordning, hvor det tillades at reduktionsoverskud fra et år, kan anvendes til at dække
i det næstkommende år.
Ministeriets bemærkninger:
Det er
ministeriets vurdering, at en sådan ordning ikke vil være, da der
implementeres et ét-årigt iblandingskrav som følge af efterlevelse af et punktmål i
EU-direktivet.
Ad nr. 15: Forpligtelser i ReFuelEU Aviation-forordningen og FuelEU
Maritime-forordningen bør fremgå af bekendtgørelsen.
Crossbridge Energy
anbefaler, at det fremgår, at forpligtelserne til overholdelse af
ReFuelEU Aviation-forordningen og FuelEU Maritime-forordningen fremgår af
bekendtgørelsen.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 251: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed og bekendtgørelse om håndbog om dokumentation for reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. (HB 2025.1), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018910_0010.png
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal bemærke, at de forpligtelser, der er i henhold til de to nævnte
forordninger alene reguleres i disse. EU-lovgivning tillader ikke, at forordninger
implementeres i national ret, hvorfor målene ikke kan indføres i national lovgivning.
Dog pålægges medlemsstater at fastsætte nationale sanktionsbestemmelser,
hvilket er gjort i bekendtgørelsens § 36.
Ad nr. 16. Håndbogsbekendtgørelsen.
Der har kun været få kommentarer til håndbogen. Disse har primært været af
positiv eller korrekturmæssig karakter.
Ministeriets bemærkninger:
I det ministeriet sætter pris på de positive bemærkninger, skal man oplyse, at man
har foretaget de korreturmæssige korrektioner.
Side 10/10