Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 250
Offentligt
3018497_0001.png
2025 - 2123
Den 9. maj 2025
Høringsnotat
Udkast
til
bekendtgørelse
om
gebyrordning
for
erstatningsnatur
i
fremskyndelsesområder
blev sendt i offentlig høring den 26. marts 2025 med frist
for høringssvar den 23. april 2025.
Bekendtgørelsesudkastet blev sendt i høring med henblik på ikrafttrædelse den 21.
maj 2025.
Ministeriet for Grøn Trepart har modtaget 17 høringssvar fra organisationer og
virksomheder.
Høringssvar med indholdsmæssige bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet
kommer fra:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Dansk Erhverv
Nævnenes Hus
Energinet
Landbrug og Fødevarer
Metroselskabet
Green Power Denmark
KL
Dansk Industri
Klimabevægelsen
Følgende eksterne høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til
høringen:
-
-
-
-
-
-
Banedanmark
Vestforbrændingen
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Teknik- og Miljøforvaltningen
Dansk Arbejdsgiverforening
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 250: Orientering af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018497_0002.png
-
-
Landsbyggefonden
Dataetisk råd
Ministeriet for Grøn Trepart takker alle høringsparter for deres afgivne
høringssvar.
I det følgende gennemgås høringssvarene. Ministeriet for Grøn Treparts
kommentarer er anført i kursiv. Høringssvarene er gengivet i hovedtræk. For
høringssvarene i deres helhed henvises til Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1.
Generelle bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet
2. Fastsættelse af gebyrbetalingen
3. Tidshorisont for gebyrbetaling
4. Definition af erstatningsnatur og beskyttede arter
5.
Klageadgang
6. Øvrige bemærkninger
Gennemgang og kommentering af høringssvarene:
1. Generelle bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet
Landbrug & Fødevarer bakker generelt op om bekendtgørelsen. Green Power
Denmark bemærker, at VE-branchen er pålagt et hårdt pres, der risikerer at bremse
udbygningen,
hvorfor
Green
Power
Denmark
generelt
bakker
op
om
implementeringen af VE-III-direktivet
i dansk lovgivning, da EU’s bestemmelser
tilvejebringer værktøjer, der kan igangsætte udbygningen igen.
Klimabevægelsen bakker op om prioriteringen af erstatningsnatur ved etablering af
VE-anlæg. Klimabevægelsen bemærker derudover, at gebyrforslaget kan modvirke
hensigten, da VE-anlæg risikerer at blive dyre og bureaukratiske at etablere.
2. Fastsættelse af gebyrbetalingen
Energinet bemærker, at det bør fastsættes, hvordan erstatningsnaturen beregnes og
efterspørger, at der, med henblik på at gøre udgiften til kompensation forudsigelig
og gennemsigtigt, fastsættes en fast takstsats pr. km eller m
2
.
Energinet efterspørger en tydeliggørelse af, hvordan det besluttes, hvorvidt der skal
etableres erstatningsnatur eller betales for erstatningsnaturen, og mener, at
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 250: Orientering af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018497_0003.png
bygherre bør kunne vurdere, om der skal betales for erstatningsnatur i tilfælde af,
at overholdelsen af et vilkår ikke er økonomisk proportionelt. Derudover påpeger
Green Power Denmark og Dansk Industri, at bekendtgørelsen kan øge usikkerheden
for udviklere af vedvarende energianlæg, da der er uklarheder ifm. prissætningen af
erstatningsjord. Green Power Denmark anfører, at uklarheder om prissætningen på
erstatningsjord bør håndteres, da det kan skabe usikkerhed om beløbets størrelse.
Energinet peger på, at det bør sikres, at såfremt der stilles vilkår, der kræver
betaling, så skal der sammen med vilkåret være en afklaring af, hvad det vil koste.
Energinet mener, at det bør fremgå tydeligt, hvorvidt Styrelsen for Grøn
Arealomlægning og Vandmiljø bestemmer, om der skal betales til erstatningsnatur
fremfor overholdelse af vilkår og kan stille supplerende vilkår. Energinet mener
ikke, at det fremgår tydeligt, hvorvidt bygherre alternativt selv kan etablere
erstatningsnatur.
Metroselskabet spørger på hvilken baggrund gebyret justeres, og hvordan det årlige
gebyr justeres i tilfælde af uenigheder mellem myndighed og projektejer om
etablering og vedligehold af erstatningsnaturen.
Ministeriet for Grøn Trepart:
Det fremgår af bekendtgørelsen, at gebyrbetalingen skal dække myndighedernes
omkostninger forbundet med etablering og vedligeholdelse af erstatningsnatur på
et areal, der størrelsesmæssigt (antal ha) svarer til 150 procent af den berørte del
af projektarealet. Både opstartsgebyret og det årlige gebyr beregnes på baggrund
af en fast takstsats pr. hektar.
For at øge forudsigeligheden og gennemsigtigheden for projektejere vil Ministeriet
for Grøn Trepart, efter sommerferien, udstede en ændring af bekendtgørelsen om
gebyrordning for erstatningsnatur i fremskyndelsesområder
hvor både
gebyrsatsen for etablering af erstatningsnatur (opstartsgebyr) og gebyrsatsen for
vedligehold af erstatningsnatur (årligt gebyr) fremgår i et bilag. Udkast til
ændring af bekendtgørelsen, herunder gebyrsatserne for etablering og
vedligehold af erstatningsnatur, vil blive sendt i offentlig høring. Formålet er, at
projektejere tidligt i planlægningsfasen får adgang til information, der kan have
betydning for deres projektøkonomi.
Da ordningen er ny i Danmark, vil hektarsatserne i første omgang blive fastsat på
baggrund af forventede udgifter til etablering og vedligehold. Disse hektarsatser
vil tage udgangspunkt i erfaringer fra andre typer naturprojekter i Danmark
samt omkostninger ved lignende ordninger i udlandet. Når ordningen er taget i
brug, vil satserne gradvist blive justeret, så de svarer til de faktiske udgifter i
forbindelse med gennemførelse af projekter under ordningen.
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 250: Orientering af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018497_0004.png
Opstartsgebyret vil blive fastsat med henblik på at skabe balance mellem
indtægter og udgifter over en fireårig periode i overensstemmelse med
Finansministeriets Budgetvejledning. Det årlige gebyr for vedligehold vil kunne
justeres for at sikre, at der er balance mellem de indtægter og udgifter, som er
forbundet med vedligehold af erstatningsnaturen.
I forhold til Energinets bemærkninger om, hvem der afgør, om der skal betales til
erstatningsnatur frem for overholdelse af vilkår, og hvem der kan stille
supplerende vilkår, henvises der til Energistyrelsens bekendtgørelse om
kontaktpunkt,
VE-tilladelsesprocessen
og
områder
til
fremme
af
VE.
Bekendtgørelsen har været i offentlig høring og forventes at træde i kraft 21. maj
2025. Af bekendtgørelsen fremgår procesreglerne omkring fastsættelsen af vilkår
om gebyrbetaling til erstatningsnatur samt de vurderingstrin, der samlet set skal
sikre, at hensyn til miljø og vedvarende energi fortsat kan balanceres. Såfremt der
er fastsat vilkår om gebyrbetaling til erstatningsnatur efter § 28, stk. 11, eller § 34,
stk. 10, i udkastet til VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen, vil det være
Naturstyrelsen, der etablerer og vedligeholder erstatningsnaturen.
Som det fremgår af bekendtgørelsen skal projektejer betale
opstartsgebyret
inden
for den frist for betaling, der fastsættes i afgørelsen efter § 6, nr. 1, og projektejer
skal derefter betale det årlige gebyr, så længe anlægget er i drift. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
3. Tidshorisont for gebyrbetaling
Green Power Denmark, Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri og Energinet mener,
at opstillerne udelukkende bør betale gebyr i en tidsbegrænset periode, hvorefter
vedligeholdelsen bør overgå til Naturstyrelsen eller en anden relevant myndighed.
Landbrug & Fødevarer foreslår, at gebyrbetalingen begrænses til den fireårige
opstartsperiode og afviser årligt gebyr og administrationsgebyr for vedligeholdelse.
Energinet efterspørger en udløbsdato for gebyrbetaling særligt ved anlæg med lang
levetid (fx 50-100 år), og foreslår, at gebyret bortfalder, når erstatningsnaturen
fungerer effektivt. Dansk Industri finder det uproportionalt, at gebyret pålægges
gennem hele anlæggets levetid, da det medfører betydelige omkostninger for
Energinet og elforbrugerne.
Dansk Erhverv bemærker, at bekendtgørelsen burde give mulighed for at anvende
erstatningsnatur, dvs. indbetale midler til erstatningsnatur fra starten af
sagsbehandlingsprocessen.
Ministeriet for Grøn Trepart:
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 250: Orientering af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018497_0005.png
Gebyrordningen er tilrettelagt som en selvfinansierende ordning, hvor
projektejere alene afholder de faktiske omkostninger til etablering, vedligehold og
administration af ordningen.
Erstatningsnaturen skal fungere som levested for beskyttede arter og være effektiv
i hele den periode, hvor anlægget er i drift. En løbende finansiering er derfor
nødvendig for at sikre, at naturen opretholder sin funktion gennem hele
driftsperioden.
Det er udelukkende projektejere, der ønsker at gennemføre konkrete projekter, der
med stor sandsynlighed vil påvirke beskyttede dyre- og plantearter, der skal betale
for erstatningsnatur som led i ordningen. Projektejerens pligt til at betale til
ordningen er desuden betinget af, at det ikke er muligt for projektejeren at anvende
passende og forholdsmæssige afbødende foranstaltninger, at forholdsmæssige
kompensationsforanstaltninger ikke findes/er tilgængelige.
4. Definition af erstatningsnatur og beskyttede arter
KL og Energinet anfører, at betegnelsen
erstatningsnatur
fremstår uklar og ønsker
en præcis definition på, hvad
erstatningsnatur
omfatter i regi af bekendtgørelsen.
Energinet, Landbrug & Fødevarer og Green Power Denmark efterspørger en
definition på beskyttede plante- og dyrearter, og hvilke der udløser krav om
gebyrbetaling for erstatningsnatur.
Green Power Denmark mener, at fleksibilitet skal indtænkes i bekendtgørelsen
vedrørende etablering og forvaltningen af erstatningsnatur
Landbrug & Fødevarer udtrykker bekymring for, at erstatningsnaturen kan udvikle
sig til ammoniakfølsom natur. Landbrug & Fødevarer fremhæver, at dette er
relevant i forbindelse med etablering af natur inden for Natura 2000-områder
(kategori 1) eller på arealer uden for Natura 2000, der kan udvikle sig til kategori 2-
natur, særligt heder og overdrev. Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at placeringen
af erstatningsnatur sker med hensyn til husdyrbrug, så ny natur ikke med tiden
udløser totaldepositionskrav efter husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Energinet ønsker, at det tydeligt fremgår, hvem der udpeger projektarealet,
herunder om projektarealet henviser til fremskyndelsesområdet eller det areal, som
bygherre angiver til anlæg eller anlægsaktiviteter i projektansøgningen.
Energinet anfører, at det fremgår af bekendtgørelsen, at der skal etableres og
vedligeholdes erstatningsnatur med levesteder for de beskyttede dyre- og
plantearter,
”som
projektet forventes at påvirke”,
med henblik på at sikre eller
forbedre bevaringsstatus for de berørte dyre- eller plantearter. Energinet mener, at
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 250: Orientering af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018497_0006.png
formulering bør være
”som
projektet med stor sandsynlighed vil påvirke
væsentligt”.
KL spørger, hvem der skal dokumentere, at erstatningsnaturen reelt erstatter den
nedlagte natur
og med hvilken metode. KL spørger desuden hvordan der i denne
bekendtgørelse kan fastsættes et generelt erstatningsforhold på 1 hektar:1,5 hektar,
i stedet for at foretage en individuel vurdering i hvert tilfælde.
Ministeriet for Grøn Trepart:
Erstatningsnatur vil være et naturområde, der etableres og vedligeholdes med det
formål at kunne danne
levesteder, for de beskyttede dyre- og plantearter,
som
projektet med stor sandsynlighed forventes at påvirke væsentligt, med henblik på
at sikre eller forbedre bevaringsstatus for de berørte dyre- eller plantearter.
Det er præciseret i bekendtgørelsen,
at der med ’beskyttede dyre- og plantearter’
menes dyre- og plantearter, der er beskyttede efter habitatdirektivet (Rådets
direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter) og
fuglebeskyttelsesdirektivet
(Rådets direktiv nr. 79/409 af 2. april 1979, om
beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer), hvilket også fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, som bekendtgørelsen har hjemmel i.
I forhold til bemærkningen fra Landbrug & Fødevarer skal det understreges, at
erstatningsnaturen skal udgøre levesteder for arter, der er beskyttet af EU’s
habitatdirektiv. Beskyttelsen efter EU-retten kan ikke fraviges generelt i national
lovgivning. Erstatningsnaturen vil blive etableret ud fra en konkret vurdering af,
hvor og hvordan det naturfagligt er hensigtsmæssigt og muligt at skabe
erstatningsnatur. Heri indgår også konkrete muligheder for erhvervelse af jord
eller ændret anvendelse af statslige arealer.
Som det fremgår af bekendtgørelsen, vil Naturstyrelsen foretage en konkret
vurdering af, hvor og hvordan det naturfagligt er hensigtsmæssigt at etablere
erstatningsnatur. Denne fleksibilitet
hvor det ikke på forhånd er defineret, hvad
erstatningsnaturen skal bestå i
er hensigtsmæssig for at kunne etablere og
vedligeholde erstatningsnatur, der kan danne levesteder for netop de specifikke
beskyttede dyre- og plantearter, som et projekt med stor sandsynlighed forventes
at påvirke væsentligt.
Bekendtgørelsen finder anvendelse, når en godkendelse af et projekt indeholder et
vilkår om gebyrbetaling for erstatningsnatur efter § 28, stk. 11, eller § 34, stk. 10,
i bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme
af VE som udstedes af Energistyrelsen. Der henvises derfor til Energistyrelsens
bekendtgørelse for en nærmere beskrivelse af processen for screening og
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 250: Orientering af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3018497_0007.png
godkendelse af projekter i fremskyndelsesområder samt de nærmere regler om
fastsættelsen af vilkår om gebyrbetaling til erstatningsnatur. Bekendtgørelsen har
været i offentlig høring og forventes at træde i kraft 21. maj 2025.
Gebyrordningen er knyttet til tilladelsesprocessen i fremskyndelsesområderne,
således at hvis screeningen af området viser, at der er stor sandsynlighed for, at
projektet medfører
’væsentlige
uforudsete skadelige virkninger’ på beskyttede
arter, så skal myndigheden fastsætte vilkår i godkendelsen af projektet om, at der
anvendes passende forholdsmæssige afbødende foranstaltninger. Hvis det ikke er
muligt/tilstrækkeligt at anvende afbødende foranstaltninger, skal der anvendes
kompenserende foranstaltninger for at imødegå disse potentielle virkninger. Hvis
dette ikke er muligt, fastsætter myndigheden vilkår om, at projektejer i sidste ende
indbetaler et gebyr for erstatningsnatur.
I bekendtgørelsen henviser ’projektarealet’
til det areal, som bygherre angiver til
anlæg eller anlægsaktiviteter i projektansøgningen.
Som opfølgning på høringssvarene er det i bekendtgørelsen præciseret, at der skal
etableres og vedligeholdes
’erstatningsnatur
med levesteder for de beskyttede
dyre- og plantearter, som projektet med stor sandsynlighed forventes at påvirke
væsentligt’, hvilket ligeledes følger af VEII-direktivet.
Naturstyrelsen under Ministeriet for Grøn Trepart er ansvarlig for etableringen
af erstatningsnatur med henblik på at skabe levesteder for de berørte beskyttede
arter. Naturstyrelsen har erfaring med lignende opgaver vedrørende bl.a.
erstatningsskov.
I forhold til KL’s spørgsmål om, hvordan der i denne bekendtgørelse kan fastsættes
et
generelt
erstatningsforhold
erstatningsnatur,
bemærkes
det,
at
projektejerens gebyrbetaling opgøres på baggrund af størrelsen af den del af
projektarealet, hvor screeningen viser, at projektet med stor sandsynlighed vil
påvirke beskyttede plante- og dyrearter væsentligt (den berørte del af
projektområdet). Projektejer skal betale for myndighedernes etablering og
vedligeholdelse af erstatningsnatur på et areal, der størrelsesmæssigt svarer til
150 procent af den berørte del af projektområdet. Det er dette antal hektar
erstatningsnatur, der danner grundlag for fastsættelsen af gebyret.
I en gebyrordning, skal betalingen fastsættes på baggrund af generelle
gebyrtakster. Erstatningsforholdet på 1 hektar: 1,5 hektar svarer til den gældende
praksis i ordningen for erstatningsskov ved dispensation til placering af anlæg
m.v. i fredskov med arealer i omdrift med almindelig skovbevoksning.
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 250: Orientering af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det følger af VEIII-direktivet, at brugen af gebyrordningen til erstatningsnatur
kun må anvendes som en sidste mulighed
dvs. hvis det ikke er muligt at
gennemføre
andre
forholdsmæssige
afbødende
eller
kompenserende
foranstaltninger for at undgå skade på, reparere eller erstatte beskyttede arter i
forbindelse med selve projektet.
8