Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 246
Offentligt
3017476_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
08-05-2025
J nr.
2025 - 50
Akt-id
618508
Orientering om at bekendtgørelse ang. opdatering af repræsentativt varmefor-
brug (standardhuset) sendes i høring
Med
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
(S, V, M, SF, RV, EL, K, DF, KD,
LA og ALT) samt
Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme
2022 og Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren
2024
(S, V, M, SF, LA, K, EL, RV, RF, ALT) blev det besluttet at indføre et prisloft
på forbrugerpriserne på fjernvarme for at styrke gennemsigtigheden og øge for-
brugerbeskyttelsen på fjernvarmeområdet. Med lovforslag L78, der trådte i kraft
den 1. januar 2025, blev prisloftet implementeret. I forbindelse med den politiske
proces vedrørende lovforslaget blev det besluttet, at Energistyrelsen skulle fore-
tage en analyse med henblik på en opdatering af det såkaldte standardhus, som
indgår i beregningen af forbrugerprisloftet. Analysen er nu gennemført og giver
anledning til en opdatering af standardhuset. Som følge af analysens resultater
ændres
Bekendtgørelse nr. 1740 af 30/12/2024 om omkostninger baseret på in-
dividuel varmeforsyning og beregnede forbrugerpriser for varmeforsyningsvirk-
somheder.
På baggrund af analysen lægges der op til, at standardhusets areal nedjusteres
fra 130 kvm til 125 kvm, og at det årlige varmeforbrug nedjusteres fra 18,1 MWh
til 14,0 MWh.
Til udvalgets orientering fremsendes høringsbrev og udkast til bekendtgørelses-
ændringen.
Indvirkning på niveau af forbrugerprisloft
En opdatering af standardhuset vil påvirke forbrugerprisloftet på fjernvarme frem-
adrettet. Da prisloftet for 2026 først kan beregnes senere på året, når data er
tilgængelige, vises her konsekvenserne for prislofterne 2023-2025, såfremt det
nye standardhus havde været anvendt,
jf. tabel 1.
Prislofterne for 2023-2025 er tillagt et forsigtighedshensyn på 15 pct.,
jf. Bekendt-
gørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning og beregnede for-
brugerpriser for varmeforsyningsvirksomheder.
Forsigtighedshensynet blev ind-
ført, indtil der forelå opdaterede forudsætninger for det repræsentativt varmefor-
brug og vil således ikke være gældende fra 2026.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 246: Orientering om høring af bekendtgørelse ang. opdatering af repræsentativt varmeforbrug (standardhuset), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3017476_0002.png
Isoleret set ville det opdaterede standardhus føre til en stigning i det gennemsnit-
lige prisloftniveau 2023-2025 på ca. 16 pct. sammenlignet med det gamle stan-
dardhus. Med bortfaldet af forsigtighedshensynet på 15 pct. er der tale om en
stigning i det gennemsnitlige prisloft fra 438 kr./GJ til 443 kr./GJ. Det er en forskel
på 5 kr./GJ sammenlignet med det nuværende prisloft, svarende til 1 pct.
Tabel 1
Prisloftsberegninger ud fra forskellige forudsætninger
Standardhus
Beregning
2023
Forbrugerprisloft uden 15
% forsigtighedshensyn
Forbrugerprisloft med 15 %
forsigtighedshensyn
Forbrugerprisloft (uden for-
sigtighedshensyn)
423
486
487
Prisloft (målt i kr./GJ)
2024
357
410
417
2025
358
412
418
Gns. (2024-priser)
381
438
443
Nuværende standardhus
(18,1 MWh – 130 kvm)
Opdateret standardhus
(14,0 MWh – 125 kvm)
Videre proces
Bekendtgørelsen sendes i ekstern høring d.d. med frist for afgivelse af hørings-
svar den 30. maj. Jeg vil ved udstedelsen af bekendtgørelsen oversende endelig
bekendtgørelse samt høringsnotat til udvalget.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2