Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 231
Offentligt
3010845_0001.png
Bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet
I medfør af § 2, stk. 6, § 3, stk. 2, § 6, stk. 6, og § 12, stk. 2, i lov nr. XX af XX 2025 om Energiklagenævnet
og efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren, fastsættes:
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for Energiklagenævnets behandling af sager, når det er fastsat ved lov eller i
henhold til lov.
Formandskabets beskikkelse, opgaver og beføjelser
§ 2.
Energiklagenævnets formand og næstformænd skal være dommere. Beskikkelse af formandskabet sker i
overensstemmelse med reglerne i retsplejelovens § 47 a.
§ 3.
Med bistand fra Energiklagenævnets sekretariat tilrettelægger formanden nævnets arbejde, fastlægger tid,
sted og dagsorden for nævnets møder og drager omsorg for udførelsen af nævnets beslutninger.
Stk. 2.
Én næstformand kan fungere som stedfortræder for formanden ved dennes fravær eller efter nærmere
bestemmelse fra formanden.
§ 4.
Formanden, den som formanden bemyndiger hertil, eller en næstformand, forelægger sagen for
Energiklagenævnet og stiller forslag om, hvorledes sagen videre skal behandles. Formanden kan stille forslag
om, at sagen afgøres i overensstemmelse med et samtidigt fremsendt udkast til afgørelse uden afholdelse af
møde.
Stk. 2.
Såfremt et af de beskikkede sagkyndige medlemmer i forbindelse med behandlingen af den enkelte
sag, jf. § 5, stk. 1, i lov om Energiklagenævnet, ønsker det, skal formanden indkalde til et møde i sagen.
Stk. 3.
Formanden eller en næstformand, kan træffe afgørelse om besigtigelse i særlige tilfælde.
Formandskompetencen
§ 5.
Energiklagenævnets formand kan træffe afgørelse på nævnets vegne i sager efter § 20 i lov om fremme af
effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, eller regler udstedt i medfør af loven.
Sekretariatets opgaver
§ 6.
Nævnenes Hus varetager Energiklagenævnets sekretariatsopgaver, jf. § 13, stk. 1, i lov om
Energiklagenævnet.
Stk. 2.
Sekretariatet bistår formanden og næstformænd. Sekretariatet forbereder de enkelte nævnsmøder samt
forbereder og behandler sager til afgørelse og skriver udkast til breve og afgørelser efter anvisning fra
formanden og næstformænd. Sekretariatet refererer i alle faglige spørgsmål til nævnet, formanden eller en
næstformand.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3010845_0002.png
Stk. 3.
Sekretariatet fastsætter procedurer og rækkefølge for behandling af de indkomne klager i samarbejde
med formanden. Sekretariatet kan herunder i samarbejde med formanden fastsætte forskellige procedurer bl.a.
for at sikre kortest mulige sagsbehandlingstider.
Afgørelser
§ 7.
Energiklagenævnets afgørelser udfærdiges skriftligt og skal indeholde oplysninger om de forhold og
synspunkter, der har været bestemmende for afgørelsen. Der kan med hensyn til sagens omstændigheder, i det
omfang det er muligt, henvises til en redegørelse fra en tidligere instans, således at afgørelsen kun i summarisk
form gengiver de oplysninger, der har foreligget ved en tidligere instans.
Stk. 2.
Energiklagenævnets formand eller en næstformand som fungerer som stedfortræder for formanden,
jf. § 3, stk. 2, kan til enhver tid berigtige åbenlyse skrivefejl, som vedrører ord, navne eller tal, blotte regnefejl
samt sådanne fejl og forglemmelser, som alene vedrører afgørelsens form. Den berigtigede afgørelse træder i
stedet for den oprindelige.
§ 8.
Det skal af afgørelsen fremgå, hvilke medlemmer der har medvirket ved sagens behandling.
Stk. 2.
Har et medlem af Energiklagenævnet et standpunkt, der afviger fra flertallets, anføres navnet på den
pågældende og begrundelsen for standpunktet i nævnets afgørelse.
§ 9.
Formanden drager omsorg for, at Energiklagenævnets afgørelser udsendes snarest muligt efter, at
afgørelsen er truffet.
Stk. 2.
Nævnets medlemmer må ikke udtale sig om nævnets afgørelser, før afgørelsen er meddelt sagens
parter.
§ 10.
Energiklagenævnet offentliggør løbende et repræsentativt udsnit af nævnets afgørelser i anonymiseret
form.
Indstilling af sagkyndige medlemmer til Energiklagenævnet
§ 11.
Energiklagenævnets sagkyndige medlemmer udgøres af:
1)
personer med juridisk kandidateksamen,
2)
advokater,
3)
personer med økonomisk kandidateksamen eller civilingeniøruddannelse,
4)
revisorer og
5)
personer med kendskab til energi-, forsynings- og erhvervsmæssige forhold.
§ 12.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 1, indstiller Københavns Universitet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet hver to kandidater til beskikkelse af
minimum ét sagkyndigt medlem fra hver uddannelsesinstitution.
§ 13.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 2, indstiller Danske Advokater og
Advokatrådet i forening fire kandidater til beskikkelse af minimum tre sagkyndige medlemmer.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3010845_0003.png
§ 14.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 3, indstiller Dansk Teknisk Universitet (DTU),
Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet hver to kandidater
til beskikkelse af minimum ét sagkyndigt medlem fra hver uddannelsesinstitution.
§ 15.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 4, indstiller FSR – danske revisorer og
Foreningen Danske Revisorer i forening fire kandidater til beskikkelse af minimum to sagkyndige medlemmer.
§ 16.
Til beskikkelse som sagkyndige medlemmer efter § 11, nr. 5, indstiller følgende organisationer hver to
kandidater til beskikkelse af minimum ét sagkyndigt medlem fra hver organisation:
1)
Dansk Erhverv.
2)
Dansk Fjernvarme.
3)
Dansk Industri.
4)
Green Power Denmark.
5)
IDA Ingeniørforeningen i Danmark.
6)
Landbrug og Fødevarer.
§ 17.
Udtræder et eller flere sagkyndige medlemmer inden udløbet af den almindelige beskikkelsesperiode, jf.
§ 2, stk. 5, 2. pkt., i lov om Energiklagenævnet, anmodes den eller de indstillingsberettigede om at indstille et
i forhold til bestemmelserne i §§ 12-16 forholdsmæssigt antal kandidater.
§ 18.
Erhvervsministeren kan delegere kompetencen til at beskikke nævnets sagkyndige medlemmer efter
§§ 12-16 til direktøren for Nævnenes Hus.
§ 19.
Beslutter Energiklagenævnets formand, at behandlingen af en sag kræver, at nævnet tiltrædes af et eller
flere sagkyndige medlemmer, jf. § 3, stk. 1, i lov om Energiklagenævnet, anmoder direktøren for Nævnenes
Hus en eller flere af de under §§ 12-16 nævnte undervisningsinstitutioner, faglige organisationer,
interesseorganisationer o.l. om at indstille en eller flere kandidater med de relevante kompetencer til ad hoc-
beskikkelse.
Stk. 2.
Hvis Energiklagenævnets formand vurderer, at behovet for sagkundskab i den konkrete sag tilsiger
det, kan direktøren for Nævnenes Hus endvidere anmode følgende faglige organisationer,
interesseorganisationer o.l. om at indstille en eller flere kandidater med de relevante kompetencer til ad hoc-
beskikkelse:
1)
Arbejdstagerorganisationerne i Offshoresikkerhedsrådet.
2)
Brancheforeningen Cirkulær.
3)
Brintbranchen.
4)
Danmarks Naturfredningsforening.
5)
Danske Rederier.
6)
Dansk Gasteknisk Center.
7)
Dansk Offshore.
8)
DANVA Dansk Vand- og Spildevandsforening.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3010845_0004.png
9)
Drivkraft Danmark.
10)
DTU Wind and Energy Systems.
11)
Vedvarende Energi.
Ikrafttræden
§ 20.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
Erhvervsministeriet, den [DATO]
Morten Bødskov
/Christian Hesthaven