Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 205
Offentligt
3001500_0001.png
Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
1)
I medfør af § 2 a, § 19, stk. 3, § 22, stk. 4, stk. 5, 1. pkt., og stk. 13, § 26, stk. 3, 2. og 3. pkt., § 45, §
45 a, stk. 2, 1. pkt., § 45 b, § 46, stk. 3 og 4, § 47 a, stk. 1 og 2, § 47 b, § 47 c, § 78, stk. 7,
§ 84, stk. 9,
§
84 a, stk. 6, § 88 og § 92 b, stk. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober
2023, som ændret ved lov nr. 1677 af 30. december 2024, fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på netvirksomheder.
Definitioner m.v.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Balancering: Balancering som defineret i artikel 2, nr. 10, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet.
2) Day-ahead-marked for elektricitet: Marked, hvor der dagen før driftsdøgnet handles elektricitet for
det kommende driftsdøgn, og hvor priserne fastsættes i de relevante geografiske budområder i den af
markedet givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet.
3) Elspotpris: Prisen pr. kWh for den tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet, der opereres
med i et day-ahead-marked for elektricitet i det eller de relevante geografiske budområder.
4) Energilageraktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
5) Energilageranlæg: I elektricitetssystemet, et anlæg, hvor der sker energilagring, jf. § 5, nr. 16, i lov
om elforsyning.
6) Energilagerydelse: Ydelse, der forudsætter ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af
energilageranlæg.
7) Energilagring: I elektricitetssystemet, udsættelse af den endelige anvendelse af elektricitet til et
senere tidspunkt end det, hvor den blev produceret, eller konvertering af elektrisk energi til en
energiform, der kan lagres, lagringen af sådan energi og den efterfølgende rekonvertering af sådan
energi til elektrisk energi eller anvendelse som anden energibærer, jf. § 5, nr. 17, i lov om
elforsyning.
8) Eksisterende energilageranlæg: Ethvert energilageranlæg, som en netvirksomhed ejer, udvikler,
forvalter eller driver i netvirksomheden den 31. december 2020 eller senere.
9) Elektricitetsmarkeder: Markeder for elektricitet, herunder over-the-counter-markeder og
elektricitetsbørser, markeder for handel med energi, kapacitet, balancering og systemydelser i alle
tidsrammer, herunder forward-, day-ahead- og intradaymarkeder.
10) Fleksibilitetsydelse: Ydelse, som en markedsdeltager i medfør af en aftale leverer til en
netvirksomhed mod betaling eller modydelse. Ydelsen kan enten bestå i en ændring af
markedsdeltagerens eller dennes kunders aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til
netvirksomhedens elforsyningsnet eller i en ændring af markedsdeltagerens eller dennes kunders
rettigheder til aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til netvirksomhedens
elforsyningsnet. Ændringen kan i alle tilfælde være udløst af enten markedsdeltageren, kunden eller
netvirksomheden.
11) Forbundne foretagender: En netvirksomhed anses forbundet med et foretagende, jf. §§ 51 og 52,
når
a) der foreligger en kontrolleret transaktion, jf. § 2 i ligningsloven,
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0002.png
b) ejere af netvirksomheden eller netvirksomheden selv direkte eller indirekte ejer kapitalandele i
dette foretagende, eller
c) ledelsen og ledende medarbejdere i et selskab (juridisk person), der helt eller delvist ejer
netvirksomheden, eller ledelsen og ledende medarbejdere i netvirksomheden selv direkte eller
indirekte deltager i ledelsen i dette foretagende.
12) Fuldt integrerede netkomponenter: Netkomponenter, der er integreret i et distributionsnet,
herunder energilageranlæg, og som udelukkende anvendes til at sikre sikker og pålidelig drift af
distributionsnettet og ikke til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger, jf. § 5, nr. 19, i
lov om elforsyning.
13) Ikkefrekvensrelateret systembærende ydelse: Ydelse, der anvendes af en netvirksomhed til
spændingsregulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv strøm, inerti for stabilitet i lokale net,
kortslutningsstrøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet, jf. § 5, nr. 21, i lov om elforsyning.
14) Kapacitetsbegrænsninger: Kapacitetsbegrænsninger som defineret i artikel 2, nr. 4, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
15) Konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet: elproduktion, elhandel, aggregering, energilager- eller
ladestanderaktiviteter.
16) Kontrol: Rettigheder, aftaler eller andre midler, som enkeltvis eller tilsammen, under hensyn til
alle faktiske og retlige forhold, giver mulighed for udøvelse af afgørende indflydelse på en
virksomheds drift, særlig ved ejerskab eller brugsret til virksomhedens samlede aktiver eller dele
deraf, eller ved rettigheder eller aftaler, som sikrer afgørende indflydelse på sammensætningen af
virksomhedens organer og deres afstemninger eller beslutninger. Kontrol omfatter både ene- og
fælleskontrol som beskrevet i Europa-Kommissions konsoliderede meddelelse om jurisdiktion efter
Rådets forordning om kontrol med fusioner og virksomhedsovertagelser.
17) Kontrollerede transaktioner: Kontrollerede transaktioner som defineret i § 2 i ligningsloven.
18) Ladestander: Grænseflade, der er i stand til at oplade mindst ét elektrisk køretøj ad gangen eller
udskifte et batteri til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
19) Ladestanderaktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af ladestandere.
20) Ledende medarbejder: Medarbejder, der ikke indgår i netvirksomhedens direktion eller
bestyrelse, men som, uanset medarbejderens formelle stillingsbetegnelse, er tillagt beføjelsen til at
træffe ledelsesmæssige beslutninger, der påvirker netvirksomhedens overordnede drift og forretning.
Omfatter ikke en medarbejder, der kun er ansvarlig for udførelsen af ledelsesmæssige beslutninger
om netvirksomheders overordnede drift og forretning.
21) Lille forbundet system: et system, der havde et forbrug på under 3 000 GWh i 1996, hvor mere
end 5 pct. af det årlige forbrug dækkes via sammenkobling med andre systemer.
22) Løbende afregning: Afregning for den i et day-ahead-marked for elektricitet givne tidsenhed for
den fysiske udvekling af elektricitet.
23) Markedsdeltager: Markedsdeltager som defineret i artikel 2, nr. 25, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
24) Netvirksomhedsdata: kommercielt følsomme oplysninger, som en netvirksomhed modtager i
forbindelse med udøvelsen af sin virksomhed, og oplysninger om netvirksomhedens egne aktiviteter,
som kan være forretningsmæssigt fordelagtige.
25) Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed eller gruppe af virksomheder, som den eller de
samme fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over, og som
mindst driver enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions- eller
elhandelsvirksomhed, jf. § 5, nr. 37, i lov om elforsyning.
§ 3.
Ved selskabsmæssigt forbundet virksomhed, jf. § 6, stk. 2-5, § 7, stk. 1 og 2, § 8, stk. 2, 3, 5 og 6,
§ 9, stk. 1, § 12, stk. 4, og § 13, stk. 1, forstås
1) en virksomhed, som en eller flere fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte
at øve kontrol over, samtidigt med, at den eller de samme fysiske eller juridiske personer har ret til
direkte eller indirekte at øve kontrol over en netvirksomhed,
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0003.png
2) den eller de i nr. 1 nævnte fysiske eller juridiske personer,
3) en virksomhed som en juridisk person direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i, samtidigt
med at den samme juridiske person direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en
netvirksomhed, eller
4) den i nr. 3 nævnte juridiske person.
Stk. 2.
De juridiske personer som nævnt i stk. 1, nr. 3 og 4, omfatter ikke juridiske personer, hvis
direkte eller indirekte ejerskab af andele eller deltagelse i en netvirksomhed alene er begrundet i deres
egenskab som elkunde i netvirksomhedens forsyningsområde.
Stk. 3.
Med henblik på § 6, stk. 2, nr. 1, og stk. 3, § 7, stk. 1, nr. 1, og § 8, stk. 2, nr. 1, omfatter
begrebet »en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der varetager en konkurrenceudsat
elektricitetsaktivitet« ikke en selskabsmæssig forbundet virksomhed, der
1) varetager elproduktionsaktiviteter udelukkende i dennes egenskab som VE-egenforbruger, jf. § 2,
nr. 3, i bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere, forudsat at virksomheden i årligt gennemsnit ikke
producerer mere elektricitet end den selv forbruger, og forudsat, at den økonomiske værdi af den
producerede elektricitet er ubetydelig i forhold til virksomhedens andre forretninger,
2) ejer, forvalter eller driver energilageranlæg udelukkende til lagring af elektricitet i tilknytning til
elproduktionsaktiviteter omfattet af nr. 1, hvor de nævnte aktiviteter angående elektricitetslagringen
understøtter VE-egenforbruget, og forudsat, at den økonomiske værdi af disse aktiviteter er
ubetydelig i forhold til virksomhedens andre forretninger, eller
3) ejer, forvalter eller driver ladestandere, der er opstillet ved virksomhedens kontorlokation og som
udelukkende anvendes til opladning af elektriske køretøjer, der tilhører virksomheden eller dennes
selskabsmæssig forbundne virksomheder på samme kontorlokation eller virksomhedernes
medarbejdere eller gæster.
§ 4.
Når der i § 3, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, § 6, stk. 2, nr. 3, og stk. 4, nr. 2, § 7, stk. 1, nr. 3, § 8, stk. 2,
nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 1 og 2, § 42, stk. 1, nr. 2, § 45, stk. 1, nr. 2, og §§ 46, 59 og 60 omtales deltagelse i
en virksomhed forstås herved beføjelsen til at udøve rettigheder over virksomheden, herunder beføjelsen
til at udøve stemmerettigheder eller beføjelsen til at udpege medlemmer til organer, der repræsenterer
virksomheden juridisk.
Kapitel 2
Bevilling til netvirksomhed
§ 5.
Energistyrelsen kan udstede bevilling til netvirksomhed i henhold til § 19 i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Bevillinger til at drive netvirksomhed, som eksisterer den 1. januar 2025, forlænges uden
forudgående ansøgning til og med den 31. december 2025.
Stk. 3.
Netvirksomheder der har bevilling til at drive netvirksomhed kan efter forudgående ansøgning
få genudstedt bevilling til dét bevillingsområde og de spændingsniveauer, som de råder over.
Stk. 4.
Ansøgning, som nævnt i stk. 3, skal indeholde dokumentation for overholdelse af krav i
overensstemmelse med Energistyrelsens offentliggjorte
Vejledning for netvirksomheder om
genudstedelse af netbevillinger,
herunder dokumentation for opfyldelse af krav til personel-, teknisk- og
finansiel kapaciteter i henhold til kapitel 7 og 8 i lov om elforsyning, dokumentation for opfyldelse af
krav om forbrugerrepræsentation i henhold til §§ 40-42 og § 44 i lov om elforsyning, redegørelse for
adkomst til eksisterende bevillingsområde og bekræftelse på bevillingsgrænser.
Kapitel 3
Netvirksomheders habilitet m.v.
Krav til netvirksomheder med 100.000 tilsluttede elkunder eller mere
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0004.png
§ 6.
For netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder, som den eller de
samme fysiske eller juridiske personer udøver kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder,
gælder kravene i stk. 2-7, jf. dog §§ 9-11.
Stk. 2.
Direktører, vicedirektører, underdirektører (direktionen) og ledende medarbejdere i
netvirksomheden må ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt
forbundet virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til netvirksomhed,
eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er
nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 3.
Et medlem af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller
ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der varetager en konkurrenceudsat
elektricitetsaktivitet, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Mindst to medlemmer af netvirksomhedens bestyrelse må ud over de begrænsninger, der
følger af stk. 3, heller ikke direkte eller indirekte deltage i driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt
forbundet virksomhed, der
1) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til netvirksomhed,
eller
2) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er
nævnt i stk. 3 eller i nr. 1.
Stk. 5.
Indirekte deltagelse i driften eller ledelsen som omtalt i stk. 2-4 forstås som omfattende
situationer, hvor et medlem af netvirksomhedens direktion eller bestyrelse eller en ledende medarbejder
i netvirksomheden på grund af personlige forhold, eksempelvis ejerskab af en betydelig aktiepost, har
indflydelse på driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed som nævnt i
henholdsvis stk. 2, 3 eller 4, som kan påvirke den pågældende persons habilitet.
Stk. 6.
Bestyrelsen i netvirksomheden skal samlet have tilstrækkelig viden om de lovgivningsmæssige
rammer for varetagelse af netvirksomhed efter lov om elforsyning og regler fastsat i medfør af loven,
herunder for sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral adfærd.
Stk. 7.
Netvirksomheden skal sikre, at der udarbejdes dokumentation, der beskriver arbejdsdelingen
mellem bestyrelsen og direktionen, herunder henholdsvis bestyrelsens og direktionens
beslutningskompetence, både emnemæssigt, og, hvor dette er er relevant i henhold til interne
direktionsinstrukser eller lignende, beløbsmæssigt. Dokumentationen skal på gennemsigtig vis gengive
opgave- og ansvarsfordelingen mellem direktionen og bestyrelsen inden for netvirksomhedens
aktiviteter. Dokumentationen skal offentliggøres på netvirksomhedens hjemmeside. Ved væsentlige
ændringer skal den offentliggjorte dokumentation opdateres. Dokumentationen skal endvidere
fremsendes til Forsyningstilsynet, sammen med relevant internt materiale, eksempelvis interne
direktionsinstrukser, som dokumentationen bygger på, første gang umiddelbart efter den 1. januar 2024.
Herefter skal dokumentationen og relevant internt materiale fremsendes én gang årligt sammen med
fremsendelse af netvirksomhedens årsberetning i medfør af bekendtgørelsen om netvirksomheders
interne overvågning og efter Forsyningstilsynets forespørgsel herom.
§ 7.
Netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder, som den eller de samme
fysiske eller juridiske person udøver kontrol over, har 100.000 eller flere tilsluttede elkunder, skal sikre,
at medlemmer af netvirksomhedens direktion og netvirksomhedens ledende medarbejdere kan handle
uafhængigt af erhvervsmæssige interesser i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til netvirksomhed,
eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er
nævnt i nr. 1 eller 2.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0005.png
Stk. 2.
For at opfylde stk. 1, skal netvirksomheden sikre
1) at aflønningen af direktionsmedlemmer og netvirksomhedens ledende medarbejdere ikke direkte
eller indirekte afhænger af resultater i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er nævnt i stk.
1, nr. 1-3, og
2) direktionsmedlemmers og ledende medarbejderes uafhængighed i form af faste procedurer for
vedkommendes eventuelle skifte i ansættelse mellem netvirksomheden og en selskabsmæssigt
forbundet virksomhed, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3.
Krav til øvrige netvirksomheder
§ 8.
For andre end de i § 6, stk. 1, omtalte netvirksomheder gælder kravene i stk. 2-6, jf. dog §§ 9 og
10.
Stk. 2.
Mindst to medlemmer af netvirksomhedens bestyrelse må ikke direkte eller indirekte deltage i
driften eller ledelsen af en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der
1) varetager en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet,
2) udfører opgaver for netvirksomheden og ikke er en virksomhed med bevilling til netvirksomhed,
eller
3) direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er
nævnt i nr. 1 eller 2.
Stk. 3.
Indirekte deltagelse i driften eller ledelsen som omtalt i stk. 2 forstås som omfattende
situationer, hvor bestyrelsesmedlemmet for netvirksomheden på grund af personlige forhold,
eksempelvis ejerskab af en betydelig aktiepost, har indflydelse på driften eller ledelsen af en
selskabsmæssigt forbundet virksomhed som nævnt i stk. 2, nr. 1-3.
Stk. 4.
Bestyrelsen i netvirksomheden skal samlet have tilstrækkelig viden om de lovgivningsmæssige
rammer for varetagelse af netvirksomhed efter lov om elforsyning og regler fastsat i medfør af loven,
herunder for sikring af uafhængig varetagelse af netvirksomhed og neutral adfærd.
Stk. 5.
Bestyrelsesmøder for netvirksomheden skal foregå under andet formandskab og tidsmæssig
adskilt fra de bestyrelsesmøder, der holdes for en selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er nævnt i
stk. 2, nr. 1-3.
Stk. 6.
I tilfælde, hvor netvirksomhedens direktion varetages af et medlem af direktionen for en
selskabsmæssigt forbundet virksomhed, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-3, skal netvirksomheden
dokumentere, at pågældende person afsætter tid til opretholdelse af netvirksomheden som separat
virksomhed.
Undtagelser
§ 9.
§ 6, stk. 2-4, og § 8, stk. 2, finder ikke anvendelse, hvis netvirksomheden udelukkende er
selskabsmæssig forbundet med en virksomhed, der varetager produktion af opvarmet vand eller damp
omfattet af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, en virksomhed, som er omfattet af vandsektorlovens §
2, stk. 1, eller en virksomhed, der varetager affaldsaktiviteter, der ikke er konkurrenceudsat i henhold til
sektorlovgivningen på affaldsområdet (forsyningsvirksomheder), eller flere af de nævnte
forsyningsvirksomheder, samt med en virksomhed, der udelukkende udfører opgaver for
netvirksomheden og forsyningsvirksomhederne.
Stk. 2.
Undtagelsen efter stk. 1 finder anvendelse, uanset, om der i en af de i stk. 1 nævnte
forsyningsvirksomheder indgår elproduktion, hvis
1) der ikke er krav om at elproduktionen er selskabsmæssigt adskilt, og
2) elproduktionen, i medfør af til enhver tid gældende ret, herunder administrativ praksis, i sin helhed
er omfattet af en økonomisk monopolregulering.
Stk. 3.
Undtagelsen efter stk. 1 finder endvidere anvendelse, uanset om en eller flere af de
virksomheder, som netvirksomheden er selskabsmæssig forbundet med i henhold til stk. 1,
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0006.png
1) varetager elproduktionsaktiviteter udelukkende i dennes egenskab som VE-egenforbruger, jf. § 2,
nr. 3, i bekendtgørelsen om VE-egenforbrugere, forudsat at virksomheden i årligt gennemsnit ikke
producerer mere elektricitet end den selv forbruger, og forudsat, at den økonomiske værdi af den
producerede elektricitet er ubetydelig i forhold til virksomhedens andre forretninger,
2) ejer, forvalter eller driver energilageranlæg udelukkende til lagring af elektricitet i tilknytning til
elproduktionsaktiviteter omfattet af nr. 1, hvor de nævnte aktiviteter angående elektricitetslagringen
understøtter VE-egenforbruget, og forudsat, at den økonomiske værdi af disse aktiviteter er
ubetydelig i forhold til virksomhedens andre forretninger, eller
3) ejer, forvalter eller driver ladestandere, der er opstillet ved virksomhedens kontorlokation og som
udelukkende anvendes til opladning af elektriske køretøjer, der tilhører virksomheden eller dennes
selskabsmæssig forbundne virksomheder på samme kontorlokation eller virksomhedernes
medarbejdere eller gæster.
§ 10.
Uanset § 6, stk. 2, kan et medlem af netvirksomhedens direktion eller en ledende medarbejder i
netvirksomheden indgå i bestyrelsen for en virksomhed, der er omtalt i § 6, stk. 2, nr. 2, hvis
1) virksomheden, der udfører opgaver for netvirksomheden, er en virksomhed, der udelukkende ejes
af en eller flere netvirksomheder, eller som udelukkende en eller flere netvirksomheder deltager i,
2) virksomheden udelukkende varetager opgaver for den eller de ejende eller deltagende
netvirksomheder og eventuel andre netvirksomheder, og
3) de opgaver, som virksomheden varetager, udelukkende er opgaver, der hører under en
netvirksomheds bevillingspligtige aktivitet, eller vedrører virksomhed med nær tilknytning til
netvirksomhed, som udøves i netvirksomheden i overensstemmelse med § 2 i bekendtgørelse nr.
2246 af 29. december 2020 om undtagelse af anlæg og sideordnede aktiviteter fra elforsyningsloven.
Stk. 2.
§ 9, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
§ 11.
En netvirksomhed, der er omfattet af §§ 9 eller 10, skal underrette Forsyningstilsynet herom.
Netvirksomheden skal også underrette Forsyningstilsynet om ændringer, der betyder, at undtagelsen
ikke længere finder anvendelse.
Stk. 2.
Hvor relevant, skal den første underretning i henhold til stk. 1 ske umiddelbar efter den 1.
januar 2024. Herefter skal underretningen, hvor relevant, ske i umiddelbar forlængelse af den eller de
hændelser, transaktioner eller lignende, der giver anledning til, at undtagelsen finder anvendelse, eller
til, at undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
Kapitel 4
Dataadskillelse
§ 12.
En netvirksomhed skal sikre, at adgang til netvirksomhedsdata, der indgår i datasystemer, ved
hjælp af tekniske adgangsbegrænsninger kan begrænses til bestemte personer, jf. stk. 2-4.
Stk. 2.
Netvirksomheden skal i videst muligt omfang begrænse adgangen til netvirksomhedsdata som
omtalt i stk. 1, til personer, der udelukkende varetager opgaver for netvirksomheden.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 kan netvirksomheden tillade, at andre personer end dem, der udelukkende
varetager opgaver for netvirksomheden, jf. dog stk. 4, gives adgang til relevant netvirksomhedsdata,
hvis følgende vilkår er opfyldt:
1) Den pågældende persons selvstændige adgang til de af adgangen omfattede netvirksomhedsdata er
nødvendig for, at vedkommende kan varetage sine opgaver.
2) Netvirksomheden har sikret, at enhver person, der gives adgang til netvirksomhedsdata, er
underlagt en specifik forpligtelse til ikke at bruge kendskabet til netvirksomhedsdata, som personen
opnår inden for rammerne af nr. 1, til et andet formål end varetagelse af den pågældende persons
opgaver.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0007.png
3) Netvirksomheden har sikret en proces for håndtering af brud på forpligtelserne nævnt i nr. 2, med
henblik på at forebygge fremtidige brud.
Stk. 4.
Adgang i medfør af stk. 3 kan ikke gives til følgende personer:
1) Medarbejdere, der er ansat i selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsatte
elektricitetsaktiviteter.
2) Medarbejdere, der uanset ansættelsesforhold, jf. nr. 1, udelukkende eller helt overvejende
varetager opgaver for selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsætte
elektricitetsaktiviteter, medmindre der er tale om medarbejdere, der kun varetager rent tekniske IT-
understøttende funktioner.
3) Medarbejdere, der uanset ansættelsesforhold varetager en af de følgende opgaver for
selskabsmæssigt forbundne virksomheder med konkurrenceudsætte elektricitetsaktiviteter:
a) Opgaver, der omfatter enhver form for direkte kundekontakt, herunder enhver form for
kundeservice.
b) Opgaver, der består i udviklingsopgaver relateret til den konkurrenceudsatte
elektricitetsaktivitet, eksempelvis markedsføringsstrategier, udvikling af nye produkter, eller
lignende. Udviklingsopgaver omfatter ikke ren tekniske IT-relaterede opgaver i forbindelse med
udviklingsopgaver, eksempelvis IT-programmering eller IT-implementering.
c) Opgaver, der består i afregning af kunder for en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet.
Stk. 5.
Tildeling af adgang i overensstemmelse med stk. 1-4 skal ske under netvirksomhedens ansvar
og kontrol.
§ 13.
§ 12 gælder ikke for en netvirksomhed, der udelukkende er selskabsmæssigt forbundet med en
virksomhed, der varetager produktion af opvarmet vand eller damp omfattet af § 20, stk. 1, i lov om
varmeforsyning, en virksomhed, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller en virksomhed,
der varetager affaldsaktiviteter, der ikke er konkurrenceudsat i henhold til sektorlovgivningen på
affaldsområdet (forsyningsvirksomheder), eller flere af de nævnte forsyningsvirksomheder, samt med en
virksomhed, der udelukkende udfører opgaver for netvirksomheden og forsyningsvirksomhederne. § 9,
stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
§ 12 gælder heller ikke for en netvirksomhed, der har mindre end 10.000 tilsluttede elkunder.
Stk. 3.
En netvirksomhed, der er omfattet af undtagelsen i stk. 1 og 2, skal underrette
Forsyningstilsynet herom. Netvirksomheden skal også underrette Forsyningstilsynet om ændringer, der
betyder, at undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
Stk. 4.
Hvor relevant, skal den første underretning i henhold til stk. 3 ske umiddelbar efter den 1.
januar 2026. Herefter skal underretningen, hvor relevant, ske i umiddelbar forlængelse af den eller de
hændelser, transaktioner eller lignende, der giver anledning til, at undtagelsen finder anvendelse, eller
til, at undtagelsen ikke længere finder anvendelse.
§ 14.
§§ 12 og 13 fritager ikke en netvirksomhed fra overholdelse af § 84 a, stk. 1 og 3, i lov om
elforsyning.
Kapitel 5
Netudviklingsplaner
Planlægningsperiode og indhold m.v.
§ 15.
En netvirksomheds netudviklingsplaner, jf. § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning, skal have en
10-årig planlægningshorisont.
§ 16.
Netudviklingsplanerne er ikke juridisk bindende.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0008.png
§ 17.
En netudviklingsplan skal indeholde følgende oplysninger:
1) Anvendte analyseforudsætninger, jf. § 18.
2) Behovsvurdering i forhold til udvidelser eller opgraderinger af netvirksomhedens elforsyningsnet,
jf. § 19.
3) Behovsvurdering af alternativer til ny- og reinvesteringer, jf. § 20.
Stk. 2.
Netudviklingsplanen skal udarbejdes i det format, som er offentliggjort på Energistyrelsens
hjemmeside.
§ 18.
En netudviklingsplan skal baseres på generelle analyseforudsætninger, som Energistyrelsen
udmelder, samt netvirksomhedens egne analyseforudsætninger.
Stk. 2.
Energistyrelsen udmelder de generelle analyseforudsætninger ved offentliggørelse på
Energistyrelsens hjemmeside. Ved udarbejdelsen af netudviklingsplanen skal netvirksomheden lægge de
senest tilgængelige generelle analyseforudsætninger til grund.
Stk. 3.
En netvirksomhed skal i sin netudviklingsplan redegøre for udmøntningen af de generelle
analyseforudsætninger i netvirksomhedens netområde.
Stk. 4.
En netvirksomhed skal i netudviklingsplanen redegøre for egne analyseforudsætninger, der
lægges til grund for planlægningen som supplement til de generelle analyseforudsætninger.
Stk. 5.
Såfremt netvirksomheden lægger egne analyseforudsætninger til grund for sin planlægning,
der indebærer afvigelser fra Energistyrelsens generelle analyseforudsætninger, skal netvirksomheden
identificere og begrunde afvigelserne.
§ 19.
Behovsvurderingen i forhold til udvidelser eller opgraderinger skal være målrettet de forventede
udfordringer i relation til netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering,
med særlig vægt på spændingsniveauer på eller over 50 kV.
Stk. 2.
Såfremt netvirksomheden har forventning om relevante udfordringer i relation til
netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering, på spændingsniveauer
under 50 kV, skal disse desuden fremgå. Relevante udfordringer er situationer, der potentielt kan løses
varigt eller midlertidigt ved anvendelse af alternative løsninger til netinvesteringer såsom anskaffelse af
fleksibilitetsydelser eller energieffektivitetsforanstaltninger.
Stk. 3.
Behovsvurderinger efter stk. 1 og 2 skal angives geografisk.
Stk. 4.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af planlagte ny- og reinvesteringer som følge
af behovsvurderingen efter stk. 1 og 2, med særlig vægt på den vigtigste distributionsinfrastruktur, som
er nødvendig for at tilslutte ny produktionskapacitet og nye belastninger, herunder ladestandere til
elektriske køretøjer. Det samlede forventede investeringsbehov i forhold til de relevante ny- og
reinvesteringer skal angives i forhold til en tidshorisont på 0-2 år, 3-5 år og 6-10 år.
§ 20.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af det forventede behov for alternative
løsninger til netinvesteringer såsom fleksibelt elforbrug, energieffektivitet, energilageranlæg eller andre
ressourcer. Det forventede fleksibilitetsbehov skal kvantificeres og angives i forhold til en tidshorisont
på 0-2 år, 3-5 år og 6-10 år.
Stk. 2.
Fleksibelt elforbrug som nævnt i stk. 1, forstås som defineret i artikel 2, nr. 20, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for elektricitet.
Samarbejde med Energinet, høring, forelæggelse for Forsyningstilsynet, offentliggørelse m.v.
§ 21.
En netvirksomhed skal samarbejde med Energinet ved udarbejdelse af sine netudviklingsplaner,
jf. artikel 57 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
§ 22.
Netvirksomheden skal sikre en bred høring af alle relevante aktører, herunder Energinet, andre
netvirksomheder, aktuelle og potentielle markedsdeltagere og brugere af det sammenhængende
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0009.png
elforsyningsnet. Som minimum skal netvirksomheden gøre et høringsudkast af netudviklingsplanerne
tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Høringsudkastet skal sendes til Forsyningstilsynet senest 1. april i kalenderåret før
offentliggørelse af netudviklingsplanen. Høringsudkastet skal ledsages af et høringsbrev, der indeholder
relevante oplysninger om høringsprocessen, herunder høringsfristen, og hvem høringssvaret skal
adresseres til i netvirksomheden.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet skal umiddelbart efter modtagelse af materialet, der er omtalt i stk. 2,
offentliggøre materialet på Forsyningstilsynets hjemmeside under angivelse af datoen for
offentliggørelse.
Stk. 4.
Høringsprocessen skal vare 4 uger fra den dato, hvor netudviklingsplanerne er gjort
tilgængelige for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
§ 23.
Senest 10 uger efter endt høring skal netvirksomheden sende netudviklingsplanen, der i relevant
omfang er opdateret for at tage højde for høringen, samt en redegørelse for resultaterne af
høringsprocessen til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet gør umiddelbart efter modtagelse af netudviklingsplanerne og redegørelse
for resultaterne af høringsprocessen, materialet tilgængelig for Energistyrelsen med henblik på at
indhente Energistyrelsens udtalelse vedrørende planerne.
§ 24.
Forsyningstilsynet kan anmode en netvirksomhed om ændring af netvirksomhedens
netudviklingsplan.
Stk. 2.
Ved sin vurdering, om der er anledning til at anmode netvirksomheden om ændring af
netvirksomhedens netudviklingsplan efter stk. 1, lægger Forsyningstilsynet Energistyrelsens udtalelse i
medfør af § 23, stk. 2, til grund.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netvirksomhedens netudviklingsplan skal
sendes til netvirksomheden senest 1. oktober i kalenderåret før offentliggørelse af netudviklingsplanen.
§ 25.
En netvirksomhed skal gøre sin endelige netudviklingsplan tilgængelig for offentliggørelse på
Forsyningstilsynets hjemmeside senest 1. december hvert andet år påbegyndende 2022.
Stk. 2.
Netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets
eventuelle anmodning af ændringer offentliggøres sammen med netudviklingsplanerne på
Forsyningstilsynets hjemmeside 1. januar hvert andet år påbegyndende 2023.
Opdatering af netudviklingsplanerne inden for den regulære to-års-kadence
§ 26.
En netvirksomhed kan opdatere sin netudviklingsplan inden for den fastsatte to-års-kadence i
medfør af § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Ved opdatering af en netudviklingsplan efter stk. 1, afgør netvirksomheden selv, om der er tale
om ændringer, der nødvendiggør en høring, jf. § 22, stk. 1, 1. pkt., alternativ en høring af relevante
høringsparter, inden netvirksomheden fremsender ændringen til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Ved gennemførelse af en høring, jf. stk. 2 sammenholdt med § 22, stk. 1, 1. pkt., finder
bestemmelserne i § 22, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., stk. 3 og 4, samt § 23 og § 24, stk. 1 og 2,
tilsvarende anvendelse. Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netudviklingsplanen skal i dette
tilfælde sendes til netvirksomheden senest 6 uger efter Forsyningstilsynets modtagelse af den
opdaterede netudviklingsplan. Netvirksomheden skal senest 8 uger efter modtagelse af anmodning om
ændring fra Forsyningstilsynet gøre netudviklingsplanen, sammen med netvirksomhedernes redegørelse
for resultaterne fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets anmodning om ændring, tilgængelig for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside. Hvis Forsyningstilsynet ikke har anmodet om en
ændring inden for 6 uger efter modtagelse af den opdaterede netudviklingsplan, skal netvirksomheden
umiddelbart efter udløb af denne frist gøre netudviklingsplanen og netvirksomhedernes redegørelse for
resultaterne fra høringsprocessen tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0010.png
Umiddelbart efter modtagelse af materialet offentliggør Forsyningstilsynet netudviklingsplanen og
netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen sammen med Forsyningstilsynets
eventuelle anmodning om ændringer. Den i medfør af 5. pkt. offentliggjorte, opdaterede
netudviklingsplan erstatter den hidtidig offentliggjorte netudviklingsplan.
Stk. 4.
Ved opdatering af en netudviklingsplan uden høring eller med begrænset høring skal
netvirksomheden gøre den opdaterede netudviklingsplan tilgængelig for offentliggørelse på
Forsyningstilsynets hjemmeside. Den således opdaterede netudviklingsplan erstatter den hidtidig
offentliggjorte netudviklingsplan. Forsyningstilsynet kan anmode om ændring af den opdaterede
offentliggjorte netudviklingsplan i medfør af bestemmelserne i § 24, sammenholdt med § 23, stk. 2, dog
således, at anmodningen om ændringen først skal indgå i netvirksomhedens overvejelser i forbindelse
med udarbejdelsen af den næste regulære netudviklingsplan. Forsyningstilsynets anmodning om
ændring offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside sammen med den opdaterede
netudviklingsplan i medfør af 2. pkt.
Netvirksomhedernes indhentning af oplysninger til brug for udarbejdelsen af netudviklingsplaner
§ 27.
Netvirksomheder kan til brug for udarbejdelse af deres netudviklingsplaner indhente
oplysninger om de tekniske specifikationer og den geografiske placering af nettilsluttede produktions-,
forbrugs- og energilageranlæg, herunder ladestandere, varmepumper, solceller, batterianlæg og andre
anlæg, der potentielt kan agere fleksibelt.
Kapitel 6
Udlevering af data til Energistyrelsen
§ 28.
Netvirksomheder skal, på baggrund af en begrundet og proportional anmodning fra
Energistyrelsen, udlevere data til Energistyrelsen, som netvirksomhederne til enhver tid er i besiddelse
af, til brug for Energistyrelsens udvikling, drift og vedligehold af en netmodel til beregning af
elnetkapaciteten og netvirksomhedernes investeringsbehov.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan i proportionale og begrundede tilfælde kræve, at netvirksomhederne skal
aggregere den data, der efterspørges i henhold til stk. 1, eller konvertere denne data til et andet filformat,
forud for udleveringen til Energistyrelsen.
Stk. 3.
Netvirksomheder har ikke pligt til at udlevere data i henhold til stk. 1, hvis en tredjepart
påviseligt har indskrænket netvirksomhedernes ret til at udlevere den efterspurgte data, medmindre
Energistyrelsen fremviser et indhentet samtykke fra tredjeparten, eller har ret til at indhente
oplysningerne i henhold til § 84 a i elforsyningsloven, og tredjeparten orienteres om indhentningen.
Kapitel 7
Kapacitetskort
§ 29.
Netvirksomheder skal offentliggøre en digital kortviser, der klart og gennemsigtigt viser den
kapacitet, der er til rådighed for nye forbrugs- og produktionstilslutninger på stationer med
primærspænding på 25 til 99 kV. Kortviseren skal endvidere vise de områder, der forsynes fra stationer
som nævnt i 1. pkt., og visualisere, om områderne har ledig, begrænset eller ingen kapacitet til nye
tilslutninger med fuld adgang til nettet. Det skal være angivet i kortviseren, om der i områder, som
nævnt i 2. pkt., er mulighed for indgåelse af fleksible tilslutningsaftaler i henhold til reglerne herom i
bekendtgørelse om fleksible tilslutningsaftaler.
Stk. 2.
Kortviseren i henhold til stk. 1, skal gøre det muligt, at oplysningerne kan tilgås i et højt
opløsningsniveau, hvor visualisering af matrikelskel og matrikelnumre er tilgængelige.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0011.png
Stk. 3.
Netvirksomheder skal offentliggøre de kriterier, der er lagt til grund for at beregne den ledige
kapacitet til nye tilslutninger i henhold til stk. 1. Kommende tilslutninger, hvor der er indgået
nettilslutningsaftale, skal som minimum medtages som et kriterie. Det skal fremgå af kapacitetskortet,
hvordan disse kriterier kan tilgås, hvis de ikke fremgår af kapacitetskortet.
Stk. 4.
Netvirksomheder skal ajourføre kortviseren, og oplysningerne i henhold til stk. 1-3, mindst
hver tredje måned.
Kapitel 8
Data om fleksibelt elforbrug
§ 30.
Netvirksomheder skal i fællesskab foretage en vurdering af, hvordan data om potentialet for
fleksibelt elforbrug i et netområde kan opgøres, herunder hvordan denne opgørelse kan iværksættes i
teknisk henseende. Opgørelsen vil skulle ske i overensstemmelse med ENTSO-E og EU-DSO enhedens
metode for analyse af fleksibilitetsbehov i henhold til artikel 19 e i elmarkedsforordningen, herunder de
vejledende kriterier for vurderingen af de forskellige fleksibilitetskilder evne til at dække
fleksibilitetsbehovene, som måtte fastsættes i forbindelse med den nævnte metode. Netvirksomhederne
skal til brug for denne vurdering foretage høringer af relevante dataanvendere og systembrugere.
Stk. 2.
Netvirksomheder skal herudover vurdere, hvordan data
for etom
potentialet for fleksibelt
elforbrug
i et netområde
kan udstilles, jf. stk. 3. Vurderingen skal foretages under inddragelse af
Energinet.
Stk. 3.
Udstilling af data skal som minimum kunne ske via en API, der sikrer interoperabilitet baseret
på harmoniserede dataformater og standardiserede datasæt, så data kan anvendes på en
ikkediskriminerede måde af systembrugere. s ogUdstilling via API skal være baseret på relevante
fælleseuropæiske standarder.
Stk. 4.
Vurderingerne
i henhold tili
stk. 1 og 2 skal
senest
være foretaget,
fremsendt til Energistyrelsen og
offentliggjort indensenest den [dato]21. maj , sendes til Energistyrelsen og offentliggøres. 2026.
Kapitel
98
Tilslutning af anlæg til distributionsnettet
§ 310.
Netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet,
som er nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i distributionsnettet, og som relaterer til
forhold omfattet af bilag 1. Kravene skal fastsættes af netvirksomhederne i fællesskab. 1. pkt. giver
alene netvirksomhederne ret til at fastsætte krav til et anlæg og distributionsnettets gensidige
påvirkninger af hinanden.
Stk. 2.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke reguleres ved bestemmelser indeholdt i
forskrifter fastsat af Energinet i medfør af systemansvarsbekendtgørelsen eller ved bestemmelser
indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for
elektricitet.
Stk. 3.
De fastsatte krav skal være objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende. De fastsætte
krav skal endvidere være proportionale. Ved vurderingen heraf tages anlæggets karakteristika, herunder
anlæggets omfang og teknisk kapacitet, og kravenes byrde, herunder i økonomisk henseende, i
betragtning.
Stk. 4.
Netvirksomhederne skal sikre en bred høring af Energinet og brugere af deres elforsyningsnet
om kravene, som netvirksomhederne fastsætter i medfør af stk. 1.
Stk. 5.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder
anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Netvirksomhederne skal sikre, at historiske krav forbliver offentlig tilgængelige for brugere og
potentielle brugere af distributionsnettet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0012.png
§ 312.
Netvirksomheden skal give den, som anmoder om nettilslutning, klare og gennemsigtige
oplysninger til sagen. Inden for tre måneder fra indgivelsen af anmodningen skal netvirksomheden som
minimum give følgende oplysninger
1) en rimelig og nøjagtig tidsplan for behandlingen af anmodningen om nettilslutning.
2) en rimelig og vejledende tidsplan for nettilslutningen.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte oplysninger skal afgives skriftligt, herunder eventuelt digitalt, hvis den, som
anmoder om nettilslutning, har afgivet ønske herom.
Stk. 3.
Hvis den tilslutning, der er anmodet om, hverken er foretaget eller afvist i sin helhed,
ajourfører netvirksomheden oplysningerne regelmæssigt og mindst hver tredje måned.
Stk. 4.
Netvirksomheder skal tilbyde muligheden for, at enhver kan anmode om nettilslutning og
indsende relevante dokumenter, udelukkende i digital form.
Kapitel
109
Anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab
§ 323.
En netvirksomhed skal anskaffe elektricitet til dækning af nettab i netvirksomhedens
netområde ved at udbyde en kontrakt på indkøb af elektricitet til dækning af nettab efter bestemmelserne
i stk. 2, 3 og 6.
Stk. 2.
Kontrakten skal udbydes til løbende afregning, jf. § 2, nr. 22, til elspotprisen, jf. § 2, nr. 3, for
det relevante prisområde plus en fast markup i øre pr. kWh, som skal være tildelingskriteriet for
udbuddet. Endvidere skal kontrakten udbydes på vilkår af, at betaling af transmissionsnettarif,
systemtarif og balancetarif for forbrug i tilknytning til den kontraktuelle mængde gennemfaktureres til
netvirksomheden.
Stk. 3.
Kontrakten må ikke omfatte andre ydelser og produkter, herunder prissikringsprodukter.
Stk. 4.
Stk. 3 udelukker ikke, at en netvirksomhed ved særskilt udbud kan udbyde en kontrakt til
annullering af oprindelsesgarantier svarende til den mængde elektricitet, der udgør netvirksomhedens
nettab i netvirksomhedens netområde, og som Energinet i henhold til Energinets markedsforskrifter har
beregnet for det pågældende netområdets nettabsmålepunkt for et givet tidspunkt ved første
nettabskorrektionsafregning 3 måneder efter en driftsmåned. I dette tilfælde skal det indgå i kontrakten,
der udbydes, at kontraktparten skal dokumentere og få revisorpåtegnet, jf. stk. 5, annullering af en
mængde oprindelsesgarantier svarende til den mængde elektricitet, som udgør netvirksomhedens nettab,
jf. 1. pkt. Tildelingskriteriet for udbuddet efter 1. pkt. er prisen. Udbuddet skal ske efter bestemmelserne
i stk. 6.
Stk. 5.
Netvirksomheden skal i den udbudte kontrakt efter stk. 4 kræve, at kontraktpartens
dokumentation og revisorpåtegning heraf skal overholde de til enhver tid gældende retningslinjer, som
Energinet har fastsat herfor i henhold til bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas,
fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder.
Stk. 6.
Udbuddene omtalt i stk. 1-5 skal gennemføres ved en åben, gennemsigtig og
ikkediskriminerende udbudsprocedure og skal endvidere ske under overholdelse af de regler,
Forsyningstilsynet fastsætter i medfør af § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning. 1. pkt. finder ikke
anvendelse, hvis netvirksomheden vurderer, at bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/25/EU om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og
energiforsyning, transport samt posttjenester (forsyningsvirksomhedsdirektivet) finder anvendelse, og
gennemfører udbuddet i henhold til bestemmelserne i dette direktiv, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
1624 af 15. december 2015 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og
energiforsyning, transport samt posttjenester.
Kapitel 110
Anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0013.png
§ 334.
En netvirksomhed skal anskaffe ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, der er
nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i netvirksomhedens elforsyningsnet eller for at
sikre, at netvirksomheden kan efterkomme de forpligtelser, som til enhver tid er pålagt netvirksomheden
og som indebærer anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, efter gennemsigtige,
ikkeforskelsbehandlende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf. § 356.
Stk. 2.
Kravet om markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt de pågældende netkomponenter ikke
bruges til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
Netvirksomheders fastsættelse af krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet i medfør
af § 301 anses ikke som at indebære levering af ydelser, der er underlagt krav om markedsbaseret
anskaffelse efter stk. 1, hvis Forsyningstilsynet har metodegodkendt kravene i medfør af § 73 a i lov om
elforsyning og kravet om offentliggørelse i medfør af § 73, stk. 2, i lov om elforsyning er overholdt.
§ 354.
Metoden efter § 334, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser bringes til kendskab af
alle markedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan deltage på
lige vilkår, herunder at teknologineutralitet af de efterspurgte ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for den
pågældende ydelse, og som lever op til de tekniske krav, som netvirksomheden fastsætter i medfør af
stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden tekniske krav til deltagelse på
markederne for levering af ydelserne.
Stk. 3.
Fastsættelsen af de tekniske krav skal ske i tæt samarbejde med Energinet og andre relevante
netvirksomheder og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle kvalificerede markedsdeltagere, på
grundlag af de relevante markeders tekniske karakteristika.
§ 356.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder
anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
§ 367.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse af
metoderne efter § 354.
Kapitel 112
Anskaffelse af fleksibilitetsydelser
§ 387.
En netvirksomheds anskaffelse af fleksibilitetsydelser skal ske efter gennemsigtige,
ikkediskriminerende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf. §
3940.
Stk. 2.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at en netvirksomhed kan dække sit behov for fleksibilitet via
anvendelse af andre metoder end markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser, herunder
tidsdifferencerede tariffer eller afbrydelighedsaftaler, forudsat at Forsyningstilsynet har metodegodkendt
disse i medfør af § 73 a i lov om elforsyning og kravene i §§ 73 og 73 a i lov om elforsyning i øvrigt er
overholdt.
§ 389.
Metoden efter § 387, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende fleksibilitetsydelser bringes til kendskab af alle markedsdeltagere, der
kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan deltage på
lige vilkår, herunder at teknologineutralitet for de efterspurgte ydelser sikres, og
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0014.png
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for den
pågældende ydelse, og som lever op til de specifikationer og de vilkår for standardiserede
markedsprodukter, som netvirksomheden fastsætter i medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden specifikationer for de
fleksibilitetsydelser, den anskaffer. Specifikationerne kan fastsætte forhold som eksempelvis typen af
fleksibilitetsydelse, størrelsen, varigheden, responshastigheden, målenøjagtigheden, den geografiske
placering og spændingsprofilen for den efterspurgte ydelse. Hvor relevant, fastsætter netvirksomhederne
i fællesskab standardiserede markedsprodukter samt vilkår for disse, som minimum på national plan.
Stk. 3.
Specifikationerne og standardiserede markedsprodukter skal udarbejdes i tæt samarbejde med
Energinet og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle markedsdeltagere og brugere af det
sammenhængende elforsyningsnet. Ved udarbejdelsen af specifikationerne skal netvirksomheden
endvidere inddrage andre relevante netvirksomheder.
§
3940.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder
anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
§ 401.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse af
metoderne efter §
3839.
§
4142.
Netvirksomheder skal udveksle alle nødvendige oplysninger og koordinere tæt indbyrdes og
med Energinet angående forhold vedrørende en markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser for at
sikre optimal udnyttelse af ressourcer, garantere sikker og effektiv drift af det sammenhængende
elforsyningsnet og fremme udviklingen af fleksibilitetsmarkeder under hensyntagen til sammenspillet
med andre elektricitetsmarkeder.
Kapitel 132
Netvirksomhedens varetagelse af energilageraktiviteter
§ 423.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder, der varetager energilageraktiviteter.
Stk. 2.
En netvirksomhed skal udbyde de energilagerydelser, jf. § 2, nr. 6, som er nødvendige for at
netvirksomheden kan opfylde sin forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed, til
effektiv, pålidelig og sikker drift af sit elforsyningsnet, efter åbne, gennemsigtige og ikke
forskelsbehandlende procedurer. Kravet i 1. pkt. gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt Forsyningstilsynet har godkendt det i
medfør af § 434, stk. 1, nr. 1.
§ 443.
Uanset § 423, stk. 1, nr. 1, kan Forsyningstilsynet godkende, at netvirksomheden kan varetage
energilageraktiviteter i netvirksomheden, hvis
1) der er tale om et energilageranlæg, der er en fuldt integreret netkomponent, eller
2) følgende betingelser er opfyldt:
a) Pågældende energilageranlæg er nødvendig for, at netvirksomheden kan opfylde sin
forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed til effektiv, pålidelig og sikker drift
af sit elforsyningsnet.
b) Pågældende energilageranlæg anvendes ikke til køb eller salg af elektricitet på
elektricitetsmarkeder.
c) Netvirksomheden har gennemført et åbent, gennemsigtigt og ikkediskriminerende udbud,
hvorefter ingen aktør er blevet tildelt retten til at varetage energilageraktiviteter eller er i stand til
at levere sådanne ydelser rettidigt og til en rimelig pris.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0015.png
d) Udbudsproceduren, herunder udbudsbetingelserne, har været forelagt for Forsyningstilsynet
med henblik på Forsyningstilsynets vurdering heraf.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1 på baggrund af en begrundet
ansøgning fra netvirksomheden, medmindre der er tale om typer af fuldt integrerede netkomponenter,
der er omfattet af regler, som Forsyningstilsynet har fastsat i medfør af § 47 a, stk. 3, 1. pkt., i lov om
elforsyning.
Stk. 3.
Inden Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1, nr. 2, indhenter
Forsyningstilsynet en udtalelse fra Energistyrelsen til brug for vurderingen af, om betingelsen i stk. 1,
nr. 2, litra a, er opfyldt. Forsyningstilsynet er ikke bundet af Energistyrelsens udtalelse.
Stk. 4.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 1, skal betinges af, at den
fuldt integrerede netkomponent på intet tidspunkt hverken helt eller delvis anvendes til balancering eller
håndtering af kapacitetsbegrænsninger. Ligeledes skal Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i
medfør af stk. 1, nr. 2, betinges af, at det energianlæg der er omfattet af godkendelsen, på intet tidspunkt
hverken helt eller delvis anvendes til køb eller salg af elektricitet på elektricitetsmarkeder.
§ 454.
Forsyningstilsynet skal med regelmæssige mellemrum og mindst hvert femte år afholde en
offentlig høring vedrørende eksisterende energilageranlæg med henblik på at vurdere markedsaktørernes
eventuelle tilgængelighed og interesse i at investere i sådanne anlæg. Hvis Forsyningstilsynet på
baggrund af den offentlige høring vurderer, at andre aktører er i stand til at varetage
energilageraktiviteter på en omkostningseffektiv måde, pålægger Forsyningstilsynet netvirksomhederne
at udfase deres energilageraktiviteter inden for 18 måneder.
Stk. 2.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter, må netvirksomheden
ikke foretage ny- eller reinvesteringer i aktiviteterne og skal have solgt eller skrottet sine
energilageranlæg, der anvendes til varetagelsen af de pågældende energilageraktiviteter, senest 18
måneder efter datoen for udstedelse af pålægget.
Stk. 3.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter kompenseres
virksomheden efter regler fastsat i bekendtgørelsen om netvirksomheders indtægtsrammer.
Forsyningstilsynet skal i materialet om offentlig høring i medfør af stk. 1 oplyse herom, således at det
fremgår, at markedsparterne ikke vil være forpligtede til at overtage netvirksomhedens
energilageranlæg.
Stk. 4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på en netvirksomheds varetagelse af energilageraktiviteter, som
Forsyningstilsynet har godkendt i medfør af § 421, stk. 1, nr. 1.
Stk. 5.
For en periode svarende til anlæggets standardlevetid, jf. bilag 5 i bekendtgørelsen om
netvirksomheders indtægtsrammer, finder stk. 1 ikke anvendelse på batterilageranlæg, for hvilke en
netvirksomhed har truffet den endelige investeringsbeslutning inden den 4. juli 2019, og forudsat at det
pågældende anlæg
1) senest den 4. juli 2021 stationært er tilsluttet netvirksomhedens elforsyningsnet,
2) udelukkende anvendes til reaktiv øjeblikkelig genetablering af elforsyningsnettets sikkerhed i
nødsituationer, hvor sådan genetableringsforanstaltning starter med det samme og slutter, når den
regelmæssige omfordeling kan løse problemet, og
3) ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkederne, herunder til
balancering.
Kapitel 143
Varetagelse af ladestanderaktiviteter
§ 456.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage ladestanderaktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder, der varetager ladestanderaktiviteter.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0016.png
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på en netvirksomheds ejerskab af ladestander til
udelukkende anvendelse til opladning af netvirksomhedens egne elbiler, hvor elbilerne udelukkende
anvendes af netvirksomheden til varetagelse af sin bevillingspligtige aktivitet.
Kapitel 154
Varetagelse af øvrige konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter
§ 476.
En netvirksomhed må ikke direkte eller indirekte eje andele eller deltage i virksomheder, der
varetager elproduktion, elhandel eller aggregering.
Kapitel 165
Dokumentation for markedsmæssigheden
§ 487.
Netvirksomheder skal løbende udfærdige og opbevare skriftlig dokumentation for
markedsmæssigheden af de kontrollerede transaktioner, netvirksomheden indgår til sikring af, at
transaktionens priser og vilkår er i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis
transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter, jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
Aftaler omfattet af stk. 1 skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelse af den
kontrollerede transaktion.
Stk. 3.
Netvirksomheder skal lade aftaler ledsage af aftalebilag, der indholdsmæssigt skal opfylde
kravene i bilag 2 og som skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelse af den kontrollerede
transaktion.
Stk. 4.
Dokumentationen for markedsmæssigheden af den kontrollerede transaktion skal
indholdsmæssigt opfylde kravene i bilag 3. Dokumentationen for prisfastsættelsen i en transaktion, som
en netvirksomhed har udarbejdet i henhold til bekendtgørelsen om dokumentation af prisfastsættelsen af
kontrollerede transaktioner, kan fremsendes til Forsyningstilsynet som dokumentation for en aftales
markedsmæssighed, hvis den indholdsmæssigt opfylder kravene i bilag 3.
Stk. 5.
Dokumentationskravene finder ikke anvendelse på netvirksomhedens kontrollerede
transaktioner, hvis netvirksomheden har indgået kontrollerede transaktioner med en bestemt part for
sammenlagt mindre end 250.000 kr. inden for det forudgående år.
Frister
§ 498.
Netvirksomheder skal på Forsyningstilsynets anmodning fremsende dokumentation, jf. § 487,
inden 60 dage og vedlægge en kopi af den indgåede aftale.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan anmode om supplerende oplysninger og materiale, herunder at der
udarbejdes supplerende materiale inden for en nærmere fastsat frist. Der kan anmodes om oplysninger
og materiale, som må anses som relevant for en vurdering af markedsmæssigheden.
Vurdering af dokumentationen for markedsmæssigheden
§
4950.
Kan en netvirksomhed ikke dokumentere, at en transaktion er markedsmæssig, kan
Forsyningstilsynet på grundlag af den fremsendte dokumentation efter § 478 og supplerende
oplysninger efter § 498, stk. 2, fastsætte den markedsmæssige pris, der indgår i den økonomiske
regulering af virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om elforsyning, ved anvendelse af samme
prisfastsættelsesmetode som den af virksomheden anvendte eventuelt med foretagelse af fornødne
justeringer.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0017.png
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan anvende en anden prisfastsættelsesmetode end den af netvirksomheden
anvendte hvis væsentlige forhold taler for anvendelse af en anden prisfastsættelsesmetode, herunder hvis
den valgte prisfastsættelsesmetode er uegnet i den konkrete situation.
Stk. 3.
Netvirksomheder har metodefrihed ved valg af prisfastsættelsesmetode og Forsyningstilsynet
skal udøve sit skøn inden for OECD’s Transfer Pricing Guidelines samt Skatteforvaltningens juridiske
vejledning.
Mangelfuld og manglende dokumentation
§ 501.
Er dokumentationen for transaktionen åbenlys mangelfuld, fastsætter Forsyningstilsynet den
skønsmæssige pris, der indgår i den økonomiske regulering af virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i
lov om elforsyning, til nul.
Stk. 2.
Dokumentation anses for åbenlys mangelfuld hvis netvirksomheden groft tilsidesætter
dokumentationspligten efter § 487, herunder hvor netvirksomheden ikke fremsender dokumentation i
form af faktura eller lignende eller på anden måde kan dokumentere betalingsstrømme, som
netvirksomheden har foretaget og som kan identificeres som betaling for en given ydelse, der er
omfattet af transaktionen.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet skal varsle virksomheden om en afgørelse om åbenlys mangelfuld
dokumentation efter stk. 1 med en frist på fire uger til at fremkomme med bemærkninger.
Offentliggørelse og indsendelse af oplysninger
§ 521.
Netvirksomheder skal inden den 1. juli sende en oversigt over aftaler med forbundne
foretagender for det forudgående år til Forsyningstilsynet. Oversigten skal indeholde oplysninger om
aftalens parter, aftalens genstand og kontraktsummen.
Stk. 2.
Netvirksomheden skal indsende oversigten, jf. stk. 1, til Forsyningstilsynet digitalt via et
online indsendelsessystem.
§ 532.
Netvirksomheder skal inden den 1. juli gøre en oversigt over aftaler med forbundne
foretagender for det forudgående år tilgængelig på netvirksomhedens hjemmeside. Oversigten skal
indeholde oplysninger om:
1) Aftalens parter.
2) Aftalens genstand.
3) Kontraktsummen for den enkelte aftale angivet i intervallerne efter stk. 2, og den samlede
afregningssum for alle aftaler mellem netvirksomheden og forbundne foretagender.
Stk. 2.
Kontraktsummen for den enkelte aftale efter stk. 1, nr. 3 skal angives som
1) "Aftaler under 500.000 kr.",
2) "Aftaler mellem 500.000 kr. og 2.000.000 kr.", og
3) "Aftaler over 2.000.000 kr.".
Kapitel 167
Administrative bestemmelser
§ 543.
Al skriftlig kommunikation med myndigheder i medfør af denne bekendtgørelse skal ske
elektronisk.
§ 554.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i sager omfattet af kapitel 134 senest seks måneder efter,
at sagen er fuldt oplyst.
Kapitel 178
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0018.png
Straf
§ 55.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
tilsidesætter § 11, § 13, stk. 3, eller § 487, stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
Kapitel 198
Tilsyn
§ 56.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med §§ 6-13, § 22, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, § 23, stk. 1, § 25, stk.
1, § 26, stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., § 323, § 334, stk. 1, § 378, stk. 1, § 432, § 465, stk. 1, § 467, § 478, §
489, stk. 1, § 512, stk. 1, og § 532, stk. 1.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med de standardiserede vejledninger, der er nævnt i §§ 376 og
410.
Kapitel 19
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 57.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
21. januar maj
2025,
jf. dog stk. 2.
Stk.
23.
Følgende bekendtgørelser ophæves:
2) Bekendtgørelse nr. 598 af 22. juni 2001 om frist for ansøgning om bevilling til kollektiv
elforsyningsvirksomhed.
§ 59.
§ 32 har virkning for en netvirksomheds indkøb af elektricitet til dækning af nettab for perioden
fra den 1. januar 2022. § 32 berører ikke en netvirksomheds gennemførelse af kontrakter til indkøb af
elektricitet til dækning af nettab og relaterede kontrakter om annullering af oprindelsesgarantier, som er
indgået inden den 31. december 2020. 2. pkt. gælder dog ikke for kontrakter, der har en varighed ud
over den 31. december 2025, for perioden efter den 31. december 2025. § 32 berører heller ikke en
netvirksomheds gennemførelse af kontrakter til indkøb af elektricitet til dækning af nettab og relaterede
kontrakter om annullering af oprindelsesgarantier, som er indgået efter den 31. december 2020 for
perioden indtil den 31. december 2021. En netvirksomhed, hvis kontrakter til indkøb af elektricitet til
dækning af nettab for perioder fra den 1. januar 2022 er omfattet af 2. og 3. pkt., uden at
netvirksomheden har indgået en relateret kontrakt om annullering af oprindelsesgarantier, kan udbyde
en særskilt kontrakt om annullering af oprindelsesgarantier efter § 32, stk. 4, sammenholdt med stk. 5 og
6, for de af 2. og 3. pkt. omfattede kontraktperioder.
§ 60.
§ 42, stk. 1, nr. 2, finder i forhold til en virksomhed, som en netvirksomhed den 31. december
2020 direkte eller indirekte udøvede kontrol over, først anvendelse fra den 1. januar 2026. I forhold til
en virksomhed, som en netvirksomhed den 30. juni 2022 direkte eller indirekte ejer andele eller deltager
i, uden at netvirksomheden udøver kontrol over den pågældende virksomhed, finder § 42, stk. 1, nr. 2,
ligeledes først anvendelse fra den 1. januar 2026.
§ 61.
§ 46 finder i forhold til de i bestemmelsen nævnte virksomheder, som en netvirksomhed den 30.
juni 2022 direkte eller indirekte ejer andele eller deltager i, herunder udøver kontrol over, først
anvendelse fra den 1. januar 2026.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, [dato]
Minister
/ ENS Vicedirektør
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0019.png
Bilag 1
Forhold, som netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav om i medfør af §
2731
• Faseubalance
• Spændingsvariationer
• Hurtige spændingsændringer
• Flicker
• Netbeskyttelse
• Reaktiv effekt
• Harmoniske forstyrrelser
• DC indhold
Bilag 2
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af aftalen
A. En beskrivelse af aftalen
1. Angivelse af køber.
2. Angivelse af sælger/leverandør.
3. Samlet kontraktsum (værdi i kr.).
4. Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser
5. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato – til dato).
6. Beskrivelse af særlige vilkår
B. Oplysninger om fastsættelse af aftalens pris
1. Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som netvirksomheden har anvendt til
sikring af aftalens markedsmæssighed.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0020.png
2. Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
Bilag 3
Krav til dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner
A. Koncern- og organisationsdiagram, der viser koncernens juridiske og organisatoriske struktur.
B. Beskrivelse af den kontrollerede transaktion.
1. Beløbsmæssig angivelse af transaktionen.
2. Identifikation af den eller de forbundne parter, som er involveret i transaktionen med
netvirksomheden, samt en kort beskrivelse af relationen til hver af disse parter.
3. Kopi af aftalen.
C. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse og funktions- og risikoanalyse af netvirksomheden samt de
relevante forbundne parter i forhold til transaktionen, herunder en beskrivelse af alle ændringer i forhold
til tidligere år.
D. Transfer pricing-metode. Når det i forhold til den valgte transfer pricing-metode er relevant skal
følgende krav opfyldes:
1. Angivelse af transfer pricing-metoden anvendt i transaktionen og begrundelse for valget af metode.
2. Når det i forhold til transfer pricing-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken af
transaktionsparterne der er valgt som den testede part, og valget skal begrundes.
3. En beskrivelse af de forudsætninger og antagelser, der er lagt til grund ved anvendelse af transfer
pricing-metoden.
4. Er der lavet en flerårig analyse, skal denne tilgang begrundes.
5. En liste og tilhørende beskrivelse af de udvalgte sammenlignelige transaktioner (interne og eksterne)
samt information om de finansielle indikatorer for de uafhængige virksomheder, som er benyttet ved
transfer pricing-analysen, herunder en beskrivelse af udsøgningsprocessen og kilden til den anvendte
information.
6. En redegørelse for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er lavet justeringer til
resultaterne hos den testede part, de sammenlignelige transaktioner eller begge.
7. En redegørelse for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante transaktioner er prisfastsat i
overensstemmelse med armslængde-princippet ved anvendelse af den valgte transfer pricing-metode.
8. En oversigt med angivelse af de finansielle data eller regnskabsdata, der er brugt ved anvendelsen af
transfer pricing-metoden.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001500_0021.png
9. Data og allokeringsskemaer, der viser, hvordan de regnskabsmæssige data, som er brugt ved transfer
pricing-metoden, kan afstemmes til årsregnskabet for den testede part.
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af
5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019,
nr. L 158, side 125 som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1711 af 13. juni 2024 om ændring af
direktiv (EU) 2018/2001 og (EU) 2019/944 for så vidt angår forbedring af udformningen af Unionens elektricitetsmarked,
EU-Tidende, L af 26. juni 2024,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2019, nr. L 328, s. 82, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/2413 af 18. oktober 2023 om ændring af direktiv (EU) 2018/2001, forordning
(EU) 2018/1999 og direktiv 98/70/EF for så vidt angår fremme af energi fra vedvarende energikilder og om ophævelse af
Rådets direktiv (EU) 2015/652, EU-Tidende, L af 31. oktober 2023..
1)