Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 205
Offentligt
3001498_0001.png
Høring over udkast til tre bekendtgørelser til implementering af VE III-
direktivet (artikel 20 a, stk. 1-3) m.v.
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til tre bekendtgørelser i
høring:
- Revideret bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse
af eltransmissionsnettet m.v. (systemansvarsbekendtgørelsen)
- Revideret bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
(netvirksomhedsbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om adgang til batteristyringsdata (ny)
Baggrund
Bekendtgørelserne gennemfører først og fremmest VE III-direktivets artikel 20 a,
stk. 1-3, jf. ændringerne til Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU)
2018/2001, som blev indført ved Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU)
2023/2413 af 18. oktober 2023.
VE III-direktivet har bl.a. til formål at lette integrationen af vedvarende energi (VE) i
energisystemet, herunder gennem regler om adgang til data om energisystemet,
om fleksibilitetspotentialer i nettet, og om batteristyringsdata for husholdnings- og
industribatterier og eldrevne køretøjer. Med de tre bekendtgørelser, som er nævnt
ovenfor, gennemføres følgende:
-
at transmissionssystemoperatører og, hvis det er muligt,
distributionssystemoperatører skal stille oplysninger til rådighed om
andelen af VE og CO2-ækvivalenter i hver af de to danske budzoner for
handel med elektricitet.
at distributionssystemoperatører skal stille anonymiserede og aggregerede
data om potentialet for fleksibelt elforbrug til rådighed for systembrugere.
at distributionssystemoperatører skal stille anonymiserede og aggregerede
data om den vedvarende elektricitet, som egenforbrugere, VE-fællesskaber
og borgerenergifællesskaber føder ind i nettet, til rådighed for
systembrugere.
at producenter og importører, der bringer husholdnings- og industribatterier
og eldrevne køretøjer i omsætning i Danmark fra og med den 21. maj
2025, skal give adgang til data via batteristyringssystemet for ejere og
brugere og for tredjeparter, der har tilladelse fra ejerne og brugerne.
Kontor/afdeling
El
Dato
04-04-2025
J nr.
2024-7607
/mdsdr
-
-
-
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Gennemførelsen af regler om, at transmissionssystemoperatører (Energinet) og
distributionssystemoperatører (netvirksomheder) gør oplysninger om
energisystemet tilgængelige, har hjemmel i de eksisterende bestemmelser i
elforsyningslovens § 84, stk. 9, jf. stk. 7.
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001498_0002.png
Gennemførelsen af regler om husholdnings- og industribatterier og eldrevne
køretøjer har hjemmel i elforsyningslovens § 9 a, som blev indført i § 4 i lov nr.
1676 af 30. december 2024, om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og
om reduktion af drivhusgasser (biobrændstofloven), lov om fremme af vedvarende
energi, lov om gasforsyning og lov om elforsyning.
Nedenfor følger en gennemgang af direktivbestemmelsernes implementering i de
tre bekendtgørelser.
Indhold
1. Revideret systemansvarsbekendtgørelse
1.1 Implementering af VE III-direktivet
I bekendtgørelsen indføres to nye bestemmelser i § 57 og § 58, der indgår i et nyt
kapitel.
Den nye § 57
skal implementere det første led i VE III-direktivets artikel 20 a, stk. 1,
om at offentliggøre oplysninger om VE-andelen og andelen af CO2-ækvivalent
emissioner i hver af Danmarks to budzoner for handel med elektricitet. Formålet er,
at deltagere på elektricitetsmarkedet, aggregatorer, forbrugere og slutbrugere kan
øge transparens om udledninger og VE-andele.
Udkastet til bestemmelsen fastsætter, at Energinet skal forestå udstillingen af data,
da Energinet på hjemmesiden ”Energi Data Service” allerede opgør VE-andele og
CO2-ækvivalenter for hver budzone, visualiserer data, og gør data tilgængelig via
API-funktioner.
Det bemærkes, at direktivbestemmelsen i artikel 20 a, stk. 1 henvender sig både til
transmissionssystemoperatører og distributionssystemoperatører. Det er dog
Energistyrelsens vurdering, at der ikke er forskel på de datapunkter, der skal
offentliggøres af hver af de respektive parter efter direktivbestemmelsen. I en
dansk kontekst er det derfor mest hensigtsmæssigt, at alene Energinet sikrer
gennemførelsen af bestemmelsen.
Energistyrelsen bemærker, at netvirksomhederne i henhold til elforsyningslovens §
84, stk. 5 fortsat skal understøtte Energinets opgørelse af retvisende data,
herunder ved at udlevere alle nødvendige data vedrørende eldistributionsnettet.
Ift. Energinets forpligtelser til at sikre, at data skal være struktureret og udstillet via
API efter fælleseuropæiske standarder, henviser Energistyrelsen til Europa-
Kommissionen vejledning om bestemmelserne i artikel 20 a.
1
1
Link til vejledningen,
se særligt afsnit 3.1-3.2.
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001498_0003.png
Energistyrelsen bemærker i denne forbindelse, at såfremt Energinets
udstillingsformater ikke følger de tilgængelige standarder gennem IEC i forhold til
udstilling af data, er det tilstrækkeligt, at API-funktionen undtagelsesvist er
interoperabel i Danmark, indtil IEC standarderne kan efterleves.
Den nye § 58
skal implementere det andet led i VE III-direktivets artikel 20 a, stk. 1,
om, at data for, hvor meget el der tilføres distributionsnettet af egenproducenter,
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber, skal gøres tilgængelig.
Bestemmelsen henvender sig til netvirksomhederne, såfremt ”det er teknisk muligt”,
og giver derfor anledning til, at der kan tages hensyn til de nationale forhold.
Energistyrelsen har drøftet bestemmelsen med Energinet og Green Power
Denmark (GPD). På baggrund heraf er det vurderet, at opgørelse og udstilling af
disse data, foretages af Energinet. Energinet skal dog om nødvendigt tilpasse eller
vedtage nye forskrifter for netvirksomhedernes målinger. Energinet skal derfor først
opgøre og udstille data, når alle nødvendige forskrifter er på plads.
2. Revideret netvirksomhedsbekendtgørelse
I bekendtgørelsen indføres en ny § 30, hvorefter netvirksomhederne får til opgave
at foretage en vurdering om, hvordan data for potentialet fra fleksibelt elforbrug for
netområdet kan opgøres. Netvirksomhederne skal herudover vurdere, hvordan
data i givet fald vil kunne udstilles. Bestemmelsen er en minimumsimplementering
af VE III-direktivets artikel 20 a, stk. 1, 2. led, hvorefter netvirksomheder, hvis det er
teknisk muligt, skal gøre data om fleksibelt elforbrug tilgængelige.
Direktivbestemmelsen har til formål at mulige aktører, herunder aggregatorer på et
fleksibilitetsmarked, kan anvende data om potentialet for fleksibelt elforbrug til at
udvikle nye forretningsprodukter. Det kan ske ved, at virksomheder kan tage højde
for f.eks. store potentialer i områder, hvor der er behov for fleksibilitetsydelser. Det
kan også komme netvirksomhederne til gavn.
Et fleksibilitetspotentiale skal ikke forveksles med nettets fleksibilitetsbehov.
2
Et fleksibilitetspotentiale er ikke nærmere defineret i Europa-Kommissionens
vejledning
3
, men Energistyrelsen vurderer, at potentialet kan opgøres som en
værdi, der er baseret dels på
1) udbredelsen af tilsluttede fleksible elforbrugsaktiver, som f.eks.
varmepumper, batterier og ladestandere, og evt. også fleksibilitet fra
industrien eller bestemte sektorer, og hvor meget belastningen på nettet
kan justeres for netområdet
2
I forbindelse med netvirksomheders netudviklingsplaner tales der også om et fleksibilitetspotentiale,
hvor det i den sammenhæng skal forstås som netvirksomhedernes potentielle fleksibilitetsbehov, jf.
f.eks.
Vejledning til netudviklingsplaner 2025,
s. 8.
3
Link til vejledningen,
side 13 og frem.
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001498_0004.png
2) netvirksomhedernes analyse af den justerbare belastning for netområdet
(f.eks. hvordan netvirksomhedernes kan reagere på potentialet)
Direktivbestemmelsen har efter Energistyrelsens vurdering sammenhæng med
elmarkedsforordningens artikel 19 e, hvorefter EU DSO-enheden og ENTSO-E skal
udarbejde en metode for vurdering af fleksibilitetsbehov i elnettet. Efter artikel 19 e,
stk. 4, litra b, nr. i, skal denne metode tage hensyn til ”
alle tilgængelige kilder på en
omkostningseffektiv måde inden for de forskellige tidsrammer, herunder i andre
medlemsstater”,
og skal herudover ”indeholde
vejledende kriterier for vurderingen
af de forskellige fleksibilitetskilders evne til at dække fleksibilitetsbehovene”.
Energistyrelsens forslag til den ny § 30 i netvirksomhedsbekendtgørelsen afspejler
derfor, at der i medfør af kravene i forordningen forventes vejledende kriterier, der
kan bidrage til netvirksomhedernes vurdering om opgørelse af
fleksibilitetspotentialer, og at netvirksomhederne af den grund ikke skal pålægges
et dobbeltarbejde i opgørelse af fleksibilitetspotentialer.
Forslaget til § 30 afspejler herudover, at netvirksomhederne er tættest på at kunne
vurdere de nødvendige datakilder og metoder til opgørelse af potentialer i nettet,
selvom der samtidig bør tages hensyn til behov fra forskellige dataanvendere og
systembrugere ift. data om fleksibilitetspotentialer.
Forslaget medfører derfor, at netvirksomhederne foretager en vurdering om
opgørelse og udstilling af data om fleksibelt elforbrug, under inddragelse af
relevante dataanvendere og systembrugere. Netvirksomhederne kan f.eks.
foretage denne vurdering under inddragelse af medlemmerne i
Forsyningsdigitaliseringsprogrammet.
Der skal knyttes samme bemærkninger til udstillingen af data om potentialet for
fleksibelt elforbrug, som allerede fremgår under pkt. 1.1 om udstilling af VE- og
CO2-ækvivalenter. Det vil sige, at udstillingen som minimum skal indebære en
funktionel API, der sikrer interoperabilitet, og er i overensstemmelse med
tilgængelige fælleseuropæiske standarder for dataudvekslingsformater.
Når der bliver større klarhed over opgørelses- og udstillingsmetoder for data om
fleksibelt elforbrug, vil Energistyrelsen om muligt tilpasse de nuværende regler,
herunder ved indførelse af frister for opgørelse og udstilling af data.
3. Bekendtgørelse om adgang til batteristyringsdata (ny)
Den nye bekendtgørelse om adgang til batteristyringsdata udmønter VE III-
direktivets artikel 20 a, stk. 3. Direktivbestemmelsen fastsætter, at producenter og
importører, der bringer husholdnings- og industribatterier og eldrevne køretøjer i
omsætning i Danmark fra og med den 21. maj 2025, skal gøre en række data via
batteristyringssystemet tilgængelige for ejere og brugere og tredjeparter.
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001498_0005.png
VE III-bestemmelsen har til formål, at fleksibilitets- og balanceringstjenester fra
aggregering af batterier og eldrevne køretøjer kan udvikles konkurrencedygtigt i
EU, herunder gennem mere udbredt datadeling.
4
Der henvises generelt til Europa-Kommissionens vejledning til artikel 20 a, som
udkastet på flere punkter afspejler.
I det følgende fremgår bekendtgørelsens indhold i tre hoveddele:
1) Fælles bestemmelser
2) Undtagelser
3) Særlige bemærkninger om anvendelsen af bekendtgørelsen
3.1. Fælles bestemmelser
Indledningsvist bemærkes, at udkastet til reglerne alene omfatter produkter, der
bringes i omsætning med et tilhørende batteristyringssystem.
Bestemmelsen i § 3, stk. 1 kræver, at producenter og importører der bringer
produkterne i omsætning
sikrer,
at data om batterikapacitet, sundhedstilstand,
ladetilstand, strømsætpunkt og eldrevne køretøjers placering, er direkte
tilgængelige for ejeren og brugeren. Den direkte tilgængelighed kan sikres på flere
måder, og reglen skeler derfor ikke til en eksakt grænseflade, som data skal deles
fra, ej heller til eventuelle aftaler om styringen af data, som producenten eller
importøren har indgået.
Som vejledning til producenter og importører bemærker Energistyrelsen derfor, at
adgangen til datapunkter, og muligheden for at videregive data, f.eks. kan sikres på
følgende måder:
1) Ved at integrere en API-nøgle eller tilsvarende direkte adgang, i
batteristyringssystemet, hvorfra datapunkterne vil kunne tilgås af ejeren og
brugeren og videregives sikkert til tredjeparter
2) Ved at stille en API-nøgle eller tilsvarende direkte adgang til rådighed via
en internetbaseret cloudløsning, hvorfra datapunkterne vil kunne tilgås af
ejeren og brugeren og videregives sikkert til tredjeparter
3) Ved at indgå aftale med anden virksomhed om overdragelse af
datastyringen og/eller ansvaret for at overholde § 3, stk. 1-5, jf. § 3, stk. 6.
Det står herudover producenter eller importører frit for at indgå datasamarbejder
med andre virksomheder om at gøre datapunkterne tilgængelige.
Herudover kan producenter og importører også vælge at foranstalte videregivelse
af data til tredjeparter efter ejere og brugeres tilladelse herom. Hvis denne
4
VE III-direktivet,
se præambel 52.
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001498_0006.png
mulighed vælges, skal producenter og importører foretage verifikation af
tredjepartens tilladelse fra ejere og brugere og derefter videregive adgangen til
tredjeparten (se særligt hertil § 4, stk. 4).
En sådan videregivelse fra producenten eller importøren på ejere og brugeres
vegne vil dog ikke fritage producenter og importører fra at gøre data direkte
tilgængelig for ejere og brugere, så disse selv kan videregive dem til tredjeparter.
Producenter og importører vil heller ikke kunne tage særskilt betaling fra en ejer
eller bruger, for at videregive data på deres vegne. Dog står det producenten eller
importøren frit for at afdække sine omkostninger til udvikling af en API-løsning eller
videregivelse af data til tredjeparter, når produktet bringes i omsætning.
Om eldrevne køretøjer bemærker Energistyrelsen, at det indirekte følger af
reglerne, at adgangen til data understøttes af en trådløs internetopkobling i
køretøjet, da køretøjet skal kunne gøre data tilgængelig, når den kører på vejen.
Måling og beregning af flere af datapunkterne er endnu ikke omfattet af
fælleseuropæiske standarder. Det er derfor Energistyrelsens vurdering, at
producenter og importører ifølge udkastet bør kunne anvende tilgængelige og
pålidelige målinger og beregninger, til brug for udstillingen af data, indtil disse
standarder foreligger.
I drøftelser med branchen er det herudover blevet påpeget, at realtidsudstilling af
data inden for et minut kan være problematisk for visse stationære batterityper.
Måling og beregning af data i et tilsvarende tidsinterval, kan ikke i alle tilfælde lade
sig gøre. Derfor afspejler udkastet, at udstilling af data bør kunne ske i større
tidsintervaller end et minut, hvis dette er nødvendigt set ud fra et teknisk synspunkt
(se § 3, stk. 5). Den enkelte producent eller importør vil selv kunne foretage denne
vurdering.
Endeligt bemærkes, at bekendtgørelsens bestemmelser skal læses i sammenhæng
med dataforordningens
5
artikel 3, stk. 1, der fastsætter, at data skal gøres
direkte
tilgængelige for brugeren,
hvor det er relevant og teknisk muligt.
Dataforordningens artikel 3, stk. 1, omfatter produktdata dvs. data der generes ved
brug af produktet, og som er designet til at kunne hentes enten via enheden eller
via en elektronisk kommunikationstjeneste, f.eks. cloudløsning). Energistyrelsen
vurderer, at bekendtgørelsens regler om, at ejere og brugere selv har ret til at
videregive data, vil være i tråd med forordningens bestemmelser.
5
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2023/2854 af 13. december
2023 om harmoniserede regler om fair adgang til og anvendelse af data og om
ændring af forordning (EU) 2017/2394 og direktiv (EU) 2020/1828.
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001498_0007.png
Dataforordningen gælder fra den 12. september 2025 og skal herfra overholdes
ved siden af denne bekendtgørelse.
Bekendtgørelsens bestemmelser skal også læses i sammenhæng med
batteriforordningens
6
artikel 14, og artikel 77.
Efter batteriforordningens artikel 14 skal der fra den 18. august 2024 være
ajourførte data for parametre til bestemmelse af stationære batterier og eldrevne
køretøjers sundhedstilstand og forventede levetid i batteristyringssystemet, som
skal deles med personer, der har købt batteriet eller tredjeparter, der handler på
deres vegne. Bestemmelsen ligner således bestemmelsen i denne bekendtgørelse,
men batteriforordningen foreskriver ikke deling af data i realtid.
Parametre til bestemmelse af sundhedstilstand og den forventede levetid fremgår
af bilag VII i batteriforordningen. Det er Energistyrelsens vurdering, at producenter
og importører så vidt muligt skal henholde sig til parametrene i batteriforordningens
bilag VII for at opgøre sundhedstilstanden i henhold til denne bekendtgørelse.
Efter batteriforordningens artikel 77 skal der fra den 18. februar 2027 etableres et
batteripas for hvert industribatteri og batteri til eldrevne køretøjer. Batteripasset skal
ledsage produkterne, og efter bilag XIII i batteriforordningen skal oplysningerne om
batterikapacitet, sundhedstilstand og ladetilstand fremgå af batteripasset. Denne
artikel omfatter ligeledes ikke realtidsdata, som omfattes af denne bekendtgørelse,
men periodisk opdaterede data.
3.2. Undtagelser
Som undtagelse for stationære batterier (se § 5), finder reglerne om måling,
beregning og udstilling i henhold til § 3 ikke anvendelse, hvis det enkelte datapunkt
ikke kan måles eller beregnes uden negativt at påvirke væsentlige driftsfunktioner
for batteriet eller for styringen af batteriet.
For så vidt angår eldrevne køretøjer, er anvendelsen af bekendtgørelsen for det
første begrænset til køretøjer, der er godkendt til omsætning i Danmark i henhold til
forordning (EU) 2018/858 af 30. maj 2018, med senere ændringer. Denne
afgrænsning følger naturligt af, at køretøjer, der ikke er godkendt i henhold til
forordningen, ikke må bringes i omsætning i EU. Da VE III-direktivets artikel 20 a,
stk. 3 skal gælde ”udover” reglerne i denne forordning, er det vigtigt at understrege,
at reglerne ikke begrænser gyldigheden af køretøjets godkendelse til omsætning i
henhold til forordningen.
6
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2023/1542 om batterier og
udtjente batterier, om ændring af direktiv 2008/98/EF og forordning (EU) 2019/1020
og om ophævelse af direktiv 2006/66/EF
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 205: Orientering om tre bekendtgørelse til implementering af VEIII-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3001498_0008.png
Som en undtagelse for eldrevne køretøjer foreslås, at hvis bestemmelser eller
tekniske krav, som fastsættes i henhold til forordning (EU) 2018/858, forhindrer, at
køretøjet kan måle, beregne eller udstille de nævnte datapunkter i § 3, undtages
producenter og importører af eldrevne køretøjer fra at måle, beregne og udstille det
relevante datapunkt.
Endvidere undtages producenter og importører af eldrevne køretøjer fra at måle,
beregne og udstille det relevante datapunkt, hvis helt særlige tekniske egenskaber
for køretøjet forhindrer, at datapunktet gøres tilgængelig i henhold til § 3, herunder
hvis køretøjet ikke understøtter internetforbindelse. Købere af eldrevne køretøjer
kan f.eks. fravælge internetforbindelse.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelserne forventes at træde i kraft den 21. maj 2025.
Høringsfrist
Høringssvar til bekendtgørelserne bedes sendes til Energistyrelsens
hovedpostkasse
[email protected]
med kopi til Mads Dreier
[email protected]
samt
angivelse af journalnummer 2024-7607.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest den 30. april 2024.
Øvrige oplysninger
Bekendtgørelserne er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste, ligesom bekendtgørelserne er offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelsesændringerne kan rettes til fuldmægtig
Mads Dreier,
[email protected],
33 95 50 67.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Det bemærkes, at høringssvar vil blive oversendt til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Mads Dreier
Fuldmægtig,
Center for Elektrificering
Side 8/8