Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 175
Offentligt
2988035_0001.png
UDKAST
Ændring af BEK nr 773 af 20/06/2024
Bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen
og områder til fremme af VE
1)
I medfør af § 11 a i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober 2023, § 3,
stk. 4,
5,
og stk.
57,
og § 29 a i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr.
1321031
af 6.
februar september
2024, som ændret ved lov nr.
6711676
af
11. juni 2024 og lov nr.
673 af 11. juni30. december
2024 og § 18 e i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1461 af 29. november 2023, og efter forhandling med relevante ministre,
fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 3, stk. 1, nr. 1, 4 og 5, i bekendtgørelse
[nr. 1366910
af
28. september 202226. juni 2024]
om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Formål og anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen har til formål at lette den administrative proces for opstillere af VE- anlæg
ved at udpege ét kontaktpunkt, som vejleder om den administrative proces, og ved at indføre krav
til tilladelsesprocessen, herunder en samlet tidsfrist for behandling af ansøgninger om tilladelser
omfattet af tilladelsesprocessen og bestemmelser om fravigelse af
visse
miljø- og
naturbeskyttelsesregler.
Stk.§
2.
Bekendtgørelsen har ligeledes til formål at medvirke til udpegning af områder til
fremskyndelse af vedvarende energi, som har en betydelig samlet størrelse.
§ 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse
for opstillere af alle VE-anlæg og for de myndigheder, der
indgår i på
den administrative proces og
som behandler ansøgningertilladelsesprocesser for
projekter til produktion af vedvarende energi uden for fremskyndelsesområder.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen fastsætter desuden nærmere regler
om
tilladelse omfattet
tilladelsesprocessen for VE-anlægområder til fremskyndelse af vedvarende energi på land og
fremskyndelsesområder til net- og lagringsinfrastruktur, herunder regler om udpegning,
tilladelsesprocesser, fastsættelse af afbødende foranstaltninger og om screening af konkrete
projekter i forbindelse hermed.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0002.png
Vedvarende energi som væsentlig samfundsinteresse
§ 3.
Indtil der er opnået klimaneutralitet, formodes planlægning, opførelse og drift af VE-anlæg,
sådanne anlægs tilslutning til nettet, selve det tilknyttede net og lagringsaktiver at være af
væsentlig samfundsmæssig interesse og at tjene den offentlige sundhed og sikkerhed i forbindelse
med afvejningen af retlige interesser i de individuelle tilfælde med henblik på følgende regler:
1) § 6, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om administration af planloven i
forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
2) § 9, stk. 1, og § 11, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om udpegning og administration af
internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
3) § 6, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår
kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.
4) § 65, stk. 3, nr. 3, i lov om naturbeskyttelse.
5) § 46, stk. 2, nr. 1, i lov om jagt og vildtforvaltning.
6) § 9, stk. 1, nr. 1, og § 12, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og
plantearter og pleje af tilskadekommet vildt.
7) § 3, stk. 1, og § 6, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om administration af internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter vedrørende projekter om etablering
m.v. af elproduktionsanlæg og elforsyningsnet på havet.
8) § 4, stk. 2, nr. 2, i bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og
grundvandsforekomster.
9) § 7, stk. 2, nr. 2, i bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
10) § 4, stk. 1 og 2, og § 6, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om administration af internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved videnskabelige undersøgelser,
forundersøgelser, efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger, m.v. offshore.
Definitioner
§ 4.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) VE-anlæg: Anlæg til vedvarende energi der etableres og drives med henblik på produktion af
energi fra vedvarende energikilder.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0003.png
2) Samplaceret energilagringsprojekt: Et anlæg til kombineret energilagring kombineret med
et anlæg, der producerer vedvarende energi, som er koblet til det samme nettilslutningspunkt.
3) Den administrative proces: Hele forløbet og alle aspekter for ansøgning om og tildeling af
alle tilladelser, og øvrige nødvendige procedurer for opstillere af VE-anlæg.
4) Tilladelsesprocessen: Processen for at opnå de relevante myndighedstilladelser til at opføre,
foretage repowering af og drive VE-anlæg, herunder dem, der kombinerer forskellige
vedvarende energikilder, varmepumper og samplaceret energilagring, herunder el- og
varmeanlæg, samt de aktiver, der vil være nødvendige for anlæggets tilslutning til nettet og
miljøvurderinger. Tilladelsesprocessen er en delmængde af den administrative proces.
Kapitel 2
Kontaktpunkt
§ 5.
Energistyrelsen er kontaktpunkt for vejledning om den administrative proces, herunder
tilladelsesprocessen.
§ 6.
Energistyrelsen skal som kontaktpunkt
1) vejlede overordnet om den administrative proces på anmodning fra opstillere, herunder
hvilke trin opstillere skal igennem for at etablere og drive VE-anlæg,
2) kunne formidle kontakt til de relevante fagkompetente myndigheder for vejledning af
fagspecifik karakter relateret til den administrative proces, herunder tilladelsesprocessen,
3) etablere og administrere en hjemmeside med information om den administrative proces,
herunder tilladelsesprocessen,
4) oplyse om tidsfristens påbegyndelsestidspunkt, jf. § 9, på anmodning fra opstiller eller
relevante myndigheder, og
5) sikre overholdelse af tidsfristerne for tilladelsesprocessen.
§ 7.
Energistyrelsen skal sikre, at hjemmesiden, jf. § 6, stk. 1, nr. 3,
1) indeholder informationer til opstillere om trin i den administrative proces, herunder
tilladelsesprocessen,
2) udgør en online procedurehåndbog for opstillere af VE-anlæg, herunder mindre projekter,
VE-egenforbrugeres projekter og VE-fællesskaber,
3) indeholder henvisninger til relevante myndigheder for fagspecifik vejledning om processer
og tilladelser omfattet af den administrative proces, og
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0004.png
4) tilbyder opstillere mulighed for at ansøge om tilladelser omfattet af tilladelsesprocessen
gennem hjemmesiden eller via links til andre myndigheders ansøgningsportaler og vejleder
opstillere om, hvor øvrige ansøgninger om tilladelser omfattet af den administrative proces kan
indgives.
Kapitel 3
Tilrettelæggelse af tilladelsesprocessen
§ 8.
Tilladelsesprocessen omfatter perioden fra den relevante myndigheds anerkendelse af
fuldstændigheden af ansøgningen om tilladelse til den endelige afgørelse om tilladelsesprocessens
resultat.
Stk. 2.
Ansøgningsprocessen samt den relevante myndigheds sagsbehandling af
tilladelsesprocessen skal gennemføres i elektronisk format.
§ 9.
Senest 45 dage efter modtagelsen af en ansøgning om tilladelse til at opføre, foretage
repowering af og drive et VE-anlæg skal den relevante myndighed tage stilling til, om ansøgningen
indeholder alle de oplysninger, der er nødvendige for at behandle ansøgningen.
Stk. 2.
Den relevante myndighed skal anmode ansøgeren om at indgive yderligere oplysninger
uden unødigt ophold, hvis ansøgeren ikke har fremsendt alle de oplysninger, der er nødvendige
for at behandle ansøgningen.
Stk. 3.
Datoen for den relevante myndigheds anerkendelse af ansøgningens fuldstændighed
gælder som tilladelsesprocessens startdato.
§ 10.
Hvor alle ansøgninger om tilladelser omfattet af tilladelsesprocessen kan indgives samtidigt,
påbegyndes tidsfristerne i kapitel 4, 5, 6 og 7, når alle de relevante myndigheder har modtaget
fyldestgørende ansøgninger.
Stk. 2.
Hvor kun en del af ansøgningerne omfattet af tilladelsesprocessen kan indgives samtidigt,
påbegyndes tidsfristerne i kapitel 4, 5, 6 og 7, når de relevante myndigheder har modtaget
fyldestgørende ansøgninger for disse tilladelser.
Stk. 3.
Hvor kun en del af ansøgningerne omfattet af tilladelsesprocessen kan indgives samtidigt,
jf. stk. 2, sættes tidsfristerne i bero, når disse ansøgninger er færdigbehandlet.
§ 11.
De relevante myndigheder skal på anmodning fra kontaktpunktet oplyse, hvornår en
fyldestgørende ansøgning om tilladelse omfattet af tilladelsesprocessen er modtaget, og hvornår
en ansøgning omfattet af tilladelsesprocessen er færdigbehandlet.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0005.png
§ 12.
De relevante myndigheder skal årligt indberette oplysninger om myndighedens
sagsbehandlingstider for tilladelser til VE-anlæg til kontaktpunktet.
Stk. 2.
Kontaktpunktet kan offentliggøre oplysninger om myndighedernes sagsbehandlingstider
for tilladelser til VE-anlæg.
§ 13.
De relevante myndigheder har ansvaret for overholdelse af tidsfristerne for
tilladelsesprocessen. Kontaktpunktet kan henstille, at myndigheden foretager tiltag med henblik
på at nedbringe sagsbehandlingstiderne, hvor kontaktpunktet konstaterer, at de relevante
myndigheder ikke overholder tidsfristerne for tilladelsesprocessen.
§ 14.
Varigheden af tilladelsesprocessen omfatter ikke følgende perioder, medmindre disse falder
sammen med andre administrative faser af tilladelsesprocessen:
1) Den periode, i hvilken anlæggene til vedvarende energi, deres nettilslutninger og den
tilhørende nødvendige netinfrastruktur opføres eller får foretaget repowering med henblik på
at sikre netstabilitet, -pålidelighed og -sikkerhed.
2) Den periode, der medgår til de administrative faser, der er nødvendige for væsentlige
opgraderinger af nettet, som kræves for at sikre netstabilitet, -pålidelighed og -sikkerhed.
3) Tiden til retsmidler og andre sager ved en domstol eller ret og alternative
tvistbilæggelsesmekanismer, herunder klageprocedurer, udenretslige klager og midler.
§ 15.
Netvirksomheder skal senest 30 dage efter modtagelsen af en fuldstændig underretning om
nettilslutning af VE-anlæg med en samlet kapacitet, der er lig med eller mindre end 10,8 kW, give
ansøgeren besked om, hvorvidt anlægget kan tilsluttes umiddelbart i forbrugsinstallationen uden
yderligere tekniske undersøgelser i forhold til sikkerhedsmæssige betænkeligheder eller
systemkomponenters tekniske inkompatibilitet.
Kapitel 4
Frister og tilladelsesprocesser
Tilladelsesprocessen for projekter uden for områder til fremskyndelse af vedvarende energi
§ 16.
Myndighedernes sagsbehandlingstid er under tilladelsesprocessen underlagt en samlet
tidsfrist på maksimalt 2 år for VE-anlæg på land og 3 år for VE-anlæg på havet.
Hvis det er
behørigt begrundet i ekstraordinære omstændigheder, herunder hvis sagsbehandlingen kræver
forlængede perioder, der er nødvendige med henblik på vurderinger i henhold til gældende EU-
miljølovgivning, kan tidsfristerne forlænges med op til 6 måneder. Den relevante myndighed
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0006.png
oplyser opstilleren klart om de ekstraordinære omstændigheder, der begrunder en sådan
forlængelse.
Stk. 2. Tilladelsesprocessen for repowering af elproducerende VE-anlæg, for nye installationer
med en elkapacitet på mindre end 150 kW og for samplaceret energilagring må ikke overstige 1
år. For repowering af VE-anlæg på havet må tilladelsesprocessen dog ikke overstige 2 år.
TidsfristerneStk. 3. Tidsfristerne efter stk. 1 kan forlænges med op til 6 måneder, hvor de
relevante myndigheder vurderer, at dette er behørigt begrundet i ekstraordinære
omstændigheder. Tidsfristerne efter stk. 2
kan forlænges med op til 3 måneder, hvor de relevante
myndigheder vurderer, at dette er behørigt begrundet i ekstraordinære omstændigheder.
Ekstraordinære omstændigheder kan ved repowering være tvingende sikkerhedsmæssige
grunde, hvor projektet har en væsentlig indvirkning på nettet eller anlæggets oprindelige
kapacitet, størrelse eller ydeevne.
Den relevante myndighed oplyser opstilleren klart om de
ekstraordinære omstændigheder, der begrunder en sådan forlængelse.
§ 17.
Relevante myndigheder i tilladelsesprocessen skal anvende en enkelt procedure, der samler
alle relevante vurderinger af et givet projekt, når der kræves en miljøkonsekvensvurdering efter
miljøvurderingsloven og en habitatvurdering efter en af følgende bekendtgørelser:
1) Bekendtgørelse om konsekvensvurdering vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter vedrørende projekter om etablering
m.v. af elproduktionsanlæg og elforsyningsnet på havet.
2) Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og
beskyttelse af visse arter ved videnskabelige undersøgelser, forundersøgelser, efterforskning
og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger, m.v. offshore.
3) Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og
udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.
4) Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
Stk. 2.
Den relevante myndighed afgiver under hensyntagen til udvikleren af projektets
oplysninger en udtalelse om omfanget og detaljeringsgraden af de oplysninger, som udvikleren af
projektet skal medtage i miljøkonsekvensvurderingsrapporten, jf. § 23 i miljøvurderingsloven, når
en miljøkonsekvensvurdering er påkrævet. Myndighedens udtalelse om oplysningernes omfang
og detaljeringsgrad må ikke udvides efterfølgende. En projektudvikler kan på eget initiativ
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0007.png
medtage oplysninger i miljøkonsekvensrapporten, som ligger ud over myndighedens udtalelse
efter 1. pkt.
Stk. 3.
Drab på eller forstyrrelse af bilag IV-arter og beskyttede fugle betragtes ikke som
forsætlig efter følgende regler, når der for et specifikt VE-projekt er fastsat passende afbødende
foranstaltninger:
1) § 29 a, stk. 1, i lov om naturbeskyttelse.
2) § 7 i lov om jagt og vildtforvaltning.
3) § 4 og § 10, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af
tilskadekommet vildt.
4) § 4 og § 5 i bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder
og beskyttelse af visse arter vedrørende projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg og
elforsyningsnet på havet.
5) § 5, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse om administration af internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved videnskabelige undersøgelser,
forundersøgelser, efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger, m.v. offshore.
Stk. 4.
Den relevante myndighed kan i tilladelsen til et konkret projekt stille vilkår om, at nye
afbødende foranstaltninger, der har til formål så vidt muligt at forebygge drab på eller forstyrrelse
af
beskyttede
arter,
der er beskyttet i henhold til direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivet)
og
fugle,
2009/147/EF (fuglebeskyttelsesdirektivet)
eller andre former for miljøpåvirkning,
anvendes i ét
eller flere pilotprojekter i en begrænset periode, selvom disseder
ikke er blevet afprøvet i vidt
omfang med hensyn til deres effektivitet.
Et sådant vilkår skal følges af et vilkår om overvågning
af, kan anvendes i ét eller flere pilotprojekter i en begrænset periode, forudsat at
effektiviteten af
dende
afbødende
foranstaltning.foranstaltninger overvåges nøje, og at der straks tages passende
skridt, hvis de viser sig ikke at være effektive.
Stk. 5. Den relevante myndighed kan stille yderligere vilkår om nye afbødende foranstaltninger,
hvis overvågningen, jf. stk. 4, viser, at de nye afbødende foranstaltninger ikke er effektive.
§ 18.
For så vidt angår projekter til forstærkning af eksisterende netinfrastruktur begrænses en
afgørelse, jf. miljøvurderingslovens § 21, eller miljøkonsekvensvurdering, jf.
miljøvurderingslovens § 25, til den potentielle virkning af ændringen eller udvidelsen i forhold til
den oprindelige netinfrastruktur.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0008.png
Kapitel 5
Tilladelsesprocessen for repowering af elproducerende VE-anlæg
§ 19.
Afgørelse om en screeningsproces eller miljøkonsekvensvurdering i henhold til
miljøvurderingslovens § 15 af repowering af et elproducerende VE-anlæg er begrænset til de
potentielle virkninger af ændringen eller udvidelsen i forhold til det oprindelige projekt.
Stk. 2.
Repowering af solenergianlæg, som ikke kræver ekstra areal og er i overensstemmelse
med de gældende miljømæssige afbødningsforanstaltninger, der er fastsat for det oprindelige
solanlæg, er undtaget fra alle gældende krav om at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering i
henhold til miljøvurderingslovens § 15.
Kapitel 6
Tilladelsesprocessen for installation af solenergiudstyr
§ 20.
Tilladelsesprocessen for installation af solenergiudstyr og samplaceret energilagring,
herunder bygningsintegrerede solcelleanlæg, i eksisterende eller fremtidige kunstige
konstruktioner, med undtagelse af kunstige vandoverflader, må ikke overstige 3 måneder,
forudsat at hovedformålet med sådanne kunstige konstruktioner ikke er produktion af solenergi
eller energilagring.
Stk. 2.
Installation af solenergiudstyr er undtaget fra kravet om screening og tilladelse i henhold
til § 15 i miljøvurderingsloven.
Stk. 3.
Tilladelsesprocessen for installation af solenergiudstyr med en kapacitet på 100 kW eller
derunder, herunder for VE-egenforbrugere og VE-fællesskaber, må ikke overstige 1 måned. I
mangel af svar fra de relevante myndigheder eller enheder inden for den fastsatte frist efter
indgivelsen af en fuldstændig ansøgning, jf. §§ 9 og 10, anses tilladelsen for at være givet, forudsat
at solenergiudstyrets kapacitet ikke overstiger den eksisterende kapacitet for tilslutning til
distributionsnettet.
Kapitel 7
Tilladelsesprocessen for installation af varmepumper
§ 21.
Tilladelsesprocessen for installation af varmepumper på under 50 MW må ikke overstige 1
måned. I tilfælde af jordvarmepumper må tilladelsesprocessen dog ikke overstige 3 måneder.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0009.png
Kapitel 8
Områder til fremskyndelse af vedvarende energi på land
§ 22.
Kommunalbestyrelsen eller klima-, energi- og forsyningsministeren kan vedtage eller
udstede en eller flere planer, jf. §§ 23 og 24, hvori der udpeges områder til fremskyndelse af
vedvarende energi på land for
1) solcelleanlæg,
2) vindmøller eller
3) solcelleanlæg og vindmøller.
Stk. 2.
De områder, der udpeges, skal være tilstrækkeligt homogene landområder, hvor
udbredelsen af solcelleanlæg og vindmøller ikke forventes at få væsentlig indvirkning på miljøet i
betragtning af de særlige forhold, der gør sig gældende for det udvalgte område. Den udpegende
myndighed skal ved udpegningen samtidig:
1)
prioritere kunstige og bebyggede overflader såsom tage og bygningsfacader,
transportinfrastruktur og deres umiddelbare omgivelser, parkeringsområder,
landbrugsbedrifter, affaldsanlæg, industriområder, miner, kunstige indre vandområder, søer
eller reservoirer, og, hvor det er relevant, rensningsanlæg til byspildevand samt forringede
landområder, der ikke kan anvendes til landbrug,
2)
udelukke Natura 2000-områder og områder, der i henhold til nationale
beskyttelsesordninger er udpeget med henblik på bevaring af natur og biodiversitet, vigtige
trækruter for fugle samt andre identificerede områder på grundlag af følsomhedskort og de
værktøjer, der er omhandlet i nr. 3, bortset fra kunstige og bebyggede arealer beliggende i de
pågældende områder såsom tage, parkeringsområder og transportinfrastruktur,
3)
anvende alle passende og forholdsmæssige værktøjer og datasæt til at identificere de
områder, hvor VE-anlæggene ikke vil have nogen væsentlig indvirkning på miljøet, herunder
risikokortlægning for vilde dyr og planter, samtidig med at der tages hensyn til de data, der er
tilgængelige i forbindelse med udviklingen af et sammenhængende Natura 2000-net, både
med hensyn til naturtyper og arter i henhold til direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivet) og
med hensyn til fugle og områder i henhold til direktiv 2009/147/EF
(fuglebeskyttelsesdirektivet).
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen eller klima-, energi- og forsyningsministeren skal i planen
fastsætte passende regler for områderne til fremskyndelse af vedvarende energi, herunder om
effektive afbødende foranstaltninger, der skal opfyldes for installation af solcelleanlæg og
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0010.png
vindmøller og samplaceret energilagring samt de aktiver, der er nødvendige for sådanne anlægs
og sådan lagrings tilslutning til nettet, for at undgå de skadelige miljøvirkninger, der kan opstå,
eller, hvis det ikke er muligt, i væsentlig grad reducere dem, hvis det er relevant, mens det sikres,
at der forholdsmæssigt og rettidigt anvendes passende og forholdsmæssige afbødende
foranstaltninger for at sikre overholdelse af forpligtelserne i artikel 6, stk. 2, og artikel 12, stk. 1, i
direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivet), artikel 5 i direktiv 2009/147/EF
(fuglebeskyttelsesdirektivet) og artikel 4, stk. 1, litra a, nr. i, i direktiv 2000/60/EF
(vandrammedirektivet) og for at undgå forringelse og opnå god økologisk tilstand eller godt
økologisk potentiale i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, litra a, i direktiv 2000/60/EF
(vandrammedirektivet).
Stk. 4.
Reglerne omhandlet i stk. 3 skal være rettet imod de særlige forhold, der gør sig
gældende for hvert område, der udpeges som område til fremskyndelse af vedvarende energi,
efter den eller de typer teknologi eller teknologier for vedvarende energi, der skal installeres i
hvert område, og efter de identificerede indvirkninger på miljøet.
Stk. 5.
Opfyldelse af reglerne omhandlet i stk. 3, og de enkelte projekters gennemførelse af
passende afbødende foranstaltninger medfører en formodning om, at projekterne ikke
overtræder forpligtelserne efter stk. 3, jf. dog § 28, stk. 10, 11 og 13.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen eller klima-, energi- og forsyningsministeren kan i planen
fastsætte vilkår om anvendelsen af nye afbødende foranstaltninger, der har til formål så vidt
muligt at forebygge drab på eller forstyrrelse af arter, der er beskyttet i henhold til direktiv
92/43/EØF (habitatdirektivet) og 2009/147/EF (fuglebeskyttelsesdirektivet) eller andre former
for miljøpåvirkning, der ikke er blevet afprøvet i vidt omfang med hensyn til deres effektivitet, kan
anvendes i ét eller flere pilotprojekter i en begrænset periode, forudsat at effektiviteten af de
afbødende foranstaltninger overvåges nøje, og at der straks tages passende skridt, hvis de viser
sig ikke at være effektive.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen eller klima-, energi- og forsyningsministeren redegør i planen,
der udpeger områder til fremskyndelse af vedvarende energi, jf. stk. 1, for den vurdering, der er
foretaget for at udpege hvert enkelt område til fremskyndelse af vedvarende energi på grundlag af
kriterierne i stk. 2, og for at identificere passende afbødende foranstaltninger, jf. stk. 3-6.
Stk. 8.
Inden vedtagelse skal kommunalbestyrelsen eller klima-, energi- og
forsyningsministeren underkaste planerne om udpegning af områder til fremskyndelse af
vedvarende energi, jf. stk. 1, en miljøvurdering efter miljøvurderingsloven, afsnit II
(Miljøvurdering m.v. af planer og programmer), og, hvis planerne kan påvirke Natura 2000-
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0011.png
områder væsentligt, en passende vurdering i henhold til artikel 6, stk. 3, i direktiv 92/43/EØF
(habitatdirektivet).
Stk. 9.
I forbindelse med gennemførelsen af miljøvurderinger efter stk. 8, skal
kommunalbestyrelsen eller klima-, energi-, og forsyningsministeren vurdere om planen, der
udpeger området til fremskyndelse af vedvarende energi, jf. stk. 1, vil falde ind under
anvendelsesområdet for miljøvurderingslovens § 38, stk. 1 og 2, på grund af, at planen kan
forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet i en anden stat, eller hvis en stat, der kan
forventes at blive berørt i væsentlig grad, anmoder herom, jf. § 27, stk. 2.
Stk. 10.
Kommunalbestyrelsen eller klima-, energi- og forsyningsministeren offentliggør
planerne om udpegning af områder til fremskyndelse af vedvarende energi.
Klima-, energi- og forsyningsministerens udpegning af områder til fremskyndelse af vedvarende
energi på land
§ 23.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan ved bekendtgørelse udpege et eller flere
områder til fremskyndelse af vedvarende energi for solcelleanlæg og vindmøller, jf. § 22.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter en frist på mindst 4 uger for
fremsættelse af bemærkninger til et forslag om udpegning.
Stk. 3.
Efter udløb af fristen i stk. 2, udsteder klima-, energi- og forsyningsministeren
bekendtgørelsen, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Foretages der efter udløbet af fristen fastsat efter stk. 2, væsentlige ændringer af
forslaget om udpegning, skal der foretages en ny høring. Klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter en passende frist for fremsættelse af bemærkninger til det ændrede forslag.
Stk. 5.
Hvis klima-, energi- og forsyningsministeren ophæver en bekendtgørelse, fastsættes en
frist på mindst 4 uger for fremsættelse af bemærkninger.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen gennemfører en screeningsproces efter ansøgning fra opstiller
om godkendelse af et projekt, jf. § 28, stk. 1, der placeres i et område til fremskyndelse af
vedvarende energi, som klima-, energi- og forsyningsministeren har udpeget, jf. stk. 1.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med projekters overholdelse af vilkår fastsat i
afgørelser efter § 28, stk. 9 og 11, jf. § 29.
Kommunal udpegning af områder til fremskyndelse af vedvarende energi på land
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0012.png
§ 24.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af anmodning fra en opstiller eller af egen drift i en
plan udpege et eller flere områder til fremskyndelse af vedvarende energi for solcelleanlæg og
vindmøller i overensstemmelse med § 22.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 4 uger for fremsættelse af
bemærkninger til planforslaget.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med planlægning for et konkret projekt kun
afvise en opstillers anmodning om at udpege et område til fremskyndelsesområde, såfremt det
vurderes, at betingelserne i § 22 ikke er opfyldt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ophæve en plan om udpegning af områder til fremskyndelse
af vedvarende energi, jf. dog stk. 3.
Stk. 5.
Hvis kommunalbestyrelsen ophæver en plan om udpegning af et område til
fremskyndelse af vedvarende energi efter stk. 4, fastsætter kommunalbestyrelsen en frist på
mindst 4 uger for fremsættelse af indsigelser til ophævelsen af planen.
Kapitel 9
Tilladelsesprocessen inden for områder til fremskyndelse af vedvarende energi på land
§ 25.
Myndighedernes sagsbehandlingstid er under tilladelsesprocessen underlagt en samlet
tidsfrist på maksimalt 12 måneder for solcelleanlæg og vindmøller på land inden for områder, der
er udpeget til fremskyndelse af vedvarende energi i overensstemmelse med § 22, jf. dog § 27, stk.
3. Hvis det er behørigt begrundet i ekstraordinære omstændigheder, kan tidsfristen forlænges
med op til 6 måneder. Myndighederne oplyser opstilleren klart om de ekstraordinære
omstændigheder, der kan begrunde sådanne forlængelser.
Stk. 2.
Tilladelsesprocessen for repowering af elproducerende solcelleanlæg og vindmøller på
land, for nye installationer med en elkapacitet på mindre end 150 kW og for samplaceret
energilagring må ikke overstige 6 måneder. Tidsfristerne for repowering kan forlænges med op til
3 måneder, hvor de relevante myndigheder vurderer, at dette er behørigt begrundet i
ekstraordinære omstændigheder. Ekstraordinære omstændigheder kan ved repowering være
tvingende sikkerhedsmæssige grunde, hvor projektet har en væsentlig indvirkning på nettet eller
anlæggets oprindelige kapacitet, størrelse eller ydeevne. Myndighederne oplyser opstilleren klart
om de ekstraordinære omstændigheder, der kan begrunde sådanne forlængelser.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0013.png
§ 26.
Senest 30 dage efter modtagelsen af en ansøgning om tilladelse til at opføre, foretage
repowering af og drive solcelleanlæg og vindmøller inden for områder til fremskyndelse af
vedvarende energi, jf. § 22, skal den relevante myndighed tage stilling til, om ansøgningen
indeholder alle de oplysninger, der er nødvendige for at behandle ansøgningen.
Stk. 2.
Den relevante myndighed skal anmode ansøgeren om at indgive yderligere oplysninger
uden unødigt ophold, hvis ansøgeren ikke har fremsendt alle de oplysninger, der er nødvendige
for at behandle ansøgningen.
Stk. 3.
Datoen for den relevante myndigheds anerkendelse af ansøgningens fuldstændighed
gælder som tilladelsesprocessens startdato.
Undtagelse fra visse vurderinger efter regler på miljø- og naturbeskyttelsesområdet
§ 27.
Solcelleanlæg og vindmøller på land, der placeres i et område til fremskyndelse af
vedvarende energi, der er udpeget i overensstemmelse med § 22, og som opfylder de regler,
herunder afbødende foranstaltninger, der er fastsat efter § 22, stk. 3-6, undtages fra følgende
vurderinger, jf. dog stk. 2 og 3:
1) Miljøkonsekvensvurdering efter miljøvurderingslovens § 15.
2) Væsentligheds- og konsekvensvurdering efter:
a)
b)
§ 6 i bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale
§§ 3-5 i bekendtgørelse om administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår
kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.
c)
§§ 3-5 i bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med
internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
Stk. 2.
Undtagelse efter stk. 1, gælder ikke for projekter, som kan forventes at få væsentlige
indvirkninger på miljøet i en anden stat, eller hvis en stat, der kan forventes at blive berørt i
væsentlig grad, anmoder herom, jf. miljøvurderingslovens § 38, stk. 1 og 2.
Stk. 3.
Opstiller kan afslå, at reglerne i kapitel 9 finder anvendelse for opstillers projekt.
Screening og godkendelse af projekter
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0014.png
§ 28.
Kommunalbestyrelsen skal efter ansøgning fra opstiller om godkendelse af et projekt, der
placeres i et område til fremskyndelse af vedvarende energi, jf. § 22, stk. 1, gennemføre en
screeningsproces.
Stk. 2.
Formålet med screeningsprocessen er at fastslå:
1) Om projektet opfylder de regler og afbødende foranstaltninger, der er fastsat i klima-,
energi- og forsyningsministerens bekendtgørelse, jf. § 23, stk. 1, eller
kommunalbestyrelsens plan, jf. § 24, stk. 1.
2) Om der er stor sandsynlighed for, at projektet i betragtning af de berørte geografiske
områders miljøfølsomhed vil give anledning til væsentlige uforudsete skadelige virkninger,
som ikke er blevet påpeget i forbindelse med miljøvurderingen, jf. 22, stk. 8, og hvis det er
relevant, i forbindelse med en vurdering i henhold til artikel 6, stk. 3, i habitatdirektivet, jf.
§ 22, stk. 8.
3) Om projektet falder ind under anvendelsesområdet for miljøvurderingslovens § 38, stk. 1
og 2, på grund af sandsynligheden for, at projektet vil give anledning til væsentlige
skadelige indvirkninger på miljøet i en anden stat, der ikke var forudset i forbindelse med
vurderinger efter § 22, stk. 9, eller efter anmodning fra en stat, som sandsynligvis vil blive
påvirket i væsentlig grad.
Stk. 3.
Screeningsprocessen efter stk. 1, af ansøgninger om repowering af solcelleanlæg og
vindmøller beliggende i områder til fremskyndelse af vedvarende energi, jf. § 22, stk. 1, begrænses
til de potentielle virkninger af ændringen eller udvidelsen i forhold til det oprindelige projekt.
Stk. 4.
Hvis repowering af et solcelleanlæg ikke kræver ekstra plads og er i overensstemmelse
med de gældende miljømæssige afbødende foranstaltninger, der er fastsat for det oprindelige
solcelleanlæg, fritages projektet fra alle gældende krav om at gennemføre en screeningsproces
efter stk. 1.
Stk. 5.
Med henblik på screeningsprocessen efter stk. 1, skal opstillers ansøgning indeholde
oplysninger om karakteristika for projektet, om projektets overensstemmelse med de regler og
foranstaltninger, der er fastlagt i henhold til § 22, stk. 3-6, for det specifikke område til
fremskyndelse af vedvarende energi, om eventuelle yderligere foranstaltninger, der er foreslået af
opstiller, og om, hvordan disse foranstaltninger afbøder indvirkninger på miljøet.
Stk. 6.
Screeningsprocessen efter stk. 1, skal baseres på eksisterende data fra miljøvurderingen
og, hvis relevant, habitatvurderingen, jf. § 22, stk. 8.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med screeningsprocessen anmode opstiller om
yderligere tilgængelige oplysninger.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0015.png
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal afslutte screeningsprocessen vedrørende ansøgninger om
nye solcelleanlæg og vindmøller senest 45 dage efter datoen for indgivelse af tilstrækkelige
oplysninger, der er nødvendige til dette formål. I tilfælde af ansøgninger om anlæg med en
elektrisk kapacitet på mindre end 150 kW og for nye ansøgninger om repowering af solcelleanlæg
og vindmøller skal screeningsprocessen afsluttes inden for 30 dage.
Stk. 9.
Hvis screeningsprocessen viser, at et projekt opfylder de regler og foranstaltninger, der
er fastsat efter § 22, stk. 3-6, samt at der ikke er stor sandsynlighed for, at projektet vil give
anledning til væsentlige uforudsete skadelige virkninger, jf. stk. 2, nr. 2, som ikke kan afbødes med
de foranstaltninger, der er angivet i bekendtgørelsen eller planen efter § 22, stk. 3-6, eller som
opstiller har foreslået efter stk. 5, træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om godkendelse af
projektet ud fra et miljømæssigt perspektiv, uden at der kræves en begrundet afgørelse, jf. dog stk.
10 og 13.
Stk. 10.
Hvis opstiller i sin ansøgning efter stk. 5, foreslår yderligere afbødende
foranstaltninger for projektet, fastsætter eller afviser kommunalbestyrelsen forslagene med en
behørig begrundelse i afgørelsen efter stk. 9.
Stk. 11.
Hvis screeningsprocessen med klar dokumentation viser, at der er stor sandsynlighed
for, at et projekt i betragtning af det berørte geografiske områdes miljøfølsomhed vil give
anledning til væsentlige uforudsete skadelige virkninger, som ikke kan afbødes med de
foranstaltninger, der er angivet i bekendtgørelsen eller planen om udpegning af
fremskyndelsesområdet, jf. § 22, stk. 3-6, eller som opstiller har foreslået efter stk. 5, træffer
kommunalbestyrelsen en behørigt begrundet afgørelse om godkendelse af projektet på betingelse
af, at opstiller anvender de yderligere vilkår om forholdsmæssige afbødende foranstaltninger, som
kommunalbestyrelsen fastsætter. Hvis sådanne afbødende foranstaltninger ikke er tilgængelige,
fastsætter kommunalbestyrelsen kompensationsforanstaltninger, som opstiller skal anvende.
Hvis der ikke findes andre forholdsmæssige kompensationsforanstaltninger, der kan imødegå
disse skadelige virkninger på beskyttede plante- og dyrearter, fastsætter kommunalbestyrelsen
vilkår i godkendelsen af projektet om, at opstiller skal betale gebyr for erstatningsnatur. Gebyr for
erstatningsnatur fastsættes af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø efter
[bekendtgørelse nr. X om en gebyrordning for erstatningsnatur].
Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen må ikke godkende et projekt efter stk. 11, hvis det ikke er
muligt ved fastsættelsen af yderligere vilkår, at sikre eller forbedre de berørte arters
bevaringsstatus i de tilfælde, hvor der kun er få kendte levesteder for en given art og helt nye
levesteder for arten kun vanskeligt kan etableres.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0016.png
Stk. 13.
Hvis screeningsprocessen viser, at et projekt med stor sandsynlighed vil få væsentlige
indvirkninger på miljøet i en anden stat og derved falder ind under anvendelsesområdet for
miljøvurderingslovens § 38, stk. 1 og 2, finder de vurderinger og regler, der anvendes i henhold til
gældende miljøret, fortsat anvendelse, jf. § 27, stk. 2.
Stk. 14.
Kommunalbestyrelsen skal sende udkast til afgørelse efter stk. 11, i offentlig høring i
maksimalt 4 uger inden der træffes endelig afgørelse. Høringsperioden er ikke omfattet af
tidsfristen efter stk. 8.
Stk. 15.
Kommunalbestyrelsen skal gøre afgørelser efter stk. 9, 11 og 12, tilgængelige for
offentligheden via Danmarks Miljøportal.
§ 29.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med projekters overholdelse af vilkår fastsat i afgørelser
efter § 28, stk. 9 og 11.
§ 30.
Kommunalbestyrelsen kan genoptage en afgørelse efter § 28, stk. 9 og 11, og kan ændre
vilkår i en eksisterende afgørelse, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) Det kan dokumenteres, at andre afbødende eller kompenserende foranstaltninger er mere
passende for projektet, end hvad der blev lagt til grund ved myndighedens meddelelse af
afgørelsen.
2) At projektet fortsat opfylder betingelserne i § 22, stk. 3-5.
Stk. 2.
Udkast til afgørelse efter stk. 1 skal sendes i offentlig høring i 4 uger, inden der træffes
endelig afgørelse.
Kapitel 10
Udpegning af fremskyndelsesområder til net- og lagringsinfrastruktur
§ 31.
Klima-, energi-, og forsyningsministeren kan ved bekendtgørelse udpege et eller flere
fremskyndelsesområder til udvikling af net- og lagringsinfrastrukturprojekter, der er identificeret
som nødvendige for at integrere vedvarende energi i elektricitetssystemet, herunder for at kunne
støtte og supplere områderne til fremskyndelse af vedvarende energi. Udpegning efter 1. pkt. skal
ske på baggrund af Energinets langsigtede udviklingsplan, jf. § 4, stk. 2, i lov om Energinet.
Områderne skal udpeges, hvor en sådan udvikling ikke forventes at få en væsentlig indvirkning på
miljøet, eller hvor en sådan virkning kan afbødes behørigt eller, hvis det ikke er muligt,
kompenseres.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0017.png
Stk. 2.
Områderne, der udpeges efter stk. 1, skal:
1) for netinfrastrukturprojekters vedkommende, undgå Natura 2000-områder og områder, der
i henhold til nationale beskyttelsesordninger er udpeget med henblik på bevaring af natur
og biodiversitet, medmindre der ikke findes forholdsmæssige alternativer til etableringen
under hensyntagen til målsætningerne for området.
2)
for lagringsprojekters vedkommende, udelukke Natura 2000-områder og områder, der er
udpeget i henhold til nationale beskyttelsesordninger.
3) sikre synergier med udpegelsen af områder til fremskyndelse af vedvarende energi.
Stk. 3.
Klima-, energi-, og forsyningsministeren skal gennemføre en miljøvurdering i henhold til
miljøvurderingsloven, afsnit II (Miljøvurdering m.v. af planer og programmer) af bekendtgørelser
efter stk. 1, og, hvis en bekendtgørelse kan påvirke Natura 2000-områder væsentligt, en passende
vurdering i henhold til artikel 6, stk. 3, i direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivet).
Stk. 4.
I forbindelse med gennemførelse af miljøvurderinger efter stk. 3, skal klima-, energi-, og
forsyningsministeren vurdere, om bekendtgørelsen vil falde ind under anvendelsesområdet for
miljøvurderingslovens § 38, stk. 1 og 2, på grund af at der er stor sandsynlighed for, at
bekendtgørelsen kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet i en anden stat eller hvis
en stat, der kan forventes at blive berørt i væsentlig grad, anmoder herom, jf. § 32, stk. 2.
Stk. 5.
Klima-, energi-, og forsyningsministeren skal i en bekendtgørelse efter stk. 1, på
baggrund af vurderingen efter stk. 3, fastsætte passende og forholdsmæssige regler, herunder om
forholdsmæssige afbødende foranstaltninger, for at undgå skadelige indvirkninger på miljøet, der
kan opstå i forbindelse med udvikling af net- og lagringsprojekter, eller, hvis det ikke er muligt, i
væsentlig grad reducere disse.
Stk.6.
Klima-, energi-, og forsyningsministeren skal i forbindelse med udarbejdelsen af
bekendtgørelser efter stk. 1, høre Energinet og relevante netvirksomheder.
Stk. 7.
Klima-, energi-, og forsyningsministeren fastsætter en frist på mindst 4 uger for
fremsættelse af bemærkninger til et forslag om udpegning.
Stk. 8.
Efter udløb af fristen i stk. 7, udsteder klima-, energi-, og forsyningsministeren
bekendtgørelsen, jf. dog stk. 9.
Stk. 9.
Foretages der efter udløbet af fristen fastsat efter stk. 7, væsentlige ændringer af
forslaget om udpegning, skal der foretages en ny høring. Klima-, energi-, og forsyningsministeren
fastsætter en passende frist for fremsættelse af bemærkninger til det ændrede forslag.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0018.png
Stk. 10.
Hvis klima-, energi- og forsyningsministeren ophæver en bekendtgørelse om
udpegning af et fremskyndelsesområde til net- og lagringsinfrastruktur, fastsættes en frist på
mindst 4 uger for fremsættelse af bemærkninger.
Stk. 11.
Klima-, energi-, og forsyningsministeren offentliggør bekendtgørelser, der udpeger et
eller flere fremskyndelsesområder til udvikling af net- og lagringsinfrastrukturprojekter.
Kapitel 11
Undtagelse fra visse vurderinger efter regler på miljø- og naturbeskyttelsesområdet
§ 32.
Net- og lagringsinfrastrukturprojekter, der placeres i et fremskyndelsesområde, der er
udpeget i overensstemmelse med § 31, og som opfylder de regler, herunder de afbødende
foranstaltninger, der er fastsat efter § 31, stk. 5, undtages af klima-, energi-, og
forsyningsministeren fra følgende vurderinger, jf. dog stk. 2:
1) Miljøkonsekvensvurderingen i henhold til § 15 i lov om miljøvurdering.
2) Væsentligheds- og konsekvensvurdering efter:
a) § 6 i bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter,
b) §§ 3-5 i bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og
udvidelse af visse anlæg på søterritoriet,
c) § 2 i bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og
beskyttelse af visse arter ved projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg og
elforsyningsnet på havet,
d) §§ 3-5 i bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
3) Artsbeskyttelsesvurdering efter:
a) § 10 i bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter,
b) § 29 a i lov om naturbeskyttelse,
c) § 7 i bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og
udvidelse af visse anlæg på søterritoriet,
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0019.png
d) § 6 a og § 7 i jagt- og vildtforvaltningsloven,
e) §§ 4-7 og § 10, stk. 1, i bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af
tilskadekommet vildt.
f) § 2, stk. 1, i bekendtgørelse om æg fra vilde fugle og registrering af ægsamlinger,
g) § 7 i bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
h) § 4 og § 5 i bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og
beskyttelse af visse arter ved projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg og
elforsyningsnet på havet.
Stk. 2.
Undtagelse efter stk. 1 gælder ikke for projekter, som kan forventes at få væsentlige
indvirkninger på miljøet i en anden stat, eller hvis en stat, der kan forventes at blive berørt i
væsentlig grad, anmoder herom, jf. miljøvurderingslovens § 38, stk. 1 og 2.
Kapitel 12
Screening og godkendelse af projekter
§ 33.
Den relevante myndighed skal, efter ansøgning fra Energinet om godkendelse af et projekt,
der placeres i et område til fremskyndelse af net- og lagringsinfrastruktur, jf. § 31, stk. 1,
gennemføre en screeningproces.
Stk. 2.
Formålet med screeningprocessen er at fastslå:
1) Om projektet opfylder de regler og afbødende foranstaltninger, der er fastsat i en
bekendtgørelse, der udpeger fremskyndelsesområdet, jf. § 31, stk. 5.
2) Om der er stor sandsynlighed for, at projektet i betragtning af de berørte geografiske
områders miljøfølsomhed vil give anledning til væsentlige uforudsete skadelige virkninger, som
ikke er blevet påpeget i forbindelse med miljøvurderingen, jf. § 31, stk. 3, og, hvis det er relevant, i
forbindelse med en vurdering i henhold til artikel 6, stk. 3, i habitatdirektivet, jf. § 31, stk. 3.
3) Om projektet falder ind under anvendelsesområdet for miljøvurderingslovens § 38, stk. 1 og
2, på grund af sandsynligheden for, at projektet vil give anledning til væsentlige skadelige
indvirkninger på miljøet i en anden stat, der ikke var forudset i forbindelse med vurderinger efter
§ 31, stk. 3, eller efter anmodning fra en stat, som sandsynligvis vil blive påvirket i væsentlig grad.
Stk. 3.
Screeningsprocessen efter stk. 1, begrænses til den potentielle virkning af ændringen
eller udvidelsen i forhold til den oprindelige netinfrastruktur for projekter, der angår
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0020.png
forstærkning af eksisterende netinfrastruktur i et fremskyndelsesområde til net- og
lagringsinfrastruktur.
Stk. 4.
Med henblik på screeningprocessen efter stk. 1, skal Energinets ansøgning indeholde
oplysninger om karakteristika for projektet, om projektets overensstemmelse med de regler og
foranstaltninger, der er fastlagt i henhold til § 31, stk. 5, for det specifikke område til
fremskyndelse af net- og lagringsinfrastruktur, om eventuelle yderligere foranstaltninger, der er
foreslået af Energinet, og om, hvordan disse foranstaltninger afbøder indvirkninger på miljøet
.
Stk. 5.
Screeningsprocessen efter stk.1 skal baseres på eksisterende data fra miljøvurderingen
og, hvis relevant habitatvurderingen, jf. § 31, stk. 3.
Stk. 6.
Den relevante myndighed kan i forbindelse med screeningsprocessen anmode Energinet
om yderligere tilgængelige oplysninger.
Stk. 7.
Den relevante myndighed skal afslutte screeningprocessen inden for 30 dage efter
datoen for indgivelse af tilstrækkelige oplysninger, der er nødvendige til dette formål.
Stk. 8.
Hvis screeningsprocessen viser, at et projekt opfylder de regler og foranstaltninger, der
er fastsat efter § 31, stk. 5, samt at der ikke er stor sandsynlighed for, at projektet vil give
anledning til væsentlige uforudsete skadelige virkninger, jf. stk. 2, nr. 2, som ikke kan afbødes med
de foranstaltninger, der er angivet i bekendtgørelsen efter § 31, stk. 5, eller som Energinet selv har
foreslået efter stk. 4, træffer den relevante myndighed afgørelse om godkendelse af projektet ud
fra et miljømæssigt perspektiv, uden at der kræves en begrundet afgørelse, jf. dog stk. 9 og 12.
Stk. 9.
Hvis Energinet i sin ansøgning efter stk. 4, foreslår yderligere afbødende foranstaltninger
for projektet, fastsætter eller afviser den relevante myndighed forslagene med en behørig
begrundelse i afgørelsen efter stk. 8.
Stk. 10.
Hvis screeningsprocessen med klar dokumentation viser, at der er stor sandsynlighed
for, at et projekt i betragtning af det berørte geografiske områdes miljøfølsomhed vil give
anledning til væsentlige uforudsete skadelige virkninger, som ikke kan afbødes med de
foranstaltninger, der er angivet i bekendtgørelsen, jf. § 31, stk. 5, eller som Energinet har foreslået
efter stk. 4, træffer den relevante myndighed en behørigt begrundet afgørelse om godkendelse af
projektet på betingelse af, at Energinet, for at imødegå disse virkninger, anvender yderligere
passende og forholdsmæssige afbødende foranstaltninger, som fastsættes af myndigheden på
grundlag af eksisterende data. Hvis det ikke er muligt at anvende sådanne afbødende
foranstaltninger, fastsætter myndigheden, på grundlag af eksisterende data, passende
kompensationsforanstaltninger, som Energinet skal anvende for at imødegå disse virkninger. Hvis
der ikke findes andre forholdsmæssige kompensationsforanstaltninger, der kan imødegå disse
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0021.png
skadelige virkninger på beskyttede plante- og dyrearter, fastsætter myndigheden vilkår i
godkendelsen af projektet om, at Energinet skal betale gebyr for erstatningsnatur. Gebyr for
erstatningsnatur fastsættes af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø efter
[bekendtgørelse nr. X om en gebyrordning for erstatningsnatur].
Stk. 11.
Fastsætter den relevante myndighed kompensationsforanstaltninger efter stk. 10, kan
projektudviklingen fortsættes, mens kompensationsforanstaltningerne identificeres.
Stk. 12.
Hvis screeningsprocessen viser, at et projekt med stor sandsynlighed vil få væsentlige
indvirkninger på miljøet i en anden stat og derved falder ind under anvendelsesområdet for
miljøvurderingslovens § 38, stk. 1 og 2, finder de vurderinger og regler, der anvendes i henhold til
gældende miljøret, fortsat anvendelse, jf. § 32, stk. 2.
Stk. 13.
Den relevante myndighed skal sende udkast til afgørelse efter stk. 10, i offentlig høring i
maksimalt 4 uger inden der træffes endelig afgørelse. Høringsperioden er ikke omfattet af
tidsfristen efter stk. 7.
Stk. 14.
Den relevante myndighed skal gøre afgørelser efter stk. 8 og 10, tilgængelige for
offentligheden Danmarks Miljøportal.
§ 34.
Den relevante myndighed fører tilsyn med projekters overholdelse af regler og vilkår fastsat
i afgørelser efter § 33, stk. 8 og 10.
Kapitel 13
Klage
§ 35.
Til [Miljø- og Fødevareklagenævnet] kan påklages:
1) Klima-, energi-, og forsyningsministerens miljøvurdering af en bekendtgørelse udstedt
efter § 23, stk. 1, jf. § 22, stk. 8, for så vidt angår retlige spørgsmål.
2) Kommunalbestyrelsens afgørelse om ikke at udpege et område til fremskyndelse af
vedvarende energi efter opstillers anmodning, jf. § 24, stk. 3, for så vidt angår retlige
spørgsmål.
3) Kommunalbestyrelsens miljøvurdering af en plan efter § 24, stk. 1, jf. § 22, stk. 8, for så vidt
angår retlige spørgsmål.
4) Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 28, stk. 9 og 11, samt § 30, stk. 1.
5) Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 28, stk. 12.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0022.png
§ 36.
Klageberettiget efter § 35, nr. 1, 3 og 4, er enhver med retlig interesse i sagens udfald og
landsdækkende foreninger og organisationer, der som formål har beskyttelsen af natur og miljø
eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen og har vedtægter
eller love, som dokumenterer deres formål, og repræsenterer mindst 100 medlemmer.
Stk. 2.
Klageberettiget efter § 35, nr. 2 og 5, er opstiller.
Stk. 3.
Klage efter § 35, nr. 1 og 3, skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter
offentliggørelsen af den vedtagne plan eller afgørelsen efter § 28, stk. 9, 11 og 12, jf. dog stk. 4.
Udløber klagefristen på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 4.
Klage efter § 35, nr. 1, kan tidligst indgives, når planen er endeligt vedtaget.
Stk. 5.
En afgørelse efter § 28, stk. 9 og 11, må ikke udnyttes, før klagefristen er udløbet.
Stk. 6.
Klage over afgørelser efter § 28, stk. 9 og 11, har ikke opsættende virkning, medmindre
Miljø- og Fødevareklagenævnet bestemmer andet.
§ 37.
Afgørelser efter § 33, stk. 8 og 10, kan ikke påklages til den relevante minister eller anden
administrativ myndighed.
§ 38.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser efter § 33, stk. 8 og 10, skal være anlagt inden 6 måneder
efter at afgørelsen er meddelt Energinet. Er afgørelsen offentliggjort, regnes søgsmålsfristen fra
offentliggørelsen.
Kapitel 14
Tilladelser inden for Energistyrelsens ressortområde
§
2239.
Reglerne i kapitel 3, 4, 5 og 6 finder anvendelse for ansøgninger om bevilling efter § 10
og tilladelse efter § 11 i lov om elforsyning, for anlæg med henblik på produktion af VE-
elektricitet.
§
2340.
Reglerne i kapitel 3, 4, 5 og 6 finder anvendelse for ansøgninger om tilladelser efter §§
22 a,
25 og 29 i lov om fremme af vedvarende energi, for anlæg med henblik på produktion af
elektricitet fra vedvarende energikilder.
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0023.png
§
2441.
Reglerne i kapitel 3 og 4 finder anvendelse for ansøgninger om godkendelser
af anlæg
med henblik på produktion af vedvarende energi
efter § 10, stk. 2 og 3, og § 28, stk. 1, i lov om
anvendelse af Danmarks undergrund
angående elproducerende geotermianlæg.
Kapitel
915
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§
2542.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
1. juli 2024.[21. maj 2025].
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
882773
af 20. juni
20232024
om kontaktpunkt
og tidsfrister for,
VE-
tilladelsesprocessen
og områder til fremme af VE,
ophæves.
§ 26.
Reglerne i denne bekendtgørelse
§
43. Bekendtgørelsen
finder
ikke
anvendelse
for VE-anlæg, hvor alle ansøgninger om
tilladelser omfattet af på tilladelsesprocesser, der har en startdato før bekendtgørelsens
ikrafttræden. For tilladelsesprocesser, der har en startdato i perioden fra den 1. juli 2024 og frem
til 21. maj 2025, finder de hidtil gældende regler i bekendtgørelse nr. 773 af 20/06/2024 om
kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen er modtaget den 1. juli 2024 eller senere.
og områder til fremme af VE, anvendelse. For tilladelsesprocesser, der har en startdatoStk.
2.
Ansøgninger om elproducerende VE-anlæg, som er indgivet
inden den 1. juli 2024
behandles
efter, finder
reglerne i bekendtgørelse nr. 882 af 20/06/2023 om kontaktpunkt og tidsfrister i VE-
tilladelsesprocessen,
anvendelse.
Energistyrelsen, den [xx.
xx 2025]
[Hovedunderskriver]
/
[Medunderskriver]
Officielle noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende
2018, nr. L 328, side 82, samt dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2023/2413/EU af 18. oktober 2023 om
ændring af direktiv (EU) 2018/2001, forordning (EU) 2018/1999 og direktiv 98/70/EF for så vidt angår fremme af
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 175: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om kontaktpunkt, VE-tilladelsesprocessen og områder til fremme af VE (VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen) (BEK nr. 773 af 20/06/24) mhp. implementering af VEIII-direktivets bestemmelser om fremskyndelsesområde for vedvarende energi samt for net- og lagringsinfrastruktur, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2988035_0024.png
energi fra vedvarende energikilder og om ophævelse af Rådets direktiv (EU) 2015/652, EU-Tidende, L af 31. oktober
2023.