Socialudvalget 2024-25, Indenrigsudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 451, INU Alm.del Bilag 69
Offentligt
3064063_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 5848
Doknr.
19173986
Dato
03-09-2025
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om
Ankestyrelsens tilsyn og reaktion ved lovbrud
Statsrevisorerne har i brev af 3. juni 2025 anmodet mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens
tilsyn og reaktion ved lovbrud giver anledning til.
Jeg vil indledningsvist bemærke, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet er
ansvarlig for den lovgivning, der regulerer det tilsyn, som Ankestyrelsen fører
med, at kommuner og regioner overholder den lovgivning, der særligt gælder
for offentlige myndigheder.
Ankestyrelsens virksomhed hører dog organisatorisk under Social- og
Boligministeriet, og ministeriet er i kraft heraf omfattet af beretningen.
Som social- og boligminister tager jeg således til efterretning, at
Statsrevisorerne bl.a. finder, at Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og
regioner (herefter Tilsynet) er præget af lange sagsbehandlingstider samt
mangelfuld dokumentation og opfølgning, hvilket kan have betydet, at
kommuner og regioner har udøvet en ulovlig praksis på socialområdet.
Jeg er enig i, at det er væsentligt, at Tilsynet i Ankestyrelsen kan få afklaret,
om en kommune handler i strid med lovgivningen så hurtigt som muligt. Der er
flere faktorer, der påvirker sagsbehandlingstiderne i Tilsynet, herunder de
tildelte ressourcer og de lovgivningsmæssige rammer, som Tilsynet agerer
indenfor. Det er kun den første del, som jeg som social- og boligminister kan
udtale mig om.
Jeg kan i denne forbindelse oplyse, at Ankestyrelsen løbende
prioriterer anvendelsen af deres bevilling mellem de forskellige opgaver, som
styrelsen skal løse, herunder Tilsynet. Ankestyrelsen har oplyst mig, at der i
perioden fra 2023 ind til 1. kvartal 2025 er foretaget en midlertidig opnormering
af Tilsynet. Det er Ankestyrelsens vurdering, at indsatsen har haft en positiv
effekt på sagsbehandlingstiderne, som er kommet til udtryk i antallet af
verserende tilsynssager på socialområdet med en liggetid over 12 måneder,
som er faldet fra ca. 50 sager i 2023 til ca. 10 sager i 2025. Ankestyrelsen har
imidlertid oplyst, at styrelsen i 2025 har været nødsaget til at overføre ressourcer
fra tilsynsområdet til klagesagsområdet.
Som social- og boligminister følger jeg med i bevillingsanvendelsen og
sagsbehandlingstiderne på alle områder i Ankestyrelsen. Jeg er– ligesom
1
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktion ved lovbrud fra social- og boligministeren
3064063_0002.png
Ankestyrelsen
meget optaget af udviklingen i sagsbehandlingstiden på det
kommunale klagesagsområde. Den aktuelle situation er lige nu, at
Ankestyrelsens sagsbehandlingstider på klagesagsområdet er stigende og for
lange. Regeringen anerkender, at det ikke er en rimelig situation for borgerne.
Jeg har derfor på den korte bane allerede prioriteret ekstra ressourcer, inden
for egen ramme, til behandlingen af klagesager med henblik på at sikre, at
sagsbunkerne på de mest udfordrede sagsområder i Ankestyrelsen ikke bliver
større, end de allerede er. Og regeringen lægger med forslaget til finansloven
for 2026 op til at tilføre tilsvarende ressourcer til Ankestyrelsens
klagesagsområde i 2026.
Jeg hæfter mig derudover ved, at Rigsrevisionen i beretningen angiver, at der
er flere eksempler på, at der kan ske lovbrud i kommunernes sagsbehandling
på socialområdet. Rigsrevisionen skriver videre, at dette fx gælder på
børneområdet, hvor Ankestyrelsens Børnesagsbarometer viser, at
kommunerne har problemer med at overholde centrale lovkrav i en række
sager om udsatte børn og unge samt på voksenområdet, hvor Ankestyrelsen,
som klagemyndighed, omgør en relativt stor andel af de sager, hvor borgere
klager over kommunens afgørelse.
Det er i denne sammenhæng vigtigt for mig at understrege, at det er
kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune, der har ansvaret for, at
kommunens forvaltning er lovlig på det enkelte sagsområde - herunder at
kommunen handler i overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler og
grundsætninger.
Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner skal selvfølgelig være med til
at sikre, at kommunerne ikke handler i strid med gældende lovgivning. Derfor
har vi med Børnene Først afsat midler til en varig opjustering af det kommunale
tilsyn på socialområdet.
Jeg følger som social- og boligminister kommunernes forvaltning af det sociale
område tæt. Vi har derfor fra politisk side iværksat en række initiativer, der bl.a.
har til formål at styrke kommunernes sagsbehandling. På børneområdet har vi
med barnets lov foretaget ændringer i nogle af de centrale bestemmelser, der
rammesætter sagsbehandlingen på området for udsatte børn og unge. Vi har
derudover iværksat en række aktiviteter målrettet kommunerne, som skal
understøtte implementeringen af barnets lov i praksis. Vi har i den forbindelse
også prioriteret en særlig indsats målrettet de kommuner, som har mange
børnesager.
Jeg er bevidst om, at der fortsat er eksempler på kommuner, hvor der er
udfordringer med både lovmedholdeligheden og kvaliteten i sagsbehandlingen
på børneområdet. Som det også fremgår af Rigsrevisionens undersøgelse, har
jeg i den forbindelse bedt mit ministerium om at undersøge muligheden for
fremover at kunne pålægge visse kommuner at indgå i samarbejder med andre
kommuner på børneområdet. Det vil kræve ny lovgivning, og formålet vil skulle
være at understøtte en faglig og juridisk kvalitet i sagsbehandlingen af hensyn
til retssikkerheden for de berørte børn, unge og familier.
Der er ved fremsendelsen af dette brev sendt en kopi til Rigsrevisionen.
2
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og reaktion ved lovbrud fra social- og boligministeren
3064063_0003.png
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3