Til Folketingets Ombudsmand
Dok.nr. 25/02222-4/SKH
Den 6. september 2025
Emne:
Supplerende oplysninger til klage af 2. september 2025 – Den grundlæggende systemfejl
overses i ministerredegørelser
Kære Ombudsmand
Som opfølgning på vores tidligere henvendelser skal vi hermed yderligere supplere med
oplysninger, der understreger sagens systemiske og strukturelle karakter.
Sagens kerne er, at
kommunerne generelt ikke overholder lovgivningen på socialområdet,
men ingen instans har ansvaret for at gribe ind. Da hverken Ankestyrelsen eller Tilsynet kan
sanktionere kommunerne for dårlig sagsbehandling, og det i retssikkerhedslovens § 79 b, stk. 2, er
afskaffet, at kommunalbestyrelsen skal tage stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en
handlingsplan, kan ingen reelt sikre, at der er ordentlighed og retssikkerhed til stede for borgerne.
Som dokumenteret i
Statsrevisorernes bemærkninger til Rigsrevisionens beretning 03/2021
(om forvaltningen af handicapområdet), har det været et kendt problem i årevis, at der er "åbenbart
tilbagevendende problemer" på området, og Statsrevisorerne opfordrede Folketinget til at overveje,
om der lå "strukturelle problemer" bag.
De seneste ministerredegørelser bekræfter, at denne systemfejl fortsat er uadresseret. De udviser
alvorlige symptomer på, at tilsynet og ministerierne ikke lever op til deres ansvar:
•
Ministerierne bekræfter symptomerne, men ignorerer den underliggende årsag:
Både
Indenrigs- og Sundhedsministerens (SOU, Alm. del - Bilag 448) og Social- og
Boligministerens (SOU Alm. del - Bilag 451) redegørelser anerkender Rigsrevisionens kritik
af Tilsynets lange sagsbehandlingstider, mangel på dokumentation og opfølgning. Men de
forholder sig ikke til den centrale, strukturelle problematik. Den manglende inddragelse af
beskæftigelsesministeren i samrådet understreger desuden, at problemstillingen ikke
adresseres på tværs af de relevante ministerier.
Bevis for bevidst tilbageholdelse af information:
Vores klage startede, fordi ministeriet i
sit svar på spørgsmål 623 (SOU 2024-25) kun kunne oplyse antallet (9) af sager oprettet af
egen drift, men ikke de specifikke kommunenavne. Denne mangel underbygges af
Ankestyrelsens brev af 2. september 2025, som bekræfter, at de havde det fulde overblik
over alle 54 tilsynssager. De undlod dog at dele informationen med os med henvisning til
en formel fejl.
•
Disse dokumenter viser, at Ankestyrelsen ikke blot er ineffektive, men også bevidst tilbageholder
information fra både ministeriet og borgerne. Da ministeriernes redegørelser og Ankestyrelsens
eget bidrag ikke adresserer den dybereliggende systemfejl, der gør, at kommunerne systematisk
kan overtræde loven uden konsekvens, er det afgørende, at en uafhængig instans som
Ombudsmanden tager den fulde sag op.