Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del Bilag 60
Offentligt
3048690_0001.png
Finansieringssystemet for regionerne ........................................................................................ 2
1.1 Regionernes opgaver..................................................................................................... 2
1.2 Finansiering af sundhedsområdet ................................................................................. 3
1.2.1 Regionernes bloktilskud.................................................................................. 3
1.2.2 Kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering ................................................ 4
1.3 Finansiering af regionernes
udviklingsopgaver ............................................................................................................... 4
1.4 Betinget bloktilskud og sanktioner ved
overskridelse af budgetterne .............................................................................................. 5
Regionernes indtægter i 2026.................................................................................................... 8
2.1 Sundhedsområdet.......................................................................................................... 8
2.2 Udviklingsopgaverne...................................................................................................... 9
Fordeling af bloktilskuddet ....................................................................................................... 11
3.1 Sundhedsområdet........................................................................................................ 11
3.1.1 Socioøkonomiske kriterier ............................................................................ 11
3.2 Udviklingsområdet ....................................................................................................... 13
3.2.1 Strukturelle kriterier ....................................................................................... 13
Kompensationsordninger mv. .................................................................................................. 16
4.1 Kompensationsordning i forbindelse med
ændret kommunal medfinansiering af
sundhedsvæsenet ............................................................................................................ 16
4.2 Neutraliseringsordning vedrørende
effektiviseringsgevinster ved
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier ......................................................................... 16
4.3 Ekstraordinært likviditetstilskud i 2026 ........................................................................ 16
Midtvejsregulering for 2025...................................................................................................... 18
5.1 Midtvejsregulering af tilskuddet for 2025 ..................................................................... 18
5.1.1 Midtvejsregulering af statstilskuddet til sundhedsområdet for 2025............. 18
5.1.2 Midtvejsregulering af statstilskuddet til udviklingsområdet for 2025 ............ 18
Tabeldel ................................................................................................................................... 20
6.1 Oversigt over tabeller ................................................................................................... 20
Bilagsdel ................................................................................................................................... 22
7.1 Oversigt over bilag ....................................................................................................... 22
www.oim.dk
1
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0002.png
Kapitel 1
Finansieringssystemet for regionerne
Kapitel 1
Finansieringssystemet for regionerne
1.1 Regionernes opgaver
De fem regioner har ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver.
Herudover løser regionerne visse driftsopgaver for kommunerne.
Regionernes økonomi består af tre adskilte områder:
Sundhedsområdet
Udviklingsopgaver
Drift af institutioner på social- og specialundervisningsområdet.
Disse tre opgaveområder finansieres i hovedsagen af følgende indtægter:
Tabel 1.1
Finansiering af regionernes opgaver
Sundhedsområdet
- Et generelt tilskud fra staten (bloktilskud)
- Et aktivitetsbestemt bidrag til sundhedsområdet fra kommunerne
Udviklingsopgaverne
- Et generelt tilskud fra staten (bloktilskud)
- Et udviklingsbidrag fra kommunerne
Social- og specialundervisningsområdet
- Takstbetaling fra kommunerne
Opdelingen af regionernes økonomi i tre adskilte dele betyder, at indtægter, der hører til
det ene af disse områder, ikke kan anvendes til finansiering af et af de øvrige områder.
Adskillelsen af regionernes økonomi i tre dele indebærer, at alle regionernes indtægter
skal henføres til et af de tre regionale aktivitetsområder. I budget- og regnskabssystemet
for regionerne er reglerne for regionernes administration af de likvide aktiver mv. fastsat
således, at det sikres, at der ikke overføres midler mellem de tre områder. Mindrefor-
brug på et område vil kunne overføres til senere anvendelse på det pågældende område.
2
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0003.png
Kapitel 1
Finansieringssystemet for regionerne
1.2 Finansiering af sundhedsområdet
Omkring 85 pct. af regionernes udgifter på sundhedsområdet finansieres ved et bloktil-
skud fra staten. Dertil kommer en kommunal aktivitetsafhængig medfinansiering, som
udgør ca. 15 pct. af regionernes finansiering.
Det kan bemærkes, at ordningen med nærhedsfinansiering er afskaffet fra og med 2026,
jf. lov nr. 719 af 20. juni 2025 om ændring af lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsområde og Hovedstadens Sygehusfælles-
skab (regionsloven) og forskellige andre love.
1.2.1 Regionernes bloktilskud
Med henblik på at give regionerne lige muligheder for at drive sundhedsvæsen, fordeles
tilskuddet dels som et basisbeløb og dels efter en række objektive fordelingskriterier, der
afspejler udgiftsbehovet. Udgiftsbehovskriterierne skal ud over forudsatte basisomkost-
ninger, dels tage højde for den aldersmæssige sammensætning af befolkningen i de en-
kelte regioner og dels for den socioøkonomiske struktur i regionerne, som kan have be-
tydning for forbruget af sundhedsydelser.
Den socioøkonomiske struktur opgøres i denne forbindelse ud fra en række kriterier om
befolkningens sociale, helbredsmæssige og økonomiske forhold. Dermed tilstræbes det,
at regionerne, uafhængigt af den socioøkonomiske og demografiske struktur, får ensar-
tede økonomiske vilkår for at løse sundhedsopgaverne. De socioøkonomiske kriterier,
som indgår ved opgørelsen af det socioøkonomiske udgiftsbehov, fremgår af oversigten
nedenfor.
Tabel 1.2
Oversigt over socioøkonomiske kriterier på sundhedsområdet
Vægt af kriteriet
Antallet af børn af enlige forsørgere
Antallet af enlige i aldersgruppen 65 år og derover
Antallet af personer i udlejningsboliger
Antallet af familier på overførselsindkomst
Beregnet antal tabte leveår opgjort i forhold til den region, der har den højeste mid-
dellevetid
Antallet af diagnosticerede psykiatriske patienter, der i en periode på 10 år har været
i kontakt med det psykiatriske sygehusvæsen
Antallet af diagnosticerede psykiatriske patienter med diagnosen skizofreni, der i en
periode på 10 år har været i kontakt med det psykiatriske sygehusvæsen
Antallet af indbyggere på øer uden fast forbindelse
Befolkningstæthed
15 pct.
25 pct.
15 pct.
17,5 pct.
10 pct.
5 pct.
5 pct.
2,5 pct.
5 pct.
3
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0004.png
Kapitel 1
Finansieringssystemet for regionerne
I kapitel 3 beskrives bloktilskudsfordelingen nærmere.
1.2.2 Kommunal aktivitetsbestemt medfinansiering
Til og med 2026 gælder regler for kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet. Der
gælder herunder et loft for regionernes indtægter fra kommunal aktivitetsbestemt med-
finansiering. Fordelingen af de enkelte regioners loft for den kommunale medfinansie-
ring fastsættes ud fra fordelingen af regionernes andel af bloktilskuddet på sundheds-
området.
Ordningen er med lov nr. 719 af 20. juni 2025 afskaffet fra og med 2027.
1.3 Finansiering af regionernes udviklingsopgaver
Regionernes udviklingsopgaver finansieres af et bloktilskud fra staten og et udviklings-
bidrag fra kommunerne i regionen.
Bloktilskuddet fordeles til regionerne efter et mål for regionernes udgiftsbehov, som på
disse områder opgøres ud fra befolkningens størrelse og de strukturelle forhold i regio-
nen.
De strukturelle kriterier, som indgår ved opgørelsen af det strukturelle udgiftsbehov,
fremgår af oversigten nedenfor.
4
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0005.png
Kapitel 1
Finansieringssystemet for regionerne
Tabel 1.3
Oversigt over strukturelle kriterier på udviklingsområdet
Vægt af kriteriet
Antal indbyggere uden for bymæssig bebyggelse eller i byer med op til 1.000 indbyg-
gere
Befolkningstæthed
Antallet af ledige 20-59-årige
Antal personer i arbejdsstyrken uden videregående uddannelse
Antal 20-59-årige lønmodtagere med forudsatte færdigheder på grundniveau
Antal biler pr. kilometer vej
Antal personer med mere end 12 km mellem arbejdssted og bopæl eller med ar-
bejdssted i en anden kommune end bopælskommunen
Antal kilometer privatbanespor
5 pct.
5 pct.
7,5 pct.
7,5 pct.
7,5 pct.
17,5 pct.
22,5 pct.
27,5 pct.
Det kommunale udviklingsbidrag til regionerne kan udgøre et beløb på op til 200 kr. pr.
indbygger (i 2003 pris- og lønniveau) – svarende til 318 kr. i 2026. Størrelsen af det år-
lige bidrag fastsættes af regionsrådet efter drøftelse i kontaktudvalget mellem regionen
og kommunerne i regionen. To tredjedele af regionens kommuner kan blokere for stig-
ninger i bidraget, der ligger ud over pris- og lønudviklingen. Udviklingsbidraget fastsæt-
tes tilstrækkeligt tidligt til, at kommunerne kan indarbejde det i budgettet for det kom-
mende år.
Udviklingsbidraget for det første år, dvs. 2007, blev i lovgivningen fastsat til 110 kr. pr.
indbygger, og var med de årlige pris- og lønreguleringer vokset til 135 kr. pr. indbygger
for 2019. I forbindelse med forenkling af erhvervsfremmesystemet med virkning fra
2019 blev udviklingsbidraget for 2019 fastsat til 109 kr. pr. indbygger,
jf. lov nr. 1518 af
18/12 2018.
For 2026 udgør udviklingsbidraget 129 kr. pr. indbygger.
Det bemærkes, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet forestår afregningen af udviklings-
bidraget med kommuner og regioner.
1.4 Betinget bloktilskud og sanktioner ved overskridelse af
budgetterne
En andel af statens samlede bloktilskud til regionerne på op til 1 mia. kr. er betinget af,
at regionerne budgetterer nettodriftsudgifterne i overensstemmelse med de forudsatte
rammer,
jf. lov nr. 64 af 19. januar 2021.
Den betingede andel af bloktilskuddet på 1
mia. kr. fordeles forholdsmæssigt på tilskuddene til sundhedsområdet og udviklingsom-
rådet i forhold til størrelsen af bloktilskuddene på hvert af de to områder.
Tilsvarende er en andel på op til 0,5 mia. kr. af bloktilskuddet betinget af, at regionerne
budgetterer deres bruttoanlægsudgifter i overensstemmelse med de forudsatte rammer.
5
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0006.png
Kapitel 1
Finansieringssystemet for regionerne
Indenrigs- og sundhedsministeren kan træffe beslutning om fordelingen af det betin-
gede bloktilskud vedrørende nettodriftsudgifterne. Formålet er, at i en situation, hvor
regionernes budgetter overskrider rammerne, således at det betingede bloktilskud ikke
fuldt ud kan udbetales, er der mulighed for at gøre udbetalingen af det betingede bloktil-
skud mere individuel. Ordningen indebærer, at der i det enkelte år kan foretages en kon-
kret vurdering af baggrunden for, at regionernes budgetter i det pågældende år samlet
overskrider de forudsatte rammer. På grundlag af denne vurdering træffer indenrigs- og
sundhedsministeren beslutning om, hvorvidt den delvise udbetaling af det betingede
bloktilskud skal 1) foretages kollektivt til alle regioner, 2) efter individuelle kriterier eller
3) som en kombination.
Det gælder endvidere, at hvis de regionale nettodriftsudgifter for regionerne på sund-
hedsområdet eller udviklingsområdet overskrider de budgetterede udgifter, nedsættes
bloktilskuddet i det følgende år tilsvarende. Nedsættelsen vil ske som en kombination af
individuelle og kollektive nedsættelser.
40 pct. af nedsættelsen vil blive afregnet kollektivt for regionerne under ét som en gene-
rel nedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct. vil blive afregnet individuelt for de regio-
ner, som har overskredet deres budgetter.
6
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0007.png
Kapitel 1
Finansieringssystemet for regionerne
7
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0008.png
Kapitel 2
Regionernes indtægter i 2026
Kapitel 2
Regionernes indtægter i 2026
2.1 Sundhedsområdet
Aftalen mellem regeringen og Danske Regioner af 28. maj. 2025 bygger på følgende for-
udsætninger om sammensætningen af regionernes indtægter til finansiering af sund-
hedsområdet for 2026. I den sammenhæng skal det fremhæves, at ordningen med nær-
hedsfinansiering er afskaffet fra og med 2026, jf. lov nr. 719 af 20. juni 2025 om æn-
dring af lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udvik-
lingsområde og Hovedstadens Sygehusfællesskab (regionsloven) og forskellige andre
love.
Tabel 2.1
Hovedindtægter til finansiering af sundhedsområdet 2026
Mio. kr.
Bloktilskud
Kommunalt aktivitetsafhængigt bidrag
Lån, puljer, mv.
I alt
131.343,0
23.128,9
-26,0
154.445,9
Fordelingen er ligeledes illustreret i figuren nedenfor.
Figur 2.1
Hovedindtægter til finansiering af sundhedsområdet 2026
15%
85%
Bloktilskud
Kommunalt aktivitetsafhængigt bidrag
Lån, puljer mv.
8
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0009.png
Kapitel 2
Regionernes indtægter i 2026
2.2 Udviklingsopgaverne
Aftalen mellem regeringen og Danske Regioner af 28. maj 2025 bygger på følgende for-
udsætninger om sammensætningen af regionernes indtægter til finansiering af regioner-
nes udviklingsopgaver for 2026.
Tabel 2.2
Indtægter til finansiering af regionernes udviklingsopgaver 2026
Mio. kr.
Bloktilskud
Kommunalt udviklingsbidrag
Lån, puljer m.v.
I alt
2.361,4
769,7
-22,4
3.108,7
For 2026 udgør det statslige bloktilskud til finansiering af regionernes udviklingsopga-
ver således ca. 76 pct. af indtægterne, mens det kommunale udviklingsbidrag udgør ca.
24 pct. Udgangspunktet for fastsættelsen af det kommunale udviklingsbidrag for 2026
er 129 kr. pr. indbygger.
9
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0010.png
Kapitel 2
Regionernes indtægter i 2026
10
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0011.png
Kapitel 3
Fordeling af bloktilskuddet
Kapitel 3
Fordeling af bloktilskuddet
3.1 Sundhedsområdet
Det statslige bloktilskud til finansiering af sundhedsområdet, som i 2026 udgør
131.343,0 mio. kr., fordeles til regionerne i forhold til deres udgiftsbehov på sundheds-
området.
Udgiftsbehov på sundhedsområdet
Boks 3.1
En regions udgiftsbehov på sundhedsområdet opgøres som summen af:
1. Et basisbeløb på 100 mio. kr.
2. Regionens aldersbestemte udgiftsbehov.
3. Regionens socioøkonomiske udgiftsbehov.
3.1.1 Socioøkonomiske kriterier
I beregningen af det socioøkonomiske udgiftsbehov på sundhedsområdet indgår ni kri-
terier, jf. tabel 3.1.
Tabel 3.1
Oversigt over socioøkonomiske kriterier på sundhedsområdet
Antallet af børn af enlige forsørgere
Opgøres på grundlag af Danmarks Statistik foretagne opgørelse
på bopælskommune over antallet af udbetalte ordinære børnetil-
skud til børn under 16 år af enlige forsørgere pr. 4. kvartal i året
før beregningsåret. For yderligere dokumentation henvises til
Danmarks Statistiks Statistikdokumentation for Børnefamilie-
ydelse og børnetilskud.
Antallet af enlige i aldersgruppen 65 år og derover som opgjort af
Danmarks Statistik pr. 1. januar i beregningsåret. I opgørelsen af
enlige indgår ugifte, skilte, enker/enkemænd, ophævede partner-
skaber samt længstlevende af to partnere.
Opgøres i henhold til den af Danmarks Statistik foretagne bolig-
opgørelse pr. 1. januar i beregningsåret. I opgørelsen indgår
egentlige beboelseslejligheder samt enkeltværelser, der bliver be-
Antallet af enlige i aldersgruppen 65 år
og derover
Antallet af personer i udlejningsboliger
11
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0012.png
Kapitel 3
Fordeling af bloktilskuddet
boet af personer, som ikke ejer boligen. For yderligere dokumen-
tation henvises til Danmarks Statistiks statistikdokumentation for
Boligopgørelsen.
Antallet af familier på overførselsind-
komst
Opgøres af Danmarks Statistik som antallet af E-familier, hvor
mere end 50 pct. af personindkomsten i alt kommer fra sociale
ydelser. Kontanthjælp, arbejdsløshedsunderstøttelse, sygedag-
penge som B-indkomst samt sygedagpenge som A-indkomst ud-
betalt af kommunen indgår i opgørelsen. Bopæl og familiestatus
er opgjort pr. 1. januar i året før beregningsåret, mens indkom-
sten er opgjort to år før beregningsåret (hele år). For yderligere
dokumentation henvises til Danmarks Statistiks statistikdokumen-
tation for Indkomststatistik.
Beregnet antal tabte leveår opgjort i
Opgørelsen sker på grundlag af en opgørelse af middellevetider
forhold til den region, der har den høje- foretaget af Danmarks Statistik. Middellevetiden er beregnet som
ste middellevetid
den forventede gennemsnitlige levetid for en 0-årig i regionen,
beregnet ud fra de aldersbetingede dødshyppigheder. Kriteriet er
opgjort som antallet af tabte leveår i forhold til den region, som
over en tiårig periode (2015-2024) har haft den højeste middelle-
vetid hos indbyggerne. Antallet af tabte leveår for en given region
opgøres som middellevetiden i den region med den højeste mid-
dellevetid fratrukket middellevetiden i den pågældende region
ganget med antallet af indbyggere i regionen pr. 1. januar i bereg-
ningsåret. Forskellen i middellevetider mellem regionerne opgø-
res med to decimaler. For yderligere dokumentation henvises til
Danmarks Statistiks Statistikdokumentation for Befolkningen samt
Danmarks Statistiks notat om Beregning af middellevetid.
Antallet af diagnosticerede psykiatriske
patienter, der i en periode på 10 år har
været i kontakt med det psykiatriske
sygehusvæsen
Antallet af diagnosticerede psykiatriske
patienter med diagnosen skizofreni,
der i en periode på 10 år har været i
kontakt med det psykiatriske sygehus-
væsen
Antallet af indbyggere på øer uden fast
forbindelse
Befolkningstæthed
Opgørelsen sker på grundlag af data fra Sundhedsdatastyrelsen.
Kriteriet omfatter personer, der i perioden 2015-2024 har været i
kontakt med det psykiatriske sundhedsvæsen. Dette er defineret
ved diagnosekoderne F00-29.
Opgørelsen sker på grundlag af data fra Sundhedsdatastyrelsen.
Kriteriet omfatter personer, der i perioden 2015-2024 har været i
kontakt med det psykiatriske sygehusvæsen. Dette er defineret
ved diagnosekoderne F20-29.
Opgøres på grundlag af en opgørelse fra Danmarks Statistik over
antallet af indbyggere på øer pr. 1. januar i beregningsåret. Kun
indbyggere på øer uden fast forbindelse medtages i opgørelsen.
Opgørelsen foretages af Danmarks Statistik som den gennem-
snitlige afstand for borgere i regionen til de nærmeste 18.000 bor-
gere som fugleflugtslinje ganget antal indbyggere i regionen. An-
tal indbyggere opgøres pr. 1. januar i beregningsåret. Kriterie-
værdien opgøres med hele tal.
Kriterierne indgår i beregningen af regionernes socioøkonomiske udgiftsbehov på sund-
hedsområdet med de vægte, som fremgår af kapitel 1.2.
Et eksempel på opgørelsen af udgiftsbehovet og andel af bloktilskud på sundhedsområ-
det for Region Nordjylland fremgår af tabel 3.2 til 3.6,
jf. kapitel 6.
Der er i kapitel 6 vist
tabeller med data for alle regioner.
12
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0013.png
Kapitel 3
Fordeling af bloktilskuddet
3.2 Udviklingsområdet
Det statslige bloktilskud til finansiering af udviklingsområdet, som i 2026 udgør 2.361,4
mio. kr., svarende til ca. 76 pct. af regionernes indtægter på udviklingsområdet, fordeles
til regionerne i forhold til deres udgiftsbehov på udviklingsområdet. Det skal endvidere
bemærkes, at 2,3 pct. af udviklingsbidraget til Region Hovedstaden udbetales direkte til
Bornholms Kommune.
Udgiftsbehov på udviklingsområdet
Boks 3.2
En regions udgiftsbehov på udviklingsområdet opgøres som summen af:
1.
2.
Regionens demografiske udgiftsbehov.
Regionens strukturelt betingede udgiftsbehov
.
3.2.1 Strukturelle kriterier
I beregningen af det strukturelle udgiftsbehov på udviklingsområdet indgår otte krite-
rier, jf. tabel 3.7.
Tabel 3.7
Oversigt over strukturelle kriterier på udviklingsområdet
Antal indbyggere uden for bymæssig
Antal indbyggere uden for bymæssig bebyggelse eller i byer med
bebyggelse eller i byer med op til 1.000 op til 1.000 indbyggere som opgjort af Danmarks Statistik pr. 1.
indbyggere
januar i beregningsåret. For yderligere dokumentation henvises til
Danmarks Statistiks Statistikdokumentation for Byopgørelsen.
Befolkningstæthed
Antallet af ledige 20-59-årige
Opgøres efter samme metode som på sundhedsområdet.
Opgjort af Danmarks Statistik som antal 20-59 årige i arbejdsstyr-
ken, der er berørt af ledighed i året før beregningsåret (nettoledig-
hed). For yderligere dokumentation henvises til Danmarks Stati-
stiks Statistikdokumentation for Registreret ledighed.
Opgjort af Danmarks Statistik som antal personer i arbejdsstyrken
uden videregående uddannelse. Populationen opgøres pr. 1. ok-
tober to år før beregningsåret, hvor arbejdsmarkedstilknytning en-
ten er beskæftiget eller arbejdsløs, og hvor højeste uddannelses-
niveau er grundskole, gymnasial uddannelse, erhvervsfaglig ud-
dannelse, adgangsgivende uddannelsesforløb eller uoplyst. For
yderligere dokumentation henvises til Danmarks Statistiks Stati-
stikdokumentation for Højest fuldført uddannelse samt for Regi-
sterbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS).
Antal personer i arbejdsstyrken uden
videregående uddannelse
13
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0014.png
Kapitel 3
Fordeling af bloktilskuddet
Antal 20-59-årige lønmodtagere med
Antal 20-59-årige lønmodtagere med forudsatte færdigheder på
forudsatte færdigheder på grundniveau grundniveau opgjort af Danmarks Statistik med population og ar-
bejdsmarkedstilknytning ultimo november to år før beregnings-
året. For yderligere dokumentation henvises til Danmarks Stati-
stiks Statistikdokumentation for Registerbaseret arbejdsstyrkesta-
tistik (RAS).
Antal biler pr. kilometer vej
Opgjort på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse af antallet
af biler i de enkelte kommuner pr. 1. januar i beregningsåret og
en opgørelse fra Vejdirektoratet over vejlængderne opgjort pr. 1.
januar i beregningsåret. For yderligere dokumentation henvises til
Danmarks Statistiks Statistikdokumentation for Bilregistret og
www.vejdirektoratet.dk.
Opgørelsen er foretaget af Danmarks Statistik og er baseret på
oplysninger om arbejdssted og bopæl ultimo november to år før
beregningsåret. For yderligere dokumentation henvises til Dan-
marks Statistiks Statistikdokumentation for Registerbaseret ar-
bejdsstyrkestatistik (RAS).
Opgjort pr. 1. januar i beregningsåret på grundlag af en opgørelse
foretaget af Transportministeriet.
Antal personer med mere end 12 km.
mellem arbejdssted og bopæl eller
med arbejdssted i en anden kommune
end bopælskommunen
Antal kilometer privatbanespor
Kriterierne indgår i beregningen af regionernes strukturelt betingede udgiftsbehov på
udviklingsområdet med de vægte, som fremgår af kapitel 1.3.
Et eksempel på opgørelsen af udgiftsbehovet og andel af bloktilskud på udviklingsområ-
det for Region Nordjylland fremgår af tabel 3.8 til 3.12,
jf. kapitel 6.
Der er i kapitel 6
vist tabeller med data for alle regioner.
14
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0015.png
Kapitel 3
Fordeling af bloktilskuddet
15
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0016.png
Kapitel 4
Kompensationsordninger mv.
Kapitel 4
Kompensationsordninger mv.
4.1 Kompensationsordning i forbindelse med ændret kom-
munal medfinansiering af sundhedsvæsenet
I forbindelse med tidligere ændringer af den kommunale medfinansiering af sundheds-
væsenet afregnes en kompensationsordning, som indebærer, at regioner med en bereg-
net overskud ved de fordelingsmæssige ændringer af den kommunale medfinansiering,
betaler til regioner med et beregnet underskud som følge af omlægningerne.
Kompensationsordningen består fra og med 2018 af summen af to dele. Den første del
er en kompensation for de byrdefordelingsmæssige virkninger af den omlægning, der
blev gennemført med virkning fra 2012,
jf. lov nr. 608 af 14. juni 2011.
Den anden del
udgøres af en kompensation for de byrdefordelingsmæssige virkninger af den omlæg-
ning, der blev gennemført med virkning fra 2017,
jf. lov nr. 1735 af 27. december 2016.
Kompensationsordningen for regionerne som følge af de fordelingsmæssige omlægnin-
ger af de kommunale bidrag er beregnet én gang for alle.
4.2 Neutraliseringsordning vedrørende effektiviseringsgevin-
ster ved kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
Fra og med 2017 afregnes en regulering, som indebærer en omfordeling af regionernes
effektiviseringsgevinster ved det kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggeri,
jf. lov nr. 1735
af 27. december 2016.
Reguleringen indebærer, at 50 pct. af den samlede effektivise-
ringsgevinst fra de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier fordeles efter regionernes
andel af bloktilskuddet på sundhedsområdet. Reguleringen indfases lineært i perioden
2017-2025, hvorefter reguleringen fastholdes på 2025-niveau. Reguleringen er fastsat
en gang for alle efter bloktilskuddet for 2016, og vil herefter alene blive pris- og lønregu-
leret.
4.3 Ekstraordinært likviditetstilskud i 2026
I 2026 ydes der et ekstraordinært finansieringstilskud på 1.050,0 mio. kr. til at styrke
likviditeten i 2026,
jf. akt 281 af 26. juni 2025.
Tilskuddet fordeles mellem regionerne
på samme måde som regionernes bloktilskud for 2026 på sundhedsområdet og afregnes
med 1/12 hver måned i 2026. Fordelingen fremgår af tabel 6.
16
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0017.png
Kapitel 4
Kompensationsordninger mv.
17
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0018.png
Kapitel 5
Midtvejsregulering for 2025
Kapitel 5
Midtvejsregulering for 2025
5.1 Midtvejsregulering af tilskuddet for 2025
I månederne oktober, november og december 2025 afregnes midtvejsregulering af til-
skuddet til regionerne på både sundhedsområdet og udviklingsområdet.
5.1.1 Midtvejsregulering af statstilskuddet til sundhedsområdet for
2025
Folketingets Finansudvalg har ved aktstykke
281 af 26. juni 2025
tiltrådt en regulering
af statstilskuddet til sundhedsområdet for tilskudsåret 2025 med 971,2 mio. kr., jf. tabel
5.1.
Tabel 5.1
Oversigt 1 – Midtvejsregulering af tilskud til sundhedsområdet for 2025
mio. kr.
1.
2.
3.
Statstilskud iflg. aktstykke 281 af 26/6 2025
Statstilskud iflg. aktstykke 216 af 20/6 2024
Midtvejsregulering af statstilskud, jf. aktstykke
124.453,0
123.481,8
971,2
5.1.2 Midtvejsregulering af statstilskuddet til udviklingsområdet for
2025
Folketingets Finansudvalg har ved
aktstykke 281 af 26. juni 2025
tiltrådt en regulering
af statstilskuddet til udviklingsområdet for tilskudsåret 2025 med 2,5 mio. kr., jf. tabel
5.2.
Tabel 5.2
Oversigt 2 – Midtvejsregulering af tilskud til udviklingsområdet for 2025
mio. kr.
1.
2.
3.
Statstilskud iflg. aktstykke 281 af 26/6 2025
Statstilskud iflg. aktstykke 216 af 20/6 2024
Midtvejsregulering af statstilskud, jf. aktstykke
2.337,6
2.335,1
2,5
18
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0019.png
Kapitel 5
Midtvejsregulering for 2025
19
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0020.png
Kapitel 6
Tabeldel
Kapitel 6
Tabeldel
6.1 Oversigt over tabeller
Regneeksempel på opgørelsen af udgiftsbehovet og andel af bloktilskud
på sundhedsområdet
Tabel 3.2-3.6: Regneeksempel for Region Nordjylland (sundhedsområdet)
Regneeksempel på opgørelsen af udgiftsbehovet og andel af bloktilskud
på udviklingsområdet
Tabel 3.8-3.12: Regneeksempel for Region Nordjylland (udviklingsområdet)
Tabeller til generelle tilskud 2026
Tabel 1. Grundparametre vedrørende regioner 2026
Tabel 2. Beregning af regionale tilskud 2026
Tabel 3.1. Data vedrørende udgiftsbehov på sundhedsområdet
Tabel 3.2. Data til socioøkonomiske udgiftsbehov på sundhedsområdet
Tabel 3.3.A. Data til aldersbestemte udgiftsbehov på sundhedsområdet (aldersgrup-
perne 0-49-årige)
Tabel 3.3.B. Data til aldersbestemte udgiftsbehov på sundhedsområdet (aldersgrup-
perne 50-årige og derover)
Tabel 4.1. Data til udgiftsbehov vedrørende udviklingsopgaver
Tabel 4.2. Data til strukturelle udgiftsbehov vedrørende udviklingsopgaver
Tabel 5. Kompensationsordning vedr. ændret kommunal medfinansiering og omforde-
ling sfa. effektivisering vedr. sygehusbyggeri i 2026
Tabel 6. Ekstraordinært likviditetstilskud 2026
Tabel 7. Midtvejsregulering af regionerne i 2025
Tabel 8. Folketal til beregning af udviklingsbidrag 2026
20
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0021.png
Kapitel 6
Tabeldel
21
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Publikationer med overblik over det generelle tilskud og udligningen til kommunerne og det generelle tilskud til regionerne for 2026
3048690_0022.png
Kapitel 7
Bilagsdel
Kapitel 7
Bilagsdel
7.1 Oversigt over bilag
Oversigt over love og bekendtgørelser
1.
Bekendtgørelse af lov om regionernes finansiering, lovbekendtgørelse nr. 64 af 19.
januar 2021
Lov om ændring af lov om regionernes finansiering (Ændret kommunal medfinan-
siering, indførelse af regional omfordeling som følge af effektiviseringsgevinster ved
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier m.v.), lov nr. 1735 af 27. december 2016
Lov om ændring af lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Ho-
vedstadens Udviklingsområde og Hovedstadens Sygehusfællesskab (regionsloven)
og forskellige andre love, lov nr. 719 af 20. juni 2025
Bekendtgørelse nr. 929 af 26. juni 2025 om opgørelse og afregning af tilskud og bi-
drag til regionerne for 2026
Bekendtgørelse nr. 804 af 21. juni 2013 om ekstraordinær økonomisk opfølgning i
regionerne
Finansudvalgets aktstykke 281 af 26. juni 2025
2.
3.
4.
5.
6.
22