Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del Bilag 56
Offentligt
3041321_0001.png
Dato: 17-06-2025
Kommissorium for Finansieringsudvalgets arbejde med forberedelse
af ændringer i det kommunale tilskuds- og udligningssystem
Baggrund
Det kommunale tilskuds- og udligningssystem spiller en central rolle for, at kommuner over hele landet
kan levere en rimelig service til borgerne og dermed for et sammenhængende og balanceret
velfærdssamfund, så der ikke er for store forskelle imellem kommunerne på tværs af Danmark, herunder i
kommunernes forudsætninger for at levere nogenlunde samme velfærd ved nogenlunde samme skat.
Det er afgørende, at systemet følger med udviklingen i de enkelte kommuner, herunder som følge af
gennemførte reformer, befolkningsudvikling mv. så det opleves gennemsigtigt og velbegrundet for
kommunerne – både de, der bidrager, og de, der modtager i udligningen mellem kommuner.
Der er over den senere tid også peget på flere dele af tilskuds- og udligningssystemet, som har behov for
et grundigt gennemsyn, ligesom systemet jævnligt er til debat blandt kommuner m.fl.
Med dette kommissorium anmoder regeringen Finansieringsudvalget om at gennemføre en bred analyse
af det kommunale tilskuds- og udligningssystem og herunder inddrage reformer og andre udviklinger i de
seneste 10-15 år, der har påvirket kommunernes udgifter og indtægter på forskellig vis.
Med analysen skal udvalget tilvejebringe et fagligt grundlag for ændringer i tilskuds- og
udligningssystemet, der forenkler og bidrager til, at systemet bedst muligt afspejler kommunernes
opgaver og forskelle i vilkår for opgaveløsningen. Det faglige grundlag skal sigte efter, at tilskuds- og
udligningssystemet i videst muligt omfang lever op til følgende fire pejlemærker:
Balance: At forskellene imellem kommuner på den ene side ikke bliver for store på tværs af
Danmark, og på anden side, at kommunerne har en tilskyndelse til at fremme vækst,
beskæftigelse og effektiv opgaveløsning over for borgerne.
Objektivitet: At beregningen af tilskud og udligning er baseret på saglige og upåvirkelige kriterier.
Transparens: At beregningen af tilskud og udligning er gennemskuelig.
Stabilitet: At den samlede finansiering i den enkelte kommune i udgangspunktet ikke svinger
betydeligt fra år til år, men samtidig afspejler den aktuelle udvikling i kommunerne.
Endvidere anmodes udvalget specifikt om at opstille mulige modeller til at minimere
kommunaløkonomiske konsekvenser i tilknytning til den forudsatte indfasning af udligning af de nye
beskatningsgrundlag for grundskyld efter udløb af neutraliseringsordningen for 2024-2028 i
udligningssystemet.
Kommissoriet falder således i to dele. Dels en generel del, som omhandler en bred analyse af tilskuds- og
udligningssystemet, dels en del specifikt rettet mod opgaven på boligskatteområdet.
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Vedr. kommissorium for Finansieringsudvalget under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3041321_0002.png
Udvalgets opgaver
Bred analyse af det kommunale tilskuds- og udligningssystem
Udvalget får til opgave at gennemføre en bred og grundig analyse af det kommunale tilskuds- og
udligningssystem. Analysen skal behandle:
1.
2.
3.
4.
5.
udviklingen i sammensætningen af kommunernes udgifter, herunder med fokus på opgørelsen
af kommunernes udgiftsbehov
udviklingen i sammensætningen af kommunernes indtægter med fokus på forenkling og
robusthed
udviklingen i kommunerne i forhold med betydning for kommunernes økonomiske
bæredygtighed og vilkår for opgaveløsningen
betydningen af reformer mv. for kommunernes udgifter og indtægter
finansieringssystemets betydning for kommuners incitamenter til en effektiv opgaveløsning og
fremme af vækst, erhvervsudvikling, bosætning mv.
Uddybning af opgaver
Ad 1. Udvalget skal belyse sammensætningen af kommunernes udgifter og udviklingen heri, herunder
betydningen af henholdsvis demografiske forskelle og forskelle i socioøkonomiske og andre strukturelle
forhold. Som led i arbejdet skal udvalget gennemgå og analysere opgørelsen af kommunernes
udgiftsbehov i det eksisterende udligningssystem som afsæt for ændringer i udligningen.
Ad. 2. Udvalget skal som led i analysen gennemgå sammensætningen af kommunernes indtægter fra bl.a.
skatter på indkomst, ejendomme og erhverv, bloktilskud, udligning og særtilskud med henblik på
forenkling og for at identificere behov for tiltag for at understøtte stabile, transparente, balancerede og
objektive rammer for kommunernes økonomi i fremtiden.
Ad 3. Udvalget skal foretage en analyse af udviklingen i kommunerne med hensyn til befolkningsudvikling,
erhvervsliv samt andre strukturelle forhold med betydning for kommunernes økonomiske bæredygtighed
samt opgaver og vilkår for opgaveløsningen bredt set.
Ad 4. Der er over de seneste 10-15 år gennemført reformer og større ændringer, som har påvirket
kommunernes økonomi og opgaver på forskellig vis. Det gælder på skoleområdet, i ældreplejen, bortfald
af kommunernes medfinansiering af sundhedsvæsenet mv. Finansieringsudvalget får til opgave at
gennemgå mulige konsekvenser af større regeldrevne ændringer og tendenser på tværs af de kommunale
opgaveområder. Det gælder både i forhold til økonomiske konsekvenser før og efter tilskud og udligning
samt forskydninger i målgrupper og opgaver mv.
Ad 5. Finansieringssystemet skal så vidt muligt understøtte en hensigtsmæssig incitamentsstruktur i
kommunerne i forhold til en effektiv opgaveløsning og fremme af bl.a. vækst, erhvervsudvikling,
bosætning mv., herunder understøtte beskæftigelse mv. Som led i arbejdet skal udvalget gennem
illustrative beregninger mv. undersøge, i hvilket omfang udligningsniveau, udgiftsbehovskriterier samt
særlige ordninger, herunder udligning af kommunernes selskabsskatteprovenu, kan have utilsigtede
konsekvenser for kommunernes incitamenter.
Udvalget skal i forlængelse af analyserne under punkt 1-5 vurdere behov for tiltag samt opstille mulige
modeller for ændringer.
Illustration af konsekvenser
Generelt skal udvalget illustrere konsekvenser for kommunernes økonomi af mulige ændringer af
tilskuds- og udligningssystemet samt vurdere, i hvilken grad tiltagene lever op til de fire pejlemærker:
objektivitet, transparens, stabilitet og balance.
Side 2
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 56: Vedr. kommissorium for Finansieringsudvalget under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3041321_0003.png
Boligskatteområdet
I sammenhæng med et nyt ejendomsvurderingssystem er den såkaldte stigningsbegrænsning i de
skattepligtige grundværdier for beregning af grundskyld afskaffet fra og med 2024. I sammenhæng
hermed er er der indført et loft over de kommunale grundskyldspromiller med henblik på at fastholde
kommunernes grundskyldsprovenu ved overgangen til de nye boligskatteregler. Dertil er indført en
ordning, der i perioden 2024-2028 neutraliserer virkninger i den kommunale udligning af afskaffelsen af
stigningsbegrænsningen.
Med Boligskatteforliget fra 2017 blev det aftalt, at der for perioden efter 2025, som med
kompensationsaftalen fra 2020 er udskudt til efter 2028, lægges op til gradvist at indfase en udligning af
de nye beskatningsgrundlag for grundskyld.
Der er i
Aftale om neutralisering af virkninger af nyt ejendomsvurderingssystem og boligskatteforlig i
udligningen
fra 2018 mellem Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre særskilt aftalt, at der skal gennemføres et arbejde i regi af Indenrigs-
og Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg, som skal belyse de byrdefordelingsmæssige konsekvenser
for kommunerne af det nye ejendomsvurderings- og boligbeskatningssystem efter overgangsperioden,
dvs. fra og med 2029. Dansk Folkeparti er siden udtrådt af aftalen, mens Moderaterne er indtrådt.
Udvalget skal ifølge aftalen fra 2018 ”opstille mulige modeller, der minimerer de kommunaløkonomiske
konsekvenser af ændringer i beskatningsgrundlaget for grundskyld (grundvurderingerne) mellem
kommunerne.”
Det fremgår af lovbemærkninger til lov nr. 679 af 3. juni 2023, som bl.a. ændrer Lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommunerne, at ophøret af reglerne om neutraliseringsordningen for
2024-2028 ”efter 2028 uden andre tiltag vil være forbundet med markante byrdefordelingsmæssige
konsekvenser.” Det forudsættes, at der senest i starten af 2028 skal kunne lovgives om eventuelle tiltag
til at imødegå disse virkninger i tilskuds- og udligningssystemet gældende fra tilskudsåret 2029.
Udvalgets arbejde om boligskatteområdet har til formål at ligge til grund for sådanne tiltag knyttet til en
indfasning af en udligning af de nye beskatningsgrundlag for grundskyld.
Inddragelse af eksterne mv.
Udvalget kan i sine undersøgelser inddrage ekstern faglig bistand, i det omfang udvalget finder det
relevant. Som inspiration anmodes udvalget endvidere om at inddrage erfaringer fra andre lande og
støtte sig til relevant faglitteratur mv. på området.
På baggrund af input fra kommuner mv. og udvalgets egne overvejelser anmodes udvalget desuden om
at identificere 2-4 temaer, som udvalget vil drøfte med forskellige kommuner for at afdække nærmere.
Afgivelse af rapport
Finansieringsudvalget skal afgive sin rapport senest ultimo 2027 med henblik på at tilvejebringe et fagligt
grundlag for politisk stillingtagen til ændringer generelt i tilskuds- og udligningssystemet.