Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del Bilag 49
Offentligt
3016757_0001.png
Det kommende arbejde
med udligningssystemet
Møde i Folketingets Indenrigsudvalg
den 6. maj 2025
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0002.png
KL og udligning
Udligning og omfordeling mellem kommuner
<->
KL interesseorganisation for alle 98 kommuner
Når udligningen ændres, får nogle kommuner
mere og andre mindre
KL lægger vægt på at udligningen sker på et
sagligt, fagligt og objektivt grundlag
KL har løbende dialog med kommuner og/eller
kommunegrupper i spørgsmål om kommunernes
finansiering og udligning
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0003.png
KL og Finansieringsudvalget
Give input og kvalificere analyserne i udvalget og dermed tage
ansvar for det faglige grundlag
Sikre at forslag fra kommuner og kommunegrupper, der er
relevante for analysearbejderne tages op til overvejelse
Give politikere reelle muligheder for at træffe valg om
ændringer af udligningen
Tager ikke stilling til den konkrete fordeling mellem
kommunerne
Informere kommunerne om det igangværende arbejde i det
omfang det er muligt.
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0004.png
Borgmesterstudiekredse
Hvad er baggrunden for en
finansieringsmodel, hvor kommunerne er
finansiereret under ét?
Hvad er alternativet og hvilke
implikationer vil det have?
Hvordan opleves udligningssystemet?
Hvilke elementer opleves som særligt
problematiske?
Hvad er fordele og ulemper ved et system,
hvor der er mulighed for at vælge mellem
statsgaranti og selvbudgettering?
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0005.png
Kommunernes synspunkter
til det kommende arbejde
Der skal foretages en grundig og bred analyse
af hele systemet
Et nyt system skal baseres på et opdateret datagrundlag
Et nyt system skal være baseret på et objektivt og sagligt
grundlag
Finansieringssystemet skal give alle kommuner tilstrækkelige
finansieringsmuligheder for at kunne levere service
Tilskuds- og udligningssystemet skal ikke flytte for store
beløb fra år til år for hovedparten af kommunerne
Der skal ikke være 100 pct. udligning, men forskellene
mellem kommunerne må ikke blive for store
Et kommende arbejde skal have en bred inddragelse af
finansieringskilder
Et nyt system skal løbende evalueres
Et nyt system skal være transparent
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0006.png
ange anal ser gennem årene – ofte on rete
afgr nsede problemstillinger
er s al foretages en
grundig og bred
anal se
n mere omfattende anal se af udligningen af
ommunernes udgiftsbe ov i
ed den seneste reform blev der oprettet n e
s rtils udspuljer med fastlåste fordelingsnøgler
older i e i l ngden
et
jendomss atter sund edsreform
bes ftigelsesreform udvi ling i fors ellige ommunale
indt gts ilder mv alder på n samlet grundig tilgang
dligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0007.png
2.
Der har i de senere år været gennemført en række
reformer med betydning for kommunernes
opgaveløsning og finansiering
En vandring fra land til by betyder, at demografien
mellem land og by ændres
Erfaringsmæssigt svært at finde indikatorer for
socioøkonomisk udgiftsbehov i landområderne. Det
kan derfor være relevant at se på det igen
Samlet set kan det betyde, at resultaterne af de
kommende analyser af kommunernes udgiftsbehov
og finansieringsmuligheder falder anderledes ud end
tidligere
Et nyt system skal
baseres på et
opdateret
datagrundlag
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0008.png
To obs-punkter i forhold til udgiftsbehovet
Er opgørelsen af udgiftsbehovet fortsat retvisende ift.
alle udgiftsområder
og ændrede vilkår, lovgivning, reformer?
Er vægtningen mellem det demografiske udgiftsbehov og det
socioøkonomiske behov fortsat den rigtige?
Fx har det været fremført, at
kommuner med mange børn eller ældre underkompenseres i forhold til det
demografiske udgiftsbehov
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0009.png
3.
Årsagssammenhæng:
sammenhængen mellem det
betragtede kriterium og udgifterne
Upåvirkelighed: Kriteriet må ikke være påvirkeligt
Et nyt system skal
være baseret på et
objektivt og sagligt
grundlag
på kort sigt
Gennemsigtighed: Det skal være muligt at
gennemskue og efterregne systemet
Proportionalitet:
Forklaringskraft for store såvel
som små enheder
Almen forståelse og accept: Det må fx ikke være
stigmatiserende for den lokale enhed, som modtager
udligning pba nogle kriterier
Objektivitet er lettere ift. udligning af
skattegrundlag Mest et spørgsmål om inddragelse af
relevante skattekilder og incitamenter
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0010.png
derligere problemstillinger i for old til udgiftsbe ovet
n itamenter – modvir er opgørelsen af udgiftsbe ovet god adf rd
er ar v ret rejst riti af in itamenterne i for old til en elte riterier et g lder f
bes ftigelses riteriet og børn af enlige forsørgere
an bør derfor i arbejdet for olde sig til mulige in itamentsvir ninger i forbindelse med
udpegningen af de so ioø onomis e riterierne i udligningen
nd slu
riterier bør undgås
e på onsulenter i vurderingen af udvi lingen i deres
ommunernes be ov for at tr
udgiftsbe ov bør redu eres
er bør derfor i anal serne l gges v gt på at der anvendes so ioø onomis e riterier vor det
statistis e grundlag er umiddelbart tilg ngeligt for ommunerne
riterierne bør unne opgøres af den en elte ommune på baggrund af tilg ngeligt materiale
dligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0011.png
4.
Alle kommuner skal
have tilstrækkelige
finansierings-
muligheder for at
kunne levere service
Udligningssystemet skal bidrage til, at alle kommuner
kan leve op til de krav og forventninger, der stilles til
dem
Udligningsniveauet bør dog ikke være 100 pct.
Kommunerne skal forsat have incitament til at arbejde
for lokal vækst og effektiv ressourceudnyttelse
Det konkrete udligningsniveau er et landspolitisk
anliggende og skal fastsættes af Folketinget
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0012.png
5.
Tilskuds- og udligningssystemet skal ikke flytte for
store beløb fra år til år for hovedparten af kommunerne
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0013.png
Stabiliteten af det samlede system bør undersøges
Er der fx for store udsving i de enkelte kommuners tilskuds- og
udligningsbeløb i forbindelse med de årlige opdateringer af
beregningsgrundlaget?
Kan/bør der indføres mekanismer, der reducerer udsvingene for den enkelte
kommune?
Kan grundlaget for udligningen udmeldes tidligere?
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0014.png
7.
Et kommende
arbejde skal have en
bred inddragelse af
finansieringskilder
Bør flere/færre skattekilder omfattes af
udligning?
Bør udligningen øges/sænkes i forhold til
nogle skatter?
Hvordan indrettes et system, så der er balance
mellem udgifter og indtægter for kommunerne
under ét?
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0015.png
Udligning af skatterne
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0016.png
Ordninger for s rtils ud
er findes i dag om ring
ordninger for s rtils ud
et bør overvejes om de nuv rende ordninger an erstattes eller
indarbejdes i de generelle ordninger
Ordninger med ”fastlåst” fordelingsgrundlag bør tages op til overvejelse og
egentlig elt undgås
dligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0017.png
Øvrige synspunkter
8. Et nyt system skal løbende evalueres
9. Et nyt system skal være transparent
Udligning
INU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Præsentation fra KL den 6. maj 2025 samt vedhæft om eksempler på tilskud af den 7. maj 2025
3016757_0018.png
Tak for ordet!
[email protected]