Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del Bilag 123
Offentligt
3066050_0001.png
AFGØRELSE
af
spørgsmål efter
§
6, stk. 2, i lov om Færøernes hjemmestyre
stillet af
Færøernes landsstyre og regeringen
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0002.png
Nævnets nedsættelse
Ved fælles anmodning af
10.
januar 2025 til Højesterets præsident anmodede lagmanden og stats
ministeren nævnet i henhold til
spørgsmål:
§
6, stk. 2, i lov om Færøernes hjemmestyre om at afgøre følgende
“Er færøsk medlemskab i eget navn i World Trade Organization (WTO) foreneligt med Færø
ernes forfatningsmæssige status’?”
Den 29. januar 2025 blev medlemmerne af nævnet udpeget. Regeringen udpegede afdelingschef i
Lovafdelingen i Justitsministeriet Anders Sparholt Jørgensen og chef for Juridisk Tjeneste i Uden
rigsministeriet Vibeke Pasternak Jørgensen. Færøernes landsstyre udpegede Bjørn Kunov. dr.. Fæ
røernes repræsentationschef i Washington DC., og Sjûråur Rasmussen, kommitteret i Lagmandens
Kontor. Højesterets præsident Jens Peter Christensen udpegede sig selv
som formand for nævnet
og
højesteretsdommer Lars Hjortnæs og hojesteretsdommer Jens Kruse Mikkelsen som medlemmer af
nævnet.
Nævnets arbejde
Det første mode i navnet og planen for nævnets arbejde
Den 4. februar 2025 indkaldte nævnets formand til første møde i nævnet til afholdelse den 28.
marts
2025 i Højesteret. Der blev med indkaldelsen fremsendt en dagsorden og en plan for nævnets ar
bej de.
Af den medsendte dagsorden fremgik bla., at de af regeringen og landsstyret valgte medlemmer på
mødet ville redegøre for deres syn på den foreliggende tvist og for deres svar på det spørgsmål, der
var stillet nævnet, herunder for forståelsen af, hvad et færøsk medlemskab i eget navn afWTOjuri
disk vil indebære med hensyn til rettigheder og pligter. Der ville herefter være en drøfielse afmu
ligheden for at
opnå
enighed mellem regeringens og landsstyrets valgte medlemmer.
Regeringens og landsstyrets valgte medlemmer blev i dagsordenen anmodet om senest 14 dage før
mødet at fremsende relevant materiale og et sammenfattende notat med deres redegørelse for svaret
på det spørgsmål, der var stillet nævnet.
Af den medsendte plan for nævnets arbejde fremgik bla.:
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0003.png
“Det første møde i nævnet (fredag den 28. marts 2025) holdes på grundlag af det materiale,
repræsentanterne for Færøernes landsstyre og repræsentanterne for den danske regering (i det
følgende benævnt “parterne”) har sendt til nævnets formand senest 14 dage for mødet. Par
terne redegør på mødet mundtligt for deres synspunkter på grundlag af det skriftlige materi
ale, herunder navnlig det sammenfattende notat, som parterne hver især har udarbejdet. Dom
merne kan stille opklarende spørgsmål, søge problemstillinger nærmere uddybet mv. Mødet
holdes i Højesteret.
Efter yderligere gennemtænkning af problemstillingerne afholdes det andet møde i nævnet
primo/medio maj. Inden modet fremsendes eventuelt yderligere skriftligt materiale, herunder
eventuelt reviderede sammenfattende notater. På mødet redegør parterne på det således fore
liggende grundlag for deres synspunkter. Dommerne kan atter stille opklarende spørgsmål,
søge problemstillinger
nærmere
uddybet mv, Mødet holdes i Térshavn.
Der afholdes et tredje møde i nævnet medio/ultimo juni. Hvis parterne kan nå til enighed på
mødet, er tvisten dermed afgjort,
jf
lov om Færøernes hjemmestyre
§
6, stk. 2, 2. pkt. 1 mod
sat fald afgøres sagen af de tre hojesteretsdommere,jf.
§
6, stk. 2, 3. pkt. Mødet holdes i Høje
steret.”
Første møde i nævnet blev afholdt den 28.
marts
2025 i Højesterets kæremålssal.
På mødet redegjorde først regeringens valgte medlemmer og derefter landsstyrets valgte medlem
mer for deres
syn
på tvisten i overensstemmelse med de fremsendte sammenfattende notater. Heref
ter var der en anden runde, hvor regeringens og landsstyrets valgte medlemmer koncentrerede ind
lægget om hinandens synspunkter. Høj esteretsdommerne stil lede undervejs opklarende spørgsmål
til begge parter.
Dcl andet IHode i ,ræ\’I;el
Andet møde i nævnet blev afholdt den 2. maj 2025 på Hotel Hafnia i Térshavn.
Forinden havde nævnets fornmnd den 3. april 2025 på baggrund af drøftelsen på nævnets første
møde fremsendt to spørgsmål til regeringens og landsstyrets valgte medlemmers overvejelse. Det
første spørgsmål angik. om det vil være foreneligt med Færøernes forfatningsmæssige status, hvis
Færøerne bliver medlem i eget navn af WTO efter en konkret bemyndigelse, eventuelt ledsaget af
en folketingsbeslutning, så Folketinget har givet samtykke hertil. Det andet spørgsmål angik, om
der kunne opstilles en liste over tilfælde, hvor Færøerne siden 2005 i henhold til
§
4 i loven om Fæ
røernes landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler er blevet medlem i eget navn af en international
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0004.png
organisation, der åbner adgang for, at andre enheder end stater og sammenslutninger af stater kan
opnå medlemskab i eget navn, og om der var tilfælde, hvor dette var sket før 2005 i henhold til en
konkret bemyndigelse.
På modet redegjorde først regeringens valgte medlemmer og derefter landsstyrets valgte medlem
mer for deres syn på tvisten og de af nævnets formand stillede spørgsmål. Herefter var der en drøf
telse mellem regeringens og landsstyrets valgte medlemmer. Hojesteretsdommerne stillede under
drøftelsen opklarende spørgsmål til begge parter.
På modet blev det aftalt, at regeringens valgte medlemmer
forud
for det tredje mode i nævnet ville
fremsende et notat med deres opfølgning på drøftelsen.
Det tredje mode i nævnet
Det tredje mode i nævnet blev afholdt den 2. juni 2025 i Højesterets kæremålssal.
Forinden havde regeringens valgte medlemmer den 19. maj 2025 fremsendt et notat som opfølgning
på drøftelsen på det andet møde
i
nævnet. Det blev inden det tredje møde aftalt, at landsstyrets
valgte medlemmer ville kommentere notatet under det tredje møde.
På mødet redegjorde først regeringens valgte medlemmer for notatet fremsendt til
nævnet
den 19.
maj 2025. Herefter redegjorde Iandsstyrels valgte medlemmer for deres synspunkter angående nota
tet. På baggrund heraf var der en drøftelse mellem regeringens og landsstyrets valgte medlemmer.
Hojesteretsdomrnerne stillede undervejs opklarende spørgsmål til begge parter.
Regeringens og landsstyrets valgte medlemmer drøftede med udgangspunkt i et udkast til en sam
menfattende beskrivelse fremsendt af nævnets formand forud for mødet, hvad “færosk medlemskab
i eget navn i World Trade Organization (WTO)” indebærer, Som resultat af drøftelsen blev regerin
gens og landsstyrets valgte medlemmer enige
om
en sammenfattende beskrivelse heraf.
Den uenighed, der herefter stod tilbage mellem regeringens og landsstyrets valgte medlemmer, var,
om et sådant medlemskab er “foreneligt med Færøernes forfatningsmæssige status”.
3
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0005.png
Det blev aftalt, at landsstyrets valgte medlemmer ville fremsende de på mødet fremførte synspunk
ter herom skriftligt til nævnet, og at regeringens valgte medlemmer ville kommentere synspunk
teme skriftligt. Det blev endvidere aftalt, at landsstyrets valgte medlemmer herefter ville få lejlig
hed til skriftligt at kommentere de af regeringen valgte medlemmers synspunkter.
Skriftvekslingen mellem regeringens og landsstyrets valgte medlemmer blev afsluttet den 9. juli
2025.
Herefter overgik det til de tre højesteretsdommere,
jf.
hjemmestyrelovens
gøre det spørgsmål, nævnet er stillet.
§
6, stk. 2, 3. pkt., at af
Retsgrundlag
Grundlovens
§
I har følgende ordlyd:
“Denne grundlov gælder for alle dele af Danmarks rige”
Grundlovens
§
19 har følgende ordlyd:
“Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden folketingets samtykke
kan han dog ikke foretage nogen handling, der forøger eller indskrænker rigets område, eller
indgå nogen forpligteke. til hvis opfyldelse folketingets medvirken er nødvendig, eller som
iovrigt er af større betydning. Ejheller kan kongen uden folketingets samtykke opsige nogen
mellemfolkelig overenskomst. som er indgået med folketingets samtykke.
Stk. 2. Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller danske styrker kan kongen ikke
uden folketingets samtykke anvende militære magtrnidler mod nogen fremmed stat. Foran
staltninger, som kongen måtte træffe i medfør af denne bestemmelse, skal straks forelægges
folketinget. Er folketinget ikke samlet, skal det uopholdeligt sammenkaldes til møde.
StL 3. Folketinget vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, med hvilket regeringen rådfo
rer sig forud for enhver beslutning af
større
udenrigspolitisk rækkevidde. Nænere regler om
det udenrigspolitiske nævn fastsættes ved lov.”
Der blev i 2005 i Lagtinget og Folketinget vedtaget enslydende love
om
Færøernes landsstyres ind
gåelse af folkeretlige aftaler.
§
i den færøske løgtingslég nr. 80 frå 14. mai 2005 um
alt
jéôarættarligu såttmålar Føroya lands
st9ris at gera har følgende ordlyd:
4
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0006.png
“Eftir åheitan frå Føroya landsst9ri kann Danmarkar stjérn sarntykkja at lata mn umsékn um
limaskap Føroya, ella stuôla slikari, i millumtjôôafelagsskapurn, iå loyva øôrum eindum enn
rikjum og felagsskapum av rikjurn limaskap i egnum navni, tå iô taå er sambæriligt viå
stjårnarskipanar!igu støôu Føroya,”
Ordlyden af
§
denfor.
i den færøske lov svarer i dansk oversættelse til ordlyden af
§
i den danske lov nr.
579 af 24. juni 2005 om Færøernes landsstyres indgåelse affolkeretlige aflaler, som er gengivet ne
Af de almindelige bemærkninger i forslaget til den færøske lov (Logtingsmål nr.
95/2004:
L’ppskot
til lôg um altjéôarættarligu såttmålar Foroya landsst9ris at gera, side 3) fremgår bla. (i dansk over
sættelse):
“Færøernes fordele ved forslagets
som følger:
§
1,
§
2,
§
3 og
§
4 i forhold til
§
8 i hjemmestyreloven er
Færøerne kan i visse tilfælde få medlemskab og associeret medlemskab af internationale orga
nisationer i eget navn, når sådanne organisationer tillader det efter egne vedtægter, og når det
er i overensstemmelse med Færøernes forfatningsmæssige status. Hidtil har kun Kongeriget
Danmark kunnet ansøge om et sådant medlemskab eller associeret medlemskab for Færøerne.
Nu kan Færøerne selv søge om medlemskab. Efier
§
I kan Færøerne deltage som medlem i
internationale organisationer i Kongeriget Danmarks navn, når Danmark ikke er medlem. Ef
ter
§
4 kan Færøerne dog deltage som medlem i eget
navn,
uanset om Danmark er medlem.”
Afbemærkningerne til
sættelse):
§
4 i forslaget til den færøske lov (a.st., side 6) fremgår bla. (i dansk over
denne paragraf er det bestemt, at Færøerne kan blive medlem eller associeret medlem af
internationale organisationer i eget navn, i tilfælde, hvor internationale organisationer tillader,
at andre enheder end stater og sammenslutninger af stater kan få medlemskab eller associeret
medlemskab i eget navn. Efter anmodning fra Færøernes landsstyre kan den danske regering
vedtage at indgive en ansøgning om medlemskab eller associeret medlemskab for Færøerne,
eller støtte en færosk ansøgning om det samme, når det er i overensstemmelse med Færøernes
forfatningsmæssige status.”
§
4 i den danske lov nr.
579
af 24. juni 2005 om Færøernes landsstyres indgåelse af folkeretlige af
taler har følgende ordlyd:
5
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0007.png
“Hvor internationale organisationer åbner adgang for, at andre enheder end stater og sammen
slutninger af stater kan
opnå
medlemskab i eget navn, kan regeringen efter anmodning fra Fæ
røernes landsstyre beslutte at indgive eller støtte en ansøgning herom for Færøerne, hvor dette
er foreneligt med Færøernes forfatningsmæssige status.”
Af
de almindelige bemærkninger i forslaget til den danske lov (Folketingstidende 2004-05 (2. sam
ling), tillægA, lovforslag nr. L 171, side 7969 f) fremgår bla.:
“2.2. Statsretlige bemærkninger
Regeringen har følgende bemærkninger vedrørende de statsretlige rammer for fùldmagten.
Danmarks Riges Grundlovs
§
19, stk. I og 3, har føLgende ordlyd:
Som det fremgår af Danmarks Riges Grundlovs
§
19, stk. 1, handler kongen (regeringen) på
rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Heri ligger, at enkelte dele afriget efier grundlo
ven ikke vil kunne tillægges selvstændig kompetence i disse anliggender.
Det ville derfor forudsætte en grundlovsændring, hvis Færøerne statsretligt skulle have ad
gang til på egne vegne at handle i mellemfolkelige anliggender.
Spørgsmålet er herefter, om der forfatningsretligt set er mulighed for, at Færøerne kan handle
Pa rigets vegne i en række mellemfolkelige anliggender. Herom bemærkes følgende:
Det færøske landsstyre vil ved at handle på rigets vegne binde hele riget, således at dispositio
ner på det udenrigspolitiske område som udgangspunkt vil berøre rigets generelle udenrigspo
litiske forhold. Bla. vil eventuelle spørgsmål
om
folkeretligt ansvar for manglende overhol
delse af en folkeretlig aftale indgået af Færøerne inddrage de danske myndigheder.
Herved adskiller udenrigspolitik sig afgørende fra tilfælde, hvor de færøske myndigheder har
lovgivende og udøvende beføjelser. idet disse beføjelser kun giver adgang til at fastsætte reg
ler mv. med virkning for Færøerne.
Danmarks Riges Grundlov vil derfor være til hinder for en egentlig overladelse afbeføjelser
til de færøske myndigheder til at handle i mellemfolkelige anliggender omfattet af den nævnte
bestemmelse i grundlovens
§
19, stk. I. Som en konsekvens heraf må det desuden antages, at
det ikke vil være muligt at over ade regeludstedende kompetence på det udenrigspolitiske om
råde til de færøske myndigheder. Grundloven vil således bla. være til hinder for, at det over
lades til de færøske myndigheder at lovgive om udenrigstjenestens forhold, at oprette diplo
matiske missioner i udlandet eller tillade oprettelse af sådanne missioner på Færøerne,
Det vil imidlertid være muligt inden for grundlovens rammer al bemyndige del færøske lands-
styre til at handle på rigets vegne i visse mellemfolkelige anliggender, der alene angår Færø
erne og ikke tillige berører andre dele afriget.
6
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0008.png
Det forhold, at bemyndigelsen alene vil kunne omfatte anliggender, der vedrører Færøerne,
for det første indebære, at bemyndigelsen til at handle på rigets vegne i mellemfolkelige
anliggender skal være afgrænset til de sagsområder, hvor det færøske landsstyre har fået over
ført den lovgivende og administrative kompetence det vil sige sagsområder, hvor landsstyret
selv kan foretage de nødvendige lovændringer og administrative handlinger mv. i forbindelse
med indgåelse af internationale aftaler.
For det andet indebærer det anførte, at de internationale aftaler,
som
det færøske landsstyre
indgår på rigets vegne, i kraft af den nævnte bemyndigelse alene kan udstrækkes til territorialt
at gælde for Færøerne.
Som nævnt vil der ikke være tale om en egentlig overladelse af beføjelser til at handle i mel
lemfolkelige an! iggender. Regeringen vil derfor fortsat have udenrigspolitisk kompetence
også i de anliggender, der omfattes af en bemyndigelse til det færøske landsstyre.
Hensynet til rigsenheden og grundlovens
§
19 indebærer endvidere, at Færøernes landsstyre
ved udøvelsen afudenrigspolitiske handlinger der som anført bliver folkeretligt bindende
for hek riget vil være afskåret fra at handle i strid med rigets interesser, herunder rigets ge
nerelle udenrigspolitik.
Færøernes landsstyre vil således ikke kunne foretage udenrigspolitiske dispositioner, der er i
konflikt med de øvrige rigsdeles interesser herunder indgå aftaler, der strider mod generelle
principper for rigets udenrigspolitik på det pågældende sagsområde.
»led henblik på at sikre overensstemmelsen med rigets generelle udenrigspolitik vil det derfor
være en forudsætning for en fuldmagtsordning til Færøernes landsstvre til at handle på rigets
vegne i mellemfolkelige anliggender, at der etableres en ordning, som sikrer, at regeringen i
fornødent omfang undelTettes og konsulteres forud for dispositioner på det udenrigspolitiske
område.”
Af lovforslagets bemærkninger til den danske lovs
§
4 (a.st., side 7974 f.) fremgår bla.:
“Bestemmelsen i
§
4 angår de særlige tilfælde, hvor internationale organisationer giver mulig
hed for, at andre end stater og sammenslutning af stater kan opnå medlemskab i eget navn.
Det omfatter i alt væsentligt associeret medlemskab, som typisk gælder for oversøiske områ
der, hvis udenrigsanliggender varetages af en medlemsstat. Det følger af bestemmelsen i
§
4,
at regeringen er indstillet på i konkrete tilfælde efter ønske fra og i samarbejde med det fæ
røske landsstyre at undersøge de konkrete muligheder for færøsk medlemskab i eget navn af
internationale organisationer, der er åbne for andre end stater og sammenslutning af stater, og
i givet fald at støtte sådanne ønsker, hvor dette er foreneligt med Færoernes forfatningsinæs
sige status”
De af regeringen og landsstyret valgte medlemmers synspunkter
Som det fremgår af redegørelsen for nævnets arbejde, har regeringens og landsstyrets valgte med
lemmer under arbejdet redegjort for deres syn på det stillede spørgsmål skriftligt ved fremsendelse
7
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0009.png
af notater og andet materiale og mundtligt
under
moderne i nævnet. Højesteretsdommerne har un
dervejs i arbejdet stillet opklarende spørgsmål både skriftligt og mundtligt under moderne.
Sammenfattende er det landsstyrets valgte medlemmers synspunkt, at færøsk medlemskab i eget
navn af WTO må anses for foreneligt med Færøernes forfatningsmæssige status. Det er sammenfat
tende regeringens valgte medlemmers synspunkt, at et sådant medlemskab må anses for uforeneligt
med Færøernes forfatningsmæssige status.
Efter aftale mellem nævnets medlemmer gengives de redegørelser,
som regeringens og landsstyrets
valgte medlemmer som led i nævnets arbejde er fremkommet med om deres synspunkter, ikke i øv
rigt i denne afgørelse.
Hojesteretsdommernes afgørelse
Nævnet er i henhold til
§
6, stk. 2, i lov om Færøernes hjemmestyre anmodet om at afgøre følgende
spørgsmål:
“Er færøsk medlemskab i eget navn i World Trade Organization (WTO) foreneligt med Færø
ernes forfatningsmæssige status?”
Det fremgår afhjemmestyrelovens
§
6, stk. 2. 2. pkt., at er der enighed mellem de fire af regeringen
og landssryret valgte medlemmer, er sagen hermed endeligt afgjort. I modsat fald afgøres sagen af
de tre hojesteretsdommere,
jf.
bestemmelsens 3. pkt.
Som det fremgår ovenfor, er regeringens og landsstyrets valgte medlemmer enige om, hvad “færøsk
medlemskab i eget navn i World Trade Organization (WTO)” indebærer,
jf. hjemmestyrelovens §
6,
stk. 2,2, pkt. Da der ikke er enighed mellem regeringens og landsstyrets
valgte medlemmer om,
hvorvidt et sådant medlemskab er “foreneligt med Færøernes forfatningsmæssige status”, er afgo
relsen
heraf. jf
hjemmestyrelovens
§
6, stk. 2.3. pkt., overgået til de tre hojesteretsdommere.
Færosk medlemskab
i eget navn cif IVo,’ld Trade Organization
Som beskrevet ovenfor blev det på mødet i nævnet den 2. juni 2025 konstateret, at regeringens og
landsstyrets valgte medlemmer er enige om, hvad “færøsk medlemskab i eget navn
i
World Trade
8
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0010.png
Organization (WIO)” indebærer, og regeringens og landsstyrets valgte medlemmer blev på modet
enige om en sammenfattende beskrivelse heraf Beskrivelsen lyder:
“De af regeringen og landsstyret valgte medlemmer af nævnet er enige om. at “færøsk med
lemskab i eget navn i World Trade Organization (WTO)” indebærer, at Færøerne bliver selv
stændigt medlem af WTO som særskilt toldområde, og at Færøerne herefter i WTO vil være
ligestillet med de øvrige medlemmer af WTO. herunder Danmark. Det betyder, at Færøerne i
givet fald vil indgå i WTO med de rettigheder og pligter, der vil følge af Færøernes status som
særskilt toldområde i WTO.
De af regeringen og landsstyret valgte medlemmer af nævnet har oplyst bl.a., at WTO tillader
andre enheder end stater at opnå fuldt medlemskab Gf. WTO-traktatens artikel XII, stk. I). Et
WTO-medlem skal opretholde en retstilstand og praksis i økonomisk politik og handelspoli
tik, som lever op til kravene i Wyoaftaleme. Der skelnes ikke mellem stater og særskilte
toldområder i \VTO. Stater og særskilte toldområder vil efter WTO-reglerne have feks.
samme stemme- og taleret. Inden for WTO-systemet er der et tvistlosningssystem, der har
kompetence i tvister vedrørende WTO’s medlemmers rettigheder og forpligtelser. Det er
alene staten eller toldområdet, der kan indklages i tvistlosningssystemet, og som kan være
genstand for en beslutning, der vedtages aftvistløsningsorganet på basis af et panels eller ap
pelorganets rapporter. Det er alene staten eller toldområdet,
som
kan gøres ansvarlig. Den stat,
som et indklaget toldområde udgør en del af, eller det toldområde, som er en del af en indkia
get stat, vil således ikke være del afsagen i \VTO. WTO’s tvistløsningsmekanisme har ikke
karakter af en international domstol eller voldgiftsret. Afgørelser mellem medlemmer i WTO
systemet har ikke retsvirkninger uden for \VTO-systemet. Der er ikke i MilO-reglerne adgang
til at træffe eller håndhæve afgørelser uden for WTO-systemet, f.eks. ved internationale dom
stole.
De af regeringen og landsstyret valgte medlemmer af nævnet har endvidere oplyst bl.a., at der
forudsat at Færøerne har overtaget relevante sagsområder ikke vil være noget folkeretligt
til hinder for, at Færøerne bliver medlem som særskilt toldområde i WTO, hvis et sådant med
leinskab er foreneligt med Færøernes forfatningsmæssige status, og at færosk medlemskab i
eget navn af WTO ikke vil have betydning for Danmarks rettigheder og pligter som medlem
afWTO eller folkeretlige stilling i øvrigt, herunder Danmarks forhold til andre stater og inter
nationale organisationer.”
Spørgsmålet er herefter, om færosk medlemskab i eget navn afWTO er “foreneligt med Færøernes
forfatningsmæssige status”.
Forene/ighed med Færøernes Jbrfarningsznæssige status
Grund/mens « /
Grundlovens
§
I lyder: “Denne grundlov gælder for alle dele af Danmarks rige.”
9
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0011.png
Det følger afbestemmelsens forarbejder (Forfatningskommissionens betænkning nr. 66/1953. side
28), at grundlovens
§
1,
som ikke fandtes i den tidligere grundlov,
var foranlediget af den ændring i
Grønlands statsretlige stilling, som grundlovsforslaget medførte, hvorefter grundloven i sin helhed
fik gyldighed for Grønland, Bestemmelsen indebar ikke ændringer i Færøernes statsretlige stilling.
Gruncllovens
§
1 fastslår som nævnt, at grundloven gælder for alle dele af Danmarks Rige. Bestem
melsen påbyder ikke retsenhed i den forstand, at den retlige regulering skal være ens i hele riget, og
bestemmelsen antages heller ikke at være til hinder for etablering af et meget vidtgående færøsk
hjemmestyre,
jf.
nærmere nedenfor.
Den færøske hjenimestvreoi-dning
Efter
§
I i lov nr. 137 af 23. marts 1948 om Færøernes hjemmestyre (lég nr. 11 af 31. mars 1948
om Færøernes Hjemmestyre) udgør Færøerne inden for lovens rammer et selvstyrende folkesarn
ifind i det danske rige, og det færøske folk overtager ved sin folkevalgte repræsentation, lagtinget,
og en af dette oprettet forvaltning, landsstyret, inden for rigsenheden ordningen og styrelsen
affæ
røske særanliggender som angivet i loven. Efter lovens
§
2,
jf.
bilag A, er der en række sager og
§
3.jf. bilag B, er oplistet
sagsområder, som betragtes som færøske særanliggender, og som hjemmestyret selv kan beslutte at
overtage eller kan overtage efter ønske fra rigsmyndighederne. I lovens
en række øvrige sager og sagsområder, som kan overføres til hjemmestyret efter forhandling. Efter
lovens
§
4 har hjemmestyret den lovgivende og administrative myndighed for de områder, der hen-
hører under hjemmestyret, og de aflagtinget vedtagne og landsstyrets formand stadfæstede love be
nævnes lagtingslove.
Anliggender, der ikke
i
medfør af loven henhorer under det fterøske hjemmestyre, varetages som
rigets fællesanliggender afrigsmyndighederne,jf. hjemmestyrelovens
§
6, stk. 1.
jf.
Med hjemmestyreordningen for Færøerne blev der overført både lovgivende og udøvende magt,
grundlovens
§
3,
til de færøske myndigheder i meget vidt omfang.
Ved
vedtagelsen afgrundloven
i
1953 blev det lagt til grund og accepteret, at den ordning, der var
etableret med hjemmestyreloven fra 1948, er forenelig med grundloven. Hjemmestyreordningens
nærmere forhold til grundloven har siden hjemmestyrets oprettelse været genstand for debat. Nogle
10
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0012.png
har antaget, at der er tale om delegation af lovgivningskompetence, der kan tilbagekaldes ved lov,
jf.
grundlovens
§
3, 1. pkt., mens andre har antaget, at hjemmestyreordningen ikke kan ændres af
lovgivningsmagten imod de færøske myndigheders ønske.
I perioden 2002-2005 var der drøftelser mellem det færøske landsstyre og regeringen om færøsk
overtagelse af yderligere sager og sagsområder. Baggrunden herfor var, at landsstyret ønskede, at de
færøske myndigheder skulle overtage sager og sagsområder, der ikke var omfattet afhjemmestyre
loven fra 1948.
Ved lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder
(lég nr. 79 frA Ii mai 2005 um mål og målsøki føroyskra myndugleika at yvirtaka) blev de færøske
myndigheders mulighed for overtagelse af sager og sagsområder vedrørende færøske særanliggen
der udvidet. Efter lovens
§
i og
§
2 kan de færøske myndigheder overtage samtlige sager og sags-
områder med undtagelse afstatsforfatningen, statsborgerskab, Højesteret, udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitik samt valuta- og pengepolitik. Efter lovens
§
3 har de færøske myndigheder den lov
givende og udøvende magt inden for overtagne sager og sagsområder.
Med lovens
§
4 er bestemt. at domstole, der bliver oprettet af de færøske myndigheder, har den
dømmende magt på Færøerne inden for samtlige sager og sagsområder. De færøske myndigheder
har ikke på nuværende tidspunkt oprettet sådanne domstole, idet Færøerne ikke endnu har overtaget
sagsområdet “Retsplejen, herunder oprettelse af domstole”,
jf. lovens
liste 1, nr. 10.
I sin åbningstale i Folketinget den i. oktober 2002 oplyste statsministeren, at den danske regering
viLle være indstillet på at drøfte en ordning, hvor det færøske og det grønlandske landsstyre bemyn
digedes til at handle på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender, der alene angik Færøerne, hen
holdsvis Grønland. Sådanne ordninger ville ligge uden fbr de dagældende hjemmestyreordninger,
og regeringen var derfor indstillet på at forankre ordningeme i lovgivning. Der blev mellem det fæ
røske landsstyre og regeringen forhandlet en lovtekst på plads i 2004 og 2005.
Ved lov nr. 579 af 24. juni 2005 om Færøernes landsstyres indgåese af folkeretlige aftaler (lôg nr.
80 frA 14. mai 2005 um altjôôarættarligu sAttmålar Føroya landsst9ris at gera) fik Færøernes lands-
styre adgang til med fremmede stater og mellemfolkelige organisationer at forhandle og indgå
11
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0013.png
folkeretlige aftaler, herunder forvaitningsaftaler,
vens
som
fuldt ud angår overtagne sagsområder,jf. lo
§
1, stk. I.
§
1, stk. 2-5, fastsætter nærmere regler for udøvelsen afkompeteneen. Det fremgår
af
§
1, stk. 4, at bestemmelsen ikke omfatter folkeretlige aftaler, som berører forsvars- og sikker
hedspolitikken, samt folkeretlige aftaler, som skal gælde for Danmark, eller som forhandles inden
for en mellemfolkelig organisation, som Kongeriget Danmark er medlem af. Efter
§
1, stk. 5, be
grænser bestemmelsen ikke de danske myndigheders forfatningsmæssige ansvar og beføjelser ved
rørende forhandling, indgåelse og opsigelse af folkeretlige aftaler, herunder aftaler, der er omfattet
af bestemmelsen.
Efter lovens
§
2. stk. 1, indgås aftaler efler
§
I. stk. I, på rigets vegne af Færøernes landsstyre under
§
2, stk. 2, at
nært
betegnelsen Kongeriget Danmark, for så vidt angår Færøerne. Det fremgår af lovens
loven forudsætter et
samarbejde mellem den danske regering og Færøernes landsstvre [ned
henblik på, at Kongeriget Danmarks samlede interesser ikke tilsidesættes, og at regeringen underret
tes om påtænkte forhandlinger, inden disse påbegyndes, og om forløbet af forhandlingerne, inden
folkeretlige aftaler indgås eller opsiges. Regeringen fastlægger efter forhandling med Færøernes
landsstyre de nærmere rammer for samarbejdet.
Det fremgår af lovens § 4. at hvor internationale organisationer åbner adgang for, at andre enheder
end stater og sammenslutninger af stater kan opnå medlemskab i eget navn, kan regeringen efler an
modning fra Færøernes landsstyre beslutte at indgive eller støtte en ansøgning herom for Færøerne,
hvor dette er foreneligt med Færøernes forfatningsmæssige status.
Lovens
§
4 kom efter det oplyste sent ind i den lovtekst, der blev forhandlet mellem færøske og
en
danske myndigheder i 2004 og 2005. På den ene side ønskede landsstyret, at der var
bestem
melse i loven, der gav mulighed for færøsk medlemskab i eget navn af internationale organisationer,
herunder WTO, mens regeringen på den anden side gav udtryk for, at det i lyset af grundlovens
ville forudsætte en grundlovsændring, hvis Færøerne statsretligt skulle have adgang til på egne
vegne at handle i mellemfolkelige anliggender. Forhandlingerne mundede ud i lovens
§
I9
§
4, der inde
holder betingelsen om, at færøsk medlemskab i eget navn skal være “foreneligt med Færøernes for
fatningsmæssige status”. Det følger af forarbejderne til den færøske lagtingslov (Løgtingsm&l nr.
95/2004: Uppskot til lég um altjôôarættarligu såttmålar Føroya landsst9ris at gera, side 3) og den
danske lov (Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, lovforslag nr. L 171, side 7969
[),
at
12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0014.png
de færøske og danske myndigheder lagde forskellige opfattelser af Færøernes forfatningsmæssige
status til grund i denne henseende.
Spørgsmålet om. hvorvidt færosk medlemskab i eget navn af internationale organisationer kan være
foreneligt med Færøernes forfatningsmæssige status, blev således ikke aficlaret mellem færøske og
danske myndigheder med
§
4 i loven om Færoernes indgåelse af folkeretlige aftaler fra 2005,
Hjemmestyreordningslovene kan herefter ikke anses for at bygge på en fælles forståelse at hvad
Færøernes forfatningsmæssige status giver mulighed for, og lovene og forarbejderne hertil giver så
ledes heller ikke svar på. om færosk medkmskab i eget navn afWTO er foreneligt med Færøernes
forfatningsmæssige status. Som det fremgår ovenfor, må svaret på dette spørgsmål afhænge at om
et sådant medlemskab er foreneligt med grundlovens
§
19.
Grundlovens
sS’
19
Grundlovens
§
19 har følgende ordlyd:
“Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden folketingets samtykke
kan han dog ikke foretage nogen handling, der forøger eller indskrænker rigets område, eller
indgå nogen forpligtelse, til hvis op’ldelse folketingets medvirken er nødvendig, eller som
iøvrigt er af større betydning. Ejheller kan kongen uden folketingets samtykke opsige nogen
mellemfolkelig overenskomst, som er indgået med folketingets samtykke.
Stk 2. Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller danske styrker kan kongen ikke
uden folketingets samtykke anvende militære magtmidler mod nogen fremmed stat.
Foran
staltninger, som kongen måtte træffe i medfør af denne bestemmelse, skal straks forelægges
folketinget. Er folketinget ikke samlet, skal det uopholdeligt sammenkaldes til møde.
Stk.
3.
Folketinget vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, med hvilket regeringen rådfo
rer sig forud for enhver beslutning af stolTe udenrigspolitisk rækkevidde. Nænnere regler om
det udenrigspolitiske nævn fastsættes ved lov.”
Det fremgår afgrundlovens
§
19, stk. 1, 1. pkt., at kompeteneen til at handle på rigets vegne i mel
§
19, stk. 1,2. og 3. pkt., og stk. 2, skal regerin
større udenrigspolitisk rækkevidde skal rådføre
lemfolkelige anliggender er hos regeringen. Efter
gen dog have Folketingets ffirudgående samtykke i en række tilfælde. Endvidere følger det af
§
19,
stk.
3.
at regeringen forud for enhver beslutning
af
sig med et af Folketinget nedsat udenrigspolitisk nævn.
13
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0015.png
Som det fremgår ovenfor, er der
nugældende grundlov
som lagt til grund og accepteret ved vedtagelsen i 1953 af den
sket overførsel af både lovgivende og udøvende magt,
jf.
grundlovens
§
3.
til de færøske myndigheder i meget vidt omfang. De færøske myndigheder kan også oprette dom
stole, der i givet fald vil have dommende magt på Færøerne. De færøske myndigheder er endvidere
givet adgang til på rigets vegne med fremmede stater og mellemfolkelige organisationer at for
handle og indgå folkeretlige aftaler,
som
fuldt ud angår overtagne sagsområder, og til med støtte fra
regeringen at opnå medlemskab i eget navn af intemationale organisationer, hvor dette er foreneligt
med Færøernes forfatningsmæssige status. Udviklingen i hjemmestyreordningen har været, at der
løbende er overført sager og sagsområder til hjemmestvret i overensstemmelse med de politiske øn
sker herom fra færøsk og dansk side.
Spørgsmålet er, om det er foreneligt med grundlovens
§
19. at Færøerne ud over de meget vidtgå
ende beføjelser, der allerede er overført, kan blive medlem i eget navn afWTO.
Grundlovens
§
19, stk. 1, I. pkt., fastsætter efter sin ordlyd, at kongen (regeringen) handler på rigets
§
19 er et regeringspræroga
vegne i mellemfolkelige anliggender. Kompetencen efter grundlovens
tiv, hvor regeringen i grundloven er tillagt den umiddelbare kompetence til at handle på rigets vegne
i mellemfolkelige anliggender.
Det har traditionelt været antaget. at grundlovens
§
19, stk. I, 1. pkt., medfører, at enkelte dele af
riget ikke kan handle uden om regeringen i eget navn i mellemfolkelige anliggender. Hvis enkelte
rigsdele kunne handle fuldstændig selvstændigt i eget navn i mellemfolkelige anliggender, ville det
kunne medføre, at forskellige dele af Kongeriget Danmark uden om regeringen indgik folkeretligt
bindende aftaler, der ville gælde parallelt med national rets regulering af forholdet mellem rigsdele,
og at eventuelle folkeretlige tvistløsningsmekanismer ville finde anvendelse mellem rigsdele. Det
vilLe endvidere kunne rejse tvivl om fordelingen af folkeretLigt ansvar mellem rigsdele, herunder in
ternationale organisationers og staters opfattelse
dende aftaler med.
af,
hvilken del afriget der indgås folkeretligt bin
Hjemmestyreordningen for Færøerne kan som følge heraf ikke anses for at have skabt et folkerets
subjekt inden for Kongeriget Danmark, der fuldstændig selvstændigt kan handle uden om regerin
gen i eget navn i mellemfolkelige anliggender.
14
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0016.png
Det anførte må som altovervejende hovedregel antages at være til lunder for, at en rigsdel søger op
tagelse i eget
navn
af en international organisation. Langt de fleste internationale organisationer til
lader heller ikke, at en del af en stat kan blive medlem i eget navn af organisationen. WTO er i så
henseende et helt særligt tilfælde.
WTO tillader således, at andre enheder end stater opnår fuldt medlemskab som særskilte toldområ
der,jf. WTO-traktatens artikel XII, stk. 1. Regeringens og landsstyrets valgte medlemmer er enige
om.
at færøsk medlemskab i eget navn afWTO vil indebære, at Færøerne bliver selvstændigt med
lem afWTO
som et
særskilt toldområde.
WTO-systemet er efter det oplyste indrettet sådan, at en stat og et særskilt toldområde, der er en del
afstaten, er selvstændige og ligestillede medlemmer afWTO. Det indebærer efter (let oplyste bl.a.,
at stater og toldområder som WTO-medlemrner hver især skal leve op til WTO-afialerne, og at det
alene er staten eller toldområdet, der kan indklages i WTO’s tvistløsningssystem af et tredjeland, og
som kan være genstand for en beslutning, der vedtages aftvistløsningsorganet. Det vil alene være
staten eller toldområdet, som kan gøres ansvarlig. Den stat, som et indklaget toldområde udgør en
del at eller det toldområde, som er en del af en indklaget stat, vil således ikke være del af sagen i
WTO. Danmark vil således ikke være part i
en
eventuel sag, der rejses mod Færøerne i WTO, og
Færøerne vil ikke være part i en eventuel sag. der rejses mod Danmark eller EU
i WTO. Afgørelser
mellem medlemmer i WTO-systemet har ikke retsvirkninger
uden
for WTO-systemet, og der er
ikke i WTO-reglerne adgang til at træffe eller håndhæve afgørelser uden for WTO-systemet, feks.
ved internationale domstole.
Regeringens og landsstyrets valgte medlemmer har desuden oplyst, at færøsk medlemskab i eget
navn af WTO ikke vil have retlig betydning for Danmarks pligter og rettigheder som medlem af
WTO eller folkeretlige stilling i øvrigt, herunder Danmarks forhold til andre stater og internationale
organisationer.
Efter det oplyste under nævnets drøftelser vil det, inden Færøerne eventuelt bliver medlem i eget
navn afWTO, mellem Færøerne og Danmark kunne fastlægges, hvordan det interne forhold mellem
Færøerne og Danmark i relation til WTO nænnere håndteres.
15
GRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 123: Orientering om afgørelse fra § 6-nævnet, fra statsministeren
3066050_0017.png
De indvendinger af principiel og praktisk karakter, der er anført ovenfor, og som opstår, hvis en
rigsdel bliver medlem i eget navn af en international organisation. herunder om folkeretlige forplig
telser gældende mellem rigsclele og fordelingen af folkeretligt ansvar, kan på den anførte særlige
baggrund ikke anses for at foreligge ved færøsk medlemskab i eget navn afWTO. Indvendingerne
vil derfor ikke være til hinder for, at Færøerne
grundlovens
hvis Færøerne gives adgang hertil af regeringen,
-
jf
§
19 og i øvrigt også 2005-lovens
§
4 bliver medlem af WTO i eget navn som et sær
skilt toldområde.
Det følger afgrundlovens
§
19, stk. 3, at regeringen forud for enhver beslutning af
større
udenrigs
polilisk rækkevidde skal rådføre sig med et af Folketinget nedsat udenrigspolitisk nævn. Elvis Færø
erne bliver medlem afWTO i eget navn som et særskilt toldområde, vil der i princippet kunne opstå
sporgsmå] om regeringens rådforing ved beslutninger, der angår det færøske medlemskab. I praksis
vil dette næppe blive aktuelt og
i givet fald håndteres inden for det sædvanlige parlamentariske
ansvars former.
Konklusion
På baggrund af det, som er anført ovenfor, er det efter vores opfattelse foreneligt med Færøernes
forfatningsmæssige status, hvis Færøerne afregeringen,JE grundlovens
§
19, gives adgang til at
blive medlem afWTO i eget navn som et særskilt toldområde.
10. september 2025
Jens Peter Christensen
tonnani)
Lars Hj
rinæs
(ens Kruse Mikkelsen
le’