Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 232
Offentligt
3070937_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionsmeddelelse om EU-strategi for opbygning af lagre: Styrkelse af EU’s materielle
kriseberedskab
KOM (2025) 528
Nyt notat.
Notatet oversendes parallelt til Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget.
1. Resumé
Den 9. juli 2025 fremlagde Kommissionen deres meddelelse om en EU-strategi for opbygning af lagre:
Styrkelse af EU’s materielle kriseberedskab. Strategien skal bidrage til at styrke EU’s beredskab ved at øge
tilgængeligheden af kritiske ressourcer og sikre fortsat tilgængelighed heraf, også i tilfælde af kriser som
strømnedbrud, naturkatastrofer, konflikter og pandemier. Strategien er et af de første store initiativer i EU's
beredskabsstrategi, der blev offentliggjort den 26. marts 2025.
Strategien skal ses som det første skridt mod at sikre en øget adgang til kritiske ressourcer under alle forhold,
herunder krise og konflikt. Strategien indebærer en kortlægning af eksisterende tilgange og sætter retningen
for det videre arbejde
gennem inddragelse af interessenter i medlemsstaterne og i den private sektor via et
nyt EU-netværk for lagre under ledelse af Kommissionen.
Næste skridt indebærer, at Kommissionen evaluerer
arbejdet og evt. fremsætter konkrete forslag, målrettet de enkelte sektorer.
Kommissionen lægger op til at drøfte og implementere initiativerne i strategien i samarbejde med
medlemsstaterne, EU’s Fælles Udenrigstjeneste, Europa-Parlamentet samt øvrige interessenter. Endvidere
vil det nye EU-netværk for lagre og den offentlige-private beredskabstaskforce, der lægges op til i EU’s
beredskabsstrategi, i sit analytiske arbejde vejlede implementeringen af strategien og identificere yderligere
behov. I 2026 vil Kommissionen gøre status over implementeringen af strategien.
Regeringen støtter ambitionen i EU-strategien om at øge EU’s forsyningssikkerhed i lyset af en ny geopolitisk
og sikkerhedspolitisk situation præget af øgede trusler, uforudsigelighed og usikkerhed, som medfører et øget
behov for at fremme EU’s strategiske autonomi. Regeringen mener dog, at EU’s forsyningssikkerhed skal
sikres på en måde, der minimerer markedsforvridninger samt være kompatibelt med eksisterende
beredskabsplaner og strukturer.
2. Baggrund
Den 9. juli 2025 offentliggjorde Kommissionen en EU-strategi for opbygning af lagre: Styrkelse af EU’s
materielle kriseberedskab.
Formålet med strategien er at styrke EU’s adgang til kritiske ressourcer under alle forhold, herunder forebygge
forsyningskriser, styrke modstandsdygtigheden, reducere afhængigheden af enkeltlande eller -regioner,
understøtte hurtig krisehåndtering og bidrage til europæiske sikkerhed og strategisk autonomi.
Strategien indebærer en kortlægning af eksisterende tilgange og sætter retningen for det videre arbejde
gennem inddragelse af interessenter i medlemsstaterne og i den private sektor via et nyt netværk under ledelse
af Kommissionen.
EU-strategien for opbygning af lagre skal herudover ses som led i en deludmøntning af et af de 30 centrale
tiltag i EU’s beredskabsstrategi ifm. at forebygge og reagere på trusler og kriser under udvikling.
Kommissionen fremlagde deres meddelelse parallelt medmeddelelsen om en strategi for medicinske
1
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende EU-strategi for opbygning af lagre: Styrkelse af EU’s materielle kriseberedskab, fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
3070937_0002.png
modforanstaltninger ifm. indsatsen mod den næste sundhedstrussel
12
og et nyt forslag til forordning om EU-
civilbeskyttelsesmekanismen
3
(UCPM), som bl.a. indeholder forslag til modeller for at facilitere og finansiere
opbygningen af strategiske lagre.
Næste skridt indebærer, at Kommissionen evaluerer arbejdet, hvorefter der evt. kan fremsættes konkrete
forslag, målrettet de enkelte sektorer.
3. Formål og indhold
EU-strategien skitserer, hvordan EU står over for en ny sikkerhedspolitisk situation præget af geopolitiske
spændinger, klimaforandringer, miljøudfordringer, hybrid- og cybertrusler samt pandemier som Covid-19-
pandemien, hvilket medfører en øget trussel mod EU's adgang til kritiske ressourcer.
EU-strategiens overordnede mål er at øge adgangen til kritiske ressourcer i tilfælde af alle typer af kriser. Der
anlægges et bredt perspektiv på lagring, der overordnet bygger på EU-beredskabsstrategiens tre principper
om i) en integreret tilgang ”(all-hazards)” der omfatter alle former for naturlige og menneskeskabte risici og
trusler, ii) en tilgang der omfatter hele forvaltningen (”whole-of-government”) samt iii) en tilgang der omfatter
hele samfundet (”whole-of-society”).
EU-strategien har til hensigt at adressere, at der i EU er en række udfordringer i forhold til forsyningssikkerhed.
På den baggrund identificerer EU-strategien syv områder for handling på EU-niveau: 1. Forbedret koordination
mellem medlemsstater og EU 2. Analyse og strategisk planlægning 3. Opbygning af strategiske lagre på EU-
niveau 4. Sikre robust og interoperabel transport- og logistikinfrastruktur 5. Forbedret civilt-militært samarbejde
6. Fremme af offentlig-privat samarbejde 7. Styrke sammenhængen til EU’s udenrigspolitik. Endeligt
fremlægges en konklusion samt næste skridt, jf. nedenfor.
I strategien henvises til annex 1, der indeholder et overblik over relevant EU-lovgivning og politiske rammer,
samt annex 2, der indeholder en uddybning af eksisterende nødlagre og mulige veje frem.
Centralt i strategien er Kommissionens forslag om at etablere et rådgivende EU-netværk for lagre med
medlemsstaterne og deres relevante nationale myndigheder samt offentlige og private samarbejdspartnere,
som vil være under ledelse af Kommissionen og vil kunne understøttes med rådgivning af en offentlig-privat
beredskabstaskforce.
Endvidere lægger forslaget op til at styrke EU's strategiske lageropbygning gennem rescEU ved at inkludere
andre typer af kapaciteter, hvor der konstateres mangler. RescEU er EU’s strategiske reserve under
civilbeskyttelsesmekanismen. Formålet er at sikre fælleseuropæiske beredskabslagre og kapaciteter, som
hurtigt kan stilles til rådighed i tilfælde af alvorlige kriser. Lagrene finansieres af EU, og Danmark har siden
2020 driftet et EU-nødlager med værnemidler som støtte til kriseberørte lande.
1. Forbedret koordination mellem medlemsstaterne og EU
EU-strategien fremhæver, at der er et behov for at styrke den gensidige tillid og forståelse mellem
medlemslandene, udvikle værktøjer til sikker informationsdeling, at øge koordinationen, styrke
medlemsstaternes tilgange til opbygning af lagre samt undersøge muligheden for, at medlemslandene kan
dele informationer om tilgængelige kritiske ressourcer, der på frivillig basis kan overføres til et andet
medlemsland i krise.
Følgende initiativer fremhæves:
Kommissionen vil etablere et rådgivende EU-netværk med deltagelse af medlemslandene, der vil
være et forum for drøftelse af best practice samt have en rådgivende rolle og formulere anbefalinger.
Kommissionen forventer at drøftelserne i netværket vil kunne forbedre interoperabiliteten af nationale
lagre og lagerordninger, fremme vidensdeling og samarbejde med medlemslandene i forhold til at
etablere tværsektorielle kriterier og procedurer for lagring under hele cyklussen på tværs af EU.
1
2
KOM (2025) 130 final
KOM (2025) 529 final
3
KOM (2025) 548 final
2
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende EU-strategi for opbygning af lagre: Styrkelse af EU’s materielle kriseberedskab, fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
3070937_0003.png
Kommissionen vil undersøge muligheden for at skabe en platform for sikker deling af data mellem EU
og medlemslandene omkring de strategiske lagre.
Kommissionen vil fremme centraliserede og/eller fælles indkøbsmekanismer på tværs af sektorer.
2. Analyse og strategisk planlægning
EU-strategien lægger op til, at EU's omfattende risiko- og trusselsanalyse blandt andet skal i) facilitere en
fælles forståelse for kritiske behov, ii) bringe indsigt i eksisterende risiko- og trusselsvurderinger og systemer
til overvågning af forsyningskæder sammen, iii) skærpe bevidstheden om risici forbundet med knapheden af
kritiske ressourcer, og vi) bidrage til, at medlemslandene drøfter målsætningen for de strategiske lagre samt
minimum-lagerbeholdninger. Endvidere bør medlemslandene og EU sikre, at markedsforvridninger minimeres.
Følgende centralt initiativ fremhæves:
Kommissionen vil kortlægge sektorspecifikke mekanismer til overvågning af forsyningskæder og
inkorporere risici samt sårbarhedsvurderinger af forsyningskæder i EU's risiko og trusselsvurderinger.
3. Udfylde mangler gennem opbygningen af strategiske lagre på EU-niveau
EU-strategien fremhæver, at der er behov for at udvikle EU's strategiske lageropbygning gennem rescEU, da
fremtidens komplekse kriser, som tydeliggjort af COVID-19, kan medføre, at medlemslande står i en
mangelsituation på samme tid. Kommissionen vil vurdere muligheden for at udvide EU’s strategiske lagre til
andre typer af kapaciteter, når behovet herfor er identificeret. Denne analyse skal tænkes sammen med øvrige
analyser og identificere mangler fra andre sektorer. Der lægges endvidere op til et øget samarbejde mellem
den offentlige og private sektor samt innovative løsninger som virtuelle lagre (eksempelvis minimale lagre med
købsoptioner) og leverandørbaserede interventioner. Endelig vil Kommissionen sikre en effektiv administration
af lagre.
Følgende centrale initiativer fremhæves:
Kommissionen vil styrke rescEU, så det kommer til at have flere typer af kapaciteter.
Kommissionen vil sikre genopfyldning af rescEU’s lagre efter brug med henblik på at sikre en proaktiv
tilgang til udviklingen af rescEU’s kapaciteter.
Kommissionen vil arbejde hen imod at konsolidere eksisterende værktøjer til at kanalisere assistance
fra den private sektor ind i rescEU.
Det bemærkes, at udviklingen af rescEU med sit ophæng i EU-civilbeskyttelsesmekanismen indgår i
forhandlingerne af Kommissionens forslag til forordning om en ny EU-civilbeskyttelsesmekanisme og EU’s
støtte til sundhedskriseberedskab og respons, samt ophævelse af afgørelse nr. 1313/2013/EU (EU-
civilbeskyttelsesmekanismen).
4. Forbedring af robust og interoperable transport- og logistikinfrastruktur
EU-strategien påpeger, at EU bør i) udarbejde politikker og regulering for fri bevægelighed af varer under
kriser, ii) sikre infrastruktur omkring lagring, iii) dele informationer om behov og den geografiske spredning af
lagre, og iv) beskytte tilgængeligheden af varer, der er nødvendige for at opretholde modstandsdygtige og
kritiske transportenheder. Endelig er det vigtigt med interoperable civile og militære transport- og
logistiksystemer, at investeringer i transport har dual-use potentiale (dvs. at de både kan benyttes civilt og
militært), at mulige placeringer for civile lagre er koordineret med det igangværende arbejde på EU-niveau
vedrørende militær mobilitet, og at enhver risikovurdering med henblik på opbygning ag lagre bør identificere
og fjerne flaskehalse på strategiske transportruter og knudepunkter.
Følgende centrale initiativer fremhæves:
Kommissionen vil facilitere koordination mellem netværket af nationale transportkontaktpunkter og
EU's netværk for lagring.
Kommissionen vil sammen med relevante aktører arbejde for at fremme kriseberedskab i
overensstemmelse med EU’s beredskabsplan for transport.
Kommissionen og EU’s Fælles Udenrigstjeneste vil sammen med medlemslandene arbejde for at
samtænke mulige placeringer for lagre med militær mobilitet i EU. De vil også fremme investering i
transportinfrastruktur og transportaktiver med dual-use potentiale.
3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende EU-strategi for opbygning af lagre: Styrkelse af EU’s materielle kriseberedskab, fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
3070937_0004.png
5. Forbedre civilt-militært samarbejde
EU-strategien understreger, at der er behov for et øget civil-militært samarbejde, herunder vedr. medicinske
modforanstaltninger. Det fremhæves, at i) det europæiske program for forsvarsindustri (EDIP) indeholder
forslag der styrker det civil-militære samarbejde om materielt beredskab, hvor civile produkter kan tilpasses til
militær brug, samt potentiale for at ii) øge interoperabiliteten, udskifteligheden og komplementaritet
mellemcivile og militære aktiver, dual-use materialer og/eller fælles lagre. EU-strategien understreger
endvidere behovet for øget samarbejdet og koordinationen mellem civile og militære aktører i forhold til militært
beredskab, herunder i forhold til samarbejdet med NATO.
Følgende centrale initiativer fremhæves:
Kommissionen vil i samarbejde med EU’s Fælles Udenrigstjeneste facilitere drøftelser i EU-netværket
for lagring med henblik på at dele best practice om civil-militært samarbejde, herunder hvordan civile
lagre kan tage hensyn til militære behov.
Kommissionen vil sammen med EU’s Fælles Udenrigstjeneste udvide det eksisterende samarbejde
med NATO på stabsniveau, i særdeleshed gennem den strukturerede dialog om resiliens, med henblik
på at adressere beredskab når det gælder materiel lagring.
6. Fremme af offentlig-privat samarbejde
EU-strategien lægger op til, at i) den offentlig-private beredskabstaskforce, der forventes at blive etableret
under EU’s beredskabsstrategi, giver relevant input til EU-netværket, at ii) taskforcen faciliterer en kortlægning
af centrale europæiske virksomheder involveret i materielt beredskab og iii) fremme udvekslingen af best
practice. Den lægger endvidere op til, at EU faciliterer samarbejde mellem EU, medlemslandene og den private
sektor med henblik på at udvikle værktøjer til informationsdeling om kritiske forsyningskæder og lagring.
Endeligt lægges der op til at etablere en EU-model for proaktiv dialog mellem den offentlige og private sektor
for at sikre forretningskontinuitet under kriser, at den private sektor involveres i at udvikle en innovativ
administration af lagre, og at medlemsstaternes modeller til at motivere den private sektor til at samarbejde
om lagring bliver yderligere undersøgt og delt med medlemsstaterne.
Følgende centrale initiativer fremhæves:
EU-netværket vil kortlægge og identificere best practice ift. at gøre det attraktivt for virksomheder at
bidrage til øget resiliens og levering af kritiske ressource.
Den offentlig-private taskforce vil drøfte kriterier, der skal benyttes i kortlægningen af centrale
europæiske virksomheder, der er involveret i at producere kritiske ressourcer, og facilitere at best
practice bliver delt
7. Fremme af sammenhængen til EU’s udenrigspolitik
EU-strategien fremhæver behovet for, at i) EU styrker sit samarbejde om beredskab når det gælder materiel
lagring med omkringliggende lande, ii) EU opbygger partnerskaber med lande og sektorer uden for EU,
herunder gennem EU’s ”Global Gateway” initiativ hvor relevant, iii) EU øger sit samarbejde med internationale
organisationer og internationale fora samt iv) EU bruger eksterne økonomiske og samarbejdspolitikker til at
støtte relevant transport, logistik og digital infrastruktur. Endeligt fremhæves det, at EU skal øge synergierne
mellem EU's interne og eksterne lagerbestræbelser, humanitær bistand og internationale partnerskaber,
herunder ReliefEU.
Følgende centrale initiativer fremhæves:
EU og medlemslandene skal styrke samarbejde med omkringliggende lande, like-mindede
partnerlande og internationale organisationer om kriseberedskab.
Kommissionen vil samarbejde med medlemslandene om tættere koordination af lagre, fælles indkøb
og delt opmagasinering i verden i samarbejde og koordination med myndighederne for regionale
katastrofeberedskab til at facilitere hurtigt og optimalt humanitær nødhjælp.
Kommissionen vil øge synergierne mellem EU's interne og eksterne lagerbestræbelser.
8. Konklusion og næste skridt
Kommissionen lægger op til at drøfte og implementere initiativerne i strategien i samarbejde med
medlemsstaterne, EU’s Fælles Udenrigstjeneste, Europa-Parlamentet samt øvrige interessenter.
4
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende EU-strategi for opbygning af lagre: Styrkelse af EU’s materielle kriseberedskab, fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
3070937_0005.png
Endvidere vil EU’s netværk for lagre og den offentlige-private beredskabstaskforce i sit analytiske arbejde
rådgive om implementeringen af strategien og identificere yderligere behov. I 2026 vil Kommission gøre status
over implementeringen af strategien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ej relevant.
6. Gældende dansk ret
Ej relevant.
7. Konsekvenser
EU-strategien har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser, herunder
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
Indholdet i EU-strategien kan dog på sigt ved evt. fremsættelse af konkrete forslag og initiativer få
konsekvenser, herunder af statsfinansiel karakter, bl.a. for så vidt angår evt. nationale merudgifter og fælles
EU-finansiering. I det omfang, at EU-strategien omsættes til konkrete forslag, vil der blive udarbejdet særskilte
vurderinger af de enkelte forslag.
8. Høring
EU-strategien for opbygning af lagre blev den 25. juli 2025 sendt i høring i EU-specialudvalget for
samfundssikkerhed og beredskabs brede kreds med frist for afgivelse af høringssvar den 20. august 2025.
Der er i alt modtaget tre høringssvar:
Dansk Industri (DI)
deler Kommissionens indledende beskrivelse af det stadigt mere komplekse
risikobillede, som EU aktuelt befinder sig i. DI støtter ønsket om at integrere eksisterende stockpiling
indsatser og styrke adgangen til kritisk materiel og ressourcer på tværs af EU, ligesom DI bakker op om et
offentligt-privat samarbejde på området. Det er efterspurgt af virksomhederne og vigtigt for at sikre en
dækkende, effektiv og omkostningseffektiv indsats, der matcher samfundets, virksomhedernes og borgernes
behov i krisesituationer. DI støtter etableringen af en offentlig-privat Preparedness Taskforce, der kan
samarbejde med og give input til EU Stockpiling Network, herunder om
best practice
og incitamenter for
virksomhedernes medvirken, fx i form af standby-kontrakter. Her anbefaler DI at se mod Finland, der har et
veletableret system for standby-kontrakter med virksomheder. Sådanne kontrakter bør udbydes i åben og
lige konkurrence, være langsigtede, og sikre afregning til faste priser. Videre foreslår DI, at der koordineres
mellem allerede eksisterende fora, som for eksempel den danske regerings Erhvervsforum for
Samfundssikkerhed og Beredskab, hvor virksomheder og erhvervsorganisationer er samlet med regeringen
for bordenden.
Green Power Denmark
støtter Kommissionens forslag til en fælles EU-strategi for strategisk stockpiling og
ser det som et vigtigt skridt mod styrket kriseberedskab og forsyningssikkerhed. Vi bakker op om tiltag, der
fremmer mere robuste forsyningskæder samt sikrer stabil adgang til kritiske ressourcer. Det er væsentligt, at
EU opretholder tilstrækkelige strategiske lagre af energiforsyningskomponenter og har kapacitet til hurtig
genopretning ved afbrydelser i energiinfrastrukturen, herunder transmissions- og distributionsnet samt land
og undersøiske kabler. Vi hilser det også velkomment, at strategien anerkender og bygger videre på
RePowerEU-køreplanen, der sigter mod en koordineret og gradvis udfasning af russisk energi. En sådan
samlet tilgang vil styrke EU’s samlede modstandskraft og bidrage til stabil energiforsyning under kriser.
TEKNIQ
hilser Kommissionens EU Stockpiling Strategy velkommen som et vigtigt bidrag til Europas materielle
beredskab. Strategien bør udvikles i tæt dialog med erhvervet, så tekniske installationer og services ikke
overses, og danske SMV’er får en tydelig rolle i kommende offentligt-private samarbejder. Det er afgørende,
at nye tiltag koordineres med eksisterende EU-regler for at undgå dobbeltregulering, og at fællesindkøb
indrettes, så SMV’er kan deltage. Implementeringen må ikke skabe unødige administrative byrder, men bør
være enkel og harmoniseret. Samlet set bakker TEKNIQ op om strategien og ser frem til at bidrage til det
videre arbejde
5
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende EU-strategi for opbygning af lagre: Styrkelse af EU’s materielle kriseberedskab, fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
3070937_0006.png
9. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
Ifm. Kommissionens første præsentationer har der af medlemsstaterne været divergerende holdninger blandt
medlemslandene til EU-strategifor opbygning af lagre: Styrkelse af EU’s materielle kriseberedskab. Der er
blandt nogle medlemslande udvist stor støtte hertil, ud fra nødvendigheden af at øge EU’s adgang til kritiske
ressourcer i lyset af den sikkerhedspolitiske situation, mens andre medlemslande har forholdt sig mere
skeptisk med henvisning til, at forsyningssikkerhed og lagre er en national kompetence.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen i EU-strategien om at øge EU’s forsyningssikkerhed og bakker op om
vigtigheden af beredskabslagre af kritiske varer på EU-niveau i lyset af det mere alvorlige trussels- og
sikkerhedsbillede, der kan have en negativ effekt på EU’s evne til at understøtte sig selv.
Regeringen mener, at EU’s forsyningssikkerhed skal styrkes på en måde, der minimerer markedsforvridninger
samt være kompatibel med eksisterende beredskabsplaner og strukturer.
Regeringen bakker op om behovet for øget informationsdeling mellem EU og medlemslandene, omend det er
vigtigt for regeringen, at medlemsstaterne ikke forpligtes til at dele klassificerede eller følsomme oplysninger i
forbindelsen med den videre udmøntning af strategien.
Regeringen mener, at der i forhold til det klare fokus på videndeling medlemsstaterne imellem i forhold til
understøttelse af kritiske behov på tværs af landegrænser bør være en skærpet opmærksomhed på, at
oplysninger vedr. nøglekorridorer og mobilitetsmæssige flaskehalse kan være følsomme og nogle endda
klassificerede.
Regeringen mener endvidere, at der bør anlægges et bredt perspektiv i arbejdet med
fødevareforsyningssikkerhed, således at behovet for traditionelle tiltag som f.eks. kornlagre afvejes ift. andre
relevante tiltag, samt at det er væsentligt, at der er fleksibilitet ift. medlemslandenes tilgang til lagre og
monitorering, afhængigt af konkrete behov og systemer i medlemslandene.
Regeringen mener derudover, at det er vigtigt, at lagring af medicinske modforanstaltninger integreres i de
nationale sundhedsvæsner for at sikre transparens, og for at lagrene kan aktiveres og anvendes effektivt, både
i tilfælde af en krise, men også mhp. at sikre løbende forbrug og omsætning i lagerbeholdning samt omfordeling
landene imellem for at undgå, at kritiske lægemidler og medicinsk udstyr udløber på EU-lagre. Det er i
forlængelse heraf vigtigt for regeringen, at ansvaret for sundhedsberedskabet, herunder lagring af medicinske
modforanstaltninger, først og fremmest er national kompetence og på EU-niveau skal begrænses til områder,
hvor lagringen skaber merværdi i sammenligning med national lagring.
Regeringen finder det endvidere positivt, at der i strategien lægges op til at afdække, hvordan civile lagre
kan understøtte militære behov. Det anses i den forbindelse for vigtigt, at militærfaglige hensyn indtænkes i
det videre arbejde med strategien. Regeringen finder det desuden vigtigt at forsvars- og sikkerhedsområdet
først og fremmest er en national kompetence. Derudover bør der i styrkelsen af militær mobilitet i EU på
tværs af landegrænser være en særskilt opmærksomhed på ikke at duplikere indsatser i NATO-regi. Endeligt
bakker regeringen bakker op om en udvidelse af EU-NATO stabssamarbejde på området.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6