Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 204
Offentligt
Dankortet, Nets og digital suverænitet
nok er nok
Nok er nok.
Det danske Dankort blev i årtier betragtet som verdens bedste betalingskort
billigt,
driftssikkert og nationalt forankret. Men siden salget af PBS til udenlandske kapitalfonde og
overgangen til Nets har vi set en systematisk tilsidesættelse af Dankortet til fordel for
dyrere Visa- og Mastercard-løsninger. Disse presser danske butikker og forbrugere med
højere gebyrer
til glæde for udenlandske investorer.
Dankortet er blevet offer for misforvaltning
både politisk og forretningsmæssigt.
Milliarder af opsparede midler i PBS blev overført til fonde med ét mål: afkast. Resultatet?
En vigtig del af vores digitale infrastruktur er nu på udenlandske hænder, uden demokratisk
kontrol eller gennemsigtighed.
Det er på tide, at vi tager skeen i den anden hånd. Danmark skal genetablere national
kontrol med betalingsinfrastrukturen, sikre borgernes og erhvervslivets adgang til en
sikker, billig og uafhængig betalingsløsning
og sætte en stopper for den fest, der i alt for
lang tid har fyldt udenlandske lommer.
Festlighederne stopper her.
——————————————————————————————
Formelt forslag : Digital suverænitet og betalingsinfrastruktur som
nationalt forsvarsanliggende
Baggrund:
Danmarks digitale betalingsinfrastruktur er i dag domineret af Nets og internationale
betalingssystemer som Visa og Mastercard. Denne afhængighed udgør ikke blot en
økonomisk byrde for danske virksomheder og forbrugere
den udgør en stigende
sikkerhedsrisiko i en tid, hvor cyberangreb og hybridkrig er en reel trussel.
I juni 2025 tilsluttede Danmark
sig NATO’s opdaterede finansielle målsætning, hvor
forsvarsbidraget fremover skal udgøre 5 % af BNP
heraf 3 % til militære formål og 2 % til
øvrige sikkerhedsformål, herunder digital og kritisk infrastruktur.
Sveriges konkrete sikkerhedstiltag i betalingsinfrastrukturen:
Sverige har iværksat flere proaktive initiativer for at styrke landets
betalingssystemer mod cyber- og hybridangreb
og disse kan danne
grundlag for et nordisk samarbejde:
- Swish-mobilbetalinger: Et nationalt system udviklet af seks store banker, Bankgirot og
Sveriges Riksbank, med cirka 8 mio. brugere, opererer uafhængigt af internationale
betalingsnetværk.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 204: Henvendelse af 24/7-25 fra Michael Sørensen om digital suverænitet og betalingsinfrastruktur som nationalt forsvarsanliggende
- Offline kortbetalinger: Riksbanken har sat målsætning om, at det senest den 1. juli 2026
skal være muligt at betale essentielle varer med kort uden internetforbindelse, som
nødforanstaltning ved netværksbrud.
- Kontanter og beredskab: Myndighederne har genindført regler om accept af kontanter og
rådgiver borgere til at have kontanter ved kriser
for at sikre betalingsevne under
cyberangreb.
Mulighed for nordisk samarbejde:
Danmark kan lade sig inspirere af disse løsninger og indgå i et nordisk
partnerskab, hvor vi:
1. Udvikler et fælles mobilbetalingssystem med bank-integration og multi-kanal
identifikation (Swish-model).
2. Indfører offline kortbetalingsmekanismer, der fungerer i tilfælde af nettab.
3. Koordinerer kontantberedskab og sikre betalingsbetingelser sammen med Sverige, Norge
og Finland.
Dette samarbejde giver både øget digital suverænitet og deling af teknologiske løsninger
samt en samlet front mod afhængighed af Nets og udenlandske betalingsmonopoler.
Forslag:
Danmark bør som led i sin forpligtelse til NATO's artikel 5 om kollektivt forsvar og
cybersikkerhed etablere en uafhængig national betalingsinfrastruktur, fri af Nets og
udenlandske aktører.
Det foreslås, at:
1. Danmark etablerer en statsejet eller uafhængigt forankret digital betalingsinfrastruktur,
som kan erstatte Nets i detailbetalinger og e-handel.
2. Finansieringen
skønsmæssigt i milliardklassen
indregnes i Danmarks NATO-bidrag,
konkret som en del af udmøntningen af de 2 % til øvrige sikkerhedsformål.
3. Projektet defineres som en kritisk digital sikkerhedsopgave under NATO's bredere
ramme for cyberforsvar.
4. Danmark tager initiativ til at sætte digital betalingsinfrastruktur på dagsordenen i NATO,
f.eks. gennem samarbejde med Finland, Sverige og andre lande med lignende udfordringer.
Begrundelse:
- Betalingssystemer udgør i dag kritisk infrastruktur og bør beskyttes på linje med
energiforsyning og kommunikation.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 204: Henvendelse af 24/7-25 fra Michael Sørensen om digital suverænitet og betalingsinfrastruktur som nationalt forsvarsanliggende
- NATO har fastslået, at alvorlige cyberangreb kan udløse artikel 5
en uafhængig
betalingsinfrastruktur styrker Danmarks modstandsdygtighed.
-
Nets’ ejerskab, infrastruktur og databehandling ligger uden for dansk demokratisk kontrol.
- En ny dansk løsning vil styrke robusthed, sænke omkostninger, og sikre datasuverænitet.
Konklusion:
En ny, statsligt forankret betalingsinfrastruktur vil ikke blot være en samfundsøkonomisk
gevinst
det vil være en sikkerhedspolitisk nødvendighed, som med rette kan finansieres
som led i Danmarks udvidede NATO-forsvarsforpligtelser.