Dansk Søredningsselskab har brug for en fremtidssikring
– så vi alle fortsat kan færdes trygt i de indre danske farvande
De indre danske farvande er blandt verdens mest trafikerede og hvert år passerer omkring 70.000 skibe
gennem Øresund og Storebælt, mens mere end 250.000 danskere benytter farvandene rekreativt i alt fra
kajakker til lystbåde. Hertil kommer mere end 50.000 bådturister med næsten 350.000 årlige overnatninger.
1
Den intense brug af havet til både rekreative og kommercielle formål skaber et pres på sikkerheden til havs,
hvilket naturligt øger risikoen for hændelser på havet. De indre danske farvande har i dag kun få offentlige
redningsstationer, og her indtager Dansk Søredningsselskab en afgørende rolle i sikkerheden på havet.
Om Dansk Søredningsselskab (DSRS)
DSRS er en frivilligdrevet organisation, der aktivt er med til at sikre tryghed for alle, der har glæde af de
indre danske farvande. Kompetente og frivillige ildsjæle står klar døgnet rundt til at hjælpe, hvis
eksempelvis en fritidssejlers motor pludselig sætter ud, eller hvis en surfer ufrivilligt føres væk fra kysten.
Idet DSRS’ beredskab består af ulønnede kræfter, kan indsatser ydes effektivt og til en lav pris for
samfundet. DSRS har 14 aktive redningsstationer, og alene i 2024 havde DSRS mere end 1.000 redninger.
Det tryghedsskabende arbejde udfordres dog af stigende udgifter til drift og reparation af nedslidt materiel.
Der er et akut behov for statslig støtte til udskiftning af både, oprettelse af nye redningsstationer og
uddannelse af frivillige for at sikre at danskere fortsat kan færdes trygt på havet.
For at fremtidssikre DSRS, så foreningen fortsat kan sikre trygheden for sejlere, lokale og turister, anbefaler
DSRS følgende:
En fremtidssikring af DSRS ved at bevillige 130 mio. kr. over en 7-årig periode fra 2026-2032
til en opgradering af søredningsselskabets redningsbåde samt uddannelse af frivillige.
1
Danmarks Statistik. Overnatninger i lystbådehavne