Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 144
Offentligt
Konceptforslag: Robust Ungdom – Klædt på til fremtiden
Baggrund:
Projektet er inspireret af succesfulde initiativer fra Sverige og Norge, hvor
obligatoriske og frivillige kriseberedskabsprogrammer styrker unges robusthed og samfundets
samlede modstandskraft. Initiativer som Sveriges "Totalförsvarsundervisning" og "Rädd eller
beredd" samt Norges pilotprojekter i Finnmark viser, at en kombination af praktisk og mental
træning øger unges evne til at klare sig selv og hjælpe andre under samfundskriser.
Projektets Formål:
Øge unges personlige robusthed og trivsel gennem praktiske erfaringer med
krisehåndtering og outdoor skills.
Styrke samfundets robusthed ved at gøre unge selvhjulpne og lære dem det væsentlige
i at hjælpe andre lokalt i en krisesituation.
Forberede unge på værnepligtens fysiske, psykiske og sociale krav samt "Forsvarets
dag".
Målgruppe:
Elever på efterskoler, gymnasier, erhvervsskoler, produktionsskoler, HF, FGU-
institutioner m.fl. (16-17 år).
Indhold og Struktur:
1. Forberedende Workshops (på skolen)
Praktiske færdigheder: førstehjælp, brandslukning, nødkommunikation samt viden om
totalforsvaret/beredskabet (analogt med svensk model)
Psykisk førstehjælp, stresshåndtering, mental robusthed
Digital sikkerhed og kildekritik i krisesituationer
2. Outdoor & Kriseberedskabs Camp (1-2 døgn)
Primitivt lejrliv med telt/shelter-overnatning
Madlavning uden strøm og basal vandrensning
Simulerede krisescenarier (fx strømafbrydelse, forsyningssvigt)
Teambuilding med fokus på samarbejde og socialt ansvar
Fysiske aktiviteter med fokus på værnepligtens krav (orienteringsløb, march med
oppakning)
3. Opfølgende Workshops & Evaluering (på skolen)
Refleksion og læring fra campen
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 144: Henvendelse af 26/5-25 forslag til styrkelse af totalforsvaret - Projekt Robust Ungdom, fra Frederik Frederiksen, Team Tours
Vidensdeling og anvendelse af færdigheder i hverdagen
Afdækning af elevernes lokale krisekort – ”Hvor kan jeg gøre en forskel under en krise!”
Evaluering af personlig udvikling og klassens robusthed.
Mulige Samarbejdspartnere:
Forsvaret og Hjemmeværnet
(viden om forsvarets dag, værnepligt, instruktion)
Beredskabsstyrelsen
(beredskabskompetencer, førstehjælp)
Ungdomsuddannelser og lokale efterskoler
(implementering)
Kommunernes ungdomsråd og elevorganisationer
(ungdomspolitisk involvering)
Lokale outdoor-organisationer og spejdere
(praktisk ekspertise)
DGI, Friluftsrådet
(national forankring)
Finansiering:
Indplacering på
Finansloven
som nationalt obligatorisk forløb
A.P. Møller fonden
Friluftsrådet:
Støtte til outdooraktiviteter
TrygFonden:
Fokus på mental trivsel og sikkerhed
Nordea-fonden:
Fokus på unges fællesskab og trivsel
Lokale Aktionsgrupper (LAG):
Lokal forankring og medfinansiering
Tuborgfondet:
Demokratisk dannelse, unges deltagelse
EU Socialfondsmidler:
Integration af robustheds- og beredskabsuddannelse
Praktisk organisering:
Team Tours fungerer som projektejer og ansøger eksterne midler
samlet. Dette sikrer, at skoler og uddannelsesinstitutioner kan tilgå projektet uden
administrative byrder og uden selv at skulle søge midler. Team Tours administrerer
projektøkonomien, koordinerer gennemførelse, evaluerer indsatsen og afrapporterer til fonde
og myndigheder. Hvis en NGO organisering giver mere mening, så er vi åbne herfor.