Redegørelse nr.
R 11
Folketinget 2024-25
Redegørelse afgivet af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen) og ministeren for samfundssikkerhed og beredskab (Torsten
Schack Pedersen) den 11. april 2025
Redegørelse
om
Det nordiske forsvars- og beredskabssamarbejde i 2024
(Skriftlig redegørelse)
Resumé
Ruslands invasion af Ukraine fortsætter med at have af-
gørende indvirkning på ikke blot Danmarks forsvars- og
sikkerhedspolitik men også det bredere nordiske forsvars-
og beredskabssamarbejde. Samtidig ser Danmark, ligesom
resten af Norden, ind i et alvorligt og komplekst trussels- og
risikobillede. Forsvarets Efterretningstjeneste har vurderet,
at Rusland kan være klar til at føre krig i Østersøregionen
inden for to år og en storskala krig i Europa inden for fem
år, såfremt krigen i Ukraine stopper, Vesten ikke opruster
og USA ikke involverer sig. Det stiller endnu større krav til
vores eget forsvar. Og det stiller krav til et endnu tættere
nordisk forsvarssamarbejde for at styrke vores fælles sikker-
hed i den nordiske region.
Heldigvis står det nordiske forsvarssamarbejde stærkere
end nogensinde. Det forgangne år har været skelsættende
for det nordiske forsvarssamarbejde, idet hele Norden nu er
samlet i NATO, efter at Sveriges medlemskab blev ratifice-
ret i marts 2024. Sverige og Finlands NATO-medlemskaber
styrker alliancen og har samtidigt skabt nye muligheder for
det nordiske forsvars- og sikkerhedspolitiske samarbejde,
som i 2024 er blevet styrket markant, og som vi vil blive
ved med at udvikle de kommende år.
Danmark har i 2024 haft formandskabet for det nordiske
forsvarssamarbejde, NORDEFCO, der med både politisk
og operativt samarbejde i rammen af NATO styrker allian-
cens kollektive forsvar og afskrækkelse ikke mindst i den
nordiske region. Under dansk formandskab underskrev for-
svarsministrene blandt andet en ny Vision 2030 for NORD-
EFCO. Visionen markerede indledningen på en ny æra i nor-
disk forsvarssamarbejde med krigen i Ukraine samt Finland
og Sveriges NATO-medlemskaber som bagtæppe. Visionen
understreger den tætte sammenhæng mellem NORDEFCO
og NATO, at NORDEFCO bidrager til regional sikkerhed
samt styrkelsen af det operative samarbejde i Norden. Visi-
onen er sidenhen blevet fulgt op med en række konkrete
initiativer på både politisk og militært niveau.
Det komplekse trussels- og risikobillede giver fornyet be-
hov for at styrke det nordiske beredskabssamarbejde både
på politisk og operativt niveau, herunder i beredskabssamar-
bejdet Haga mellem de fem nordiske lande. I lyset af det
styrkede danske fokus på beredskab og samfundssikkerhed
og etableringen af Ministeriet for Samfundssikkerhed og
Beredskab er det kun blevet mere relevant at følge udviklin-
gen i vores nordiske nabolande. Danmark kan trække meget
inspiration fra de øvrige nordiske landes tilgang til både
beredskab og samfundssikkerhed.
Introduktion
Det nordiske forsvars- og beredskabssamarbejde er vigti-
gere end nogensinde før. Danmark og de øvrige nordiske
lande står i en alvorlig sikkerhedspolitisk situation. Forsva-
rets Efterretningstjeneste har vurderet, at Rusland kan være
klar til at føre krig i Østersøregionen inden for to år og en
storskala krig i Europa inden for fem år, såfremt krigen i
Ukraine stopper, Vesten ikke opruster og USA ikke involve-
rer sig. Det er en alvorlig trussel mod de nordiske lande,
som kalder på øget samarbejde og fælles løsninger, der kan
styrker sikkerheden i den nordiske region og NATO’s kol-
lektive forsvar og afskrækkelse.
Det forgangne år har været skelsættende for det nordiske
forsvarssamarbejde. De nordiske lande er rykket tættere
sammen siden Ruslands invasion i Ukraine og hele Norden
er nu samlet i NATO, efter Sveriges medlemskab blev ratifi-
ceret i marts 2024.
Sveriges og Finlands indtræden i NATO har skabt nye
muligheder for det nordiske forsvarssamarbejde, og der ses
hos de nordiske lande en ny fælles forståelse af, at der er be-
hov for et helt nyt niveau af samarbejde for at imødekomme
de fælles udfordringer, som vi står over for.
AG001141
Forsvarsmin., j.nr. 992833