Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 135
Offentligt
3016460_0001.png
Rådsmøde (udenrigsanliggender - forsvar) den 20. maj 2025
SAMLENOTAT
1. EU’s militære støtte til Ukraine
2. Forsvarsparathed
2
5
Side 1 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Samlenotat vedrørende EU-rådsmøde (udenrigsanliggender – forsvar) den 20. maj 2025, fra forsvarsministeren
3016460_0002.png
1. EU’S MILITÆRE STØTTE TIL UKRAINE
-
Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender - forsvar) den 20. maj 2025 ventes en drøftelse af EU’s
militære støtte til Ukraine i lyset af Ruslands aggression. Det forventes, at drøftelsen vil have
fokus på rammerne for det foreslåede fælles ammunitionstilsagn samt EU’s indsatser for mili-
tær støtte til Ukraine inden for rammen af Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF'en), herunder
den militære bistandsfond til støtte for Ukraine (UAF) samt anvendelsen af ekstraordinære
renteindtægter fra immobiliserede russiske centralbankaktiver gennem fredsfaciliteten. Ende-
ligt ventes fokus på EU’s bidrag til sikkerhedsgarantier, herunder gennem EU’s militære træ-
ningsmission til støtte for Ukraine (EUMAM Ukraine). Regeringen arbejder aktivt for at sikre
fortsat ambitiøs militær støtte til Ukraines forsvarskamp, herunder fsva. akutte behov.
2. Baggrund
EU yder en omfattende støtte til Ukraines forsvarskamp mod russiske invasionsstyrker. I lyset
af Ukraines akutte behov arbejdes der i EU særligt på at understøtte medlemsstaternes dona-
tioner og fællesindkøb af forsvarsmateriel samt på at understøtte de ukrainske væbnede styr-
kers træningsbehov.
EU’s Højtstående Repræsentant for Udenrigsanliggender, Kaja Kallas, præsenterede på FAC
den 24. februar 2025 hovedlinjerne i et nyt politisk hensigtsinitiativ til at sikre et højt niveau
af militær støtte til Ukraine i 2025. Initiativet er på grund af manglende enighed blevet fore-
slået gennemført som et frivilligt, ikke-bindende, politisk initiativ uden for EU-rammen, der
ikke kræver formel vedtagelse af en rådsbeslutning. I forlængelse af FAC den 14. april 2025
er fokus for initiativet aktuelt på en fælles politisk hensigtserklæring om at levere 2 mio. stk.
artilleriammunition til Ukraine i 2025 til en estimeret værdi af ca. 5 mia. euro. Ifølge EU’s
Fælles Udenrigstjeneste planlægger medlemslandene på nuværende tidspunkt leverancer sva-
rende til 2/3 af målsætningen.
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 18. marts 2024 blev det vedtaget at etablere den
militære bistandsfond til støtte for Ukraine (”Ukraine Assistance Fund”) i perioden 2024-2027
under Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF) og tilføre denne 5 mia. euro. Midlerne er tiltænkt
EU’s militære træningsmission for Ukraine (EUMAM Ukraine), refusioner til medlemsstater for
tidligere og fremtidige militære donationer til Ukraine samt fællesindkøb af donationer til Ukra-
ine. Med undtagelse af midlerne afsat til EUMAM Ukraine udestår selve udmøntningen af mid-
lerne dog fortsat. Danmark agerede i 2024 gennemførselsaktør for brugen af dele af rente-
indtægterne gennem EPF'en på donationer af militært materiel via den ukrainske forsvarsin-
dustri svarende til ca. 2,9 mia. kr. Danmark blev d. 26. februar 2025 valgt til at skulle fort-
sætte arbejdet som gennemførselsaktør i 2025 for en del af renteindtægterne oppebåret i
perioden 1. juli til 31. december 2024 gennem EPF’en. Forsvarsministeriet er i forhandlinger
med Kommissionen om det præcise beløb.
Side 2 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Samlenotat vedrørende EU-rådsmøde (udenrigsanliggender – forsvar) den 20. maj 2025, fra forsvarsministeren
EUMAM Ukraine har uddannet og trænet cirka 73.000 ukrainske soldater i 1.500 trænings-
moduler. Danmark har tilmeldt flere nationale træningsmoduler til EUMAM Ukraine, bl.a. be-
falingsmandsuddannelse, minerydningskurser til lands og til vands og F-16-træning. Øvrige
fremtidige nationale træningsmoduler forventes ligeledes integreret i missionen, ligesom at
øvrige muligheder for træningsbidrag løbende afsøges. Det oprindelige mandat for EUMAM
Ukraine udløb medio november 2024. Grundet modstand fra enkelte medlemsstater lykke-
des det dog ikke at nå til enighed om andet end en forlængelse af missionens eksisterende
mandat med to år ifm. den strategiske evaluering af missionen i efteråret 2024. Genoptagel-
sen af forhandlingerne om en ny strategisk evaluering af missionen udestår derfor.
På PSC-møde den 9. april blev en tilpasning af EUMAM Ukraines mandat til den nye situation
drøftet. Ønsket fra en bred kreds af medlemslande er, at EU bidrager til at skabe en retfær-
dig og varig fred i Ukraine ved at stille troværdige sikkerhedsgarantier. Hvordan et potentielt
europæisk militært engagement vil kunne se ud og hvilke forudsætninger, medlemslandene
er villige til at acceptere herfor, er stadig til diskussion.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udenrigsanliggender - forsvar) den 20. maj 2025 forventes en drøftelse af EU’s
militære støtte til Ukraine. Drøftelsen ventes fokuseret på EU’s indsats for at understøtte le-
verancer af militær støtte til Ukraine, herunder gennem et fælles ammunitionstilsagn. Dertil
ventes fokus på EU's bidrag til sikkerhedsgarantier samt indsats til støtte for Ukraines træ-
ningsbehov gennem EUMAM Ukraine. Indholdet i drøftelsen vil derudover afhænge af udvik-
lingen frem mod rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse ventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser, stats-
finansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for miljøet eller beskyt-
telsesniveauet i Danmark. Med forbehold for den endelige udformning af hensigtsinitiativet vil
et potentielt bidrag få statsfinansielle konsekvenser, som dog på nuværende grundlag ventes
at være inden for rammen af de allerede afsatte midler til Ukrainestøtte, hvorfor der ikke
ventes reelle merudgifter for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Side 3 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Samlenotat vedrørende EU-rådsmøde (udenrigsanliggender – forsvar) den 20. maj 2025, fra forsvarsministeren
Der er blandt hovedparten af medlemsstaterne bred opbakning til ambitionen om at sikre
fortsat og langvarig militær støtte til Ukraine, herunder gennem EPF'en og EUMAM Ukraine.
Der forventes bred enighed om nødvendigheden af at fastholde leverancer af militær støtte til
Ukraine, idet modaliteterne for brugen af de 5 mia. euro i 2024 i den militære bistandsfond til
støtte for Ukraine dog fortsat udestår. Det har ikke været muligt at nå til enighed om et
udvidet mandat for EUMAM Ukraine i forbindelse med mandatets udløb medio november 2024.
Genoptagelsen af forhandlingerne om en ny strategisk evaluering af missionen udestår fortsat.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder aktivt for, at der sikres langsigtet og tilstrækkelig militær støtte til Ukra-
ine både bilateralt og gennem EU. Det er centralt, at modaliteterne for brugen af de 5 mia.
euro i den militære bistandsfond vedtages hurtigst muligt og sikrer størst mulig effekt. Rege-
ringen støtter det fælles ammunitionstilsagn i det omfang, at det fsva. dansk bidrag ikke over-
stiger allerede afsatte midler via Ukrainefonden. Derudover støtter regeringen ligeledes, at
ekstraordinære renteindtægter fra de immobiliserede russiske aktiver anvendes til at støtte
Ukraine og støtter forslagene om implementeringen af G7-aftalen om lån til Ukraine. Regerin-
gen støtter op om en ambitiøs tilgang til EUMAM Ukraine, herunder tilføjelsen af en rådgiv-
ningssøjle og etablering af en koordinationscelle (FCLC) i Kyiv mhp. at missionen i videst
muligt omfang tilpasses ukrainske behov.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev senest forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. april 2025 i
forbindelse med rådsmødet for udenrigsanliggender.
Side 4 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Samlenotat vedrørende EU-rådsmøde (udenrigsanliggender – forsvar) den 20. maj 2025, fra forsvarsministeren
3016460_0005.png
2. FORSVARSPARATHED
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender – forsvar) den 20. maj 2025 ventes en drøftelse af EU’s
forsvarsparathed. Drøftelsen ventes bl.a. knyttet an til hvidbogen for europæisk forsvarspa-
rathed 2030, som blev præsenteret den 19. marts 2025. Hvidbogen udlægger en række ar-
bejdsspor for, hvordan Europa kan opnå en øget forsvarsparathed frem mod 2030. I den
forbindelse oplistes syv centrale kapabilitetsområder: 1) luft- og missilforsvar, 2) artillerisy-
stemer, 3) ammunition og missiler, 4) droner og anti-dronesystemer, 5) kunstig intelligens,
kvanteteknologi og elektronisk krigsførelse, 6) militær mobilitet og 7) forudsætningsskabende
kapaciteter og beskyttelse af kritisk infrastruktur. Regeringen støtter ambitionen i hvidbogen
om en styrket europæisk forsvarsevne senest i 2030 og ser behov for en målrettet, hurtigt og
omkostningseffektiv indsats, herunder med konkrete mål og milepæle frem mod 2030, med
henblik på at Europa skal kunne forsvare sig selv og dermed også understøtte den transatlan-
tiske sikkerhed samt fortsatte støtte til Ukraine.
2. Baggrund
I EU er der stort fokus på at øge den europæiske forsvarsparathed (defence readiness), her-
under særligt ift. at styrke og opbygge den europæiske forsvarsteknologiske- og industrielle
base. Ambitionen om forsvarsparathed har indtil videre knyttet særligt an til den europæiske
forsvarsindustrielle strategi (EDIS) og forordningsforslaget om etablering af et europæisk for-
svarsindustriprogram (EDIP), som blev fremsat af Kommissionen den 5. marts 2024. Den 19.
marts 2025 præsenterede Europa-Kommissionen hvidbogen for europæisk forsvarsparathed
2030. Hvidbogen blev præsenteret som del af en forsvarspakke, der skal understøtte opbyg-
ningen af EU’s forsvarsevne frem mod 2030. Pakken blev lanceret i forlængelse af Kommissi-
onens REARM Europe plan for oprustning af europæisk forsvar præsenteret den 4. marts 2025.
Den samlede pakke indeholder følgende:
Hvidbog om europæisk forsvarsparathed 2030
Aktivering af den nationale undtagelsesklausul (NEC) mhp. at anvende fleksibiliteten i de
finanspolitiske regler til at skabe øget finanspolitiske råderum i EU-landene til oprustning
Forslag til et nyt låneinstrument mhp. udlån til forsvarsinvesteringer (Security Action for
Europe – SAFE), der skal sikre en styrket forsvarsindustriel kapacitet i Europa
Meddelelse vedr. anvendelse af de finanspolitiske reglers nationale undtagelsesklausul
mhp. at fremme forsvarsinvesteringer
Hvidbogens formål er at udlægge en række arbejdsspor for, hvordan Europa kan opnå en øget
forsvarsparathed frem mod 2030. I den forbindelse oplistes syv centrale kapabilitets-områder:
1) luft- og missilforsvar, 2) artillerisystemer, 3) ammunition og missiler, 4) droner og anti-
dronesystemer, 5) kunstig intelligens, kvanteteknologi og elektronisk krigsførelse, 6) militær
mobilitet og 7) forudsætningsskabende kapaciteter og beskyttelse af kritisk infrastruktur.
Side 5 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Samlenotat vedrørende EU-rådsmøde (udenrigsanliggender – forsvar) den 20. maj 2025, fra forsvarsministeren
I tillæg til de identificerede kapabilitetsområder lægges der i hvidbogen op til, at følgende fire
tiltag er en forudsætning for europæisk forsvarsparathed frem mod 2030: Intensiveret militær
støtte fra medlemsstaterne til Ukraine herunder integration af den ukrainske forsvarsindustri
i EUs, styrket europæisk forsvarsindustri og produktionskapacitet, en stigning i forsvarsinve-
steringer samt styrkede partnerskaber.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udenrigsanliggender - forsvar) den 20. maj 2025 forventes en drøftelse af EU’s
forsvarsparathed. Det forventes, at forsvarsministrene vil drøfte hvordan EU opnår en højere
grad af forsvarsparathed frem mod 2030, herunder en drøftelse af EU’s rolle inden for sikker-
hed og forsvar, styrkelsen af den europæiske forsvarsteknologiske og -industrielle base, sam-
arbejdet om kapabilitetsudvikling, styrkelse af det indre marked for forsvarsprodukter, øget
samarbejde mellem medlemslandene samt mobilisering af private investeringer i forsvarsom-
rådet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konse-
kvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Indhol-
det i hvidbogen kan dog på sigt ved evt. fremsættelse af konkrete forslag og initiativer få
konsekvenser, herunder af statsfinansiel karakter, bl.a. for så vidt angår evt. nationale mer-
udgifter og fælles EU-finansiering.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der er blandt medlemsstaterne bred opbakning til ambitionen om øget europæisk forsvarspa-
rathed i 2030. Der forventes generel opbakning til arbejdet med at konkretisere hvidbogens
indhold yderligere. En række medlemslande ventes at præsentere forslag til opfølgning, hvor
nogle medlemsstater ventes at lægge vægt på, at eksisterende EU-instrumenter og samar-
bejder skal udnyttes til fulde, mens andre vil lægge vægt på, at der er behov for nye løsninger
og modeller for at nå i mål med 2030-målsætningen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en markant styrkelse af europæisk forsvarsevne med det formål, at Europa
skal kunne tage vare på egen sikkerhed inden 2030 samt en generel styrkelse af EU’s rolle
Side 6 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Samlenotat vedrørende EU-rådsmøde (udenrigsanliggender – forsvar) den 20. maj 2025, fra forsvarsministeren
inden for sikkerhed og forsvar, herunder en strategisk og ambitiøs tilgang til styrkelsen af den
europæiske forsvarsteknologiske- og industrielle base. Regeringen finder således, at der er
behov for en målrettet indsats, herunder med konkrete mål og milepæle frem mod 2030, med
henblik på hurtigt og omkostningseffektivt at styrke Europas egen forsvarsevne og dermed
også understøtte den transatlantiske sikkerhed samt fortsatte støtte til Ukraine. En robust,
leverings- og modstandsdygtig europæisk forsvarsindustri er en forudsætning for at kunne
fortsætte den militære støtte til Ukraine og for Europas langsigtede produktionskapacitet og
forsyningssikkerhed, samt for at EU kan tage et større ansvar for egen sikkerhed. Regeringen
finder det særligt vigtigt, som en central forudsætning for et stærk europæisk forsvar i 2030,
at europæisk forsvarsindustri på både produktions-, forsynings- og innovationsområdet styr-
kes via indsatser på såvel udbuds- som efterspørgselssiden. Regeringen finder det i den for-
bindelse centralt, at det indre marked for forsvarsprodukter styrkes, og at der sker en tættere
koordinering mellem medlemsstaterne. Konkret ses behov for, at der sendes forudsigelige og
stærke efterspørgselssignaler til den europæiske forsvarsindustri, herunder via koordineret
anvendelse af nationale forsvarsbudgetter og øget brug af fælleseuropæisk indkøb og anskaf-
felser, mere integreret fælleseuropæisk samarbejde gennem hele livscyklussen for forsvars-
produkter samt udvikling af et reelt indre marked for forsvar, fjerne byrder og forenkle ram-
mevilkårene for den europæiske forsvarsindustri og øget mobilisering af private investeringer
på forsvarsområdet, herunder via muligheden for en styrket rolle for Den Europæiske Inve-
steringsbank (EIB), at Ukraine integreres i EU’s forsvarsindustrielle og kapabilitetsmæssige
samarbejde samt at forenkle lovgivningen på forsvarsområdet. Regeringen finder det vigtigt,
at kapabilitetsudviklingen i EU sker i overensstemmelse med NATOs forsvarsplanlægningspro-
ces og som bidrag til styrket transatlantisk sikkerhed, og støtter dertil op om arbejdet med at
styrke såvel den europæiske som den ukrainske forsvarsteknologiske og –industrielle base og
samarbejde de to i mellem.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. november 2024 til orientering
i forbindelse med et rådsmødet for udenrigsanliggender - forsvar, hvor forsvarsparathed lige-
ledes var på dagsordenen.
Side 7 af 7