30. april 2024
(Aftalen er revideret 25. marts 2025)
(rev. 25. marts 2025)
Anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033
Der er mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folke-
parti indgået en anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033.
Aftaleparterne noterer sig, at Danmarksdemokraterne er imod indførelsen af den del af forliget, der om-
handler kvindelig værnepligt i indeværende valgperiode. Danmarksdemokraterne noterer sig, at de øvrige
partier i forliget indgår et nyt forlig om en fuld ligestilling af værnepligten med virkning fra 1. juli 2025.
Der er enighed blandt forligsparterne om indholdet i rammeforliget, første delaftale og anden delaftale
bortset fra modellen vedrørende udskrivning til aftjening af værnepligt uanset køn. Danmarksdemokra-
terne noterer sig, at fuld ligestilling af værnepligten – og dermed udskrivning til aftjening af værnepligt
uanset køn vil blive aftalt i en anden forligskreds.
Der vil dermed fremadrettet være to forligskredse. Den første forligskreds vil rumme rammeforliget og
de efterfølgende delaftaler, mens den anden forligskreds vil indeholde rammerne for en fuldt ligestillet
værnepligt.
Aftalen er udformet med løbende inddragelse af Færøernes landsstyre og Grønlands Naalakkersuisut. I
lyset af det forværrede trusselsbillede lægger aftaleparterne vægt på, at Forsvaret skal bidrage til sikkerhe-
den i Danmark, Færøerne og Grønland i tæt samarbejde med relevante myndigheder med blik for de
forskellige sikkerhedspolitiske hensyn, der gør sig gældende for Kongeriget Danmark.
Siden indgåelse af henholdsvis
Aftale om dansk forsvar og sikkerhed 2024-2033
fra juni 2023 og
første delaftale
under forsvarsforliget 2024-2033
fra januar 2024 er den sikkerhedspolitiske situation forværret. Rusland har
omstillet store dele af sin industri til krigsproduktion og investerer massivt i militære kapaciteter. Rusland
forbereder sig på langvarig krig i Ukraine og udviser aggressiv adfærd over for NATO-lande.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at der aktuelt ikke er en direkte militær trussel mod Danmark.
Rusland vil dog i løbet af to til fem år kunne genopbygge militære styrker, der vil kunne udgøre en tro-
værdig militær trussel mod de baltiske lande. Rusland vil dog fortsat med stor sandsynlighed være op-
mærksom på at undgå at udløse NATO’s artikel 5.
Det vurderes derfor afgørende, at NATO har en stærk og troværdig afskrækkelse over for Rusland.
NATO er ved at tilpasse Alliancens militære afskrækkelses- og forsvarsprofil, hvilket blandt andet inde-
bærer, at Danmark hurtigere og i endnu højere grad skal påtage sig sin del af ansvaret for den fælles
sikkerhed. Hertil kommer, at det i fremtiden må forventes, at Europa i højere grad end i dag skal være i
stand til at kunne forsvare sig selv.
På den baggrund er aftaleparterne enige om at fremrykke og styrke opbygningen af dansk forsvar og
sikkerhed i fire hovedspor:
1