Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 266
Offentligt
3066608_0001.png
Udvidet grund- og nærhedsnotat
Kommissionens
forslag til EU’s
flerårige finansielle ramme for
2028-2034
udgiftssiden
KOM(2025) 570, KOM(2025) 571, KOM(2025) 572
Nyt notat
1. Resumé
10. september 2025
Kommissionen har d. 16. juli 2025 fremlagt
sit forslag til EU’s næste flerårige finansielle
ramme (MFF) for 2028-2034. Kommissionen foreslår en markant stigning i udgiftsniveauet til
i alt 1.900 mia. euro (2025-priser), svarende til 1,36
pct. af EU’s BNI,
sammenlignet med
1,04 pct. af EU’s BNI i den aktuelle MFF.
Stigningen afspejler særligt, at Kommissionen vil
afsætte markant flere ressourcer til EU’s sikkerhed, forsvar og konkurrenceevne samt styrke
EU’s støtte til Ukraine
og den Europæiske Fredsfacilitet. Dertil kommer renter og tilbagebeta-
ling af EU’s
fælles genopretningslån (Next Generation EU, NGEU).
Kommissionen foreslår også en forenkling og modernisering af budgettet. De landefordelte midler
til samhørighed, den fælles landbrugspolitik samt migration og grænseforvaltning samles til én
fond for nationale og regionale partnerskabsplaner, mens størstedelen af de konkurrenceudsatte
midler til bl.a. digital og grøn omstilling og forsvar og sikkerhed samles i én samlet fond for
EU’s konkurrenceevne, og
hovedparten af
EU’s eksterne politikker samles i ét
instrument for et
Globalt Europa. Der lægges derudover op til, at udmøntningen af landefordelte midler i højere
grad kobles til krav om reformer og overholdelse af grundlæggende rettigheder og retsstatsprincip-
pet.
Kommissionens forslag til
EU’s flerårige finansielle ramme for 2028-2034
vil være forbundet
med væsentlige statsfinansielle konsekvenser for Danmark, idet det med betydelig usikkerhed
skønnes at medføre en bruttostigning i Danmarks BNI-bidrag på ca. 17 mia. kr. årligt ift. in-
deværende finansielle ramme. Konsekvenserne vil afhænge af udgiftsniveau og fordeling i den ende-
lige aftale.
Regeringen arbejder for et mere fokuseret, enkelt og effektfuldt EU-budget med henblik på, at
EU bliver i stand til at
håndtere de udfordringer Europa står overfor. EU’s budget skal være
ambitiøst og økonomisk ansvarligt. Regeringen ønsker en modernisering af budgettet og finder, at
ressourcerne til at investere
i EU’s strategiske prioriteter i højere grad bør findes ved ompriorite-
ring fra traditionelle udgiftsområder samt ved mobilisering af private midler. Regeringen ønsker
desuden en klar kobling mellem støtte, mål og resultater, som understøtter en sund økonomisk
udvikling og reformer i medlemslandene og fremmer retsstatsprincippet.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 16. juli 2025 fremsat forslag til EU’s næste flerårige finan-
sielle ramme (MFF), som skal gælde i perioden 2028-2034. Den nuværende
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
Side 2 af 13
flerårige finansielle ramme (MFF) er gældende frem til 2027, og der skal således
forhandles en ny ramme gældende fra 2028.
Nærværende notat behandler Kommissionens forslag til forordning om den fler-
årige finansielle ramme for 2028-2034 (KOM(2025)571), Kommissionens forslag
til en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissio-
nen om budgetdisciplin, samarbejde i budgetmæssige spørgsmål og sund finans-
forvaltning (KOM(2025)572) og Kommissionens meddelelse om
Et dynamisk EU-
budget for fremtidens prioriteter
Flerårig finansiel ramme 2028-2034
(KOM(2025)570),
som er modtaget i dansk sprogversion d. 18. juli 2025.
Forslaget til EU’s næste flerårige finansielle ramme er fremsat med hjemmel i arti-
kel 312 Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Det føl-
ger heraf, at formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre en velordnet
udvikling i Unionens udgifter inden for rammerne af dens egne indtægter. Den
flerårige finansielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år, og de årlige
budgetter skal overholde den flerårige finansielle ramme. Den flerårige finansielle
ramme fastlægges i en forordning, som Rådet vedtager efter en særlig lovgivnings-
procedure, hvor Rådet træffer afgørelse med enstemmighed, hvorefter et flertal i
Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse.
Den finansielle ramme fastlægger ifølge traktaten de årlige lofter for bevillinger til
forpligtelser for hver af et begrænset antal udgiftskategorier og det årlige loft for
bevillinger til betalinger. Udgiftskategorierne skal svare til Unionens vigtigste akti-
vitetsområder.
Forslaget til en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 295.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til den næste flerårige finansielle ramme skal ifølge Kom-
missionen sikre et mere ambitiøst EU-budget, som er mere enkelt, mere fleksibelt
og mere strategisk. EU-budgettet skal føre til resultater og bidrage til, at EU kan
stå i egen ret og styrke sin strategiske autonomi.
Principper for næste MFF
Kommissionen fastlægger i sin meddelelse om næste MFF en række principper for
EU-budgettet:
Et politikbaseret budget:
EU-budgettet skal understøtte
EU’s strategiske prio-
riteter som konkurrenceevne, forsvar og sikkerhed, dekarbonisering, digi-
talisering, bæredygtighed og økonomisk, social og territorial samhørighed.
Det skal ske ved en modernisering af programstrukturen, hvor en række
programmer bl.a. lægges sammen med henblik på, at programmerne sup-
plerer hinanden og bidrager til europæiske prioriteter.
Et mere fleksibelt budget:
EU-budgettet skal i højere grad kunne tilpasses skif-
tende behov og prioriteter. Det skal bl.a. ske ved bedre muligheder for at
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
Side 3 af 13
omprioritere og overføre midler mellem områder, herunder gennem sam-
menlægning af programmer og brug af stødpuder inden for programmer
samt uallokeret margin. Dertil kommer et særskilt fleksibilitetsinstrument
uden for budgetlofterne og en krisemekanisme for lån til medlemslandene.
Kommissionen foreslår i den interinstitutionelle aftale, at der i de årlige
budgetter vil være mulighed for at afvige med op til 20 pct. fra de indika-
tivt udmeldte årlige rammer
i MFF’en.
Et mere enkelt og virkningsfuldt budget:
Strukturen for EU-budgettet skal for-
enkles med færre programmer, og adgangen til EU-midler for støttemod-
tagere skal gøres mere enkel. Effekten af EU-budgettet skal styrkes ved
øget brug af resultatbaseret finansiering, hvor midler udmøntes på bag-
grund af medlemslandenes opfyldelse af mål og milepæle. Ligeledes skal
øget anvendelse af finansielle instrumenter og budgetgarantier styrke EU-
budgettets mobilisering af private investeringer.
Beskyttelse af retsstatsprincippet, grundlæggende rettigheder og EU’s
finansielle interes-
ser:
Koblingen af udbetalinger til overholdelse af retsstatsprincippet skal
fastholdes og styrkes, herunder skal forordningen om landefordelte midler
i nationale og regionale partnerskabsplaner stille krav om overholdelse af
retsstatsprincipper og EU’s charter om grundlæggende rettigheder. EU’s
budget skal desuden støtte reformer, der styrker retsstatsprincippet i med-
lemslandene.
Et ambitiøst budget finansieret af moderne indtægter:
For at kunne finansiere
EU’s ambitioner og prioriteter samt tilbagebetaling af lån til genopret-
ningsfaciliteten (NGEU) lægger Kommissionen op til en markant forhø-
jelse af udgiftsniveauet. Dette skal bl.a. finansieres ved nye egne indtægter.
Der henvises til særskilt grund- og nærhedsnotat om indtægtssiden i næste
MFF.
Udgiftsniveau
Kommissionen foreslår et samlet udgiftsniveau for forpligtigelser på 1.893 mia.
euro, svarende til 1,36 pct.
af EU’s BNI og for betalinger på
1.891 mia. euro, sva-
rende til 1,35 pct. af BNI. Heraf udgør instrumenter uden for loft 130 mia. euro
eller 0,10 pct.
af EU’s BNI, mens udgifter til
renter og tilbagebetaling af lån til
genopretningsfaciliteten (NGEU) udgør 149
mia. euro eller 0,11 pct. af EU’s BNI.
Udgifter er angivet i 2025-prisniveau, medmindre andet er angivet.
Kommissionens forslag til forpligtelsesbevillinger inden for den flerårige finan-
sielle ramme medfører, at udgiftsniveauet øges med ca. 45 pct. i faste priser,
jf. ta-
bel 1.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
3066608_0004.png
Side 4 af 13
Tabel 1
Kommissionens forslag sammenlignet med indeværende MFF-periode
mio. euro (2025-priser)
Samlede forpligtelser, inden for den flerårige finansielle
ramme + uden for loft
Andel af EU's BNI
Samlede betalinger, inden for den flerårige finansielle
ramme + uden for loft
Andel af EU's BNI
2021-2027
1.304.811
1,04%
1.289.745
1,02%
2028-2034
1.893.027
1,36%
1.890.940
1,35%
+601.195
+47%
Ændring
+588.216
Ændring i
pct.
+45%
Anm.: Andel af BNI er beregnet pba. Kommissionens skøn for BNI-udvikling fra 2025.
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570),
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2026
og egne
beregninger.
Det foreslåede udgiftsniveau
inden for
den flerårige finansielle ramme fordelt på
budgetkategorier fremgår af
tabel 2.
Tabel 2
Fordeling af udgifter i Kommissionens forslag (inden for lofterne i den flerårige finansielle ramme)
mio. euro (2025-priser)
2028
2029
148.610
75.108
23.213
14.397
261.328
1,33%
277.805
1,41%
2030
143.153
75.335
23.166
14.746
256.400
1,29%
269.054
1,35%
2031
138.137
77.530
27.174
14.980
257.822
1,29%
259.983
1,30%
2032
132.563
77.141
31.132
15.205
256.041
1,27%
241.498
1,20%
2033
119.607
77.416
31.103
15.415
243.541
1,19%
234.421
1,15%
2034
110.652
76.658
31.074
15.621
I alt
2028-34
946.404
522.205
190.000
104.447
1) Europas sociale model og
153.681
livskvalitet
2) Konkurrenceevne, vel-
63.017
stand og sikkerhed
3) Globalt Europa
4) Administration
Samlede forpligtelser
Andel af EU's BNI
Samlede betalinger
Andel af EU's BNI
23.138
14.083
253.919
1,31%
254.393
1,31%
234.005 1.763.056
1,13%
1,26%
223.815 1.760.969
1,08%
1,26%
Anm.: -
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Struktur
Forslaget medfører en markant konsolidering af den nuværende budgetstruktur.
Kommissionen foreslår, at det nuværende antal programmer reduceres markant,
og antallet af udgiftskategorier reduceres fra 7 til 4,
jf. nedenstående:
Udgiftskategori 1
Økonomisk, social og territorial samhørighed, land-
brug og landdistriktsmæssig og maritim velstand og sikkerhed omfatter
hovedsageligt landefordelte midler til bl.a. landbrug, samhørighed og mi-
grations- og grænseforvaltning, som samles i en ny fond for
nationale og regi-
onale partnerskaber.
Omfatter desuden tilbage-
og rentebetalinger af EU’s
fælles genopretningslån (NGEU).
Udgiftskategori 2
Konkurrenceevne, velstand og sikkerhed omfatter en
ny
Europæisk Konkurrenceevnefond (ECF),
som samler en række eksisterende
fonde og programmer for forskning og innovation, cybersikkerhed, digital
omstilling, grøn omstilling samt forsvar, sikkerhed og rum. Kategorien
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
3066608_0005.png
Side 5 af 13
indeholder ligeledes programmer for infrastruktur, det indre marked, civil-
beskyttelse, uddannelse, kultur, demokrati og rettigheder.
Udgiftskategori 3
Et globalt Europa omfatter et nyt
Global Europe-instru-
ment,
som samler EU’s eksterne instrumenter,
samt et særskilt instrument
for OLT’er, inkl. Grønland.
Udgiftskategori 4
Administration
dækker EU’s
offentlige forvaltning,
herunder pensioner til tidligere EU-ansatte.
Udgiftskategori 1: Økonomisk, social og territorial samhørighed, landbrug og
landdistriktsmæssig og maritim velstand og sikkerhed
Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau på 946 mia. euro til budget-
kategori 1,
jf. tabel 3,
svarende til ca. 50 pct. af det samlede forpligtigelsesniveau.
Tabel 3
Kommissionens forslag til udgiftskategori 1: Europas sociale model og livskvalitet
mio. euro (2025-priser)
Nationale og regionale partner-
skabsplaner (NRP)
- heraf minimum til landbrugs-
støtte og fiskeri
- heraf minimum til migration,
grænseforvaltning og indre sikker-
hed
- heraf Interreg
- heraf EU-facilitet
Støtte til det tyrkisk-cypriotiske
samfund
Decentrale agenturer
Tilbagebetaling af NGEU
Margen
I alt
2028
2029
2030
2031
2032
2033
95.194
36.021
3.367
1.301
8.660
55
3.137
20.484
738
2034
I alt
2028-34
127.752 122.995 117.863 113.137 107.845
39.834
5.510
0
11.010
55
2.522
22.616
737
39.049
5.204
1.620
9.373
58
2.648
22.172
737
38.281
4.897
1.614
8.974
55
2.761
21.738
738
37.527
4.591
1.607
8.965
55
2.896
21.311
738
36.787
4.285
1.601
8.376
56
3.032
20.893
737
86.533 771.319
35.288 262.787
2.754
1.301
8.645
55
3.244
30.608
9.044
64.003
389
20.240
20.082 149.296
737
5.161
153.681 148.610 143.154 138.137 132.562 119.608 110.651 946.404
Anm.: Beløbene for landbrugsstøtte samt migration, grænseforvaltning og indre sikkerhed henviser til de beløb, der
er øremærket i NRP-forslaget, og er således minimumsbeløb. De samlede beløb kan være højere, hvis
medlemslandene vælger at afsætte en større del af deres landefordelte midler til de respektive områder.
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Langt størstedelen af den samlede ramme, 771 mia. euro, foreslås allokeret til en
ny fond for nationale og regionale partnerskabsplaner (NRP), som overvejende
samler landefordelte midler til landbrug, samhørighed, migration, grænseforvalt-
ning og indre sikkerhed i én samlet fond. Det skal ifølge Kommissionen bl.a. give
EU-landene større fleksibilitet til at prioritere mellem områder, idet der dog læg-
ges op til at øremærke beløb til hhv. landbrugsstøtte, mindre velstående regioner
samt migration, grænseforvaltning og indre sikkerhed i hvert EU-land.
Med inspiration fra genopretningsfaciliteten lægges der op til, at medlemslandene
skal udarbejde en national og regional partnerskabsplan med mål og milepæle,
som bidrager til ovennævnte områder. I planerne skal medlemslandene desuden
redegøre for, hvordan planen adresserer landespecifikke anbefalinger i det
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
3066608_0006.png
Side 6 af 13
Europæiske Semester og andre relevante dokumenter, og hvordan planen bidrager
til at fuldende det indre marked, bl.a. gennem reformer. Midlerne vil blive udbetalt
ifm. dokumentation af indfrielsen af planens mål og milepæle. Heraf lægges der op
til at 218 mia. euro (løbende priser, idet beløbet i 2025-priser ikke kendes) øre-
mærkes til mindre velstående regioner, 263 mia. euro til dele af landbrugsstøtten
(hovedsageligt direkte støtte) og 31 mia. euro til migration, grænseforvaltning og
indre sikkerhed. Kommissionen foreslår desuden, at medlemslandene skal afsætte
mindst 14 pct. af deres NRP-midler til sociale formål, såsom gennemførelse af
EU’s sociale søjle, social inklusion og boliger.
Udmøntningen er desuden betinget
af overholdelse af EU’s charter for grundlæggende rettigheder og retsstatsprincip-
pet.
Ud over den afsatte støtteramme til planerne lægges der op til, at medlemslandene
kan ansøge om lån til at finansiere dele af deres planer gennem det nye låneinstru-
ment, Catalyst Europe. Lånene, der kan udgøre op til 150 mia. euro, skal tilbage-
betales af de låntagende lande, men optages med fælles hæftelse (lån-til-lån) og
kan udgøre op til 150 mia. euro.
Udgiftsområde 1 omfatter også udgifter til tilbagebetaling og renter på NGEU-
lån, som samlet i perioden udgør 149 mia. euro.
Udgiftskategori 2: Konkurrenceevne, velstand og sikkerhed
Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau på 522 mia. euro,
jf. tabel 4,
svarende til ca. 27 pct. af det samlede forpligtigelsesniveau.
Tabel 4
Kommissionens forslag til udgiftskategori 2: Konkurrenceevne, velstand og sikkerhed
mio. euro (2025-priser)
2028
2029
29.037
3.248
16.198
6.790
2.800
23.265
5.026
10.430
1.328
1.052
846
1.325
2030
29.037
3.248
16.198
6.790
2.800
23.789
5.095
10.273
1.338
1.069
779
1.166
2031
31.110
3.480
17.355
7.276
3.000
23.878
5.167
10.273
1.363
1.086
786
1.015
2032
31.110
3.480
17.355
7.276
3.000
23.163
5.240
10.431
1.366
1.104
787
1.061
2033
31.110
3.480
17.355
7.276
3.000
23.085
5.312
10.280
1.403
1.121
781
1.411
2034
31.110
3.480
17.355
7.276
3.000
22.396
5.388
10.287
1.420
1.138
774
1.221
I alt
2028-34
207.401
23.200
115.699
48.504
20.000
154.882
36.186
72.251
9.458
7.606
5.538
8.706
Den Europæiske Fond for
24.887
Konkurrenceevne
- heraf omstilling til ren
energi og industriel dekar- 2.784
bonisering
- heraf Modstandsdygtig-
hed og sikkerhed, for-
13.883
svarsindustri og rummet
- heraf Digitalt lederskab
- heraf Sundhed, biotek-
nologi, landbrug og bio-
økonomi
Horisont Europa/ramme-
programmet for forskning
og innovation
Erasmus+
5.820
2.400
15.306
4.958
Connecting Europe-facili-
10.277
teten
EU-civilbeskyttelsesmeka-
1.240
nisme+ (UCPM+)
AgoraEU
Programmet for det indre
marked
Euratom
1.036
785
1.507
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
3066608_0007.png
Side 7 af 13
Øvrige
Decentrale agenturer
Margen
I alt
968
1.198
855
63.017
560
1.219
1.020
75.108
540
1.226
1.023
75.335
559
1.240
1.053
77.530
577
1.254
1.048
77.141
594
1.268
1.051
77.416
607
1.280
1.037
76.658
4.405
8.687
7.085
522.205
Anm.: Udgifter for Den Europæiske Fond for Konkurrenceevne eksluderer udgifter til Innovationsfonden her.
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Udgiftsområde 2 har til formål at understøtte EU’s konkurrenceevne. Den Euro-
pæiske Konkurrenceevnefond (ECF) udgør størstedelen af udgiftsområdet med et
forpligtelsesniveau på i alt 207 mia. euro. Derudover skal fonden finansiere fire
hovedområder:
1.
2.
3.
4.
grøn omstilling og industriel dekarbonisering
sundhed, bioteknologi, landbrug og bioøkonomi
digitalt lederskab
modstandsdygtighed og sikkerhed, forsvarsindustri og rum
Konkurrenceevnefonden samler 14 eksisterende fonde og programmer, som i dag
er adskilte, herunder programmet for et digitalt Europa, dele af Connecting Eu-
rope-faciliteten (CEF Digital), Den Europæiske Forsvarsfond,
EU’s
rumprogram-
mer, LIFE-programmet for grøn omstilling og InvestEU.
Dertil er der afsat 155 mia. euro til rammeprogrammet for forskning og innova-
tion, Horisont Europa. Kommissionen foreslår en tæt kobling mellem rammepro-
grammet for forskning og innovation, Horisont Europa, og konkurrenceevnefon-
den, idet dele af midlerne under Horisont Europa er afsat til forskning og innova-
tion inden for de fire policy-vinduer defineret under konkurrenceevnefonden. Det
betyder, at en del af forsknings- og innovationsaktiviteterne under Horisont Eu-
ropa indgår i arbejdsprogrammerne i konkurrenceevnefonden.
Konkurrenceevnefonden suppleres derudover af Connecting Europe-faciliteten
(CEF), som skal understøtte investeringer i infrastruktur fx i form af transport,
energi og militær mobilitet, og en styrkelse af EU-civilbeskyttelsesmekanismen
(UCPM), som skal understøtte
EU’s forudsigelse, forebyggelse og håndtering af
katastrofer, herunder på sundhedsområdet og ved større tværsektorielle kriser.
Programmet for det indre marked skal bl.a. støtte håndhævelsen af EU’s konkur-
rence-, forbruger- og indre markedspolitikker samt understøtte samarbejde på
tværs af grænser på told- og skatteområdet.
Derudover omfatter udgiftsområde 2 bl.a. Erasmus+, som er en sammenlægning
af det eksisterende Erasmus+-program og Det Europæiske Solidaritetskorps og
skal støtte uddannelse, frivilligt arbejde og sport. Dertil kommer AgoraEU, som er
en sammenlægning af det eksisterende Creative Europe-program og CERV-pro-
gram og skal støtte kultur, medier, demokrati og civilsamfund.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
3066608_0008.png
Side 8 af 13
Udgiftskategori 3: Globalt Europa
Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau på 190 mia. euro,
jf. tabel 5,
svarende til ca. 10 pct. af det samlede forpligtelsesniveau.
Tabel 5
Kommissionens forslag til udgiftskategori 3: Et Globalt Europa
mio. euro (2025-priser)
Globalt Europa-instrumentet
Fælles udenrigs- og sikker-
hedspolitik (FUSP)
Oversøiske lande og territorier
(herunder Grønland)
Øvrige
Margen
I alt
2028
21.473
417
89
292
867
23.138
2029
21.473
419
133
318
870
23.213
2030
21.473
423
133
269
868
23.166
2031
25.261
429
177
289
1.018
27.174
2032
29.050
430
133
352
1.167
31.132
2033
29.050
433
133
321
1.166
31.103
2034
29.050
436
89
335
1.164
31.074
I alt
2028-34
176.830
2.987
887
2.176
7.120
190.000
Anm.: -
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Under udgiftsområde 3 er hovedparten af EU’s
eksterne støtte samlet i Globalt
Europa-instrument, som omfatter bl.a. udviklingsstøtte, førtiltrædelsesstøtte, ma-
krofinansiel assistance, policy-baseret støtte, krisestøtte og investeringer samt hu-
manitær bistand. Støtte til Ukraine udmøntes gennem Globalt Europa-instrumen-
tet, idet Ukraine-reserven på 89 mia. euro dog teknisk er placeret uden for loft, jf.
nedenfor.
Derudover er der afsat 887 mio. euro til et særskilt instrument for oversøiske
lande og territorier (OLT), som bl.a. skal omfatte Grønland. I den nuværende
MFF-periode er forpligtelsesniveauet for OLT-instrumentet 510 mio. euro. Den
indikative allokering til Grønland øges fra 229 til 470 mio. euro i Kommissionens
forslag. Kommissionen lægger derudover op til at afsætte en reserve på 39 mio.
euro på tværs af alle OLT’er til uforudsete begivenheder.
Der foreslås også under udgiftsområde 3 afsat 3 mia. euro til den fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik (FUSP).
Udgiftskategori 4: Administration
Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau på 104 mia. euro til udgifts-
område 4,
jf. tabel 6,
svarende til ca. 5 pct. af det samlede forpligtelsesniveau. Ud-
giftsområdet dækker institutionernes administrative udgifter, pensioner og Euro-
paskoler. I budgetforslaget er der forudsat ansat op til 2.500 nye EU-ansatte. Ad-
ministrationsudgifter står til at stige med ca. 20 mia. euro ift. indeværende MFF-
periode, svarende til ca. 25 pct.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
3066608_0009.png
Side 9 af 13
Tabel 6
Kommissionens forslag til udgiftskategori 4: Administration
mio. euro (2025-priser)
Administration i alt
2028
14.083
2029
14.397
2030
14.746
2031
14.980
2032
15.205
2033
15.415
2034
15.621
I alt
2028-34
104.447
Anm.: -
Kilde: Kommissionens MFF-forslag (KOM (2025) 570) og egne beregninger.
Udgiftsposter uden for loft
Kommissionen foreslår at afsætte i alt 130 mia. euro uden for den flerårige finan-
sielle ramme,
jf. tabel 7,
svarende til ca. 7 pct. af det samlede forpligtelsesniveau.
Tabel 7
Fordeling af udgifter i Kommissionens forslag (uden for loft)
mio. euro (2025-priser)
Særlige instrumenter
- heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
- heraf Ukraine-reserven
Den Europæiske Fredsfa-
ciltiet
1
I alt uden for loft
2028
15.462
2.000
13.462
4.106
19.568
2029
15.198
2.000
13.198
4.025
19.223
2030
14.939
2.000
12.939
3.946
18.885
2031
14.685
2.000
12.685
3.869
18.554
2032
14.437
2.000
12.437
3.793
18.230
2033
14.193
2.000
12.193
3.719
17.912
2034
13.954
2.000
11.954
3.646
17.600
I alt
2028-34
102.867
14.000
88.867
27.104
129.971
Anm.:
1
Særskilt forslag til Den Europæiske Fredsfacilitet vil blive fremsat af EU’s højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik.
Kilde: KOM (2025) 570 og egne beregninger.
Størstedelen af de afsatte midler, 89 mia. euro, skal gå til en Ukraine-facilitet, der
kan udmøntes til tilskud eller lån. Derudover er der afsat 27 mia. euro til den Eu-
ropæiske Fredsfacilitet (EPF), der kan
støtte militære formål i EU’s partnerlande,
herunder Ukraine.
Dertil foreslås afsat 14 mia. euro til et særligt fleksibilitetsinstrument, der kan an-
vendes til at finansiere uforudsete udgifter, som ikke kan dækkes ved ompriorite-
ring eller brug af budgettets indbyggede stødpuder og ikke-allokerede midler. Den
faste allokering til fleksibilitetsinstrumentet skal ifølge Kommissionens forslag
suppleres med indtægter fra bøder og øvrige sanktioner forbundet med imple-
mentering af EU-politikker samt annullerede forpligtelsesbevillinger fra tidligere
år. Der lægges op til, at ubrugte midler fra fleksibilitetsinstrumentet kan bruges i
hele perioden, til forskel fra indeværende MFF-periode, hvor ubrugte fleksibili-
tetsmidler bortfalder efter to år.
For at øge fleksibiliteten i budgettet foreslår Kommissionen også et Single Mar-
gin-instrument, som skal gøre det muligt at flytte uallokeret margin mellem år og
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
Side 10 af 13
mellem udgiftsområder uden begrænsning, så længe de samlede lofter for hele
MFF-perioden ikke overstiges.
Indtægtsside
Kommissionens meddelelse redegør også for Kommissionens forslag vedrørende
indtægtssiden af næste MFF, som specificeres i Kommissionens forslag til en ny
ordning for EU’s egne indtægter. Der henvises til særskilt grund-
og nærhedsnotat
herom.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres, jf. TEUF artikel 311. Der foreligger ikke en udta-
lelse fra Europa-Parlamentet om forslaget.
Europa-Parlamentet vedtog d. 7. maj 2025 en resolution om sine visioner for
EU’s næste
flerårige finansielle ramme.
Resolutionen lægger vægt på, at EU’s næ-
ste flerårige finansielle ramme skal være større end den nuværende for at kunne
svare på de kriser, som EU står over for.
Fsva. indholdsmæssige prioriteter fremhæves konkurrenceevne som en central pri-
oritet, der bl.a. skal understøttes med flere ressourcer til forskning og innovation
og investeringer i den grønne og den digitale omstilling, herunder energiinfra-
struktur og digital infrastruktur. Man ser også behov for at investere mere i for-
svar, sikkerhed og beredskab og i kritiske industrier og teknologier, som under-
støtter strategisk autonomi. Sideløbende med de nye prioriteter skal der også af-
sættes flere ressourcer til den fælles landbrugspolitik, og man ønsker at fastholde
en decentralt forvaltet og stedbaseret samhørighedspolitik, som bl.a. skal bidrag til
at løse EU-landenes udfordringer med boligmangel og demografi.
Fsva. budgettets struktur støtter Europa-Parlamentet ikke en sammenlægning af
de landefordelte midler i én national plan for hvert EU-land, idet denne nye struk-
tur ifølge Parlamentet ikke vil være i overensstemmelse med principper om invol-
vering af regionale og lokale myndigheder og Parlamentets rolle i lovgivningspro-
cessen. Europa-Parlamentet ønsker i stedet at fastholde eksisterende strukturer og
udmøntningskriterier. Man støtter ligeledes ikke ideen om at samle eksisterende
programmer i én ny konkurrenceevnefond, men ser hellere, at konkurrenceevne-
fonden skal supplere eksisterende programmer, som man finder velfungerende.
Europa-Parlamentet finder det desuden vigtigt med fleksibilitet i form af tilstræk-
kelige margener i budgettet og støtter forenkling af krav og procedurer for modta-
gere. Tilbagebetaling af lån i forbindelse med EU’s genopretningsfacilitet (NGEU)
må ikke ske på bekostning af andre prioriteter. Det er derudover centralt, at Eu-
ropa-Parlamentets rolle i lovgivning og kontrol fastholdes.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom forslaget vedrører EU’s flerårige finansielle ramme, kan det kun be-
handles på EU-niveau. Nærhedsprincippet vurderes derfor overholdt.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
Side 11 af 13
6. Gældende dansk ret
En udmøntning af den flerårige finansielle ramme i form af EU’s årlige
budgetter
vil resultere i et dansk bidrag til EU’s budget, som skal opføres på de årlige finans-
love.
7. Konsekvenser
Kommissionens forslag til
EU’s flerårige finansielle ramme for 2028-2034
vil være
forbundet med væsentlige statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Konsekven-
serne vil afhænge af den endelige aftale for den flerårige finansielle ramme, herun-
der det overordnede udgiftsniveau, samt EU’s egne indtægter, herunder rabatter
og evt. nye indtægtskilder.
Det skønnes foreløbigt med
betydelig
usikkerhed, at forslaget vil medføre en stig-
ning i Danmarks gennemsnitlige, årlige bruttobidrag på ca. 17 mia. kr. ift. den nu-
værende MFF. Der pågår fortsat tekniske afklaringer med Kommissionen om for-
slagets indhold, hvilket har betydning for det danske bruttobidrag.
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vil forslaget til
EU’s næste flerårige finan-
sielle ramme kunne have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx
støtte til danske virksomheder, herunder landbrug, forskningsmidler til danske
forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler, støtte til små og mellemstore danske
virksomheder, støtteloft for større landbrug mv. De samlede erhvervsøkonomiske
konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af hvor stor en andel
af budgettet, der tildeles konkurrenceevne- og erhvervsrettede politikker og dansk
erhvervslivs evne til at hjemtage midler.
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har ikke været i offentlig høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede forslaget på møde i Rådet (almindelige anliggender)
d. 18. juli 2025. På baggrund af rådsmødet og tilkendegivelser fra en række lande
forud for fremsættelsen af Kommissionens forslag er der umiddelbart bred enig-
hed om, at forsvar, sikkerhed og konkurrenceevne er væsentlige udfordringer for
EU, som skal adresseres i den kommende MFF. Der er dog ikke enighed om,
hvordan dette konkret skal udmøntes.
En gruppe medlemslande støtter overordnet Kommissionens forslag til forenkling
og modernisering af budgettet gennem færre programmer og mere fokus på re-
form- og resultatbaseret udmøntning. En anden gruppe af særligt nettomodtager-
lande er mere skeptisk, særligt over for sammenlægning af landbrugspolitik og
samhørighed i de nationale og regionale partnerskabsplaner. En stor gruppe lande
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
Side 12 af 13
støtter en stærk beskyttelse af retsstatsprincipper, mens enkelte er skeptiske over
for dette.
Vedrørende budgettets størrelse ses der fra særligt nettomodtagerlande positivt på,
at Kommissionen foreslår et højere udgiftsniveau end i indeværende MFF-peri-
ode. Omvendt finder andre særligt nettobetalerlande, at udgiftsniveauet er for
højt, og har argumenteret for omprioriteringer og reduktion af visse programmer
frem for markante stigninger i budgettets størrelse.
En række lande ventes at forholde sig skeptiske over for en evt. øget brug af fælles
låneinstrumenter, herunder af hensyn til svækkede incitamenter til sund national
økonomisk politik.
10. Særlige danske opmærksomhedspunkter
Regeringen vil i forhandlingerne have fokus på Kommissionens forslag om for-
enkling og modernisering af EU-budgettets struktur. I den forbindelse vil regerin-
gen være særlig opmærksom på anvendelsen af finansielle instrumenter til at mo-
bilisere private midler samt på at styrke koblingen af landetildelt EU-støtte med
gennemførelse af reformer og overholdelse af retsstatsprincipper og
EU’s grund-
læggende værdier.
Derudover vil regeringen have opmærksomhed på den markante stigning i ud-
giftsniveauet og betydningen heraf for det danske EU-bidrag. I den forbindelse vil
man fra regeringens side være opmærksom på, hvordan udgifterne prioriteres, så
budgettet understøtter EU’s strategiske prioriteter, herunder støtten til Ukraine,
forsvar og sikkerhed samt fremme af konkurrenceevne, lige konkurrencevilkår og
grøn omstilling.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen prioriterer et enklere, mere fokuseret og mere effektfuldt budget. Det
er nødvendigt for at sikre, at EU er i stand til at håndtere de udfordringer Europa
står over for. Det er centralt at fortsætte støtten til Ukraine, styrke europæisk for-
svarsevne, parathed og modstandsdygtighed, adressere
EU’s eksterne udfordrin-
ger, herunder særligt migrationsudfordringen, styrke konkurrenceevnen og levere
på den grønne omstilling,
herunder opfyldelse af EU’s klimamål. EU’s flerårige fi-
nansielle ramme skal være ambitiøs og økonomisk ansvarlig.
Regeringen ønsker en modernisering af EU-budgettet med henblik på at prioritere
de områder, hvor EU-samarbejdet giver størst merværdi. Samtidig finder regerin-
gen, at ressourcerne til at investere i EU’s strategiske prioriteter i højere grad bør
findes ved omprioritering fra særligt samhørighedsfondene og landbrugsstøtten,
effektiviseringer af
EU’s
administration samt ved mobilisering af private midler.
EU skal kunne reagere effektivt på nye udfordringer og prioriteter. Regeringen ser
derfor positivt på forslag om at gøre det nemmere at prioritere mellem indsatser
inden for budgettet, herunder ved sammenlægning af programmer.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat - udgiftssiden, fra finansministeren
Side 13 af 13
Regeringen ønsker, at
EU’s flerårige finansielle ramme indrettes
således den gene-
relt understøtter principper om sund økonomisk politik og incitamenter til refor-
mer i EU-landene. Regeringen finder det derfor positivt med en klar kobling mel-
lem støtte, mål og resultater, som understøtter disse principper og fremmer rets-
statsprincippet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.