Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 230
Offentligt
3046592_0001.png
UDKAST
Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del - Bilag 230
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd
1
(Implementering af direktiv om krav til medlemsstaternes budgetmæssige
rammer)
§1
I lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1768 af 31. august 2021 foretages følgende ændringer:
1.
»Som
fodnote
til lovens titel indsættes: »Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Rådets direktiv 2024/1265/EU af 29. april 2024 om
ændring af direktiv 2011/85/EU om krav til medlemsstaternes budgetmæs-
sige rammer, EU-Tidende, L af 30. april 2024
.
«
2.
I
§§ 2, stk. 1,
og
stk. 3, 2. og 3. pkt.
og
stk. 4, 2. og 3. pkt.
og
4, stk. 2,
ændres »finansministeren« til »økonomiministeren«.
3.
I
§ 2, stk. 1, 2. pkt.
erstattes »nationaløkonomisk kyndige personer« med
»personer med indsigt i nationaløkonomi, herunder med generelle kompe-
tencer inden for makroøkonomi, offentlige finanser eller budgetmæssig for-
valtning« og »miljø, og« ændres til »miljø. Rådene«.
4.
I
§ 2, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »Folketinget«
» og skal være uafhængig af erhvervsvirksomheder, af erhvervslivets og
arbejdsmarkedets organisationer samt af miljøorganisationer.«
5.
I
§ 2, stk. 3, 4. pkt., og stk., 4, 4. pkt.,
ændres »Rektorkollegiet« til: »Dan-
ske Universiteter«
6.
I
§ 2, stk. 4, 5. pkt.,
ændres »miljøministeren« til »miljø- og ligestillings-
ministeren«, »fødevarer, landbrug og fiskeri« ændres til »Grøn Trepart«,
»Dansk Energi« ændres til »Green Power Denmark«, og »Dansk Affalds-
forening« ændres til »Brancheforeningen Cirkulær«
1
Loven gennemfører dele af Rådets direktiv 2024/1265/EU af 29. april 2024 om ændring
af direktiv 2011/85/EU om krav til medlemsstaternes budgetmæssige rammer, EU-Ti-
dende, L af 30. april 2024.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
7.
§ 3, stk. 3,
affattes således:
»Efter hver drøftelse i et af rådene afgiver formandskabet en redegørelse
til regeringen og offentliggør redegørelsen. Formandskabet kan lade rede-
gørelsen ledsage af et referat af synspunkter, fremført af medlemmer under
rådenes drøftelser. I forbindelse med offentliggørelsen af redegørelsen står
formandskabet til rådighed for drøftelser i Folketingets udvalg, såfremt der
anmodes herom.«
8.
I
§ 3
indsættes efter stk. 5 som nyt stk. 6:
»Stk.
6.
Formandskabet har rollen som uafhængig finanspolitisk institu-
tion
i henhold til EU’s krav til medlemsstaternes budgetmæssige rammer.
Formandskabets opgaver omfatter at vurdere årlige og flerårige makroøko-
nomiske prognoser; overvåge overensstemmelse med landespecifikke nu-
meriske finanspolitiske krav; vurdere, om de nationale budgetmæssige ram-
mer er konsekvente, sammenhængende og effektive.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
9.
§ 3 a,
affattes således:
»Tages formandskabets vurderinger efter § 3, stk. 5 og 6, ikke til følge,
skal den eller de relevante ministre
finansministeren og økonomiministe-
ren
inden 2 måneder efter offentliggørelsen af formandskabets redegørelse
offentliggøre en begrundelse herfor.«
10.
Efter
§ 3 b,
indsættes:
»§ 3 c.
Formandskabets varetagelse af opgaverne efter § 3, stk. 6, skal
regelmæssigt være underlagt en uafhængig, ekstern evaluering.«
§2
Loven træder i kraft den 31. december 2025.
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Formandskabets rolle som uafhængig finanspolitisk insti-
tution
Gældende ret
Ændringsdirektivets artikel 8a
Økonomiministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.3.1. Formandskabets kompetencer og uafhængighed
2.1.3.2
Formandskabets opgaver som uafhængig finanspolitisk
institution
Formandskabets muligheder for at kommunikere sine
vurderinger offentligt
Ekstern evaluering af formandskabets rolle som uaf-
hængig finanspolitisk institution
Gældende ret
Ændringsdirektivets artikel 8a, stk. 4, litra e)
Økonomiministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Udvidelse
af ”følg-eller-forklar”-princippet
Gældende ret
Ændringsdirektivets artikel 8a, stk. 6
2.1.3.3
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0004.png
UDKAST
2.3.3.
Økonomiministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Sammensætningen af Det Økonomiske Råd og Det Mil-
jøøkonomiske Råd
Gældende ret
Økonomiministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.4.
2.4.1.
2.4.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre implementering af nye regler for de
uafhængige nationale finanspolitiske institutioner.
Rådet vedtog den 29. april 2024 direktiv (EU) 2024/1265 om ændring af
direktiv 2011/85/EU om krav til medlemsstaternes budgetmæssige rammer
(herefter ændringsdirektivet). Ændringsdirektivet skal være implementeret
i national lovgivning senest den 31. december 2025.
Ændringsdirektivet indgår i en pakke sammen med Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2024/1263 og Rådets forordning (EU) 2024/1264.
Disse tre retsakter udgør tilsammen reformen af de finanspolitiske regler
4
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
(Stabilitets- og Vækstpagten), som trådte i kraft 30. april 2024 og skal
fremme sunde og holdbare offentlige finanser i alle EU-landene.
Et af elementerne i ændringsdirektivet er at styrke de europæiske uaf-
hængige finanspolitiske institutioner. Det omfatter blandt andet krav til in-
stitutionernes uafhængighed, deres opgavevaretagelse samt regelmæssige
eksterne evalueringer af disse institutioner.
I Danmark har formandskabet for De Økonomiske Råd rollen som uaf-
hængig finanspolitisk institution (finanspolitisk vagthund). Denne rolle fik
det i forbindelse med, at budgetloven blev vedtaget i 2012.
Derudover bliver der med lovforslaget foretaget en række mindre ændringer
som følge af ressortændringer og navneskift.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Formandskabets rolle som uafhængig finanspolitisk institution
2.1.1. Gældende ret
Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd er reguleret i lov om
Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1768 af 31. august 2021 (herefter lov om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd).
De Økonomiske Råd er en uafhængig institution under Økonomiministeriet.
De Økonomiske Råd består af Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomi-
ske Råd. Ifølge lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
er Det Økonomiske Råds centrale virke at vurdere den økonomiske udvik-
ling på kort og langt sigt og gennemføre analyser af strukturelle forhold i
økonomien. Det Miljøøkonomiske Råd har til opgave at belyse samspillet
mellem økonomi og miljø samt effektiviteten i miljøindsatsen.
Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd nedsættes af økonomi-
ministeren. De ledes af et fælles formandskab bestående af 4 nationaløko-
nomisk kyndige personer, hvoraf den ene skal være særligt kyndig i sam-
spillet mellem økonomi og miljø. Medlemmerne af formandskabet må ikke
være medlemmer af Folketinget.
Formandskabet har blandt andet til opgave løbende at overvåge den førte
finans- og udgiftspolitik og fungerer i den forbindelse som finanspolitisk
vagthund. Denne rolle blev tildelt formandskabet ved lov nr. 583 af 18. juni
2012. I forvejen var dette område delvist dækket af formandskabets analyser
5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
og vurderinger. Ved lov nr. 1751 af 27. december 2016 blev det præciseret,
at formandskabet varetager denne rolle og ikke Det Økonomiske Råd.
Denne rolle er i overensstemmelse med traktaten af 2. marts 2012 om stabi-
litet, samordning og styring i Den Økonomiske og Monetære Union (finans-
pagten), hvorefter en medlemsstat kan etablere et uafhængigt finansråd til
overvågning af finanspolitiske regler vedrørende budgetsaldoen.
Det følger af § 3, stk. 5 i lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkono-
miske Råd, at formandskabet som led i denne rolle skal vurdere holdbarhe-
den i de langsigtede offentlige finanser, udviklingen i den mellemfristede
offentlige saldo samt vurdere, om de vedtagne udgiftslofter er afstemt med
de finanspolitiske målsætninger for de offentlige finanser mv.
Hertil kommer, at formandskabet overvåger produktivitetsudviklingen i
dansk økonomi og foretager uafhængige eftersyn af de forudsætninger, der
ligger til grund for ministeriernes skøn over adfærdsvirkninger af økono-
misk-politiske tiltag.
Efter hver drøftelse i et af rådene afgiver formandskabet en redegørelse til
regeringen og træffer beslutning om, hvorvidt redegørelsen skal offentlig-
gøres. Redegørelsen kan ledsages af et referat af synspunkter fremført af
medlemmerne under rådenes drøftelser. Formandskabet har ansvaret for
indholdet af redegørelserne.
2.1.2. Ændringsdirektivets artikel 8a
Det følger af direktivets artikel 8a stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at
der ved nationale love, forskrifter eller bindende administrative bestemmel-
ser oprettes uafhængige finanspolitiske institutioner.
Artikel 8a, stk. 3, indeholder krav til medlemmerne af den uafhængige fi-
nanspolitiske institutions erfaring og kompetencer. Det fremgår af bestem-
melsen, at uafhængige finanspolitiske institutioner skal bestå af medlem-
mer, der indstilles og udnævnes på baggrund af deres erfaring og kompeten-
cer inden for offentlige finanser, makroøkonomi eller budgetmæssig forvalt-
ning.
Det følger endvidere af direktivets artikel 8a, stk. 4, litra a), at uafhængige
finanspolitiske institutioner ikke må modtage instrukser fra den berørte
medlemsstats budgetmyndigheder eller fra andre offentlige eller private or-
ganer.
Artikel 8a, stk. 5, litra a)–d), i direktivet fastsætter de opgaver, som uaf-
hængige finanspolitiske institutioner skal varetage.
6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
For det første indebærer litra a), at uafhængige finanspolitiske institutioner
skal vurdere årlige og flerårige makroøkonomiske prognoser. Ved makro-
økonomiske prognoser forstås prognoser, hvorpå den finanspolitiske plan-
lægning er baseret. Det følger af direktivets præambelbetragtning nr. 11 og
12, at pålidelige prognoser er af betydning for effektiviteten af den finans-
politiske planlægning og dermed bidrager til at overholde budgetdisciplin.
For det andet følger det af litra b), at uafhængige finanspolitiske institutioner
skal overvåge, om de landespecifikke numeriske finanspolitiske krav over-
holdes.
Det følger af litra c), at uafhængige finanspolitiske institutioner skal vare-
tage opgaver i overensstemmelse med artikel 11, artikel 15, stk. 3, og artikel
23 i forordning (EU) 2024 /1263 og artikel 3, stk. 5, i Rådets forordning
(EF) nr. 1467/97. Dette indebærer blandt andet, at uafhængige finanspoliti-
ske institutioner fra den 1. maj 2032 skal afgive udtalelse om den makro-
økonomiske prognose og de makroøkonomiske antagelser, der ligger til
grund for nettoudgiftskursen, som indgår i en medlemsstats mellemfristede
finans- og strukturpolitiske plan, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) 2024/1263.
Endelig fastsættes det i litra d), at uafhængige finanspolitiske institutioner
skal foretage en vurdering af, hvorvidt de nationale budgetmæssige rammer
er konsekvente, sammenhængende og effektive. Det fremgår af artikel 5 i
direktivet, at hver medlemsstat skal fastsætte specifikke numeriske finans-
politiske regler for effektivt at fremme overholdelsen af sine forpligtelser på
det budgetpolitiske område over en flerårig periode, hvilket vedrører over-
holdelse af de traktatfæstede referenceværdier og bestemmelser vedrørende
underskud og gæld. På den baggrund må der ved
”konsekvente,
sammen-
hængende og effektive” rammer blandt andet forstås, at den nationale lov-
givning (budgetloven) medfører overholdelse af EU-traktatens krav om at
underskuddet på den faktiske saldo ikke overskrider 3 pct., samt at den of-
fentlige bruttogæld ikke overstiger 60 pct. af BNP.
Ud over kravet om, at formandskabet skal foretage vurderinger som beskre-
vet ovenfor, følger det af direktivets artikel 8a, stk. 4 litra b), at uafhængige
finanspolitiske institutioner skal have kapacitet til rettidigt at offentliggøre
disse vurderinger og udtalelser.
Det fremgår af direktivets artikel 8a stk. 5, litra e), at uafhængige finanspo-
litiske institutioner på opfordring skal deltage i regelmæssige høringer og
drøftelser i det nationale parlament.
7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
2.1.3. Økonomiministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
2.1.3.1 Formandskabets kompetencer og uafhængighe d
Med lovforslaget foreslås det, at formandskabet formelt tildeles rollen som
uafhængig finanspolitisk institution i henhold til kravene i ændringsdirekti-
vets artikel 8a. I overvejende grad opfylder formandskabet allerede i praksis
de funktioner og øvrige betingelser, som en uafhængig finanspolitisk insti-
tution skal leve op til efter direktivet. Lovforslaget har derfor til formål at
lovfæste og tydeliggøre denne praksis i overensstemmelse med direktivets
krav.
Den foreslåede § 2, stk. 1, 2. pkt., har til formål at gennemføre ændringsdi-
rektivets artikel 8a, stk. 3, om medlemmernes kompetencer. Med forslaget
tydeliggøres det, at Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd le-
des af et fælles formandskab bestående af 4 personer med indsigt i national-
økonomi, herunder med generelle kompetencer inden for makroøkonomi,
offentlige finanser eller budgetmæssig forvaltning, hvoraf den ene skal være
særligt kyndig i samspillet mellem økonomi og miljø.
Baggrunden herfor er at sikre, at formandskabet opfylder de faglige krav i
ændringsdirektivet til en uafhængige finanspolitisk institution. Listen over
kompetenceområder skal ikke anses som udtømmende, idet formandskabets
faglige kompetencer også skal dække varetagelsen af dets øvrige opgaver.
Det vurderes, at formandskabet i praksis allerede opfylder kravet i direkti-
vets artikel 8a, stk. 4, litra a), om ikke at modtage instrukser fra budgetmyn-
digheder eller andre offentlige eller private organer.
Selvom medlemmerne af formandskabet formelt udpeges af økonomimini-
steren, sker udpegningen på baggrund af indstillinger fra de siddende med-
lemmer af formandskabet, og der er tradition for, at økonomiministeren føl-
ger disse indstillinger. Formandskabets sammensætning påvirkes dermed
ikke af den til enhver tid siddende regering.
Det er endvidere en del af formandskabets egen praksis, at dets medlemmer
skal være uafhængige af myndigheder, erhvervsvirksomheder og organisa-
tioner mv. Disse krav er ikke fastsat i lovgivningen, men er etableret af for-
mandskabet selv som interne principper, i lighed med de krav, der gælder
for direktøren for sekretariatet, der bistår Det Økonomiske Råd og Det Mil-
jøøkonomiske Råd, jf. lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomi-
ske Råd § 4, stk. 2, 3., pkt.
8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Det foreslås på den baggrund i § 2, stk. 2, 2. pkt., at medlemmerne af for-
mandskabet ikke må være medlem af Folketinget og skal være uafhængige
af erhvervsvirksomheder, erhvervslivets og arbejdsmarkedets organisatio-
ner samt miljøorganisationer.
2.1.3.2 Formandskabets opgaver som uafhængig finanspolitisk in-
stitution
Den foreslåede § 3 stk. 6, har til formål at gennemføre ændringsdirektivets
artikel 8a stk. 5, litra a, b og d om, hvilke opgaver uafhængige finanspoliti-
ske institutioner skal udføre.
Det fremgår af ændringsdirektivets præambelbetragtning nr. 11, at formålet
med disse opgaver er at understøtte effektiviteten af den finanspolitiske
planlægning og bidrage til, at budgetdisciplinen overholdes.
Det foreslås i 2. pkt., 1. led, at formandskabets rolle som uafhængig finans-
politisk institution blandt andet omfatter at vurdere årlige og flerårige
makroøkonomiske prognoser. Ved makroøkonomiske prognoser forstås
prognoser, hvorpå den finanspolitiske planlægning er baseret.
Økonomiministeriet vurderer, at denne opgave allerede varetages indirekte
af formandskabet. Formandskabet udarbejder egne prognoser, der anvendes
i formandskabets vurderinger af den økonomiske situation, og som er en del
af grundlaget for anbefalinger til den økonomiske politik. En afvigelse i for-
hold til prognoserne, som ligger til grund for den finanspolitiske planlæg-
ning, kan således komme til udtryk i formandskabets anbefalinger til den
økonomiske politik.
Det foreslås endvidere i 2. pkt., 2. led, at formandskabet skal overvåge over-
ensstemmelse med landespecifikke numeriske finanspolitiske krav. I dansk
kontekst er sådanne krav fastlagt i budgetloven. Formandskabets vareta-
gelse af denne opgave er allerede særskilt reguleret i § 3 stk. 5 i lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd.
Da opgaven udgør en central del af den funktion, som formandskabet fore-
slås tillagt som uafhængig finanspolitisk institution i henhold til ændrings-
direktivet, foreslås den desuden medtaget i den samlede bestemmelse, spe-
cifikt § 3 stk. 6, der angiver formandskabets opgaver i denne rolle. Medta-
gelsen ændrer ikke den gældende retstilstand, men har til formål at tydelig-
gøre retsstillingen og samle alle direktivbaserede opgaver i én bestemmelse.
9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Endelig foreslås det i 2. pkt., 3. led, at formandskabet skal vurdere, om de
nationale budgetmæssige rammer er konsekvente, sammenhængende og ef-
fektive. Det forudsættes, at sådanne vurderinger blandt andet omfatter en
afdækning af, hvorvidt budgetloven medfører overholdelse af EU-traktatens
krav om, at underskuddet på den faktiske saldo ikke overskrider 3 pct., samt
at den offentlige bruttogæld ikke overstiger 60 pct. af BNP. Opgaven indgår
som led i formandskabets samlede vurdering af finans- og udgiftspolitikken,
og udføres i det omfang, det vurderes relevant.
Formandskabets vurderinger af den økonomiske politik i regi af Det Øko-
nomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd pålægges ikke begrænsninger
som følge af rollen som uafhængig finanspolitisk institution, og de to råds
øvrige opgaver og hidtidige funktioner er uændrede.
2.1.3.3 Formandskabets muligheder for at kommunikere sine vur-
deringer offentligt
I ændringsdirektivets artikel 8a, stk. 4, litra b), er der krav om, at formand-
skabet skal have kapacitet til rettidigt at offentliggøre deres vurderinger og
udtalelser, hvilket foreslås gennemført ved § 3, stk. 3.
Formandskabet har allerede i dag den nødvendige kapacitet til at kommuni-
kere sine resultater offentligt. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at
formandskabet efter hver drøftelse i et af rådene, som typisk finder sted 1-2
gange årligt, offentliggør en redegørelse i form af en rapport. Dette sker,
selv om der ikke er et retligt krav om offentliggørelse.
Med det formål at sikre at formandskabet også fremadrettet har den nødven-
dige kapacitet til at offentliggøre sine vurderinger, foreslås det i 1. pkt., at
formandskabet efter hver drøftelse i et af rådene afgiver en redegørelse til
regeringen og offentliggør denne.
I forlængelse heraf foreslås det i 3. pkt., at formandskabet
i forbindelse
med offentliggørelsen
skal stå til rådighed for drøftelser i Folketingets ud-
valg, såfremt der anmodes herom.
Forslaget har til formål at gennemføre ændringsdirektivets artikel 8a stk. 5,
litra e) om deltagelse i regelmæssige høringer og drøftelser i det nationale
parlament. Formandskabet præsenterer allerede i dag hovedpointerne i sine
redegørelser for relevante folketingsudvalg.
2.2. Ekstern evaluering af formandskabets rolle som uafhængig finans-
politisk institution
10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
2.2.1. Gældende ret
Der er ikke i gældende ret fastsat regler om ekstern evaluering af Det Øko-
nomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd eller af formandskabets særlige
opgaver.
Der har dog i enkelte tilfælde været gennemført evalueringer af De Økono-
miske Råd. Senest gennemførte Det Europæiske Finanspolitiske Råd (EFB)
i september 2024 på eget initiativ en evaluering af De Økonomiske Råd
herunder formandskabet
med fokus på institutionens uafhængighed, res-
sourcer og funktion.
2.2.2. Ændringsdirektivets artikel 8a, stk. 4, litra e)
Det fremgår af direktivets artikel 8a, stk. 4, litra e), at uafhængige finanspo-
litiske institutioner skal være underlagt regelmæssige eksterne evalueringer
foretaget af uafhængige evalueringseksperter.
2.2.3. Økonomiministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Med nærværende lovforslag foreslås det, at formandskabet for De Økono-
miske Råd i kraft af sin rolle som uafhængig finanspolitisk institution un-
derlægges en regelmæssig ekstern evaluering. Forslaget gennemfører artikel
8a, stk. 4, litra e), i ændringsdirektivet om ekstern evaluering.
Det foreslås i § 3 c, at det specifikt er formandskabets varetagelse af opga-
verne efter den foreslåede § 3 stk. 6, som indføres med dette lovforslag i
relation til formandskabets rolle som uafhængig finanspolitisk institution,
der skal være underlagt ekstern evaluering. For nærmere om disse opgaver
henvises til afsnit 2.1.3.2. i de almindelige bemærkninger.
Evalueringen har til formål at bekræfte kvaliteten af formandskabets opga-
vevaretagelse som uafhængig finanspolitisk institution.
Det vurderes, at den eksterne evaluering bør gennemføres med en frekvens
på mellem hvert sjette og ottende år. Evalueringen kan foretages af enten en
etableret institution eller af en eller flere uafhængige eksperter med relevant
faglig erfaring og indsigt på området. Eksempelvis kan evalueringen foreta-
ges af en anden uafhængig finanspolitisk institution, en international orga-
nisation eller af uafhængige eksperter, mv.
Det forudsættes, at det er økonomiministeren, som har det overordnede an-
svar for at sikre, at den foreslåede eksterne evaluering finder sted med den
frekvens og det indhold, som følger af lovforslaget.
2.3.
Udvidelse af ”følg-eller-forklar” princippet
11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
2.3.1. Gældende ret
Det følger af § 3 a i lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd, at hvis formandskabets vurderinger efter § 3, stk. 5
for så vidt angår
budgetlovens korrektionsmekanisme og bestemmelser om exceptionelle
omstændigheder, jf. budgetlovens § 3, stk. 2 og 3 samt § 2, stk. 5 og 6
ikke
tages til følge, skal finansministeren offentligt redegøre herfor.
Dette ”følg-eller-forklar”-princip
gælder således for formandskabets vurde-
ringer og anbefalinger, der vedrører, om der forekommer omstændigheder,
der gør det berettiget at aktivere budgetlovens korrektionsmekanisme, hvor-
vidt korrektionen skrider frem i overensstemmelse med budgetloven og pla-
nen for korrektionen, samt hvorvidt der forekommer omstændigheder, der
udløser budgetlovens klausul om exceptionelle omstændigheder, eller som
kræver, at denne forlænges eller ophæves.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 1751 af 27. december 2016 med det
formål at formalisere den eksisterende praksis, hvorefter regeringen udtaler
sig offentligt om formandskabets vurderinger vedrørende finanspolitikken.
Bestemmelsen er i overensstemmelse med finanspagten, hvori det fremgår,
at en medlemsstat skal tage uafhængige overvågningsinstitutioners vurde-
ringer til følge eller offentligt forklare, hvorfor dette ikke sker.
Et lignende
”følg-eller-forklar”-princip
er fastsat i § 3 b, som vedrører for-
mandskabets vurderinger af de adfærdsforudsætninger, der anvendes af mi-
nisterierne ved udarbejdelse af konsekvensvurderinger af økonomisk-poli-
tiske tiltag. § 3 b berøres ikke af nærværende forslag.
2.3.2. Ændringsdirektivets artikel 8a, stk. 6
I medfør af ændringsdirektivets artikel 8a, stk. 6, skal medlemsstaterne følge
de vurderinger, der afgives af de uafhængige finanspolitiske institutioner,
eller i modsat fald give en offentlig og begrundet forklaring på, hvorfor vur-
deringerne ikke følges.
Bestemmelsen gælder for vurderinger, som institutionerne afgiver i forbin-
delse med deres opgaver efter artikel 8a, stk. 5, herunder vurderinger af
makroøkonomiske prognoser, overholdelsen af nationale finanspolitiske
regler og vurderinger af, om de nationale budgetmæssige rammer er konse-
kvente, sammenhængende og effektive.
2.3.3. Økonomiministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Det foreslås
at udvide det eksisterende ”følg-eller-forklar”-princip.
Udvi-
delsen sker som led i gennemførelsen af ændringsdirektivets artikel 8a, stk.
6.
Med lovforslaget foreslås det, at den eller de relevante ministre
finansmi-
nisteren og økonomiministeren
offentligt skal redegøre herfor, hvis mini-
steren vælger ikke at følge formandskabets anbefalinger og vurderinger,
som afgives i henhold til opgaverne efter § 3 stk. 6, som indføres med dette
lovforslag.
Formandskabets vurderinger af, hvorvidt de nationale finanspolitiske regler
overholdes, og
som foreslås omfattet af ”følg-eller-forklar”-princippet,
har
en tæt sammenhæng til § 3, stk. 5. For nærmere herom henvises til afsnit
2.1.3.2 i de almindelige bemærkninger.
På den baggrund foreslås det endvidere, at
”følg-eller-forklar”-princippet
i
§ 3 a udvides til at omfatte samtlige vurderinger, der afgives efter § 3, stk.
5. Med denne udvidelse vil princippet, ud over at gælde for vurderinger ved-
rørende budgetlovens korrektionsmekanisme og exceptionelle omstændig-
heder, også gælde formandskabets vurderinger af holdbarheden i de offent-
lige finanser, udviklingen i den mellemfristede offentlige saldo samt vurde-
ringer af, om de vedtagne udgiftslofter er afstemt med de finanspolitiske
målsætninger og overholdes i både planlægning og regnskab.
Endeligt foreslås det, at det
ud over finansministeren
også kan være øko-
nomiministeren, der afgiver offentlig redegørelse. Forslaget skal sikre, at
økonomiministeren kan forklare afvigelser i tilfælde, hvor vurderingerne
vedrører områder, der ligger under økonomiministerens ressort. Konkret
drejer det sig om formandskabets vurderinger vedrørende makroøkonomi-
ske prognoser på kort sigt. Økonomiministeren offentliggør i praksis alle-
rede i dag sådanne redegørelser, herunder i de skriftlige indlæg til formand-
skabets redegørelser.
2.4. Sammensætningen af Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomi-
ske Råd
2.4.1. Gældende ret
Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd ledes af et fælles for-
mandskab. Herudover er der i hvert råd henholdsvis 20 og 21 medlemmer,
der repræsenterer myndigheder, organisationer m.v. Af § 2, stk. 3 og 4 i lov
om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd fremgår, hvem der
indstiller medlemmer til de enkelte pladser.
13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Det fremgår af § 2, stk. 4, 3. pkt., at 1 medlem indstilles af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri.
2.4.2. Økonomiministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ved kongelig resolution af 29. august 2024 er der oprettet et nyt, selvstæn-
digt Ministerium for Grøn Trepart. I den forbindelse er en række sagsområ-
der overført fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Det omfatter
blandt andet ressortområder med relevans for samspillet mellem miljø og
økonomi, herunder sager vedrørende udmøntning og administration af
EU’s
fælles landbrugspolitik, jorudtagningsindsatser og kvælstofindsatsen.
Ministeriet for Grøn Trepart er samtidig hovedansvarlig ressortministerium
for gennemførelsen af Aftale om et Grønt Danmark, indgået mellem rege-
ringen og de øvrige parter bag Den Grønne Trepart, og den efterfølgende
politiske aftale om Implementering af et Grønt Danmark, som indebærer en
gennemgribende omlægning af Danmarks areal og flere initiativer med hen-
blik på at beskytte miljø og reducere klimabelastning.
Økonomiministeriet foreslår at fastholde det nuværende antal medlemmer i
Det Miljøøkonomiske Råd, idet antallet i forvejen anses for at være for-
holdsvis stort. På den baggrund foreslås det, at det medlem, der hidtil er
blevet indstillet af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, udgår, mens
ministeren for grøn trepart fremover vil indstille ét medlem.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes ikke at medføre økonomiske eller administrative
merudgifter for det offentlige, idet eventuelle udgifter til ekstern evaluering
af De Økonomiske Råds formandskabs varetagelse af opgaver som uaf-
hængig finanspolitisk institution afholdes inden for Økonomiministeriets
eksisterende økonomiske rammer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0015.png
UDKAST
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har til formål at gennemføre dele af Rådets direktiv
2024/1265/EU af 29. april 2024 om ændring af direktiv 2011/85/EU om
krav til medlemsstaternes budgetmæssige rammer, EU-Tidende, L af 30.
april 2024.
Fristen for national gennemførelse af direktivet er den 31. december 2025.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage)
været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0016.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget har til formål at gennemføre dele af Rådets direktiv
2024/1265/EU af 29. april 2024 om ændring af direktiv 2011/85/EU om
krav til medlemsstaternes budgetmæssige rammer, EU-Tidende, L af 30.
april 2024.
Fristen for direktivgennemførsel er den 31. december 2025.
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
X
16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der som
fodnote
til lovens titel indsættes, at loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2024/1265/EU af 29.
april 2024 om ændring af direktiv 2011/85/EU om krav til medlemsstaternes
budgetmæssige rammer, EU-Tidende, L af 30. april 2024.
Til nr. 2
Det følger af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd,
at finansministeren har ansvaret for at nedsætte både Det Økonomiske Råd
og Det Miljøøkonomiske Råd samt for at udpege formanden for rådene.
Derudover følger det af loven, at finansministeren er repræsenteret i begge
råd og har mulighed for at udpege indtil tre medlemmer af Det Økonomiske
Råd og indtil fire medlemmer af Det Miljøøkonomiske Råd. Endelig følger
det af loven, at finansministeren udnævner direktøren for det fælles sekreta-
riat, der betjener Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd.
Det foreslås, at »finansministeren« ændres til »økonomiministeren« i lov
om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råds
§§ 2, stk. 1,
og
stk.
3, 2. og 3. pkt.
og
stk. 4, 2. og 3. pkt.
og
4, stk. 2.
Baggrunden for ændringen er, at der ved kongelig resolution af 2. november
2022 er oprettet et nyt, selvstændigt Økonomiministerium. Som følge heraf
hører De Økonomiske Råd nu under Økonomiministeriets ressortområde i
stedet for Finansministeriets.
Den foreslåede ændring indebærer, at lov om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd, afspejler den kongelige resolution af 2. november
2022, hvorved ressortansvaret for De Økonomiske Råd blev overdraget til
Økonomiministeriet.
Til nr. 3
Det fremgår af § 2 lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd, at formandskabet består af 4 nationaløkonomisk kyndige personer,
Side 17/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
hvoraf den ene skal være særligt kyndig i samspillet mellem økonomi og
miljø.
Det foreslås at i
§ 2, stk. 1, 2. pkt.
at erstattes »nationaløkonomisk kyndige
personer« med »personer med indsigt i nationaløkonomi, herunder med ge-
nerelle kompetencer inden for makroøkonomi, offentlige finanser eller bud-
getmæssig forvaltning« og »miljø, og« ændres til »Miljø. Rådene«.
Formålet med at erstatte
ordlyden ”nationaløkonomisk kyndige personer”
med ”personer med indsigt i nationaløkonomi, herunder med generelle kom-
petencer inden for makroøkonomi, offentlige finanser eller budgetmæssig
forvaltning”,
er at de faglige krav til formandskabet som følge af rollen som
uafhængig finanspolitisk institution fremgår tydeligt samt at gennemføre di-
rektivets artikel 8a, stk. 3, om krav til erfaring og kompetencer for medlem-
mer af uafhængige finanspolitiske institutioner.
De nævnte kompetenceområder skal ikke forstås som udtømmende. Bag-
grunden er, at formandskabets øvrige opgaver kan forudsætte yderligere
indsigt inden for nationaløkonomi.
Til nr. 4
Det følger af § 2, stk. 2, 2. pkt. i lov om Det Økonomiske Råd og Det mil-
jøøkonomiske Råd, at medlemmer af formandskabet ikke må være medlem-
mer af Folketinget.
Det foreslås at indsætte »og skal være uafhængig af erhvervsvirksomheder,
af erhvervslivets og arbejdsmarkedets organisationer samt af miljøorganisa-
tioner.« i
§ 2, stk. 2, 2. pkt.
således, at medlemmer af formandskabet også
skal være uafhængig af erhvervsvirksomheder, af erhvervslivets og arbejds-
markedets organisationer samt af miljøorganisationer.
Ændringsbestemmelsen indebærer, at formandskabet vil være underlagt de
samme regler som direktøren. Ifølge formandskabets interne principper er
dette allerede gældende praksis.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører ændringsdirektivets artikel 8a,
stk. 4 (a), om, at uafhængige finanspolitiske institutioner ikke må modtage
instrukser fra den berørte medlemsstats budgetmyndigheder eller fra noget
offentligt eller privat organ.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 18/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Til nr. 5
Efter lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råds § 2, stk.
3, 4. pkt., udnævnes indtil to medlemmer af Det Økonomiske Råd, der skal
være særligt kyndige i økonomiske spørgsmål, efter indstilling fra Dan-
marks Frie Forskningsfond og Rektorkollegiet.
Efter § 2, stk., 4, 4. pkt., udnævnes indtil to medlemmer af Det Miljøøkono-
miske Råd, der skal være særligt kyndige i samspillet mellem økonomi og
miljø samt i miljømæssige problemstillinger, efter indstilling fra Danmarks
Frie Forskningsfond og Rektorkollegiet.
Det foreslås at ændre »Rektorkollegiet« til: »Danske Universiteter« i
§ 2,
stk. 3, 4. pkt.,
og
stk., 4, 4. pkt.,
således, at et særligt kyndigt medlem ind-
stilles af Danske Universiteter i stedet for Rektorkollegiet.
Disse ændringer følger af, at organisationen har ændret navn.
Til nr. 6
Det fremgår af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råds
§ 2, stk. 3, 5. pkt., hvem der indstiller medlemmer til Det Miljøøkonomiske
Råd. Det omfatter blandt andre miljøministeren, ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri, Dansk Energi og Dansk Affaldsforening.
Det foreslås, at ændre »miljøministeren« til »miljø- og ligestillingsministe-
ren«, »fødevarer, landbrug og fiskeri« til »Grøn Trepart«, »Dansk Energi«
til »Green Power Denmark«, og »Dansk Affaldsforening« til »Branchefor-
eningen Cirkulær« i
§ 2, stk. 4, 5. pkt.
Ændringerne følger af, at miljøministeren ved kongelig resolution af 29. au-
gust 2024 er ændret til miljø- og ligestillingsministeren, og at der er oprettet
et nyt, selvstændigt Ministerium for Grøn Trepart.
Den foreslåede ændring vil betyde, at ministeren for grøn trepart fremover
vil indstille ét medlem, mens det medlem, der hidtil er blevet indstillet af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, udgår.
Baggrunden for ændringen er, at en række ressortområder med relevans for
samspillet mellem miljø og økonomi er overført fra Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri til Ministeriet for Grøn Trepart, og at sidstnævnte
er hovedansvarligt ressortministerium for gennemførelsen af Aftale om et
Side 19/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Grønt Danmark og den efterfølgende politiske aftale om Implementering af
et Grønt Danmark.
Endelig følger ændringerne af, at visse organisationer har ændret navn.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 7
Efter lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råds § 3, stk.
3, 1. pkt., træffer formandskabet bestemmelse om, hvorvidt redegørelsen
skal offentliggøres.
Det foreslås at affatte
§ 3, stk. 3,
således, at efter hver drøftelse i et af rådene
afgiver formandskabet en redegørelse til regeringen og offentliggør redegø-
relsen. Formandskabet kan lade redegørelsen ledsage af et referat af syns-
punkter, fremført af medlemmer under rådenes drøftelser. I forbindelse med
offentliggørelsen af redegørelsen står formandskabet til rådighed for drøf-
telser i Folketingets udvalg, såfremt der anmodes herom.
Ændringsbestemmelsen svarer til den eksisterende praksis.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører ændringsdirektivets artikel 8a,
stk. 4 (b), om, at uafhængige finanspolitiske institutioner skal have kapacitet
til rettidigt at offentliggøre deres vurderinger og udtalelser.
Forslaget har endvidere til formål at gennemføre direktivets artikel 8a stk.
5, litra e), om deltagelse i regelmæssige høringer og drøftelser i det nationale
parlament. Formandskabet præsenterer allerede i dag hovedpointerne i sine
redegørelser for relevante folketingsudvalg.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 8
Formandskabet for De Økonomiske Råds opgaver er fastsat i lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råds § 3, stk. 5-7. Det følger af
bestemmelsen i § 3, stk. 5, at formandskabet blandt andet skal vurdere hold-
barheden i de langsigtede offentlige finanser m.v., overvåge produktivitets-
Side 20/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
udviklingen i dansk økonomi og foretage uafhængige eftersyn af de forud-
sætninger, der ligger til grund for ministeriernes skøn over adfærdsvirknin-
ger af økonomisk-politiske tiltag.
Det foreslås, der i § 3 indsættes et nyt
stk. 6,
hvorefter formandskabet har
rollen som uafhængig finanspolitisk institution i henhold til EU’s krav til
medlemsstaternes budgetmæssige rammer. Formandskabets opgaver omfat-
ter at vurdere årlige og flerårige makroøkonomiske prognoser; overvåge
overensstemmelse med landespecifikke numeriske finanspolitiske krav;
vurdere, om de nationale budgetmæssige rammer er konsekvente, sammen-
hængende og effektive. Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at formandskabet tildeles rollen
som uafhængig finanspolitisk institution og de dertilhørende opgaver i hen-
hold til kravene i ændringsdirektivets artikel 8a.
Det bemærkes, at formandskabet i overvejende grad allerede i praksis op-
fylder disse funktioner.
1. pkt. fastsætter, at formandskabet har rollen som uafhængig finanspolitisk
institution, jf. ændringsdirektivets artikel 8a stk. 1, mens 2. pkt. angiver de
opgaver, der knytter sig til denne rolle.
2. pkt., 1. led, gennemfører artikel 8a, stk. 5, litra a), og fastsætter, at for-
manskabet skal vurdere årlige og flerårige makroøkonomiske prognoser.
Ved denne opgave forstås vurderinger af prognoser, hvorpå den finanspoli-
tiske planlægning er baseret. Vurderingen kan indeholde udarbejdelse af
egne prognoser.
2. pkt., 2. led, gennemfører artikel 8a, stk. 5, litra b), og indebærer, at for-
manskabet skal overvåge overensstemmelse med landespecifikke finanspo-
litiske krav. Formandskabets varetagelse af denne opgave er allerede sær-
skilt reguleret i § 3, stk. 5.
2 pkt., 3. led, gennemfører artikel 8a stk. 5 litra d), og forpligter formand-
skabet til at vurdere, om de nationale budgetmæssige rammer er konse-
kvente, sammenhængende og effektive. Det indebærer blandt andet en af-
dækning af, hvorvidt budgetloven medfører overholdelse af EU-traktatens
krav om, at underskuddet på den faktiske saldo ikke overskrider 3 pct., samt
at den offentlige bruttogæld ikke overstiger 60 pct. af BNP.
Side 21/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Formandskabet og det tilhørende sekretariat skal fortsat have rettidig ad-
gang til de oplysninger og data mv., som er nødvendige for at løfte opga-
verne i rollen som uafhængig finanspolitisk institution.
Det bemærkes, at formandskabet desuden skal varetage de funktioner, der
pålægges uafhængige finanspolitiske institutioner i medfør af anden EU-
retlig regulering, herunder relevante forordninger, for eksempel forordning
(EU) 2024 /1263 og Rådets forordning (EF) nr. 1467/97.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.3.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til nr. 9
Det
gældende ”følg-eller-forklar”-princip
følger af lov om Det Økonomiske
Råd og Det Miljøøkonomiske Råds § 3 a. Efter princippet skal finansmini-
steren offentligt redegøre herfor, hvis formandskabets vurderinger af bud-
getlovens korrektionsmekanisme og bestemmelser om exceptionelle om-
stændigheder ikke tages til følge.
Det foreslås, at nyaffatte
§ 3 a,
således, at hvis formandskabets vurderinger
efter § 3, stk. 5 og 6, ikke tages til følge, skal den eller de relevante ministre
finansministeren og økonomiministeren
inden 2 måneder efter offent-
liggørelsen af formandskabets redegørelse offentliggøre en begrundelse her-
for.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører ændringsdirektivets artikel 8a,
stk. 6,
som indeholder et krav om et ”følg-eller-forklar”
princip i relation til
de opgaver, der følger af at være en uafhængig finanspolitisk instituton.
Regeringen, repræsenteret ved finansministeren og økonomiministeren, for-
pligtes dermed til enten at følge formandskabets vurderinger eller offentligt
redegøre for, hvorfor disse ikke følges. Det omfatter vurderinger af makro-
økonomiske prognoser, overholdelsen af nationale finanspolitiske regler og
vurderinger af, om de nationale budgetmæssige rammer er konsekvente,
sammenhængende og effektive.
Det kan eksempelvis ske som led i de skriftlige indlæg, der afgives i forbin-
delse med offentliggørelsen af formandskabets rapporter og efterfølgende
lægges ud på De Økonomiske Råds hjemmeside, eller ved, at finansmini-
sterens og økonomiministerens redegørelser publiceres på deres respektive
hjemmesider.
Side 22/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
UDKAST
Den foreslåede ændring vil medføre, at
”følg-eller-forklar”-princippet
udvi-
des, så det
ud over at gælde for vurderinger vedrørende budgetlovens kor-
rektionsmekanisme og exceptionelle omstændigheder
også omfatter for-
mandskabets vurderinger af holdbarheden i de offentlige finanser, udviklin-
gen i den mellemfristede offentlige saldo samt vurderinger af, om de ved-
tagne udgiftslofter er afstemt med de finanspolitiske målsætninger og over-
holdes i både planlægning og regnskab.
Et lignende
”følg-eller-forklar”-princip
gælder i forbindelse med formand-
skabets vurderinger af de adfærdsforudsætninger, der anvendes af ministe-
rierne ved udarbejdelse af konsekvensvurderinger af økonomisk-politiske
tiltag.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 3 c,
hvorefter formandskabets vareta-
gelse af opgaverne efter § 3, stk. 6, regelmæssigt skal være underlagt en
uafhængig, ekstern evaluering
Der findes ikke i gældende ret regler herom. Bestemmelsen har til formål at
gennemføre ændringsdirektivets artikel 8a, stk. 4, litra e), som stiller krav
om, at uafhængige finanspolitiske institutioner underlægges ekstern evalu-
ering.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der skal gennemføres en ekstern
evaluering af formandskabets varetagelse af opgaverne i rollen som uaf-
hængig finanspolitisk institution. Det vurderes, at evalueringen bør foreta-
gesmed en frekvens på mellem hvert sjette og ottende år. Evalueringen kan
for eksempel foretages af en anden uafhængig finanspolitisk institution, en
international organisation eller af én eller uafhængige eksperter, mv.
Det forudsættes, at det er økonomiministeren, som har det overordnede an-
svar for at sikre, at evalueringen gennemføres med den frekvens og det ind-
hold, som følger af lovforslaget.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 31. december 2025.
Side 23/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Det Økonomiske Råd
og Det Miljøøkonomiske Råd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1768 af 31.
august 2021 foretages følgende
ændringer:
1.
Som fodnote til lovens titel ind-
sættes: »Loven indeholder bestem-
melser, der gennemfører dele af Rå-
dets direktiv 2024/1265/EU af 29.
april 2024 om ændring af direktiv
2011/85/EU om krav til medlems-
staternes budgetmæssige rammer,
EU-Tidende, L af 30. april 2024.
2.
I §§ 2, stk. 1, og stk. 3, 2. og 3.
pkt. og stk. 4, 2. og 3. pkt. og 4, stk.
2, ændres »finansministeren« til
»økonomiministeren«.
§ 2.
Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd nedsættes af
finansministeren. De ledes af et
fælles formandskab bestående af 4
nationaløkonomisk kyndige perso-
ner, hvoraf den ene skal være sær-
ligt kyndig i samspillet mellem
økonomi og miljø, og består herud-
over af indtil henholdsvis 20 og 21
medlemmer. Rådenes formand ud-
peges af finansministeren blandt
formandskabets medlemmer.
3.
I § 2, stk. 1, 2. pkt. erstattes »na-
tionaløkonomisk kyndige perso-
ner« med »personer med indsigt i
nationaløkonomi, herunder med
generelle kompetencer inden for
makroøkonomi, offentlige finanser
eller budgetmæssig forvaltning« og
»miljø, og« ændres til »miljø. Rå-
dene«.
Side 24/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0025.png
UDKAST
Stk. 2.
Formandskabets medlemmer
udnævnes for indtil 6 år ad gangen.
Medlemmerne af formandskabet
må ikke være medlemmer af Folke-
tinget.
4.
I § 2, stk. 2, 2. pkt., indsættes ef-
ter »Folketinget« »og skal være
uafhængig af erhvervsvirksomhe-
der, af erhvervslivets og arbejds-
markedets organisationer samt af
miljøorganisationer.«
Stk. 3.
Det Økonomiske Råds øv-
5.
I § 2, stk. 3, 4. pkt., og stk., 4, 4.
rige medlemmer udnævnes for ind- pkt., ændres »Rektorkollegiet« til:
til 3 år ad gangen. Et af disse med- »Danske Universiteter«
lemmer skal repræsentere finans-
ministeren. Herudover kan finans-
ministeren udnævne indtil 3 med-
lemmer, der skal være særligt kyn-
dige i økonomiske spørgsmål. Ind-
til to af disse medlemmer udnævnes
efter indstilling fra Danmarks Frie
Forskningsfond og Rektorkollegiet.
16 medlemmer udnævnes efter føl-
gende indstilling:
1 medlem indstilles af finansmini-
steren,
1 medlem indstilles af Danmarks
Nationalbank,
1 medlem indstilles af Dansk Ar-
bejdsgiverforening,
1 medlem indstilles af CEPOS,
3 medlemmer indstilles af Fagbe-
vægelsens Hovedorganisation,
1 medlem indstilles af Akademi-
kerne,
1 medlem indstilles af Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd,
1 medlem indstilles af Dansk Indu-
stri,
1 medlem indstilles af SMVdan-
mark,
1 medlem indstilles af Landbrug &
Fødevarer,
Side 25/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0026.png
UDKAST
1 medlem indstilles af Dansk Er-
hverv,
1 medlem indstilles af Forbrugerrå-
det Tænk,
1 medlem indstilles af Finans Dan-
mark og
1 medlem indstilles af de kommu-
nale organisationer.
Stk. 4.
Det Miljøøkonomiske Råds
øvrige medlemmer udnævnes for
indtil 3 år ad gangen. Et af disse
medlemmer skal repræsentere fi-
nansministeren. Herudover kan fi-
nansministeren udnævne indtil 4
medlemmer, der skal være særligt
kyndige i samspillet mellem øko-
nomi og miljø samt i miljømæssige
problemstillinger. Indtil to af disse
medlemmer udnævnes efter indstil-
ling fra Danmarks Frie Forsknings-
fond og Rektorkollegiet. 16 med-
lemmer udnævnes efter følgende
indstilling:
1 medlem indstilles af finansmini-
steren,
1 medlem indstilles af miljømini-
steren,
1 medlem indstilles af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri,
1 medlem indstilles af klima-,
energi-, og forsyningsministeren,
2 medlemmer indstilles efter fælles
indstilling af Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd og CO-industri,
1 medlem indstilles af Dansk Indu-
stri,
6.
I § 2, stk. 4, 5. pkt., ændres »mil-
jøministeren« til »miljø- og ligestil-
lingsministeren«, »fødevarer, land-
brug og fiskeri« ændres til »Grøn
Tre-part«, »Dansk Energi« ændres
til »Green Power Denmark«, og
»Dansk Affaldsforening« ændres
til »Brancheforeningen Cirkulær«
Side 26/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0027.png
UDKAST
1 medlem indstilles af Landbrug &
Fødevarer,
1 medlem indstilles af Dansk Er-
hverv,
1 medlem indstilles af Forbrugerrå-
det Tænk,
1 medlem indstilles af de kommu-
nale organisationer,
1 medlem indstilles af Dansk
Energi,
1 medlem indstilles efter fælles ind-
stilling af Dansk Fjernvarme,
Dansk Vand- og Spildevandsfor-
ening (DANVA) og Dansk Affalds-
forening,
1 medlem indstilles af Danmarks
Naturfredningsforening,
1 medlem indstilles af Friluftsrådet
og
1 medlem indstilles af WWF Ver-
densnaturfonden.
Stk. 5.
---
§ 3.
---
Stk. 3.
Efter hver drøftelse i et af rå-
dene afgiver formandskabet en re-
degørelse til regeringen og træffer
bestemmelse om, hvorvidt redegø-
relsen skal offentliggøres. For-
mandskabet kan lade redegørelsen
ledsage af et referat af synspunkter,
fremført af medlemmer under råde-
nes drøftelser.
7.
§ 3, stk. 3, affattes således:
»Efter hver drøftelse i et af rådene
afgiver formandskabet en redegø-
relse til regeringen og offentliggør
redegørelsen. Formandskabet kan
lade redegørelsen ledsage af et re-
ferat af synspunkter, fremført af
medlemmer under rådenes drøftel-
ser. I forbindelse med offentliggø-
relsen af redegørelsen står for-
mandskabet til rådighed for drøftel-
ser i Folketingets udvalg, såfremt
der anmodes herom.«
Stk. 4-5.
---
Side 27/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0028.png
UDKAST
8.
I
§ 3
indsættes efter stk. 5 som
nyt stk. 6:
»Stk.
6.
Formandskabet har rollen
som uafhængig finanspolitisk insti-
tution
i henhold til EU’s krav til
medlemsstaternes budgetmæssige
rammer. Formandskabets opgaver
omfatter at vurdere årlige og fler-
årige makroøkonomiske prognoser;
overvåge overensstemmelse med
landespecifikke numeriske finans-
politiske krav; vurdere, om de nati-
onale budgetmæssige rammer er
konsekvente, sammenhængende og
effektive.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
Stk. 6-7.
---
§ 3 a.
Tages formandskabets vurde-
ringer efter § 3, stk. 5, for så vidt
angår budgetlovens korrektionsme-
kanisme og bestemmelser om ex-
ceptionelle omstændigheder, ikke
til følge, skal finansministeren of-
fentligt redegøre herfor.
9.
§ 3 a, affattes således:
»Tages formandskabets vurderin-
ger efter § 3, stk. 5 og 6, ikke til
følge, skal den eller de relevante
ministre
finansministeren og
økonomiministeren
inden 2 må-
neder efter offentliggørelsen af for-
mandskabets redegørelse offentlig-
gøre en begrundelse herfor.«
§ 3 b.
---
10.
Efter
§ 3 b,
indsættes:
»§ 3 c.
Formandskabets varetagelse
af opgaverne efter § 3, stk. 6, skal
regelmæssigt være underlagt en
uafhængig, ekstern evaluering.«
Side 28/29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Lovudkast: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
3046592_0029.png
UDKAST
§2
Loven træder i kraft den 31. de-
cember 2025.
Side 29/29