Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3025753_0001.png
Årsrapport
Beredskabsstyrelsen
2024
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0002.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2021
Udarbejdet af:
Beredskabsstyrelsen
Datavej 16
3460 Birkerød
Telefon: +45 7285 2000
www.brs.dk
CVR: 52990319
EAN: 5798000201705
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0003.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2021
Årsrapport
Beredskabsstyrelsen
2024
3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0004.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2021
Indhold
1 PÅTEGNING AF DET SAMLEDE
REGNSKAB............................. 5
2 BERETNING ............................................................................. 6
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Præsentation af virksomheden ................................................... 7
Ledelsesberetning ...................................................................... 8
Kerneopgaver og ressourcer..................................................... 14
Målrapportering........................................................................ 15
Forventninger til det kommende år .......................................... 24
3 REGNSKAB ............................................................................ 25
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Anvendte regnskabspraksis ...................................................... 25
Resultatopgørelse mv. .............................................................. 26
Balancen................................................................................... 28
Egenkapitalforklaring ............................................................... 29
Likviditet og låneramme ........................................................... 29
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................ 30
Bevillingsregnskabet ................................................................ 30
4 BILAG ................................................................................... 31
4.1
4.2
4.4
4.5
4.7
4.8
Noter til resultatopgørelse og balance ...................................... 31
Indtægtsdækket virksomhed .................................................... 34
Gebyrfinansieret virksomhed.................................................... 35
Tilskudsfinansierede aktiviteter ............................................... 35
IT-omkostninger ...................................................................... 36
Supplerende bilag ..................................................................... 36
4
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0005.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
1 PÅTEGNING AF DET
SAMLEDE REGNSKAB
Årsrapporten omfatter:
Årsrapporten
1
omfatter de hovedkonti på finansloven, som Beredskabsstyrelsen, CVR-nr. 52 99 03 19,
er ansvarlig for: 12.41.01. Beredskabsstyrelsen, bogføringskreds 16420 Beredskabsstyrelsen,
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med
bevillingskontrollen for 2024.
Bevillingskontrollen 2024 omfatter endvidere 12.41.03. Beredskabsforbundet.
Påtegning
Der tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer
eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldest-
gørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med
udmeldte bevillinger, love og andre samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af
de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
Birkerød, den 5. marts 2025
Christine Engel Christensen
Fungerende Direktør
København, den 21. marts 2025
København, den 21. marts 2025
Poul Taankvist
Koncernstyringsdirektør
Pernille Langeberg
Departementschef
I medfør af den kongelige resolution af 29. august 2024 er Beredskabsstyrelsen overdraget til Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab (MSSB). Årsrapporten er koordineret med MSSB.
1
5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0006.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
2 BERETNING
Beredskabsstyrelsen var frem til den 29. august 2024 en styrelse inden for Forsvarsministeriets koncern. Ved
kongelig resolution af denne dato blev Beredskabsstyrelsen ressortoverført til det nyoprettede Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab. Da der blev indgået mål- og resultatplan for 2024 mellem
Beredskabsstyrelsen og Forsvarsministeriet, sker afrapportering inden for rammerne heraf.
.
Mission
Sammen arbejder vi for Danmarks sikkerhed, interesser og borgernes tryghed.
Vision
Vi driver og udvikler opgaveløsningen, så vi får mest mulig effekt ud af de ressourcer,
vi sammen råder over. Vi er en professionel og bredt anerkendt samarbejdspartner. Vi
skaber fælles handlekraft gennem loyalt og tillidsfuldt samarbejde.
De strategiske pejlemærker for 2024 er:
Forberede en stærk implementering af nyt forsvarsforlig
Vi vil skabe en stærk implementering af det nye forlig. Det gør vi gennem tillidsfuldt
samarbejde i en fælles retning, herunder i det løbende forligsarbejde. Det gør vi også
ved at udarbejde realistiske planer med en klar rolle- og ansvarsfordeling, ved en god
og prioriteret opgaveløsning samt gennem en effektiv og transparent styring,
eksempelvis når vi løfter opgaver, der kræver tværgående synkronisering. Med et
historisk løft af Forsvaret skal vi samtidig sikre, at vi har den nødvendige
produktionskapacitet og den rette bemanding, som understøtter eksekveringen af
forligsrelaterede opgaver. Endelig sikrer vi et stærkt grundlag for det nye forsvarsforlig
ved at afslutte det tidligere forlig tilfredsstillende.
En stærk forvaltningskultur
Vi bidrager til, at ministerområdet i alle henseender praktiserer en stærk
forvaltningskultur. Når vi udviser sikker dømmekraft og står vagt om god offentlig
administration, styrker vi tilliden til vores arbejde. Det kræver også, at vi løbende
udvikler vores opgaveløsning på baggrund af nye indsigter mv
En god (digital) sikkerhedskultur
Vi er bevidste om, at fremmede staters efterretningstjenester ønsker at få adgang til
klassificerede og beskyttelsesværdige informationer, der kan skade Danmarks og vores
samarbejdspartneres sikkerhed og handlefrihed. Vi er bevidste om, at ansatte i
Forsvaret løbende indgår som mål i fremmede staters efterretningsvirksomhed. Vi vil
derfor arbejde for at fremme en kultur, hvor der i endnu højere grad værnes om
klassificerede og beskyttelsesværdige oplysninger samt vores adgang hertil. Vi vil
ligeledes arbejde for, at den enkelte medarbejder/frivillige er bevidst om, at fremmede
efterretningstjenester udviser særlig interesse for personer med tilknytning til Forsvaret.
6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0007.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
.
Fundamentet på plads
Vi skal skabe et stærkt økonomisk og organisatorisk fundament for at understøtte
opbygningen af Forsvaret og implementeringen af forsvarsforliget 2024-2033. Herunder
skal vi særligt styrke og investere i vores materiel, bygninger, IT og personel med
henblik på at rette op på ophobede udfordringer i driften.
Et solidt bidrag til samfundssikkerhed nationalt og internationalt
(Beredskabsstyrelsen)
Vi leverer et solidt bidrag til et trygt og sikkert samfund til gavn for borgere i Danmark.
Vores internationale engagement og indsatser bidrager til at understøtte Danmarks
udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitiske interesser.
2.1 Præsentation af virksomheden
Beredskabsstyrelsen arbejder for et robust samfund ved at udvikle og styrke beredskabet, så ulykker og
katastrofer forebygges og afhjælpes.
Det overordnede lovgrundlag for Beredskabsstyrelsen er beredskabsloven, internationale forpligtelser
samt finansloven, nationale love, bekendtgørelser og cirkulærer.
Kerneopgaver
Beredskabsstyrelsen har
uddannelsesvirksomhed.
Operativt beredskab
Beredskabsstyrelsens operative beredskab omfatter varetagelsen af de statslige opgaver vedrørende
nationalt og internationalt beredskab, uddannelse af værnepligtige, frivillige, befalingsmænd og officerer
samt ekspertberedskaberne; nukleart og kemisk beredskab. Det statslige redningsberedskab er
døgnbemandet og mandskabet består af værnepligtige redningsspecialister, frivillige, fastansatte
befalingsmænd og officerer. Det døgnbemandede beredskab er placeret ved Beredskabsstyrelsens seks
regionale beredskabscentre. Beredskabsstyrelsen indsættes ved varslede og uvarslede hændelser, der
kræver specialudstyr og specialuddannet mandskab, samt ved langvarige og/eller mandskabskrævende
indsatser.
Myndighedsopgaver
Beredskabsstyrelsen varetager en række rådgivnings- og tilsynsopgaver på beredskabsområdet og
sikrer redningsberedskabets udvikling ved at sætte fokus på myndigheder, udfordringer og generelle
udviklingstrends. Herudover varetager Beredskabsstyrelsen tilsyns- og rådgivningsopgaver i relation til
de kommunale redningsberedskaber samt forestår en række brandforebyggende aktiviteter.
Beredskabsstyrelsen har endvidere ansvar for udvikling af samfundets krisestyringskapacitet,
krisekommunikation og beredskabsplanlægning samt varetagelse af varslingsberedskabet.
Uddannelsesvirksomhed
Med afsæt i de behov, som de forskellige beredskabsaktører i hele rigsfællesskabet har, udvikler og
afholder Beredskabsstyrelsen en lang række beredskabsuddannelser og -kurser og bidrager derigennem
til udviklingen af samfundets samlede beredskab. Beredskabsstyrelsen definerer bl.a. kravene til
brandmandsuddannelsen og gennemfører hold- og indsatslederuddannelsen for hele rigsfællesskabets
redningsberedskab. Beredskabsstyrelsen uddanner personel fra såvel det statslige som de kommunale
redningsberedskaber, politiet og sundhedsberedskabet. Den fælles uddannelse bidrager til et ensartet
kompetenceniveau på tværs af sektorer og geografi samt gavner den tværgående koordination og
indsats, når ulykker og kriser indtræffer.
tre
kerneopgaver:
Operativt
beredskab,
myndighedsopgaver
og
7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0008.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
2.2 Ledelsesberetning
2024 var endnu et år med stigende sikkerhedspolitiske spændinger, hvilket bidrog til at øge
opmærksomheden på beredskabet i Danmark. Bl.a. som en konsekvens af denne udvikling blev
Beredskabsstyrelsen den 29. august 2024 ressortoverført fra Forsvarsministeriet til det nyoprettede
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab. Ressortoverførslen er et led i arbejdet med at styrke og
udvikle beredskabsområdet i Danmark. Behovet blev også politisk bekræftet den 15. januar 2025, hvor
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kunne præsentere en aftale for beredskabsområdet
2025-2026.
Opgaveløsningen i 2024 har været præget af det øgede fokus på samfundssikkerhed og konsekvenserne
af klimaforandringer, og gennem nationalt og internationalt engagement, borgerrettede initiativer og
fokus på grøn omstilling har Beredskabsstyrelsen arbejdet for et robust samfund og bidraget til at udvikle
og styrke beredskabet i Danmark.
Beredskabsstyrelsen har i 2024 støttet de kommunale redningsberedskaber og en række andre
myndigheder, herunder politiet og Fødevarestyrelsen. Særligt i begyndelsen af 2024 var
8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0009.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Beredskabsstyrelsen inddraget i assistancer i relation til kraftigt snefald, oversvømmelser og støtte
relateret til overvågningen og bekæmpelse af fugleinfluenza. Ud over operative assistancer har
Beredskabsstyrelsen også deltaget i en lang række nationale- og internationale øvelser med mange
forskellige samarbejdspartnere.
Beredskabsstyrelsens ekspertberedskab Kemisk Beredskab har også i 2024 været indsat som støtte til
politiet og andre myndigheder på en række opgaver i relation til eksplosivstoffer. Derudover har Kemisk
Beredskab været indsat i hastende sager med meldinger om farlige stoffer, eksempelvis under branden i
Børsen.
9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0010.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Beredskabsstyrelsen var også internationalt engageret i 2024. Beredskabsstyrelsen leverede i 2024 en
donations- og uddannelsespakke til de ukrainske beredskabsmyndigheder til en værdi af ca. 160 mio. kr.
Parallelt med indsatsen relateret til krigen i Ukraine fortsatte Beredskabsstyrelsen sit engagement i
NATO’s kapacitetsopbyggende mission i Georgien, som dog er blevet sat på pause som følge af den
politiske udvikling i landet. Dertil kommer, at Beredskabsstyrelsen har fået certificeret sit mobilhospital
af Verdenssundhedsorganisationen (WHO).
10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0011.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Det ændrede risiko- og trusselsbillede betød, at Beredskabsstyrelsen i 2024 satte fokus på borgernes
eget beredskab. Forsvarsministeren og Beredskabsstyrelsen lancerede i sommeren 2024 pjecen
”Forberedt på kriser”, som indeholder konkrete råd til, hvordan man som borger og husstand kan
forberede sig på kriser i op til tre døgn. Pjecen blev efterfølgende sendt til alle borgere over 18 år via
Digital Post og fordelt fysisk til landets kommuner.
Som følge af den sikkerhedspolitiske udvikling har det nukleare ekspertberedskab et fortsat fokus på
eventuelle nukleare konsekvenser af krigen i Ukraine. Derudover har en mere usikker verden også
skærpet interessen for beskyttelsesrum.
På det brandforebyggende område har Beredskabsstyrelsen i samarbejde med Danske Beredskaber og
TrygFonden i 2024 gennemført en række borgerrettede kampagner, herunder en brandforebyggelsesuge
for folkeskoleelever og nordisk røgalarmdag den 1. december 2024. Derudover har Beredskabsstyrelsen
også fokuseret på de afledte risici forbundet med den grønne og teknologiske udvikling.
Beredskabsstyrelsen har f.eks. udgivet et temahæfte om indsats i større batterioplag og beskæftiget sig
med, hvordan robotter fremadrettet kan anvendes i redningsberedskabet. Derudover fortsatte
Beredskabsstyrelsen sit arbejde med at bidrage til gunstige rammer for erhvervslivet gennem det
brandforebyggende arbejde. I 2024 har der i særlig grad været fokus på biogas- og PtX-anlag, ligesom
medicinalindustrien fortsat har gennemført omfattende produktionsudvidelser i Danmark. Samlet set har
udviklingerne bidraget til et stigende antal brandtekniske godkendelsessager.
11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0012.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Beredskabsstyrelsen har i 2024 arbejdet med en række mål som en del af styrelsens mål- og resultatplan
for 2024. Målene skal bl.a. styrke Beredskabsstyrelsens operative kapaciteter via EU, styrke cyber- og
informationssikkerheden i styrelsen og bidrage til det tværministerielle arbejde med styrkelse af det
nationale krisestyringssystem. Beredskabsstyrelsens vurderer, at målopfyldelsen er tilfredsstillinede for
fem ud af otte mål i mål- og resultatplanen for 2024.
TABEL A
/ Årets faglige resultater
Mål
Mål 1: Klar til implementering af den
nye politiske aftale på forsvars- og
beredskabsområdet
Mål 2: Styrkelse af cyber- og
informationssikkerheden
Mål 3: Styrkelse af kritiske enheders
modstandsdygtighed
Mål 4: En stærk materiel
forvaltningskultur i
Beredskabsstyrelsen
Mål 5: Styrkelse af
Beredskabsstyrelsens operative
kapaciteter via EU
Mål 6: Øge andelen af kvinder i
Beredskabsstyrelsens internationale
indsættelser
Mål 7: Styrkelse af samfundets
robusthed og
krisestyringssystemets evne til at
håndtere fremtidige store kriser
Mål 8: Effektiv disponering af
Beredskabsstyrelsens operative
kapaciteter
Opfyldt
Ikke opfyldt
X
x
X
x
X
X
x
X
12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0013.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
TABEL 1
/ Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.) medmindre andet er angivet
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinære drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Immaterielle og materielle anlægsaktiver
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristede forpligtigelser
Kortfristede forpligtigelser
Låneramme og finansielle nøgletal
Lånerammen
Trækket på lånerammen
Bevillingsandel
Frivillige nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Tab på debitorer
Personaleoplysninger
Antal årsværk (ÅV)
Lønsumsloft (inkl. lønsum fra tidl. år)
Lønforbrug (indenfor lønsumsloft)
Årsværkspris
Lønomkostningsandel
2023
-334,1
338,2
4,1
3,9
3,9
2024
-351,9
348,2
-3,6
-3,7
-3,7
2025
-356,2
356,2
0,0
0,0
0,0
-
13,0
-25,8
0,0
-36,6
-
22,4
-29,4
0,0
-47,5
-29,4
0,0
342,8
0,0
88,3 pct.
342,8
0,0
93,3 pct.
342,8
0,0
92,4 pct.
0,0 pct.
0,3 pct.
0,0 pct.
0,2 pct.
0,0 pct.
0,0 pct.
531 ÅV*
308,4
295,8
557 t.kr.
89 pct.
559 ÅV*
318,2
307,7
550 t.kr.
87 pct.
505 ÅV
315,5
305,0
604 t.kr.
86 pct.
*
Der kan forekomme afrundingsdifferencer i tabellen. Normen for de årsværk, hvortil Beredskabsstyrelsen selv afholder lønudgiften: Fast
ansatte (466 ÅV), midlertidigt ansatte (24 ÅV), time ansatte (27 ÅV), reservister (33 ÅV) samt frivillige (9 ÅV). Lønudgifter til ansatte på
særlige vilkår, elever samt værnepligtige afholdes af Forsvarsministeriets Personalestyrelse grundet den koncernfælles virksomhedsmodel.
Årets økonomiske resultat viser et mindreforbrug på 3,7 mio. kr. Årets økonomiske resultat overføres til
Beredskabsstyrelsens
egenkapital.
Budget
2025
tager
udgangspunkt
i
finanslov
2025.
Beredskabsstyrelsen blev i 2024 ressortoverflyttet til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab.
Der er således ikke taget højde for de nye områder, der i 2025 er lagt ind under Beredskabsstyrelsen.
Bevillingsandelen, dvs. størrelsen af bevilling i forhold til styrelsens samlede indtægter, er steget.
Stigningen skyldes mindre indtægter i 2024 i forhold til 2023.
Beredskabsstyrelsens udnyttelse af lånerammen er nul procent. Årsagen hertil er, at Beredskabsstyrelsen
er integreret i Forsvarsministeriets koncernfælles virksomhedsmodel.
På personaleområdet er antallet af årsværk steget i forhold til 2023. Stigningen kan henføres til et øget
antal ansatte herunder hjemtagning af økonomistyringsfunktionen samt cyber- og informationssikkerhed.
Det ses, at den gennemsnitlige årsværkspris er på niveau med 2023.
Virksomhedens drift, anlæg og administrerede ordninger
Beredskabsstyrelsen er bevillings- og regnskabsansvarlig for to hovedkonti.
13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0014.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
En
driftsbevilling
§
12.41.01.
Beredskabsstyrelsen
og
en
reservationsbevilling
§
12.41.03.
Beredskabsforbundet. I forbindelse med sidstnævnte udbetaler Beredskabsstyrelsen et tilskud til
Beredskabsforbundet, hvorfor hovedkontoen indgår under administrerede ordninger.
TABEL 2
/ Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Bevilling
Bevilling
Finansårets Regnskab
Overført
overskud
ultimo
Finanslov Tillægsbevilling bevilling i alt
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede
Udgifter
ordninger mv.
Indtægter
336,1
-26,1
16,8
-
18,4
0,0
0,0
-
354,5
-26,1
16,8
-
348,4
-23,7
16,8
-
20,7
-
-
Finanslovens udgiftsbevilling på 354,5 mio. kr. er 6,1 mio. kr. højere end de samlede driftsudgifter på 348,4
mio. kr., mens finanslovens indtægtsbevilling på 26,1 mio. kr. er højere end de realiserede indtægter på
23,7 mio. kr. med 2,4 mio. kr. Dette resulterer i et samlet mindreforbrug på 3,7 mio. kr. Beløbet indgår i
Beredskabsstyrelsens overførte overskud, der ultimo 2024 udgør 20,7 mio. kr.
På hovedkonto 12.41.03 Beredskabsforbundet svarer bevillingen til det udbetalte tilskud.
2.3
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3 sammenfatter Beredskabsstyrelsens økonomi på kerneopgaver.
TABEL 3/
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens kerneopgaver (alle underkonti)
Opgave (mio. kr.)
0.
Generelle
fællesomkostninger
1. Operativt beredskab
2. Myndighedsopgaver
I alt
Bevilling
(FL + TB)
42,4
228,7
57,3
328,4
Øvrige
indtægter
-
-
-
0,0
Omkostninger
37,8
236,8
50,1
324,7
Andel af
årets overskud
4,6
-8,1
7,1
3,7
* Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Af tabellen ses udgiftsfordelingen på Beredskabsstyrelsens kerneopgaver. Ændringerne i forhold til
bevillingen afspejler det faktiske ressourceforbrug ultimo 2024.
14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0015.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
2.4 Målrapportering
Målrapporteringens 1. del - Skematisk oversigt
Beredskabsstyrelsens mål- og resultatplan 2024 indeholder i alt otte mål. Beredskabsstyrelsen
vurderer, at målopfyldelsen for fem ud af otte mål er opfyldte.
TABEL 4 /
Årets resultatopfyldelse
Mål: 1. Klar til implementering af den nye politiske aftale på forsvars- og beredskabsområdet
(flerårigt mål)
Det er målet, at Beredskabsstyrelsen har den nødvendige parathed til effektivt at kunne
Målopfyldelse
implementere initiativer fra forsvarsforliget 2024-2033 samt initiativer fra det kommende
Ikke opfyldt
beredskabsforlig.
Opnåelsen af målet vil blive vurderet ud fra, om Beredskabsstyrelsen formår at implementere de
eventuelle erfaringer og indsatsområder, der måtte konkluderes i analysearbejdet fsva. 1)
logistikanalysen, 2) analyse af personalesituationen og 3) kortlægnings- og optimeringsanalysen af
Beredskabsstyrelsens opgavesæt.
Konkret vil der i 1. halvår 2024 udarbejdes og iværksættes en implementeringsplan for alle tre
analyser. Implementeringsplanen vil blive rapporteret og udfoldet i forbindelse med
midtvejsrapportering på mål- og resultatplan 2024.
I 2. halvår 2024 vil målet blive vurderet ud fra, hvorvidt Beredskabsstyrelsen har implementeret
tiltag, som ligger inden for Beredskabsstyrelsens rammer. Dog skal tiltagene ses i rammen af et nyt
beredskabsforlig, og dele af tiltagene må således afvente den politiske proces.
Herudover vil Beredskabsstyrelsen tage stilling til, hvorvidt det nye forlig giver anledning til
justering af organisationen.
Aktiviteter og resultater:
Beredskabsstyrelsen har i 2023 gennemført kortlægning af det nuværende opgavesæt i Beredskabsstyrelsen og
udarbejdet en analyse omkring personalesituationen. Beredskabsstyrelsen har i 2024 gennemført logistikanalysen.
Implementeringsplanen for kortlægnings- og optimeringsanalysen er udarbejdet og forventes først gennemført i
2025. Dertil har Beredskabsstyrelsen igangsat arbejdet med at lave en oversigt over tiltag, som skal implementeres
på baggrund af logistikanalysen.
Relevante tiltag fra analyserne er iværksat i 2. halvår af 2024. Implementeringen af visse tiltag har dog afventet den
politiske aftale på beredskabsområdet.
Beredskabsstyrelsen har ifm. aftalen om beredskabsområdet 2025-2026 den 15. januar påbegyndt arbejdet med at
vurdere, hvorvidt aftalen samt ressortoverførelsen giver anledning til justering af Beredskabsstyrelsens organisation.
Målet er er på den baggrund ikke opfyldt.
15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0016.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Mål nr. 2: Styrkelse af cyber, informationssikkerhed, herunder GDPR
Det er målet, at Beredskabsstyrelsen effektivt kan opretholde kontinuiteten i de samfundsvigtige
Målopfyldelse
funktioner på myndighedens område i tilfælde af hændelser, katastrofer og kriser. Dette forudsætter
Opfyldt
et solidt og gennemprøvet it-beredskab. På den baggrund er det hensigten at styrke
Beredskabsstyrelsens samlede it-beredskab og sikre, at dette er integreret i organisationens øvrige
beredskabsstruktur, samt i forlængelse heraf løfte styrelsens modenhedsniveau ift.
beredskabsstyring og databeskyttelse.
Opnåelsen af
målet vil blive
vurderet ud
fra, om Beredskabsstyrelsen har udarbejdet
forretningsnødplaner på samtlige samfundskritiske og forretningskritiske systemer med afsæt i det
nye koncept. Nødplaner for samfundskritiske processer skal desuden testes, og på basis heraf skal
der være gennemført en evaluering inden udgangen af 2024.
Der gennemføres en opdateret vurdering af den databeskyttelsesmæssige (GDPR) compliance efter
en koncernfælles model. Såfremt der identificeres mangler, skal der indarbejdes en
ledelsesgodkendt handlingsplan med forankring i Beredskabsstyrelsen.
Aktiviteter og resultater:
Alle forretningsnødplanerne blev udarbejdet rettidigt, og nødplaner for alle samfundskritiske forretningsprocesser er
afprøvet, og planerne er efterfølgende ajourført i forhold til læringspunkter.
Der er som planlagt gennemført en modenhedsmåling på det databeskyttelsesmæssige område, samt udarbejdet
handlingsplaner for højnelsen af modenhedsniveauet på områder, hvor BRS ikke lever op til compliance.
Målet er på den baggrund opfyldt.
16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0017.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Mål nr. 3: Styrkelse af kritiske enheders modstandsdygtighed
Det er målet, at Beredskabsstyrelsen bidrager aktivt til
modstandsdygtighed gennem implementering af CER-direktivet.
at
styrke
kritiske
enheders
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
Opnåelse af målet vil blive vurderet ud fra, om Beredskabsstyrelsen har: Præsenteret en skabelon
for myndighedernes bekendtgørelser i 1. halvår af 2024. Beredskabsstyrelsen vil opgøre, hvor
mange myndigheder, der tager udgangspunkt i skabelonen i forbindelse med udarbejdelse af de
sektorspecifikke bekendtgørelser.
Derudover vurderes målet ud fra om Beredskabsstyrelsens har etableret et tværministerielt CER-
koordinationsforum ledet af Beredskabsstyrelsen i samarbejde med Forsvarsministeriet, samt
bidraget aktivt til implementeringen, herunder eksempelvis til den kommende nationale strategi,
risikovurdering mv.
Aktiviteter og resultater:
Med den kongelige resolution af 29. august 2024 blev ansvaret for implementering af CER-direktivet overført fra FMN
til MSSB, herunder udarbejdelse af lovforslaget, som skal implementere direktivet i dansk lovgivning. I skrivende
stund forventes lovforslaget for implementering af CER-direktivet fremsat for Folketinget primo 2025 med
ikrafttrædelse 1. juli 2025. Henset til at den juridiske ramme for direktivets implementering ikke er vedtaget i
Folketinget, og at Beredskabsstyrelsen ikke er tilført de nødvendige ressourcer til opgaven i 2024, har
Beredskabsstyrelsen ikke kunnet opnå de forventede resultater.
Målet er på den baggrund ikke opfyldt.
17
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0018.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Mål nr. 4: En stærk materiel forvaltningskultur i Beredskabsstyrelsen (flerårigt
mål)
Det er målet at sikre en effektiv og korrekt registrering og forvaltning af Beredskabsstyrelsens
Målopfyldelse
materiel fra indfasning til kassation/udfasning. Beredskabsstyrelsen vil styrke forsyningsforvaltning
Opfyldt
centralt og lokalt, herunder tydeliggøre roller og ansvar på området, indskærpe processer og
retningslinjer samt øget fokus på uddannelse inden for området.
Opnåelsen af målet vil blive vurderet ud fra, om der foreligger en godkendt bestemmelse på
forsyningsforvaltningen i Beredskabsstyrelsen, og at bestemmelsen er implementeret ved alle
Beredskabsstyrelsens enheder, herunder at der er udarbejdet lokale bestemmelser. Målet er
desuden opnået, når de koncernfælles uddannelser er gennemført for de ansvarlige på området,
centralt såvel som decentralt.
Derudover skal der være gennemført central forvaltningstilsyn ved samtlige af
Beredskabsstyrelsens enheder med en myndighedsbeholdning inden udgang af 2024. Resultatet
af dette tilsyn skal for mindst 50 pct. af enhederne være vurderet til ”tilfredsstillende” eller derover.
I 2025 skal resultatet af tilsynet være vurderet til ”tilfredsstillende” eller derover for alle enheder.
Aktiviteter og resultater:
Der er i 2024 udgivet en BRS bestemmelse om forsyningsforvaltning. Den har lagt grunden til det videre arbejde med
decentrale lokalt udarbejdede bestemmelser for forsyningsforvaltningskontrol. Der har ligeledes været fokus på
gennemførelse af de koncernfælles uddannelser på området.
Der har i 2024 været gennemført centralt forvaltningstilsyn ved samtlige BRS enheder med myndighedsbeholdning.
Resultatet heraf er, at 6 ud af 8 enheder (75 pct.) er vurderet til ”tilfredsstillende” eller derover.
Målet er på den baggrund opfyldt.
18
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0019.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Mål nr. 5: Styrkelse af Beredskabsstyrelsens operative kapaciteter via EU
(flerårigt mål)
Det er målet at bidrage til styrkelse af robustheden over for kriser og katastrofer. Styrelsen vil være
Målopfyldelse
en aktiv, synlig og operativ partner i EU’s civilbeskyttelsessamarbejde og derigennem også styrke
Ikke opfyldt
det nationale beredskab.
Opnåelsen af målet vil i 2024 blive vurderet ud fra om alt materiel til mobilhospitalet er anskaffet
(100 pct. af det samlede materielbehov). Derudover vil målet blive vurderet ud fra om
personelpuljen til bemanding af hospitalet er etableret, om der er foretaget en prøveopstilling af
kapaciteten samt at den fysiske præklassifikation og klassifikation har været afholdt.
Når FN-klassifikationen er opnået, vil mobilhospitalet blive registreret i European Civil Protection
Pool i løbet af 2025.
Aktiviteter og resultater:
Der blev d. 28. og 29.maj 2024 gennemført en præklassifikation af Beredskabsstyrelsens mobilhospital med
deltagelse af Beredskabsstyrelsen og WHO. Den endelige klassifikation blev gennemført og bestået d. 11. december
2024, hvorefter mobilhospitalet nu har status som EMT2, jf. WHOs standarder.
97 % af materiellet til mobilhospitalet er indkøbt. Bemanding af mobilhospitalet er på plads med enkelte få
udeståender. Mobilhospitalet tilmeldes den Europæiske Civilbeskyttelsespulje (ECPP), som er en EU kapacitet, hvor
medlemslande stiller ressourcer til rådighed for at håndtere katastrofer og kriser i og uden for EU, når de sidste
materieldele er anskaffet.
Resultatet fsva. mobilhospitalet er på den baggrund tilfredsstillende.
Opnåelse af delmålet vedrørende recertificering af Beredskabsstyrelsens TAST- og CBRN-moduler vurderes ud fra,
om de nødvendige specialister til bemanding af modulerne er identificeret, og at specialisterne har modtaget træning.
Derudover skulle der i 2024 foretages en prøveopstilling af kapaciteterne, og modulerne skulle nå at deltage på en
europæisk fuldskalaøvelse (MODEX).
Status for recertificering af TAST-modulet er, at recertificeringen blev udskudt til 2025 grundet manglende ressourcer
i 2024. CBRN-kapaciteten kunne i øvrigt ikke recertificeres i 2024, da der i EU’s øvelsesprogram for 2024 ikke indgik
øvelser med CBRN-moduler. Der er dog planlagt en EU-øvelse med CBRN-modulet i september 2025, hvorfor
recertificeringen af Beredskabsstyrelsens CBRN-modul er udskudt hertil.
Resultatet fsva. recertificering er på den baggrund mindre tilfredsstillende og målet er ikke opfyldt.
19
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0020.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Mål nr. 6: Øge andelen af kvinder i Beredskabsstyrelsens internationale
indsættelser (flerårigt mål)
Det er målet at øge diversitet og inklusion i Beredskabsstyrelsen, herunder øge antallet af
Målopfyldelse
uniformerede kvinder i styrelsens internationale missioner. Målet skal bidrage til at muliggøre en
Opfyldt
mere divers opgaveløsning samt at synliggøre kvinder i danske internationale missioner og afspejle
værdien af ligestilling mellem kønnene.
Opnåelse af målet vil blive vurderet ud fra statistiske opgørelser. Der måles over en treårig periode
(2023-2025). Beredskabsstyrelsen vil arbejde for, at andelen af uniformerede kvinder på
internationale missioner som minimum afspejler antallet af uniformerede kvinder i
Beredskabsstyrelsen, der for nærværende er 15,6%.
På baggrund af ovenstående tal er målene, at minimum: 20 pct. af de udsendte er kvinder (minimum
5 pct. ved udgangen af 2024 og 20 pct. ved udgangen af 2025). Gradvis stigende andel af
medlemmerne i den internationale personelpulje er kvinder (minimum 5 pct. ved udgangen af 2024
og 20 pct. ved udgangen af 2025). Gradvis stigende andel af deltagerne i styrelsens
missionsforberedende kurser er kvinder (minimum 15 pct. ved udgangen af 2024 og 20 pct. ved
udgangen af 2025).
Der vil blive gennemført to kursuselementer med fokus på resolution 1325 i 2024, ligesom der vil
blive udpeget mindst to yderligere Gender Focal Points.
Aktiviteter og resultater:
Status på antallet af kvinder på Beredskabsstyrelsens internationale indsatser er, at i 2024 var 20 % af
Beredskabsstyrelsens udsendte kvinder.
For 2024 var målet, at der var minimum 5 % kvinder i Beredskabsstyrelsens Internationale Personelpulje. Status pr.
december 2024 var, at kvinder udgjorde 36 % af Beredskabsstyrelsens Internationale Personelpulje.
Status på antallet af kvinder på Beredskabsstyrelsens
missionsforberedende kurser var 48 % kvinder.
missionsforberedende
kurser
er, at
der
på de
Beredskabsstyrelsen afholdt i forbindelse med klassifikation af mobilhospitalet en række missionsforberedende kurser,
hvor emner relateret til resolution 1325 blev integreret i forskellige kursuselementer.
Der blev ultimo 2024 udpeget to yderligere Gender Focal Points, som er i proces med den formelle Gender Focal
Point-uddannelse.
Målet er på den baggrund opfyldt.
20
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0021.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Mål nr. 7: Styrkelse af samfundets robusthed og krisestyringssystemets evne til
at håndtere fremtidige store kriser (flerårigt mål)
Det er målet, at Beredskabsstyrelsen bidrager aktivt til at styrke samfundets evne til at håndtere
Målopfyldelse
store kriser i lyset af det aktuelle risiko- og trusselsbillede.
Opfyldt
Opnåelse af målet vil blive vurderet ud fra, om Beredskabsstyrelsen har indtaget en aktiv olle i det
tværministerielle arbejde om styrkelse af krisestyringssystemet, herunder ved at bidrage med
konkrete forslag hertil, som kan forelægges regeringen i 2024.
Beredskabsstyrelsen vil ved udgangen af 2024 have gennemført øvelser ved mindst 10 statslige
myndigheder.
Med udgangspunkt i overdragelsen af koordinationsansvaret for NATO-resiliensområdet fra
Forsvarsministeriet og som led i implementering af NATO Resilience Objectives, vil
Beredskabsstyrelsen inden udgangen af 2026 have udarbejdet og implementeret et nyt
kommissorium for myndighedssamarbejdet inden for resiliensområdet i NATO. Som led heri vil
styrelsen udvikle og sikre implementering af de nationale robusthedsmål i samarbejde med
Forsvarsministeriet og relevante myndigheder. De nationale robusthedsmål vil blive formuleret med
udgangspunkt i NATO Baseline Requirements.
Aktiviteter og resultater:
Beredskabsstyrelsen har deltaget aktivt i skrivegruppen i det tværministerielle arbejde om styrket nationalt
krisestyringssystem bl.a. som skribent på dele af rapporten. Rapporten er færdiggjort.
Beredskabsstyrelsen har endvidere som opfølgning på den intensive rådgivningsindsats i 2023 gennemført ti øvelser
for statslige myndigheder i 2024.
Med den kongelige resolution af 29. august 2024 skal ressortfordelingen mellem FMN og MSSB på NATO-
resiliensdagsordenen afklares. Arbejdet med implementeringen af NATO’s målsætninger er som følge heraf sat i bero
efter aftale med MSSB. Det er vurderingen, at målet vil være opfyldt inden udgangen af 2026.
Målet er på den baggrund opfyldt.
21
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0022.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Mål nr. 8: Effektiv disponering af Beredskabsstyrelsens operative kapaciteter
Det er målet, at Beredskabsstyrelsen skal levere en mere effektfuld indsats gennem et styrket
Målopfyldelse
overblik over operative kapaciteter, hurtigere reaktionsevne og mere sammentænkning på tværs af
Opfyldt
Beredskabsstyrelsens operative enheder.
Opnåelsen af målet vil blive vurderet ud fra: Realiserbare initiativer er igangsat/gennemført i
overensstemmelse med implementeringsplanen, herunder er der bl.a. senest i 2. kvartal 2024
gennemført en revision af bestemmelsesgrundlaget for Beredskabsstyrelsens assistancer samt en
revision af Beredskabsstyrelsens generelle beredskabsplan. Der er senest i 3. kvartal 2024 udarbejdet
en analyse af mulighederne for evt. etablering af mere sammenhængende operativ
systemunderstøttelse i Beredskabsstyrelsen. Ved udgangen af 2024 foretages en vurdering af,
hvorvidt initiativerne har resulteret i styrket overblik over materiel og personel, styrket reaktionsevne
samt givet mulighed for en bedre disponering og udnyttelse af beredskabsstyrelsens operative
kapaciteter til større indsatser.
Aktiviteter og resultater:
Beredskabsstyrelsen har i 2024 revideret grundlaget for indsættelse af beredskabscentrenes operative kapaciteter,
med opdatering af Beredskabsstyrelsens assistancebestemmelser. Justeringer i bestemmelsen har medført en
tydeligere mandat- og rollefordeling samt skabt grundlaget for hurtigere disponering og derigennem styrket
reaktionsevne. Bestemmelsen fastsætter samtidig interne retningslinjer for Beredskabsstyrelsens deltagelse i LBS. I
den forbindelse understreges nødvendigheden af rettidig aktivering.
Beredskabsstyrelsen har ligeledes øget kvaliteten i Beredskabsstyrelsens Centrale Døgnvagt, gennem udarbejdelse
af bestemmelser på området, revision af Beredskabsstyrelsens generelle beredskabsplan og iværksættelse af en
række initiativer, som eks. daglig kontrol af status på operativt materiel og køretøjer, mhp. hurtigere at kunne
forskyde kapaciteter mellem beredskabscentrene, samt ved beredskabsforøgelser hurtigere at kunne tilvejebringe et
samlet operativt overblik.
Beredskabsstyrelsen har gennemført en analyse i relation til fremadrettet systemunderstøttelse af interne operative
forhold og planlægning. Konklusionen er, at en bedre systemunderstøttele ikke kan iværksættes inden for den
nuværende økonomiske ramme.
Målet er på den baggrund opfyldt.
22
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Målrapporteringens 2. del - Uddybende analyser og vurderinger
Mål 3: Styrkelse af kritiske enheders modstandsdygtighed
Regeringen har i 2023 fastsat rammerne og ansvarsforholdet for implementering af CER-direktivet i
Danmark. Beredskabsstyrelsen er tildelt en koordinerende rolle. Beredskabsstyrelsen har løbende oplyst, at
udgifterne til at koordinere implementeringen af CER-direktivet ikke kan afholdes inden for styrelsens
nuværende økonomiske ramme.
Målet er formuleret med udgangspunkt i artikel 26 i CER-direktivet, hvor det fremgår, at direktivet den 17.
oktober 2024 skulle være implementeret i national lov, og ud fra forventningen om tilførsel af de nødvendige
ressourcer til implementeringen af CER-direktivet.
Med den kongelige resolution af 29. august 2024 blev ansvaret for implementering af CER-direktivet overført
fra FMN til MSSB. I skrivende stund forventes lovforslaget for implementering af CER-direktivet fremsat for
Folketinget i 2025 med ikrafttrædelse 1. juli 2025. Da beslutningen om finansiering af opgaver forbundet
med implementering af direktivet også er blevet udsat, har rammerne for implementering af CER-direktivet
ændret sig siden formuleringen af målet.
Beredskabsstyrelsen blev den 20. december 2024 af MSSB anmodet om i første omgang at udarbejde en
synopsis for en kommende national strategi for at styrke modstandsdygtigheden i den kritiske infrastruktur
samt koordinere udarbejdelsen af en national risikovurdering med frist i april 2025.
Beredskabsstyrelsens koordination af implementeringen af CER-direktivet, herunder udarbejdelse af
modelskabelon for bekendtgørelser, etablering af et tværministerielt CER-koordinationsforum samt bidrag
til udarbejdelse af en national strategi og risikovurdering har således ikke kunnet finde sted som planlagt.
FMN og Beredskabsstyrelsen etablerede dog primo 2024 et tværministerielt CER-koordinationsforum og har
afholdt et indledende møde i dette forrum i april 2024, ligesom Beredskabsstyrelsen også har dækket møder
i EU om CER.
Mål 5: Styrkelse af Beredskabsstyrelsens operative kapaciteter via EU (flerårigt mål)
Beredskabsstyrelsens TAST-modul var indstillet til EU-recertificering i 2024. Målopfyldelsen for delmålet
vurderes ud fra, om de nødvendige specialister til bemanding af modulerne er identificeret, og at
specialisterne har modtaget træning. Derudover skulle der i 2024 foretages en prøveopstilling af
kapaciteterne, og modulerne skulle nå at deltage på en europæisk fuldskalaøvelse (MODEX).
Beredskabsstyrelsen udarbejdede i 2024 nye Standard Operating Procedures (SOPs), men grundet
ressourcemangel blev det besluttet at udskyde såvel udpegning af eksperter til modulet, som
prøveopstilling, træning og europæisk fuldskalaøvelse til 2025. Beredskabsstyrelsen er således blevet tildelt
en ny ”slot-tid” til EU-recertificering i 2025.
Beredskabsstyrelsens CBRN-modul var ligeledes indstillet til recertificering i 2024, men ved offentliggørelsen
af EU’s program for øvelser og træninger stod det klart, at der ikke var planlagt EU MODEX-øvelse med
CBRN-moduler i 2024. Den næste EU MODEX-øvelse med CBRN-moduler er fastsat til september 2025,
hvorfor recertificeringen af Beredskabsstyrelsens CBRN-modul er udskudt til 2025.
23
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0024.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
2.5 Forventninger til det kommende år
Det er Beredskabsstyrelsens forventning, at 2025 bliver endnu et år med komplekse og ofte uforudsigelige
opgaver, der vil kræve samarbejde og koordination på tværs af myndigheder og sektorer. Styrelsens
primære fokus i 2025 vil være effektiv implementering af Aftale om beredskabsområdet 2025-2026. Med
aftalen ønsker aftaleparterne, at der tages hånd om en række akutte behov i Beredskabsstyrelsen, herunder
ift. mandskab, etablissement og materiel, flere øvelser og øget fokus på uddannelse og grøn omstilling.
Ministerområdet er derudover blevet organiseret i to styrelser, hvor den styrkede Beredskabsstyrelse består
af
en
række
nye
ansvarsområder,
herunder
bl.a.
Kystredningstjenesten,
Center
for
Beredskabskommunikation, alarmcentralerne (112) og sikkerhed på havet. Der vil være fokus på at skabe
rammer, som dels understøtter effektiv opgaveløsning, dels sikrer at der drages fordel af synergier i
opgaveløsning og kompetencer.
Styrelsen for Samfundssikkerhed er i ifm. organiseringen af
ministerområdet blevet tilført en række af Beredskabsstyrelsens tidligere ansvarsområder, herunder
rådgivning og kommunikation til myndigheder, virksomheder og borgere om forebyggelse og håndtering af
trusler. Beredskabsstyrelsen vil desuden have fokus på ressortdelingsprocessen ifm. overgangen fra
Forsvarsministeriet til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab.
Som led i ovenstående har styrelsen udarbejdet tre strategiske fokusområder, som vil være rammesættende
for 2025. Fokusområderne er følgende: 1)
Vi sætter effektiv implementering og eksekvering af den politiske
aftale i centrum
2)
Vi udvikler de rette kompetencer til fremtidens opgaver,
og 3)
Vi er særligt
opmærksomme på vores linjekommunikation.
TABEL 5 /
Forventninger til kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab 2024
-352,1
348,4
-3,7
FFL 2025
2
-356,2
356,2
0,0
2
Budget for 2025 tager udgangspunkt i forslag til finanslov for 2025. Beredskabsstyrelsen er i 2024 ressortoverflyttet til Ministeriet
for Samfundssikkerhed og Beredskab. Der er således ikke taget højde for de nye områder, der i 2025 er lagt ind under
Beredskabsstyrelsen.
24
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
3 REGNSKAB
3.1 Anvendte regnskabspraksis
Beredskabsstyrelsens
anvendte
regnskabspraksis
følger
Finansministeriets
Økonomisk
Administrative Vejledning (www.oav.dk). Til brug for udarbejdelsen af resultatopgørelsen og
balancen er anvendt uddata fra Statens Koncern System (SKS) og SAP DeMars.
25
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0026.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
3.2
Resultatopgørelse mv.
Note
2023
2024
Budget 2025
TABEL 6 / Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Indtægtsført bevilling i alt
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Andre personaleomkostninger
Pension
Lønrefusion
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære udgifter
Årets resultat
* Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
-294,9
-294,9
-33,7
-16,5
-17,2
-4,3
-1,3
-334,1
-328,4
-328,4
-21,8
-12,9
-8,9
-0,4
-1,3
-351,9
-329,3
-329,3
-25,4
-25,4
-
-
-1,5
-356,2
-
0,6
0,6
268,3
0,4
38,9
-8,7
299,0
-
4,8
33,8
338,2
4,1
-
0,2
0,2
276,6
0,4
40,9
-8,4
309,7
-
4,1
34,2
348,2
-3,6
-
-
0,0
306,3
-
-
-
306,3
-
49,9
356,2
0,0
-0,2
0,0
3,9
-0,2
0,1
-3,7
-
-
0,0
0,0
-
3,9
0,0
-3,7
-
0,0
-
-
3,9
0
0
-3,7
0,0
26
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0027.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Resultatdisponering
TABEL 7 /
Resultatdisponering (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
3,7
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Primo 2024 havde Beredskabsstyrelsen hensættelser for i alt 6,6 mio. kr. Disse hensættelser er
blevet tilbageført i 2024. De tilbageførte hensættelser vedrører:
Der er tilbageført 6,1 mio. kr. vedrørende lønrunden 2024, der afspejler resultater og udførte opgaver i
2023. Forholdet mellem engangstillæg og faste tillæg er ca. 80/20.
Der er tilbageført 0,5 mio. kr. vedrørende betaling af udgifter vedrørende færdselsuheld, hvor sagen pr.
31. december 2023 endnu ikke var afsluttet. Sagsbehandlingen blev færdiggjort I 2024 og den endelige
afregning på færdselsuheldet blev på 0,3 mio. kr.
27
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0028.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
3.3 Balancen
TABEL 8 /
Balancen
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle
anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede
licenser mv.
koncessioner,
patenter,
-
-
-
-
-
-
-
-
Note
2023
2024
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret
(startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald og kontoændringer
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
egenkapital
2023 2024
-8,7
-
-
-
-
-17,1
-8,7
-
-
-
-
-20,7
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
*Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
-25,8 -29,4
3
-6,6
-6,3
-
-
-
0,0
-
-
0,0
-
-
-
0,0
-
-
0,0
Hensatte forpligtelser
Langfristede
gældsforpligtigelser
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
4
0,0
-
-
-
0,0
0,0
-
-
-
0,0
8,7
-
8,7
8,7
8,7
-
8,7
8,7
Kortfristede
gældsforpligtigelser
Leverandører af vare og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
6
7
5
-4,0
-13,9
-18,5
-0,2
-
-
-36,6
-8,9
-18,3
-20,1
-0,2
-
-
-47,5
1
2
-
8,6
4,4
-
-
17,9
4,5
-
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for
fremmed regning, forpligtelser
Periodeafgrænsningsposter,
forpligtelser
Skyldige indefrosne feriepenge
15,6
31,0
0,7
47,3
60,3
69,0
46,5
5,2
0,4
52,1
74,5
83,2
Kortfristede
gældsforpligtigelser i alt
Gældsforpligtigelser i alt
Passiver i alt
-36,6
-69,0
-47,5
-83,2
28
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0029.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
3.4
Egenkapitalforklaring
2023
-8,7
-
-8,7
-
-
-
-
-
-
-21,0
-
-
3,9
-
-
-17,1
-25,8
TABEL 9 /
Egenkapitalforklaring
4
Egenkapital (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+ Ændringer i opskrivninger
Opskrivninger ultimo
Reserveret egenkapital primo
+ Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+ Ændring i overført overskud ifm. kontoændring
+ Regulering af overførte overskud
+ Overført fra årets resultat
– Bortfald
– Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital i alt
*
2024
-8,7
-
-8,7
-
-
-
-
-
-
-17,1
-
-
-3,7
-
-
-20,7
-29,4
Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Beredskabsstyrelsens resultat medfører, at egenkapitalen ultimo 2024 stiger med 3,7 mio. kr.
og herefter udgør 29,4 mio. kr.
3.5
Likviditet og låneramme
2024
0,0
342,8
0,0
TABEL 10
/ Udnyttelse af lånerammen
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Beredskabsstyrelsen
har
ultimo
2024
en
udnyttelse
af
lånerammen
0,0
pct.
Udnyttelsesprocenten afspejler, at Beredskabsstyrelsen er integreret i Forsvarsministeriets
koncernfælles virksomhedsmodel.
29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0030.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
3.6
Opfølgning på lønsumsloft
§ 12.41.01
286,9
305,6
307,7
-2,1
12,6
10,5
TABEL 11 /
Opfølgning på lønforbruget under lønsumsloftet
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. tillægsbevilling/aktstykker
Lønsumsforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Akkumuleret opsparing ultimo 2024
Beredskabsstyrelsen havde i 2024 et lønsumsloft inklusive tillægsbevilling på 305,6 mio. kr.
Beredskabsstyrelsens lønforbrug udgjorde 307,7 mio. kr. Lønsumsopsparingen er således reduceret med
2,1 mio. kr. Den akkumulerede lønsumsopsparing ultimo 2024 er 10,5 mio. kr.
3.7
Bevillingsregnskabet
Bevillingstype
Driftsbevilling
TABEL 12 /
Bevillingsregnskab
Hovedkonto
§ 12.41.01
Beredskabs-
styrelsen
§ 12.41.03
Beredskabs-
forbundet
(mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Bevilling
354,5
-26,1
Regnskab Afvigelse
348,4
-23,7
6,1
-2,4
Videreførelse
ultimo
3,7
Reservations-
bevilling
Udgifter
Indtægter
16,8
-
16,8
-
0,0
-
0,0
-
De samlede driftsudgifter er 348,4 mio. kr. og ligger 6,1 mio. kr. under bevillingen. De realiserede
indtægter udgør 23,7 mio. kr. og ligger 2,4 mio. kr. under indtægtsbevillingen. Dette resulterer i
et samlet mindreforbrug på 3,7 mio. kr.
På hovedkonto 12.41.03. Beredskabsforbundet er den samlede bevilling 16,8 mio. kr., og det
samlede forbrug på kontoen udgjorde i alt 16,8 mio. kr. Der er således balance mellem årets
bevilling og forbrug.
På underkonto 12.41.03.10. Beredskabsforbundet, løn var bevillingen for 2024 på 9,2 mio. kr. og
forbruget var på 9,2 mio. kr., og årets resultat på underkonto 10. Beredskabsforbundet, løn bliver
derfor 0 kr. På underkonto 12.41.03.20. Beredskabsforbundet, øvrige driftsudgifter var bevillingen
for 2024 på 7,6 mio. kr. mens forbruget var på 7,6 mio. kr., og årets resultat på underkonto 20.
Beredskabsforbundet, øvrige driftsudgifter er derfor 0 kr.
30
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0031.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
4 BILAG
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Noter til balancen
TABEL 13 /
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(1.000 kr.)
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser mv.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
I alt
Primobeholdning
Primokorrektioner
Opskrivninger
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2024
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31. december 2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.
december 2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Værdien af Beredskabsstyrelsens immaterielle anlægsaktiver udgør 0,0 mio. kr. ultimo 2024.
Årsagen hertil er, at Beredskabsstyrelsen indgår i den koncernfælles virksomhedsmodel.
(1.000 kr.)
Primosaldo pr. 1. januar 2024
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Nedskrivninger
Afgang (Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter)
Kostpris pr. 31. december 2024
Udviklingsprojekter under udførelse
0
0
0
0
0
0
31
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0032.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
TABEL 14 /
Note 2. Materielle anlægsaktiver
(1.000 kr.)
Grunde,
arealer og
bygninger
Infra-
struktur
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Produtions-
anlæg og
maskiner
318,3
0
0
0
0
318,3
-211,2
-107,1
-318,3
Transport-
materiel
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Inventar og
it-udstyr
0
0
0
0
0
0
0
0
0
I alt
Primobeholdning
Primokorrektioner
Opskrivning
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.
december 2024
Akkumulerede
Afskrivninger
Akkumulerede
Nedskrivninger
Akkumulerede
af-
nedskrivninger
31.12.2024
0
0
0
0
0
0
0
0
0
og
318,3
0
0
0
0
318,3
-211,2
-107,1
-318,3
Regnskabsmæs-
sig værdi pr. 31.
december 2024
Årets afskrivninger
Årets
nedskrivninger
Årets af- og
nedskrivninger
0
0
0,0
0
0
0,0
0
0
0
0
0
0
-14,8
0
-14,8
0
0
0
0
0
0
-14,8
0
-14,8
Værdien af Beredskabsstyrelsens materielle anlægsaktiver ultimo 2024 udgør 0 kr. Den lave værdi skyldes
Beredskabsstyrelsens overgang til Forsvarsministeriets koncernfælles virksomhedsmodel, hvorefter
Beredskabsstyrelsen ikke længere i al væsentlighed registrerer materielle anlægsaktiver.
(1.000 kr.)
Primosaldo pr. 1. januar 2024
Primokorrektion
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2024
Igangværende arbejder for egen regning
0
0
0
0
0
0
32
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Note 1: Varebeholdninger
Beredskabsstyrelsens samlede varebeholdning er overdraget til Forsvarsministeriets Materiel-
og
Indkøbsstyrelse som led
i
Beredskabsstyrelsens
overgang til
den koncernfælles
virksomhedsmodel.
Note 2: Tilgodehavender
Tilgodehavender er steget med 9,3 mio. kr. fra 8,6 mio. kr. til 17,9 mio. kr. Stigningen skyldes
primært:
Faktura til Udenrigsministeriet og Freds- & Stabiliseringsfonden for 3,1 mio. kr.
Mellemregning mellem FKO og BRS for 6,8 mio. kr.
Note 3: Hensatte forpligtelser
Der er hensat for i alt 6,3 mio. kr. ved udgangen af 2024, hvilket er en stigning i forhold til 2023
på 0,2 mio. kr.
Hensættelsen vedrører:
6,3 mio. kr. til lønrunden 2025, der vedrører resultater og opgaver udført i 2024.
Note 4: Likviditetsafstemning
Likviditetsafstemning af Beredskabsstyrelsens bankkonti FF4 og FF7 er gennemført ultimo 2024.
Likviditetsreguleringen gennemføres i første kvartal 2025.
Note 5: Leverandører af vare og tjenesteydelser
EU projektet udgør 2,2 mio. kr. som består af:
Workshopafvikling
Skrivning af vejledningsmateriale
Udarbejdelse af e-læring
Samarbejde med sektorrelevante myndigheder
Projektet forventes at løbe fra d. 1. februar 2025 til d. 31. januar 2027.
Note 6: Anden kortfristet gæld
Anden kortfristet gæld består bl.a. af:
Skyldigt overarbejde, som udgør i alt 8,4 mio. kr. vedr. 2024.
Lønposter, som udgør 3,8 mio. kr., bliver udlignet via lønsystemet i januar 2025.
Deponenter udgør i 2024 i alt 5,6 mio. kr.
Note 7: Skyldige feriepenge
Beredskabsstyrelsen anvender den koncernfælles opgørelsesmetode for beregning af
feriepengeforpligtelsen, jf. Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelses opgørelse.
Den samlede feriepengeforpligtelse udgør per 31.12.2024 i alt 20,1 mio. kr.
Supplerende note vedr. hændelser efter årsregnskabets afslutning
Ingen bemærkninger.
33
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0034.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
4.2
Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15 viser de direkte og indirekte omkostninger på den indtægtsdækkede virksomhed. De indirekte
omkostninger på løn og drift, er opgjort som en beregnet andel, svarende til 27% af de samlede
omkostninger.
TABEL 15/
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(1.000 kr.)
Institutionens direkte
omkostninger i alt
Institutionens indirekte
omkostninger i alt
Øvrige indregnede
omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Kursus- Assistancer
virksomhed
1.490
551
0
2.042
-3.861
120
44
0
164
-283
Udlejning,
1.265
468
0
1.732
-2.338
Asyl-
0
0
0
0
0
Øvrige
ydelser
258
95
0
353
-737
Total
3.133
1.159
0
4.291
-7.219
faciliteter Opgaver
Årets resultat viser et overskud på 2,9 mio. kr. Den samlede omsætning udgjorde 7,2 mio. kr. Omsætningen er
marginalt lavere end i 2023, hvor den samlede omsætning udgjorde 7,8 mio. kr.
TABEL 16 /
Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(løbende priser)
(1.000 kr.)
Kursusvirksomhed
Assistancer
Udlejning, faciliteter
Asylopgaver
Øvrige ydelser
Årets resultat
Akkumuleret resultat
Ultimo 2021
849
72
702
1
468
2.092
2.092
Ultimo 2022
1.299
111
723
1
401
2.535
4.627
Ultimo 2023
1.514
65
583
1
507
2.671
7.298
Ultimo 2024
1.820
119
605
0
384
2.928
10.226
Overgangen til Forsvarsministeriets virksomhedsmodel betyder, at en række omkostninger til afholdelse
af den indtægtsdækkede virksomhed er fordelt på øvrige dele af Forsvarsministeriets koncern og indgår
ikke i Beredskabsstyrelsens regnskab, jf. tabel 15 og 16 ovenfor. Tabel 24 nedenfor viser et beregnet
akkumuleret resultat for den indtægtsdækkede virksomhed, hvor der i beregningen tages højde for
omkostningerne ved øvrige dele af koncernen.
TABEL 24 /
Oversigt over akkumuleret resultat for Beredskabsstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed korrigeret
for bidrag jævnfør den koncernfælles virksomhedsmodel
(løbende priser) (1.000 kr.)
Årets resultat
Akkumuleret resultat
Ultimo 2021
1.323
1.323
Ultimo 2022 Ultimo 2023
1.745
3.068
1.839
4.907
Ultimo 2024
2.102
7.009
34
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0035.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
4.4
Gebyrfinansieret virksomhed
Året resultat
TABEL 19 /
Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
(mio. kr.)
Udstedelse af uddannelsesbeviser til førere af
køretøjer til transport af farligt gods
2021
0,16
2022
0,41
2023
0,25
2024
0,22
Resultatet for 2024 er en nettoindtægt på 0,22 mio. kr. Beredskabsstyrelsen har bemyndigelse
til at udstede uddannelsesbeviser til førere af farligt gods. I den forbindelse opkræver
Beredskabsstyrelsen en afgift på 320 kr. pr. bevis, som dækker omkostningerne ved
udstedelsen af beviserne. Beredskabsstyrelsens gebyrindtægter indtægtsføres på underkonto
12.41.01.70.
Afgifter og gebyrer. På denne underkonto er der budgetteret med en
indtægtsbevilling på 1,5 mio. kr. Gebyrindtægten udgjorde i 2024 i alt 1,3 mio. kr.
Lovgrundlaget for opkrævning af afgiften er Færdselslovens § 124 c, jf. lovbekendtgørelse nr. 1312 af
26. november 2024. Beløbet på 320 kr. for året 2024 er fastlagt i § 13 i Færdselsstyrelsens
bekendtgørelse nr. 1662 af 11. december 2023 om gebyrer og afgifter på Færdselsstyrelsens område.
Lovgrundlaget ses dermed overholdt.
4.5
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Årets
indtægtsførte
tilskud
0,2
0
TABEL 20 /
Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter
Ordning
(mio. kr.)
Tilskudsfinansierede
forskningsaktiviteter
Andre
tilskudsfinansierede
aktiviteter
Årets
udgifter
0,2
0
Evt.
Medfinansi
ering
0
0
Sum af modtagne
betalinger, der ikke
er indtægtsført
0
0
Beredskabsstyrelsen havde i 2024 både indtægter og udgifter på 0,2 mio. kr. for tilskudsfinansierede
forskningsaktiviteter, der vedrører fondsprojektet ”Læring i beredskabet”, hvor Beredskabsstyrelsen er
samarbejdspartner med University College Copenhagen. Beredskabsstyrelsen havde i 2024 ingen aktivitet på
andre tilskudsfinansierede aktiviteter.
35
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0036.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
4.7
IT-omkostninger
koncernfælles
virksomhedsmodel.
Det
bevirker,
at
størsteparten
af
Opgørelse af it-omkostninger, som Beredskabsstyrelsen har afholdt. Beredskabsstyrelsen indgår i
Forsvarsministeriets
Beredskabsstyrelsens it-omkostninger afholdes af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. I
tabellen nedenfor er vist de it-omkostninger, der er afholdt i Beredskabsstyrelsen i 2024.
TABEL 23 /
It-omkostninger
Sammensætning
1.
2.
3.
4.
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
(mio. kr.)
1,3
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,3
1,7
5a. It-udviklingsomkostninger ekskl. af- og nedskrivninger
5b. It-udviklingsomkostninger af- og nedskrivninger for it, der er aktiveret
5.
6.
It-udviklingsomkostninger i alt
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
4.8
Supplerende bilag
Tabel 25 viser Beredskabsstyrelsens bevilling og omkostninger fordelt på underkonti og hovedopgaver.
TABEL 25 /
Bevillingsregnskab pr. kerneopgave
Kerneopgaver
Nettobevilling
12.41.01
Beredskabsstyrelsen
Regnskab 2024
(mio. kr.)
38,0
239,0
51,9
329,0
-1,3
-2,9
0,0
0,0
0. Generelle fællesomkostninger
1. Operativt beredskab
2. Myndighedsopgaver
Underkonto 10. Almindelig virksomhed
Underkonto 70. Afgifter og gebyrer
Underkonto 90. Indtægtsdækket virksomhed
Underkonto 95. Tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed
Underkonto 97. Andre tilskudsfinansierede aktiviteter
Total
Resultat, netto (plus=overskud)
*
328,4
324,7
3,7
Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
36
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0037.png
ÅRSRAPPORT FOR BEREDSKABSSTYRELSEN/ 2024
Tabel 26 viser årets omkostninger fordelt på de ydelser, Beredskabsstyrelsen leverer inden for
hver kerneopgave. Til støtte for kerneopgaverne varetager styrelsen en række opgaver under
generelle fællesomkostninger.
TABEL 26 /
Beredskabsstyrelsens ydelseshierarki 2024
Kerneopgaver
Operativt beredskab
Ydelser
Nationalt beredskab
Værnepligtige
Nukleart beredskab
Kemisk beredskab
Internationalt beredskab
Uddannelse og kompetenceudvikling
Regnskab 2023
(mio. kr.)
159,4
7,8
9,4
10,2
-11,1
40,4
12,7
12,9
8,2
4,1
11,8
37,0
302,7
Regnskab 2024
(mio. kr.)
162,6
9,6
10,2
10,7
1,6
44,3
13,7
13,2
8,2
5,0
11,9
38,0
329,0
Myndighedsopgaver
Forebyggelse
Tilsyn og beredskabsplanlægning
Beredskabsudvikling
Varsling og krisekommunikation
International myndighedsvaretagelse
Generelle fællesomkostninger
Total
*
Generel ledelse og administration
Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
37
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025753_0038.png