Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3025751_0001.png
Marts 2025
Årsberetning
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse
2024
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0002.png
Indhold
1. LEDELSESPÅTEGNING
1.1. Påtegning
2. BERETNING
2.1. Præsentation af styrelsen
2.2. Ledelsesberetning
2.4. Målrapportering
2.5. Forventninger til det kommende år
3. REGNSKAB
3.1. Anvendt regnskabspraksis
3.7. Bevillingsregnskab
11
12
4
4
6
9
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0003.png
Organisering af Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2. FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
/
2025 .
1. Ledelsespåtegning
Årsberetningen er aflagt i henhold til bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen,
og indgår som bilag til årsrapporten for CVR nr. 16 28 71 80.
Årsberetningen omfatter de bevillinger på finansloven som Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse er ansvarlig
for, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med
bevillingskontrollen for finansåret 2024:
§ 12.15.01 Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
01
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0006.png
1.1. Påtegning
Styrelseschefen tilkendegiver hermed:
For koncernstyringsdirektøren, at underskriveren ikke er bekendt med økonomiske forpligtelser ud over de
i
regnskabet
medtagne,
eksempelvis
retlige
tvister,
kautionsforpligtelser,
hensættelser
og
eventualforpligtelser, og at det aflagte regnskab indeholder de udgifter/indtægter, der vedrører driften for
pågældende styrelse i regnskabsåret. Underskriveren tilkendegiver endvidere, at de dispositioner, som er
omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
For departementschefen, at målrapporteringen i årsberetningen er rigtig, dvs. at målopstillingen og
målrapporteringen på mål- og resultatplanen er fyldestgørende, at der er adgang til det grundmateriale,
som målrapporteringen i årsberetningen bygger på, og at der ved styrelsen er arbejdsgange, som
kvalitetssikrer de oplysninger og vurderinger, der indgår i årsrapporten.
Hjørring, den 24. februar 2025
______
John Sørensen
Styrelsesdirektør
København, den 21. marts 2025
København, den 21. marts 2025
Poul Taankvist
Koncernstyringsdirektør
Pernille Vedsgaard Langeberg
Departementschef
02
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0007.png
2. Beretning
Forsvarsministeriets
jf. figur 1:
Regnskabsstyrelse
er
en
styrelse
inden
for
Forsvarsministeriets
koncern.
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse arbejder inden for Forsvarsministeriets koncernfælles mission og vision
Mission
Sammen arbejder vi for Danmarks sikkerhed, interesser og borgernes tryghed
Vision
Vi driver og udvikler opgaveløsningen, så vi får mest mulig effekt ud af de ressourcer, vi sammen
råder over
Vi er en professionel og bredt anerkendt samarbejdspartner
Vi skaber en fælles handlekraft gennem loyalt og tillidsfuldt samarbejde
Strategiske pejlemærker for 2024
En stærk implementering af nyt forsvarsforlig
Vi vil skabe en stærk implementering af det nye forlig. Det gør vi gennem tillidsfuldt samarbejde i en
fælles retning, herunder i det løbende forligsarbejde. Det gør vi også ved at udarbejde realistiske planer
med en klar rolle- og ansvarsfordeling, ved en god og prioriteret opgaveløsning samt gennem en effektiv
og transparent styring, eksempelvis når vi løfter opgaver, der kræver tværgående synkronisering.
Med et historisk løft af Forsvaret skal vi samtidig sikre, at vi har den nødvendige produktionskapacitet og
den rette bemanding, som understøtter eksekveringen af forligsrelaterede opgaver. Endelig sikrer vi et
stærkt grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende forlig tilfredsstillende.” Endelig
sikrer vi et stærkt grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende forlig tilfredsstillende.
En stærk forvaltningskultur
Vi bidrager til, at ministerområdet i alle henseender praktiserer en stærk forvaltningskultur. Når vi udviser
sikker dømmekraft og står vagt om god offentlig administration, styrker vi tilliden til vores arbejde. Det
kræver også, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning på baggrund af nye indsigter mv.
En god (digital) sikkerhedskultur
Vi er bevidste om, at fremmede staters efterretningstjenester ønsker at få adgang til klassificerede og
beskyttelsesværdige informationer, der kan skade Danmarks og vores samarbejdspartneres sikkerhed og
handlefrihed. Vi er bevidste om, at ansatte i forsvaret løbende indgår som mål i fremmede staters efter-
retningsvirksomhed. Vi vil derfor arbejde for at fremme en kultur, hvor der i endnu højere grad værnes
om klassificerede og beskyttelsesværdige oplysninger samt vores adgang hertil. Vi vil ligeledes arbejde
for, at den enkelte medarbejder/frivillige er bevidst om, at fremmede efterretningstjenester udviser særlig
interesse for personer med tilknytning til forsvaret.
Fundamentet på plads
Vi skal skabe et stærkt økonomisk og organisatorisk fundament for at understøtte opbygningen af For-
svaret og implementeringen af forsvarsforliget 2024-2033. Herunder skal vi særligt styrke og investere i
vores materiel, bygninger, IT og personel med henblik på at rette op på ophobede udfordringer i driften.
03
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
2.1. Præsentation af styrelsen
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse arbejder sammen med Forsvarsministeriets departement og øvrige
styrelser
for
Danmarks
sikkerhed,
interesser
og
borgernes
tryghed.
Styrelsen
har
fastlagt
en
forretningsstrategi, der skal bidrage til indfrielsen af Forsvarsministeriets mission og vision samt efterleve
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelses
af ministerområdet.
Som administrativt videnscenter bidrager Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse til udvikling inden for
administration,
regnskab,
økonomistyring,
herunder
forvaltningsgrundlag
ift.
og
understøtter
den
løbende
forretningsmæssige
udvikling,
regeloverholdelse
regnskabskrav
ministerområdet.
finanslovsformål, der omfatter varetagelse
af den samlede
regnskabsvirksomhed på ministerområdet, samt betaling af regninger, bogføring og lønadministration på tværs
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse varetager ansvaret for udvalgte processer gennem overvågning af
ministerområdets finansielle risikostyring og fastlægger herunder de revisions- og regnskabsmæssige krav til
styrelserne og rådgiver herom. Derudover varetager styrelsen ansvaret for finansiel controlling og sikrer herved
grundlaget for aflæggelse af et retvisende regnskab.
I Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse lægges der stor vægt på ordentlighed, pålidelighed og at være de
bedste til at løse opgaven. Styrelsens kerneopgaver løses gennem en struktureret og systematisk indsats med
fokus på, hvordan styrelsens store kundeskare understøttes bedst muligt, så de oplever en service af høj
kvalitet og effektivitet.
2.2. Ledelsesberetning
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse kan se tilbage på et år med tilfredsstillende faglige resultater.
Det er i 2024 lykkedes at fastholde det høje kvalitative niveau i den samlede opgavevaretagelse af styrelsens
kerneopgaver, og der leveres en tilfredsstillende og professionel understøttelse af koncernen med hensyn til
den primære opgave med sikring af et retvisende regnskab. Årsregnskabet for 2023 for ministerområdet er
godkendt uden forbehold af Rigsrevisionen.
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har i 2024 i særlig grad også bidraget som videnscenter med sparring
og rådgivning i forhold til tværgående strukturelle forhold og konkrete projekter, både med kompetencer inden
for egne fagområder og med et bredt kendskab til ministerområdet generelt.
Regnskabsstyrelsen har i 2024 fortsat prioriteret en aktiv indsats i arbejdet med udvikling og implementering
af det tværgående finansielle kontrolmiljø på ministerområdet. Dette også på lønområdet i 2024, hvor styrelsen
har bidraget med kvalitative input til Forsvarsministeriets Personalestyrelses forretningsprojekt vedr.
implementering af kontrolmiljø på lønområdet, samt bidraget med ressourcer og kompetencer til overgangen
af Forsvarsministeriets lønsystem til Statens Lønsystem (SLS).
I mål- og resultatplanen for 2024 blev de koncernfælles strategiske pejlemærker udmøntet i seks konkrete
faglige mål for Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse. Det er med stor tilfredshed, at styrelsen konstaterer,
at alle seks mål for 2024 er opfyldt.
04
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0009.png
Tabel 2.2.2. Økonomiske hovedtal (mio.kr.)
Regnskab 2024
Ordinære driftsindtægter (ekskl. bevillinger)
0,0
Ordinære driftsomkostninger
136,6
-
Heraf personaleomkostninger
134,9
Andre driftsposter
-0,1
Finansielle poster, netto
0,1
Ekstraordinære poster, netto
0,0
Årets nettoudgifter i alt
Heraf
136,6
Driftsbevilling
Anlægs-
bevilling
Indtægter
-0,1
Udgifter
136,7
Nettoudgifter
136,6
Bevilling, indtægter
inkl. tillægsbevilling
Bevilling inkl. tillægsbevilling, netto
136,8
Bevilling, udgifter
inkl. tillægsbevilling
0,0
0,0
Nettoudgifter
0,0
Udgifter
0,0
0,0
Indtægter
Årets overskud
0,2
Årets overskud i alt
0,2
Tidligere års overførte overskud
3,0
Disponibelt overskud der bortfalder
Overskud herefter til videreførelse
0,0
3,2
0,0
05
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0010.png
2.4. Målrapportering
2.4. Målrapporteringens 1. del – skematisk oversigt
Tabel 2.4.1. Skematisk oversigt over årets målopfyldelse
Mål
nr.
1:
Understøtte
udviklingen
af
koncernfælles
IT-
udviklingsprojekter på lønområdet
Målets hensigt
Det er målet at understøtte
det fælles IT-projekt
mellem
Forsvarsministeriets
Personalestyrelse og
Økonomistyrelsen for
ressortoverførsel af FMN-
LØN til Økonomistyrelsen
og dermed overgangen til
Statens Lønsystem.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil i 2024 blive vurderet
ud fra, om Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse, med baggrund i
forventet godkendt projektplan, har
bidraget aktivt i det fornødne omfang
med relevante kompetencer til det
igangsatte IT-projekt, herunder til
opfyldelse af de fastsatte leverancer
defineret i tids- og projektplanen for
2024.
Opfyldt
Resultater og årsag
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har i
2024 bidraget med relevante kompetencer og
ressourcer til projekt- og styregruppen, og
har herunder ydet sparring og rådgivning i
fornødent omfang. Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse har løbende bidraget med
tests af forretningsregler mht.
personalekategorier og lønkoder i tråd med
projektets tids- og projektplan for 2024.
Mål nr. 2: Understøtte udviklingen af de finansielle processer
på lønområdet
Målets hensigt
Det er målet, at
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse
bidrager til at styrke
lønforvaltningen ved
tilvejebringelsen af faste
og variable ydelser og
videreudvikler det interne
finansielle kontrolmiljø
omkring disse.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil i 2024 blive vurderet
ud fra, om Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse, med baggrund i det
godkendte kommissorium for projektet
til implementering af kontrolmiljø på
lønområdet, i fornødent omfang har
bidraget aktivt til forretningsprojektet
med viden og ressourcer på
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelses
kompetence- og opgaveområder, og
dermed opfyldt de fastsatte leverancer
defineret i tids- og projektplanen for
2024.
Mål nr. 3: Understøtte udviklingen af koncernfælles IT-
udviklingsprojekter på kontrolmiljøområdet
Målets hensigt
Det er målet, at
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse og
forsvarslinjerne i det
interne finansielle
kontrolmiljø fuldt ud har
ibrugtaget SAP Process
Control og Risk
Management i 2024 til drift
Vurderingskriterier
Målet for 2024 er nået, når projektets
leverancer vedrørende SAP Process
Control og Risk Management er
implementeret og ibrugtaget af
forsvarslinjerne i kontrolmiljøet. Som led
i ibrugtagningen vil projektet sikre
udrulning og uddannelse af de fornødne
brugere i forsvarslinjerne.
Opfyldt
Resultater og årsag
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har i
2024 bidraget med relevante kompetencer og
ressourcer til projektets reference- og
styregruppe, herunder med rådgivning vedr.
kontrolmiljø og lønudbetaling.
Opfyldt
Resultater og årsag
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har i
2024 gennemført implementering og
ibrugtagning af SAP Process Control og Risk
Management inden for det fastlagte scope og
plan for projektet.
Den videre ibrugtagning og
forretningsimplementering af SAP Process
Control og Risk Management inkluderes i
06
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0011.png
af og rapportering med det
interne finansielle
kontrolmiljø for indkøb og
betaling.
Opfyldelse af målet vil desuden vurderes
ud fra, om Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse har udarbejdet et
oplæg til en driftsorganisation, først til
projektets styregruppe og derefter til
koncernstyringskredsen, som skal danne
grundlag for den fremadrettede
konkretisering af driftsorganisationen og
dens rammer.
scope af den samlede plan for koncernens
samlede finansielle kontrolmiljø, jf.
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelses mål-
og resultatplan for 2025.
Mål nr. 4: Understøtte videreudviklingen af det koncernfælles
interne finansielle kontrolmiljø
Målets hensigt
Det er målet, at
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse
bidrager til
videreudviklingen af det
koncernfælles interne
finansielle kontrolmiljø og
omstiller sig til indførslen
af kontrolmiljøansvarlige
jf. bekendtgørelsen om
intern kontrol mv. (BEK nr.
924 af 20. juni 2023), i
forlængelse af
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelses
eksisterende procesansvar
for indkøb uden
indkøbsordre, indkøb via
firmahæftende
betalingskort,
rejseafregning og udlæg
(rejseprocessen) og
betalingsprocessen.
2) Bidrage til videreudviklingen af det
koncernfælles interne finansielle
kontrolmiljø ved at videreføre arbejdet
med det koncernfælles overblik over
risici og interne kontroller samt udvikle
det nuværende proceshus til et
dækkende overblik baseret på finansielle
transaktioner. Konkret skal
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
koble en model over finansielle
transaktioner sammen med
Forsvarsministeriets overordnede
finansielle proceshus og udvikle en
dreje-bog (metodik) samt vejledning for
udbredelsen af denne. Derudover skal
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
aktivt bidrage med ressourcer og
kompetencer til udbredelsen af denne.
1) Gennemført forberedelser til
ikrafttræden af bekendtgørelsen om
intern kontrol mv. på egne, bestående
procesansvar. Dvs. konkret skal
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
sikre tilstrækkelig overblik over risici og
interne kontroller på egne
forretningsprocesser samt have
mitigeret til den koncernfælles
risikoappetit, og være klar til
ikrafttræden af bekendtgørelsen (d. 01.
juli 2024).
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra,
om Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse har gennemført
følgende tiltag.
Opfyldt
Resultater og årsag
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har i
2024 gennemført de beskrevne tiltag.
1) Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har
gennemført forberedelser til ikrafttræden af
bekendtgørelsen om intern kontrol på
styrelsens eksisterende procesansvar for
indkøb uden indkøbsordre, indkøb via
firmahæftende betalingskort, samt rejse- og
betalingsprocessen.
2) Styrelsen har i 2024 videreført arbejdet
med det koncernfælles overblik over risici og
interne kontroller. Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse har udarbejdet en model
over finansielle transaktioner og koblet denne
med ministeriets finansielle proceshus.
07
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0012.png
3) Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse skal have færdiggjort
arbejdet med øvrige indkøb ved at have
fastlagt en realiserbar plan for disse
transaktioner i 2. halvår 2024 i
samarbejde med Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse.
3) Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har
i 2024 videreført arbejdet med etablering af
en fuldstændig transaktionsmodel over de
samlede finansielle processer på
ministerområdet – dermed ikke afgrænset til
indkøbsprocesserne alene.
Dette medfører, at processer som hidtil har
været kategoriseret som ’øvrige indkøb’
fremadrettet vil indgå i den samlede mængde
af transaktioner og indkøb, som vil blive
håndteret ved den samlede plan for
koncernens samlede finansielle kontrolmiljø,
jf. Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelses
mål- og resultatplan for 2025.
Mål nr. 5: Øget bevidsthed om cybertrusler
Målets hensigt
Det er målet at sætte
fokus på og fremme god
digital sikkerhedskultur
blandt Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelses
medarbejdere samt øge
disses bevidsthed om
cybertrusler og bedste
praksis inden for
informationssikkerhed.
1) Awareness og uddannelse:
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
skal i 2024 gennemføre ti awareness- og
uddannelsesaktiviteter for styrelsens
medarbejdere.
2) Beredskab/test/øvelser:
Der skal i 2024 udarbejdes nødplaner
for to vigtige forretningsprocesser.
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
skal i 2024 desuden afholde øvelser af
disse nødplaner, procedurer samt
dertilhørende bilag, samt dokumentere
læring i den forbindelse.
3) GDPR: Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse skal i 2024
gennemføre en opdateret vurdering af
den databeskyttelsesmæssige
compliance efter en koncernfælles
model. Såfremt der identificeres
mangler, skal der udarbejdes en
ledelsesgodkendt handlingsplan med
forankring i styrelsen.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra,
om Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse har nået følgende
delmål.
Opfyldt
Resultater og årsag
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har i
2024 arbejdet for at fremme den gode
digitale sikkerhedskultur.
1) Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har
i 2024 gennemført 20 awareness- og
uddannelsesaktiviteter.
2) Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har
i 2024 udarbejdet nødplaner for alle
styrelsens seks vigtige forretningsprocesser,
samt afholdt øvelser af to af disse og
dokumenteret læring i den forbindelse.
3) Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har
i 2024 fortaget en ny vurdering af styrelsens
databeskyttelsesmæssige compliance efter
den fælles model på ministerområdet.
08
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0013.png
Mål nr. 6: Fokus på kompetenceudvikling og kompetencebehov
i Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
Målets hensigt
Det er målet, at
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse sætter
øget fokus på dét at være
en attraktiv arbejdsplads
med henblik på at kunne
tiltrække og tilknytte de
rette medarbejdere for at
kunne understøtte det
historiske løft af Forsvaret
og sikre, at styrelsen har
de nødvendige
kompetencer og
kapaciteten til at
understøtte eksekveringen
af forligsrelaterede
opgaver.
1) Der skal udarbejdes et konkret
beslutningsoplæg til ny struktur på
styrelsens kompetenceudviklingsområde
med planlægning af aktiviteter og
kompetencer, som favner styrelsens
nuværende og langsigtede behov.
Beslutningsoplægget skal godkendes af
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelses direktion.
2) Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse skal i 2024
gennemføre 20
kompetenceudviklingsaktiviteter.
3) 50 pct. af Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelses medarbejdere skal
have deltaget i
kompetenceudviklingsaktiviteter
i løbet af 2024.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra,
om Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse har gennemført
tiltag for at omstrukturere
organiseringen af kompetenceudvikling
for Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelses medarbejdere,
herunder intern erfaringsudveksling og
videndeling på tværs af styrelsen. Disse
tiltag kan tage form af eksempelvis
workshops, seminarer, kurser,
netværksmøder, projekter med mere.
Konkret skal følgende delmål realiseres i
2024.
Opfyldt
Resultater og årsag
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har i
2024 sat fokus på kompetenceudvikling, og
har gennemført en række
kompetenceudviklingsaktiviteter for
styrelsens medarbejdere, samt sat ny
struktur på måden styrelsen har organiseret
kompetenceudvikling af medarbejderne.
1) Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har
udarbejdet en ny struktur på styrelsens
kompetenceudviklingsområde, med
planlægning af styrelsens behov og
nuværende kompetencer for øje. Den nye
struktur er behandlet i styrelsens ledelse, og
det videre arbejde er godkendt af direktionen.
2) Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse har
i 2024 gennemført 25
kompetenceudviklingsaktiviteter.
3) 62 pct. af Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelses medarbejdere har
deltaget i kompetenceudviklingsaktiviteter i
løbet af 2024.
2.5. Forventninger til det kommende år
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
skal
i
2025
fortsat
understøtte kunderne
ved
at
varetage
driftsopgaverne med den høje kvalitet og effektivitet, som kan forventes af et shared service center i
koncernen. I det kommende år vil Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse have særligt fokus på at levere en
stærk kvalitativ eksekvering af styrelsens kerneopgaver samt understøtte udviklingen på ministerområdet med
hensyn til det finansielle kontrolmiljø.
Med mål- og resultatplanen for 2025 vil Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse arbejde mod at styrke
fundamentet for styrelsens opgaveløsning. Det gøres dels ved at sikre et retvisende regnskab og implementere
09
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
et nyt koncept for styrelsesspecifikke regnskabserklæringer, dels gennem aktive bidrag til udvikling og
implementering af det tværgående finansielle kontrolmiljø på ministerområdet samt projektet for overgang til
SLS. Derudover er der sat ambitiøse effektmål for kerneopgaverne angående fakturabehandling og
lønadministration.
10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse er regnskabsmæssigt ikke en selvstændig virksomhed med selvstæn-
dig årsrapport. Regnskabet for Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse er indeholdt i regnskabet for virksom-
heden med CVR-nr. 16 28 71 80. Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelses aktiver og passiver indgår i én
samlet balance for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 og afrapporteres i den samlede årsrapport for
denne virksomhed, der omfatter følgende styrelser: Forsvarskommandoen, Hjemmeværnskommandoen, For-
svarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse og Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse.
Regnskabet i Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelses årsberetning består alene af et udgiftsbaseret drifts-
regnskab og tilhørende noter og skal derfor ses som et bilag til det samlede regnskab for virksomheden med
CVR-nr. 16 28 71 80. I forhold til opgørelsen af generelle fællesomkostninger henvises der til den for styrelsen
gældende regnskabsinstruks.
Regnskabet for Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse er udarbejdet i overensstemmelse med statens udgifts-
baserede regnskabsprincipper samt de nærmere retningslinjer herfor i regnskabsbekendtgørelsen, finansloven
og Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV). De nævnte principper fraviges dog på et
enkelt område, idet forskudsbetalinger til leverandører vedrørende levering af materiel mv. på flerårige kon-
trakter indregnes og udgiftsføres i bevillingsregnskabet på betalingstidspunktet i henhold til finansloven. Den
ved udarbejdelsen af regnskabet anvendte regnskabspraksis, herunder afvigelsen fra gældende regler, svarer
til den praksis, der er anvendt ved udarbejdelsen af regnskabet for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
For nærmere beskrivelse af den anvendte regnskabspraksis henvises derfor til beskrivelsen af anvendt regn-
skabspraksis i årsrapporten for 2024 for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0016.png
3.7. Bevillingsregnskab
Tabel 3.7.1. Bevillingsregnskab (mio. kr.)
Hovedkonto
Drift
§12.15.01
Navn
Bevillingstype (Mio. kr.) Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Videreførelse
Ultimo
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
136,9
-0,1
136,7
-0,1
0,2 3,2
0,0
12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0017.png
Tabel 3.7.2. Regnskabs- og budgetspecifikation (mio.kr.)
§ 12.15.01
Driftsbevilling
Nettoudgift
Udgift
16. Husleje, leje af arealer, leasing
17. Internt statsligt køb af varer og tjenester
18. Lønninger / personaleomkostninger
19. Fradrag for anlægsløn
22. Andre ordinære driftsomkostninger
26. Finansielle omkostninger
43. Interne statslige overførselsudgifter
44. Tilskud til personer
Indtægt
11. Salg af varer
12. Internt statsligt salg af varer og tjenester
21. Andre driftsindtægter
25. Finansielle indtægter
30. Skatter og afgifter
33. Interne statslige overførselsindtægter
*Budget er lig grundbudget
Regnskab
2024
136,6
Budget
2025*
140,2
0,0
0,4
134,9
-
1,3
0,1
-
-
-
-
137,1
-
3,2
-
-
-
0,0
0,0
-0,1
0,0
-
-
-0,1
-
-
-
-
-
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse vurderer det regnskabsmæssige resultat som tilfredsstillende.
13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025751_0018.png
.
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
Arsenalvej 55
9800 Hjørring
Telefon: +45 7281 0700
E-mail: [email protected]
www.regnskabsstyrelsen.dk
EAN: 5798000201439
CVR: 16287180
14