Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3025750_0001.png
Årsberetning
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
2024
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0002.png
Indhold
1. LEDELSESPÅTEGNING
1.1. Påtegning
2. BERETNING
2.1. Præsentation af styrelsen
2.2. Ledelsesberetning
2.3. Målrapportering
2.3.1. Målrapporteringens 1. del – skematisk
oversigt
2.3.2. Målrapporteringens 2. del – uddybende
analyser og vurderinger
2.4. Forventninger til det kommende år
3. REGNSKAB
3.1. Anvendt regnskabspraksis
3.2. Bevillingsregnskab
4. BILAG
4.1. Øvrige regnskabsoplysninger
4.2. Beskrivelser af to udvalgte bygge- og
anlægsprojekter, der er afsluttet i 2024.
17
18
14
15
4
5
7
7
12
12
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0003.png
Organisationsdiagram for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2. FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
2024
/
2025 .
1. Ledelsespåtegning
Årsberetningen er aflagt i henhold til bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen,
og indgår som bilag til årsrapporten for
CVR nr. 16 28 71 80.
Årsberetningen omfatter de bevillinger på finansloven, som Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er ansvarlig
for, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med
bevillingskontrollen for finansåret 2024:
§ 12.14.01. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
§ 12.14.02. Etablissementsdrift og bygningsvedligeholdelse
§ 12.14.03. Bygge- og anlægsarbejder
§ 12.14.04. Provenu ved afhændelse af ejendomme
§ 12.14.05. Oprydning efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse i Grønland
§ 12.29.13. Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram
§ 12.29.15. Nationalt finansieret NATO-investeringsprogram
01
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0006.png
1.1. Påtegning
Styrelseschefen tilkendegiver hermed:
For koncernstyringsdirektøren, at underskriveren ikke er bekendt med økonomiske forpligtelser ud over
de i regnskabet medtagne, eksempelvis retlige tvister, kautionsforpligtelser, hensættelser og eventuel
forpligtelser, og at det aflagte regnskab indeholder de udgifter/indtægter, der vedrører driften for
pågældende styrelse i regnskabsåret. Underskriveren tilkendegiver endvidere, at de dispositioner, som er
omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
For departementschefen, at målrapporteringen i årsberetningen er rigtig, dvs. at målopstillingen og
målrapporteringen på mål- og resultatplanen er fyldestgørende, at der er adgang til det grundmateriale,
som målrapporteringen i årsberetningen bygger på, og at der ved styrelsen er arbejdsgange, som
kvalitetssikrer de oplysninger og vurderinger, der indgår i årsrapporten.
Hjørring, den 5. marts 2025
______
Anders Mærkedahl Pedersen
Styrelseschef
København, den 21. marts 2025
København, den 21. marts 2025
Poul Taankvist
Koncernstyringsdirektør
Pernille Vedsgaard Langeberg
Departementschef
02
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0007.png
2. Beretning
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
er
en
styrelse
inden
for
Forsvarsministeriets
koncern.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse arbejder inden for Forsvarsministeriets koncernfælles mission og vision
som beskrevet nedenfor.
Mission
Sammen arbejder vi for Danmarks sikkerhed, interesser og borgernes tryghed
Vision
Vi driver og udvikler opgaveløsningen, så vi får mest mulig effekt ud af de ressourcer, vi
sammen råder over
Vi er en professionel og bredt anerkendt samarbejdspartner
Vi skaber en fælles handlekraft gennem loyalt og tillidsfuldt samarbejde
Strategiske pejlemærker for 2024
En stærk implementering af nyt forsvarsforlig
Vi vil skabe en stærk implementering af det nye forlig. Det gør vi gennem tillidsfuldt samarbejde i en
fælles retning, herunder i det løbende forligsarbejde. Det gør vi også ved at udarbejde realistiske planer
med en klar rolle- og ansvarsfordeling, ved en god og prioriteret opgaveløsning samt gennem en effektiv
og transparent styring, eksempelvis når vi løfter opgaver, der kræver tværgående synkronisering.
Med et historisk løft af Forsvaret skal vi samtidig sikre, at vi har den nødvendige produktionskapacitet og
den rette bemanding, som understøtter eksekveringen af forligsrelaterede opgaver. Endelig sikrer vi et
stærkt grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende forlig tilfredsstillende.
En stærk forvaltningskultur
Vi bidrager til, at ministerområdet i alle henseender praktiserer en stærk forvaltningskultur. Når vi udviser
sikker dømmekraft og står vagt om god offentlig administration, styrker vi tilliden til vores arbejde. Det
kræver også, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning på baggrund af nye indsigter mv.
En god (digital) sikkerhedskultur
Vi er bevidste om, at fremmede staters efterretningstjenester ønsker at få adgang til klassificerede og
beskyttelsesværdige informationer, der kan skade Danmarks og vores samarbejdspartneres sikkerhed og
handlefrihed. Vi er bevidste om, at ansatte i forsvaret løbende indgår som mål i fremmede staters efter-
retningsvirksomhed. Vi vil derfor arbejde for at fremme en kultur, hvor der i endnu højere grad værnes
om klassificerede og beskyttelsesværdige oplysninger samt vores adgang hertil. Vi vil ligeledes arbejde
for, at den enkelte medarbejder/frivillige er bevidst om, at fremmede efterretningstjenester udviser særlig
interesse for personer med tilknytning til forsvaret.
Fundamentet på plads
Vi skal skabe et stærkt økonomisk og organisatorisk fundament for at understøtte opbygningen af For-
svaret og implementeringen af forsvarsforliget 2024-2033. Herunder skal vi særligt styrke og investere i
vores materiel, bygninger, IT og personel med henblik på at rette op på ophobede udfordringer i driften.
03
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0008.png
2.1. Præsentation af styrelsen
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse udvikler og tilpasser de fysiske rammer, som er nødvendige for, at
Forsvaret og øvrige kunder kan løse deres vigtige samfundsopgaver. Det vil sige, at Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse varetager drift, administration og vedligehold af Forsvarets arealer og bygninger med
tilknyttede faste installationer som eksempelvis tekniske installationer. Ligeledes er styrelsen ansvarlig for
leverancer af tilknyttede serviceydelser som rengøring, kantinedrift, arealpleje mv.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse varetager bygherreansvaret for ministerområdet ved gennemførelse af
bygge- og anlægsprojekter og er ansvarlig for gennemførelse af miljøtiltag på arealer og energitiltag i
bygninger. Dertil varetages administrationen af Forsvarsministeriets lejeboliger og eksterne lejemål.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er ligeledes ansvarlig for tilpasning af ministeriets bygnings- og
arealkapacitet foranlediget af politiske beslutninger og efterspørgslen fra ministerområdet.
De i 2024 omfattede hovedkonti fremgår af tabel 2.1.1a nedenfor.
Tabel 2.1.1a Styrelsens hovedkonti
Hovedkonti
§ 12.14.01.
§ 12.14.02.
§ 12.14.03.
§ 12.14.04.
§ 12.14.05.
§ 12.29.13.
§ 12.29.15.
Navn
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Etablissementsdrift og bygnings-
vedligeholdelse
Bygge- og anlægsarbejder
Provenu ved afhændelse af
ejendomme
Oprydning efter tidligere amerikansk
militær tilstedeværelse i Grønland
Internationalt finansieret NATO-
investeringsprogram
Nationalt finansieret NATO-
investeringsprogram
Bevillingstype
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Anlægsbevilling
Anlægsbevilling
Driftsbevilling
Anlægsbevilling
Anlægsbevilling
Tabel 2.1.1b viser et overblik over Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses hovedkonti. Heraf fremgår det, at
der videreføres overskud på både drifts- og anlægsbevillingen på henholdsvis 45,8 mio. kr. og 1.249,4 mio.
kr.
Tabel 2.1.1b Styrelsens hovedkonti
(Mio.kr.)
Bevilling
(FL+TB)
Drift
Udgifter
Indtægter
Anlæg
Udgifter
Indtægter
2.730,9
-212,0
1.312,3
-221,0
2.752,8
-225,5
821,5
-150,6
1.249,4
Regnskab
Overført overskud
Ultimo
45,8
04
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
2.2. Ledelsesberetning
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse ser tilbage på et år, hvor der er lagt en stor indsats i at få fundamentet
til fremtidens forsvar på plads. Det er vigtigt, at tingene bliver gjort i den rigtige rækkefølge, så der er
indkvartering, kontorer, garager og værksteder klar, når nyt personel og materiel rykker ind.
For at understøtte implementeringen af det nye forsvarsforlig er der blandt andet udarbejdet helhedsplaner for
syv af Forsvarets etablissementer, hvor styrelsen har tænkt både langsigtet og tværfagligt. Dette med henblik
på at opnå det bedste grundlag for udnyttelsen og udviklingen af etablissementerne således, at der kan skabes
de bedst mulige vilkår for personellet på landets tjenestesteder. Planerne skal ligeledes synliggøre de
udfordringer og risici, der kan være i forhold til fremtidige byggerier eller udvidelser på det enkelte
tjenestested.
I 2024 har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse haft travlt. Der er således omsat for 534 mio. kr. på
vedligeholdelsesområdet, hvilket er ny rekord. Der er imidlertid i tidens løb oparbejdet et stort drifts- og
vedligeholdelsesefterslæb på Forsvarsministeriets etablissementer, hvorfor der i løbet af 2024 er lagt mange
ressourcer i arbejdet med de analyser af ejendomsområdet, som er en del af GAFF-planen (plan for
genopretning af forsvarets fundament). Mange i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har lagt – og lægger
stadig – et stort arbejde i forligsanalyserne angående drifts- og vedligeholdelsesefterslæb.
På trods af travlheden med vedligeholdelse af Forsvarets etablissementer er der omsat for de ekstra 42 mio.
kr., som i september blev bevilliget til personalenære tiltag. De skulle gøre en forskel i hverdagen på
tjenestesteder i hele landet. Projekterne er prioriteret lokalt på de enkelte tjenestesteder, og samlet har det
resulteret i en liste med mere end 500 forbedringsopgaver i hele landet. Listen har omfattet opgaver lige fra
nye tekøkkener i kompagnibygninger over udskiftninger af lamper i hangarer til genopretning af øvelsesterræn.
Alt sammen til stor glæde for personellet.
2024 blev også året, hvor kataloget for standardbyggeri blev udvidet, så det nu indeholder de otte
bygningstyper, som styrelsen bygger mest af. En standardisering af bygningstyper skaber både en bedre
udnyttelse af midlerne, mere effektive arbejdsgange og er et godt udgangspunkt for dialogen med kunderne.
Ud over garage- og værkstedsbygninger, er der nu også standardbygningerne; vagtbygning, idrætsfaciliteter,
indkvartering og kontorbygning. Selv om der er tale om standardbygninger, er både størrelse og indretning af
de enkelte bygninger delvist fleksible og kan tilpasses den enkelte enheds eller det enkelte etablissements
behov.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har fortsat haft fokus på at understøtte koncernens samlede
forligsimplementering med en veldrevet og effektiv organisation. Sammen med analyserne inden for drifts- og
vedligeholdelsesefterslæb, samt prioritering og effektivisering, udgør helhedsplanerne, standardbyggerierne
og GAFF-planen, et solidt planlægningsgrundlag, der kan understøtte et forsvar, der vokser.
I 2024 er der inden for digitalisering særligt arbejdet med stamdata i forbindelse med tekniske installationer.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har nu konsolideret styringsinteressante tekniske installationer på
komponentniveau i et system, og har således grundlaget for nu at styre vedligehold og eftersyn i samme
system.
På området for Informations- og Kommunikationsteknologi (IKT), dvs. teknologi der gør det muligt for brugerne
at få adgang til, gemme, overføre og redigere information, har der været fokus på udarbejdelse af
kravspecifikation til leverandører. Dette angår krav til den digitale dokumentation af projekter, når disse
overdrages fra projekt til drift. Der er i løbet af 2024 dannet et overblik over optimeringsmuligheder og
05
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0010.png
efterfølgende udarbejdet et målbillede og et roadmap for det videre arbejde. Dermed er der lagt et godt
grundlag for det fremtidige arbejde med IKT og et fundament for god og sikker drift af kommende byggeri.
I 2024 har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse internt haft fokus på samarbejde, som en central
forudsætning for at være en troværdig og handlekraftig samarbejdspartner. I styrelsen har enheder på tværs
af hele organisationen rakt ud til hinanden og er blevet klogere på hinandens arbejdsgange og forudsætninger
for opgaveløsningen. Det har været godt givet ud. Det giver forståelse, sammenhold og bedre leverancer – til
gavn for hele Forsvaret.
Nedenstående tabel 2.2.2. viser årets resultat fordelt på drifts- og anlægsbevillingen. Heraf fremgår det, at
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse havde et merforbrug på driftsbevillingen på 8,4 mio. kr.
mindreforbrug på anlægsbevillingen på 420,4 mio. kr.
Afvigelsen på anlægsbevillingen kan primært henføres til projekter i Forlig 2024-2033, som endnu ikke er
godkendt politisk, samt kalkuleret mindreplanlægning for at imødekomme spidsbelastning i 2027.
Afvigelsen på driftsbevillingen kan primært henføres til ændret regnskabspraksis i forbindelse med engangs-
vederlag.
Tabel 2.2.2. Økonomiske hovedtal (mio.kr.)
Regnskab 2024
Ordinære driftsindtægter (ekskl. bevillinger)
-214,7
Ordinære driftsomkostninger
-
Heraf personaleomkostninger
Andre driftsposter
Finansielle poster, netto
Ekstraordinære poster, netto
Årets nettoudgifter i alt
Heraf
Indtægter
Udgifter
Nettoudgifter
2.884,4
937,9
605,9
0,7
0,0
3.276,3
Driftsbevilling
-225,5
2.752,8
2.527,3
Indtægter
Udgifter
Nettoudgifter
Bevilling, indtægter
inkl. tillægsbevilling
Bevilling, udgifter
inkl. tillægsbevilling
Årets overskud
Årets overskud i alt
Tidligere års overførte overskud
Disponibelt overskud der bortfalder
Overskud herefter til videreførelse
-8,4
411,9
883,2
0,0
1.295,1
Anlægs-
bevilling
-72,6
821,5
748,9
og et
Bevilling inkl. tillægsbevilling, netto
2.518,9
-143,0
1.312,3
420,4
Af tabel 2.2.2. fremgår det, at det samlede overskud til videreførelse er på 1.295,1 mio. kr., hvoraf hovedparten
er opsparing på anlægsbevillingen, der planlægges anvendt i 2025 og frem.
06
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0011.png
2.3. Målrapportering
2.3.1. Målrapporteringens 1. del – skematisk oversigt
I det følgende præsenteres opfyldelsen af samtlige mål fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses mål- og
resultatplan 2024.
Tabel 2.3.1. Skematisk oversigt over årets målopfyldelse
Mål nr. 1: Datadrevet etablissementsdrift (fortsættelse af mål
fra 2023)
Målets hensigt
Det er målet at styrke
etablissementsdriften via en
forbedret planlægning af
vedligehold af tekniske
anlæg. Fundamentet for
dette er registrering af
datagrundlaget, hvor det
individuelle tekniske anlæg
er oprettet i DeMars.
Dette mål er grundlaget for
at arbejde med datadrevet
etablissementsdrift, og vil
skabe et bedre grundlag for
den økonomiske styring,
prioritering af opgaver, og
bidrage til en stabil drift af
de tekniske anlæg og
installationer på
tjenestestederne.
1
Mål nr. 2: Transparent og veldisponeret etablissementsdrift
(flerårigt mål)
Målets hensigt
Det er målet at skabe
overblik over ikke-planlagte
opgaver i
etablissementsdriften,
herunder opdeling i akut og
ikke-akut karakter, for at
sikre et veldisponeret og
konsekvensstyret
ressourceforbrug. Der skal
defineres retningslinjer for
tidsforbrug og
1
Opfyldt
Resultater og årsag
Vurderingskriterier
Målet er nået, når 80 % af de
styringsinteressante tekniske
installationer er oprettet i
DeMars.
Målopfyldelsen vurderes på
baggrund af antallet af
registrerede tekniske
installationer ultimo 2024.
Målet er opfyldt, idet 86 % af de
styringsinteressante tekniske
installationer er oprettet i DeMars.
Planlægningsgrundlaget for teknisk
vedligehold, herunder økonomiske
omkostninger til opgaven, forbedres i
takt med, at mængden af data øges i
antal og samtidigt i kvalitet.
Oprettelsen af tekniske pladser i SAP
og kvalitetskontrollen af disse data,
herunder at øge data kvaliteten,
bidrager til dette.
Opfyldt
Resultater og årsag
Målet er nået, idet en ny
registreringspraksis og styringsdirektiv er
godkendt af chefen for
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Den nye registreringspraksis er
implementeret hos følgende
etablissementspartnerelementer: Varde,
Frederikshavn, Skrydstrup, Holstebro,
Vordingborg, Svanemøllen, Antvorskov,
Bornholm (Almegård) og Landsdelsregion
Vurderingskriterier
Målet er nået, når styringsdirektivet
er godkendt af chefen for
Ejendomsstyrelsen og
er implementeret hos minimum 25
% af samtlige
etablissementspartnerelementer.
Implementeringen udmøntes i
kombineret præsentation og
undervisning i styringsdirektivets
retningslinjer.
Målets hensigt er forkortet af redaktionelle grunde, og den fulde tekst kan findes i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses
Mål- og Resultatplan 2024.
07
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0012.png
registreringsgrundlag i
etablissementsdriften, som
vil bidrage til øget
ensartethed i
opgaveregistreringen. Dette
understøtter en optimering
af ressourceanvendelsen i
etablissementsdriften, som
vil øge værdiskabelsen på
Forsvarets etablissementer.
Frem mod slutningen af 2025 vil den
fremadrettede effekt af målet være et
transparent grundlag for
ressourceplanlægning, som
understøtter overholdelse af
driftsbudgetter. Dette ses i en række
afledte optimeringseffekter, bl.a. målt
på kapacitetsløn, aktivitetsløn og
udgifter til eksterne leverandører.
Øst. Disse udgør samlet 32 % (9 ud af 28
etablissementspartnerelementer).
Mål nr. 3: Energidata til energioptimal bygningsdrift
(fortsættelse af mål fra 2023)
Målets hensigt
Det er målet at tilvejebringe
relevante og tilstrækkelige
forudsætningsskabende data
til at kunne understøtte og
videreudvikle
dataindsamling til
energiledelse ved
Ejendomsstyrelsen med
henblik på at sikre
energioptimal bygningsdrift
og energirenovering,
herunder understøttelse af
gældende lovgivning.
Vurderingskriterier
Iværksættelse af pilotprojekt om
energistyring via
energiledelsessoftwaren (PME 22),
inkl. undervisning, ved Holstebro
Kaserne og/eller Hjørring Kaserne.
Udarbejdelse af rapport som
beskriver erfaring og resultater af
pilotprojektet.
Opfyldt
Resultater og årsag
Pilotprojektet er gennemført via den
nuværende energistyringssoftware (PME
09) i stedet for den opdaterede version
(PME 22). Dette skyldtes uforudsete
udfordringer med levering af server og
software, som var en forudsætning for
installation af den opdaterede version.
Opsætning af ny server i samarbejde med
Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse er dog gennemført ultimo
2024, ligesom der er indgået aftale med
leverandør om installation af den nyeste
software (PME 24) den 20. januar 2025,
herunder undervisning for udvalgte
medarbejdere i 2025.
Erfaringsrapport fra nuværende software
og opdateringsprocessen er udarbejdet.
Mål nr. 4: Bæredygtigt byggeri (flerårigt mål)
Målets hensigt
Det er målets hensigt at
fremme bæredygtigt byggeri
i Forsvarsministeriets
koncern. Målet er en
fortsættelse af styrelsens
mål- og resultatplan for
2023, hvorefter styrelsens
mål først er nået, når der er
udarbejdet en
bæredygtighedsplan, der
indeholder konkrete
bæredygtighedskrav og
Vurderingskriterier
Fastlæggelse af ambitionsniveau
for bæredygtighed ved byggeri og
vedligehold, hvor der inddrages
erfaringer fra koncernens grønne
handleplan.
Opfyldt
Resultater og årsag
Der er udarbejdet tre statements for
bæredygtigt byggeri i Ejendomsstyrelsen,
som indfrier delmål 4.1 om fastlæggelse af
ambitionsniveau:
• ”Vi bruger og passer på det, vi har”
• ”Vi renoverer og transformerer, før vi
bygger nyt”
• ”Når vi bygger, træffer vi bæredygtige
valg, med det operative virke for øje”
Ambitionen bygger på det faktum, at det
er mere bæredygtigt at vedligeholde og
renovere end at rive ned og bygge nyt.
08
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0013.png
fokusområder for
bæredygtigt byggeri samt
en implementeringsplan.
Der er udarbejdet én eller flere
analyser af potentielle
indsatsområder og dertilhørende
mulige bæredygtighedskrav for
bæredygtigt byggeri og
vedligehold.
Ambitionen tager ligeledes hensyn til det
operative virke, som altid har første
prioritet.
Ambitionen er udarbejdet på baggrund af
en analyse af Ejendomsstyrelsens
nuværende praksis for
bæredygtighedstiltag i forbindelse med
anlæg, nybyggeri og renovering samt de
forskellige manualer mv. Der er igennem
analysen identificeret en række indsatser,
som implementeres i forbindelse med den
kommende bæredygtighedsstrategi. De
identificerede indsatser er delt op i tre
niveauer, alt efter hvor grundlæggende
eller udviklende de er, hvor nogle af
indsatserne er en forudsætning for, at
andre kan realiseres.
Der er udarbejdet en
implementeringsplan for de
udvalgte
bæredygtighedselementer, som
Ejendomsstyrelsen vil sætte fokus
på i de kommende år.
Der er udarbejdet en implementeringsplan
for de udvalgte bæredygtigselementer.
Ejendomsstyrelsens valgte
bæredygtighedskrav indarbejdes
løbende i styrelsens egne processer
og i nye kontrakter og
rammeaftaler, hvor det vurderes
relevant.
Der er udarbejdet en plan for, hvordan
bæredygtighedskravene indarbejdes i
styrelsens egne processer i takt med, at
disse opdateres. Endvidere er udarbejdet
en oversigt over, hvor
bæredygtighedskravene løbende skal
indarbejdes i takt med, at der indgås nye
kontrakter og rammeaftaler mv.
Mål nr. 5: Helhedsplaner med henblik på bedre udnyttelse af
Forsvarets etablissementer
Målets hensigt
Det er målet at opnå et
bedre grundlag for
udnyttelsen og udviklingen
af Forsvarets
etablissementer, herunder
medvirke til at få
fundamentet på plads samt
at understøtte
implementeringen af nyt
forsvarsforlig. Endvidere har
helhedsplanerne til formål at
sikre koordinering på tværs
af udvikling, drift og
Vurderingskriterier
Der vil i 2024 blive udarbejdet syv
helhedsplaner, hvori
funktionsområder,
arealreservationer og konkrete
byggefelter til byggeri er udpeget.
Eventuelle bindinger eller
begrænsninger i anvendelse af
områder af etablissementet vil
ligeledes være kortlagt.
Opfyldt
Resultater og årsag
Der er i 2024 udarbejdet syv
helhedsplaner for følgende
etablissementer:
• Almegård Kaserne
• Antvorskov kaserne
• Høvelte Kaserne
• Flådestation Korsør
• Oksbøl Kaserne
• Dragonkasernen Holstebro
• Aalborg Kaserner
09
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0014.png
vedligehold. Med
helhedsplanerne
identificeres potentialer og
begrænsninger i udviklingen
af hver enkelt
etablissementer og
Forsvaret generelt.
Helhedsplanerne skal anses
som dynamiske, og de vil
løbende blive tilpasset, når
nye forligsinitiativer
vedtages og
funktioner/byggeri
tilføres/fjernes fra de
enkelte etablissementer.
Helhedsplanerne skal være
forankret digitalt og kan gøres
tilgængelige til brug på tværs af
koncernen.
Helhedsplanerne indeholder angivelser og
optegninger af funktionsområder og arealer
fremtidige udvikling af bygningsmassen, dertil
er besluttede samt fremtidige byggeprojekter
ligeledes angivet.
I helhedsplanerne fremgår ligeledes de
bindinger og begrænsninger, der er for
etablissementerne i forhold til planforhold,
miljø og natur, vedligeholdelsesstand mv.
Helhedsplanerne opdateres med intervaller
tilpasset det aktivitetsniveau, som er på
etablissementerne i forhold til forligsinitiativer
og GAFF-projekter.
Helhedsplanerne er digitale og kan gøres
tilgængelig for hele koncernen, dog ses
der et forbedringspotentiale i forhold til
den digitale præsentation og dynamiske
opdatering, da helhedsplanerne formidles i
pdf-format, som besværliggør den løbende
opdatering på tværs i Ejendomsstyrelsen.
Mål nr. 6: Implementering af kvalitetsledelse (flerårigt mål)
Målets hensigt
Det er målet, at
Ejendomsstyrelsen vil
udbrede mere viden om
kvalitetsledelse internt og
sikre, at der er klar
forståelse for ansvaret og
opgaverne i rollerne
”procesejer” og
”procesbruger”. Dernæst
skal der for hovedprocesser
og støtteprocesser skabes
ensartethed for, hvad angår
procesmodel, tværgående
koordinering, anvendelsen
af skabeloner og IT-
understøttelse. Dette for at
skabe klarhed og
gennemsigtighed over
processer internt i
Ejendomsstyrelsen og for
vores kunder med det
resultat, at evnen til at
optimere processer og
Udvikling og implementering af
procesmodel for
Vurderingskriterier
Udarbejdelse af kvalitetshåndbog
inspireret af ISO 9001, hvori det
beskrives, hvordan
Ejendomsstyrelsen vil arbejde med
kvalitetsledelse, og hvilket ansvar
både chef/ledere og medarbejdere
har. Målet er opfyldt, når en
fyldestgørende kvalitetshåndbog er
udarbejdet, har været i høring hos
divisionscheferne, godkendt af
styrelseschefen samt er tilgængelig
for styrelsens medarbejdere.
Der skal i 2024 være fokus på
implementering af ansvaret for
chef/ledere, hvor der gennemføres
undervisning i kvalitetshåndbogen
for denne målgruppe. Målet er
nået, når mindst 50% af
Ejendomsstyrelsens chefer/ledere
har modtaget denne undervisning.
Ikke opfyldt
Resultater og årsag
Udarbejdelse af en kvalitetshåndbog
inspireret af ISO 9001 er 70 % færdig.
Udarbejdelsen har krævet mere
involvering på tværs af organisationen end
først antaget, hvilket har forsinket
leverancen.
Det har ikke været muligt at undervise
chef/ledere i kvalitetshåndbogen, da
kvalitetshåndbogen endnu ikke er færdig.
Udviklingen af en procesmodel med
hovedprocesser og støtteprocesser er 80%
10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0015.png
minimere fejl bliver
grundlagt.
Ejendomsstyrelsens
hovedprocesser og støtteprocesser,
der tilgodeser faglige behov og
tværgående koordinering. Målet er
opnået, når en beskrevet
procesmodel med niveauer og
skabeloner har været i høring hos
divisionscheferne, godkendt ved
styrelseschefen og er gjort
tilgængelig for styrelsens
medarbejdere.
Udarbejdelse af styringsmodel
understøttet af IT til
procesarbejdet. Det skal være
tydeligt, hvilken rolle man som
chef/leder/medarbejder spiller og
hvilket ansvar, man har. Målet er
opnået, når styringsprocessen er
godkendt af styrelseschefen.
Etablering af redaktørundervisning
for styrelsens redaktører på
processer, hvor de bliver fagligt
klædt på til at varetage rollen som
redaktør. Målet er opnået, når der
kan fremvises
undervisningsmateriale, og mindst
to undervisningsforløb for
redaktører er gennemført.
færdig. Udviklingen har krævet mere
involvering end først antaget, hvilket har
forsinket leverancen.
Udarbejdelsen af en styringsmodel, der er
IT understøttet, er 40 % færdig.
Forsinkelsen skyldes en større
kompleksitet end først antaget.
Der er udarbejdet undervisningsmateriale
til brug for undervisning i
Ejendomsstyrelsens
kvalitetsledelsessystem D4, og der har
været gennemført tre undervisningsforløb
for styrelsens redaktører. Delmålet er
således gennemført.
Mål nr. 7: Styrkelse af cyber-, informations- og
persondatasikkerheden (fortsættelse af mål fra 2023)
Målets hensigt
Det er målets hensigt, at
styrke cyber-, informations-
og persondatasikkerheden i
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse med en
fokuseret indsats for IT-
beredskabet og
databeskyttelsesområdet.
Vurderingskriterier
Ejendomsstyrelsen har udarbejdet
og revideret IT-beredskabet for
egne forretningskritiske systemer
med systemspecifikke
ledelsesgodkendte
reetableringsplaner og tilhørende
ledelsesgodkendt nødplan for
afhængige forretningsprocesser.
For de forretningskritiske systemer,
der driftes af koncernen, har
Ejendomsstyrelsen udarbejdet en
ledelsesgodkendt nødplan.
Reetableringsplaner er testet for
mindst halvdelen af de egne
forretningskritiske systemer. Tests
kan være procedureøvelser og skal
Ikke opfyldt
Resultater og årsag
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har
haft et specifikt fokus på IT-beredskabet
og databeskyttelsesområdet.
Der har været iværksat særlige initiativer
på udarbejdelse og test af
forretningsmæssige nødplaner og
systemmæssige reetableringsplaner.
Ejendomsstyrelsen er kommet langt i
dette arbejde, men er dog ikke kommet
helt i mål på alle fagområder.
Jf. ovenfor
11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0016.png
være ledelsesgodkendte og omfatte
observationer, evaluering og plan
for implementering af forbedringer.
Ejendomsstyrelsen har for egen
part fuldstændig klargjort
overdragelsen af driftsansvaret for
særlig netværksinfrastruktur til
Cyberdivisionen hos
Forsvarsministeriets Materiel og
Indkøbsstyrelse.
Ejendomsstyrelsen har gennemført
en opdateret vurdering af den
databeskyttelsesmæssige
compliance efter en koncernfælles
model. Såfremt der er identificeret
mangler, er der udarbejdet en
ledelsesgodkendt handlingsplan
med forankring i styrelsen.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har
i 2024 endvidere arbejdet med et generelt
løft af modenhedsniveauet på
informationssikkerheds- og
databeskyttelsesområdet og har nået det
ønskede modenhedsniveau.
På databeskyttelsesområdet har
Ejendomsstyrelsen gennemført en
opdateret vurdering af den
databeskyttelsesmæssige compliance efter
en koncernfælles model. Der har i den
forbindelse ikke været konstateret
mangler.
Jf. ovenfor
2.3.2. Målrapporteringens 2. del – uddybende analyser og vurderinger
Mål nr. 6. Implementering af kvalitetsledelse (flerårigt mål)
Målet vurderes ikke opfyldt, da grundlaget for implementering af kvalitetsledelse ikke er endeligt godkendt. På
tværs af delmålene skyldes det en større kompleksitet og deraf større involvering på tværs af organisationen
end først antaget. I arbejdet er der således lagt vægt på at sikre en gennemarbejdet og konsolideret tilgang
til kvalitetsledelse, som kan understøtte processer på tværs af kerneopgaverne mange år frem.
Udarbejdelsen af kvalitetshåndbogen og en styringsmodel nærmer sig godkendelsesfasen. Planlægningen af
undervisning i kvalitetshåndbogen er påbegyndt, og det forventes, at ledere/chefer er undervist i første halvdel
af 2025. Den IT understøttede styringsmodel har vist sig mere kompleks end først antaget, da selve systemet
er ved at blive opdateret. Styrelsen forventer i 2. eller 3. kvartal at have en IT understøttet styringsmodel. Der
er etableret og gennemført redaktørundervisning for procesredaktører.
Styrelsen forventer derfor, at alle delmål bliver opnået i 2025.
2.4. Forventninger til det kommende år
I 2025 har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse særligt fokus på fortsat at understøtte et voksende forsvar,
implementering af forsvarsforliget og genopretning af forsvarets fundament. Dette kræver et særligt fokus på
øget produktivitet og strategisk styring af vores kerneopgaver. Det er afgørende, at der hurtigt og effektivt
kan leveres de nødvendige rammer og serviceydelser til operative enheder og øvrige myndigheder, som de
behøver for at løse deres kritiske samfundsopgaver.
12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
På bygge- og anlægsområdet vil styrelsen arbejde med udarbejdelse af flere helhedsplaner for en stadig mere
optimal udnyttelse af Forsvarets etablissementer. Helhedsplanerne udarbejdes for de af Forsvarets
etablissementer, hvor der efter koordinering med Forsvarskommandoen forventes størst aktivitet. Derudover
ser styrelsen ind i en flerårig strategisk planlægning af vedligeholdelsesområdet for at sikre en mere langsigtet
og effektiv vedligeholdelse af Forsvarets bygningsmasse. Det er bl.a. resultaterne af analysearbejdet i GAFF
ETAB (Genopretning Af Forsvarets Fundament Etablissement), der skal være med til at skabe et overblik over
den samlede vedligeholdelsesudfordring og danne grundlag for prioriteringen.
I etablissementsdriften arbejdes der i 2025 særligt med datadrevet styring af bl.a. de tekniske installationer.
Det skaber bedre grundlag for økonomistyring, opgaveprioritering og stabil drift på tjenestestederne, idet
nedetid på installationer minimeres. Derudover vil det forbedrede datagrundlag på sigt muliggøre
styringsrelevante målinger for det enkelte tekniske anlæg og installation, der kan understøtte et øget
serviceniveau på landets tjenestesteder.
I arbejdet med kerneopgaverne er der fortsat fokus på at udvikle opgaveløsningen med en stærk og
velbalanceret forvaltningskultur. Det indebærer, at styrelsen skal efterleve de lovpligtige rammer, og samtidig
sikre en høj grad af smidighed og effektivitet i driften til gavn for den enkelte bruger i hverdagen. I den
forbindelse er der også fokus på ansvarligt forbrug og produktion, når der bl.a. implementeres en række
indsatser på det grønne område. Dermed kan samfundet have tillid til, at styrelsen balancerer ressourcerne på
en værdiskabende måde.
I en tid, der kalder på øget robusthed og forsyningssikkerhed, har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse på
tværs af kerneopgaverne fokus på at sikre kritisk infrastruktur og fysisk sikkerhed på Forsvarets
etablissementer. I den forbindelse ses ind i en kortlægning af de kritiske funktioner og en opdateret
beredskabsplan for en række af styrelsens kerneydelser, således at der kan leveres de nødvendige rammer og
ydelser til Forsvaret, også under udfordrende omstændigheder.
13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er regnskabsmæssigt ikke en selvstændig virksomhed med selvstændig
årsrapport. Regnskabet for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er indeholdt i regnskabet for virksomheden
med CVR-nr. 16 28 71 80. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse aktiver og passiver indgår i én samlet balance
for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 og afrapporteres i den samlede årsrapport for denne virksomhed,
der omfatter følgende styrelser: Forsvarskommandoen, Hjemmeværnskommandoen, Forsvarsministeriets Ma-
teriel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse.
Regnskabet i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses årsberetning består alene af et udgiftsbaseret driftsregn-
skab og tilhørende noter og skal derfor ses som et bilag til det samlede regnskab for virksomheden med CVR-
nr. 16 28 71 80. I forhold til opgørelsen af generelle fællesomkostninger henvises der til den for styrelsen
gældende regnskabsinstruks.
Regnskabet for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er udarbejdet i overensstemmelse med statens udgifts-
baserede regnskabsprincipper samt de nærmere retningslinjer herfor i regnskabsbekendtgørelsen, finansloven
og Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV). De nævnte principper fraviges dog på et
enkelt område, idet forskudsbetalinger til leverandører vedrørende levering af materiel mv. på flerårige kon-
trakter indregnes og udgiftsføres i bevillingsregnskabet på betalingstidspunktet i henhold til finansloven. Den
ved udarbejdelsen af regnskabet anvendte regnskabspraksis, herunder afvigelsen fra gældende regler, svarer
til den praksis, der er anvendt ved udarbejdelsen af regnskabet for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
For nærmere beskrivelse af den anvendte regnskabspraksis henvises derfor til beskrivelsen af anvendt regn-
skabspraksis i årsrapporten for 2023 for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0019.png
3.2. Bevillingsregnskab
Tabel 3.2.1 viser bevillingsregnskabet for 2024 for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, opdelt på
hovedkonti. Af tabellen fremgår det, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse havde et merforbrug på
hovedkontiene § 12.14.01. og § 12.14.05. samt et mindreforbrug på hovedkontiene § 12.14.02., § 12.14.03.
og § 12.29.15.
Afvigelserne på hovedkontiene præsenteres og forklares i det efterfølgende.
Tabel 3.2.1. Bevillingsregnskab (mio. kr.)
Hovedkonto
Drift
§ 12.14.01.
Navn
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
Etablissementsdrift og
bygningsvedligeholdelse
Bevillings
type
(Mio. kr.)
Udgifter
Drift
Indtægter
Udgifter
Drift
Indtægter
Udgifter
Bevilling
938,5
-3,5
1.803,4
-208,5
-11,0
Regnskab
946,9
-4,5
1.799,0
-221,0
6,9
Afvigelse
-8,4
1,0
4,4
12,5
-17,9
5,6
31,2
Videreførelse
Ultimo
9,0
§ 12.14.02.
§ 12.14.05.
Oprydning efter tidligere
amerikansk militær
tilstedeværelse i
Grønland
Drift
Indtægter
0,0
0,0
0,0
Anlæg
§ 12.14.03.
Bygge- og
anlægsarbejder
Udgifter
Anlæg
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Anlæg
Indtægter
Udgifter
Anlæg
Indtægter
1.141,1
0,0
0,0
-78,0
143,0
-143,0
28,2
0,0
755,9
-7,0
0,0
-78,0
65,6
-65,6
0,0
0,0
385,2
7,0
0,0
0,1
77,4
-77,4
28,2
0,0
104,8
0,0
235,1
909,5
§ 12.14.04.
Provenu ved afhændelse
af ejendomme
Anlæg
Internationalt
finansieret NATO-
investeringsprogram
Nationalt finansieret
NATO–investerings-
program
§ 12.29.13.
§ 12.29.15.
På §12.14.01. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er der et merforbrug på 7,4 mio. kr. vedrørende drift.
På §12.14.02. Etablissementsdrift og bygningsvedligeholdelse er der samlet set et mindreforbrug på 16,9 mio.
kr. fordelt på 4,4 mio. kr. i mindreforbrug på udgifter og 12,5 mio. kr. i merindtægter.
For udgifterne skyldes afvigelsen hovedsageligt, at der sent på året blev igangsat et stort antal simple
vedligeholdelsesopgaver, og at en del af dem ikke nåede at blive færdiggjort inden årets udgang. Dertil var
der et mindreforbrug på affaldshåndtering samt på vintertjeneste som følge af et mildt vejrlig.
For indtægterne skyldes afvigelsen, at der er kommet indtægter ind vedrørende internationale øvelser, hvor
de udenlandske enheder dækker Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses udgifter. Der er ikke budgetteret med
disse indtægter, da de er svingende, og netto er udgiftsneutrale.
På § 12.14.05. Oprydning efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse i Grønland har der været et
merforbrug på 17,9 mio. kr. Dette skyldes hovedsageligt, at bevillingen i forbindelse med budgetteringen på
tillægsbevillingen blev nedjusteret med henblik på at nedbringe opsparingen på kontoen.
15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0020.png
På § 12.14.03. Bygge- og anlægsarbejder har der været et mindreforbrug på 392,2 mio. kr. Heraf er ca. 100
mio. kr. relateret til projekter i Forlig 2024-2033, der endnu ikke er godkendt politisk. Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse har derudover haft en mindreplanlægning i forhold til rammen, idet igangværende samt
kommende projekter har en spidsbelastning i 2027 – hvilket betyder, at der ikke kan igangsættes for den fulde
ramme. Derudover har der været diverse forskydninger, hvilke forventes indhentet i flerårene.
På §12.14.04. Provenu ved afhændelse af ejendomme svarer indtægtsbevillingen til realiseret provenu fra de
ejendomme, der er afhændet i 2024. Provenuet kommer primært på baggrund af videresalg af ejendomme,
som er opkøbt i forbindelse med Støjkompensationsordningen ved Flyvestation Skrydstrup. Derudover har der
været afhændelser vedrørende salg af arealer til Mærsk samt Pumpestation (NATO-molen).
På §12.29.13. Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram har der været et mindreforbrug på 77,4
mio. kr., også selvom kontoen teknisk set er sat i balance. Dette mindreforbrug skyldes, at flere projekter er
blevet udskudt.
På §12.29.15. Nationalt finansieret NATO-investeringsprogram har der været et mindreforbrug på 28,2 mio.
kr., som skyldes, at første års præfinansiering til projekt ”Renovering af Flådestation Korsør” er blevet udskudt
til forventeligt 2026.
Tabel 3.2.2. Regnskabs- og budgetspecifikation (mio.kr.)
§ 12.14.01, § 12.14.02, § 12.14.05
Driftsbevillinger
Nettoudgift
Udgift
16. Husleje, leje af arealer, leasing
17. Internt statsligt køb af varer og tjenester
18. Lønninger / personaleomkostninger
19. Fradrag for anlægsløn
22. Andre ordinære driftsomkostninger
26. Finansielle omkostninger
51. Materielle anlægsaktiver
60. Varebeholdninger
Indtægt
11. Salg af varer
12. Internt statsligt salg af varer og tjenester
21. Andre driftsindtægter
25. Finansielle indtægter
*Budget er lig grundbudget
.
Regnskab
2024
2.527,3
Budget
2025*
2.581,9
145,2
4,2
937,9
0,0
1.663,9
0,7
0,1
0,7
-
-
923,4
-
1.866,0
-
-
-
-214,9
0,1
-10,6
0,0
-207,5
-
-
-
16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0021.png
4. Bilag
4.1. Øvrige regnskabsoplysninger
Tabel 4.1.1. Oversigt over igangværende bygge- og anlægsprojekter § 12.14.03. (mio.kr.)
Projektbetegnelse
2
MHMM
5
Fase II.
MHMM Fase III
Restaurering af Lakajgårdanlægget,
Frederiksberg Slot.
Opførsel af Depotfacilitet til Supply
Chain Division.
Udbygning af spor og veje, Oksbøl.
I alt
Byggestart
3
2019
2019
2019
2017
2018
Forventet
afslutning
2026
2026
2026
2025
2029
Årets udgift
121,0
79,7
36,7
41,0
3,6
Forventet
totaludgift
4
684,1
589,6
168,6
108,7
88,8
Tabel 4.1.2. Oversigt over afsluttede bygge- og anlægsprojekter § 12.14.03. (mio.kr.)
Projekt-
betegnelse
Bygge-start
6
Forventet
afslutning
ved
byggestart
2023
2023
Faktisk
afslutnings-
tidspunkt
2024
2024
Oprindelig
budgetteret
totaludgift
7
205,0
98,4
Total udgift
8
Bevilling
modtaget
Grøn ETAB,
Aalborg kaserne
MHMM Fase 2,
Høvelte
2014
2019
134,1
147,7
2014
2019
*Godkendelsesårets pris- og lønniveau.
Tabel 4.1.3. Afhændelser § 12.14.04. (mio.kr.)
Årets indtægt
Aktstykker Freja (58., 59., 60. og 61. indskudsrunde)
78
Sammenlagt salgssum i 2024
78
2
3
4
5
6
7
8
I tabel 4.1.1 er igangværende arbejde, som er kommercielt fortroligt, ekskluderet.
Årstal for iværksættelse.
Priserne er angivet ud fra godkendelsesårets pris- og lønniveau (senest godkendte aktstykke/tillægsaktstykke).
Modernisering af Hærens Materiel- og mandskabsfaciliteter.
Årstal for iværksættelse.
Priserne er angivet ud fra godkendelsesårets pris- og lønniveau (første godkendte aktstykke).
Priserne er angivet ud fra godkendelsesårets pris- og lønniveau (første godkendte aktstykke).
17
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0022.png
4.2. Beskrivelser af to udvalgte bygge- og anlægsprojekter, der er afsluttet i 2024.
Restaurering og modernisering af De Gule Stokke i Nyboder – etape 2
I slutningen af 2023 blev anden etape af projektet ”Restaurering og Modernisering af De Gule Stokke i Nyboder”
overdraget til Ejendomsstyrelsens driftsorganisation, så boligerne igen kan udlejes til Forsvarets personel. Det
blev fejret med en stor indvielse i foråret 2024. De to etaper, der nu er færdige,
er gennem årene støttet med næsten 300 millioner kroner af A.P. Møller
Fonden.
Nyboders bygninger og omgivelser er fredede og et nationalt kulturminde. De
Gule Stokke blev oprindeligt grundlagt af Christian IV og har i knap 400 år
tjent som boliger for først Flådens og senere hele Forsvarets personel. Efter
mange års nedprioritering var (og er forsat) en stor del af bygningerne
desværre så nedslidte og utidssvarende, at en totalrestaurering er nødvendig
for at fremtidssikre bygningerne mange år frem. På denne baggrund er der
udarbejdet en plan for den samlede restaurering og modernisering af Nyboder,
som udføres etapevis og omfatter i alt ca. 600 boligenheder. Heraf dedikeres
den centrale del af Nyboder særligt til de studerende ved Forsvarets
uddannelsesinstitutioner i Københavnsområdet som et urbant campus. Med
afslutningen af anden etape af projektet er ca. 22% af boligerne i Nyboder nu
restaureret og moderniseret.
1: Fotograf Jens Frederiksen
Målet med det samlede projekt er at kunne tilbyde ansatte og studerende i Forsvaret gode og tidssvarende
boliger. Etape 2 omfattede fire stokke med i alt 83 boliger og to fælleshuse. Restaureringen og moderniseringen
omfattede blandt andet:
-
-
-
-
Fugtsikring og efterisolering, herunder bl.a. nye terrændæk med højisole-
ret gulvopbygning
Restaurering af facader, vægge, trapper, tagkonstruktion samt døre, vin-
duer mv.
Etablering af køkkener og badeværelser samt bryggersfunktion i alle lej-
ligheder
Etablering af og tilkobling til fjernvarme, installation af balanceret ventila-
tion samt udskiftning af alle øvrige tekniske installationer i bygninger og
terræn
-
Indretning af to fælleshuse samt nyindretning af friarealerne i gårdrum-
mene.
Projektet blev iværksat som en
del af forsvarsforliget 2013-17,
og aktstykket blev godkendt i
2: Fotograf Jens Frederiksen
2013 med en forventet aflevering ultimo 2018 samt en bevilling
på 337,7 mio. kr. (2013-prisniveau) hvilket inkluderede en
donation på 227 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden til etape 2.
Projektet stødte undervejs på en række udfordringer, der
medførte forsinkelse og fordyrelse. Den samlede projektøkonomi
endte
3: Fotograf Jens Frederiksen
således
ca.
500
mio.
kr.
(2021-prisniveau).
18
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0023.png
Forsinkelsen af projektet skyldes forskellige uforudsete hændelser, herunder tidsmæssig forlængelse i de
indledende faser som følge af længere projekteringstid og myndighedsbehandling samt uforudsete forhold i
forbindelse med udbud af entreprisearbejder. Derudover var der nogle forsinkelser i udførelsesfasen, bl.a.
grundet omfattende arkæologiske fund i gårdrummene og bygningsmæssige forudsætninger, der viste sig at
være mere tidskrævende end forventet. Ved hjælp af omstillingsparate aktører og en dygtig byggeledelse kom
projektet igennem Covid19-pandemien uden nedlukning på byggepladsen eller væsentlige
forsinkelser.
Der har i projektet været fokus på formidling for at
imødekomme interessen fra den brede offentlighed.
Der har bl.a. jævnligt været afholdt rundvisninger,
samt inviteret inden for bag byggehegnet på den årlige
kulturnat, hvor et besøgstal på knap 400 gæster i 2023
vidner om den store interesse for projektet. I projektet
har det desuden været en prioritet at have en høj
andel af lærlinge på byggepladsen for at understøtte
udbredelsen
af
kendskabet
til
traditionelt
kvalitetshåndværk blandt unge håndværkere.
4: Fotograf Jens Frederiksen
Et særligt fokus for projektet har været at sikre en balance mellem
bevaring af bygningernes historiske værdi og opfyldelse af moderne boligkrav, hvilket har resulteret i løsninger,
der på samme tid ærer fortiden og tilgodeser nutidens behov. Den måde, hvorpå beboerne har indtaget
stokkene viser, at det er lykkedes at skabe moderne boliger og fællesarealer, der understøtter naboskab på
tværs af Forsvarets værn i unikke historiske rammer.
Ny vagtbygning på Marselisborg Slot
I anledning af H.M. Dronning Margrethes II’s 50-års regeringsjubilæum i 2022 er en ny vagtbygning blevet
opført på Marselisborg Slot. Bygningen erstatter den tidligere vagtbygning, som var nedslidt og ikke længere
levede op til de krav, der stilles til vagtfaciliteter for Den Kongelige Livgarde. Projektet blev muliggjort gennem
en donation fra Gardernetværk, der ønskede at markere jubilæet med en varig gave til Dronningen og
Livgarden.
Den nye vagtbygning er tegnet med respekt for de
historiske
omgivelser
og
med
et
særligt
blik
for
funktionalitet og sikring. Bygningen rummer vagtstue,
hvilerum, spisested og opholdsrum, så Livgarden får
optimale forhold under deres vagttjeneste. Kongehuset har
haft ansvaret for udarbejdelsen af skitser til bygningen,
mens Ejendomsstyrelsen har været ansvarlig for den
samlede projektering og udførelse. Projektet har haft en
samlet bevilling på 18,5 mio. kr., og takket være sikker
projektstyring har projektet holdt sig inden for bevillingen.
Projektet blev iværksat i 2022, og byggeriet har fulgt
tidsplanen, hvorfor den nye vagtbygning stod færdig i
oktober 2024. Der opstod dog en mindre forsinkelse ved
ibrugtagningen grundet implementeringen af brugernes it-
5: Fotograf Martin Særmark Thomsen, Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
19
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0024.png
systemer – udfordringer, som blev håndteret sikkert og effektivt, grundet det gode samarbejde mellem
Livgarden, Kongehuset og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Projektet har haft særlig fokus på sikring grundet bygningens funktion. Dette krævede ligeledes et tæt
samarbejde og koordinering mellem Livgarden, rådgivere, entreprenørerne og Ejendomsstyrelsen. Byggeriet
blev gennemført, mens Livgarden fortsat skulle kunne udføre sin vagtfunktion, hvilket stillede store krav til
planlægning og midlertidige løsninger.
Projektet har hele vejen igennem været kendetegnet ved et
tæt og konstruktivt samarbejde mellem de involverede
parter. Alle interessenter, fra Kongehuset til entreprenører,
har givet sig fuldt ud for at sikre projektets fremdrift, og
der har været et stort fokus på involvering af brugerne og
Kongehuset. Dette ses blandt andet ved, at H.M. Dronning
Margrethe II selv har valgt farvesammensætningen på
bygningen. Én af farverne er efterfølgende blevet adopteret
af Den Kongelige Livgarde på Gothersgade Kaserne i
København.
En anden særlig detalje ved projektet var, at H.M. Dronning
Margrethe II selv skulle give lov til, at der kunne søges
byggetilladelse
en
unik
proces,
der
understreger
bygningens specielle placering og status.
Den nye vagtbygning på Marselisborg Slot er et eksempel
på et vellykket byggeprojekt, hvor historie, funktionalitet
og æstetik går hånd i hånd. Bygningen sikrer Livgarden de
jubilæum.
6: Fotograf Martin Særmark Thomsen, Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
bedst mulige rammer i fremtiden og står samtidig som en smuk markering af H.M. Dronningen Margrethe II’s
20
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025750_0025.png
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Arsenalvej 55
9800 Hjørring
Telefon: +45 7281 3000
E-mail: [email protected]
www.ejendomsstyrelsen.dk
EAN: 5798000201286
CVR: 16 28 71 80
21