Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3025749_0001.png
Marts 2025
Årsberetning
Forsvars-
ministeriets
Personalestyrelse
2024
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0002.png
Indhold
1. LEDELSESPÅTEGNING
1.1. Påtegning
2. BERETNING
2.2. Ledelsesberetning
2.4. Målrapportering
2.4. Målrapporteringens 1. del – skematisk
oversigt
2.4. Målrapporteringens 2. del – uddybende
analyser og vurderinger
2.5. Forventninger til det kommende år
3. REGNSKAB
3.1. Anvendt regnskabspraksis
3.7. Bevillingsregnskab
14
15
4
7
7
12
12
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0003.png
/
2020 .
1. Ledelsespåtegning
Årsberetningen er aflagt i henhold til bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen,
og indgår som bilag til årsrapporten for CVR nr. 16 28 71 80.
Årsberetningen omfatter de bevillinger på finansloven som Forsvarsministeriets Personalestyrelse
1
er ansvarlig
for, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskon-
trollen for finansåret 2024:
§ 12.12.01 Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Egen virksomhed
§ 12.12.02 Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Funktionel virksomhed
§ 12.12.03 Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Centralt styrede enheder
§ 12.12.04 Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Arbejdsskadeerstatninger mv.
§ 12.12.05 Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Veterancentret
§ 12.12.10 Erstatning mv. til tidligere udsendte soldater m.fl.
1
Link til Forsvarsministeriets Personalestyrelses organisation:
www.forpers.dk/da/om-os/organisation
01
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0004.png
Årsberetning 2024
1.1. Påtegning
Styrelseschefen tilkendegiver hermed:
For koncernstyringsdirektøren, at underskriveren ikke er bekendt med økonomiske forpligtelser ud over de
i
regnskabet
medtagne,
eksempelvis
retlige
tvister,
kautionsforpligtelser,
hensættelser
og
eventualforpligtelser, og at det aflagte regnskab indeholder de udgifter/indtægter, der vedrører driften for
pågældende styrelse i regnskabsåret. Underskriveren tilkendegiver endvidere, at de dispositioner, som er
omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
For departementschefen, at målrapporteringen i årsberetningen er rigtig, dvs. at målopstillingen og
målrapporteringen på mål- og resultatplanen er fyldestgørende, at der er adgang til det grundmateriale,
som målrapporteringen i årsberetningen bygger på, og at der ved styrelsen er arbejdsgange, som
kvalitetssikrer de oplysninger og vurderinger, der indgår i årsrapporten.
Ballerup, den 27. februar 2025
______
Jeppe Søndergaard Pedersen
Fungerende styrelseschef
København, den 21. marts 2025
København, den 21. marts 2025
Poul Taankvist
Koncernstyringsdirektør
Pernille Vedsgaard Langeberg
Departementschef
02
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0005.png
2. Beretning
Forsvarsministeriets
nedenfor.
Personalestyrelse
er
en
styrelse
inden
for
Forsvarsministeriets
koncern.
Personalestyrelsen arbejder inden for Forsvarsministeriets koncernfælles mission og vision, som beskrevet
Mission
Sammen arbejder vi for Danmarks sikkerhed, interesser og borgernes tryghed
Vision
Vi driver og udvikler opgaveløsningen, så vi får mest mulig effekt ud af de ressourcer, vi sammen råder over.
Personalestyrelsen er en professionel og bredt anerkendt samarbejdspartner. Personalestyrelsen skaber en
fælles handlekraft gennem loyalt og tillidsfuldt samarbejde.
Strategiske pejlemærker for 2024
En stærk implementering af nyt forsvarsforlig
Vi vil skabe en stærk implementering af det nye forlig. Det gør vi gennem tillidsfuldt samarbejde i en fælles retning,
herunder i det løbende forligsarbejde. Det gør vi også ved at udarbejde realistiske planer med en klar rolle- og
ansvarsfordeling, ved en god og prioriteret opgaveløsning samt gennem en effektiv og transparent styring, eksem-
pelvis når vi løfter opgaver, der kræver tværgående synkronisering. Med et historisk løft af Forsvaret skal vi samtidig
sikre, at vi har den nødvendige produktionskapacitet og den rette bemanding, som understøtter eksekveringen af
forligsrelaterede opgaver. Endelig sikrer vi et stærkt grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende
forlig tilfredsstillende.
En stærk forvaltningskultur
Vi bidrager til, at ministerområdet i alle henseender praktiserer en stærk forvaltningskultur. Når vi udviser sikker
dømmekraft og står vagt om god offentlig administration, styrker vi tilliden til vores arbejde.
Det kræver også, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning på baggrund af nye indsigter mv.
En god (digital) sikkerhedskultur
Vi er bevidste om, at fremmede staters efterretningstjenester ønsker at få adgang til klassificerede og beskyttelses-
værdige informationer, der kan skade Danmarks og vores samarbejdspartneres sikkerhed og handlefrihed. Vi er
bevidste om, at ansatte i forsvaret løbende indgår som mål i fremmede staters efterretningsvirksomhed. Vi vil derfor
arbejde for at fremme en kultur, hvor der i endnu højere grad værnes om klassificerede og beskyttelsesværdige
oplysninger samt vores adgang hertil. Vi vil ligeledes arbejde for, at den enkelte medarbejder/frivillige er bevidst
om, at fremmede efterretningstjenester udviser særlig interesse for personer med tilknytning til forsvaret.
Fundamentet på plads
Vi skal skabe et stærkt økonomisk og organisatorisk fundament for at understøtte opbygningen af Forsvaret og
implementeringen af forsvarsforliget 2024-2033. Herunder skal vi særligt styrke og investere i vores materiel, byg-
ninger, IT og personel med henblik på at rette op på ophobede udfordringer i driften.
2.1. Præsentation af styrelsen
Forsvarsministeriets Personalestyrelse er ministerområdets HR-faglige styrelse. Personalestyrelsen har
ansvaret for den løbende HR-drift for hele koncernen og er samtidig ansvarlig for at understøtte den strategiske
HR-udvikling.
03
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0006.png
Årsberetning 2024
Personalestyrelsen bidrager til den operative kerneopgave ved at tiltrække og tilknytte kompetente
medarbejdere til mere end 40 uddannelser og 20.000 stillinger. Personalestyrelsen strategi går på to ben. Dels
skal Personalestyrelsen have en faglig stærk og robust HR-drift, så hele ministerområdet understøttes bedst
muligt i den daglige administration og i løsning af HR-opgaverne. Dels skal Personalestyrelsen have fokus på
HR-udvikling, så der i HR-politikken løbende tages højde for nuværende og fremtidige udfordringer.
Det er Personalestyrelsens overordnede strategi og kerneopgave at tilknytte og tiltrække kompetente mænd
og kvinder – for Danmarks sikkerhed. Strategien skal sikre, at ministerområdet til stadighed har de
medarbejdere, der skal til for, at styrelser og myndigheder kan løse de pålagte opgaver.
Derudover er det en kerneopgave at yde en helt særlig indsats over for veteraner og deres familier.
Forsvarsministeriets Personalestyrelses samlede bevilling (finanslovsbevilling samt tillægsbevilling) på
finanslovens hovedkonti udgjorde i 2024 i alt 2.518,3 mio. kr.
Tabel 2.1.1a. Styrelsens hovedkonti
Hovedkonti
Navn
§ 12.12.01
§ 12.12.02
§ 12.12.03
§ 12.12.04
§ 12.12.05
§ 12.12.10
Egen virksomhed
Funktionel virksomhed
Centralt styrede enheder
Arbejdsskadeerstatninger mv.
Veterancenter
Erstatning mv. til tidligere
udsendte soldater m.fl.
Bevillingstype
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Lovbunden bevilling
Tabel 2.1.1b. Styrelsens hovedkonti
(Mio.kr.)
Drift
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
2.519,2
-0,9
223,8
-223,8
Regnskab
2.505,9
-0,2
279,0
-279,0
Overført overskud
Ultimo
127,7
0,0
2.2. Ledelsesberetning
I 2024 har Forsvarsministeriets Personalestyrelse – ud over målene i mål- og resultatplanen – haft fokus på:
-
-
-
Forhandling af overenskomster og aftaler i relation til Overenskomst 2024.
Bidrag til forsvarsforligets første tre delaftaler, herunder lancering af en ny samlet HR-strategi og
evaluering af veteranindsatsen.
Forberedelse og analyse af rammerne for styrket værnepligt.
Resultatet af Overenskomst 2024 blev godkendt af arbejdstagerne i april 2024. Overenskomstresultatet har
givet markante resultater med et historisk lønløft og betydelige forbedringer for både arbejdsgiver- og
arbejdstagersiden. Forsvarsministeriets Personalestyrelse har siden indgåelsen af overenskomsten arbejdet
med implementeringen heraf.
Forsvarsministeriets (personalemæssige) opbygning de kommende år har fyldt meget i forsvarsforligets 1. og
2. delaftaler, og Forsvarsministeriets Personalestyrelse har derfor haft en nøglerolle i forhold til at skabe gode
arbejdsvilkår og attraktive arbejdspladser. HR-strategien, som har til formål at skabe bedre vilkår og rammer
04
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
for de ansatte, har med 40+ initiativer været prioriteret højt. HR-strategien har fem overskrifter: 1) Plads til
alle der kan og vil, 2) Arbejdsplads for hele livet, 3) Attraktive karriereveje, 4) Kompetencer til fremtiden og
5) Det gode arbejdsliv.
Heraf kan nævnes 6 større, konkrete HR-initiativer: 1) Et nyt bemandingssystem, som indebærer, at der laves
dialogbaserede karriereplaner for at skabe synlige karriereforløb og sikre bemandingen af kritiske stillinger, 2)
Kompensation for fleksibilitet, som skal understøtte bedre geografisk balance i fordelingen af Forsvarets
arbejdskraft, 3) Forsvaret skal kunne rekruttere flere lærlinge med militære kompetencer for at understøtte
den operative opgaveløsning, 4) Der indføres en kontraktform, hvor sergenter og konstabler optjener ret til
uddannelse med løn efter et antal år som fastansat, 5) Der indføres i tillæg til den eksisterende
officersuddannelse en ny officersuddannelse som professionsbachelor, der muliggør rekruttering til
officersuddannelse direkte fra ungdomsuddannelserne, samt 6) Som led i fastholdelsen udbredes en
erhvervsrettet uddannelse for konstabler, så det at være konstabel bliver en profession på lige fod med en
erhvervsuddannelse.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse har gennemført en evaluering af veteranindsatsen og en analyse af
arbejdsskadeområdet for veteraner, og Forsvarsministeriets Personalestyrelse har herigennem bidraget til
forsvarsforligets 3. delaftale.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse arbejder intensivt med modernisering af Forsvarets Dag og har lagt et
stort stykke arbejde i forbindelse med den politiske aftale om en ny, styrket værnepligt med 11 måneders
værnepligt og 7500 værnepligtige og derudover med fuld ligestilling mellem køn fra 2027. Styrelsen har en
stor opgave i at indfri de politiske ønsker til en moderniseret værnepligt med en høj frivillighedsgrad, og
samtidig vil Forsvarets Dag skulle moderniseres og tilpasses de nye politiske ambitioner.
I Forsvarsministeriets Personalestyrelses mål- og resultatplan er de koncernfælles strategiske pejlemærker
omsat i 6 konkrete, faglige mål. Selvom kun 3 ud af de 6 mål er fuldt ud opfyldt, er 22 ud af de underliggende
27 delmål dog opfyldt. Samlet set vurderer Forsvarsministeriets Personalestyrelse, at 2024 kan betegnes som
et resultatmæssigt tilfredsstillende år.
05
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0008.png
Årsberetning 2024
Tabel 2.2.2. Økonomiske hovedtal (mio.kr.)
Regnskab
2024
Ordinære driftsindtægter (ekskl. bevillinger)
0,0
Ordinære driftsomkostninger
2.347,1
-
Heraf personaleomkostninger
1.158,8
Andre driftsposter
151,1
Finansielle poster, netto
7,5
Ekstraordinære poster, netto
0,0
Årets nettoudgifter i alt
Heraf
2.505,7
Driftsbevilling
Anlægs-
bevilling
Indtægter
-0,2
Udgifter
2.505,9
Nettoudgifter
2.505,7
Bevilling,
indtægter inkl.
tillægsbevilling
2.518,3
Bevilling, udgifter
inkl.
tillægsbevilling
0,0
0,0
Nettoudgifter
0,0
Udgifter
0,0
0,0
Indtægter
Bevilling inkl. tillægsbevilling, netto
Årets overskud
12,6
Årets overskud i alt
12,6
Tidligere års overførte overskud
115,1
Disponibelt overskud der bortfalder
Overskud herefter til videreførelse
0,0
127,7
Forsvarsministeriets Personalestyrelses økonomiske resultat for 2024 udgør et mindreforbrug på 12,6 mio. kr.
Nærmere afvigelsesforklaring fremgår af afsnit 3.7.
0,0
06
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0009.png
2.4. Målrapportering
2.4. Målrapporteringens 1. del – skematisk oversigt
Tabel 2.4.1. Skematisk oversigt over årets målopfyldelse
Mål nr. 1: Implementere HR-initiativer i forsvarsforligets
delaftaler
Målets hensigt
Det er målet, at
Personalestyrelsen i 2024
har iværksat en samlet
implementeringsplan for
HR-initiativerne i
forsvarsforligets 1.
delaftale og har nedsat de
relevante projektgrupper
og inddraget øvrige
styrelser i
eksekveringstakt og
prioritering.
Personalestyrelsen har
endvidere igangsat
relevante
implementeringsaktiviteter
og en samlet
brandingindsats med
henblik på at styrke
ministerområdet som en
attraktiv arbejdsplads.
Vurderingskriterier
Implementere HR-initiativer
Implementeringen af HR-initiativer i
forsvarsforligets 1. delaftale følger
planerne i den koncernfælles
forligsstyringsmodel (er i grøn status),
og der er klargjort til understøttelse af
evt. yderligere initiativer i kommende
delaftaler. Herunder skal der være
planmæssigt økonomisk afløb
i forhold til forligsinitiativer, herunder
bl.a. rekruttering til initiativet
vedrørende nyt bemandingssystem.
Ikke opfyldt
Resultater og årsag
Implementere HR-initiativer: Opfyldt
Implementeringen af HR-initiativer i
forsvarsforligets 1. delaftale følger planerne i
den koncernfælles forligsstyringsmodel.
Der er oprettet et forligsimplementerings-
kontor, sikret organisatorisk forankring af
initiativerne og oprettet en fast styrings- og
afrapporteringsstruktur.
Følgende projekter fra 1. og 2. delaftale har
fået godkendt beslutningsgrundlag i
implementeringskomitéen:
- Militære lærlinge og EUD elever.
Følgende projekter fra 1. og 2. delaftale har
fået godkendt implementeringsplan i
implementeringskomitéen:
- Etablering af moderne faciliteter til fysisk
træning.
- Ny ansættelsesform med optjeningsret til
uddannelse med løn.
- Psykologfagligt beredskab.
- Employer branding.
- Faglærte konstabler.
- Digital understøttelse af onboarding
processer.
Der udestår implementeringsplan på følgende
projekter:
- Afskaffelse af 28-dages reglen (afventer
INTOPS analyse).
- Forsvarets dag (afventer modelvalg i
forligskreds).
- Reserven som fleksibel arbejdsstyrke
(afventer politisk afklaring).
- Nyt bemandingssystem (se nedenfor).
På 3. delaftale er der vedtaget kategorisering
af initiativerne, og der pågår nærmere
scopeafklaring på baggrund af aftaleteksten.
Nyt bemandingssystem
Krav og specifikationer til IT-
understøttelsen af nyt
bemandingssystem er afklaret og
indmeldt, således at udviklingen er
påbegyndt ved Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse.
Nyt bemandingssystem: Ikke opfyldt
Projekt ”Nyt bemandingssystem” har været
fremlagt i Implementeringskomiteen.
Initiativet afventer, jf. beslutning i
Implementeringskomitéen, resultater af
markedsundersøgelse af mulige IT-løsninger
før endelig fremlæggelse med forventet
godkendelse. Krav og specifikationer af nyt
bemandingssystem er derfor endnu ikke
endeligt afklaret og indmeldt, hvilket ellers
var ambitionen ved årets begyndelse.
Projektkontoret til udvikling af nyt
bemandingssystem er fuldt bemandet ligesom
ansættelse af karrierevejledere er i god
gænge.
Uddanne rådgivere: Opfyldt
HR-partner har løbende modtaget uddannelse
af ansvarshavende for forligsinitiativer,
således at den rette støtte til
implementeringen har kunnet ydes bedst
Uddanne rådgivere
Den nuværende rådgivningsstruktur
(HR-partner) uddannes til at kunne
rådgive og bidrage aktivt til
07
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0010.png
Årsberetning 2024
implementeringen af de nye HR-
initiativer.
muligt. Herunder er der specifikt gennemført
uddannelse til støtte for forligsinitiativerne
”Kompensation for fleksibilitet” samt for ”Nyt
Bemandingssystem”. For sidstnævntes
vedkommende vil der blive gennemført
yderligere uddannelse i takt med at
initiativets delelementer udvikles og
implementeres.
Employer Branding: Opfyldt
Den første koncernfælles employer branding
kampagne blev afviklet fra februar til april
2024, og jf. kampagnens effektmåling
medvirkede kampagnen til at skabe et mere
positivt billede af Forsvaret og Forsvaret som
arbejdsplads ved en betydelig andel af
målgruppen.
Som følge af udskudt godkendelse af
forligsinitiativ EB1 blev der ikke afviklet
yderligere specifikke employer branding
aktiviteter i 2024, hvorfor det ikke har været
muligt at identificere konkrete
indsatsområder. Dog er der som en del af det
forberedende employer branding arbejde
indført halvårlige undersøgelser, der sikrer en
løbende indsigt i opfattelsen af Forsvaret som
arbejdsplads samt indblik i vores styrker og
udfordringer i forhold til at styrke vores
attraktivitet.
Ikke opfyldt
Resultater og årsag
Kunstig intelligens: Opfyldt
Pilotprojektet er afsluttet og evalueret.
Løsningen er ikke implementeret grundet
stillingsbottens manglende kvalitet. Der er en
AI Co-pilot-funktionalitet integreret i den nye
rekrutteringsløsning, der rulles ud medio
januar 2025. Denne er indledningsvis meget
grundlæggende, men forventes videreudviklet
løbende.
Robotter: Opfyldt
I 2024 er der gennemført tre robotprojekter,
som har resulteret i to nye robotter og en
fuldautomatisering af en proces med
yderligere en robot ultimo 2024.
De to nye robotter giver en forventet gevinst
på 164 timer/år. Ud over de tre robotter er
yderligere to arbejdsgange blevet
effektiviseret ved optimering af den
eksisterende løsning, idet analyse viste, at en
robot ikke var den rentable løsning.
Afprøvningskapacitet: Opfyldt
Personalestyrelsen har opbygget en
afprøvningskapacitet, som vurderes
tilstrækkelig robust til at kunne absorbere
afprøvningsbehovet de kommende år.
Kapaciteten skal løbende vurderes og justeres
løbende i takt med den forventede vækst
realiseres. Modeller for udvidelse af decentral
afprøvningskapacitet er beskrevet og kan
iværksættes med forholdsvis kort frist, når
Forsvarets behov for opnormering realiseres.
Modellerne har en afhængighed til
forligsprojektet vedrørende modernisering af
Employer Branding
Gennem langsigtede brandingindsatser
styrke opfattelsen af ministerområdet
som en attraktiv arbejdsplads med
udgangspunkt i en baseline opstillet i 1.
kvartal 2024. Konkret forventes der i
2024 en forbedring på de overordnede
målepunkter vedrørende danskernes
viden, opfattelse og interesse for
Forsvaret som arbejdsplads.
I 2024 vil der bl.a. på baggrund af
kampagneeffektmåling opstillet i 2.
kvartal 2024 blive identificeret konkrete
indsatsområder for brandingindsatsen
både på kort og længere sigt.
Mål nr. 2: Klargøre til vækst – opbygge egen
produktionskapacitet
Målets hensigt
Det er målet, at
Personalestyrelsen har
konsolideret og
dimensioneret
Personalestyrelsens
produktionskapacitet i tide,
så Personalestyrelsen er i
stand til at understøtte den
forventede vækst på
tværs af ministerområdet.
Vurderingskriterier
Kunstig intelligens
Påbegyndt pilotprojekt med anvendelsen
af kunstig intelligens i forbindelse med
stillingsopslag, så en evaluering blandt
HR-konsulenter og rekrutterende chefer
viser, at de oplever en øget kvalitet
samt at det er nemmere og hurtigere at
udarbejde stillingsopslag.
Robotter
Arbejde videre med forslagene til
robotter fra 2023, og i det omfang
idéerne er realiserbare, har
Personalestyrelsen ved udgangen af
2024 implementeret tre robotter. Den
realiserede gevinst i forhold til
produktionskapaciteten ved
implementeringen af robotterne,
identificeres løbende under
udviklingsarbejdet.
Afprøvningskapacitet
Opbygget en afprøvningskapacitet med
mere robusthed gennem bemanding af
ubesatte stillinger og opbyggelsen af
reservekapacitet, der understøtter
kritiske afprøvningsbehov, som ligger ud
over de ordinært indmeldte behov.
Derudover vil Personalestyrelsen
understøtte decentrale afprøvninger
gennem fastholdelse af
afprøvningskapaciteten i Fredericia, og
udfærdigelse af modeller for udvidelse
08
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0011.png
af nuværende decentrale
afprøvningskapacitet.
Forsvarets Dag. Fortsat anvendelse af
faciliteter og etablissement tilhørende
Forsvarets Dag er en forudsætning for hurtig
realisering af udvidelsen.
Rekrutteringssystem: Ikke opfyldt
Konfiguration, test og uddannelse er
gennemført og implementering påbegyndt.
Go-Live er gennemført 13. januar 2025.
Rekrutteringssystem
Påbegyndt implementeringen af et nyt
fællesstatsligt rekrutteringssystem,
herunder fastsat konfiguration og
kortlægning i 2. kvartal, uddannet
relevante HR-medarbejdere i 3. kvartal,
med henblik på udrulning i 4. kvartal
2024.
Forvaltningsdokumenter
Reduceret antallet/omfanget af
forvaltningsdokumenter rettet internt i
Personalestyrelsen og
eksternt imod ministerområdet.
Forvaltningsdokumenter: Opfyldt
Status den 1. januar 2023: 120 eksternt
rettede forvaltningsbestemmelser og 23
internt rettede stabsbestemmelser.
Status 31. december 2024: 108 eksternt
rettede forvaltningsbestemmelser og 18
internt rettede stabsbestemmelser.
Opfyldt
Resultater og årsag
Rekrutterende chefer: Opfyldt
Score for tilfredshed hos rekrutterende chefer
har været fortsat stigende i 2024 og ender
med et gennemsnit på 3,82.
Mål nr. 3: Styrke HR-driften
Målets hensigt
Det er målet, at
Personalestyrelsen styrker
HR-driften i bl.a.
arbejdsskadesager,
rekruttering og afprøvning,
og dermed løsningen af
Personalestyrelsens
kerneopgaver i 2024.
Vurderingskriterier
Rekrutterende chefer
Personalestyrelsens
tilfredshedsundersøgelser viser, at
rekrutterende chefer er tilfredse med
rådgivning og støtte svarende til en
score på minimum 3,8 (2023 niveau var
3,77).
Produktionsmålsproces
Der er i samarbejde med
Forsvarskommandoen udarbejdet og
implementeret en justeret
produktionsmålsproces for at skabe et
mere robust grundlag for at planlægge
Personalestyrelsens
markedsføringsindsatser og anvendelse
af afprøvnings-kapacitet.
Arbejdsskadesager
Fra Personalestyrelsen har modtaget en
ansøgning eller en ny henvendelse i en
allerede eksisterende arbejdsskadesag,
går der højst tre uger til, at
Personalestyrelsen har igangsat
sagsbehandlingen eller svaret på
henvendelsen.
Produktionsmålsproces: Opfyldt
En flerårig (2-årig) produktionsmålsproces er
iværksat, men henblik på at få tidlige
indikationer på store ændringer i
produktionsmålene. Dette medfører bedre
mulighed for en tidlig indsats og budgettering
af ressourcer og normering. Processen er
opdateret og implementeret medio 2024.
Arbejdsskadesager: Ikke opfyldt
Der er udviklet et sagsoverblik, der
understøtter den daglige styring af sagerne
således, at nye henvendelser, herunder nye
anmeldelser, besvares og igangsættes inden
for fristen på tre uger. Der arbejdes løbende
med finjusteringer af sagsoverblikket.
Personalestyrelsen oplever fortsat helt små
fejl på dette, hvilke gør, at en meget lille
andel sager overskrider fristen. I 1. halvår af
2024 var 12 af 1.745 sager ikke behandlet
inden for fristen. I 2. halvår af 2024 var 3 af
1.438 sager ikke behandlet inden for fristen.
Veterananalyse: Opfyldt
Analyse af veteraners arbejdsskader er
udarbejdet og godkendt af styregruppen, der
er nedsat med henblik på udviklingen af den
samlede veteranindsats. Analysen er
oversendt til Forsvarsministeriet i maj 2024.
Veterananalyse
Personalestyrelsen har gennemført en
analyse af veteraners
arbejdsskadesager, der kortlægger og
beskriver den juridiske ramme på
området samt kommer med forslag til
forbedringsmuligheder, der kommer
veteranerne til gode.
Mål nr. 4: Fremme ligestilling og ministerområdet som en
inkluderende arbejdsplads
Ikke opfyldt
09
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0012.png
Årsberetning 2024
Målets hensigt
Det er målet, at
Personalestyrelsen har
øget ligestillingen på
ministerområdet, hvilket
spejles i
Personalestyrelsens
branding som en
inkluderende arbejdsplads
med lige muligheder.
Vurderingskriterier
Develop Diverse
Værktøjet ”Develop Diverse”, der
understøtter inkluderende sprogbrug,
bliver i løbet af 2024 implementeret på
tværs af hele bemandingsopgaven
således, at ved udgangen af 2024 er
værktøjet blevet anvendt på 70 pct. af
de civile stillinger, der slås op offentligt.
Samtidig integreres systemet i
Marketingssektionen i forbindelse med
udfærdigelse af Personalestyrelsen
kommunikations- og markedsførings-
materiale.
Kvindelige værnepligtige
Andelen af kvinder på
værnepligtsuddannelsen har en positiv
procentvis udvikling ift. 2023.
Resultater og årsag
Develop Diverse: Ikke opfyldt
Develop Diverse er i perioden den 1. oktober
til den 11. december 2024 blevet benyttet på
68,9% af opslagene af alle civile
stillingsopslag på ministerområdet (Forsvarets
Efterretningstjeneste undtaget).
Opstart ved dele af styrelsen blev forsinket til
1. juli, og der har været udfordringer med
software-opdatering, der har sat programmet
på pause i slutningen af december.
Marketingssektionen har desuden anvendt
Develop Diverse til relevante
egenproducerede tekster.
Kvindelige værnepligtige: Ikke opfyldt
Andelen af kvinder på værnepligtslignende
vilkår i 2024 er opgjort til 23,6% af de mødte
til værnepligtstjeneste mod 25,1% i 2023. Et
fald på 1,5 pct.-point kan følge af flere
forhold. Personalestyrelsen har ikke
gennemført en analyse af årsager til
udviklingen, men vil følge udviklingen tæt
frem mod fuld ligestilling mellem kønnene fra
2027.
Ligestillingsloven: Opfyldt
Personalestyrelsen har gennemført samlet
indrapportering af måltal for 2024 til
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
samt støttet i udarbejdelsen af selvstændige
politikker for hele ministerområdet. I
Personalestyrelsen er der i 2024 igangsat
aktiviteter inden for samtlige fire initiativer,
som er indeholdt i Personalestyrelsens interne
ligestillingspolitik for 2024/2025.
Ligestillingsloven
Personalestyrelsen har støttet øvrige
styrelser med opstilling af måltal og
udarbejdelse af politikker/initiativer, jf.
Ligestillingsloven, samt fremsendt en
samlet indrapportering for
Forsvarsministeriets område til
Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet, som kan ligge til
grund for fremtidige mål- og
resultatplaner. Personalestyrelsen har
opstillet egne måltal og udarbejdet
initiativer til ligestilling i det øverste
ledelseslag.
National Handlingsplan
Personalestyrelsen har indgået aktivt i
koncernens arbejde med
implementerings-planen for Danmarks
Nationale Handlingsplan for Kvinder,
Fred og Sikkerhed og har bidraget til
egne målsætninger.
Mål nr. 5: Styrke lønforvaltningen
Målets hensigt
Det er målet, at
Personalestyrelsen styrker
lønforvaltningen ved
tilvejebringelsen af faste
og variable ydelser og
videreudvikler det interne
finansielle kontrolmiljø
omkring disse.
Vurderingskriterier
Forvaltningsgrundlag
Bidrage til opdatering af det
koncernfælles forvaltningsgrundlag
(bestemmelse om de tre forsvarslinjer
og direktivet for det koncernfælles
interne finansielle kontrolmiljø) med
procesansvar inden udgangen af 1.
halvår 2024.
National Handlingsplan: Opfyldt
Personalestyrelsen har bidraget til den
Nationale Handlingsplan, der færdiggøres og
lægges til godkendelse hos ministeren ultimo
januar 2025. Personalestyrelsen har bl.a.
bidraget med data, tekstnære formuleringer
og fremtidige målsætninger i
handlingsplanen.
Opfyldt
Resultater og årsag
Forvaltningsgrundlag: Opfyldt
Bestemmelsen om de tre forsvarslinjer og
direktivet for det koncernfælles interne
finansielle kontrolmiljø er endnu ikke
opdateret, så det fremgår, at lønområdet er
omfattet. Der er endnu ikke formelt truffet
endelig beslutning herom, men det er meddelt
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, at
dette kan lægges til grund og at
procesansvaret er tildelt Forsvarsministeriets
Personalestyrelse.
Risikoscreening: Opfyldt
Med bistand fra eksterne konsulenter er der
foretaget en overordnet kortlægning og
risikoscreening af lønprocessen på
Risikoscreening
Overordnet risikoscreening af
lønområdet end-to-end: Leverancen har
til formål at afdække risici inden for
10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0013.png
finansielle processer på lønområdet og
danner grundlaget for forretnings-
projektets senere procesoptegning og
mere detaljerede risikovurderinger på
væsentlige faste og variable lønydelser.
Projektplan
Fastlæggelse af projektplan for
forretningsprojektet. Planen tager afsæt
i risikoscreening og skal - baseret på en
vurdering af risiko og væsentlighed -
prioritere det videre arbejde med
procesbeskrivelser og risikovurderinger
samt mitigeringsplaner for risici over
ministerområdets risikoappetit, som
påbegyndes i 2. halvår 2024.
Forretningsregler
Oplæg til forretningsregler ift.
funktionsadskillelse i de finansielle
processer.
Ressourcevurdering mv.
Foretaget vurdering af ressource-,
kompetence og uddannelsesbehov samt
plan for kapacitetsopbygning af
forsvarslinjerne til varetagelse af TO-BE
scenarie.
ministerområdet (undtaget Forsvarets
Efterretningstjeneste). Leverancen blev
godkendt i forretningsprojektets styregruppe
primo september 2024.
Projektplan: Opfyldt
Styregruppen for forretningsprojektet har
godkendt en projektplan for udrulningen af
kontrolmiljøet i perioden 2025-2027 og en
mere deltaljeret projektplan for 2. halvår
2024 og for 2025.
Forretningsregler: Opfyldt
Forretningsprojektets styregruppe godkendte
primo september 2024 notat om forretnings-
regler og forretningsprincipper på lønområdet.
Ressourcevurdering mv.: Opfyldt
Eksterne
konsulenter har leveret en foreløbig plan for
uddannelse og kompetenceopbygning i takt
med udrulningen, og der er taget stilling til
ressourcebehovet ved Forsvarsministeriets
Personalestyrelse som procesansvarlig
styrelse og 2. forsvarslinje, men
ressourcebehovet i 1. forsvarslinje vil blive
vurderet løbende i takt med udrulningen af
kontrolmiljøet.
Opfyldt
Resultater og årsag
Serviceudvalg: Opfyldt
Forsvarsministeriets Personalestyrelses
serviceudvalg har gennemgået den komplette
systemliste, og alle systemer er placeret i et
tilhørende serviceudvalg.
Mål nr. 6: Styrke cyber- og informationssikkerhed
Målets hensigt
Det er målet at beskytte
forsvaret og dets personel
mod brud på fortrolighed,
integritet og
tilgængelighed ved at
behandle
Forsvarsministeriets
Personalestyrelses
informationer og data
ordentligt og ansvarligt.
Vurderingskriterier
Serviceudvalg
Samtlige services og systemer er
forankrede i serviceudvalg, hvilket har
bidraget til et mere detaljeret overblik
over systemporteføljen i forhold til
implementeringen af GDPR og
modenheden af informations-
sikkerheden.
Risiko- og konsekvensvurdering
Udarbejde risiko- og konsekvens-
vurderinger for registrerede personer i
Forsvarsministeriets Personalestyrelses
systemer, således at sådanne er
udarbejdet for mindst 60 systemer.
Nødplaner
Forsvarsministeriets Personalestyrelse
har udarbejdet nødplaner for samtlige
samfundskritiske systemer, og
nødplaner er testet, og læringspunkter
er dokumenteret. Derudover er der
udarbejdet forretningsnødplaner for 50
pct. af de forretningskritiske systemer,
med henblik på at resterende
forretningsnødplaner udarbejdes i 2025.
Compliance
Gennemført en opdateret vurdering af
den databeskyttelsesmæssige
compliance efter en koncernfælles
model. Såfremt der identificeres
mangler, skal der indarbejdes en
Risiko- og konsekvensvurdering: Opfyldt
Der er i 2024 udarbejdet mindst 60 risiko- og
konsekvensvurderinger i Forsvarsministeriets
Personalestyrelse.
Nødplaner: Opfyldt
Nødplan for samfundskritiske systemer er
udarbejdet, testet og revideret i forhold til de
dokumenterede læringspunkter. Der er
iværksat en proces for nødplansudarbejdning
for de forretningskritiske systemer, som
endnu ikke har disse. I 2024 er der valideret
nødplaner på minimum 50 pct. af de
forretningskritiske systemer.
Compliance: Opfyldt
GDPR-compliancemålingen er gennemført, og
de enkelte udeståender, der blev identificeret,
er indarbejdet i den ledelsesgodkendte
handlingsplan for området.
11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0014.png
Årsberetning 2024
ledelsesgodkendt handlingsplan med
forankring i Forsvarsministeriets
Personalestyrelse.
Awareness
Gennemføre mindst fire awareness-
kampagner om informations- og
persondatasikkerhed samt afholdt
halvårlige spørgeskemaer på begge
områder med en beståelsesprocent på
85 pct.
Awareness: Opfyldt
Der er gennemført en lang række (mere end
fire) awareness-kampagner om informations-
og persondatasikkerhed. Der er afholdt to
spørgeskemaer (quiz) med beståelsesprocent
på over 85 pct.
2.4. Målrapporteringens 2. del – uddybende analyser og vurderinger
Delmål 1.2: Nyt Bemandingssystem
I relation til Nyt bemandingssystem er det fremsatte mål ikke opfyldt, og krav og specifikationer af nyt be-
mandingssystem er endnu ikke afklaret og indmeldt, hvilket ellers var ambitionen ved årets begyndelse. Årsa-
gen til den manglende målopfyldelse skal primært findes i usikkerhed omkring den samlede ressourcesætning
i relation til udvikling af IT-understøttelsen ved Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelse. Denne usik-
kerhed var årsag til, at der i juni 2024 blev truffet beslutning om at gennemføre en markedsundersøgelse med
henblik på at skabe tilstrækkeligt beslutningsgrundlag for en revurdering af den samlede ressourcesætning.
Markedsundersøgelsen, som oprindeligt var planlagt afsluttet i september 2024, er af flere omgange blevet
udsat grundet udfordringer med at udpege de nødvendige ressourcer ved Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse. Markedsundersøgelsen forventes afsluttet ultimo januar 2025, hvorefter et revideret beslut-
ningsgrundlag fremsendes til Forsvarsministeriet
Delmål 4.1: Develop Diverse
Målet er ikke opfyldt, hvilket skyldes en forsinkelse i implementeringen af tiltaget. Tiltaget videreføres i 2025
og forventes udvidet med pilotprojekt for udvalgte militære stillingsopslag. En ny opdatering af Develop Diverse
pr. 12. december 2024 giver udfordringer med anvendelse af værktøjet. Værktøjet var derfor midlertidigt sat
i bero fra midt til slut december.
2.5. Forventninger til det kommende år
Forsvarsministeriets Personalestyrelses prioriteter i 2025 er uddybet i Personalestyrelsens mål- og resultatplan
for 2025, som indeholder 4 faglige mål:
Implementering af HR-forligsinitiativer
Styrke HR-driften
Rekruttering til en styrket værnepligt i Forsvaret
Overgang til Statens Lønsystem og udvikling af det koncernfælles kontrolmiljø
Personalestyrelsen vil i 2025 have særligt fokus på, hvordan Personalestyrelsens kerneopgaver kan understøtte
de strategiske pejlemærker.
Det vil bl.a. ske ved at understøtte en effektiv og struktureret styring af forligsinitiativerne, så tidsplaner,
væsentlige milepæle og effekt af forligsinitiativerne opnås tilfredsstillende. Endvidere skal der sikres en
løbende, proaktiv interessentinddragelse og kommunikation om HR-initiativerne i delaftalerne.
Personalestyrelsen vil formidle viden til koncernen om status for HR-driften samt forenkle og forbedre
organisationens processer for at øge både effektiviteten, brugervenligheden og tilgængeligheden.
Personalestyrelsen vil understøtte en styrket værnepligt i Forsvaret gennem tiltag i rekrutteringsindsatsen for
værnepligten. Målet er at sikre en fortsat høj frivillighedsgrad og mere ligestilling mellem kønnene.
For at styrke Forsvarets fundament vil Personalestyrelsen sikre overgangen til Statens Lønsystem og
videreudvikle det koncernfælles interne finansielle kontrolmiljø.
12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Ud over de faglige mål i mål- og resultatplanen skal det fremhæves, at Personalestyrelsen bl.a. vil fokusere på
den fortsatte implementering af forligsinitiativerne fra delaftalerne 1, 2 og 3, herunder tung brigade,
jordbaseret luftsvar, ny værnepligt og modernisering af Forsvarets dag samt implementering af aftale om
veteranområdet.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse vurderer, at 2025 vil være præget af høj aktivitet og med behov for
løbende prioritering ift. styrelsens økonomiske rammer. Det skal blandt andet ses i lyset af, at
forsvarsforliget indebærer et betydeligt behov for øget rekruttering på tværs af ministerområdet, og at
styrelsen er en central aktør i forligsimplementeringen af initiativer på HR-området og desuden deltager i
implementeringen af en række øvrige initiativer.
13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsberetning 2024
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Forsvarsministeriets Personalestyrelse er regnskabsmæssigt ikke en selvstændig virksomhed med selvstændig
årsrapport. Regnskabet for Forsvarsministeriets Personalestyrelse er indeholdt i regnskabet for virksomheden
med CVR-nr. 16 28 71 80. Forsvarsministeriets Personalestyrelses aktiver og passiver indgår i én samlet ba-
lance for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 og afrapporteres i den samlede årsrapport for denne virk-
somhed, der omfatter følgende styrelser: Forsvarskommandoen, Hjemmeværnskommandoen, Forsvarsmini-
steriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Forsvarsministeriets Ejendoms-
styrelse og Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse.
Regnskabet i Forsvarsministeriets Personalestyrelses årsberetning består alene af et udgiftsbaseret driftsregn-
skab og tilhørende noter og skal derfor ses som et bilag til det samlede regnskab for virksomheden med CVR-
nr. 16 28 71 80. I forhold til opgørelsen af generelle fællesomkostninger henvises der til den for styrelsen
gældende regnskabsinstruks.
Regnskabet for Forsvarsministeriets Personalestyrelse er udarbejdet i overensstemmelse med statens udgifts-
baserede regnskabsprincipper samt de nærmere retningslinjer herfor i regnskabsbekendtgørelsen, finansloven
og Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV). De nævnte principper fraviges dog på et
enkelt område, idet forskudsbetalinger til leverandører vedrørende levering af materiel mv. på flerårige kon-
trakter indregnes og udgiftsføres i bevillingsregnskabet på betalingstidspunktet i henhold til finansloven. Den
ved udarbejdelsen af regnskabet anvendte regnskabspraksis, herunder afvigelsen fra gældende regler, svarer
til den praksis, der er anvendt ved udarbejdelsen af regnskabet for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
For nærmere beskrivelse af den anvendte regnskabspraksis henvises derfor til beskrivelsen af anvendt regn-
skabspraksis i årsrapporten for 2023 for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0017.png
3.7. Bevillingsregnskab
Tabel 3.7.1. Bevillingsregnskab (mio. kr.)
Bevillings
-
type
Hovedkonto
Drift
§12.12.01
§12.12.02
§12.12.03
§12.12.04
§12.12.05
Navn
(Mio. kr.)
Bevil-
ling
Regn-
skab
Afvig-
else
Videre-
førelse
Ultimo
Egen virksomhed
Funktionel virksomhed
Centralt styrede enheder
Arbejdsskadeerstatninger
mv.
Veterancenter
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
403,1
-0,5
1.059,5
-0,1
93,2
0,0
806,7
0,0
156,7
-0,3
223,8
-223,8
397,3
-0,1
1.070,1
0,0
83,0
0,0
795,7
0,0
159,7
0,0
279,0
-279,0
5,8
-0,4
-10,6
-0,1
10,2
0,0
11,0
0,0
-3,0
-0,3
-55,2
55,2
15,6
51,8
19,9
23,5
16,9
Administrerede ordninger
§12.12.10
Erstatning mv. til tidligere
udsendte soldater m.fl.
Lovbunden
0,0
Personalestyrelsens bemærkninger til afvigelserne i forbrug i forhold til bevilling:
§ 12.12.01 Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Egen virksomhed
På hovedkontoen er der et mindreforbrug på 5,4 mio. kr. af en bevilling på 402,6 mio. kr. Det svarer til et
mindreforbrug på 1 pct. Mindreforbruget kan henføres til flere refusionsindtægter end forventet samt færre
lønudgifter i forbindelse med initiativer i forsvarsforligets delaftaler.
§ 12.12.02. Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Funktionel virksomhed
På hovedkontoen er der et merforbrug på 10,7 mio. kr. af en bevilling på 1.059,5 mio. kr. Det svarer til et
merforbrug på 1 pct. Merforbruget kan henføres til to modgående bevægelser. I den ene retning trækker
omflytning af bevilling på tillægsbevillingslovforslaget. I den modsatte retning trækker flere indgåede
refusioner og færre medarbejdere på civiluddannelse.
§ 12.12.03 Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Centralt styrede enheder
På hovedkontoen er der et mindreforbrug på 10,2 mio. kr. af en bevilling på 93,2 mio. kr. Det svarer til et
mindreforbrug på 11 pct. Det skyldes, at bevillingen inkluderede midler til tre nye forsvarsattaché-stillinger,
hvoraf en stilling blev besat senere på året end forventet, mens de andre først besættes i 2025. Ydermere har
udgifterne på forsvarsattaché-området generelt været lavere end forventet.
§ 12.12.04. Arbejdsskadeerstatninger
Årets samlede resultat på hovedkontoen er et mindreforbrug på 11 mio. kr. af en bevilling på 806,7 mio. kr.
Det svarer til et mindreforbrug på 1 pct.
§ 12.12.05 Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Veterancentret
På hovedkontoen er der et merforbrug på 3,3 mio. kr. af en bevilling på 156,4 mio. kr. Det svarer til et
merforbrug på 2 pct. Det skyldes et større træk på netværkspsykologerne ved Veterancentret og færre
fondsmidler end budgetteret.
15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0018.png
Årsberetning 2024
§ 12.12.10 Erstatning mv. til tidligere udsendte soldater m.fl.
Hovedkontoen, der er en lovbunden bevilling, administreres af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. På kontoen
udgiftsføres udbetalinger til tidligere udsendte soldater m.fl., og der indtægtsføres tilsvarende indtægter fra
de relevante ministerområder, der skal betale udbetalingerne (Forsvarsministeriet, Justitsministeriet og
Udenrigsministeriet). Forsvarsministeriets Personalestyrelse har ingen bemærkninger til resultatet.
Tabel 3.7.2. Regnskabs- og budgetspecifikation (mio.kr.)
§ 12.12.01, § 12.12.02, § 12.12.03, § 12.12.04, § 12.12.05
Driftsbevillinger
Nettoudgift
Udgift
16. Husleje, leje af arealer, leasing
17. Internt statsligt køb af varer og tjenester
18. Lønninger / personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
26. Finansielle omkostninger
43. Interne statslige overførselsudgifter
44. Tilskud til personer
46. Tilskud til anden virksomhed
Indtægt
11. Salg af varer
12. Internt statsligt salg af varer og tjenester
21. Andre driftsindtægter
0,0
0,0
-0,1
-0,9
-
-
0,5
10,8
1.156,6
1.177,2
7,5
87,2
2,1
63,9
-
-
1.185,5
1.328,4
-
-
-
-
Regnskab
2024
2.505,7
Budget
2025
2.513,0
Det bemærkes, at grundbudgettet ikke er specificeret i samme grad som regnskabstallene.
16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025749_0019.png
.
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Telefon: +45 7281 0000
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
17