Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3025748_0001.png
Marts 2025
Årsberetning
Forsvarsministeriets
Materiel- og
Indkøbsstyrelse
2024
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0002.png
Indhold
1. LEDELSESPÅTEGNING
1.1. Påtegning
2. BERETNING
2.1. Præsentation af styrelsen
2.2. Ledelsesberetning
2.4 Målrapportering
2.4. Målrapporteringens 1. del – skematisk
oversigt
2.4. Målrapporteringens 2. del – uddybende
analyser og vurderinger
2.5. Forventninger til det kommende år
3. REGNSKAB
3.1. Anvendt regnskabspraksis
3.7. Bevillingsregnskab
4. BILAG
4.1. Øvrige regnskabsoplysninger
20
16
17
3
4
6
7
14
14
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
2024
/
2025 .
1. Ledelsespåtegning
Årsberetningen er aflagt i henhold til bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen,
og indgår som bilag til årsrapporten for
CVR nr. 16 28 71 80.
Årsberetningen omfatter de bevillinger på finansloven som Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
er ansvarlig for, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med
bevillingskontrollen for finansåret 2024:
§
§
§
§
§
§
12.13.01.
12.13.02.
12.13.03.
12.13.04.
12.13.05.
12.13.06.
Materiel- og Indkøbsstyrelse
Materieldrift
Kapacitetsplan it
Materielanskaffelser
Tilskud til indsatser i Ukraine mv.
Ramme til anskaffelser mhp. donationer til Ukraine
01
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0004.png
1.1. Påtegning
Styrelseschefen tilkendegiver hermed:
For koncernstyringsdirektøren, at underskriveren ikke er bekendt med økonomiske forpligtelser ud over de
i
regnskabet
medtagne,
eksempelvis
retlige
tvister,
kautionsforpligtelser,
hensættelser
og
eventualforpligtelser, og at det aflagte regnskab indeholder de udgifter/indtægter, der vedrører driften for
pågældende styrelse i regnskabsåret. Underskriveren tilkendegiver endvidere, at de dispositioner, som er
omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
For departementschefen, at målrapporteringen i årsberetningen er rigtig, dvs. at målopstillingen og
målrapporteringen på mål- og resultatplanen er fyldestgørende, at der er adgang til det grundmateriale,
som målrapporteringen i årsberetningen bygger på, og at der ved styrelsen er arbejdsgange, som
kvalitetssikrer de oplysninger og vurderinger, der indgår i årsrapporten.
Ballerup, den 7. marts 2025
Per Pugholm Olsen
generalløjtnant
Chef for FMI
København, den 21. marts 2025
København, den 21. marts 2025
Poul Taankvist
Koncernstyringsdirektør
Pernille Vedsgaard Langeberg
Departementschef
02
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0005.png
2. Beretning
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) er en styrelse inden for Forsvarsministeriets koncern.
FMI arbejder inden for Forsvarsministeriets koncernfælles mission og vision jf. figur 1:
Mission
Sammen arbejder vi for Danmarks sikkerhed, interesser og borgernes tryghed.
Vision
Vi driver og udvikler opgaveløsningen, så vi får mest mulig effekt ud af de ressourcer, vi sammen råder
over.
Vi er en professionel og bredt anerkendt samarbejdspartner.
Vi skaber en fælles handlekraft gennem loyalt og tillidsfuldt samarbejde.
Strategiske pejlemærker for 2024
En stærk implementering af nyt forsvarsforlig
Vi vil skabe en stærk implementering af det nye forlig. Det gør vi gennem tillidsfuldt samarbejde i en fælles
retning, herunder i det løbende forligsarbejde. Det gør vi også ved at udarbejde realistiske planer med en klar
rolle- og ansvarsfordeling, ved en god og prioriteret opgaveløsning samt gennem en effektiv og transparent
styring, eksempelvis når vi løfter opgaver, der kræver tværgående synkronisering.
Med et historisk løft af Forsvaret skal vi samtidig sikre, at vi har den nødvendige produktionskapacitet og den
rette bemanding, som understøtter eksekveringen af forligsrelaterede opgaver. Endelig sikrer vi et stærkt
grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende forlig tilfredsstillende.” Endelig sikrer vi et
stærkt grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende forlig tilfredsstillende.
En stærk forvaltningskultur
Vi bidrager til, at ministerområdet i alle henseender praktiserer en stærk forvaltningskultur. Når vi udviser
sikker dømmekraft og står vagt om god offentlig administration, styrker vi tilliden til vores arbejde. Det kræver
også, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning på baggrund af nye indsigter mv.
En god (digital) sikkerhedskultur
Vi er bevidste om, at fremmede staters efterretningstjenester ønsker at få adgang til klassificerede og beskyt-
telsesværdige informationer, der kan skade Danmarks og vores samarbejdspartneres sikkerhed og handlefri-
hed. Vi er bevidste om, at ansatte i forsvaret løbende indgår som mål i fremmede staters efterretningsvirk-
somhed. Vi vil derfor arbejde for at fremme en kultur, hvor der i endnu højere grad værnes om klassificerede
og beskyttelsesværdige oplysninger samt vores adgang hertil. Vi vil ligeledes arbejde for, at den enkelte med-
arbejder/frivillige er bevidst om, at fremmede efterretningstjenester udviser særlig interesse for personer med
tilknytning til forsvaret.
Fundamentet på plads
Vi skal skabe et stærkt økonomisk og organisatorisk fundament for at understøtte opbygningen af Forsvaret
og implementeringen af forsvarsforliget 2024-2033. Herunder skal vi særligt styrke og investere i vores ma-
teriel, bygninger, IT og personel med henblik på at rette op på ophobede udfordringer i driften.
03
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0006.png
2.1. Præsentation af styrelsen
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) er en styrelse under Forsvarsministeriet. FMI
administrerer 37 mia. kr. af det samlede forsvarsbudget og arbejder sammen med den øvrige del af
Forsvarsministeriets koncern for Danmarks sikkerhed, interesser og borgernes tryghed. FMI har ansvaret for
det samlede forsvars og beredskabs materiel, it og cybersikkerhed. Det er FMI, der anskaffer, driver og
bortskaffer materiel og it for såvel Forsvarskommandoen, Hjemmeværnet og resten af Forsvarsministeriets
koncern. Desuden bistår FMI med at modstå de cyberangreb, Forsvarsministeriets koncern udsættes for.
Tabel 2.1.1a Styrelsens hovedkonti
Hovedkonti
§ 12.13.01
§ 12.13.02
§ 12.13.03
§ 12.13.04
§ 12.13.05
§ 12.13.06
Navn
Materiel- og Indkøbsstyrelse
Materieldrift
Kapacitetsplan it
Materielanskaffelser
Tilskud til indsatser i Ukraine mv.
Ramme til anskaffelser
donationer til Ukraine
mhp.
Bevillingstype
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Anlægsbevilling
Anden bevilling
Driftsbevilling
Tabel 2.1.1b Styrelsens hovedkonti (mio. kr.)
(Mio.kr.) Bevilling
Regnskab
Overført overskud
(FL+TB)
Ultimo
Drift
Udgifter
17.264,0
17.090,7
380,3
Indtægter
-156,1
-366,9
Administrerede ordninger
Udgifter
15.213,8
15.153,2
0,0
Indtægter
-3.109,2
-3.112,7
Anlæg
Udgifter
7.245,3
7.918,1
4.554,5
Indtægter
0,0
-19,8
2.2. Ledelsesberetning
Året har været præget af den fortsatte udvikling på det sikkerhedspolitiske område, og ligesom det foregående
år, har 2024 været travlt for FMI. De udadvendte opgaver har været præget af både en betydelig indsats med
drift og genopbygning af Forsvaret, forberedelse og implementering af nyt forsvarsforlig samt fortsat støtte til
Ukraines kamp mod Rusland. De indadvendte opgaver har været præget af overvejelserne om en
gennemgribende reorganisering som følge af Folketingets beslutning om en ekstern analyse af FMI’s
organisation, processer og ressourcer.
Opgaverne er udført af FMI’s engagerede medarbejdere og chefer med indsatser inden for anskaffelser,
materieldrift, it-drift, cyberforsvar, logistik, samarbejde med industrien, innovation, uddannelse af ukrainske
soldater, donationer, bortskaffelser, planlægning, aktindsigter, pressehåndtering, understøttelse af politisk
håndtering og alle de andre store som små aktiviteter, der er en del af FMI’s opgaver. Ofte indsatser, der er
udført i en uforudsigelig hverdag, men alligevel løftet i fællesskab og med en betydning, der gør en markant
forskel for det samlede Forsvarsministerium.
Kernen i FMI’s virke er understøttelsen af Forsvarskommandoens, Hjemmeværnets og – indtil videre –
Beredskabsstyrelsens kapaciteter, hvor øgede beredskaber og indsættelser har øverste prioritet. Den
04
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
sikkerhedspolitiske situation har gjort, at både den daglige drift og logistiske støtte til forsvar og beredskab
har trukket på FMI’s ressourcer.
Den dedikerede støtte fra Danmark til Ukraines forsvarskamp har fortsat fyldt i FMI, og opgaverne relateret til
Ukraine, der ligger ud over den almindelige opgaveportefølje, har igen sat et betydeligt præg på arbejdsdagen
for mange af FMI’s medarbejdere. FMI har prioriteret ressourcer til donationsopgaven fra den øvrige
opgaveløsning.
Genopbygningen af dansk forsvar og beredskab i rammen af forsvarsforliget fortsatte igennem 2024 og
forventes også at præge FMI i de kommende år. Hertil kommer arbejdet med at sikre en målrettet anvendelse
af teknologi og innovation, samarbejde mellem forskningsinstitutioner samt industri og stat i bestræbelserne
på at styrke den samlede robusthed på Forsvarsministeriets område. Disse områder har endvidere fået større
fokus i 2024, som følge af at funktionen som national materieldirektør er blevet adskilt fra funktionen som chef
for FMI. Ligeledes er indsatsen i relation til at etablere ammunitionsproduktion i Danmark fortsat i 2024.
En robust it-understøttelse af Forsvarsministeriets drift, beredskab og operationer er en vigtig opgave for FMI.
FMI’s Cyberdivision arbejder kontinuerligt med at sikre understøttelsen af it, samt at sikre ministerområdet
mod den konstante trussel fra cyberangreb. Der er i 2024 gennemført en ekstern analyse af det samlede it-
område, og denne vil indgå i det videre arbejde med at skabe balance på området og afvikle teknisk gæld.
FMI’s aktiviteter i forhold til anskaffelser er omfattende og får indimellem stor pressebevågenhed; der er i 2024
bl.a. indgået aftaler om køb af kortrækkende luftværn (Skyranger 30) og infanterikampkøretøjer (CV90) til
Hæren, og den programorganisation, som skal forestå køb af jordbaseret luftforsvar, er under etablering. I
relation til anskaffelsen af F-35 kampfly er FMI’s indsats fortsat igennem 2024 og vil også fortsættes i de
kommende år, hvor flere fly og en mængde udstyr til disse bliver leveret.
FMI’s opgaver omfatter også bortskaffelse og donation af materiel. Her har 2024 været et skelsættende år.
FMI har forestået salg af dele af F-16-flåden til Argentina og været dybt involveret i donationen af den
resterende del af F-16-flåden til Ukraines forsvarskamp.
Alt i alt har 2024 været et travlt og udfordrende år, hvor FMI’s medarbejdere og chefer kan være stolte af den
indsats, der er leveret. I 2025 venter nye store opgaver blandt andet med den fortsatte implementering af
forsvarsforlig 2024-2033, arbejde med teknologi og innovation samt en fortsat stor indsats i relation til støtte
til Ukraine.
I alt vurderes størstedelen af de ni opstillede mål for 2024 i FMI’s mål- og resultatløn at være opfyldt.
Nedenstående tabel 2.2.2. viser årets økonomiske resultat, som vurderes tilfredsstillende, grundet de
væsentligt øgede aktiviteter i FMI relateret til de iværksættelse af gen- og erstatningsanskaffelser efter
gennemførte donationer til Ukraine, herunder også indkøb til direkte donationer til Ukraine samt finansielle
donationer.
Resultatet af 2024 blev et merforbrug på i alt 268,8 mio. kr., som primært kan henføres til anlægsbevillingen
og anvendelse af tidligere års akkumulerede videreførelser.
05
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0008.png
Tabel 2.2.1. Økonomiske hovedtal (mio.kr.)
Regnskab
2024
Ordinære driftsindtægter (ekskl. bevillinger)
Ordinære driftsomkostninger
-
Heraf personaleomkostninger
Andre driftsposter, netto
Finansielle poster, netto
Ekstraordinære poster, netto
Årets regnskab(ekskl. bevillinger)
Heraf
-337,6
17.647,3
1.558,9
7.531,8
-219,4
0,0
24.622,0
Driftsbevilling
Anlægs-
bevilling
Indtægter
Udgifter
Netto
Bevilling,
indtægter inkl.
tillægsbevilling
Bevilling, udgifter
inkl.
tillægsbevilling
Årets resultat
Årets overskud i alt
Tidligere års overførte overskud
Disponibelt overskud der bortfalder
Overskud herefter til videreførelse
Anmærkning: Der kan forekomme afrundingsdifferencer i tabellen.
Indtægter
Udgifter
Årets nettoudgifter (ekskl. bevillinger)
Bevilling inkl. tillægsbevilling, netto
-366,9
17.090,7
16.723,8
17.107,9
-19,8
7.918,1
7.898,3
0,0
7.245,3
384,1
-268,8
5.203,6
0,0
4.934,7
-653,0
Tabel 2.2.1 omfatter driftsbevillinger og anlægsbevillinger. Tabellen omfatter ikke § 12.13.05, der er anden
bevilling. Kontoen fremgår særskilt af bevillingsregnskabet i afsnit 3.7.
2.4 Målrapportering
I det følgende redegøres for FMI’s resultater for samtlige mål for 2024. Udgangspunktet for målrapporteringen
er styrelsens mål- og resultatplan for året. Afsnittet er delt op i hhv. 1. del – en skematisk oversigt over
målopfyldelsen med redegørelse for aktiviteter og resultater, og 2. del, der omfatter en dybere analyse og
vurdering af resultaterne.
06
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0009.png
2.4. Målrapporteringens 1. del – skematisk oversigt
Tabel 2.4.1. Skematisk oversigt over årets målopfyldelse
Mål nr. 1: Styrket styringsregime for materieldrift
Målets hensigt
En af FMI’s vigtigste
opgaver er drift af
Forsvarets og øvrige
myndigheders materiel. En
stabil drift kræver løbende
overblik over
rådighedsgrad og
stand af materiellet
(udrustningsgrad). FMI vil
derfor styrke regimet for
rapportering om
materieldrift og IT-
understøttelse, hvilket vil
ske på baggrund
af en afdækning af aktuel
status på Forsvarets
væsentligste
materielkapaciteter. Det
styrkede styringsregime vil
muliggøre tidlig
identifikation af
eventuelle ubalancer i
Forsvarets fundament med
henblik på dialog med
FMI’s kunder om
prioritering af driften af
kapaciteterne.
Målet er flerårigt.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
Regimet for materieldriftsstatus-
rapportering er genaktiveret og
idriftsat med nye rapporteringskrav
om rådighedsgrad og udrustnings-
grad.
Der er etableret kvartalsvise møder
med FMI’s kunder med henblik på at
håndtere udfordringer og styrke
materieldriften.
Ikke opfyldt
Resultater og årsag
Målet er flerårigt og endnu ikke opfyldt fuldt
ud.
MRP 2025 afspejler en ændret
fremgangsmåde for et styrket styringsregime.
De nye målværdier er ved at blive defineret.
Sideløbende udvikles it-understøttelse.
De kvartalsvide møder initieres, når
ovenstående er på plads.
Mål nr. 2: Stabilisere IT-driften
Målets hensigt
FMI skal sikre en stabil IT-
drift inden for
Forsvarsministeriets
koncern. Stabilisering af
IT-driften kræver en
reduktion af den tekniske
gæld og en øget robusthed
og modenhed ift.
håndtering af drifts-
processer.
Det er målet, at FMI i 2024
– med de til opgaven
stillede ressourcer – bedst
muligt sikrer en stabil og
sikker drift af IT-services
og tilhørende infrastruktur.
Dette omfatter såvel en
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
Opfyldt
Resultater og årsag
Samlet ses målet opfyldt.
Kunde- og brugertilfredsheden er målt jf.
angiven beregningsmodel.
Kundetilfredsheden slutter lige under
målet på 7 med et årsgennemsnit på 6,9
(6,8 for 1. halvår).
Der er registreret markant færre incidents
og opkald til servicecenteret i 2024,
ligesom drifts- stabilitet og tilgængelighed
har været høj. Brugertilfredsheden har
således også ligget over målet på 8 hele
året, og årsgennemsnittet ender på 8,7
(8,6 for 1. halvår).
FMI har i høj grad bidraget aktivt til
analyser og leverancer til grundlag for
beslutninger relateret til styrkelse af
Kundetilfredsheden på tværs af alle
IT-serviceudvalg ligger på min. 7 og
brugertilfreds-heden på tværs af alle
IT-services ligger på min. 8 på en
skala fra 0-10, hvor 10 er bedst,
opgjort efter målemetoden som den
fremgår i skrivelsen
”Beregningsmodel for FMI mål vedr.
levering af IT-service/-drift 2022”.
Resultatet er opgjort for 1. halvår og
hele året i hhv. august 2024 og
januar 2025.
FMI har analyseret og fremsat
forslag til optioner for styrkelse af
07
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0010.png
fortsat indsats ift. den
tekniske gæld og
vedligeholdet af den
kritiske infrastruktur, løft
af modenhed i forhold til
serviceleverancen og
styringen af denne, samt
et fortsat fokus på bruger-
og kundeoplevelsen.
fundamentet af IT-området.
Endvidere har FMI bidraget aktivt til
tilsvarende oplæg vedr. den videre
udvikling af IT-området. Jf. FMN
nuværende plan leveres oplæg i Q3
2024, vedr. håndtering af kritisk
teknisk og sikkerhedsmæssig gæld
leveres i Q1.
FMI har – inden for de givne rammer
– afviklet mest muligt kritisk teknisk
gæld og har ultimo 2024 leveret
aftalt statusrapportering for
afviklingen af den tekniske gæld i
rammen af gældende it-
handlingsplan 2021-24.
Forsvarets fundament og videre udvikling
af it-området. FMI gennemførte 1. halvår
2024 indledende analyser 1,2 og 4
(Analyse af koncernens tekniske gæld,
herunder sikkerhed samt It-
styringsprocesser for drift, vedligehold og
udvikling af it-systemer, herunder
forandringsledelse)
samt indledende
analyse og tilhørende udgiftsskøn for
analyse 5
(Teknologisk opdatering).
FMI har ligeledes i 2. halvår bidraget med
interviews og dokumentation til it-
analysen, som er gennem-ført af
Accenture og forelagt STG til godkendelse
18 DEC 2024.
Oplæg vedr. håndtering af kritisk teknisk
og samfundskritisk sikkerhedsmæssig
gæld er leveret i form af Robust Plan
(leveret Q1) og efterfølgende delvist
inkluderet i analyse 2 (Analyse
af
koncernens tekniske gæld, herunder
sikkerhed)
samt delvist udmøntet i
Akutpakke 2024, hvor otte initiativer fik
tildelt i alt 64 mio.kr. til afvikling af yderst
kritisk teknisk gæld i 2024.
FMI har inden for de givne rammer
afviklet teknisk gæld i regi af Akutpakke
2024, hvor de afsatte midler er bragt i
anvendelse. Afslutningsrapport er
udarbejdet.
Med baggrund i gennemførelsen af it-
analyserne i 2024 besluttede
Departementet at udskyde færdiggørelsen
af en ny it-handlingsplan 2025-2027 til
juni 2025. Statusrapport for gældende it-
handlingsplan (2021-2024) udarbejdes
derfor først i forbindelse med overgang til
ny it-handlings-plan 2025-2027. Der
henvises indtil da til statusrapportering for
it-handlingsplan pr. juni 2024.
FMI anser følgelig mål 2 for opfyldt ift. at
stabilisere driften inden for de givne rammer.
Mål nr. 3: Materielanskaffelser
Målets hensigt
Målet er at sikre rettidig
levering af større
materielanskaffelser,
hvilket vil bidrage til at
under-støtte opbygning af
Forsvaret i
overensstemmelse med de
politiske beslutninger i
forbindelse med
udmøntningen af
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
Materielanskaffelser:
Alle væsentlige anskaffelsesprojekter
er vurderet i r.t. aftalt indhold og
tidsplan samt overholdelse af
økonomisk ramme, og relevante
korrigerende tiltag er iværksat.
Opfyldt
Resultater og årsag
Målet er opfyldt.
I FMI’s porteføljestyring er alle væsentlige
anskaffelsesprojekter vurderet i r.t. aftalt
indhold og tidsplan samt overholdelse af
økonomisk ramme, og relevante
korrigerende tiltag er iværksat.
08
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0011.png
Genopretningen af
Forsvarets Fundament
(GAFF) samt de politiske
delaftaler i rammen af
forsvarsforliget fra juni
2023.
Målet er flerårigt.
Anskaffelser er screenet ift. valg af
anskaffelsesform.
Der er skabt overblik over alle
anskaffelser over udbudslovens
tærskelværdier.
Hvis et projekt er forsinket, skal det have
godkendt en ny tidsmæssig ramme/nyt
tidspunkt hvor et projekt skal til
afslutningsgate i FMI’s porteføljestyring.
Der rapporteres om forsinkelser i
aktstykkebelagte anskaffelser jf. reglerne i
budgetvejledningen.
Anskaffelser screenes ift. valg af
anskaffelsesform på et tidligt stadie i
porteføljestyringen (strategisk sourcing).
Der er løbende overblik over anskaffelser
over udbudslovens tærskelværdier.
Bæredygtighed:
En model for håndtering af krav om
bæredygtighed i forbindelse med
anskaffelser er udarbejdet.
Mål nr. 4: Implementering af ny forligsstyringsmodel
Målets hensigt
Som følge af
forsvarsforliget juni 2023
samt efterfølgende
delaftaler vil
forligsinitiativerne blive
omfattet af en ny model
for forligsstyring og -
opfølgning. Dette vil blandt
andet medføre en mere
differentieret styring og en
tættere opfølgning på
fremdrift og økonomi for
de væsentligste
forligsinitiativer.
FMI vil understøtte denne
model samt den politiske
hensigt bag.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
Organisationen er tilpasset, så denne
understøtter øget og rettidig
rapportering.
FMI’s portefølje- og økonomistyring
er tilpasset, så denne understøtter
den koncernfælles forligsstyrings-
model.
FMI har rapporteret rettidigt til
initiativejende styrelser iht.
forligsstyringsmodellen.
Der er skabt et overbliksbillede af
koncernprogrammer og
koncernprojekter
FMI deltager i koncernens
Implementeringskomite hhv.
Styringskomite.
Der er etableret en model for håndtering
af krav om bæredygtighed i forbindelse
med anskaffelser.
Opfyldt
Resultater og årsag
Målet er opfyldt.
Vurdering baseres bl.a. på, at FMI deltager i
koncernens implementeringskomité og har
bidraget til initiativejende styrelser iht.
forligsstyringsmodellen. Derudover er der
etableret et overbliksbillede af
koncernprogrammer og koncernprojekter.
I takt med udrulningen af den nye
forligsstyringsmodel tilpasses FMI’s portefølje-
og økonomistyring i nødvendigt omfang.
Mål nr. 5: Støtte til Ukraine
Målets hensigt
Det er målet, at styrke
støtten til Ukraine ved en
stærkere organisatorisk
forankring af FMI’s opgaver
relateret til Ukraine og
donationer, herunder
understøtte investeringer i
ukrainsk forsvarsindustri.
Derudover vil FMI styrke
sit samarbejde med
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
FMI har bidraget til implementering
af politisk besluttede donationer til
Ukraine.
Opfyldt
Resultater og årsag
Målet er opfyldt.
FMI har bidraget til implementering af
politisk besluttede donationer til Ukraine i
overensstemmelse med de løbende
bemyndigelser, der er givet i rammen af
Ukrainefonden.
FMI har i koordination med FMN, og hvor
relevant også FKO, udarbejdet og
Rammer og processer for håndtering
af industripuljen i FMI er udviklet og
09
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0012.png
søsterorganisationen i
Ukraine (DPA).
implementeret i koordination med
FMN og FKO.
implementeret en proces for anskaffelser
via Industripuljen. Der er i regi af
Industripuljen indgået kontrakter for den
fulde bevilling i 2024.
FMI har defineret og organisatorisk
placeret opgaver relateret til
investeringer i ukrainsk
forsvarsindustri.
FMI og FMN har udarbejdet og
implementeret model for, hvorledes der
gennemføres Government-to-Government
donationer i Ukraine (”Den Danske
Model”), herunder fastlagt organisatorisk
opgaveplacering. FMI har i forbindelse
med implementering bidraget med
screeningsnoter og deltaget i
screeningsbesøg ved virksomheder i
Ukraine, i overensstemmelse med FMN
ønsker.
FMI har i 2024 taget initiativ til, at der i
NORDEFCO kredsen sker en
informationsdeling og koordination af de
nordiske landes indsatser til støtte for de
ukrainske materielindkøbsorganisationer
under det ukrainske forsvarsministerium
(DPA og DOT). Dette arbejde er sket
under inddragelse af DPA og DOT, der
bl.a. mødtes med de nordiske lande i
København i margen af DALO Industry
Days i august 2024.
FMI har i enkelte tilfælde ydet DOT direkte
vejledning og rådgivning ifm. DOT’s
anskaffelser af konkrete kapaciteter.
FMI har deltaget aktivt i opstarten af im-
plementering af anbefalingerne i NATO-
Ukraine Strategic Defence Procurement
Review, og vil også fremadrettet støtte
NATO’s kontor i Kyiv afhængig af behov
og til rådig værende ressourcer.
FMI har ydet støtte til FMI
søsterorganisation i Ukraine (DPA)
ved underskrift af samarbejdsaftale.
Mål nr. 6. Implementering af anbefalingerne fra Analysen af
FMI
Målets hensigt
Opbygningen af Forsvaret
forudsætter en øget
anskaffelses- og
driftsaktivitet, en digital
omstilling og en øget
industriel og
forskningsmæssig
involvering i forhold til,
hvad der tidligere har
været tilfældet. Disse
aktiviteter varetages i dag,
men ikke på et
tilstrækkeligt
fremtidssikret niveau.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
Der er udarbejdet en tids- og
handleplan for de uafhængige
løsningsforslag. Handleplanen er
prioriteret og sekvenseret ud fra
betragtninger om effekt,
implementerbarhed og mitigering af
produktionstab.
Opfyldt
Resultater og årsag
Målet er opfyldt.
Analysen af FMI er ved udgangen af 2024
endnu ikke politisk behandlet.
FMI har i andet halvår af 2024 iværksat
forberedelser til implementering af
analysens anbefalinger inden for
hovedområderne organisering, processer
og ressourcer. FMI har udviklet en
prioriteret og sekvenseret plan herfor.
FMI har dertil løbende iværksat
organisatoriske og processuelle
10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0013.png
Dertil kommer et politisk
ønske om en styrket og
mere transparent styring.
Analysen af FMI
(udarbejdet af Deloitte)
peger på løsningsforslag
relateret til tilpasninger af
FMI's organisations- og
ledelsesstruktur,
optimering af
FMI’s kerneprocesser samt
justeringer i FMI’s
ressourcedimensionering.
Besluttede anbefalinger
kan bidrage til
ovenstående
fremtidssikring af
organisationen.
For at nå målet:
Vil vi påbegynde
implementering af de
uafhængige
anbefalinger i Analysen
af FMI
Vil vi understøtte
udarbejdelsen af
implementeringsplaner
og efterfølgende
indfasning af de
anbefalinger fra
Analysen af FMI, der
indledningsvis skal
behandles politisk.
FMI har bidraget til departementets
udarbejdelse af
implementeringsplaner og er
efterfølgende påbegyndt indfasning
af evt. politisk tiltrådte anbefalinger
fra Analysen af FMI.
ændringer, der vurderes ikke at
forudsætte politisk behandling.
Arbejdet med forberedelser og
implementering af Deloitte-analysens
anbefalinger, fortsætter i 2025 sammen
med øvrige udviklingstiltag i regi af it-
analyserne samt prioriterings- og
effektiviseringsanalyserne.
Mål nr. 7: Vedligeholde cyber- og informationssikkerheden
Målets hensigt
Det er målet – med de til
opgaven stillede ressourcer
– bedst muligt at
vedligeholde cyber- og
informationssikkerheden i
FMI og i koncernen. Det vil
vi gøre ved at udarbejde
en robust plan for styrkelse
af den tekniske IT-
sikkerhed og sikre
fremdrift i forhold til
denne. Ved at indarbejde
informationssikkerhedskrav
i leverandørstyringen, ved
fokuseret at arbejde med
forretningens
nøddriftsplaner og
reetableringsplaner samt
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
Der er udarbejdet en plan for
nedbringelse af de største
identificerede risici på IT-området.
Der er udviklet processer og metoder
til at sikre, at der i de væsentligste
kontrakter og rammeaftaler er taget
stilling til, hvilke krav til
informations-sikkerhed, der skal
stilles til leverandøren.
Ikke opfyldt
Resultater og årsag
Målet er delvist opfyldt.
Oplæg vedr. håndtering af kritisk teknisk
og samfundskritisk sikkerhedsmæssig
gæld er leveret i form af Robust Plan
(leveret Q1). Er dermed opfyldt.
Overordnet pålægger FMI
forvaltningsgrundlag (FMIBST 600-1) den
ansvarlige for en anskaffelse at søge
rådgivning og støtte ved CISO. Omvendt
er CISO forpligtet til yde støtte og
rådgivning ved anskaffelser. Dette er
indarbejdet i processen for opstartsmøder
i FMI projektportal, for at sikre, at der
stilles krav til informationssikkerhed ved
leverandører. Der er udviklet et basis
informationssikkerhedsbilag i AVVOKA,
11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0014.png
vurdere og efterleve den
databeskyttelsesmæssige
compliance for GDPR.
Der er etableret
forretningsnødplaner og
reetableringsplaner for de
væsentligste af FMI IT-systemer.
hvorved det sikres, at
informationssikkerhedskrav for såvel
nyanskaffelser som genanskaffelser
indeholdes i alle projekter.
FMI har i 2024 med de tilgængelige
ressourcer, herunder it-akutpakker,
fokuseret på at komme i kontrol med
udarbejdelse, revidering og test af
reetableringsplaner for koncernens
væsentligste it-systemer.
FMI har gennemført en GDPR
compliancemåling som en del af en samlet
compliancemåling i Forsvarsministeriets
koncern i 2024. Compliancemålingen er
chefgodkendt i FMI i juni 2024 og
afleveret til Forsvarsministeriet ultimo
juni. Målingen har dannet baggrund for
udarbejdelse af en handleplan på
databeskyttelsesområdet (GDPR) i FMI.
Der er gennemført en vurdering af
den databeskyttelsesmæssige
compliance efter en koncernfælles
model.
Mål nr. 8: FMI’s internationale samarbejde
Målets hensigt
Den sikkerhedspolitiske
situation, herunder sær-
ligt den russiske inva-
sion af Ukraine, har
medført en øget efter-
spørgsel på krigsmate-
riel. Dette presser den
vestlige produktionska-
pacitet, hvilket skaber
behov for et øget inter-
nationalt samarbejde.
FMI ønsker på den bag-
grund at styrke delta-
gelsen i det internatio-
nale materielsamarbejde
i regi af blandt andet
NATO, EU og
NORDEFCO. I 2024 vil
det primære fokus være
på varetagelse af for-
mandskabet i
NORDEFCO, forbere-
delse af FMI’s bidrag til
EU-formandskab samt
udmøntningen af NATO
Defence Action Plan.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
FMI har i 2024 varetaget
formandskabet i NORDEFCO og har i
den forbindelse indfriet FMI mål for
formandskabet; 1) Der er etableret
et grundlag for anskaffelser i en
nordisk ramme af strategisk
betydning for Forsvaret, herunder at
øge anskaffelsernes interoperabilitet,
volumen og sikre kollektiv
forsyningssikkerhed, 2) styrket
industri og forsyningssikkerhed, 3)
understøttet NORDEFCO operative
behov pba. NORDEFCO vision 2030
og 4) alignment med NATO,
herunder koordinere aktiviteter med
henblik på at kunne fremme
nordiske prioriteter i NATO.
FMI har afklaret og ressourcesat FMI
understøttelse og
interessevaretagelse under EU-
formandskabet.
Opfyldt
Resultater og årsag
Målet er opfyldt.
Af FMI’s fire NORDEFCO-formandskabs-
spor vurderes målene for spor 1, 2 og 4
indfriet, mens målet for spor 3 vurderes
delvist indfriet: 1) De nordiske materiel-
direktører har underskrevet en hensigts-
erklæring (LoI) på UAS-området; 2) ud-
arbejdelse af technical agreements (TA)
ammunition certificering og standar-
disering
samt
maintenance, repairs og
operations
er i proces; 3) der pågår fort-
sat afklaring ift. etablering af virtuelt
nordisk battle lab; 4) der er udarbejdet
et Food for Thought-papir, som bl.a. fo-
reslår nordiske koordination af relevante
NATO-aktiviteter.
FMI har inddraget mulighed for
fællesanskaffelser (Strategic
Sourcing) i NATO processer
(eksempelvis NSPA), sikret aktiv
dansk deltagelse i Defence Industrial
Production Board og bidraget aktivt
til dagsorden på halvårlige NATO
Varetagelsen af EU formandskabet er
ressourcesat med departementets øre-
mærkede midler i 2024-2026. Med det
Europæiske Forsvarsagentur er aftalt
rammerne for en dansk konference i
Bruxelles under det danske formand-
skab.
Målet er opfyldt, idet at FMI i 2024 har
sikret aktiv dansk deltagelse i Defence
Industrial Production Board, herunder
dets tre underliggende arbejdsgrupper:
i)
Industrial Capacity,
ii) Supply Chain
Security, iii)
Standardisation and Inter-
12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0015.png
Conference of National Armaments
Directors (CNAD) møder.
Mål nr. 9: Koncernfælles styrkelse af processen indkøb med
indkøbsordre og brugeradministration
Målets hensigt
Det er målet fortsat at
fremme en god og sikker
forvaltning af Forsvarets
midler, herunder minimere
risikoen for tilsigtede og
utilsigtede fejl i
indkøbsprocessen med
indkøbsordre. FMI vil
derfor i rollen som
procesansvarlig styrelse
fortsat forstærke og
ensrette indkøb med
indkøbsordre i hele
koncernen samt løbende
tilpasse det samlede
risikobillede i henhold til
koncernens risikoappetit. I
tilknytning hertil fortsætter
implementeringen af
systemunderstøttende
tiltag.
Vurderingskriterier
Målopfyldelsen vil blive vurderet ud fra
nedenstående vurderingsparametre:
Forstærker og ensretter indkøb med
indkøbsordre i koncernen:
At indkøbsvolumen på processen
indkøb uden indkøbsordre
nedbringes til kun at gælde med
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse aftalte
undtagelser ved udgangen af 2024.
operability.
Slutteligt har NAD særligt bi-
draget til at bringe NORDEFCO på CNAD
dagsorden.
Ikke opfyldt
Resultater og årsag
Målet er delvist opfyldt.
At der, baseret på risikovurderingen
af processen indkøb med
indkøbsordre gennemført i 2023, er
udrullet de nødvendige kontroller i
koncernen i 2024.
Gennemført forberedelser til
ikrafttræden af bekendtgørelsen om
intern kontrol mv. på eget,
bestående procesansvar. Dvs.
konkret skal FMI sikre tilstrækkelig
overblik over risici og interne
kontroller på egen forretningsproces
samt have mitigeret til den
koncernfælles risikoappetit i 2024.
Samtidig, har FMI bidraget med
relevante kompetencer til
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelses arbejde med at
fastlægge en plan for øvrige indkøb i
2024.
Forstærker og ensretter indkøb med
indkøbsordre i koncernen:
Eksekvering af volumenflytningsplanen er
forsinket, idet den er logisk og
ressourcemæssigt tæt forbundet med, og
afhængig af, implementeringen af projekt
Systemunderstøttet prokura, som er
forsinket. FMI forventer at have afsluttet
flytningen af indkøbsvolumen på de
udestående område medio 2025.
Der udestår fortsat udrulning af
mitigerende handlinger i forhold til
risikovurderingen af processen indkøb
med indkøbsordre, der blev gennemført i
2023.
Kriterierne for risikovurdering af
forretningsprocesser i koncernen er
justeret i 2024, hvilket betyder, at
risikovurderingen af processen er
opdateret i 2024.
Udvikling og udrulning af mitigerende
handlinger for de identificerede risici
hænger nært sammen med projekt
Systemunderstøttet prokura, hvorfor det
forventes at de nødvendige mitigerende
handlinger udrulles i forbindelse med
implementering af dette projekt.
Finansministeriets har ophævet
bekendtgørelsen om intern kontrol mv.
hvorfor denne ikke længere giver
anledning til selvstændige
implementeringsaktiviteter.
FMI har i 2024 bidraget med relevante
kompetencer til Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelses arbejde med at
fastlægge en plan for øvrige indkøb i
2024.
Forstærker brugeradministrationen i
koncernen:
Vil vi systemteknisk i SAP Access
Control i 2. halvår 2024 påbegynde
implementering af
forretningsreglerne fra projektet om
kontrolmiljø på lønområdet,
herunder bidrage til den
Forstærker brugeradministrationen i
koncernen:
FMI bidrager aktivt til den
forretningsmæssige afklaring af
forretningsreglerne forud for
implementeringen af disse, i henhold til
den af Forsvarsministeriets
Personalestyrelses udarbejde projektplan.
13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0016.png
forretningsmæssige afklaring af
forretningsreglerne.
2.4. Målrapporteringens 2. del – uddybende analyser og vurderinger
Vedr. mål nr. 2: Stabilisere IT-driften
Ad 2.1.
Der har været en positiv udvikling i kundetilfredsheden over året, som ender med et årsgennemsnit
på 6,9 og dermed lige under målet på 7, svarende til tilfredsstillende. Forretningsansvarlige angiver kundetil-
fredsheden månedligt ved anvendelse af 0-10 skala, hvor 0 er meget utilfredsstillende og 10 er meget tilfreds-
stillende. Der er i løbet af 2024 oprettet yderligere it-serviceudvalg (ITSU) med det formål at sikre behovsaf-
dækning ift. manglende service- og databehandleraftaler samt opdatering af systemer og services. Derudover
har der ifm. udarbejdelse af den koncernfælles it-handlingsplan været en fokuseret dialog med kundesiden for
at afdække og identificere udfordringer. Det har dog i 2024 ikke været muligt at allokere tilstrækkelige res-
sourcer til selve udarbejdelsen af service- og databehandleraftaler samt til den nødvendige opdatering af sy-
stemer og services, hvilket er den primære årsag til, at målet ikke blev nået.
Vedr. mål nr. 7: Vedligeholde cyber- og informationssikkerheden
Ad 7.2.
FMI har implementeret metoder og værktøjer internt til rådgivning i anskaffelsesprocessen. Endvidere
er der implementeret krav om, at informations- og persondatabeskyttelsesenheden skal involveres i alle op-
startsmøder (FMIBST 600-01 pkt. 4.5).
FMI publicerede et basis kontraktbilag i værktøjet AVVOKA i september, hvori informationssikkerhedskrav er
implementeret. Som led i den fortløbende automatisering er der siden iværksat en række arbejdspakker, som
i 2025 skal levere tillæg til det eksisterende basis-kontraktbilag. Bilag og tillæg vil sikre bedre styring af interne
og eksterne leverandørers informationssikkerhed i alle kontraktforhold.
2.5. Forventninger til det kommende år
FMI vil i 2025 fortsætte arbejdet med at understøtte drift og udvikling af materiel og it til koncernen samtidig
med fortsat fokus på de vigtigt donationer til Ukraine. Den sikkerhedspolitiske situation i Europa og længere
ud betyder, at forsvarets og koncernens behov for sikker drift samt yderligere anskaffelser af materiel og it,
vil være stadigt stigende.
FMI ser også ind i betydeligt øgede økonomiske rammer på særligt materielområdet som følge af udmøntede
og kommende delforlig samt krigen i Ukraine. FMI vil have fokus på at levere materiel og it til tiden og bl.a.
styrke arbejdet med anskaffelse af jordbaseret luftforsvar, udviklingen af hærens tunge brigade samt
genetablering af ammunitionsproduktion i Danmark.
En
konkurrencedygtig
og
innovativ
forsvarsindustri
er
i
tiltagende
grad
blevet
afgørende
for
forsyningssikkerhed og i sidste ende national sikkerhed. FMI vil derfor fortsætte arbejdet med at bidrage til
den nye forsvarsindustrielle strategi, som forventes afsluttet og offentliggjort i 2025, hvorefter FMI vil forestå
væsentlige dele af implementeringen.
I en tid med krig på det europæiske kontinent vil varetagelse af EU-formandskabet i 2025 udgøre en stor
politisk prioritet for Danmark. FMI vil yde støtte til implementeringen af EU's første strategi for
forsvarsindustrien og det tilhørende industriprogram i form af både støttemidler og initiativer. Specifikt arbejder
FMI
under
det
danske
EU-formandskab
at
gennemføre
en
konference
omhandlende
bl.a.
materielsamarbejde og forsyningssikkerhed.
På de indre linjer vil FMI fortsætte udviklingen af organisation, processer og ressourcesætning af
kerneopgaverne i regi af Deloitte-analysen fra 2024. Hertil kommer en forventning om en styrkelse af it-
14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
området samt en effektivisering af FMI og koncernens opgaveløsning i regi forsvarsforligets prioriterings- og
effektiviseringsanalyser.
FMI imødeser fortsat udmøntningen af forsvarsforliget 2024-2033 og opbygningen af et moderne og robust
ministerområde i en alvorlig sikkerhedspolitisk situation.
15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) er regnskabsmæssigt ikke en selvstændig virksomhed
med selvstændig årsrapport. Regnskabet for FMI er indeholdt i regnskabet for virksomheden med CVR-nr. 16
28 71 80. FMI’s aktiver og passiver indgår i én samlet balance for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 og
afrapporteres
i
den
samlede
årsrapport
for
denne
virksomhed,
der
omfatter
Materiel-
og
følgende
og
styrelser:
Forsvarskommandoen,
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse.
Regnskabet i FMI’s årsberetning består alene af et udgiftsbaseret driftsregnskab og tilhørende noter og skal
derfor ses som et bilag til det samlede regnskab for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80. I forhold til
opgørelsen af generelle fællesomkostninger henvises der til den for styrelsen gældende regnskabsinstruks.
Regnskabet for FMI er udarbejdet i overensstemmelse med statens udgiftsbaserede regnskabsprincipper samt
de nærmere retningslinjer herfor i regnskabsbekendtgørelsen, finansloven og Finansministeriets Økonomisk
Administrative
Vejledning (ØAV).
De
nævnte
principper fraviges dog på et
enkelt
område, idet
forskudsbetalinger til leverandører vedrørende levering af materiel mv. på flerårige kontrakter indregnes og
udgiftsføres i bevillingsregnskabet på betalingstidspunktet i henhold til - finansloven. Den ved udarbejdelsen
af regnskabet anvendte regnskabspraksis, herunder afvigelsen fra gældende regler, svarer til den praksis, der
er anvendt ved udarbejdelsen af regnskabet for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80. For nærmere
beskrivelse af den anvendte regnskabspraksis henvises derfor til beskrivelsen af anvendt regnskabspraksis i
årsrapporten for 2024 for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
Hjemmeværnskommandoen,
Forsvarsministeriets
Indkøbsstyrelse,
Personalestyrelse,
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
Forsvarsministeriets
16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0019.png
3.7. Bevillingsregnskab
Tabel 3.7.1. viser driftsregnskabet for 2024 for FMI.
Det fremgår af tabel 3.7.1., at FMI har en samlet merforbrug på § 12.13.01 på 39,0 mio. kr. Merforbruget kan
delvist henføres til omflytning af bevilling på tillægsbevillingslovforslaget, der skal sikre tilstrækkelig bevilling
på de enkelte hovedkonti til at imødegå et eventuelt uforudset forbrug i slutningen af året. Omflytningen er
sket som led i den almindelige re-budgettering, hvor kontoen er fratrukket bevilling, idet der også er taget
hensyn til opsparingen på hovedkontoen primo året. Derudover blev der efter aftale udbetalt mere
aktivitetsløn, som ikke indgik i tillægsbevillingslovforslaget på grund af det sene tidspunkt på året.
Tabel 3.7.1. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
§12.13.01
Materiel- og
indkøbsstyrelsen
Materieldrift
Kapacitetsplan it
Anskaffelser
mhp. donationer
til Ukraine
Drift
Udgifter
Indtægter
§12.13.02
§12.13.03
Drift
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
§12.13.06
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede
ordninger
§12.13.05
Tilskud til
indsatsen i
Ukraine mv.
Anden
Udgifter
Indtægter
Anlæg
§12.13.04
Materiel-
anskaffelser
Anlæg
Udgifter
Indtægter
7.245,3
0,0
7.918,1
-19,8
-672,8
19,8
4.554,5
15.213,8
-3.109,2
15.153,2
-3.112,7
60,6
3,5
0,0
1.568,8
-6,1
13.235,8
-128,5
1.059,4
-21,5
1.400,0
0,0
1.612,2
-10,6
13.010,0
-326,5
1.075,6
-29,9
1.392,9
0,0
-43,4
4,5
225,8
198,0
-16,2
8,4
7,1
0,0
7,1
36,6
346,8
-10,2
Navn
Bevillings
type
(Mio.
kr.)
Be-
villing
Regn-
skab
Afvigel-
se
Videre-
førelse
Ultimo
På § 12.13.02. skyldes mindreforbruget på 423,8 mio. kr. delvist omflytning af bevilling på tillægsbevil-
lingslovforslaget, der skal sikre tilstrækkelig bevilling på de enkelte hovedkonti til at imødegå et eventuelt
uforudset forbrug i slutningen af året. Omflytningen er sket som led i den almindelige rebudgettering, hvor
kontoen er tilført bevilling, idet der også er taget hensyn til opsparingen på hovedkontoen primo året.
Derudover var der et mindreforbrug på den almindelige drift samt donationsmidler fra Ukrainefonden.
På § 12.13.03. kan merforbruget på 7,8 mio. kr. overvejende henføres til omflytning af bevilling på
tillægsbevillingslovforslaget, der skal sikre tilstrækkelig bevilling på de enkelte hovedkonti til at imødegå et
eventuelt uforudset forbrug i slutningen af året. Omflytningen er sket som led i den almindelige re-
budgettering, hvor kontoen er fratrukket bevilling, idet der også er taget hensyn til opsparingen på
hovedkontoen primo året.
På § 12.13.06. Anskaffelser mhp. donationer til Ukraine fremgår der af tabellen en afvigelse på 7,1 mio. kr.
På § 12.13.05. kan mindreforbrug på 64,1 mio. kr. overvejende henføres til færre betalinger til Tyskland ifm.
en række bidrag til finansielle donationer.
17
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Der er blevet leveret det aftalte, men til en lavere pris. I de tilfælde, hvor det ikke har været muligt at levere
som forventet er midlerne blevet omdisponeret til anden militær støtte, enten fortsat via Tyskland eller til
andre initiativer.
På § 12.13.04. (anlægsbevilling) er der et merforbrug i forhold til bevillingen, som skyldes planlagt anvendelse
af tidligere års akkumulerede videreførelser
18
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0021.png
Tabel
3.7.2. viser
i
regnskab
Det
for 2024 og
skyldes
budget
for 2025 for
FMI’s driftsbevillinger opdelt på
af
forligsmidler
jævnfør
standardkontoniveau. Det fremgår af tabellen, at det samlede budget 2025 er 2.617,6 mio. kr. mindre end
nettoudgiften
2024.
primært
afventende
udmøntning
forligsstyringsmodellen samt mindre budget i 2025 til §12.13.06 Anskaffelser mhp. donationer til Ukraine.
For både regnskabet 2024 og budget 2025 indgår også gen-erstatningsanskaffelser efter gennemførte
donationer til Ukraine.
Tabel 3.7.2. Regnskabs- og budgetspecifikation (mio.kr.)
§ 12.13.01, § 12.13.02, § 12.13.03, § 12.13.06
Driftsbevillinger
Nettoudgift
Udgift
16. Husleje, leje af arealer, leasing
17. Internt statsligt køb af varer og tjenester
18. Lønninger / personaleomkostninger
19. Fradrag for anlægsløn
22. Andre ordinære driftsomkostninger
26. Finansielle omkostninger
41. Bilaterale tilskud i øvrigt
44. Tilskud til personer
45. Tilskud til erhverv
50. Immaterielle anlægsaktiver
51. Materielle anlægsaktiver
60. Varebeholdninger
61. Tilgodehavender
Indtægt
11. Salg af varer
12. Internt statsligt salg af varer og tjenester
21. Andre driftsindtægter
25. Finansielle indtægter
31. Overførselsindtægter fra EU
*Budget er lig grundbudget
Regnskab
2024
16.723,8
Budget
2025*
14.106,2
19,4
60,8
1.563,7
-0,4
5.743,5
0,2
1.961,8
0,0
7,9
64,5
-17,7
6.124,6
1.562,4
-
-
1.614,2
-
12.621,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-121,1
-208,0
-26,6
-2,7
-8,5
-128,9
-
-
-
-
19
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0022.png
4. Bilag
4.1. Øvrige regnskabsoplysninger
Tabel 4.1.1. Oversigt over igangværende materielanskaffelser § 12.13.04. (mio.kr.)
Totaludgift
er
tilbagediskonteret
til
Anskaffelsens Forventet
Årets
bevillingsåret
start
afslutning
udgift
Tredje inspektionsfartøj
PMV-erstatningsanskaffelse (Piranha 5)
Pansrede patruljekøretøjer Eagle 5
Taktiske og kommercielle lastvogne
F-35A kampfly (inkl. kurssikringsaktstykke)
Ringmounts (inkl. supplerende aktstykke)
Hærens Taktiske Kommunikationsnetværk
(HTK)
Områdeluftforsvar på Søværnets fregatter
Pansrede patruljekøretøjer Eagle 5
yderligere anskaffelse
ASW sonarer til SEAHAWK
Side Scan Sonar erstatningsanskaffelse
Pansrede brovogne
Stabiliseret våbensystem (STAVS)
CONRAM, kontor- og lagercontainere samt
netværks- og kommunikationscontainere
Opbygning og klargøring af
(BDE CIS del 1)
Piranha 5
2013
2016
2017
2017
2017
2018
2018
2024
2028
2025
2026
2027
2024
2024
0,0
15,5
1,8
102,1
1.081,8
4,3
3,2
Forventet total
udgift
1
513,0
4.275,0
233,6
1.432,0
15.474,6
147,5
344,5
2018
2020
2026
2025
9,8
0,0
330,0
393,8
2020
2020
2019
2019
2019
2025
2024
2026
2024
2027
24,8
3,8
122,4
47,6
39,7
410,9
170,6
535,5
167,0
293,9
2021
2024
0,8
128,7
Yderligere WGS
satellitkommunikationskapacitet
Mobile generatorer
Panserværnsmissilsystemer
MLU (Midlife Update) af Søværnets 76 mm
kanoner.
2021
2025
39,2
175,3
2021
2021
2022
2027
2025
2028
15,3
0,0
50,1
150,0
159,8
299,9
1
Godkendelsesårets pris- og lønniveau.
20
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0023.png
Brigade Communication and Information
System (BDE CIS del 2)
Mobile sensorsystemer
MLU (Midlife Update) af TPS-77 radar
Crashtendere
Motorredningsbåde
Secure Voice Communication System
2022
2024
56,2
183,0
2023
2023
2024
2024
2024
2026
2026
2025
2027
2025
114,1
35,2
33,7
0,0
25,3
419,4
169,7
131,4
280,2
98,3
Kommercielt fortrolige og fortrolige aktstykker er ekskluderet.
Tabel 4.1.2. Oversigt over afsluttede materielanskaffelser
Totaludgift er
Anskaffelsens
Forventet
tilbagediskonteret
start
afslutning
til bevillingsåret
ved
anskaffelsen
start
Røgkastersystem
2019
2020
§ 12.13.04. (mio.kr.)
Faktisk
Oprindelig
afslutnings-
budgetteret
tidspunkt
totaludgift
2
Total
udgift
Bevilling
modtaget
2024
72,0
59,5*
Akt. X
2019
Akt. L
2020
Anskaffelse af
LINK 16 MIDS
terminaler
2020
2024
2024
108,0
98,1**
*Godkendelsesårets pris- og lønniveau.
** Materiel er modtaget og overdraget til operativ brug, hvorefter formel intern afslutning af materielanskaffelsen er igangsat, men endnu
ikke afsluttet. Der kan ved endelig opgørelse forekomme mindre væsentlige udgifter, som vil påvirke den samlede totaludgift.
Et aktstykke klassificeret TIL TJENESTEBRUG er ekskluderet.
Materielanskaffelser, projektredegørelse
I 2024 er i alt to aktstykkehjemlede materielanskaffelsesprojekter afsluttet så vidt, at materiellet er overdraget
til operativ brug. Der udestår dog formel intern aktstykkelukning. Herunder rapporteres uddybende for de to
materielanskaffelsesprojekter, der er afsluttet i 2024. Det vurderes, at anskaffelsesprojekternes kvalitet lever
op til det forventede.
Anskaffelse af røgkastersystem
FMI har anskaffet i alt 400 styk Control Firing Units og 3.506 røgkasterrør inklusiv monteringskonsoller. Det
svarer til 400 røgkastersystemer bestående af én control-unit og otte rør til montering på ringaffutage samt
306 røgkasterrør til montering på stabiliseret våbenstation. Antallet af anskaffede røgkastersystemer er færre
end antallet af systemer, der fremgår af det tiltrådte aktstykke.
Ringaffutage er monteret på en lang række af Hærens køretøjer. Dermed har projektet sikret en opgradering
af Hærens evne til taktisk sløring – og dermed beskyttelse af personel og materiel. Røgsløring indgår i mange
taktiske scenarier, hvor der typisk kastes røg for derefter at kunne skifte stilling i ly af røgen.
Der er løbende sket tilpasninger af behov og heraf antallet af røgkastersystemer, der skulle anskaffes, hvorfor
antallet af anskaffede røgkastersystemer er færre end antallet af systemer, der fremgår af det tiltrådte
aktstykke. Endvidere er der løst flere tekniske udfordringer omkring integration af røgkastersystemerne på
2
Godkendelsesåret pris- og lønniveau.
21
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0024.png
ringaffutagen, hvilket har medført forsinkelse af den samlede anskaffelse. Der har under anskaffelsen været
et godt og tæt samarbejde med Forsvarskommandoen og Hærkommandoen.
FAKTA
Hjemmel*
Projektstart
Forventet afslutningstidspunkt ved projektstart
Faktisk afslutningstidspunkt
Tildelt budgetramme
Endeligt forbrug
Levering
Aktstykke X (fortroligt) af 25. april 2019
2019
2020
2024
72,0 mio. kr.
59,5 mio. kr.
2020-2024
* Materiellet er modtaget og overdraget til operativt brug, hvorefter formel intern afslutning af materielanskaffelsen er igangsat, men endnu
ikke afsluttet. Heraf må beløb anført for endeligt forbrug anses for foreløbigt.
Anskaffelse af Link 16 Multi Information Distribution System terminaler
FMI har anskaffet Taktisk Datalink ”Link 16” radioudstyr, så danske operative sejlende og flyvende kapaciteter
er opgraderet til at kunne anvende de seneste moderne standarder.
De radioer, som anvendes på danske kapaciteter, anvendes også af 50+ øvrige nationer og i alt har de to
amerikanske producenter skullet producere flere end 5.000 terminaler, hvilket har givet udfordringer samt
mindre forsinkelser i leveringen.
FMI har, i tæt samarbejde med Søværnskommandoen og Flyverkommandoen, sikret, at der er blevet indgået
en tidlig kontrakt, og der er leveret udstyr, så Danmark i dag kan udveksle taktiske informationer med moderne
standarder – forventeligt i mindst ti år.
Delleverancer til radioudstyret har omfattet uddannelse og teknisk dokumentation.
FAKTA
Hjemmel*
Projektstart
Forventet afslutningstidspunkt ved projektstart
Faktisk afslutningstidspunkt
Tildelt budgetramme
Endeligt forbrug
Levering
Aktstykke L (fortroligt) af 23. januar 2020
2020
2024
2024
108,0 mio. kr.
98,1 mio. kr.
2021-2024
*
Materiellet er modtaget og overdraget til operativt brug, hvorefter formel intern afslutning af materielanskaffelsen er igangsat, men endnu
ikke afsluttet. Heraf må beløb anført for endeligt forbrug anses for foreløbigt.
22
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025748_0025.png
.
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Telefon: +45 7281 0000
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35]
23