Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3025746_0001.png
Marts 2025
Årsberetning
Forsvarskommandoen
2024
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0002.png
.
Indhold
VIRKSOMHEDSOPLYSNINGER
1. LEDELSESPÅTEGNING
1.1. Påtegning
2. BERETNING
2.1. Præsentation af styrelsen
2.2. Ledelsesberetning
2.4. Målrapportering
2.4. Målrapporteringens 1. del – skematisk
oversigt
2.4. Målrapporteringens 2. del – uddybende
analyser og vurderinger
2.5. Forventninger til det kommende år
3. REGNSKAB
3.1. Anvendt regnskabspraksis
3.7. Bevillingsregnskab
18
19
4
5
7
7
16
17
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0003.png
Organisering af Forsvarskommandoen
Note:
Under de tre værnskommandoer, Arktisk Kommando og Specialoperationskommandoen ligger de militære enheder
og stabe. Økonomidivisionen er en partnerfunktion fra Forsvarsministeriets departement.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2. FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0005.png
1. Ledelsespåtegning
Årsberetningen er aflagt i henhold til bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen,
og indgår som bilag til årsrapporten for CVR nr. 16 28 71 80.
Årsberetningen omfatter de bevillinger på finansloven, som Forsvarskommandoen er ansvarlig for, herunder
de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for
finansåret 2024:
Hovedkonti
§ 12.23.01
§ 12.23.02
§ 12.23.03
§ 12.23.04
§ 12.23.05
§ 12.23.06
§ 12.23.07
§ 12.23.20
§ 12.23.21
§ 12.23.50
Navn
Forsvarsstaben
Hæren
Søværnet
Flyvevåbnet
Arktisk Kommando
Specialoperationskommandoen
Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste
Forsvarsakademiet
Forsvarets Sanitetskommando
Administrative bøder
Bevillingstype
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Anden bevilling
Fungerende Forsvarschef, Michael Wiggers Hyldgaard
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0006.png
1.1. Påtegning
Forsvarschefen tilkendegiver hermed:
For koncernstyringsdirektøren, at underskriveren ikke er bekendt med økonomiske forpligtelser ud over de
i regnskabet medtagne, eksempelvis retlige tvister, kautionsforpligtelser, hensættelser og eventual-
forpligtelser, og at det aflagte regnskab indeholder de udgifter/indtægter, der vedrører driften for
pågældende styrelse i regnskabsåret. Underskriveren tilkendegiver endvidere, at de dispositioner, som er
omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
For departementschefen, at målrapporteringen i årsberetningen er rigtig, dvs. at målopstillingen og
målrapporteringen på mål- og resultatplanen er fyldestgørende, at der er adgang til det grundmateriale,
som målrapporteringen i årsberetningen bygger på, og at der ved styrelsen er arbejdsgange, som
kvalitetssikrer de oplysninger og vurderinger, der indgår i årsrapporten.
København den 4. marts 2025
______
Michael Wiggers Hyldgaard
Fungerende Forsvarschef, general
København, den 21. marts 2025
København, den 21. marts 2025
Poul Taankvist
Koncernstyringsdirektør
Pernille Vedsgaard Langeberg
Departementschef
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0007.png
2. Beretning
Forsvarskommandoen er en styrelse inden for Forsvarsministeriets koncern. Forsvarskommandoen arbejder
inden for Forsvarsministeriets koncernfælles mission og vision jf. figur 1:
Mission
Sammen arbejder vi for Danmarks sikkerhed, interesser og borgernes tryghed
Vision
Vi driver og udvikler opgaveløsningen, så vi får mest mulig effekt ud af de ressourcer,
vi sammen råder over
Vi er en professionel og bredt anerkendt samarbejdspartner
Vi skaber en fælles handlekraft gennem loyalt og tillidsfuldt samarbejde
Strategiske pejlemærker for 2024
En stærk implementering af nyt forsvarsforlig
Vi vil skabe en stærk implementering af det nye forlig. Det gør vi gennem tillidsfuldt samarbejde i en
fælles retning, herunder i det løbende forligsarbejde. Det gør vi også ved at udarbejde realistiske planer
med en klar rolle- og ansvarsfordeling, ved en god og prioriteret opgaveløsning samt gennem en effektiv
og transparent styring, eksempelvis når vi løfter opgaver, der kræver tværgående synkronisering.
Med et historisk løft af Forsvaret skal vi samtidig sikre, at vi har den nødvendige produktionskapacitet og
den rette bemanding, som understøtter eksekveringen af forligsrelaterede opgaver. Endelig sikrer vi et
stærkt grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende forlig tilfredsstillende.” Endelig
sikrer vi et stærkt grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende forlig tilfredsstillende.
En stærk forvaltningskultur
Vi bidrager til, at ministerområdet i alle henseender praktiserer en stærk forvaltningskultur. Når vi udviser
sikker dømmekraft og står vagt om god offentlig administration, styrker vi tilliden til vores arbejde. Det
kræver også, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning på baggrund af nye indsigter mv.
En god (digital) sikkerhedskultur
Vi er bevidste om, at fremmede staters efterretningstjenester ønsker at få adgang til klassificerede og
beskyttelsesværdige informationer, der kan skade Danmarks og vores samarbejdspartneres sikkerhed og
handlefrihed. Vi er bevidste om, at ansatte i forsvaret løbende indgår som mål i fremmede staters efter-
retningsvirksomhed. Vi vil derfor arbejde for at fremme en kultur, hvor der i endnu højere grad værnes
om klassificerede og beskyttelsesværdige oplysninger samt vores adgang hertil. Vi vil ligeledes arbejde
for, at den enkelte medarbejder/frivillige er bevidst om, at fremmede efterretningstjenester udviser særlig
interesse for personer med tilknytning til forsvaret.
Fundamentet på plads
Vi skal skabe et stærkt økonomisk og organisatorisk fundament for at understøtte opbygningen af For-
svaret og implementeringen af forsvarsforliget 2024-2033. Herunder skal vi særligt styrke og investere i
vores materiel, bygninger, IT og personel med henblik på at rette op på ophobede udfordringer i driften.
Relevante militære kapaciteter
Vi løser Forsvarets kerneopgave ved at opstille, uddanne og indsætte relevante militære kapaciteter i
overensstemmelse med lovgrundlaget, aftalen på forsvarsområdet og de pålagte opgaver i nationalt og
internationalt regi.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0008.png
2.1. Præsentation af Forsvarskommandoen
Forsvarskommandoen ledes af Forsvarschefen og er Danmarks øverste militære kommandomyndighed, som
styrer og koordinerer underliggende militære myndigheder. Forsvarskommandoen omfatter følgende stabe og
kommandoer:
Forsvarsstaben
(inklusiv
Ledelsessekretariatet,
Udviklings-
og
Planlægningsstaben,
Operationsstaben, Interforce-sekretariatet og Økonomistaben), Hærkommandoen, Søværnskommandoen,
Flyverkommandoen, Specialoperationskommandoen og Arktisk Kommando. Hertil kommer Forsvarsakademiet,
Forsvarets Sanitetskommando samt Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste.
Forsvarets formål og opgaver er bestemt ved lov om Forsvarets formål, opgaver og organisation m.v. (forsvars-
loven). De overordnede opgaver indebærer at forebygge konflikter og krig, hævde Danmarks suverænitet og
fremme en fredelig udvikling i verden.
Forsvarets overordnede opgaver er kategoriseret i seks hovedopgaver:
Opgave 1: Konfliktforebyggelse, krisestyring og kollektivt forsvar.
Opgave 2: Suverænitets- og myndighedsopgaver.
Opgave 3: Tillidsskabende og stabilitetsfremmende opgaver.
Opgave 4: Fredsstøttende opgaver.
Opgave 5: Andre opgaver.
Opgave 6: Styrkeindsættelse.
Forsvarskommandoens bevilling fremgår af finanslovens konto 12.23. Der er ved lov om tillægsbevilling
foretaget en række reguleringer af Forsvarskommandoens bevilling, og den samlede bevilling udgjorde herefter
10.371,1 mio. kr. i 2024 fordelt på følgende hovedkonti:
Tabel 2.1.1.a Forsvarskommandoens hovedkonti
Hovedkonti
§ 12.23.01
§ 12.23.02
§ 12.23.03
§ 12.23.04
§ 12.23.05
§ 12.23.06
§ 12.23.07
§ 12.23.20
§ 12.23.21
§ 12.23.50
Navn
Forsvarsstaben
Hæren
Søværnet
Flyvevåbnet
Arktisk Kommando
Specialoperationskommandoen
Forsvarets
Vedligeholdelsestjeneste
Forsvarsakademiet
Forsvarets Sanitetskommando
Administrative bøder
Bevillingstype
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Anden bevilling
Tabel 2.1.1.b Forsvarskommandoens hovedkonti
Hovedkonti
Drift
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
11.121,9
-750,8
0,0
0,0
Regnskab
11.215,8
-782,5
0,0
0,0
Overført over-
skud ultimo
50,1
0,0
0,0
0,0
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0009.png
2.2. Ledelsesberetning
Forsvarets opgaveløsning har i 2024 været præget af krigen i Ukraine, som Danmark fortsat støtter med både
donationer og uddannelse.
Forsvaret har opretholdt de kontinuerlige nationale og internationale indsættelser og beredskaber i et bredt
geografisk område, fra Arktis i nord til Rødehavet og Irak i syd. Mod øst har Forsvaret bidraget med styrker til
NATO’s fremskudte tilstedeværelse (eFP) i Estland samt et landmilitært styrkebidrag til NATO’s Forsvarsplan
(NFP) i Letland. Dertil har Danmark fortsat ledelsen af hovedkvarteret for Multinational Division North (MND-
N) og indgår tilsvarende som rammenation i hovedkvarteret for Multinational Corps Northeast (MNC-NE).
Forsvarsforligskredsen har i 2024 indgået delaftalerne 1 og 2 under forsvarsforliget 2024-2033, som fokuserer
på en række HR-mæssige områder samt implementeringen og oprettelsen af en række mindre enheder samt
den tunge brigade, hvilket vi vil se implementeret i de kommende år. Forsvaret har hele tiden haft og har
fortsat fokus på at finde løsninger, der kan bidrage til hastighed i implementering af de godkendte aftaler,
grundet den aktuelle sikkerhedssituation i Europa.
Forsvaret har i løbet 2024 initieret implementeringen af Genopretningsplanen af Forsvarets Fundament og har
udarbejdet planer for styrkelse af Forsvarets materiel, etablissement og personel frem til 2033. Forsvaret
arbejder forsat på at øge det international samarbejde, blandt andet som følge af et styrket bidrag til EU-
samarbejdet.
2024 har været et år, hvor Forsvaret har oplevet en bedre fastholdelse og rekruttering end forventet. Det er
positivt og vidner om, at Forsvaret trods en række udfordringer kan tilbyde en arbejdsplads med en spændende
hverdag og en stærk kultur, som er værd at fastholde og udvikle yderligere. Den positive udvikling har dog
stillet større krav til driftsstyringen, hvilket har resulteret i en række aflyste aktiviteter for at kunne overholde
den økonomiske ramme.
Forsvaret har i løbet af 2024 gennemført opfølgende kurser ift. at understøtte forebyggelsen og håndteringen
af krænkende adfærd i Forsvaret. Fremover vil området være en integreret del af de strukturelle
uddannelsesforløb.
Det første materiel fra Camp Valdemar i Letland på vej på dansk jord igen efter at have være udsendt til NATO-missionen i fire
måneder.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0010.png
Tabel 2.2.2. Økonomiske hovedtal (mio.kr.)
Regnskab 2024
Ordinære driftsindtægter (ekskl. bevillinger)
-764,4
Ordinære driftsomkostninger
11.194,4
-
Heraf personaleomkostninger
9.086,2
Andre driftsposter, netto
4,3
Finansielle poster, netto
-1,1
Ekstraordinære poster, netto
0,0
Årets regnskab (ekskl. bevillinger)
10.433,2
Heraf
Driftsbevilling
Anlægs-
bevilling
Indtægter
Indtægter
-782,5
Udgifter
Udgifter
0,0
0,0
Netto
11.215,8
Årets nettoudgifter (ekskl. bevillinger)
10.433,2
10.371,1
Bevilling inkl. tillægsbevilling, netto
Bevilling,
indtægter inkl.
tillægsbevilling
Bevilling, udgifter
inkl.
tillægsbevilling
0,0
0,0
0,0
Årets resultat
-62,1
Til videreførelse
Årets resultat i alt
0,0
-62,1
Tidligere års overførte overskud
112,2
Resultat herefter til videreførelse
50,1
Anmærkning: Der kan forekomme afrundingsdifferencer i tabellen.
Forsvarskommandoen havde i 2024 et merforbrug på 62,1 mio. kr. i forhold til en samlet driftsbevilling på 10,4
mia. kr. Tillagt overført overskud fra tidligere år på 112,2 mio. kr. er der et overskud til videreførelse på 50,1
mio. kr. Merforbruget i forhold til driftsbevillingen kan henføres til revurdering og harmonisering af den
regnskabsmæssige behandling af engangsvederlag på tværs af Forsvarsministeriets område. Revurderingen
medfører for Forsvarskommandoen afsættelse af en skyldig post på 110,3 mio. kr. Forsvarskommandoen havde
budgetteret med udgiften primo 2025, og udgiften må i forhold til Forsvarskommandoens budgetter betragtes
som et uforudset merforbrug for 2024.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0011.png
2.4. Målrapportering
2.4. Målrapporteringens 1. del – skematisk oversigt
Tabel 2.4.1. Skematisk oversigt over årets målopfyldelse
Mål nr. 1: Implementering af forsvarsforligets delaftaler
Målets hensigt
Det er målet, at
Forsvarskommandoen
implementerer de politiske
delaftaler, der indgås i
rammen af forsvarsforliget
2024-2033, så nye
forligstiltag leverer
forventede effekter.
Herunder skal
Forsvarskommandoen
levere militærfaglig
analyse som grundlag for
konkrete
investeringsbeslutninger til
efterfølgende politisk
beslutning.
Der er ligeledes målet, at
Forsvarskommandoen
løbende informerer
Forsvarsministeriet om
fremdriften i
implementeringsarbejdet
med henblik på at
understøtte en styrket og
gennemsigtig forligs- og
økonomistyring og en
tættere opfølgning på
implementeringen af de
politiske beslutninger og
anvendelsen af
forligsmidler på
Forsvarskommandoens
område.
Det overordnede
strategiske mål for
implementering af
forsvarsforligets delaftaler
er, at NATO styrkemål til
Danmark i højere grad
efterleves, og at øvrige
nationale og internationale
behov efterkommes.
Målet er nået, når
forligsinitiativer er
iværksat, og der er skabt
det rette grundlag for
implementering af de
politisk fastlagte mål i de
besluttede delaftaler.
Vurderingskriterier
1.1 Forsvaret gennemfører
militærfaglige forligsanalyser i
overensstemmelse med Forsvars-
ministeriets direktiver og i henhold til de
fastlagte tidsplaner, herunder
underliggende militærfaglige analyser og
støtte til analyser ved øvrige styrelser.
1.2 Nye forligsinitiativer og tiltag
implementeres i henhold til de politiske
og økonomiske rammer ved realistiske
og realiserbare implementeringsplaner.
Opfyldt
Resultater og årsag
1.1 Forsvarskommandoen har udarbejdet
militærfaglige forligsanalyser i
overensstemmelse med Forsvarsministeriets
definerede rammesætning samt bidraget til
støttende styrelsers analyser, hvor relevant.
1.2 Forsvarskommandoen har udarbejdet
implementeringsplaner for alle initiativer fra
delaftale 1 og 2, hvor Forsvarskommandoen
er blevet tildelt initiativejerskabet. Planerne er
udarbejdet i koordination med relevante
aktører med fokus på at sikre det rette
implementeringsgrundlag. Implementerings-
planerne fra delaftale 1 og 2 er enten
godkendt og gået i planlægningsfase ved
Forsvarskommandoen, godkendt og overgået
til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbs-
styrelse, eller indsendt til Forsvarsministeriet,
hvor de er under behandling, eller under
justering på baggrund af kommentarer herfra.
Forsvarskommandoen har ydermere taget
initiativ til etablering af Porteføljeforum, der
på tværs af koncernen skal sikre en mere
effektiv implementering via videndeling og
koordination i forbindelse med vedligeholdelse
af realiserbare implementeringsplaner samt
beslutningsgrundlag indeholdende
konsoliderede budgetplaner.
1.3 Der udarbejdes i dialog med
Forsvarsministeriets departementet
implementeringsplaner for de forsinkede
forligsinitiativer.
1.3 Forsvarskommandoen har initiativ-
ejerskab for to af de forsinkede forligs-
initiativer fra forlig 2018-2023, som ikke er
sammentænkt med det forlig 2024-2033. For
det ene initiativ (F3 – Forøgelse af
besætninger og vedligeholdelsesstruktur til
C130) er der efter aftale med departementet
udarbejdet beslutningsgrundlag, idet
projektet er så fremskredent, at udarbejdelse
af implementeringsplan ikke ville give
mening. Beslutningsgrundlaget er fremsendt
til Forsvarsministeriet i december 2024 og
afventer godkendelse.
Implementeringskomiteen har besluttet, at
det andet initiativ (Deployerbart
specialstyrkehovedkvarter) skal afvente
stillingstagen til den fremtidige rolle for det
trilaterale samarbejde.
1.4 Forsvarskommandoen har løbende
orienteret Forsvarsministeriet om udviklingen
i implementeringsarbejdet med
forligsinitiativerne. Dette dels gennem
statusrapporteringer, orienteringer på møder i
implementeringskomiteen samt ved
udarbejdelse af notater/udleveringsnotater til
Forsvarsministeriet og forligskredsen.
Implementeringsplaner er løbende blevet
justeret efter input fra relevante aktører og
1.4 Der gennemføres orienteringer af
Forsvarsministeriet og forligskredsen i
henhold til Forsvarsministeriet
direktiver, og der gennemføres løbende
justering af relevante
implementeringsplaner.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0012.png
opnåelse af ny viden, hvorefter de er
genfremsendt til Forsvarsministeriet.
Mål nr. 2: En inkluderende og attraktiv arbejdsplads (flerårigt
mål)
Målets hensigt
Det er målet, at Forsvaret
fremhæver og styrker den
gode adfærd og derved
skaber grobund for stærke
arbejdsfællesskaber.
Målopfyldelsen er
afgørende for den mere
omfattende og langsigtede
indsats for at skabe en
kulturforandring i
Forsvaret, hvor inklusion,
mangfoldighed og
psykologisk tryghed er
centrale elementer.
Vurderingskriterier
2.1 Efter afslutning af det årlige
træningsforløb stærke
arbejdsfællesskaber for M/C100- og
M/C200-gruppen, har igangsat næste
forløb for denne personelgruppe.
Opfyldt
Resultater og årsag
2.1 Forsvarskommandoen har i 2024 fortsat
sin flerårige træningsindsats for stærke
arbejdsfællesskaber. Herunder er første årlige
udrulning for M/C100 og M/C200 personel-
grupperne afsluttet i 2024, mens den anden
årlige udrulning er igangsat som planlagt.
2.2 Forsvarskommandoen har i 2024
gennemført den anden årlige udrulning af
træningsforløbet for M/C300 gruppen,
hvorved mere end 90% af det rådige personel
i gruppen har gennemført forløbet.
Forsvarskommandoen har i 2024 gennemført
den tredje årlige udrulning af træningsforløbet
for M/C400 gruppen, hvorved mere end 90%
af det rådige personel i gruppen har
gennemført forløbet.
2.2 Har gennemført træningsforløbet
ledelse af stærke arbejdsfællesskaber –
gå forrest for psykologisk tryghed og
inklusion for minimum 90 pct. af rådigt
personel for M/C300 og M/C400 under
Forsvarskommandoens
myndighedsområde. Begrebet ”rådigt
personel” tager højde for
personaleomsætning, sygdom, orlov og
lignende individuelt fravær, og
opgørelsen beregnes på baggrund af
data fra Forsvarsministeriets
Personalestyrelse.
2.3 Har foretaget evaluering af
gennemførte træningsforløb og på den
baggrund videreudviklet
træningsforløbene med inspiration fra
erfaringer samt i henhold til
opmærksomhedspunkter fra projektets
baseline (arbejdspladsvurdering (APV)
og tillægsundersøgelse om
kønskrænkende adfærd (KKA) 2023).
2.4 Har fortsat den flerårige
implementering af indholdet fra de
gennemførte træningsforløb til
forebyggelse og håndtering af
krænkende adfærd på Forsvarets
strukturelle uddannelser.
2.3 Alle årets tre udrulninger er gennemført
med baggrund i evalueringer og justeringer af
tidligere forløb. På de centralt styrede
facilitator-kurser er deltagerne opfordret til at
anvende cases ud fra myndighedsspecifikke
og praksisnære problemstillinger, der
eksempelvis er synliggjort gennem APV eller
dennes tillægsundersøgelse om KKA fra 2023.
2.4 Institutionalisering gennem integrering af
træningsindsatsens temaer på Forsvarets
strukturelle uddannelser er fortsat gennem
2024. På værnenes basisuddannelser er
temaerne integreret i Basisteori- og
Tjenestekendskabslektioner, mens de på
sergent- og officersuddannelserne optræder i
ledelsesundervisningen eller som rene
”stærke arbejdsfællesskabsmoduler”.
Institutionaliseringen vil som planlagt
forsætte i 2025.
2.5 Forsvarskommandoen har i november
2024 afholdt Forsvarschefens
Ledelseskonference for M/C400-gruppen
under titlen ”Ledelsesopgaven i Forsvarets
nye paradigme”, hvor ledelsesopgaven blev
drøftet med baggrund i Forsvarets
ledelsesgrundlag. Derudover er ledelseskurser
løbende udbudt ved FAK i 2024 struktureret
omkring principperne i Forsvarets ledelses-
grundlag.
2.6 Forsvarskommandoen fastlagde i 2023 sit
ambitionsniveau for gender adviser- og
gender focal point-uddannelser og udgav
dette vedlagt en plan for sekvenseret
udrulning af uddannelserne i Forsvaret. Det
overordnede ambitionsniveau vurderes fortsat
passende i lyset af, at den overliggende,
tværministerielle Nationale Handlingsplan for
2.5 Har udbudt og afviklet
ledelseskurser og ledelseskonference
med baggrund i ledelsesgrundlaget.
2.6 Har et opdateret ambitionsniveau
for uddannelse af Gender advisors og
Gender focal points i Forsvaret, inklusiv
en flerårig plan for implementering af
dette, der kan danne grundlag for
fremtidige mål- og resultatplaner.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0013.png
Women, Peace and Security, som forventes
udgivet i ny udgave i 1. halvår 2025.
Planen for udrulning af uddannelser har været
anvendt til prioritering af kursister i 2023 og
2024. I 4. kvartal 2024 har Forsvars-
kommandoen og Hjemmeværnet introduceret
en ny national Gender Focal Point-uddannelse
med det formål at øge introduktionstakten
mod de fastsatte mål i planen. Efterfølgende
har Forsvarskommandoen iværksat en
opdatering af planen for udrulning af
uddannelserne, som er bilag til ambitions-
dokumentet, som tager højde for den aktuelle
uddannelsesstatus og den øgede
uddannelseskapacitet med det nationale
kursus. Planen forventes udgivet i opdateret
form i løbet af 1. halvår 2025.
Nye soldater fra Danske Artilleriregiment ude i sneen for at lære, hvordan man bevarer kampkraften i kulden. Det indebærer
blandt andet vandpassage, march med oppakning og lektioner i, hvordan man får varmen igen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0014.png
Mål nr. 3: Et opdateret forvaltningsgrundlag
Målets hensigt
Formålet er, at Forsvarets
forvaltningsgrundlag er:
• Kendt, således at der
forvaltes ensartet og i
overensstemmelse med
det fastlagte lov- og
bestemmelsesgrundlag.
• Let tilgængeligt, således
at det er enkelt og entydigt
for Forsvarets
medarbejdere, hvor og
hvordan det gældende
forvaltningsgrundlag tilgås.
• Opdateret, med henblik
på at der foreligger klare
og retvisende beføjelser og
ansvar for Forsvarets
chefer og medarbejdere.
Det er målet, at styrke
Forsvarets
forvaltningskultur ved at:
• Forsvarets
forvaltningsgrundlag er
opdateret og til stadighed
er retvisende. I
forlængelse heraf at
tydeliggøre chefer og
medarbejderes ansvar og
handlepligt gennem
løbende uddannelse af
Forsvarets medarbejdere –
centralt på strukturelle
uddannelser såvel som ”on
the job”.
• Medvirke til, at der
generelt i samfundet er en
opfattelse af, at Forsvaret
løser sine opgaver
professionelt.
Vurderingskriterier
3.1 Forsvarets forvaltningsgrundlag er
ved udgangen af 2024 opdateret i
overensstemmelse med retningslinjerne
herfor, og er tilgængeligt på
DokumentCentret.
Opfyldt
Resultater og årsag
3.1 Forsvarskommandoens stabe,
kommandoer og underliggende myndigheder
har i 2024 arbejdet på at afslutte
opdateringen af Forsvarets forvaltnings-
grundlag. Opdateringen forventes afsluttet i
løbet af 2025.
Fremdriften i opgaveløsningen har været
udfordret af tilkomne højere prioriterede
opgaver, herunder bl.a. udarbejdelse af
bidrag til delaftaler om Forsvaret, støtte til
Ukraine, bidrag til NATO’s forhøjede
beredskab m.fl.
Dette har medført, at målopfyldelsen ikke
lever op til det forventede resultat, idet der
fortsat udestår opdateringen af en del af
Forsvarets forvaltningsgrundlag.
Forsvarskommandoen vil fortsat tillægge et
opdateret forvaltningsgrundlag prioritet, og vil
til stadighed stræbe efter, at forvaltnings-
grundlaget til stadighed er retvisende og
opdateret.
3.2 Forsvarets uddannelser er løbende
justeret, således at undervisningen
tilpasses i overensstemmelse med
opdateringen af forvaltningsgrundlaget.
3.2 Det er en indgroet del af undervisernes og
de uddannelsesansvarliges stillingsbeskrivelse
og forpligtelse som en del af vidensgrundlaget
på Forsvarsakademiet at holde sig opdateret
på udviklingen inden for deres fagområde.
Dette beskrives fx i FAKBST 180-19 Forsvars-
akademiets pædagogiske ramme bilag 1.
Samtidig er det et chefansvar til stadighed at
føre tilsyn med, hvorvidt der undervises efter
nyeste og mest opdaterede viden og
forvaltningsgrundlag.
Forsvarsakademiet har desuden en række
bestemmelser, der i bredere forstand bidrager
til rammesætningen af kvalitetsudviklingen på
uddannelserne. Det er fx:
FAKBST 308-0 Bestemmelse om håndtering af
internt og eksternt forvaltningsgrundlag,
FAKBST 180-4 Bestemmelse om
undervisningsevaluering ved FAK,
FAKBST 180-10 Rammedirektiv for kvalitets-
sikring og -udvikling af FAK’s uddannelser,
FAKBST 180-12 Bestemmelse for modulplan,
FAKBST 180-19 Bestemmelse om FAK’s
pædagogiske ramme,
FAKBST 990-1 Bestemmelse vedrørende
stillingsstruktur for videnskabelige med-
arbejdere og akademiske undervisere på FAK.
3.3 Kodex VII kursus (FELS) er
genopfrisket for chefer samt NIV I
sagsbehandlere, og minimum 90% af
det rådige personel i M/C400 gruppen
har gennemført kurset.
3.3 Kodex VII kursus på FELS (SAP ID Q:
03406367) er gennemført. Alt personel i
M/C400 gruppen anses for at være rådigt
personel, og der er opnået en gennemførelse
på 94,8%
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0015.png
Mål nr. 4: Styrkelse af cyber- og informationssikkerheden
Målets hensigt
Det er målet, at styrke
cyber- og
informationssikkerheden i
Forsvaret med henblik på
at adressere udviklingen af
trusler og digitale
sårbarheder.
Vurderingskriterier
4.1 Forsvarets modenhed øges med 0,5
point for NIV I, jf.
Digitaliseringsstyrelsens
Modenhedsmåling.
4.2 Forsvaret skal udarbejde
informationssikkerhedsmæssige
risikobilleder og etablere et konsolideret
risikobillede for styrelsen.
Opfyldt
Resultater og årsag
4.1 Forsvarets modenhed er øget med 0,4
point, jf. Digitaliseringsstyrelsens modenheds-
måling i 2024.
4.2 For de områder, hvor der har kunnet
prioriteres ressourcer, er målet opfyldt,
hvorimod der for områder, hvor der ikke har
kunnet prioriteres ressourcer alene har været
tale om kompenserende foranstaltninger.
4.3 Forsvarskommandoen har udarbejdet
ledelsesgodkendte compliance-målinger og
handleplaner på styringsniveauerne I og II
jævnfør den koncernfælles model.
4.3 Forsvarets NIV-I og NIV-II
myndigheder skal udarbejde en
opdateret vurdering af den
databeskyttelsesmæssige compliance
efter den kommende koncernfælles
model. Såfremt der identificeres
mangler, skal der udarbejdes en
ledelsesgodkendt handlingsplan med
forankring i styrelsen.
4.4 Der skal udarbejdes nødplaner og
krisestyringsplaner for hændelser for
samtlige samfundskritiske IT-systemer,
der er forankret i FKO, og nød- og
krisestyringsplanerne skal testes med
henblik på at dokumentere læring i den
sammenhæng.
4.4 Forsvarskommandoen udarbejdede primo
2024 kritikalitetsvurderinger af de ved
Forsvarskommandoens benyttede IT-
systemer, hvoraf et enkelt IT-system blev
kritikalitetsvurderet til samfundskritisk.
Efterfølgende er der udarbejdet krisestyrings-
og nødplan for systemet, der også er testet.
En Seahawk-helikopter hoister materiel ind på landjorden. Forsvaret træner evnen til at redde civile under katastrofer i Arktis
som en del af beredskabsøvelsen Arctic Light.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0016.png
Mål nr. 5: Genopretning af Forsvarets fundament
Målets hensigt
Det er målet at fortsætte
genopretningen af
Forsvarets fundament i
henhold til den politiske
aftale. Målet omfatter dels
personel, som
Forsvarskommandoen er
ansvarlig for, samt
materiel- og
etablissementsområdet,
hvor Forsvarskommandoen
primært er bidragsydende
til arbejdet ved
Forsvarsministeriets
Materiel- og
Indkøbsstyrelse samt ved
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse.
Målopfyldelsen skal sikre,
at prioriteringen af
projekter relateret til
genopretningsplanen sker
med afsæt i den politiske
aftale herom samt ud fra
Forsvarets prioriterede
behov. Sidstnævnte skal
bidrage til at fastholde
personellet og løfte den
operative evne.
Arbejdet med materiel- og
etablissement skal ses som
en integreret del af
prioritering af
kapacitetsplanerne inden
for materiel- og
etablissementsområderne.
Vurderingskriterier
5.1 Den afsatte økonomi til personel i
genopretningsplanen anvendes
planmæssigt til at øge bemandingen
inden for Forsvarskommandoens
myndighedsområde. Dette skal ske i
tillæg til anvendelse af den eksisterende
lønsumsramme.
Opfyldt
Resultater og årsag
5.1 Den planlagte personelvækst for 2024
vurderes samlet set opnået ved udgangen af
2024, men der har været ca. 10% mindre-
forbrug på de tildelte midler til Genopretning
af Forsvarets Fundament (GAFF). Mindre-
forbruget skyldes, at rammen finansierede
visse kapaciteter med fuld bemanding fra 1.
januar 2024, mens den faktiske bemanding er
blevet opbygget i løbet af året.
5.2 Forsvarskommandoen har i november
2024 udgivet FKOBST U. 121-1, Bestemmelse
for driftsstyring inden for
Forsvarskommandoens myndighedsområde,
som bl.a. beskriver årshjulet for levering af
produkter, herunder Forsvarskommandoens
Planlægningsdirektiv samt NIV II’s
dimensionerings- og 3-årige planlægnings-
grundlag. Produkterne startede op i udkast i
2023 og er i løbet af 2024 overgået til at
være Forsvarskommandoens styrende
dokumenter, der vil blive rapporteret efter i
løbet af 2025. Rapporteringsformatet vil blive
udfærdiget i løbet af 1. kvartal 2025 og vil
blive afspejlet i en opdateret FKOBST U. 309-
0, Bestemmelse for Forsvarskommandoens
Ledelsesinformation. Forsvarskommandoens
Styringskoncept forventes fuldt
implementeret medio 2025.
5.3 Materieløkonomien til Genopretning ag
Forsvarets Fundament (GAFF) er indarbejdet i
gældende kapacitetsplan.
GAFF-økonomien udmøntes over 10 år og har
i 2024 medvirket til, at flere
underfinansierede materielprojekter nu har en
mere retvisende økonomi, omend re-
balancering og re-periodisering pågår grundet
fordyrelser, stigende priser samt lange
leveringstider.
I forhold til materielanskaffelsesøkonomien
(MAP), inklusiv GAFF har der været et
mindreforbrug, som er overført til 2025 ved
en rammekorrektion. Materieldriftsøkonomien
(MDP) inklusiv GAFF er anvendt i henhold til
udmeldte rammer.
Flere større aktstykker er allerede godkendt
på baggrund af GAFF, og anskaffelserne er
igangsat. Dette bl.a. til Panserbjærgnings-
vogne, Panseringeniørvogne, Multi Mission
Radar, Voice Communication System og
Motorredningsbåde.
IT-analyser og udmøntning på GAFF-området
afventes. Forsvarskommandoen har over for
Accenture peget på de områder, der bør
prioriteres. Ligeledes beskrives
udfordringerne inden for IT-området tydeligt i
Forsvarskommandoens IT-handlingsplan
(ITHP) 2025-2027. Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse er i proces med
udarbejdelse af den koncernfælles ITHP, som
kommer i høring i Q1 2025.
5.2 Forsvarskommandoen har med
implementering af et styringskoncept,
herunder udarbejdelse af et
dimensioneringsgrundlag og et
planlægningsgrundlag skabt overblik
over bemandingsmæssige behov i
forhold til Forsvarskommandoens
opgaver.
5.3 Forsvarskommandoen kan
verificere, at genopretningsøkonomien
via aktiv dialog med støttende styrelser,
har medført en højere grad af
tidssvarende og teknologisk opdateret
materiel ved Forsvarets enheder - og
kapacitet til løsning nuværende
opgaver.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0017.png
5.4 Forsvarskommandoen fremviser
løbende konkrete prioriteringsoplæg til
de støttende styrelsers tværgående
rulleprocesser for kapacitetsplaner, der
medtager:
- Udgangspunkt i rammerne fra
genopretningsplanen.
- Forsvarskommandoens operative
behov samt hensyn til fastholdelse,
arbejdsmiljø og militær sikkerhed.
- Synkronisering mellem etablissement,
materiel, IT og personel på
Forsvarskommandoens område.
5.4 Der forelægger ikke en formel og
godkendt rulning af Materielkapacitetsplanen.
Re-balancering og re-periodisering af
materieløkonomien pågår for nærværende, og
det operative prioriteringsoplæg er en del af
dette arbejde.
Inden for IT-området prioriterer
Forsvarskommandoen løbende IT-udvikling
(ITU). Dette sker gennem koncernens
månedlige møder i IT–Porteføljeudvalg
(ITPU).
Forsvarskommandoen har i 2024 gennemført
en prioritering af akkrediteringsopgaver.
Denne prioritering justeres løbende, ligesom
der gennemføres regelmæssige
opfølgningsmøder med relevante styrelser og
interessenter.
På etablissementsområdet foreligger der på
baggrund af Forsvarskommandoens indmeldte
prioriteringer en godkendt og iværksat
kapacitetsplan. Planerne er løbende justeret
inden for budgetrammen.
HRU eleverne fra Trænregimentet afslutter deres Pres-tur med den berygtede Fase 2: Hårde, udmattende samarbejdsøvelser
med træstammer.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0018.png
Mål nr. 6: Nationale beredskaber, aktiviteter og operationer
Målets hensigt
Det er målet, at Forsvaret
sikrer Kongerigets
territoriale integritet og
suveræne rettigheder, og
herunder er i stand til at
levere de forpligtelser, der
er forbundet med
Washingtontraktatens
artikel 3. Endvidere støtter
Forsvaret Kongerigets
øvrige institutioner med de
kompetencer og
kapaciteter, der er
særegne for Forsvaret.
Vurderingskriterier
Opnåelsen af målet vil blive vurderet ud
fra, om pålagte beredskaber er opfyldt,
og at enheder er blevet indsats rettidigt
med den nødvendige logistiske
understøttelse.
Derudover vil målopfyldelsen blive
vurderet ud fra nedenstående
vurderingsparametre:
6.1 Dansk sø- og luftterritorie er
kontinuerligt overvåget af tekniske
og/eller bemandede systemer i form af
radar- skibsbaseret eller luftbaseret
overvågning.
Opfyldt
Resultater og årsag
6.1 Dansk sø- og luftterritorie har været
kontinuerligt overvåget i 2024. Således er det
sikret, at utvetydige krænkelser af dansk
suverænitet og danske rettigheder ikke er
foregået uopdaget.
6.2 Kongerigets øvrige territorialfarvand
og luftrum overvåget med henblik på at
kunne erkende større og/eller
længerevarende krænkelser af
Kongerigets suverænitet.
6.3 National forsvarsplan er opdateret,
så den efterlever kravene til NATO art.
3, understøtter danske opgaver til
værtsnationsstøtte samt etablerer
rettidige beredskaber i forhold til
sektoransvar og trusselsniveau.
6.4 Træningsindsatser i Arktis og
Nordatlanten er gennemført under
hensyntagen til en mulig forøgelse af
aktivitetsniveauet, herunder styrkelse af
det nordiske samarbejde.
6.2 Kongerigets øvrige territorialfarvand og
luftrum har i 2024 været overvåget på trods
af lejlighedsvise udfald på materielsiden.
Kritiske udfald er blevet håndteret fortrinsvist
under anvendelse af alternative kapaciteter.
6.3 Opdatering af den nationale forsvarsplan
er iværksat og afsluttes med udgangen af 1.
kvartal 2025.
6.4 Søværnskommandoen har ved 1. Eskadre
i første kvartal 2024 fået aflyst planlagt
øvelsesaktivitet.
2. Eskadre har ved aflysning af deltagelse i
Standing Naval Maritime Group 1 (SNMG1)
fået aflyst træningsaktiviteter i Nordatlanten,
og har leveret 52 ud af 60 dage i Arktisk
område.
Der har været gennemført samarbejdsøvelser
med den islandske kystvagt samt beredskabs-
øvelse med grønlandske myndigheder, der
har fremmet det nordiske samarbejde.
Specialoperationskommandoen har forøget
aktivitetsniveauet ved øvelse NORTHERN
REACH og deltaget i øvelse ARCTIC EDGE.
Begge øvelser er finansieret via Arktisk
Kapacitetspakke initiativ 4.d.1.
Arktisk Kommando havde i 2024 planlagt 15
øvelses- og træningsaktiviteter, hvoraf fem
blev aflyst, hvorfor en forøgelse af
aktivitetsniveauet ikke har fundet sted.
I relation til styrkelse af det nordiske
samarbejde var det målet at stille med
robuste stabsbidrag til tre nordiske øvelser.
Dette blev dog af ressourcemæssige årsager
nedskaleret til en forbindelsesofficer eller et
mindre stabsbidrag.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0019.png
Mål nr. 7: Internationale beredskaber, aktiviteter og
operationer
Målets hensigt
Det er målet, at Forsvaret
bidrager til, at Kongeriget
er en troværdig og
attraktiv partner i NATO og
for øvrige allierede.
Forsvaret bidrager derfor
med troværdige og
helstøbte kapaciteter på
NATO beredskab og i
perioder under NATO
kommando. Efter politisk
beslutning og prioritering
varetager Forsvaret
Kongerigets internationale
interesser, herunder støtte
til Ukraine, EU, opståede
humanitære opgaver samt
bidrag til stabilisering og
genopbygning.
Vurderingskriterier
7.1 Nationale forsvarsplaner er tilpasset
NATO plankompleks med henblik på
styrkelse af NATO kollektive forsvar
(NATO art. 5).
Opfyldt
Resultater og årsag
7.1 Danmarks Nationale forsvarsplaner er
tilpasset NATO plankompleks. En revision af
den nationale forsvarsplan er iværksat og
forventes udgivet i løbet af 1. halvår 2025.
Denne revision er en del af den normale
opdateringscyklus.
7.2 Forsvaret har i 2024 fortsat støtten til
Ukraine. Træningsindsatsen har været
fokuseret på uddannelse af ukrainere i grund-
læggende militære kompetencer. Eksekvering
af donationer har bl.a. omhandlet donation af
F-16. Flere af aktiviteterne til støtte for
Ukraine er gennemført i en multinational
ramme. En lang række af aktiviteterne har
været tilmeldt European Union Military
Assistance Mission (EUMAM). Forsvaret har i
hele 2024 bidraget til EUMAM.
7.3 National styrkeopbygning har haft stor
prioritet i perioden. Materielmæssige
udfordringer og tilpasninger af aktivitets-
niveauet i henhold til den økonomiske ramme
har i perioder betydet, at den fornødne
styrkeopbygning ikke til fulde har kunnet
gennemføres.
7.4 Forsvaret har i fire måneder i 2. halvår
2024 udsendt et styrkebidrag til Letland i
rammen af NATO Forward Land Forces.
Danmark har i 2. halvår 2024 haft kommando
over den ene af NATO’s stående flådestyrker
(nordlige fregatgruppe). Det danske fregat-
bidrag til NATO’s stående fregatstyrke har
ikke været udsendt som oprindeligt planlagt,
hvorfor staben var delvist embarkeret i en
norsk fregat. Dette vurderes at have øget
interoperabiliteten NATO-partnere imellem.
7.5 Forsvaret har løbende deltaget i inter-
national planlægnings- og øvelsesaktivitet.
Tilpasninger af aktivitetsniveauet i henhold til
den økonomiske ramme har betydet aflysning
af nogle øvelsesaktiviteter.
7.6 Forsvaret har i henhold til Forsvars-
ministeriets bemyndigelse tilmeldt kapaciteter
til EU Rapid Deployment Capacity databasen
som nationale moduler og endvidere
undersøgt muligheder for udsendelse af
danske bidrag til EU operationer og missioner.
Grundet tilpasninger af aktivitetsniveau mv. i
henhold til den økonomiske ramme har det
ikke været muligt at indfri alle forventninger i
forhold til den politiske vægtning.
7.2 På baggrund af politisk
beslutningsgrundlag fortsætte støtten til
Ukraine, herunder F-16 indsatsen,
træningsindsatser og eksekvering af
donationer.
7.3 National styrkeopbygning er
prioriteret i perioden med henblik på
opfyldelse af NATO styrkemål og
indfasning af nyt kampfly.
7.4 Deltagelse i relevante NATO
aktiviteter er gennemført med henblik
på afskrækkelse af potentielle
modstandere og styrkelse af alliancen.
Dette inkluderer afgivelse af
styrkebidrag til NATO, som i 2. halvår af
2024 er udsendt til Letland.
-
7.5 Deltagelse i relevante internationale
planlægnings- og øvelsesaktiviteter er
sket med fokus på Norden, Nordatlanten
og Arktis.
7.6 Indsatser, aktiviteter eller
beredskaber i rammen af EU prioriteres
løbende i henhold til politisk vægtning.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0020.png
2.4. Målrapporteringens 2. del – uddybende analyser og vurderinger
Forsvarskommandoen vil herunder redegøre uddybende for to mål:
Mål 4: Styrkelse af cyber- og informationssikkerheden.
Mål 6: Nationale beredskaber, aktiviteter og operationer.
Mål 4: Styrkelse af cyber- og informationssikkerheden
Modenhed
Idet den aktuelle modenhed er klassificeret information, anføres ændringer som relative tal i Mål- og resultat-
planen. Forsvarskommandoen har konstateret, at der i Forsvaret har været en intern afrundingsfejl i 2023,
hvorfor udgangspunktet for modenhedsniveauet i 2024 fejlagtigt var fastsat for lavt. Det har medført en fejl i
målkriteriet for Mål- og resultatplan for 2024, hvor den ønskede stigning blev fastsat til 0,5 point frem for 0,4
point, som det burde have været for at opfylde Forsvarskommandoens absolutte modenhedsniveau. Forsvars-
kommandoens samlede ambitionsniveau for 2024 er dermed indfriet, idet hensigten om en absolut modenhed
er opnået.
Nød- og krisestyringsplaner
Forsvarskommandoen udarbejdede primo 2024 kritikalitetsvurderinger af Forsvarskommandoens IT-systemer,
hvoraf et enkelt IT-system blev kritikalitetsvurderet til samfundskritisk. Efterfølgende er der udarbejdet krise-
styrings- og nødplan for systemet. Disse planer blev testet ultimo 2024, og resulterede i redaktionelle ændrin-
ger af nødplanen. Fortsatte test vil indgå i Forsvarskommandoens øvelsesprogram for Joint Headquarters Den-
mark.
Mål 6: Nationale beredskaber, aktiviteter og operationer
Opdatering af National Forsvarsplan
Den Nationale Forsvarsplan er opdateret, men opdateringen har afventet godkendelse af NATO’s forsvarsplaner
samt færdiggørelse af fælles nordiske planer. Opdateringen er påbegyndt 3. kvartal 2024 og er planlagt afslut-
tet med udgangen af 1. kvartal 2025.
Træningsindsats i Arktis og Nordatlanten
Søværnskommandoen har ved 1. Eskadre i første kvartal 2024 fået aflyst planlagt øvelsesaktivitet pga. mate-
rielmæssige udfordringer. Dette er sket under hensynstagen til opretholdelse af nationalt beredskab i Nordat-
lanten.
2. Eskadre har ved aflysning af deltagelse i Standing Naval Maritime Group 1 (SNMG1) fået aflyst trænings-
aktiviteter i Nordatlanten og har leveret 52 ud af 60 dage i Arktisk område. Aflysningen har reduceret styrke-
produktionen. Ved forøget deltagelse i allerede planlagte øvelser i andet halvår 2024 og første halvår 2025, fx
FREZING WINDS i 2024 og ARCTIC DOLPHIN i 2025, er manglende styrkeproduktion i første halvår 2024
forsøgt kompenseret.
For Arktisk Kommando og tildelte enheder har de aflyste øvelses- og træningsaktiviteter i 2024 reduceret
uddannelses- og træningsniveauet ved Arktisk Kommando. Arktisk Kommando vil for 2025 arbejde for at gen-
nemføre de øvelsesserier, der blev aflyst i 2024. Fra april 2025 til april 2027 har Arktisk Kommando formand-
skabet i Arctic Coast Guard Forum. Det vurderes, at det vil styrke samarbejdet med de arktiske stater (minus
Rusland), herunder det nordiske samarbejde.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0021.png
2.5. Forventninger til det kommende år
2025 forventes at blive et år, hvor der indgås en yderligere politiske delaftaler, der skal styrke Forsvaret
samtidigt med, at Forsvaret fortsætter den målrettede implementering af de allerede godkendte delaftaler.
Der er i 2025 tilført yderligere økonomi til Forsvaret, så der kan opretholdes et højt aktivitets- og uddannelses-
niveau, som har til formål at bidrage til fastholdelse og den fortsatte hvervning og rekruttering for at
understøtte den planlagte opbygning af Forsvaret.
Forsvaret vil prioritere områder, som kan mærkes ude ved soldaterne, herunder eksempelvis øget fokus på
forbedring af materiel- og etablissementssituationen, herunder bl.a. idrætsfaciliteter og -udstyr.
Forsvaret vil i 2025 fortsat have fokus på at bidrage med uddannelse og donation af materiel til støtte for
krigen Ukraine. Ligeledes vil der blive prioriteret en struktureret erfaringsopsamling fra krigen i Ukraine, der
omsat i en dansk kontekst, vil gavne udviklingen af Forsvarets enheder.
I slutningen af 2024 blev det nye ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab oprettet, hvor dele af
Forsvarets kapaciteter inden for havmiljøovervågning og kystredning forventes overført i løbet af 2025.
Derudover forventes 2025 at blive et år, hvor der fortsat vil være høj fokus på de nationale og internationale
beredskaber og aktiviteter, som sammen med implementering af forligsinitiativer og ad hoc opgaver vil kræve
en væsentlig indsats fra Forsvaret.
Soldater på forhindringsbanen. Opgavemarchen, der bød på flere udfordringer, som krævede både fysisk og mentalt overskud,
kulminerede med gruppens passage på forhindringsbanen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0022.png
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Forsvarskommandoen er regnskabsmæssigt ikke en selvstændig virksomhed med selvstændig årsrapport.
Regnskabet for Forsvarskommandoen er indeholdt i regnskabet for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
Forsvarskommandoens aktiver og passiver indgår i én samlet balance for virksomheden med CVR-nr. 16 28
71 80 og afrapporteres i den samlede årsrapport for denne virksomhed, der omfatter følgende styrelser: For-
svarskommandoen, Hjemmeværnskommandoen, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvars-
ministeriets Personalestyrelse, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Forsvarsministeriets Regnskabssty-
relse.
Regnskabet i Forsvarskommandoens årsberetning består alene af et udgiftsbaseret driftsregnskab og tilhø-
rende noter og skal derfor ses som et bilag til det samlede regnskab for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71
80. I forhold til opgørelsen af generelle fællesomkostninger henvises der til den for styrelsen gældende regn-
skabsinstruks.
Regnskabet for Forsvarskommandoen er udarbejdet i overensstemmelse med statens udgiftsbaserede regn-
skabsprincipper samt de nærmere retningslinjer herfor i regnskabsbekendtgørelsen, finansloven og Finansmi-
nisteriets Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV). De nævnte principper fraviges dog på et enkelt område,
idet forskudsbetalinger til leverandører vedrørende levering af materiel mv. på flerårige kontrakter indregnes
og udgiftsføres i bevillingsregnskabet på betalingstidspunktet i henhold til finansloven. Den ved udarbejdelsen
af regnskabet anvendte regnskabspraksis, herunder afvigelsen fra gældende regler, svarer til den praksis, der
er anvendt ved udarbejdelsen af regnskabet for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80. For nærmere beskri-
velse af den anvendte regnskabspraksis henvises derfor til beskrivelsen af anvendt regnskabspraksis i årsrap-
porten for 2023 for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
Træningsmissionerne er afviklet i og omkring dansk luftrum og illustrerer dels det tætte militære samarbejde mellem det danske
og svenske flyvevåben, men også fremtidens samspil på tværs af de nordiske lande og de forskellige generationer af kampfly.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0023.png
3.7. Bevillingsregnskab
Tabel 3.7.1. Bevillingsregnskab
Hovedkonto Navn
Drift
§ 12.23.01
§ 12.23.02
§ 12.23.03
§ 12.23.04
§ 12.23.05
§ 12.23.06
Forsvarsstaben
Hæren
Søværnet
Flyvevåbnet
Arktisk Kommando
Specialoperations-
kommandoen
Forsvarets
Vedligeholdelses-
tjeneste
Forsvarsakademiet
Forsvarets
Sanitetskommando
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
§ 12.23.07
§ 12.23.20
§ 12.23.21
Driftsbevilling
Driftsbevilling
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Indtægter
994,0
-6,6
3.896,0
-52,9
1.527,0
-42,4
2.528,9
-624,2
201,4
-9,5
316,7
-1,0
848,4
-0,5
624,8
-13,5
184,7
-0,2
977,3
-16,6
3.892,5
-51,9
1.558,6
-43,3
2.571,9
-642,7
203,9
-10,1
328,5
-2,7
865,6
-1,2
626,4
-13,8
191,0
-0,3
16,7
10,0
3,5
-1,0
-31,6
0,9
-43,0
18,5
-2,5
0,6
-11,8
1,7
-17,2
0,7
-1,6
0,3
-6,3
0,1
9,7
4,4
-5,5
9,2
11,2
19,9
-21,1
-5,0
27,3
Bevillings
type
(Mio.
kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Videre-
førelse
Ultimo
Driftsbevilling
Administrerede ordninger
Administrative
12.23.50
bøder
Anden bev.
0,0
0,0
0,0
0,0
Tabel 3.7.1. viser bevillingsregnskabet for finanslovkonti under Forsvarskommandoen.
§12.23.01: Mindreforbruget kan delvist henføres til flytning af bevilling på tillægsbevillingslovforslaget, der
skal sikre tilstrækkelig bevilling på de enkelte hovedkonti for at imødegå et eventuelt uforudset forbrug i
slutningen af året. Flytningen er sket som led i den almindelige rebudgettering, hvor kontoen er tilført bevilling,
idet der også er taget hensyn til opsparingen på hovedkontoen primo året. Herudover skyldes mindreforbruget
et mindre afløb på centrale puljer til arktiske øvelser og udbetaling af over- og merarbejde.
§12.23.03: Merforbruget skyldes udbetaling af over- og merarbejde ved årets afslutning samt revurdering af
den regnskabsmæssige behandling af engangsvederlag, der medfører, at engangsvederlag vedrørende 2024
er optaget som en skyldig post i regnskabet for 2024.
§12.23.04: Merforbruget kan overvejende henføres til flytning af bevilling på tillægsbevillingslovforslaget, der
skal sikre tilstrækkelig bevilling på de enkelte hovedkonti for at imødegå et eventuelt uforudset forbrug i
slutningen af året. Flytningen er sket som led i den almindelige rebudgettering, hvor kontoen er fratrukket
bevilling, idet der også er taget hensyn til opsparingen på hovedkontoen primo året.
§12.23.06: Samme som for §12.23.04.
§12.23.07: Merforbruget skyldes overvejende revurdering af den regnskabsmæssige behandling af
engangsvederlag, der medfører, at engangsvederlag vedrørende 2024 er optaget som en skyldig post i
regnskabet for 2024.
§12.23.21: Samme som for §12.23.04 og §12.23.06.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0024.png
Tabel 3.7.2. Regnskabs- og budgetspecifikation (mio.kr.)
§ 12.23.01 – § 12.23.02 – § 12.23.03 – § 12.23.04 – § 12.23.05 –
§ 12.23.06 – § 12.23.07 – § 12.23.20 – § 12.23.21
Driftsbevillinger
Nettoudgift
Udgift
16. Husleje, leje af arealer, leasing
17. Internt statsligt køb af varer og tjenester
18. Lønninger / personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
26. Finansielle omkostninger
41. Bilaterale tilskud i øvrigt
43. interne statslige overførselsudgifter
44. Tilskud til personer
46. Tilskud til anden virksomhed
51. Materielle anlægsaktiver
61. Tilgodehavender
Indtægt
11. Salg af varer
12. Internt statsligt salg af varer og tjenester
21. Andre driftsindtægter
25. Finansielle indtægter
30. Skatter og afgifter
31. Overførselsindtægter fra EU
*
Regnskab
2024
10.433,2
Budget
2025*
10.865,8
47,9
41,4
9.085,2
1.965,2
0,6
7,5
5,9
0,9
2,8
13,5
44,8
-
-
9.470,8
1.841,5
-
-
-
-
-
-
-
-660,0
-73,3
-15,6
-0,1
-2,5
-31,0
-446,5
-
-
-
-
-
Anmærkning: Der forekommer afrundingsdifferencer i tabellen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025746_0025.png
Forsvarskommandoen
Holmens Kanal 9
1060 København K
Telefon: +45 7284 0000
E-mail: [email protected]
www.forsvaret.dk
EAN: 5798000201507
CVR:16 28 71 80