Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3025745_0001.png
Årsrapport
for CVR-nr. 16 28 71 80
2024
Indeholdende årsberetninger for:
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0002.png
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Indhold
Virksomhedsoplysninger
1. Påtegning
1.1. Ledelsespåtegning
1.2. Påtegning
2. Beretning
2.1. Formål og hovedopgaver
2.2. Årets økonomiske resultat
2.4 Målrapportering
2.5 Forventningerne til det kommende år
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
3.1. Resultatopgørelse (omkostningsbaseret)
3.2.1 Omregningstabel
3.2. Balance
3.7 Bevillingsregnskab
4. Bilag til regnskabet
4.1. Noter til balancen
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter
4.7 IT-omkostninger
2
3
3
4
6
6
9
14
14
15
15
17
18
19
20
23
23
28
28
28
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Virksomhedsoplysninger
Denne årsrapport omfatter de myndigheder/styrelser samt centralt styrede konti under
Forsvarsministeriet, der er en del af CVR-nr. 16 28 71 80.
Styrelser/myndigheder
Forsvarskommandoen
Hjemmeværnet
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
1. Påtegning
1.1. Ledelsespåtegning
Årsrapporten er aflagt i henhold til bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen.
Der blev den 1. oktober 2014 oprettet fem myndigheder/styrelser under Forsvarsministeriets departement:
Forsvarskommandoen, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarsministeriets Personalestyrelse,
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse.
De fem myndigheder/styrelser og Hjemmeværnet indgår i den samme balance, og der afgives derfor et samlet
omkostningsregnskab.
Årsrapporten omfatter nedenstående hovedkonti på finansloven, herunder de regnskabsmæssige forklaringer
som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for finansåret 2024:
§ 12.11.02
§ 12.11.04
§ 12.11.76
§ 12.11.77
§ 12.11.78
§ 12.11.79
§ 12.12.01
§ 12.12.02
§ 12.12.03
§ 12.12.04
§ 12.12.05
§ 12.12.10
§ 12.13.01
§ 12.13.02
§ 12.13.03
§ 12.13.04
§ 12.13.05
§ 12.13.06
§ 12.14.01
§ 12.14.02
§ 12.14.03
§ 12.14.04
§ 12.14.05
§ 12.15.01
§ 12.23.01
§ 12.23.02
§ 12.23.03
§ 12.23.04
§ 12.23.05
Generelle puljer og reserver
Refusioner fra Den Europæiske Fredsfacilitet
Reserver og prioriteringsrum til investeringer i dansk forsvar og sikkerhed i regi af forsvarsforlig
2024-2033 og til militærstøtte til Ukraine
Reserve til anlægsinitiativer
Reserver og budgetregulering
Reserver og budgetregulering
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Egen virksomhed
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Funktionel virksomhed
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Centralt Styrede enheder
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Arbejdsskadeerstatninger mv.
Veterancenter
Erstatning mv. til tidligere udsendte soldater m.fl.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Materieldrift
Kapacitetsplan it
Materielanskaffelser
Tilskud til indsatser i Ukraine mv.
Ramme til anskaffelser mhp. donationer til Ukraine
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Etablissementsdrift og bygningsvedligeholdelse
Bygge- og anlægsarbejder
Provenu ved afhændelse af ejendomme
Oprydning efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse i Grønland
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
Forsvarsstaben
Hæren
Søværnet
Flyvevåbnet
Arktisk Kommando
3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
§ 12.23.06
§ 12.23.07
§ 12.23.20
§ 12.23.21
§ 12.23.50
§ 12.24.01
§ 12.28.01
§ 12.29.01
§ 12.29.11
§ 12.29.12
§ 12.29.13
§ 12.29.15
Specialoperationskommandoen
Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste
Forsvarsakademiet
Forsvarets Sanitetskommando
Administrative bøder
Hjemmeværnet
Særlige udgifter vedr. EU
Bidrag til NATO’s militære driftsbudgetter mv.
Bidrag til internationalt finansieret NATO-investeringsprogram
Risikopræmie vedr. kapitalindskud til NATO innovationsfond
Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram
Nationalt finansieret NATO-investeringsprogram
1.2. Påtegning
Det tilkendegives hermed:
• at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser,
herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
• at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger,
love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
• at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved
driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
Der henvises endvidere til følgende myndigheders/styrelsers årsberetninger:
Forsvarskommandoen
Hjemmeværnskommandoen
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse,
som indeholder ledelsesberetning og påtegning samt målrapportering og budget- og regnskabsspecifikation.
Det bemærkes i forhold til hovedkonti: § 12.11.02 Generelle puljer og reserver, § 12.11.04 Refusioner fra Den
Europæiske Fredsfacilitet, § 12.11.76 Reserver og prioriteringsrum til investeringer i dansk forsvar og sikkerhed
i regi af forsvarsforlig 2024-2033 og til militær støtte til Ukraine, § 12.11.77 Reserve til anlægsinitiativer, §
12.11.78 Reserver og budgetregulering , § 12.11.79 Reserver og budgetregulering, § 12.28.01 Særlige udgifter
vedr. EU, § 12.29.01 Bidrag til NATO’s militære driftsbudgetter mv., § 12.29.11 Bidrag til internationalt
finansieret
NATO-investeringsprogram
og
§
12.29.12
Risikopræmie
vedr.
kapitalindskud
til
NATO
innovationsfond, at disse konti ansvarsmæssigt hører under Forsvarsministeriets departement. Derudover skal
det bemærkes, at § 12.29.13 Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram og § 12.29.15 Nationalt
finansieret NATO-investeringsprogram hører under Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
4
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0006.png
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Ledelsen er ikke bekendt med, at årsrapporten indeholder andre usikkerheder, fejlinformationer eller
udeladelser, herunder tilkendegives, at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende.
Det er ledelsens opfattelse, at virksomhedens regnskab for 2024 er retvisende, dvs. uden væsentlige fejl og
mangler.
København, den 21. marts 2025
København, den 21. marts 2025
Poul Taankvist
Koncernstyringsdirektør
Pernille Vedsgaard Langeberg
Departementschef
5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
2. Beretning
2.1. Formål og hovedopgaver
Forsvarskommandoen, Hjemmeværnet, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarsministeriets
Personalestyrelse, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse indgår i
virksomheden
’Forsvarskommandoen’
med
CVR-nr.
16287180
under
Forsvarsministeriet.
Myndighederne/styrelserne løser nationale og internationale opgaver, som bidrager til Danmarks sikkerhed,
interesser og borgernes tryghed. Opgaverne omfatter bl.a. bidrag til internationale operationer, hævdelse af
suverænitet, deltagelse i internationalt sikkerhedssamarbejde, støtte til samfundet, bl.a. i form af overvågning af
skibstrafik og havmiljø, redningstjeneste, hjælp til politiet og redningsberedskabet samt cybersikkerhed.
Forsvarskommandoen, Hjemmeværnet, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarsministeriets
Personalestyrelse,
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
samt
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse
udarbejder hver en årsberetning, der sammen med det finansielle regnskab for de centralt styrede konti indgår
som bilag til denne årsrapport.
I den enkelte styrelses årsberetning indgår styrelsens beretning, afrapportering på årets faglige resultater samt
det udgiftsbaserede driftsregnskab for de bevillinger, som styrelsen er ansvarlig for. Det finansielle regnskab inde-
holder det udgiftsbaserede driftsregnskab for de bevillinger, som er en del af regnskabet for CVR-nr. 16 28 71 80,
og hvor den konkrete opfølgning og styring varetages centralt af Koncernøkonomi i Forsvarsministeriets
departement.
6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0008.png
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Koncernfælles mission og vision
Forsvarsministeriet har en koncernfælles mission og vision, der definerer de fælles overordnede opgaver og formål
for koncernen.
Mission:
Sammen arbejder vi for Danmarks sikkerhed, interesser og borgernes tryghed.
Vision:
• Vi driver og udvikler opgaveløsningen, så vi får mest mulig effekt ud af de ressourcer, vi sammen
råder over.
• Vi er en professionel og bredt anerkendt samarbejdspartner.
• Vi skaber fælles handlekraft gennem loyalt og tillidsfuldt samarbejde.
Forsvarsministeriets koncern har derudover koncernfælles strategiske pejlemærker, der i 2024 udgjorde følgende.
Forberede en stærk implementering af nyt forsvarsforlig
Vi vil skabe et stærkt grundlag for implementering af det kommende forlig. Det gør vi gennem tillidsfuldt
samarbejde i en fælles retning, herunder i det forligsforberedende arbejde. Det gør vi også ved at udarbejde
realistiske planer med en klar rolle- og ansvarsfordeling, ved en god og prioriteret opgaveløsning samt
gennem en effektiv og transparent styring, eksempelvis når vi løfter opgaver, der kræver tværgående
synkronisering.
Med et historisk løft af Forsvaret skal vi samtidig sikre, at vi har den nødvendige produktionskapacitet og den
rette bemanding, som understøtter eksekveringen af forligsrelaterede opgaver. Endelig sikrer vi et stærkt
grundlag for det nye forsvarsforlig ved at afslutte det nuværende forlig tilfredsstillende.
En stærk forvaltningskultur
Vi bidrager til, at ministerområdet i alle henseender praktiserer en stærk forvaltningskultur. Når vi udviser
sikker dømmekraft og står vagt om god offentlig administration, styrker vi tilliden til vores arbejde. Det
kræver også, at vi løbende udvikler vores opgaveløsning på baggrund af nye indsigter mv.
En god (digital) sikkerhedskultur
Vi er bevidste om, at fremmede staters efterretningstjenester ønsker at få adgang til klassificerede og
beskyttelsesværdige informationer, der kan skade Danmarks og vores samarbejdspartneres sikkerhed og
handlefrihed. Vi er bevidste om, at ansatte i forsvaret løbende indgår som mål i fremmede staters
efterretningsvirksomhed. Vi vil derfor arbejde for at fremme en kultur, hvor der i endnu højere grad værnes
om klassificerede og beskyttelsesværdige oplysninger samt vores adgang hertil. Vi vil ligeledes arbejde for,
at den enkelte medarbejder/frivillige er bevidst om, at fremmede efterretningstjenester udviser særlig
interesse for personer med tilknytning til forsvaret.
Derudover har nogle af styrelsernes styrelsesspecifikke pejlemærker. Disse fremgår af de respektive styrelsers
mål- og resultatplan for 2024.
7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0009.png
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Tabel 2.1.1a
/ Virksomhedens hovedkonti
Hovedkonti
§ 12.11.02
§ 12.11.04
§ 12.11.76.
Navn
Generelle puljer og reserver
Refusioner fra Den Europæiske Fredsfacilitet
Reserver og prioriteringsrum til investeringer i dansk forsvar og sikkerhed i regi af
forsvarsforlig 2024-2033 og til militær støtte til Ukraine
§ 12.11.77
§ 12.11.78
§ 12.11.79
§ 12.12.01
§ 12.12.02
§ 12.12.03
§ 12.12.04
§ 12.12.05
§ 12.12.10
§ 12.13.01
§ 12.13.02
§ 12.13.03
§ 12.13.04
§ 12.13.05
§ 12.13.06
§ 12.14.01
§ 12.14.02
§ 12.14.03
§ 12.14.04
§ 12.14.05
§ 12.15.01
§ 12.23.01
§ 12.23.02
§ 12.23.03
§ 12.23.04
§ 12.23.05
§ 12.23.06
§ 12.23.07
§ 12.23.20
§ 12.23.21
§ 12.23.50
§ 12.24.01
§ 12.28.01
§ 12.29.01
§ 12.29.11
§ 12.29.12
§ 12.29.13
§ 12.29.15
Reserve til anlægsinitiativer
Reserver og budgetregulering
Reserver og budgetrgulering
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Egen virksomhed
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Funktionel virksomhed
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Centralt Styrede enheder
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Arbejdsskadeerstatninger mv.
Veterancenter
Erstatning mv. til tidligere udsendte soldater m.fl.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Materieldrift
Kapacitetsplan it
Materielanskaffelser
Tilskud til indsatser i Ukraine mv.
Ramme til anskaffelser mhp. donationer til Ukraine
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Etablissementsdrift og bygningsvedligeholdelse
Bygge- og anlægsarbejder
Provenu ved afhændelse af ejendomme
Oprydning efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse i Grønland
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
Forsvarsstaben
Hæren
Søværnet
Flyvevåbnet
Arktisk Kommando
Specialoperationskommandoen
Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste
Forsvarsakademiet
Forsvarets Sanitetskommando
Administrative bøder
Hjemmeværnet
Særlige udgifter vedr. EU
Bidrag til NATO’s militære driftsbudgetter mv.
Bidrag til internationalt finansieret NATO-investeringsprogram
Risikopræmie vedr. kapitalindskud til NATO innovationsfond
Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram
Nationalt finansieret NATO-investeringsprogram
Anlæg
Anlæg
Reservation
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Lovbunden
Drift
Drift
Drift
Anlæg
Anden
Drift
Drift
Drift
Anlæg
Anlæg
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Anden
Drift
Anden
Reservation
Reservation
Reservation
Anlæg
Anlæg
Bevillingstype
Drift
Anden
Reservation
8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0010.png
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Tabel 2.1.1b
/ Virksomhedens hovedkonti (mio. kr.)
Bevilling
(FL+TB)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Anlæg
Udgifter
Indtægter
34.398,7
-1.254,6
15.948,8
-3.816,9
8.557,6
-221,0
34.363,8
-1.514,9
15.853,0
-3.882,7
8.739,6
-170,5
5.803,8
118,6
Regnskab
Overført overskud
Ultimo
806,3
2.2. Årets økonomiske resultat
De økonomiske hovedtal fremgår af nedenstående tabel 2.2.1.
Det økonomiske resultat for den samlede driftsbevilling (inkl. reservationsbevillinger) for 2024 blev et mindreforbrug
på 379,8 mio. kr. i forhold til den samlede bevilling på 33,6 mia. kr.
I forhold til anlægsbevillingen, som ikke er underlagt udgiftsloftet, blev det økonomiske resultat et merforbrug på
653,0 mio. kr. for materielanskaffelser og et mindreforbrug på 392,2 mio. kr. for bygge- og anlægsprojekter.
Samlet set blev resultatet for anlægsbevillingen et merforbrug på 232,6 mio. kr., i forhold til den samlede
anlægsbevilling på 8,4 mia. kr.
Årets samlede økonomiske resultat for drifts- og anlægsbevillingerne blev et mindreforbrug på 147,2 mio. kr.
TABEL 2.2.1. /
Økonomiske hovedtal (mio. kr.)
Regnskab 2024
Ordinære driftsindtægter (ekskl. bevillinger)
Ordinære driftsomkostninger
- Heraf personaleomkostninger
Andre driftsposter
Finansielle poster, netto
Ekstraordinære poster, netto
Årets nettoudgifter i alt
Heraf
Indtægter
Udgifter
Nettoudgifter
Bevilling inkl. tillægsbevilling, netto
-1.317,7
35.128,4
13.303,7
8.400,8
-350,5
0,0
41.861,0
Driftsbevilling
-1.514,9 Indtægter
34.728,6 Udgifter
33.213,8 Nettoudgifter
33.593,6
Bevilling, indtægter inkl.
tillægsbevilling
Bevilling,
udgifter
Tillægsbevilling
Anlægsbevilling
-92,4
8.739,6
8.647,2
-143,0
inkl.
8.557,6
-232,6
Årets overskud
Årets overskud i alt
Tidligere års overførte overskud
Disponibelt overskud der bortfalder
Overskud herefter til videreførelse
379,8
147,2
6.581,6
0,0
6.728,8
Note: Tabellen omfatter ikke §§ 12.11.04, 12.13.05 og 12.28.01, der er anden bevilling, indtægter på anlægsbevillingen § 12.14.04, samt §
12.12.10, der er lovbunden bevilling og i øvrigt indgår i en selvstændig bogføringskreds 14012 uden for DeMars. Kontiene fremgår særskilt af
bevillingsregnskabet i afsnit 3.7.
9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0011.png
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Sammen med tidligere års overførte overskud ultimo 2023 på 6.581,6 mio. kr. medfører mindreforbruget i 2024,
at virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 ved udgangen af 2024 har et samlet akkumuleret overskud til
videreførelse på 6.728,8 mio. kr., som anført i tabel 2.2.1.
Det økonomiske resultat er opnået med en generelt tilfredsstillende opgaveløsning og stor aktivitet
internationalt og nationalt. Styrelsernes årsberetninger (bilagene 1-6) indeholder uddybningerne af disse
økonomiske og faglige resultater for de enkelte styrelser.
Bevillingerne for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 er udgiftsbaserede.
Status pr. 31. december 2024
Tabel 2.2.2. viser aktiverne og passiverne for CVR-nr. 16 28 71 80.
Aktiverne består bl.a. af færdiggjorte udviklingsprojekter, grunde, bygninger, materiel, it-udstyr, varelagre og
likvide beholdninger. Passiverne viser bl.a. egenkapital, skyldige feriepenge, leverandørgæld og hensættelser.
TABEL 2.2.2. /
Status pr. 31. december 2024 (mio. kr.)
Balance
Anlægsaktiver i alt
Heraf immaterielle anlægsaktiver
Heraf materielle anlægsaktiver
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Egenkapital
Hensatte forpligtelser og donationer
Øvrige forpligtelser
Passiver i alt
31. december 2024
49.813,4
1.545,3
48.268,1
30.796,1
80.609,5
63.497,5
7.826,0
9.286,0
80.609,5
31. december 2023
44.297,3
1.634,0
42.663,3
26.598,6
70.895,9
55.062,7
8.037,3
7.795,9
70.895,9
Note: Tabellen omfatter samtlige hovedkonti i bogføringskreds 14011, Forsvarskommandoen, hvorfor hovedkonto 12.12.10, der indgår i
bogføringskreds 14012, AES for Forsvarskommandoen, ikke indgår.
I løbet af 2024 har der været en stigning i værdien af anlægsaktiverne fra 44,3 mia. kr. til 49,8 mia. kr., som
følge af at periodens af- og nedskrivninger og afhændelser har været mindre end periodens anskaffelser.
Værdien af omsætningsaktiverne er steget fra 26,6 mia. kr. til 30,8 mia. kr. Dette skyldes bl.a. en stigning i
varebeholdninger og tilgodehavende samt et fald i likvider.
Hensatte forpligtelser og donationer er i perioden faldet fra 8,0 mia. kr. til 7,8 mia. kr. Ændringen skyldes
hovedsagelig et fald i hensatte forpligtelser. Hensatte forpligtelser vedrørende arbejdsskader som følge af fx
posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD) opnået i forbindelse med internationale operationer og erstatninger
udgør pr. 31. december 2024 i alt 6,3 mia. kr.
10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Supplerende forklaringer Udvikling af Forsvarsministeriets kontrolmiljø
Udvikling af Forsvarsministeriets kontrolmiljø
Det interne finansielle kontrolmiljø har for 2024 været præget af den fortsatte modning af forretningsprocesser
og kontrolmiljøet. Der har været fortsat en række tiltag fra 2023 og igangsat nye tiltag med henblik på styrkelse
af kontrolmiljøet. Således er tiltag relateret til hovedindkøbsprocessen videreført, så der i perioden blandt andet
er arbejdet videre på at understøtte godkendelse af indkøb og styrke kontrollen hermed. Endvidere er der
ibrugtaget systemunderstøttelse til bedre at kunne styre og rapportere på kontrolmiljøets processer.
Et væsentligt nyt tiltag har været gennemførslen af analysearbejde relateret til lønområdet. Det forventes,
derudover, at der det kommende år vil blive udarbejdet én samlet plan for tilgang til implementering og drift af
kontrolmiljøet på tværs af samtlige finansielle processer.
Arbejdsskadeerstatninger
På balancetidspunktet henstår der 119 anmeldte, men ikke afgjorte sager om arbejdsskadeerstatninger ved
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Såfremt anerkendelsesgraden efter Lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion (særloven) følger de forudgående års
profilberegninger, kan eventualforpligtelsen opgøres til 0,3 mia. kr.
Som konsekvens af, at der på balancetidspunktet henstår 119 sager om arbejdsskadeerstatninger ved
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, er det forventningen, at der også i de kommende år vil komme udgifter til
skader påført i forbindelse med internationale operationer og erstatninger for sådanne skader. Forsvaret vurderer,
at der forventeligt anmeldes 100 erstatningssager pr. år.
F-35A Joint Strike Fighter-kampfly
Status ultimo 2024 er, at Danmark har seks fly i uddannelsesstrukturen på Luke Air Force Base og otte fly ved
Fighter Wing i Skrydstrup.
Leveringen af F-35 i ”Technology Refresh 3” (TR-3) til den globale F-35 fly flåde har været ramt af forsinkelser
som følge af forsinket udvikling og test af flyets software m.v. Afklaring heraf har fundet sted i 2024, og det
internationale programkontor begyndte i juli 2024 at acceptere levering af de første amerikanske TR-3 fly, der
er anvendelige til træningsbrug. Danmark har modtaget fire TR-3 fly i slutningen af 2024, hvoraf et TR-3 fly
er fløjet til Danmark.
Anskaffelse af de klassificerede dele til den danske F-35-deployeringskapacitet, som skal muliggøre, at F-35-
fly kan operere i længere tid væk fra hjemmebasen, er iværksat baseret på et dansk udviklet
deployeringskoncept. De første leverancer forventes at blive overdraget til brugerne i 2025.
Ultimo 2024 er der indgået kontrakt for produktionsserie 18 (”Lot18”), hvor de sidste tre danske fly indgår.
De samlede forventede udgifter til fly og tilhørende udstyr har det seneste år været nedadgående, hvilket bl.a.
er forklaret ved lavere implementeringsudgifter, og driftsudgifter, end tidligere antaget. Der forventes
fremadrettet at være øgede udgifter på det fællesfinansierede område i forhold til tidligere forventninger.
Det er fortsat vurderingen, at den samlede kampflyanskaffelse vil kunne holdes inden for den samlede
11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
kampflysøkonomi på ca. 20 mia. kr. (2015-pl).
PFAS / Forsvarsministeriets myndighedsområde
Som lodsejer gennemfører Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse frivillige miljøundersøgelser af tidligere og
nuværende brandøvelsespladser. Resultaterne deles med relevante tilsynsmyndigheder. De frivillige
miljøundersøgelser har et større og dybere indhold, end de administrative V-1 kortlægninger, som
Forsvarsministeriet er pålagt at gennemføre.
Forsvarsministeriet arbejder ud fra en samlet plan for kortlægning og undersøgelse af brandøvelsespladserne.
Tilgangen er at prioritere de brandøvelsespladser, hvor der er eller har været den største aktivitet og dermed
også
den
største
risiko
for
forurening.
Hvis
der
ikke
er
hjemmel
i
jordforureningsloven
eller
miljøbeskyttelsesloven til, at kommunerne kan give Forsvarsministeriet et undersøgelses- og/eller
oprensningspåbud, overgår opgaven med undersøgelser og oprydning til ”den offentlige indsats”, der jf.
jordforureningsloven udføres af regionerne.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har tilsvarende gennemført PFAS-screeninger af bortforpagtede arealer
til afgræsning og høslæt og indhentet Fødevarestyrelsens vurdering af resultaterne.
Erfaringerne med afværge- og oprensningsteknikker på PFAS-forureninger er både nationalt og internationalt
meget begrænsede. Der findes et antal kendte metoder til rensning af drikke- og spildevand.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er i gang med etablering af sit første anlæg til rensning af PFAS-
forurenet spildevand. I forhold til rensning af PFAS-forurenet jord er metoderne stadig kun på et
udviklingsstadie, og der findes ingen mulighed for deponering af PFAS-forurenet jord i Danmark. Særligt
håndtering af oprensningspåbud fra kommunerne forventes derfor at blive vanskelige at håndtere i praksis,
idet der forventes krav om total oprensning af PFAS, dvs. både PFAS-forurenet jord og PFAS-forurenet
grundvand.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse indgår i dialog med miljømyndigheder og branchen om erfaringer og
muligheder, samt deltager i følgegruppen for Miljøstyrelsens Videnstaskforce for PFAS og i følgegruppen til
flere af de tilknyttede vidensopbygningsprojekter. Herudover deltager Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
i PFAS-arbejdsgrupper i regi af NATO og Nordic-Baltic Defence Estate samarbejdet, og vil i forbindelse med
sidstnævnte være vært ved en PFAS-konference i juni 2025.
Ukrainerelaterede aktiviteter og refusioner
Regeringen indgik sammen med et bredt flertal af Folketingets partier en aftale af 15. marts 2023 om etablering
af en Ukrainefond, som efterfølgende er blevet forøget ved yderligere politiske aftaler i henholdsvis juni og
november 2023 samt april 2024. Forsvarsministeriet har således i 2024 afholdt udgifter for 18,6 mia. kr. til
formål inden for Ukrainefonden, markante finansielle donationer og finansiering af anskaffelser gennem den
ukrainske forsvarsindustri i den såkaldte danske model. Forsvarsministeriet fortsætter det store arbejde med
donationer i 2025. Finansielle donationer udgør 13,4 mia. kr. i 2024 og indgår i andre ordinære
driftsomkostninger i tabel 3.2. Resultatopgørelse.
Der er søgt om refusioner i EU-regi for en række donationer til Ukraine. I 2024 har Forsvarsministeriet modtaget
refusioner for ca. 489 mio. kr., som er anvendt til nye donationer. Forsvarsministeriet har fået tilsagn om
yderligere refusioner, der forventes at tilgå Forsvarsministeriet løbende i perioden 2024-2027.
12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0014.png
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Sammenhæng mellem det omkostnings- og udgiftsbaserede regnskab
Tabel 2.2.4. viser en sammenligning mellem det omkostningsbaserede og det udgiftsbaserede regnskab for
2024.
TABEL 2.2.3. /
Årets samlede resultat 2024 (mio. kr.)
Omkostningsbaseret
Udgiftsbaseret
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Heraf personaleomkostninger
Andre driftsposter, netto
Finansielle poster, netto
Årets samlede regnskab
Årets samlede nettobevilling
Årets resultat
Anmærkning: Der forekommer afrundingsdifferencer i tabellen.
-1.317,7
32.486,2
13.103,7
254,0
-350,5
31.072,0
-1.317,7
35.128,4
13.303,7
8.400,8
-350,5
41.861,0
42.008,2
147,3
Note: Tabellen omfatter ikke §§ 12.11.04, 12.13.05 og 12.28.01, der er anden bevilling, indtægter på anlægsbevillingen § 12.14.04 samt §
12.12.10, der er lovbunden bevilling og i øvrigt indgår i en selvstændig bogføringskreds 14012 uden for DeMars.
Årets faglige resultater
I
2024
har
Forsvarskommandoen,
Hjemmeværnet,
Forsvarsministeriets
Materiel-
og
Indkøbsstyrelse,
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Forsvarsministeriets Regn-
skabsstyrelse hver haft en mål- og resultatplan. I mål- og resultatplanerne angives styrelsernes strategiske
pejlemærker samt konkrete mål for 2024.
Årets faglige resultater viser, at styrelserne under CVR-nr. 16 28 71 80 samlet har vurderet 32 af ud af 43 mål
som opfyldt. En uddybende gennemgang af målrapporteringen fremgår af afsnit 2.4 i styrelsernes
årsberetninger (bilagene 1-6), herunder uddybning af udvalgte mål.
Årets faglige resultat fremgår af tabel 2.4.
TABEL 2.4 /
Årets faglige resultat
Styrelse
Forsvarskommandoen
Hjemmeværnet
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
I alt
Mål
7
8
9
6
7
6
43
Opfyldt
7
4
6
4
5
6
32
Ikke Opfyldt
-
4
3
2
2
-
11
13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
2.4 Målrapportering
Målrapporteringens 1. del – oversigt
For oversigt over målrapporteringen for styrelser inden for CVR-nr. 16 28 71 80 henvises til afsnit 2.4. i styrelser-
nes årsberetninger (bilagene 1-6).
Målrapporteringens 2. del – uddybende analyse og vurderinger
For uddybende analyser og vurderinger af målopfyldelsen for de enkelte styrelser henvises til afsnit 2.4. i
styrelsernes årsberetninger (bilagene 1-6).
2.5 Forventningerne til det kommende år
Styrelsernes forventninger til det kommende år fremgår af afsnit 2.5. i styrelsernes årsberetninger (bilagene 1-
6).
14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
3. Regnskab
Virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 modtager udgiftsbaserede bevillinger, der i 2024 udgjorde 53,6 mia. kr.
for samtlige hovedkonti.
Resultatopgørelsen og balancen er i det følgende opstillet efter omkostningsbaserede principper.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Generelt
De udarbejdede regnskaber for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 er aflagt i overensstemmelse med
bestemmelserne i regnskabsbekendtgørelsen, finansloven samt de nærmere retningslinjer i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV), dog med enkelte undtagelser som angivet nedenfor. Den
anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold til sidste år.
Regnskabsaflæggelsen omfatter dels et omkostningsbaseret årsregnskab bestående af en resultatopgørelse og
balance, jf. afsnit 3.2. og 3.3., dels et udgiftsbaseret bevillingsregnskab (SKS-regnskab), der består af en
udgiftsbaseret resultatopgørelse, jf. afsnit 3.7.
I forhold til opgørelsen af generelle fællesomkostninger henvises der til virksomhedens regnskabsinstruks.
Om den anvendte regnskabspraksis vedrørende henholdsvis årsregnskabet og bevillingsregnskabet kan i øvrigt
oplyses følgende:
Årsregnskab (omkostningsbaseret)
Årsregnskabet, der fremgår af afsnit 3.2. og 3.3., er udarbejdet i overensstemmelse med statens omkostnings-
baserede regnskabsprincipper og omfatter samtlige hovedkonti i bogføringskreds 14011, Forsvarskommandoen,
under virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80.
Økonomistyrelsens retningslinjer foreskriver en bagatelgrænse for aktivering af produktionsanlæg og maskiner,
transportmateriel, inventar og it-udstyr på 50.000 kr. Efter godkendelse fra Økonomistyrelsen anvendes i
virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 100.000 kr. som bagatelgrænse. Denne grænse er begrundet dels i
virksomhedens store mængder af aktiver under 100.000 kr., hvor registrering som anlæg vil være
ressourcekrævende, og dels i det forhold at værdien af disse aktiver ikke er væsentlige i forhold til virksomhedens
samlede værdi af anlægsaktiver.
15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Årsrapport for CVR-nr. 16 28 71 80
/
2024
Bevillingsregnskab (udgiftsbaseret)
Bevillingsregnskabet for virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80, der fremgår af afsnit 3.7., er udarbejdet i
overensstemmelse med statens udgiftsbaserede regnskabsprincipper, idet alle bevillinger er udgiftsbaserede. De
nævnte principper fraviges dog på et enkelt område, idet forskudsbetalinger til leverandører vedrørende levering
af materiel mv. vedrørende flerårige
kontrakter indregnes og udgiftsføres i bevillingsregnskabet på
betalingstidspunktet i henhold til finansloven.
Bevillingsregnskabet omfatter samtlige de hovedkonti, som virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 er ansvarlig
for,
jf. ledelsespåtegningen.
Omregningstabel
Forskellen mellem det omkostningsbaserede og det udgiftsbaserede regnskab fremgår af afsnit 3.2.1.
Regnskabsmæssige skøn
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der anvendt skøn, jf. nedenfor. Virksomheden med CVR-nr. 16 28
71 80 har en væsentlighedsgrænse på 500.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med
årsafslutningen.
Feriepenge:
Opgørelsen er baseret på specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antal skyldige
feriedage pr. 31.12.2024, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over særlig feriegodtgørelse. Opgørelsen
følger Økonomistyrelsens vejledning om regnskabsmæssig håndtering af feriepengeforpligtelse af december
2024. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen baserer sig på tidssaldi, som medarbejdere har til gode pr. 31.12.2024,
herunder afspadseringstimer, flekstid mv. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Øvrige forpligtelser:
Der er en række andre hensatte forpligtelser, der er opgjort i henhold til principperne i
Økonomistyrelsens
Vejledning om den regnskabsmæssige håndtering af hensatte forpligtelser,
jf. note 4. De
hensatte forpligtelser har ingen bevillingseffekt i det udgiftsbaserede regnskab.
16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0018.png
3.1. Resultatopgørelse
(omkostningsbaseret)
TABEL 3.2. /
Resultatopgørelse (mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter, ekskl. Bevilling
Salg af vare- og tjenesteydelser
Heraf internt statsligt salg
-Tilskud til egen drift
Øvrige driftsindtægter
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger:
Husleje
Andre forbrugsomkostninger
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger:
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Andre ordinære driftsomkostninger
Heraf internt statsligt køb
Af- og nedskrivninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter:
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster:
Finansielle indtægter
Finansielle udgifter
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster:
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære udgifter
Omkostningsbaseret regnskab i alt
0,0
0,0
42.599,7
0,0
0,0
40.951,7
-
-140,0
-210,2
42.599,7
-214,8
2,8
40.951,7
-401,6
-220,1
396,1
42.949,9
-144,1
688,7
41.163,7
-150,4
-
56.154,1
12.052,7
1.589,2
-298,5
-240,3
13.103,1
28.630,7
122,0
2.712,1
47.695,3
42.773,9
10.874,9
1.420,1
-261,5
72,0
12.105,5
23.564,3
119,5
2.320,4
42.027,3
40.619,1
-
136,7
81,7
218,4
122,9
90,8
213,7
-
-
3.030,9
3.823,4
-
-1.278,2
-281,1
-3.643,2
0,0
0,0
-4.921,4
-1.260,9
-77,7
-147,3
0,0
0,0
-1.408,2
-
2024
2023
Budget 2025
-
-
-
-
-1.214,9
-
-
-
14.320,9
43.198,5
-
-
57.519,4
56.304,5
-
55.752,5
-
55.752,5
Note: Tabellen omfatter samtlige hovedkonti i bogføringskreds 14011, Forsvarskommandoen, hvorfor hovedkonto 12.12.10, der indgår i
bogføringskreds 14012, AES for Forsvarskommandoen, ikke indgår.
Den omkostningsbaserede resultatopgørelse viser et forbrug på 42,6 mia. kr. i 2024 mod et forbrug på 41,0
mia. kr. i 2023.
Budgettallene er det udgiftsbaserede grundbudget for 2025, der er indberettet til Finansministeriet.
17
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0019.png
Forbruget under ordinær drift udgør 42,8 mia. kr. i 2024 i forhold til 40,6 mia. kr. i 2023. Afvigelsen kan primært
tilskrives en stigning i posten ”Andre ordinære driftsomkostninger” samt en stigning i ”ordinære
driftsindtægter”.
3.2.1 Omregningstabel
Omregningstabellen i tabel 3.2.1 viser omregningen af årets resultat fra omkostningsbaserede principper til
udgiftsbaserede principper (årets nettoudgifter). Det fremgår af tabellen, at det omkostningsbaserede resultat
for 2024 udgør 42,6 mia. kr. og at det udgiftsbaserede resultat udgør 53,4 mia. kr. Årets bevillinger indgår
ikke i årets omkostningsbaserede resultat eller i årets nettoudgifter.
Nedenstående omregningstabel omfatter alle delregnskabsnumre (underkonti) for bogføringskreds 14011
(virksomheden med CVR nr. 16 28 71 80).
TABEL 3.2.1. /
Omregningstabel (mio. kr.)
2024
Årets regnskab efter omkostningsbaseret princip
Afskrivninger
Nedskrivning
Ændring i hensættelser
Lagerregulering
Forskudsbetalinger vedrørende tjeneste- og serviceydelser
Igangværende arbejder/udviklingsprojekter under opførelse
Regulering af personaleomkostninger (skyldige feriepenge og skyldigt overarbejde)
Tab på debitorer
Korrektion af forskellen mellem tab/gevinst ved salg af aktiver og salgsprisen
Årets regnskab efter udgiftsbaseret princip
42.599,7
-2.711,7
-0,4
211,4
3.374,5
1.828,1
8.273,3
-59,8
0,0
-126,6
53.388,5
Note: Tabellen omfatter samtlige hovedkonti i bogføringskreds 14011, Forsvarskommandoen, hvorfor hovedkonto 12.12.10, der indgår i
bogføringskreds 14012, AES for Forsvarskommandoen, ikke indgår.
Afskrivninger og nedskrivninger på i alt 2,7 mia. kr. og regulering af hensættelser på -0,2 mia.kr. indgår alene
i det omkostningsbaserede regnskab. Lagerregulering på 3,4 mia. kr. er udtryk for, at det udgiftsbaserede
indkøb af lagervarer på 6,4 mia. kr. er større end det omkostningsbaserede forbrug af lagervarer på 3,0 mia.
kr.
Forskudsbetalinger vedrørende tjeneste- og serviceydelser udgør en nettostigning på 1,8 mia. kr. og indgår
udelukkende i det udgiftsbaserede resultat som forbrug af bevilling.
Indkøb til igangværende arbejder for egen regning og udviklingsprojekter under opførelse udgør 8,3 mia. kr. og
indgår alene i det udgiftsbaserede resultat.
Regulering af personaleomkostninger udtrykker en netto stigning i forpligtelser til feriepenge og overarbejde
m.v.
Korrektion af forskellen mellem de omkostningsbaserede tab og gevinster ved salg af aktiver og den
udgiftsbaserede salgspris ved salg af anlæg udgør en netto indtægt.
18
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0020.png
3.2. Balance
TABEL 3.3. /
Balance (mio. kr.)
Ultimo
2024
Ultimo
2023
Ultimo
2024
Ultimo
2023
Aktiver
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklings-
projekter
Erhvervede koncessioner,
patenter mv.
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver
i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, areal og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og maskiner
Transportmateriel
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejde for
egen regning
Materielle anlægsaktiver
i alt
Note
Passiver
Note
61,9
718,5
764,9
1
1.545,3
72,6
627,4
934,0
1.634,0
Hensættelser
4
7.541,1
7.752,7
Egenkapital i alt
3
63.497,5
55.062,7
9.783,2
0,0
4.411,6
21.299,3
127,0
12.647,0
2
48.268,1
9.643,6
0,0
4.536,9
20.809,6
70,6
7.602,6
42.663,3
Langfristede gældsposter
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Statsgæld
Donationer
0,0
0,0
0,0
284,9
284,9
0,0
0,0
0,0
284,6
284,6
Finansielle anlægsaktiver
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
6
0,0
49.813,4
0,0
44.297,3
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
19.909,5
16.616,6
6.521,5
1.656,2
806,0
282,5
19,8
9.286,0
9.570,9
80.609,5
5.810,6
1.016,6
707,2
16,7
244,8
7.795,9
8.080,5
70.895,9
3.399,8
4.111,8
0,0
3.375,0
30.796,1
80.609,5
711,0
2.206,5
0,0
7.064,5
26.598,6
70.895,9
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
Note: Balancen omfatter kun bogføringskreds 14011, Forsvarskommandoen.
Balancen pr. 31. december 2024 udviser en balancesum på 80,6 mia. kr. imod 70,9 mia. kr. i 2023.
I løbet af 2024 har der været et stigning i værdien af igangværende arbejde. Stigningen skyldes primært øget
aktivitet.
Egenkapitalen er i 2024 opgjort til 63,5 mia. kr. Der henvises til note 3.
Ændringen i hensatte forpligtelser på 0,2 mia. kr. skyldes hovedsageligt, at den regnskabsmæssige indregning
af engangsvederlag er justeret i 2024. Justeringen medfører, at engangsvederlag i 2024 indgår som en skyldig
post. Eventualforpligtelser vises i note 5 til balancen.
Stigningen i kortfristet gæld skyldes primært øget leverandørgæld.
19
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0021.png
3.7 Bevillingsregnskab
TABEL 3.7.1. /
Bevillingsregnskab (mio. kr.)
Hovedkonto
Drift
I alt
12.11.02
12.12.01
12.12.02
12.12.03
12.12.04
12.12.05
12.13.01
12.13.02
12.13.03
12.13.06
12.14.01
12.14.02
12.14.05
12.15.01
12.23.01
12.23.02
12.23.03
12.23.04
12.23.05
12.23.06
Drift
Generelle puljer og reserver
FPS, Egen virksomhed
FPS, Funktionel virksomhed
FPS, Centralt styrede enheder
FPS, Arbejdsskadeerstatninger
mv.
Veterancenter
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Forsvarsministeriets Materiel- og Drift
Indkøbsstyrelse
Materieldrift
Kapacitetsplan it
Anskaffelser med mhp.
Donationer til Ukraine
Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse
Etablissementsdrift og
bygningsvedligeholdelse
Oprydning efter tidligere
amerikansk militær
tilstedeværelse i Grønland
Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse
Forsvarsstaben
Hæren
Søværnet
Flyvevåbnet
Arktisk Kommando
Specialoperationskommandoen
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
12.23.07
Forsvarets Vedligeholdelses-
tjeneste
12.23.20
12.23.21
Forsvarsakademiet
Forsvarets Sanitetskommando
Drift
Drift
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
34.398,7
-1.254,6
137,8
-133,6
403,1
-0,5
1.059,5
-0,1
93,2
0,0
806,7
0,0
156,7
-0,3
1.568,8
-6,1
13.235,8
-128,5
1.059,4
-21,5
1.400,0
0,0
938,5
-3,5
1.803,4
-208,5
-11,0
0,0
136,9
-0,1
994,0
-6,6
3.896,0
-52,9
1.527,0
-42,4
2.528,9
-624,2
201,4
-9,5
316,7
-1,0
848,4
-0,5
624,8
-13,5
184,7
-0,2
34.363,8
-1.514,8
164,6
-138,6
397,3
-0,1
1.070,1
0,0
83,0
0,0
795,7
0,0
159,7
0,0
1.612,2
-10,6
13.010,0
-326,5
1.075,6
-29,9
1.392,9
0,0
946,9
-4,5
1.799,0
-221,0
6,9
0,0
136,7
-0,1
977,3
-16,6
3.892,5
-51,9
1.558,6
-43,3
2.571,9
-642,7
203,9
-10,1
328,5
-2,7
865,6
-1,2
626,4
-13,8
191,0
-0,3
34,9
260,2
-26,8
5,0
5,8
-0,4
-10,6
-0,1
10,2
0,0
11,0
0,0
-3,0
-0,3
-43,4
4,5
225,8
198,0
-16,2
8,4
7,1
0,0
-8,4
1,0
4,4
12,5
-17,9
0,0
0,2
0,0
16,7
10,0
3,5
-1,0
-31,6
0,9
-43,0
18,5
-2,5
0,6
-11,8
1,7
-17,2
0,7
-1,6
0,3
-6,3
0,1
9,7
4,4
-5,5
9,2
11,2
19,9
-21,1
-5,0
27,3
3,3
5,6
31,2
9,0
7,1
36,6
346,8
-10,2
16,9
23,5
19,9
51,8
15,6
187,5
806,3
Navn
Bevillings-
type
(Mio.kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Videreførelse
Ultimo
20
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0022.png
Hovedkonto
12.24.01
Navn
Hjemmeværnet
Bevillings-
type
Drift
(Mio.kr.)
Udgifter
Indtægter
Bevilling
488,0
-1,1
15.948,8
-3.816,9
0,0
-483,9
56,8
0,0
0,0
0,0
223,8
-223,8
15.213,8
-3.109,2
0,0
0,0
61,7
0,0
296,8
0,0
95,0
0,0
0,9
0,0
8.557,6
-221,0
0,0
0,0
0,0
0,0
7.245,3
0,0
1.141,1
0,0
0,0
-78,0
143,0
-143,0
28,2
0,0
Regnskab
497,4
-1,0
15.853,0
-3.882,7
0,0
-491,0
0,0
0,0
0,0
0,0
279,0
-279,0
15.153,2
-3.112,7
0,0
0,0
56,1
0,0
261,5
0,0
102,4
0,0
0,9
0,0
8.739,6
-170,4
0,0
0,0
0,0
0,0
7.918,1
-19,8
755,9
-7,0
0,0
-78,0
65,6
-65,6
0,0
0,0
Afvigelse
-9,4
-0,1
95,8
65,8
0,0
7,1
56,8
0,0
0,0
0,0
-55,2
55,2
60,6
3,5
0,0
0,0
5,6
0,0
35,3
0,0
-7,4
0,0
0,0
0,0
-182,0
-50,5
0,0
0,0
0,0
0,0
-672,8
19,8
385,2
7,0
0,0
0,1
77,4
-77,4
28,2
0,0
Videreførelse
Ultimo
11,7
Administrerede ordninger
I alt
12.11.04
12.11.76
Administrerede ordninger
Refusioner fra Den Europæiske
Fredsfacilitet
Anden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
12.12.10
12.13.05
12.23.50
12.28.01
12.29.01
12.29.11
12.29.12
Anlæg
I alt
12.11.77
12.11.78
12.13.04
12.14.03
12.14.04
12.29.13
12.29.15
Erstatning mv. til tidligere
udsendte soldater m.fl.
Tilskud til indsatser i Ukraine
mv.
Administrative bøder
Særlige udgifter vedr. EU
Bidrag til NATO’s militære
driftsbudgetter mv.
Bidrag til internationalt
finansieret NATO-
investeringsprogram
Risikopræmie vedr.
kapitalindskud til NATO
innovationsfond
Anlæg
Reserve til anlægsinitiativer
Reserver og budgetregulering
Materielanskaffelser
Bygge- og anlægsarbejder
Provenu ved afhændelse af
ejendomme
Internationalt finansieret
NATO-investeringsprogram
Nationalt finansieret
NATO-investeringsprogram
Anlæg
Anlæg
Anlæg
Anlæg
Anlæg
Anlæg
Anlæg
Lovbunden
Anden
Anden
Anden
Reservation
Reservation
Reservation
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
118,6
0,0
12.11.79
Reserver og prioriteringsrum til
Reservation
investeringer i dansk forsvar og
sikkerhed i regi af forsvarsforlig
2024-2033 og til militær støtte til
Ukraine
Reserver og budgetregulering
Reservation
56,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
47,2
14,6
0,0
5.803,8
0,0
0,0
4.554,5
909,5
235,1
0,0
104,8
Note: Differencer skyldes afrunding.
Årets samlede resultat for driftsbevillingerne (inkl. reservationsbevillinger) blev et mindreforbrug på 379,8 mio.
kr.
Der henvises til afsnit 3.7. i de enkelte styrelsers årsberetninger (bilagene 1-6) for afvigelsesforklaringer til
bevillingsregnskaberne for den enkelte styrelse.
21
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Det skal samtidig bemærkes, at der løbende flyttes bevillinger mellem de enkelte myndigheders hovedkonti og
de centrale reserver på § 12.11.02 som følge af forventede mindre- og merbehov, herunder i forbindelse med
ændrede prioriteringer.
22
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0024.png
4. Bilag til regnskabet
4.1. Noter til balancen
De efterfølgende noter 1-4 viser udviklingen i de pågældende balanceposter.
NOTE 1. /
Immaterielle anlægsaktiver (mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser, mv.
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede
afskrivninger
1.114,8
0,0
22,6
0,0
1.167,4
-1.105,5
0,0
-1.105,5
61,9
-33,2
0,0
-33,2
5 til 8 år
845,9
0,0
113,1
0,0
959,0
-240,5
0,0
-240,5
718,5
-22,0
0,0
-22,0
3 år eller
rettighedens levetid
1.990,7
0,0
135,7
0,0
2.126,4
-1.346,0
0,0
-1.346,0
780,4
-55,2
0,0
-55,2
I alt
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2024p
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2024
Årets
afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
NOTE 1. /
Immaterielle anlægsaktiver (mio. kr.)
(fortsat)
Udviklingsprojekter under opførelse
Primosaldo pr. 01.01.2024
Primokorrektion
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdige anlæg
Kostpris pr. 31.12.2024
934,0
0,0
57,4
0,0
-226,5
764,9
23
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0025.png
NOTE 2. /
Materielle anlægsaktiver (mio. kr.)
Grunde,
arealer og
bygninger
Kostpris
Primokorrektioner
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede
afskrivninger
12.780,5
0,0
428,9
0,1
13.209,3
-3.416,5
-9,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Infra-
struktur
Produktions-
anlæg
og
maskiner
14.218,8
0,0
656,7
-438,6
14.436,9
-9.944,1
-81,2
Transport-
materiel
Inventar og
it-udstyr
I alt
44.623,4
0,0
2.147,7
-1.653,8
45.117,3
-23.706,5
-111,5
428,5
0,0
117,2
0,0
545,7
-418,7
0,0
72.051,2
0,0
3.350,5
-2.092,5
73.309,2
-37.485,8
-202,3
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og ned-
skrivninger pr. 31.12.2024
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12.2024
Årets
afskrivninger
-3.426,1
9.783,2
0,0
0,0
-10.025,3
4.411,6
-23.818,0
21.299,3
-418,7
127,0
-35.621,1
35.621,1
-289,1
0,0
-289,1
0 til 50 år
-
0,0
0,0
0,0
-669,9
0,0
-669,9
10 til 20 år
-1.643,7
0,0
-1.643,7
5 til 30 år
-60,7
0,0
-60,7
3 år
-2.663,4
0,0
-2.663,4
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
NOTE 2. /
Materielle anlægsaktiver (mio. kr.)
(fortsat)
Igangværende arbejder for egen regning
Primosaldo pr. 01.01.2024
Primokorrektioner
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdige materielle anlægsaktiver
Kostpris pr. 31.12.2024
7.602,6
0,0
8.304,5
-0,4
-3.259,7
12.647,0
24
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0026.png
NOTE 3. /
Egenkapital (mio. kr.)
Egenkapitalforklaring
Primosaldo pr. 01.01.2024:
Startkapital
Primoregulering/flytning
Bevægelser i årets løb:
Likviditetstildeling
Mellemregning med andre statsinstitutioner
Afstemningsdifferencer
Regulering af tildelt likviditet, sidste års likvide mindreforbrug
Overført resultat:
Årets resultat efter omkostningsprincippet
Egenkapital pr. 31.12.2024
-42.599,7
63.497,5
53.612,6
0,0
0,0
-2.566,2
55.062,7
-11,9
NOTE 4. /
Hensættelser (mio. kr.)
Hensættelser i balancen
Primosaldo pr. 01.01.2024
Tilgang
Afgang
Hensatte forpligtelser pr. 31.12.2024
Specifikation af de samlede hensættelser:
Forpligtelser vedrørende INTOPS-skader herunder erstatninger
Forpligtelser til åremålshensættelser
Forpligtelser vedrørende løbende ydelser arbejdsskader
Kursus- og lønudgifter vedrørende civiluddannelse
Afviklings- og miljøforpligtelser
Forpligtelse til destruktion af ammunition mv.
F35 Støjkompensation
Øvrige forpligtelser
Hensatte forpligtelser i alt
Forpligtelserne forventes afviklet således:
Inden for 1 år
Ud over 1 år
Hensatte forpligtelser i alt
600,5
6.940,6
7.541,1
6.296,2
2,2
324,8
405,3
378,2
10,9
123,0
0,5
7.541,1
7.752,7
251,2
-462,8
7.541,1
Hensatte forpligtelser er i perioden faldet fra 7,7 mia. kr. til 7,5 mia. kr. Hensatte forpligtelser vedrørende
arbejdsskader som følge af f.eks. posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD) opnået i forbindelse med
internationale operationer og erstatninger udgør pr. 31. december 2024 i alt 6,3 mia. kr.
Den regnskabsmæssige behandling af ikke udbetalte engangsvederlag er i 2024 indregnet som skyldig post i
modsætning til sidste år, hvor denne blev optaget som en hensættelse. Posten udgjorde pr. 31. december
2024 0,1 mia. kr.
25
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0027.png
NOTE 5. /
Eventualforpligtelser (mio. kr.)
Eventualforpligtelser
Forpligtelser vedrørende igangværende lejemål
Reetableringsudgifter ved fraflytning af områder mv.
Forpligtelse vedrørende INTOPS-skader herunder erstatninger
Vedligeholdelsesforpligtelser fredede bygninger
Øvrige forpligtelser, erstatninger og retssager
Eventualforpligtelser pr. 31.12.2024
153,8
209,9
584,9
371,6
124,8
1.455,0
balancetidspunktet
henstår
der
119
anmeldte,
men
ikke
afgjorte,
sager
om
sådanne
arbejdsskadeerstatninger ved Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Såfremt anerkendelsesgraden efter lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion (særloven) følger de forudgående års
profilberegninger, kan eventualforpligtelsen opgøres til 0,3 mia. kr.
Som konsekvens af, at der på balancetidspunktet henstår 119 sager om arbejdsskadeerstatninger ved
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, er det forventningen, at der også i de kommende år vil komme udgifter til
skader påført i forbindelse med internationale operationer og erstatninger for sådanne skader. Forsvaret
vurderer, at der forventeligt anmeldes 100 erstatningssager pr. år.
Eventualforpligtelsen til erstatningssager og særlig pensionslignende ydelser (SPY) er beregnet med
udgangspunkt i sagerne som pr. 31. december 2024 er anmeldt, men endnu ikke afgjort ved Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og hvor sagerne forventes anerkendt. Hvis andelen af sager der anerkendes efter særloven og
ASL stiger, stiger forpligtelsen også. Tilsvarende gælder såfremt andelen af sager, der opfylder kriterierne for
at modtage SPY-ydelsen stiger.
Det er forventningen, at der fremsættes lovforslag om formodningsregel for Folketinget 2025/2026 med
forventet ikrafttrædelse 2026. Såfremt lovforslaget vedtages vil dette potentielt kunne påvirke Forsvarets
forpligtelser på området.
Ud over ovenstående forventer styrelserne under CVR-nr. 16 28 71 80 fremadrettet yderligere forpligtelser
vedrørende:
Miljøoprydning, reetablering og monitering af Forsvarets anlæg som følge af stigende miljøkrav.
Øget fokus på vedligeholdelse af fredede bygninger.
Forsvarlig sikkerhedsmæssig opbevaring af beslaglagt ulovligt fyrværkeri.
Destruktion af kasseret ammunition og beslaglagt ulovligt fyrværkeri.
Bortskaffelse af udfaset materiel.
Valutaeksponering omfatter primært amerikanske dollar (USD). Valutarisici afdækkes i størst muligt omfang via
indgåelse af valutaterminskontrakter.
Til indkøb af nye F-35A-kampfly og øvrigt er der indgået valutaterminsforretninger for USD 1.026 mio. til
levering i perioden 2025-2027.
26
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
Styrelserne under virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 er i kraft af sin forretningskarakter naturlig part i
forskellige
tvister
samt
retssager
vedrørende
kontrakter
og
udbudssager,
ansættelsesretslige
og
overenskomstmæssige forhold, som ikke er usædvanlige for forretningen, ligesom styrelserne, som led i normal
drift, har indgået flerårige kontrakter på bl.a. forsyningsområdet og inden for software- og licensområdet.
Ledelsen foretager løbende en vurdering af kontraktområdet og eventuelle hensættelser hertil.
NOTE 6. /
Varebeholdninger
Varebeholdninger omfatter omkostningsvarer og beredskabslagre mv., som er knyttet op på særlige
aktivitetsmål, og som er styringsrelevante. I beholdningerne indgår ammunition, drivmidler, reservedele og
komponenter til anlæg samt andre materielgenstande.
Varebeholdninger værdiansættes til kostpris efter FIFO princippet. Ved værdiansættelsen af varebeholdninger
nedskrives ukurante og ældre varebeholdninger til nettorealisations- værdi, såfremt denne er lavere end
kostprisen. Behovet for nedskrivning baseres på faktiske forhold, historiske erfaringer samt skønsmæssige
vurderinger. Disse skønsmæssige vurderinger er baseret på en række principper.
Hovedprincipperne bag nedskrivningen af varelageret er, at reservedele og komponenter nedskrives på
baggrund af seneste indkøbstidspunkt, væsentlige reservedele og komponenter nedskrives i forhold til
restlevetiden på de tilhørende anlæg og ammunition og sprængstof nedskrives, såfremt sidste anvendelsesdato
er overskredet.
27
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0029.png
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Virksomheden med CVR-nr. 16 28 71 80 har ingen gebyrfinansieret virksomhed.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Virksomheden med CVR nr. 16 28 71 80 afholder udgifter relateret til forskning, idet der er krav om et højt
kvalificeret forskningsmiljø hos Forsvarsakademiet. Udgifter og indtægter er skønsmæssigt fastsat til ca. 5,7
mio. kr.,
jf. Finansloven.
4.7 IT-omkostninger
Tabel 4.7.1 IT-omkostninger (mio. kr.)
IT omkostninger
IT-drift og vedligehold (ekskl. IT-varer til forbrug), heraf
IT-systemdrift
IT-vedligehold
IT-udvikling
Lønomkostninger
Udgifter til IT-varer til forbrug
I alt
848,0
569,0
280,0
76,5
419,0
148,0
1.492,0
28
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om Forsvarsministeriets årsrapporter og årsberetninger for 2024, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 39, stk. 2.
3025745_0030.png
Holmens Kanal 9
1060 København K
Telefon + 45 7281 0000
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 580002012000
CVR: 25775635
29