Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 165
Offentligt
3019038_0001.png
Maj 2025
— 16/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Uddannelsessteders
lovpligtige vurdering af
undervisningsmiljø
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
16/2024
Beretning om
uddannelsessteders
lovpligtige vurdering af
undervisningsmiljø
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2025
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Justitsministeren, ministeren for samfundssikkerhed og beredskab, uddannelses- og forskningsministeren,
børne- og undervisningsministeren, kulturministeren og ministeren for byer og landdistrikter, kirkeministeren
og ministeren for nordisk samarbejde afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i september 2025.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må-
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-864-1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om uddannelsessteders lov-
pligtige vurdering af undervisningsmiljø
Et godt undervisningsmiljø medvirker til at understøtte ind-
læring og kvalitet i uddannelsen og forebygger mistrivsel og
frafald. Undervisningsstederne har siden 2001 haft ansvaret
for at gennemføre de lovpligtige undervisningsmiljøvurderin-
ger. Undervisningsmiljøloven har til hensigt at sikre elevers
og studerendes ret til et godt undervisningsmiljø.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om uddannelses-
stederne overholder undervisningsmiljølovens krav til under-
visningsmiljøvurderinger. I undersøgelsen indgår 335 offent-
lige og private uddannelsessteder, som udbyder videregåen-
de uddannelser, ungdomsuddannelser, ordinære voksenud-
dannelser samt branchespecifikke uddannelser. Der går
526.000 elever og studerende på uddannelsesstederne.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at 21 % af ud-
dannelsesstederne ikke har foretaget en undervisningsmil-
jøvurdering, og at yderligere 55 % har en mangelfuld vur-
dering. Samlet set betyder det, at 76 % af uddannelsesste-
derne ikke lever op til undervisningsmiljølovens krav. Kon-
sekvensen er, at ca. 259.000 elever og studerende går på
et uddannelsessted, hvor undervisningsmiljøvurderingen
ikke lever op til undervisningsmiljøloven, hvilket kan have
påvirket elevers og studerendes indlæring, trivsel og fra-
fald negativt.
12. maj 2025
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Serdal Benli
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Mohammad Rona
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne hæfter sig ved følgende undersøgelsesresul-
tater:
70 uddannelsessteder har ikke en undervisningsmiljøvurde-
ring. Blandt disse findes alle typer af uddannelsessteder,
men der er flest ungdomsuddannelsessteder uden en un-
dervisningsmiljøvurdering, og de branchespecifikke uddan-
nelsessteder har den største andel af uddannelsessteder
uden en undervisningsmiljøvurdering.
184 uddannelsessteder har mangelfulde undervisningsmil-
jøvurderinger, og blandt disse findes alle typer af uddannel-
sessteder, men ungdomsuddannelsesstederne og voksen-
uddannelsescentrene har den største andel af uddannelses-
steder med en mangelfuld vurdering.
Ud af de i alt 184 uddannelsessteder med mangelfulde vur-
deringer er det bare 48, som går videre til at udarbejde en
handlingsplan for, hvordan de vil løse de problemer, som
de har identificeret.
24 % af alle uddannelsessteder har en undervisningsmiljø-
vurdering, som indeholder alt det, den skal. De videregå-
ende uddannelsessteder har den største andel af uddannel-
sessteder, som overholder alle lovens krav.
Der er uddannelsessteder inden for alle de undersøgte mi-
nisterområder, som ikke har en undervisningsmiljøvurde-
ring.
Statsrevisorerne er enige i Rigsrevisionens anbefaling om, at
de omfattede ministerier er opmærksomme på, om nedlæg-
gelsen af Dansk Center for Undervisningsmiljø pr. juni 2025
gør, at der er behov for særlige initiativer.
Statsrevisorerne anbefaler, at ministerierne sikrer, at under-
visningsmiljøvurderingerne er nemt tilgængelige på relevante
hjemmesider.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
..................................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
................................................................................................
1
1.2. Baggrund
........................................................................................................................
4
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
.................................................
7
2. Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af
undervisningsmiljø
.................................................................................................
9
2.1. Overholdelsen af lovens krav til vurderingens indhold
..............................
9
2.2. Overholdelsen af lovens krav til tilgængelighed
.......................................
15
Bilag 1. Metodisk tilgang
.........................................................................................................
17
Bilag 2. Kodebog
........................................................................................................................
23
Bilag 3. Fordeling på uddannelsessteder
........................................................................
26
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1 og 2, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 11. Justitsministeriet, § 13. Mini-
steriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet, § 20. Børne- og Undervisningsministeriet,
§ 21. Kulturministeriet og § 22. By-, Land- og Kirkeministeriet.
I undersøgelsesperioden oktober 2021 - maj 2025 har der været
følgende ministre:
Justitsministeriet
Nick Hækkerup: juni 2019 - maj 2022
Mattias Tesfaye: maj 2022 - december 2022
Peter Hummelgaard: december 2022 -
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Torsten Schack Pedersen: august 2024 -
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jesper Petersen: august 2021 - december 2022
Christina Egelund: december 2022 -
Børne- og Undervisningsministeriet
Pernille Rosenkrantz-Theil: juni 2019 - december 2022
Mattias Tesfaye: december 2022 -
Kulturministeriet
Joy Mogensen: juni 2019 - august 2021
Ane Halsboe-Jørgensen: august 2021 - december 2022
Jakob Engel-Schmidt: december 2022 -
By-, Land- og Kirkeministeriet
Joy Mogensen: juni 2019 - august 2021
Ane Halsboe-Jørgensen: august 2021 - december 2022
Louise Schack Elholm: december 2022 - november 2023
Morten Dahlin: november 2023 -
Beretningen har i udkast været forelagt alle seks ministerier, hvis
bemærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Indledning
|
1
Indledning |
1
1. Indledning
1.1.
Formål og konklusion
Ret til et godt undervis-
ningsmiljø
1. Elever og studerende i Danmark har ret til et godt undervisningsmiljø. Det
skal sikre, at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt, og fremme deres muligheder for udvikling og læring. Det står i
undervisningsmiljøloven fra 2001. Et godt undervisningsmiljø medvirker til
at understøtte indlæring og kvalitet i uddannelsen og forebygger mistrivsel
og frafald. Det viser analyser fra EVA og VIVE.
2. Med loven blev uddannelsessteder forpligtet til at vurdere deres under-
visningsmiljø gennem undervisningsmiljøvurderinger. En undervisningsmil-
jøvurdering er en vurdering af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og
æstetiske undervisningsmiljø, som skal give et overblik over, hvad uddan-
nelsesstedet skal arbejde med for at forbedre undervisningsmiljøet.
3. Formålet med denne undersøgelse er at vurdere, om uddannelsessteder-
ne overholder undervisningsmiljølovens krav til undervisningsmiljøvurde-
ringer.
4. Loven stiller flere krav til uddannelsesstedets undervisningsmiljøvurde-
ring. Vurderingen skal være skriftlig, opdateres mindst hvert tredje år og
indeholde:
en kortlægning af det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø
en beskrivelse og vurdering af eventuelle problemer
en handlingsplan, som beskriver, hvordan og hvornår problemerne skal
løses
forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
Det fremgår af undervisnings-
miljølovens § 1, at elever, stude-
rende og andre deltagere har
ret til et godt undervisningsmil-
jø. Andre deltagere kan fx være
kursister. I denne beretning bru-
ger vi elever og studerende som
en samlet betegnelse for alle
dem, der har ret til et godt un-
dervisningsmiljø.
Vurderingen skal desuden ifølge loven være tilgængelig for elever, studeren-
de og andre interesserede.
5. I undersøgelsen indgår 335 forskellige offentlige og private uddannelses-
steder. Det er steder, der udbyder videregående uddannelser, ungdomsud-
dannelser, ordinære voksenuddannelser samt branchespecifikke uddan-
nelser. Der går ca. 526.000 elever og studerende på uddannelsesstederne.
De fleste elever og studerende går på de videregående uddannelsessteder
og ungdomsuddannelsesstederne
henholdsvis ca. 247.000 og 256.000.
De resterende ca. 23.000 fordeler sig på voksenuddannelsescentre og
branchespecifikke uddannelsessteder, som ofte er kurser af kortere varig-
hed såsom et certifikatkursus til fx gaffeltruck.
Uddannelsessteder
I undervisningsmiljøloven defi-
neres uddannelsessteder som
skoler og uddannelsesinstitutio-
ner.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
2
| Indledning
Uddannelsesstederne hører under Børne- og Undervisningsministeriets,
Uddannelses- og Forskningsministeriets, Kulturministeriets, By-, Land- og
Kirkeministeriets, Justitsministeriets og Ministeriet for Samfundssikkerhed
og Beredskabs områder.
6. Dansk Center for Undervisningsmiljø under Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet har siden 2017 ført tilsyn med overholdelsen af undervisningsmil-
jøloven. Folketinget har i december 2024 besluttet at nedlægge centret.
Centret lukker derfor ved udgangen af juni 2025.
7. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i oktober 2024.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0010.png
Indledning
|
1
Indledning |
3
Konklusion
Undersøgelsen viser, at 21 % af uddannelsesstederne ikke har en
undervisningsmiljøvurdering, og at yderligere 55 % har en man-
gelfuld vurdering, som kun lever op til dele af undervisningsmil-
jølovens krav til vurderingerne. Samlet set lever 76 % af uddannel-
sesstederne således ikke op til lovens krav. Det finder Rigsrevisio-
nen utilfredsstillende. Konsekvensen er, at ca. 259.000 elever og
studerende går på et uddannelsessted, hvor undervisningsmiljøet
ikke er blevet vurderet som forudsat i undervisningsmiljøloven.
Der er således risiko for, at de ikke får sikret deres ret til et godt
undervisningsmiljø.
De 70 uddannelsessteder, som ikke har en undervisningsmiljøvurdering,
findes blandt alle typer af uddannelsessteder
både dem, som udbyder vi-
deregående uddannelser, ungdomsuddannelser og voksenuddannelser, og
dem, som udbyder branchespecifikke uddannelser. De branchespecifikke
uddannelsessteder har den største
andel
af uddannelsessteder uden en un-
dervisningsmiljøvurdering, men der er
flest
ungdomsuddannelsessteder
uden en vurdering.
De 184 uddannelsessteder med mangelfulde undervisningsmiljøvurderinger
findes ligeledes blandt alle typer af uddannelsessteder. Ungdomsuddannel-
sesstederne og voksenuddannelsescentrene har de største andele af uddan-
nelsessteder med mangelfulde vurderinger
mere end 60 %. Uddannelses-
steder med mangelfulde vurderinger kortlægger i de fleste tilfælde undervis-
ningsmiljøet, men får ikke arbejdet med de resterende af lovens krav. Det
betyder, at uddannelsesstederne dermed ikke har et tilstrækkeligt overblik
over eventuelle problemer med undervisningsmiljøet, og at de ikke får ta-
get stilling til, handlet og fulgt op på, om problemerne løses.
Samlet set har 24 % af alle uddannelsesstederne en undervisningsmiljøvur-
dering, som indeholder alt det, den skal. Det svarer til 81 uddannelsesste-
der. De videregående uddannelsessteder har den største andel af uddannel-
sessteder, som overholder alle lovens krav.
Der er uddannelsessteder inden for alle de undersøgte ministerområder,
som ikke har en undervisningsmiljøvurdering. Rigsrevisionen anbefaler, at
ministerierne afklarer, om nedlæggelsen af den hidtidige tilsynsmyndighed
kalder på særlige initiativer.
Vurderingen skal ifølge loven være tilgængelig for elever, studerende og an-
dre interesserede. Undersøgelsen viser, at 77 % har offentliggjort vurderin-
gen på uddannelsesstedets hjemmeside. Børne- og Undervisningsministe-
riet har oplyst, at lovens krav også kan opfyldes ved, at uddannelsessteder
kan sende vurderingen på forespørgsel, såfremt den ikke ligger på hjemme-
siden. Rigsrevisionen finder, at dette gør tilgængeligheden unødigt vanske-
lig
særligt for andre interesserede.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0011.png
Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
|
1
4
| Indledning
1.2. Baggrund
8. Folketinget vedtog i 2001 lov om elevers og studerendes undervisnings-
miljø
fremover benævnt undervisningsmiljøloven. Loven har til hensigt at
sikre elevers, studerendes og andre deltageres ret til et godt undervisnings-
miljø. Derfor skal undervisningsmiljøet vurderes på samme måde som an-
sattes arbejdsmiljø bliver vurderet i de lovpligtige arbejdspladsvurderinger.
Det fremgår af bemærkninger til loven. Undervisningsmiljøvurderingen skal
give et overblik over, hvad uddannelsesstedet skal arbejde med for at for-
bedre undervisningsmiljøet.
9. Nyere undersøgelser peger på, at et godt undervisningsmiljø medvirker
til at understøtte indlæring og kvalitet i uddannelsen og forebygger mistriv-
sel og frafald. Fx viser en undersøgelse fra Gymnasieskolen (2024), at et
dårligt indeklima i undervisningslokalerne påvirker elevernes indlæring ne-
gativt. Derudover har både EVA (2022) og VIVE (2023) vist, at et godt psy-
kisk undervisningsmiljø med god faglig og social trivsel er med til at forebyg-
ge frafald og fastholde de studerende.
10. Undervisningsmiljøloven opdeler undervisningsmiljøet i tre kategorier:
det fysiske, psykiske og æstetiske. De tre kategorier er beskrevet i tabel 1.
Tabel 1
Undervisningsmiljøets tre kategorier
Fysisk undervisningsmiljø
Fysisk undervisningsmiljø handler om
uddannelsesstedets fysiske rammer.
Det dækker bl.a. borde og stole, toilet-
ter, rengøring, temperaturforhold, lys
og luft. Det fysiske undervisningsmiljø
har betydning for, om undervisningen
foregår sikkerheds- og sundhedsmæs-
sigt forsvarligt.
Psykisk undervisningsmiljø
Psykisk undervisningsmiljø handler om
almen trivsel og velvære på uddannel-
sesstedet. Det dækker elever og stude-
rendes generelle trivsel, relationer til
hinanden og til undervisere, samt de-
res oplevelse af mobning, chikane og
forskelsbehandling. Det psykiske un-
dervisningsmiljø har betydning for ele-
vers mulighed for udvikling og læring.
Æstetisk undervisningsmiljø
Æstetisk undervisningsmiljø handler
om, hvor indbydende uddannelsesste-
det er. Det dækker forhold som ud-
smykning og atmosfære, herunder om
lokalerne understøtter de aktiviteter,
der foregår i dem, og er rare at være i.
Det æstetiske undervisningsmiljø er
med til at fremme deltagernes mulig-
heder for udvikling og læring.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Børne- og Undervisningsministeriet og bemærkninger til undervisningsmiljøloven.
Ifølge undervisningsmiljøloven har de tre kategorier af undervisningsmiljø
tilsammen betydning for, at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sund-
hedsmæssigt forsvarligt og fremme de studerendes muligheder for udvik-
ling og læring.
11. Undervisningsmiljøvurderingen skal ifølge loven være skriftlig, opdate-
res mindst hvert tredje år og overholde fire indholdskrav. Figur 1 viser de
fire krav til indhold.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0012.png
Indledning |
5
Figur 1
Undervisningsmiljølovens fire krav til undervisningsmiljøvurderingens indhold
Kortlægning af
det fysiske, psykiske og
æstetiske undervisningsmiljø
Beskrivelse og vurdering
af eventuelle problemer
Handlingsplan, som beskriver,
hvordan og hvornår
problemerne skal løses
Forslag til retningslinjer
for opfølgning på
handlingsplanen
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Børne- og Undervisningsministeriet og undervisningsmiljøloven.
Det fremgår af figur 1, at kravene bygger oven på hinanden. Uddannelses-
stedet skal først kortlægge undervisningsmiljøet. En kortlægning er et over-
blik over elevernes og de studerendes oplevelse af uddannelsesstedets fy-
siske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. Der er ingen metodekrav
til, hvordan kortlægningen skal gennemføres. Derfor kan uddannelsesste-
det både bruge fx spørgeskemaundersøgelser og interviews til at kortlæg-
ge undervisningsmiljøet.
Uddannelsesstedet skal på baggrund af kortlægningen beskrive og vurde-
re, om der er problemer med undervisningsmiljøet. Hvis uddannelsesstedet
konstaterer problemer med undervisningsmiljøet, skal uddannelsesstedet
udarbejde en handlingsplan for, hvordan de konstaterede problemer skal
håndteres. Endelig skal uddannelsesstedet lave forslag til retningslinjer for
opfølgning på handlingsplanen, dvs. beskrive, hvordan og hvornår der skal
følges op.
12. Uddannelsesstederne skal desuden sikre, at undervisningsmiljøvurde-
ringen er tilgængelig for elever, studerende og andre interesserede. Ifølge
Børne- og Undervisningsministeriet er vurderingen tilgængelig, hvis den er
på uddannelsesstedets hjemmeside, eller hvis den kan fremsendes ved fo-
respørgsel.
13. Undervisningsmiljøloven gælder
med få undtagelser
for alle offent-
lige og private uddannelsessteder. De få undtagelser er undervisning i for-
bindelse med militærtjeneste og dele af undervisning inden for søfart. Lo-
ven gælder derfor for uddannelsessteder, som udbyder mange forskellige
typer af undervisning
uanset om den foregår i et klasseværelse, i et labo-
ratorium eller på et værksted.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0013.png
6
| Indledning
14. Tabel 2 viser, hvordan de 335 uddannelsessteder fordeler sig på typer
af uddannelsessteder, samt eksempler på de uddannelser, som stederne
udbyder.
Tabel 2
Uddannelsessteder i undersøgelsen (335)
Typer af uddannelsessteder (antal)
Videregående uddannelsessteder (45)
Universiteter, kunstneriske og kulturelle uddannelses-
steder, professionshøjskoler, erhvervsakademier og
maritime uddannelsessteder.
Ungdomsuddannelsessteder (248)
Gymnasier og hf, erhvervsskoler og forberedende grund-
uddannelser (FGU).
Voksenuddannelsescentre (23)
Voksenuddannelsescentre og Kriminalforsorgens voksen-
uddannelsescenter
1)
.
Branchespecifikke uddannelsessteder (19)
Private udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser (AMU)
og erhvervsuddannelser (EUD), Beredskabsstyrelsens
uddannelsessteder, folkekirkens uddannelsessteder samt
politiets og Kriminalforsorgens uddannelsessteder.
1)
Eksempler på uddannelser
Bachelor- og kandidatuddannelsen i historie, arkitekt-
uddannelsen, sygeplejerskeuddannelsen, serviceøkonom
og skibsfører.
Almen studentereksamen, tømreruddannelsen og den
forberedende grunduddannelse.
Almen voksenuddannelse (AVU) og forberedende voksen-
undervisning (FVU).
Certifikatkursus til fx gaffeltruck, ambulancebehandler,
redningsberedskabets indsatslederuddannelse, kirkesan-
ger og politiets basisuddannelse.
Kriminalforsorgens voksenuddannelsescenter udbyder uddannelse for indsatte i fængsler og arrester.
Note: Uddannelsesstederne er kategoriseret i typer på baggrund af institutionernes oplysninger i Institutionsregisteret. Nogle uddannelses-
steder udbyder uddannelser på tværs af kategorierne. Dette gør sig fx gældende for enkelte maritime uddannelsessteder, der både
udbyder videregående uddannelser og ungdomsuddannelser. I de tilfælde har vi anvendt den kategori, som uddannelsesstederne er
oplyst med i Institutionsregisteret. Vi har desuden været i dialog med ministeriet om kategoriseringen.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra ministerierne.
15. Dansk Center for Undervisningsmiljø under Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet fører et administrativt tilsyn med overholdelsen af loven. Det har
de gjort siden 2017. Centret har haft en bevilling på 0,7 mio. kr. årligt til for-
målet.
Folketinget har i december 2024 besluttet at nedlægge Dansk Center for
Undervisningsmiljø som led i regeringens politisk prioriterede opgavebort-
fald. Det betyder, at centret lukker med udgangen af juni 2025. Centret vil
herefter ikke føre tilsyn med overholdelsen af undervisningsmiljøloven. Det
fremgår af bemærkninger til ændringsloven fremsat den 7. november 2024,
at der herefter ikke vil være et lovbestemt tilsyn med overholdelsen af un-
dervisningsmiljøloven,
”men det vil indgå i det almindelige løbende sektor-
tilsyn, som vedkommende minister fører med institutioner, kommuner m.v.
på ministerområdet”.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Indledning |
7
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
16. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om uddannelsesstederne
overholder undervisningsmiljølovens krav til undervisningsmiljøvurderinger.
Undersøgelsens vurderingskriterier følger af den gældende undervisnings-
miljølov, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 5. april 2017, §§ 6-7.
17. Undervisningsmiljøloven stiller ikke nærmere krav til, hvordan undervis-
ningsmiljøvurderingerne skal udarbejdes. Derfor kan uddannelsesstederne
selv bestemme, hvordan informationer om undervisningsmiljøet skal ind-
samles og bearbejdes
de skal blot sikre, at vurderingens indhold overhol-
der lovens krav. Vi har baseret vores fortolkning af lovens krav på materia-
le fra Dansk Center for Undervisningsmiljø og dialog med Børne- og Under-
visningsministeriet.
18. Uddannelsesstedets ledelse skal sørge for, at der udarbejdes en skrift-
lig undervisningsmiljøvurdering, jf. undervisningsmiljølovens § 6. Uddannel-
sesstedets ledelse har dermed det primære ansvar i forhold til beretnin-
gens konklusioner. Ministerierne har som bevillingsansvarlige ansvaret i
forhold til Folketinget for, at bevillingen anvendes i overensstemmelse med
specifikke og generelle forudsætninger, herunder lovgivning som undervis-
ningsmiljøloven.
Metode
19. Undersøgelsen vedrører 335 uddannelsessteder og deres undervis-
ningsmiljøvurderinger.
20. Vi har undersøgt, om uddannelsesstederne har udarbejdet en skriftlig
undervisningsmiljøvurdering. Hvis et uddannelsessteds seneste vurdering
er mere end 3 år gammel, har vi vurderet, at uddannelsesstedet ikke har
en undervisningsmiljøvurdering. Det har vi gjort, fordi vurderingen ikke læn-
gere anses for at være gyldig, idet loven fastslår, at vurderingen skal revide-
res mindst hvert tredje år, jf. undervisningsmiljølovens § 6, stk. 3.
21. For at undersøge, om uddannelsesstedernes undervisningsmiljøvurde-
ringer overholder lovens indholdskrav, har vi gennemgået undervisnings-
miljøvurderingerne ud fra en kodebog, hvor vi ud fra overskrifter og indhold
har vurderet, om vurderingerne lever op til lovens krav. Vi har derfor gen-
nemgået vurderingerne for, om de indeholder en kortlægning af alle tre ka-
tegorier af undervisningsmiljøer, om der er en beskrivelse og vurdering af
problemer, om der er udarbejdet handlingsplaner ved konstaterede proble-
mer, samt om der er forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingspla-
nerne. For at sikre ensartethed i vores vurderinger har vi gennemført pilot-
kodninger og drøftet vores kodninger af de enkelte undervisningsmiljøvur-
deringer.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
8
| Indledning
22. Vi har ikke vurderet kvaliteten af undervisningsmiljøvurderingen. Der-
for har vi ikke vurderet, om uddannelsesstederne burde have beskrevet
flere problemer på baggrund af kortlægningen
eller om uddannelsesste-
dernes handlingsplaner afspejler alle de konstaterede problemer. Ej heller,
om uddannelsesstederne har gennemført initiativerne i handlingsplanen.
23. For at undersøge, om uddannelsesstederne har sikret, at deres under-
visningsmiljøvurderinger er tilgængelige for elever, studerende og andre
interesserede, har vi gennemgået uddannelsesstedernes hjemmesider for
at se, om deres undervisningsmiljøvurdering var på hjemmesiden. Vi har
også henvendt os til alle uddannelsesstederne og bedt dem om at sende
deres seneste undervisningsmiljøvurdering til os.
24. Vi har haft dialog med både Børne- og Undervisningsministeriet og de
øvrige ministerier om tolkningen af loven.
25. Undersøgelsens metode uddybes i bilag 1.
26. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offent-
lig revision, jf. bilag 1.
Afgrænsning
27. Vores undersøgelsesperiode strækker sig fra oktober 2021 til maj 2025.
Vi har indhentet undervisningsmiljøvurderinger fra uddannelsesstederne,
der er udarbejdet i perioden oktober 2021 - december 2024. Da en under-
visningsmiljøvurdering skal opdateres hvert tredje år, har vi dermed under-
søgt undervisningsmiljøvurderinger, som uddannelsesstederne har udar-
bejdet i oktober 2021 eller senere.
Institutionsregisteret
Institutionsregisteret er en over-
sigt over uddannelsessteder i
Danmark. Oversigten er base-
ret på uddannelsesstedernes
oplysninger.
28. Undersøgelsen vedrører 335 uddannelsessteder, som er identificeret
ud fra Institutionsregisteret og i dialog med ministerierne. Uddannelsesste-
derne er statslige, statsligt selvejende og private uddannelsessteder, der
modtager statslige tilskud. Ministerierne har i forbindelse med undersøgel-
sen forholdt sig til, om uddannelsesstederne er undtaget undervisningsmil-
jølovens krav.
29. Uddannelsesstederne kan arbejde med undervisningsmiljøet på andre
måder end ved at overholde lovens krav til undervisningsmiljøvurderinger.
Vi fokuserer i denne undersøgelse på den lovpligtige undervisningsmiljøvur-
dering, og vi har dermed afgrænset os fra at undersøge uddannelsesste-
dernes øvrige arbejde med undervisningsmiljøet. Vi har heller ikke under-
søgt det faktiske undervisningsmiljø på uddannelsesstederne.
30. Vi har afgrænset os fra at undersøge Dansk Center for Undervisnings-
miljøs tilsyn med uddannelsesstedernes overholdelse af undervisningsmil-
jøloven, da centret lukker med udgangen af juni 2025.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø |
9
2. Uddannelsessteders
lovpligtige vurdering
af undervisningsmiljø
31. Dette kapitel handler om, hvorvidt uddannelsesstederne overholder
undervisningsmiljølovens krav til undervisningsmiljøvurderinger.
32. Vi har derfor undersøgt:
om uddannelsesstederne overholder lovens krav til undervisningsmil-
jøvurderingernes indhold (afsnit 2.1)
om undervisningsmiljøvurderingerne er tilgængelige for elever, stude-
rende og andre interesserede (afsnit 2.2).
2.1. Overholdelsen af lovens krav til vurderin-
gens indhold
33. For at vurdere, om uddannelsesstederne overholder lovens krav til un-
dervisningsmiljøvurderingernes indhold, har vi undersøgt, om uddannelses-
stederne har udarbejdet en skriftlig undervisningsmiljøvurdering inden for
de seneste 3 år, som indeholder:
en kortlægning af både det fysiske, psykiske og æstetiske undervis-
ningsmiljø
en beskrivelse og vurdering af eventuelle problemer
en handlingsplan, som beskriver, hvordan og hvornår problemerne skal
løses
forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
34. Undersøgelsen viser, at 21 % af uddannelsesstederne slet ikke har en
undervisningsmiljøvurdering. Yderligere 55 % af uddannelsesstederne har
en mangelfuld undervisningsmiljøvurdering, fordi vurderingerne kun lever
op til nogle af lovens krav. Det betyder, at 76 % af uddannelsesstederne ik-
ke overholder alle lovens krav til undervisningsmiljøvurderinger.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0017.png
10
| Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Gennemgang af uddannelsesstedernes undervisningsmiljøvur-
deringer
35. Figur 2 viser resultatet af vores gennemgang af de 335 uddannelsesste-
der.
Figur 2
335 uddannelsessteders overholdelse af undervisningsmiljø-
lovens krav
21 %
24 %
Overholder loven
Mangelfuld undervisningsmiljøvurdering
Har ikke en undervisningsmiljøvurdering
55 %
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra uddannelsesstederne.
Det fremgår af figur 2, at 24 % af uddannelsesstederne overholder alle lo-
vens krav til undervisningsmiljøvurderinger. Det svarer til, at 81 ud af de 335
uddannelsessteder har lavet en undervisningsmiljøvurdering, som indehol-
der alt det, den skal. Uddannelsesstederne skal kun udarbejde en handlings-
plan og retningslinjer for, hvordan de vil følge op på handlingsplanen, hvis
uddannelsesstedet konstaterer problemer med undervisningsmiljøet. Der-
med overholder uddannelsesstederne også loven, hvis de på baggrund af
kortlægningen vurderer, at der ikke er problemer med undervisningsmiljøet.
Det fremgår også af figuren, at 21 % af uddannelsesstederne slet ikke har
udarbejdet en undervisningsmiljøvurdering. Det svarer til, at 70 uddannel-
sessteder ikke har lavet en skriftlig undervisningsmiljøvurdering inden for
de seneste 3 år.
De resterende 55 %, svarende til 184 uddannelsessteder, har en mangelfuld
undervisningsmiljøvurdering. Det betyder, at de har lavet en vurdering, som
overholder nogle, men ikke alle lovens krav til vurderingernes indhold. Der
er tale om en mangelfuld vurdering, når uddannelsesstedet fx ikke har kort-
lagt både det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø, eller når
uddannelsesstedet ikke får beskrevet og vurderet de problemer, som kort-
lægningen peger på. Vurderingen er ligeledes mangelfuld, hvis uddannel-
sesstedet ikke har udarbejdet en handlingsplan og forslag til retningslinjer
for, hvordan der skal følges op på de problemer, der er blevet identificeret
på baggrund af kortlægningen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0018.png
Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø |
11
36. Undersøgelsen viser, at uddannelsessteder med mangelfulde undervis-
ningsmiljøvurderinger i de fleste tilfælde kortlægger undervisningsmiljøet,
men ikke får arbejdet med de resterende af lovens krav.
Ud af de i alt 184 uddannelsessteder med mangelfulde vurderinger har 114
kortlagt både det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø
og
de har derfor et udgangspunkt for at arbejde med de resterende af lovens
krav. Det er dog kun 71, som går videre til at beskrive og vurdere proble-
mer med undervisningsmiljøet på baggrund af kortlægningen. Endelig er
det bare 48, som går videre til at udarbejde en handlingsplan for, hvordan
de vil løse de problemer, som de har identificeret.
Når uddannelsesstederne ikke får arbejdet med de resterende af lovens
krav, har de ikke et tilstrækkeligt overblik over eventuelle problemer med
undervisningsmiljøet, og de får ikke taget stilling til, handlet og fulgt op på,
om problemerne løses.
37. Boks 1 viser eksempler på identificerede problemer med undervisnings-
miljøet, som fremgår af undervisningsmiljøvurderingerne.
Boks 1
Eksempler på identificerede problemer med undervis-
ningsmiljøet
Eksempler på problemer, som fremgår af undervisningsmiljøvurderingerne,
er støj i undervisningen, temperaturen i lokalerne, rengøring af toiletter og
problemer med sikkerhedsforhold i værksteder. Der er også eksempler på
mistrivsel blandt elever og studerende og oplevelse af forskelsbehandling.
Der er desuden eksempler på utilfredshed med skolens udsmykning i un-
dervisningslokalerne og på skolens fællesarealer. Eksemplerne er taget fra
de uddannelsessteder, der har kortlagt og beskrevet problemerne
uagtet
om vurderingen i øvrigt lever op til kravet om handlingsplan mv.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra uddannelsesstederne.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0019.png
12
| Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Undersøgelsens resultater fordelt på typer af uddannelsessteder
38. Nedenfor i figur 3 viser vi, hvordan loven overholdes inden for forskelli-
ge typer af uddannelsessteder. Bilag 3 indeholder en detaljeret fordeling af
undersøgelsens resultater.
Figur 3
Overholdelsen af undervisningsmiljølovens krav fordelt på typer af uddannelsessteder
20 %
16 %
26 %
29 %
62 %
65 %
79 %
51 %
22 %
Videregående
uddannelsessteder
45 uddannelsessteder
med ca. 247.000 elever
og studerende
16 %
9%
Voksen-
uddannelsescentre
23 uddannelsessteder
med ca. 18.000 elever
og studerende
5%
Branchespecifikke
uddannelsessteder
19 uddannelsessteder
med ca. 5.000 elever
og studerende
Ungdoms-
uddannelsessteder
248 uddannelsessteder
med ca. 256.000 elever
og studerende
Overholder loven
Mangelfuld undervisningsmiljøvurdering
Har ikke en undervisningsmiljøvurdering
Note: Uddannelsesstederne er kategoriseret i typer på baggrund af uddannelsesstedernes oplysninger i Institutionsregisteret og dialog med
ministerierne. Elevtal er afrundet til nærmeste 1.000.
Videregående uddannelsessteder
er universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier, maritime uddannelsessteder samt kunst-
neriske og kulturelle uddannelsessteder.
Ungdomsuddannelsessteder
er gymnasier og hf, erhvervsskoler og FGU-institutioner.
Vok-
senuddannelsescentre
er inkl. Kriminalforsorgens voksenuddannelsescenter.
Branchespecifikke uddannelsessteder
er private udby-
dere af AMU og EUD, Beredskabsstyrelsens uddannelsessteder, folkekirkens uddannelsessteder samt politiets og Kriminalforsorgens
uddannelsessteder.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra uddannelsesstederne og ministerierne.
39. Det fremgår af figur 3, at de uddannelsessteder, der ikke har en under-
visningsmiljøvurdering, findes blandt alle typer af uddannelsessteder. Det
er de branchespecifikke uddannelsessteder, som har den højeste andel af
uddannelsessteder uden en undervisningsmiljøvurdering. Her har 79 % af
uddannelsesstederne, svarende til 15 uddannelsessteder, ikke udarbejdet
den lovpligtige vurdering.
26 % af voksenuddannelsescentrene og 20 % af de videregående uddan-
nelsessteder har ikke en vurdering. Det drejer sig om 6 voksenuddannelses-
centre og 9 videregående uddannelsessteder. Blandt de videregående ud-
dannelsessteder er det særligt de kunstneriske og kulturelle uddannelses-
steder, som ikke har en vurdering.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø |
13
16 %, svarende til i alt 40 ungdomsuddannelsessteder, har ikke en under-
visningsmiljøvurdering. Det er særligt gymnasier og hf, som ikke har en vur-
dering.
40. Det fremgår desuden af figuren, at der blandt alle typer findes uddan-
nelsessteder med en
mangelfuld undervisningsmiljøvurdering.
Voksenud-
dannelsescentrene og ungdomsuddannelsesstederne har de højeste an-
dele af uddannelsessteder, som ikke overholder alle undervisningsmiljølo-
vens krav til vurderingerne
henholdsvis 65 % og 62 %. Dette svarer til 15
voksenuddannelsescentre og 153 ungdomsuddannelsessteder.
29 % af de videregående uddannelsessteder
svarende til 13 uddannelses-
steder
og 16 % af de branchespecifikke uddannelsessteder
svarende
til 3 uddannelsessteder
har en mangelfuld undervisningsmiljøvurdering.
41. Endelig fremgår det af figuren, at 51 % af de videregående uddannelses-
steder, svarende til 23, har en undervisningsmiljøvurdering, som indehol-
der alt det, den skal. Det samme gør sig gældende for 22 % af ungdomsud-
dannelsesstederne, svarende til 55. For voksenuddannelsescentrene er
det 9 %, og for de branchespecifikke uddannelsessteder er det 5 %, som
overholder alle lovens krav. Det svarer til 2 voksenuddannelsescentre og 1
branchespecifikt uddannelsessted.
42. Samlet set er det ca. 41.000 elever og studerende, som går på et uddan-
nelsessted, som slet ikke har udarbejdet en undervisningsmiljøvurdering,
mens ca. 218.000 går på et uddannelsessted, som ikke overholder alle lo-
vens krav til vurderingernes indhold. Det betyder, at knap halvdelen af de
ca. 526.000 elever og studerende, der samlet går på uddannelsessteder-
ne, ikke har fået deres undervisningsmiljø vurderet som forudsat i under-
visningsmiljøloven.
43. Flere uddannelsessteder har i løbet af undersøgelsen oplyst til Rigsre-
visionen, at de har igangsat et arbejde med at udarbejde en undervisnings-
miljøvurdering.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0021.png
14
| Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Undersøgelsens resultater fordelt på ministerområder
44. I tabel 3 viser vi resultatet af vores gennemgang af de 335 uddannelses-
steder fordelt på de enkelte ministerområder.
Tabel 3
Uddannelsessteders overholdelse af undervisningsmiljølovens krav fordelt på minister-
områder
Ministerie
(antal elever og studerende)
Børne- og Undervisningsministeriet
(276.400)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
(245.700)
Kulturministeriet
(1.700)
By-, Land- og Kirkeministeriet
(100)
Justitsministeriet
(1.800)
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
(<100)
I alt
Note: Elevtal er afrundet til nærmeste 100.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra uddannelsesstederne og oplysninger fra ministerierne.
Overholder
loven
57
19
4
0
1
0
81
Mangelfuld
undervisnings-
miljøvurdering
169
11
2
1
1
0
184
Har ikke en
undervisnings-
miljøvurdering
55
4
5
3
1
2
70
Antal
uddannelses-
steder
281
34
11
4
3
2
335
Det fremgår af tabel 3, at der inden for alle ministerområder findes uddan-
nelsessteder, som enten ikke har en undervisningsmiljøvurdering, eller som
har en mangelfuld vurdering.
45. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at uddannelsesste-
der uden undervisningsmiljøvurderinger på deres område er institutioner
med et elevtal på under 400. Rigsrevisionen bemærker, at loven gælder
uanset uddannelsesstedernes størrelse.
46. Kulturministeriet har oplyst, at ministeriet ikke har en tilsynsforpligtel-
se over for 4 ud af 11 kunstneriske og kulturelle uddannelsessteder, da der
er tale om selvejende institutioner. De 4 uddannelsessteder hører i under-
søgelsen under Kulturministeriets område, da ministeriet er bevillingsan-
svarligt.
47. By-, Land- og Kirkeministeriet har bemærket, at tre af deres uddannel-
sessteder har lavet undervisningsmiljøvurderinger. Vores gennemgang vi-
ser, at de er udarbejdet i 2005, 2017 og 2019. Uddannelsesstederne har
derfor ikke udarbejdet en undervisningsmiljøvurdering inden for de sene-
ste 3 år, som loven kræver.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø |
15
48. Justitsministeriet har oplyst, at Politiskolen i 2020 var i dialog med
Dansk Center for Undervisningsmiljø, hvor det blev gjort klart, at skolen var
omfattet af undervisningsmiljøloven. Politiskolen har dog endnu ikke en un-
dervisningsmiljøvurdering. Politiskolen har oplyst, at skolen vil sikre, at der
inden udgangen af 2025 er udarbejdet en undervisningsmiljøvurdering.
49. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har oplyst, at de først
i forbindelse med denne beretning er blevet opmærksomme på, at deres
to uddannelsessteder er omfattet af undervisningsmiljøloven, og at steder-
ne derfor skal lave undervisningsmiljøvurderinger.
2.2. Overholdelsen af lovens krav til tilgængelig-
hed
50. Vi har undersøgt, om undervisningsmiljøvurderingerne er tilgængelige
for elever, studerende og andre interesserede, dvs. om uddannelsessteder-
ne overholder undervisningsmiljølovens krav om tilgængelighed.
51. Vi har vurderet, at undervisningsmiljøvurderingen er tilgængelig, hvis vi
har kunnet finde vurderingen på uddannelsesstedets hjemmeside, eller
hvis uddannelsesstedet har kunnet fremsende deres vurdering til os på fo-
respørgsel.
52. Langt de fleste af de undervisningsmiljøvurderinger, vi har gennemgå-
et, var på uddannelsesstedernes hjemmesider. Således var 77 % af vurde-
ringerne at finde på uddannelsesstedernes hjemmesider, mens de reste-
rende 23 % blev eftersendt til os ved forespørgsel.
53. Hidtil har Dansk Center for Undervisningsmiljø ført tilsyn med, om ud-
dannelsesstedernes undervisningsmiljøvurderinger var offentligt tilgæn-
gelige på deres hjemmesider. Dette med henblik på at vurdere, om uddan-
nelsesstederne lever op til lovens krav om tilgængelighed.
Børne- og Undervisningsministeriet er i forbindelse med denne undersø-
gelse blevet opmærksomme på, at der ikke er hjemmel til at kræve, at ud-
dannelsesstederne skal have offentliggjort undervisningsmiljøvurderingen
på deres hjemmeside for at leve op til lovens krav om tilgængelighed. Loven
stiller alene krav om, at undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgænge-
lig for elever, studerende og andre interesserede. Ministeriet har oplyst, at
kravet derfor kan imødekommes ved, at undervisningsmiljøvurderingen
udleveres ved forespørgsel.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Metodisk tilgang
|
1
16
| Uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
54. Rigsrevisionen vurderer, at det er unødigt vanskeligt at tilgå vurderin-
gen, når den ikke er gjort tilgængelig ved at være på uddannelsesstedets
hjemmeside. Særligt for andre interesserede. Det er vigtigt, at uddannel-
sesstederne gør vurderingen tilgængelig, fordi en kommende elev eller stu-
derende fx skal kunne læse, om uddannelsesstedet har vurderet, om der
er undervisningsmiljøproblemer, og hvordan uddannelsesstedet handler
på disse, så det fx kan indgå ved valg af uddannelsessted.
Rigsrevisionen, den 1. maj 2025
Bo Brabrand
sætterigsrevisor
/Stine Dahlgaard
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Metodisk tilgang |
17
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af uddannelsesstedernes under-
visningsmiljøvurderinger. Formålet har været at vurdere, om uddannelses-
stederne overholder undervisningsmiljølovens krav til undervisningsmiljø-
vurderinger.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø (undervisningsmiljø-
loven) samt lovbemærkninger til loven og dens ændringslove
vejledningsmateriale og tilsynsbeskrivelse fra Dansk Center for Under-
visningsmiljø
undervisningsmiljøvurderinger udarbejdet af uddannelsesstederne.
Vi har desuden afdækket relevante undersøgelser og forskning vedrøren-
de undervisningsmiljø. Vi har i beretningen kun medtaget kilder, som vi vur-
derer har et troværdigt afsæt og valide resultater. Vi har til baggrund an-
vendt følgende:
EVA (2022): Hartkopf, Bjarke T., Andreas Pihl Kjærsgård og Camilla
Thorgaard:
”Hvorfor falder studerende fra? En opsummering af EVA’s
analyser af frafald på de videregående uddannelser”
i Samfundsøkono-
men (3/2022), s. 61-73.
Gymnasieskolen (2024): Mortensen, Mikkel Brygger, Morten Schmidt
Klemmensen og Magnus Skov Illum:
”Ny undersøgelse: Halvdelen af lo-
kalerne har så dårligt indeklima, at det går ud over elevernes læring”
Gymnasieskolen.dk, 5. september 2024.
VIVE (2023): Schoop, Sarah Richardt, Asger Graa Andreasen og
Michella Ida Mikuta:
”Frafald
på erhvervsuddannelserne
En undersø-
gelse af frafaldsmønstre, frafaldsårsager og tiltag til fastholdelse”.
VIVE, 2023.
Møder
Vi har holdt møder med ministerierne for at få indsigt i området. Vi har i no-
vember og december 2024 præsenteret undersøgelsens metode for mini-
sterierne og har haft en dialog om uddannelsesstederne, der indgår i under-
søgelsen.
Vi har haft korrespondance med Børne- og Undervisningsministeriet om
fortolkningen af undervisningsmiljøloven. Dette har vi gjort for at sikre, at
vores fortolkning af undervisningsmiljølovens krav er korrekt.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
18
| Metodisk tilgang
Population
Uddannelsessteder dækker i denne undersøgelse over uddannelsesinsti-
tutioner, som i 2024 varetog undervisning efter gældende regler og mod-
tog midler fra finansloven. Undersøgelsen er afgrænset til 335 uddannel-
sessteder. Uddannelsesstederne fordeler sig på videregående uddannel-
sessteder, ungdomsuddannelsessteder, voksenuddannelsescentre og en
række branchespecifikke uddannelsessteder.
Vi baserer populationen på oplysninger om hovedinstitutioner fra Børne-
og Undervisningsministeriets Institutionsregister. Uddannelsesstederne er
statslige, statsligt selvejende og private uddannelsessteder, der modtager
statslige tilskud.
Ministerierne har kvalitetssikret populationen. Ministerierne har forholdt sig
til, at:
uddannelsesstederne inden for deres områder er udtømmende
uddannelsesstederne ikke er undtaget fra undervisningsmiljøloven ef-
ter lovens § 1, stk. 4
de private uddannelsessteder modtager statslige midler
uddannelsesstederne er kategoriseret korrekt i forhold til uddannelses-
sted (institutionstype) og ministerområde.
Kvalitetssikringen af populationen har ført til, at nogle uddannelsessteder
er taget ud af undersøgelsen. Det kan fx være, fordi uddannelsesstederne
er ophørt med at eksistere, eller fordi et uddannelsessted stod opført flere
gange i Institutionsregisteret. Samtidig er uddannelsessteder kommet til.
Det gælder fx for et af Beredskabsstyrelsens uddannelsessteder, som ikke
stod opført i Institutionsregisteret, men som udbyder undervisning og der-
for ifølge loven skal lave en undervisningsmiljøvurdering.
Materialeindsamling
Vi har indsamlet undervisningsmiljøvurderinger fra de 335 uddannelses-
steder. Vi har indsamlet de vurderinger, der er udarbejdet i perioden okto-
ber 2021 - december 2024. Det har vi gjort ved at gennemgå uddannelses-
stedernes hjemmesider og hente de dokumenter, som tilhørte den seneste
undervisningsmiljøvurdering. Gennemgangen af hjemmesiderne er foreta-
get i perioden oktober-november 2024.
Vi har derudover i december 2024 anmodet alle uddannelsesstederne om
at fremsende deres seneste undervisningsmiljøvurdering til os.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Metodisk tilgang |
19
Gennemgang af undervisningsmiljøvurderinger
Vi har undersøgt, om uddannelsesstederne har udarbejdet en skriftlig un-
dervisningsmiljøvurdering inden for de seneste 3 år, som overholder føl-
gende krav:
en kortlægning af både det fysiske, psykiske og æstetiske undervis-
ningsmiljø
en beskrivelse og vurdering af eventuelle problemer
en handlingsplan, som beskriver, hvordan og hvornår problemerne skal
løses
forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
Vi har gennemgået alle undervisningsmiljøvurderingerne ud fra en kodebog.
Vi har sikret ensartethed i vores vurderinger ved at kvalificere vores kode-
bog gennem pilotkodninger og ved at drøfte alle tvivlstilfælde. Vi har desu-
den kvalitetssikret resultaterne gennem en risikobaseret stikprøvegennem-
gang. Stikprøven er dermed udtaget med det formål særligt at kvalitets-
sikre de resultater, hvor vi udtaler kritik. Det betyder, at vi primært har ud-
taget en stikprøve af uddannelsessteder, der ikke har en undervisningsmil-
jøvurdering eller har en mangelfuld undervisningsmiljøvurdering. En anden
medarbejder har derefter gennemgået stikprøven og efterprøvet de enkel-
te kodninger. Kodebogen er gengivet i bilag 2.
På baggrund af vores gennemgang af uddannelsesstedernes undervis-
ningsmiljøvurderinger har vi lavet en sammenfattende vurdering af uddan-
nelsesstedernes lovoverholdelse. Tabel A viser, hvilke betingelser der lig-
ger til grund for vores vurdering af, om et uddannelsessted henholdsvis
overholder loven, har en mangelfuld undervisningsmiljøvurdering eller ikke
har en undervisningsmiljøvurdering.
Kodebog
Kodebogen indeholder en de-
taljeret vejledning til, hvordan
undervisningsmiljøvurderinger-
ne skal gennemgås og vurderes,
så forskellige personer når frem
til samme resultat, og undersø-
gelsens konklusion kan genska-
bes.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0027.png
20
| Metodisk tilgang
Tabel A
Sammenfattende vurdering af lovoverholdelse
Overholder loven
Vurderingen er maks. 3 år gammel og
indeholder:
en kortlægning af både det fysiske,
psykiske og æstetiske undervis-
ningsmiljø
en beskrivelse og vurdering af even-
tuelle problemer med undervis-
ningsmiljøet, hvor uddannelsesste-
det identificerer problemer
en handlingsplan
forslag til retningslinjer for opfølg-
ning på handlingsplanen.
Eller
Vurderingen er maks. 3 år gammel og
indeholder:
en kortlægning af både det fysiske,
psykiske og æstetiske undervis-
ningsmiljø
en beskrivelse og vurdering af even-
tuelle problemer med undervis-
ningsmiljøet, hvor uddannelsesste-
det tydeligt har angivet, at der ikke
er identificeret problemer.
Mangelfuld
undervisningsmiljøvurdering
Vurderingen er maks. 3 år gammel og
mangler
mindst et af følgende:
en fuld kortlægning, dvs. at uddan-
nelsesstedet kun har kortlagt et el-
ler to af følgende: det fysiske, psyki-
ske eller æstetiske undervisnings-
miljø
en beskrivelse og vurdering af even-
tuelle problemer med undervis-
ningsmiljøet –
eller
en beskrivelse
af, at uddannelsesstedet ikke har
identificeret problemer på baggrund
af kortlægningen
en handlingsplan
forslag til retningslinjer for opfølg-
ning på handlingsplanen.
Har ikke
en undervisningsmiljøvurdering
Uddannelsesstedet har ikke udarbej-
det en undervisningsmiljøvurdering.
Eller
Uddannelsesstedet har udarbejdet en
undervisningsmiljøvurdering for mere
end 3 år siden.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af undervisningsmiljøloven og dialog med Børne- og Undervisningsministeriet.
Vi har ikke vurderet kvaliteten af undervisningsmiljøvurderingerne. Det be-
tyder, at vi fx har vurderet, at et uddannelsessted har beskrevet og vurde-
ret eventuelle problemer med undervisningsmiljøet, hvis deres undervis-
ningsmiljøvurdering indeholder en beskrivelse og vurdering af mindst ét
problem. Dette princip gør sig gældende i forhold til vores vurdering af alle
fire krav. Vi har således generelt set ikke vurderet, om uddannelsessteder-
ne burde have beskrevet flere problemer på baggrund af kortlægningen
eller om uddannelsesstedernes handlingsplaner stemmer overens med al-
le de konstaterede problemer.
Nogle uddannelsessteder har flere undervisningsmiljøvurderinger. Et ud-
dannelsessted kan vælge enten at lave én samlet undervisningsmiljøvur-
dering for hele uddannelsesstedet eller at lave flere undervisningsmiljø-
vurderinger
fx én pr. uddannelse, som stedet udbyder, eller én pr. loka-
tion. Det er typisk større uddannelsessteder med flere afdelinger, fx uni-
versiteter, som laver flere undervisningsmiljøvurderinger.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Metodisk tilgang |
21
I de tilfælde, hvor uddannelsesstedet har valgt at lave flere undervisnings-
miljøvurderinger, har vi gennemgået op til ti af stedets vurderinger og har
på baggrund af dem lavet en samlet vurdering for uddannelsesstedet. Der-
med tæller et uddannelsessted med flere undervisningsmiljøvurderinger
som ét uddannelsessted.
I vores samlede vurdering har vi efterset, om hvert af lovens krav var dæk-
ket i mindst én af uddannelsesstedets undervisningsmiljøvurderinger. Vi har
vurderet, at hele uddannelsesstedet lever op til kravet, hvis én af uddan-
nelsesstedets undervisningsmiljøvurderinger lever op til blot ét af lovens
krav. Vi har således ikke sat som præmis, at den samme undervisningsmil-
jøvurdering skal leve op til alle kravene. Vores samlede vurdering af uddan-
nelsesstedet vil derfor være udtryk for summen af positive vurderinger. Vi
har brugt denne metode for at sikre en balanceret vurdering af uddannel-
sessteder med flere undervisningsmiljøvurderinger.
Tilgængeligheden af undervisningsmiljøvurderingerne
Vi har undersøgt, om uddannelsesstederne har sikret, at deres undervis-
ningsmiljøvurderinger er tilgængelige for elever, studerende og andre inte-
resserede. Dette har vi gjort ved at gennemgå, om undervisningsmiljøvur-
deringen er tilgængelig på uddannelsesstedets hjemmeside, samt ved at
anmode uddannelsesstederne om at sende deres undervisningsmiljøvur-
dering til os. Hvis et uddannelsessteds undervisningsmiljøvurdering enten
var på hjemmesiden, eller hvis uddannelsesstedet kunne fremsende vur-
deringen til os ved forespørgsel, har vi vurderet, at uddannelsesstedets un-
dervisningsmiljøvurdering er tilgængelig.
Konsekvensvurdering
Vi har brugt elevtal til at beregne undersøgelsens konsekvensvurdering. Vi
har brugt antallet af elever, studerende eller andre deltagere (typisk kursi-
ster) pr. oktober 2023. Vi har hentet elevtal fra elevregistret i Danmarks Sta-
tistik og bedt ministerierne om at kvalitetssikre elevtallene.
Kriminalforsorgens voksenuddannelsescenter og et enkelt uddannelses-
sted på Børne- og Undervisningsministeriets område har ikke oplysninger
om antal elever, studerende eller kursister pr. oktober 2023. Vi har her valgt
at være konservative i vores konsekvensvurdering og sat elevtallet til 0.
For AMU- og VEU-udbydere på Børne- og Undervisningsministeriets om-
råde og for uddannelsessteder ved Ministeriet for Samfundssikkerhed og
Beredskab har vi brugt nøgletallet Årselever. Nøgletallet omregner elever
på ugekurser til, hvad der svarer til en fuldtidsstuderende hen over et år. Vi
har brugt nøgletallet, da uddannelserne består af kurser af kortere eller læn-
gere varighed, hvorfor det ikke giver mening at tale om antal elever pr. okto-
ber 2023. Vi har fået oplyst nøgletal for AMU- og VEU-udbydere fra Børne-
og Undervisningsministeriet og nøgletal for årselever fra Beredskabssty-
relsen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
Kodebog
|
1
22
| Metodisk tilgang
Vi har på baggrund af uddannelsesstedernes elevtal beregnet, hvor man-
ge elever og studerende der risikerer ikke at få sikret deres ret til et godt
undervisningsmiljø i henhold til undervisningsmiljøloven. Dette har vi gjort
ved at summere antallet af elever og studerende på de uddannelsesste-
der, der ikke har en undervisningsmiljøvurdering, og antallet af elever og
studerende på de uddannelsessteder, der har en mangelfuld undervis-
ningsmiljøvurdering. Vi har afrundet elevtallet til nærmeste 1.000, med-
mindre andet er angivet.
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitets-
sikring, som omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling
og sparring med chefer og medarbejdere i Rigsrevisionen. Undersøgelsens
resultater er desuden kvalitetssikret via en stikprøvegennemgang af under-
visningsmiljøvurderingerne, hvor flere medarbejdere i Rigsrevisionen har
gennemgået samme vurdering.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig
revision, herunder standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Stan-
darderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af re-
visionen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er base-
ret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internatio-
nale standarder (ISSAI 100-999).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0030.png
Kodebog |
23
Bilag 2. Kodebog
Denne kodebog beskriver, hvordan vi har gennemgået og vurderet, om ud-
dannelsesstederne har en skriftlig undervisningsmiljøvurdering, og om den
overholder lovens fire krav til indhold.
Vi har vurderet, at uddannelsessteder
har
en undervisningsmiljøvurdering,
hvis de har lavet en skriftlig undervisningsmiljøvurdering, som er maks. 3
år gammel. Det har vi gjort, fordi det fremgår af undervisningsmiljølovens
§ 6, stk. 3, at vurderingen skal revideres, når der sker ændringer, der har be-
tydning for undervisningsmiljøet, dog mindst hvert tredje år.
Tabel B uddyber de kriterier, vi lægger til grund for at vurdere, om uddan-
nelsesstederne har en undervisningsmiljøvurdering. Tabellen uddyber des-
uden, hvordan vi har gennemgået undervisningsmiljøvurderingerne for, om
de lever op til kravene.
Tabel B
Vurdering af, om uddannelsesstederne har en undervisningsmiljøvurdering
Kriterie
Uddannelsesstederne har en
skriftlig
undervisningsmiljøvurdering
Beskrivelse
Det fremgår tydeligt af dokumentationen, at dokumentet er en undervisningsmil-
jøvurdering eller relateret til en undervisningsmiljøvurdering som fx en studiemiljø-
undersøgelse.
Det betyder også, at vi kun har gennemgået elevtrivselsundersøgelser, hvis uddan-
nelsesstedet har angivet, at elevtrivselsundersøgelsen er uddannelsesstedets un-
dervisningsmiljøvurdering – dvs. at resultaterne fra elevtrivselsundersøgelsen er
anvendt i undervisningsmiljøvurderingen. Det kan fx være som den psykiske kort-
lægning af undervisningsmiljøet.
Uddannelsesstederne har en under-
visningsmiljøvurdering, der er udar-
bejdet inden for
de seneste 3 år
Undervisningsmiljøvurderingen er datomarkeret inden for perioden oktober 2021
til og med december 2024. Dvs. at den er udarbejdet og offentliggjort inden for de
seneste 36 måneder talt fra december 2024.
Hvis vurderingen ikke er tydeligt datomarkeret, har vi fastsat datoen efter et kon-
servativt skøn med udgangspunkt i datoer, som fremgår af vurderingens indhold
eller titel (fx med titlen ”UMV 2021”). Uddannelsesstederne har haft mulighed for
at oplyse om, hvorvidt deres undervisningsmiljøvurdering er under 3 år gammel, i
forbindelse med vores materialeindsamling. Vi har anvendt oplysningerne til kvali-
tetssikring, såfremt dokumentet ikke har været datomarkeret.
Kilde:
Rigsrevisionen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
24
| Kodebog
Hvis et uddannelsessted har en skriftlig undervisningsmiljøvurdering, der
er udarbejdet inden for
de seneste 3 år,
har vi gennemgået vurderingen
for, om den overholder lovens fire krav til indhold:
en kortlægning af både det fysiske, psykiske og æstetiske undervis-
ningsmiljø
en beskrivelse og vurdering af eventuelle problemer
en handlingsplan, som beskriver, hvordan og hvornår problemerne skal
løses
forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
De fire krav bygger oven på hinanden. Der er således kun en forventning om,
at uddannelsesstederne udarbejder en handlingsplan, hvis uddannelsesste-
det på baggrund af kortlægningen har beskrevet og vurderet, at der er pro-
blemer med undervisningsmiljøet. Dertil er der også kun en forventning om,
at uddannelsesstederne udarbejder forslag til retningslinjer for opfølgning
på handlingsplanen, hvis det har været nødvendigt at udarbejde en hand-
lingsplan.
Tabel C uddyber, hvilke kriterier vi lægger til grund for at vurdere, om ud-
dannelsesstedernes undervisningsmiljøvurderinger overholder lovens fire
krav til indhold. Vi uddyber desuden, hvordan vi har gennemgået undervis-
ningsmiljøvurderingerne for, om de lever op til kravene.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0032.png
Fordeling på uddannelsessteder
|
1
Kodebog |
25
Tabel C
Vurdering af undervisningsmiljøvurderingens overholdelse af indholdskrav
Kriterie
Vurderingen indeholder en kortlæg-
ning af både det fysiske, psykiske og
æstetiske undervisningsmiljø.
Beskrivelse
Vurderingen indeholder en kortlægning af hver af de tre kategorier.
Vi har derfor set efter, om vurderingen indeholder en overskrift for hver enkelt af
de tre kategorier, og/eller om vurderingen indeholder mindst ét element, som hø-
rer til henholdsvis det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. Det kan
fx være informationer om elever og studerendes oplevelse af uddannelsesstedets
luftkvalitet, af mobning og af udsmykning.
Hvis et uddannelsessted skriver, at de har kortlagt det psykiske undervisnings-
miljø i elevtrivselsundersøgelsen, men resultaterne herfra ikke fremgår i undervis-
ningsmiljøvurderingen, har vi vurderet, at uddannelsesstedet ikke har kortlagt det
psykiske undervisningsmiljø i undervisningsmiljøvurderingen.
Vurderingen indeholder en beskri-
velse og vurdering af eventuelle pro-
blemer med undervisningsmiljøet
Vurderingen viser, at uddannelsesstedet på baggrund af kortlægningens resulta-
ter har taget stilling til, hvilke områder eller problemer med undervisningsmiljøet
der skal arbejdes videre med.
Vi har set efter, om vurderingen indeholder overskriften ”beskrivelse og vurdering
af resultaterne fra kortlægningen” (eller tilsvarende), og/eller om uddannelsesste-
det på anden vis har lavet en vurdering af, hvilke af kortlægningens resultater der
udgør problemer med undervisningsmiljøet. Her har vi fx ledt efter, om uddannel-
sesstedet har oplistet områder, hvor der skal ske forbedringer, eller områder, hvor
uddannelsesstedet vurderer, at elever, studerende og andre deltagere er tilfredse
med undervisningsmiljøet.
Vi har derudover set efter, om det tydeligt er angivet, at kortlægningen af undervis-
ningsmiljøet
ikke
har identificeret problemer. Dette fx ved, at det fremgår af vur-
deringen, at elever, studerende og andre deltagere kun udtrykker tilfredshed med
undervisningsmiljøet, eller ved, at uddannelsesstedet vurderer, at der ikke er iden-
tificeret problemer med undervisningsmiljøet. Hvis uddannelsesstedet i deres vur-
dering tydeligt har angivet, at stedet
ikke
har identificeret problemer med under-
visningsmiljøet, har vi noteret, at vurderingen lever op til dette krav samt de to føl-
gende krav vedrørende udarbejdelse af handlingsplan og retningslinjer for opfølg-
ning. Dette skyldes, at der kun er en forventning om, at uddannelsesstederne ud-
arbejder en handlingsplan samt følger op på denne, hvis der er afdækket proble-
mer med undervisningsmiljøet.
Uddannelsesstedet har udarbejdet
en handlingsplan, som beskriver, hvor
og hvornår problemerne skal løses
Uddannelsesstedet har beskrevet, at stedet vil iværksætte tiltag for at forbedre
undervisningsmiljøet, samt hvordan og hvornår det vil blive gjort.
Vi har derfor set efter, om undervisningsmiljøvurderingen indeholder overskriften
”handlingsplan” (eller tilsvarende), og/eller om det på anden måde fremgår, at ud-
dannelsesstedet har taget stilling til, hvordan og hvornår problemerne skal løses.
Nogle uddannelsessteder har handlingsplanen som et separat dokument ved siden
af undervisningsmiljøvurderingen. I de tilfælde har vi taget denne med, hvis der har
været en sammenhæng mellem indholdet i undervisningsmiljøvurderingen og ind-
holdet i handlingsplanen.
Uddannelsesstedet har fastsat for-
slag til retningslinjer for opfølgning på
handlingsplanen
Uddannelsesstedet har beskrevet, hvordan og hvornår stedet vil følge op på tilta-
gene i handlingsplanen.
Vi har set efter, om vurderingerne indeholder overskriften ”Retningslinjer for op-
følgningen” (eller tilsvarende) og/eller indeholder en beskrivelse af, hvordan uddan-
nelsesstedet vil følge op på handlingsplanen, og om det er angivet, hvornår opfølg-
ningen skal ske. Dette fx i form af at have angivet, at der skal følges op på et givent
tiltag i andet halvår 2025.
Kilde:
Rigsrevisionen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0033.png
26
| Fordeling på uddannelsessteder
Bilag 3. Fordeling på uddannelsessteder
Figur A
De 45 videregående uddannelsessteders overholdelse af undervisningsmiljølovens krav til
undervisningsmiljøvurderinger
13 %
43 %
38 %
29 %
25 %
25 %
29 %
29 %
50 %
29 %
43 %
75 %
75 %
Erhvervs-
akademier
(8)
Overholder loven
Kunstneriske
og kulturelle
uddannelsessteder
(14)
Maritime
uddannelses-
institutioner
(7)
Professions-
højskoler
(8)
Universiteter
(8)
Mangelfuld undervisningsmiljøvurdering
Har ikke en undervisningsmiljøvurdering
Note: Grundet afrunding summerer procenter i visse tilfælde ikke til 100 %. Kategorien professionshøjskoler inkluderer Den Frie Lærerskole.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra uddannelsesstederne.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0034.png
Fordeling på uddannelsessteder |
27
Figur B
De 248 ungdomsuddannelsessteders overholdelse af undervisningsmiljølovens krav til
undervisningsmiljøvurderinger
11 %
20 %
7%
58 %
63 %
67 %
32 %
Erhvervsskoler
(73)
17 %
Gymnasier og hf
(148)
26 %
Forberedende
grunduddannelsessteder
(27)
Overholder loven
Mangelfuld undervisningsmiljøvurdering
Har ikke en undervisningsmiljøvurdering
Note: Grundet afrunding summerer procenter i visse tilfælde ikke til 100 %.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra uddannelsesstederne.
Figur C
De 23 voksenuddannelsescentres overholdelse af undervisningsmiljølovens krav til
undervisningsmiljøvurderinger
27 %
100 %
68 %
5%
Kriminalforsorgens
voksenuddannelsescenter
(1)
Overholder loven
Mangelfuld undervisningsmiljøvurdering
Voksenuddannelsescentre
(22)
Har ikke en undervisningsmiljøvurdering
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra uddannelsesstederne.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 165: Beretning nr. 16/2024 om uddannelsessteders lovpligtige vurdering af undervisningsmiljø
3019038_0035.png
28
| Fordeling på uddannelsessteder
Figur D
De 19 branchespecifikke uddannelsessteders overholdelse af undervisningsmiljølovens
krav til undervisningsmiljøvurderinger
50 %
82 %
75 %
100 %
50 %
9%
9%
Private udbydere af
AMU og EUD
(11)
Overholder loven
25 %
Folkekirkens
uddannelsessteder
(4)
Politiets og
Kriminalforsorgens
uddannelsessteder
(2)
Beredskabsstyrelsens
uddannelsessteder
(2)
Mangelfuld undervisningsmiljøvurdering
Har ikke en undervisningsmiljøvurdering
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra uddannelsesstederne.