Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 143
Offentligt
3002060_0001.png
Rejserapport af Finansudvalgets rejse til Japan, marts 2025
Tid:
Sted:
Deltagere:
1.-8. marts 2025
Tokyo og Kyoto, Japan
Simon Kollerup (S) fmd., Dennis Flydtkjær (DD) nfmd., Benny
Engelbrecht (S), Hans Andersen (V), Jesper Petersen (S) og
Anne Paulin (S)
Ledsaget af:
Økonomisk konsulent Kathrine Lange, udvalgsassistent Aicha
Esdam og udvalgssekretær Mads Fallesen
7. april 2025
Formål
Formålet med rejsen var at få en status på og fremtidsudsigter for Japans
økonomi, herunder særlig ift. hvorledes landets demografiske udfordringer
med en aldrende befolkning og en faldende fertilitet håndteres og italesættes
i en politisk kontekst. Derudover ønskede udvalget indsigt i, hvilke tiltag Ja-
pan har taget i den nuværende geopolitiske situation med øget protektio-
nisme, herunder ift. samhandel med særlig USA og Kina, og hvordan Japan
arbejder med nationale visioner og strategier inden for bl.a. life science og
udvalgte teknologier til at forbedre produktiviteten, herunder AI. Endeligt øn-
skede udvalget et indblik i samhandlen mellem Danmark og Japan, og i dan-
ske virksomheders arbejde i landet.
J.nr.: 24-001310-3
Væsentligste punkter fra besøget
Under rejsen havde delegationen møder med blandt andre Finansudvalget i
the National Diet (Japans Parlament), repræsentanter fra det japanske fi-
nansministerium, EU’s delegation i Japan, Kyocera Group og Mærsk, hvor
udvalget fik indblik i den indenrigs-, udenrigs-, erhvervspolitiske og økonomi-
ske situation i Japan. De væsentligste punkter er uddraget i det følgende.
Indenrigspolitik og økonomi
Det Liberale Demokratiske Parti (LDP) har stort set haft regeringsmagten si-
den efterkrigstiden. Ved efterårets parlamentsvalg gik partiet dog markant til-
bage og opnåede for første gang i 15 år ikke absolut flertal. Det skabte en ny
politisk situation, hvor regeringen f.eks. måtte give indrømmelser til oppositi-
onspartierne i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2025.
Japan er verdens fjerde største økonomi med et BNP på 4.223 mia. $ i 2023,
men har i en længere årrække oplevet stagnation og deflation. Det ser dog
ud til at være vendt.
Side 1 | 5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Rejserapport fra udvalgets studietur til Japan den 1.-8. marts 2025
3002060_0002.png
Landet står dog over for betydelige politiske og økonomiske udfordringer,
herunder særligt demografiske med en aldrende befolkning og faldende ferti-
litet
en fælles udfordring for Danmark og Japan. Det forudses, at Japans
befolkning vil være skrumpet med 40 mio. indbyggere om 50 år, og at ar-
bejdsstyrken vil være faldet fra 75 mio. til 45 mio. personer i samme periode.
De demografiske ændringer har stor indflydelse på landets økonomi, da en
mindre arbejdsstyrke og stigende antal ældre lægger pres på de offentlige fi-
nanser og sociale systemer. Om end de demografiske udfordringer nærmest
er fraværende i den politiske debat, har den japanske regering iværksat for-
skellige politiske tiltag for at håndtere disse udfordringer. Regeringen har bl.a.
iværksat reformer af pensionssystemet og initiativer til at øge fødselsraten,
men det er vanskeligt at se, at initiativerne skal vende udviklingen. Det for-
ventes således, at ca. 50 pct. af befolkningen vil være over 65 år i 2050.
Japan har en stor arbejdskraftreserve, som de kan forsøge at bringe i spil,
herunder særligt pensionister og kvinder, som de forsøger at fastholde på ar-
bejdsmarkedet. I Japan er pensionsalderen 60 år, hvorefter man mere eller
mindre automatisk bliver afskediget. Mange virksomheder genansætter dog
+60-årige, men ofte på meget dårligere vilkår, hvorfor der heller ikke altid er
et oplagt incitament for ældre til at fortsætte med arbejde.
Blandt kvinder er en stor andel hjemmegående eller arbejder deltid (40 pct. af
arbejdsstyrken arbejder deltid heraf 80 pct. kvinder). Der kunne således også
her være muligheder for at øge arbejdsstyrken. Det vil dog i høj grad kræve
kulturelle forandringer, da det forventes at kvinder stopper på arbejdsmarke-
det, når de får børn. Samtidig er skattesystemet indrettet på en måde som til-
skynder, at gifte kvinder arbejder mindre end deres partner. Karrierevejen for
kvinder kan derfor ofte være på bekostning af børn og familie.
Gæld
Japans offentlige gæld er på ca. 250 pct. af BNP, hvilket i en dansk kontekst
virker voldsomt. Derfor centrerede mange af drøftelserne om dette emne.
Den store gæld synes dog ikke at være en bekymring for regeringen. Det
skyldes bl.a., at de 250 pct. af BNP refererer til bruttogælden, og at nettogæl-
den er væsentlig mindre. Således dækker de 250 pct. af BNP bl.a. over, at
den japanske stat har investeret i udenlandske aktiver. Når gældsniveauet
ikke bekymrede regeringen i nogen væsentlig grad, skal det også ses i lyset
af, at størstedelen af gælden er indenlandsk. Den indenlandske gæld forren-
tes med lave renter, som endog indtil for nyligt har været negative. Japan har
ikke en langsigtet plan om strukturelle reformer for at nedbringe gælden. Sti-
gende renter og den ændrede demografi kan dog ændre ved dette, idet det
faktiske underskud på den offentlige saldo allerede i 2022 udgjorde mere end
4 pct. af BNP. Under mødet med parlamentets Finansudvalg gav nogle af op-
positionspartierne dog også udtryk for større bekymring over den høje gæld,
end hvad regeringen giver udtryk for.
Side 2 | 5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Rejserapport fra udvalgets studietur til Japan den 1.-8. marts 2025
3002060_0003.png
International samhandel og økonomisk sikkerhed
Rejsen gav delegationen mulighed for at forstå Japans position i den nuvæ-
rende geopolitiske situation med øget protektionisme og samhandel med
USA og Kina.
Japan har stort fokus på at bevare og styrke den regelbaserede internatio-
nale orden, da det er essentielt for sikre det globale handelssystem. Men Ja-
pan har også været påvirket af den globale geopolitiske situation, herunder
øget protektionisme og handelskonflikter mellem store økonomier som USA
og Kina. Japan har arbejdet på at styrke sine handelsrelationer med både
USA og Kina, samtidig med at landet søger nye markeder og partnerskaber,
herunder med EU gennem EU-Japan Economic Partnership Agreement.
Japan har et velfungerende forhold til den nuværende amerikanske admini-
stration, og premierminister Ishiba har haft et vellykket møde med præsident
Trump. Derfor havde Japan på rejsetidspunktet et vist håb om, at landet ikke
ville blive ramt af øgede toldsatser fra USA. Det har dog efterfølgende vist sig
ikke at holde stik.
Japan er især afhængig af handlen med Kina. F.eks. importerer virksomhe-
den Kyocera Group, som også har en afdeling i Sunds i Midtjylland, 80 pct. af
deres råmaterialer fra Kina. Forsyningskæden er dog i den nuværende situa-
tion svær at opretholde. Virksomheden forsøger derfor at indgå aftaler med
kinesiske virksomheder, der skal garantere leverancerne. Kina er samtidig et
af virksomhedens største markeder, så interessen for at opretholde samar-
bejde med kinesiske virksomheder er derfor også stor.
Under møder med bl.a. EU-delegationen, Honda Motor Co. og formanden for
Udvalget for økonomisk sikkerhed fik delegationen indsigt i, hvordan Japan
via »økonomisk sikkerhed« arbejder med at imødekomme samhandelspro-
blemerne og den stigende afhængighed af Kina. »Økonomisk sikkerhed« er
et begreb, der dækker over forsøget på at beskytte japansk økonomi fra ude-
frakommende trusler, at opnå strategisk autonomi og at sikre forsyningskæ-
der og det teknologiske grundlag for økonomien.
Japan er stærk afhængig af import inden for bl.a. energi og råstoffer. Derfor
er der i Japan et stort fokus på at diversificere forsyningskæder for ikke at
blive for afhængige af enkelte lande, som tilfældet er i dag. Den japanske re-
gering har derfor igangsat en række initiativer, og udviklet et institutionelt
setup, der skal være med at sikre landets økonomiske interesser, herunder:
- screening af investeringer
- screening af serviceudbydere, der leverer kritisk infrastruktur
- eksportkontrol
- styrkelse af forsyningskæder
- beskyttelse og fremme af kritisk infrastruktur
Side 3 | 5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Rejserapport fra udvalgets studietur til Japan den 1.-8. marts 2025
3002060_0004.png
Derudover er der bl.a. indført subsidier m.v., hvis virksomheder kan doku-
mentere at have iværksat tiltag, der sikrer en stabil forsyning af kritiske pro-
dukter. Virksomheder der beskæftiger sig med kritisk infrastruktur og produk-
tion skal således overholde visse regler og ansøgninger, hvis de eksporterer,
samarbejder med udenlandske virksomheder m.v. Setuppet giver derudover
myndigheder et godt overblik over den kritiske infrastruktur og forsyningskæ-
der, men er samtidig enormt bureaukratisk, og pålægger virksomhederne
store administrative byrder.
Bilaterale relationer
Japan var i 2023 Danmarks 15. største eksportmarked med en samlet ek-
sportindtægt på 27,5 mia. kr. Den vigtigste eksportvaregruppe var medicin-
ske og farmaceutiske produkter. Danmark importerede for 13 mia. kr. fra Ja-
pan, hvor den største importvaregruppe var køretøjer.
Udvalget fik et indblik i samhandlen mellem Danmark og Japan og danske
virksomheders arbejde i landet. Møder med virksomheder som Kyocera
Group og Mærsk gav værdifuld information om erhvervslivet og samarbejds-
muligheder.
Danmark og Japan har et strategisk partnerskab for vækst og innovation, der
blev etableret i 2014. Partnerskabet fremmer samarbejde inden for velfærds-
teknologi, life science, fødevarer, energi og miljø, maritimt samarbejde, vi-
denskab og forskning. Under statsministerens besøg i Japan i 2023 blev
Danmark og Japan enige om at styrke og udbygge det eksisterende strategi-
ske partnerskab inden for bl.a. forsvar og sikkerhed, kvanteteknologi, digitale
teknologier, sundhed, klimaforandringer, grøn energi, fødevarer, landbrug og
miljø
Under en rundborddrøftelse med bl.a. repræsentanter fra det japanske Fi-
nansministerium og Sundhedsministerium havde delegationen mulighed for
at drøfte life science med relevante repræsentanter. Japan er ved at udvikle
en life science-strategi, og udvalget fik mulighed for at fortælle om den dan-
ske strategi, herunder hvordan den er baseret på samarbejde mellem de re-
levante aktører på området.
Sikkerhedspolitik
Japan ønsker at sikre en regelbaseret international orden. Den største sikker-
hedspolitiske udfordring for Japan er Kinas opstigning og tilnærmelsen mel-
lem Nordkorea, Rusland og Kina. Japans pacifistiske forfatning fra 1947 sæt-
ter grænser for militær oprustning. Der er dog overvejelser om forfatningen
skal ændres, hvilket møder modstand i en meget pacifistisk anlagt befolk-
ning. Japan har planer om at øge forsvarsbudgettet til 2 pct., men det er er
uklart, hvordan denne stigning skal finansieres. Japan er sikkerhedspolitisk
afhængig af den bilaterale forsvarsaftale med USA, og der er p.t. udstatione-
ret 55.000 amerikanske soldater i Japan.
Side 4 | 5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Rejserapport fra udvalgets studietur til Japan den 1.-8. marts 2025
3002060_0005.png
Japan er opmærksom på, at sikkerheden i Europa er tæt forbundet med sik-
kerheden i Indo-Stillehavsområdet. På grund af forfatningen kan Japan ikke
bidrage med våben til Ukraine, men landet støtter en fredelig løsning og bak-
ker op om Ukraine og den internationale retsorden for at sikre en vedvarende
fred i Ukraine. Derudover bidrager Japan økonomisk til den humanitære og
logistiske indsats i Ukraine.
Forberedelse og opfølgning
Som optakt til rejsen havde udvalget møde med henholdsvis den japanske
ambassadør i Danmark, Hideki Uyama, og assistent professor Jens Sejrup,
Københavns Universitet, som gav udvalget et godt indblik i den generelle po-
litiske og økonomiske situation forud for besøget.
Udvalget fik gennem samtaler med aktører indblik i status for Japans økono-
misk og politiske udvikling og fremtidsudsigter. Besøget indbragte en generel
viden, der kan bruges i det videre politiske arbejde.
Som opfølgning på rejsen er delegationen inviteret til et møde med ambassa-
dør, Hideki Uyama, for at drøfte output fra rejsen, og bekræfte det gode bila-
terale samarbejde mellem Danmark og Japan.
Side 5 | 5